فهرست مطالب

کلام اسلامی - پیاپی 91 (پاییز 1393)

نشریه کلام اسلامی
پیاپی 91 (پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/09/18
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدرضا امامی نیا* صفحه 9
    برهان یا طریق صدیقین، روش حکمای الهی برای اثبات وجود واجب متعال است که در آن وجود محض یا موجود مطلق ملاحظه می شود، نه فعل الهی و احوال آن همچون امکان، حدوث و حرکت. صدیق بر وزن فعیل بوده، و برای مبالغه در صدق به کار می رود، و مراد حکما از آن، کسی است که برای اثبات وجود واجب متعال صرفا موجود یا وجود را ملاحظه می کند، و به فعل الهی و احوال آن نظر ندارد. فارابی اولین حکیمی است که در کتاب «فصوص الحکم» به این روش اشاره، و آن را از کریمه: او لم یکف بربک انه علی کل شی ء شهید اقتباس کرده است. ابن سینا به طور گسترده در آثار خود این برهان را تقریر کرده، و اولین بار آن را به «صدیقین» نسبت داده است. در گذر ایام، بسیاری از بزرگان حکمت، کلام و عرفان از تقریر ابن سینا متاثر بوده، و در آثار خود یا عین این تقریر را بازگو کرده، یا با الهام از مبانی اندیشه ی وی، تقریر جدیدی را ابداع نموده اند. این تقریرات را می توان در سه گروه دسته بندی کرد: تقریر برهان بر مبنای بطلان دور و تسلسل؛ تقریر برهان بر مبنای بطلان دور و تقریر برهان بی نیاز از بطلان دور و تسلسل.
    کلیدواژگان: برهان صدیقین، طریق صدیقین، فارابی، ابن سینا و تابعین ابن سینا
  • علی ربانی گلپایگانی صفحه 41
    حوادث جهان، از این حیث که انسان از آنها بهره مند یا متضرر و متالم می شود، به دو دسته خیرات و شرور تقسیم می شوند. از منظر قرآن کریم و روایات اسلامی، باورها، خلقیات و اختیارهای خوب یا بد انسان، در خیر یا شر بودن حوادث طبیعی و اجتماعی موثر است.
    حوادث ناگوار طبیعی و اجتماعی پی آمد عقیده یا اخلاق یا رفتار ناروا و ناشایست انسان هاست، و فلسفه آن نسبت به آنان متنبه ساختن و بازگشت آنها به صراط مستقیم هدایت است، اما نسبت به صالحانی که احیانا مرتکب گناهانی شده اند پالایش و پیرایش نفوسشان از آلودگی های گناهان و پیدا کردن شایستگی لازم برای ورود به مقام قرب ربوبی است، و فلسفه آن نسبت به اولیاء خاص خداوند که از مقام عصمت برخوردارند، رفعت مقامات عالیه انسانی، دفع توهم الوهیت و ربوبیت در مورد آنان و مایه تسکین و آرامش روحی برای پارسایان مبتلا به مصایب و ناملایمات بسیار است.
    عقل، درباره امکان این آموزه وحیانی کم ترین تردیدی ندارد، چنان که با الهام گیری از وحی و برپایه برخی از اصول جهان شناختی می تواند تاثیر مثبت و منفی انسان در حوادث طبیعی را نیز تبیین کند. نکته درخور توجه این که تاثیر انسان در حوادث طبیعی، در طول اسباب و علل طبیعی قرار دارد و با نظام علی و معلولی حاکم بر جهان طبیعت، به هیچ وجه ناسازگار نخواهد بود.
    کلیدواژگان: وحی، قرآن کریم، روایات، عقل، شرور طبیعی، فلسفه ناگواری ها
  • جواد جعفری صفحه 67
    امامیه را عقیده بر این است که بدون امام(عج) حجت خداوند بر مردم تمام نمی شود؛ بنابراین همیشه امامی به عنوان حجت خداوند روی زمین وجود دارد و زمین هرگز خالی از حجت نمی ماند؛ اما این امام(عج) همیشه لازم نیست آشکار باشد بلکه ممکن است پنهان از مردم زندگی کند. روایات معتبر و متعددی این مطلب را به اثبات می رساند. در مقابل روایات معتبری وجود دارد که دلالت می کند امام در هر زمان باید ظاهر باشد. در ابتدا این دو دسته روایات، متعارض به نظر می رسند. تحقیق حاضر در صدد جمع میان این نوع از روایات است. همچنین پاسخ دادن به احمد الکاتب که سعی در انکار وجود امام دوازدهم(عج) دارد و به این احادیث استناد کرده است. ظاهر بودن امام هرگز نزد شیعه شرط امام نبوده بلکه احادیثی که دارای واژه «ظاهر» است، یا ناظر به حالت عادی جامعه مسلمانان است نه وقتی مورد غضب الهی قرار گیرند؛ یا معنای خاصی مانند «غالب» یا «معین» دارد و هرگز غیبت امام(عج) را نفی نمی کند.
    کلیدواژگان: امام مهدی(عج)، غیبت، امام ظاهر، امام زنده، شبهات مهدوی، احمد الکاتب
  • سید حسن آل مجدد شیرازی، سید محمد علی میرصانعی صفحه 89
    در روایت نبوی «الصدیقون ثلاثه»، عنوان صدیق به سه نفر اختصاص داده شده است: حزقیل از امت حضرت موسی7، حبیب نجار از امت حضرت عیسی7، و علی بن ابیطالب7 از امت حضرت محمد6. ابن تیمیه پس از تضعیف سند این روایت، حصر صدیقین در سه نفر را مورد مناقشه قرار داده و با استفاده از آیات و روایات سعی کرده تا این حصر را نادرست جلوه دهد. از سوی دیگر وی خلیفه اول را شایسته عنوان صدیق دانسته و تعمیم آن به دیگران را نشانه کذب این حدیث قلمداد کرده است. لکن با بررسی دقیق تر می توان دریافت که هیچ کدام از اشکالات هفتگانه ابن تیمیه وارد نمی باشد، و این روایت از سند قابل قبولی برخوردار است و محتوای آن نیز بر خلاف کتاب و سنت نیست.
    کلیدواژگان: علی بن ابی طالب، ابن تیمیه، صدیقون
  • حمیدرضا شاکرین صفحه 107
    از جمله مسائل اساسی در رابطه با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تعیین نسبت دین با پیشرفت و توسعه و سنجش میزان سازگاری آن دو است. مقاله حاضر پس از نقد و نفی گمانه های ناسازانگار در پی آن است که با واکاوی سازه های پیشرفت و توانمندی های دین، رابطه تنگاتنگ این دو و وابستگی الگوی توسعه و پیشرفت به دین را آفتابی ساخته و نشان دهد که حتی الگوهای سکولار توسعه نیز ناچارند دینواره یا عناصر ایدئولوژیک بدلی را پشتوانه خود قراردهند.
    کلیدواژگان: دین، پیشرفت، توسعه، اسلام
  • عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی، حسین صدیقی * صفحه 129

    محمد بن محمد بن نعمان، معروف به شیخ مفید (متوفای 413 ه. ق)، با آگاهی دقیق از علوم متنوع زمان (ادبیات، منطق، اصول، فقه، تاریخ، رجال و...) و با نگاه تیزبینانه به مکاتب کلامی عصر خود (مکاتب نص گرایی و عقل گرایی)، روش کلامی ویژه ای برگزیده است. او از استدلال های عقلی فراوان بهره می گیرد، اما به ناتوانی و نارسایی عقل نسبت به برخی مسائل اذعان دارد. در این مقاله به شیوه نگارش آثار کلامی شیخ مفید، میزان بهره مندی وی از نقل و عقل، رویکرد او در موارد تعارض عقل و نقل و شیوه مواجهه با آراء دیگران پرداخته ایم، در پایان برای تعیین حدود دقیق این روش، آن را با سایر روش ها مقایسه نموده ایم.

    کلیدواژگان: شیخ مفید، روش شناسی کلامی، روش کلامی اعتدالی (روش میانه)، روش عقلی غیر فلسفی، روش جامع در علم کلام
  • ترجمه: سید روح الله موسوی صفحه 153
|
  • Mohammad Reza Emaminia* Page 9
    The proof or the way of the truthful is the method of the godly philosophers in which the pure existence or the absolute existent is considered, not the divine action and its qualities like contingency, creation and movement. Seddiq is homogenous with “fi’,'il” and is used to exaggerate in truthfulness and what philosophers intended from seddiq is the one who merely regards the existent or the existence and does not consider the divine action and its quality. Farabi is the first philosopher who indicated to this method and adopted it from the Quranic verse: Is it not sufficient tat your lord is witness to all things? Avicenna has accounted this proof in his works extensively and attributed it to the truthful for the first time. Many eminent men of philosophy, theology and mysticism have been effected by the account of Avicenna and whether recounted the same Avicenna's account or innovated a new account inspired by the bases of his thought. These accounts can be categorized in three groups: the account of the proof based on the nullity of cycle and endless regress, the account of the proof based on nullity or cycle, the account of the proof needless of nullity of cycle and endless regress.
    Keywords: the proof of the truthful, the way of the truthful, Farabi, Avicenna, Avicenna's followers
  • Ali Rabbani Golpaygani Page 41
    Occurrences of the world regarding their usefulness or harmfulness to human are divided in evil and good. According to the Quran and Islamic narrations, human's beliefs, tempers and good or bad choices effect on goodness or evilness of natural and social occurrences. Natural or social disasters result from undue and illegitimate actions of human beings and the philosophy of these disasters concerning wrongdoers is to admonish them and to return them to the right path of guidance, but concerning the righteous who might commit sins rarely these disasters are to purify their souls from the pollution of sins and provide the necessary competence to enter in the status of nearness to God and concerning the special friends of God who enjoy the status of immaculateness they are for the raise of human's high dignities, negation of the suspicion of divinity and godhead about them and as a relief and spiritual peace for the pious inflicted by much disasters and adversaries. Reason never doubts about the possibility of this revelational teaching and inspired by revelation and based on some of cosmological principles it can also clarify human's positive and negative effects on natural occurrences. It is worth noticing that human's effects in natural events are in sequence with natural causes and reasons and they in no way are inconsistent with the system of cause and effect that is dominant in the natural world.
    Keywords: revelation, benevolent Quran, narrations, reason, natural evils, philosophy of adversaries
  • Javad Jafari Page 67
    According to Imamiyyah, the proof of God against the people is not perfect without an imam, so there is always an imam on the earth as the proof of God and the earth does not remain without an imam, but it is not necessary for the imam to be always apparent but he can live hidden from the people. There are several authentic narrations which prove this fact. On the contrary, there are authentic narrations signifying the necessity of the imam’s being apparent all the time. Initially, these two groups of narrations seem to be contradictory. The present research aims to reconcile between these kinds of narrations and also to reply to Ahmad al-Katib who tries to reject the idea of the existence of the twelfth Imam referring to these narrations. According to Shi’a, being apparent is not a necessary condition of an imam at all and the narrations containing the word “apparent”, whether concern the usual condition of the Muslims’ society, not when they are taken with the wrath of God or it has an especial meaning like dominant or specified and does not deny the occultation of the Imam at all.
    Keywords: Imam al Mahdi, occultation, apparent Imam, living Imam, doubts about Imam al Mahdi, Ahmad al Kateb
  • Seyyed Hasan Alemojadded Shirazi, Seyyed Mohammad Ali Mirsanei Page 89
    There are three persons, exclusively entitled as the three very truthful ones (siddiq) in a narration by the Prophet: Hezqil from among the nation of Moses, Habib the carpenter from among the nation of Jesus, Ali ibn Abitalib from among the nation of the prophet Muhammad. After weakening the authority of the chain of transmitters, referring to the Quran and the prophetic narrations, Ibn Taymiyyah disputed the restriction of those entitled with this attribute in three persons. On the other hand, he considered only the first caliph to be competent to be entitled with the title so regarded the fact that the narration includes others as very truthful (seddiq) as a sign of the falsity of the narration. But a more carful examination of the narration shows than none of his septet doubts are due and proper and this narration enjoys an accepted chain of transmitters and its content dose not contradict the scripture and the prophetic narrations.
    Keywords: Ali ibn Abitalib, Ibn Taymiyyah, the very truthful ones
  • Hamid Reza Shakerin Page 107
    From among fundamental problems concerning the Islamic Iranian model for progress is to determine the relation between religion and progress and development and to evaluate the extent of their consistency. After criticizing and then negating the suspensions that regard religion and progress as inconsistent, the present article, discovering the structures of progress and capabilities of religion aims to make clear the relationship between these two or the dependence of the model of progress and development upon religion and show that even secular models of development are also desperate for making a quasi-religion or a substitute ideological elements to support them.
    Keywords: religion, progress, development, Islam
  • Abdorrahim Soleimani Behbahani, Hossein Seddighi Page 129

    Muhammad ibn Muhammad ibn Numan, known as Shaykh al-Mufid (died at 413 A.H.) Gathering an exact knowledge of various sciences of his time (literature, logic, principles of jurisprudence, jurisprudence, history, hagiography of narration transmitters...) and enjoying a perceptive view about theological schools of his era (textualist and rationalist schools) he has adopted an especial theological method. While he uses rational reasons a lot, he admits the insufficiency and incompetence of reason concerning some of problems. We dealt in this article with writing method of Saykh Mufid's theological works, extent of his usage of reason and scripter, his approach in the issue of conflict between reason and scripture and his method in facing the other's opinions and in the end we have compared his method with other methods.

    Keywords: Shaykh Mufid, theological methodology, moderate theological method (the middle method), non, philosophical rational method, inclusive method in theology