فهرست مطالب

فرهنگ و ادبیات عامه - پیاپی 6 (پاییز و زمستان 1394)

نشریه فرهنگ و ادبیات عامه
پیاپی 6 (پاییز و زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/07/13
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مریم شریف نسب صفحات 1-21
    داستان های عامه از بطن توده برآمده اند، به همین سبب آینه تمام نمای عادات، آداب و خلقیات مردم عامه اند و با بررسی آن ها می توان فرهنگ زیستی مردمان را بی نقاب و صورتک دید. یکی از روش های خوانش متون و ازجمله متون عامه، کشف تقابل های پنهان در متن است؛ زیرا با استخراج این تقابل ها می توان به لایه های مستتر در پس ظاهر متن دست یافت. این تقابل های درون متنی، به اعتقاد ژاک دریدا، سلسله مراتبی و پله کانی هستند؛ یعنی همواره یک جزء برتر از جزء دیگر پنداشته می شود و این برتری نه «بدیهی و طبیعی»، بلکه کاملا «فرهنگی» است؛ بنابراین با یافتن تقابل های درون هر متن و با تشخیص اینکه کدام جزء، ممتاز شمرده می شود، می توان به نکات مهمی درباره اندیشه ای که متن از آن حمایت می کند، دست یافت.
    در این مقاله دو داستان مشهور عامه، «شنگول و منگول» و «بلبل سرگشته»، بر اساس مشهورترین و مفصل ترین روایتشان از نظر تقابل های درون متنی بررسی شده اند. این بررسی نشان می دهد که داستان های عامه به عنوان متونی که پایان باز ندارند، بیشتر در تقابل های درونی خود صادق اند و با شناخت هر جزء تقابل، جایگاه و ویژگی جزء مقابل بهتر شناخته می شود. در این داستان ها راوی با بسیج کردن همه اجزای داستان، نتیجه مورد نظر خود را در اختیار مخاطب می نهد و با تحریک باورهای فرهنگی و فکری او، این نتیجه را برای مخاطب «بدیهی» و «منطقی» می سازد.
    کلیدواژگان: داستان عامه، تقابل های دوگانه، دریدا، شالوده شکنی، شنگول و منگول، بلبل سرگشته
  • حمید رضایی، ابراهیم ظاهری عبده وند صفحات 21-43
    بررسی ضرب المثل ها در شناخت جنبه های مختلف فرهنگ مردم نقش موثری دارد؛ زیرا در آن ها، فرهنگ هر قوم و ملتی به تصویر کشیده می شود. هدف از این پژوهش، بررسی خانواده و جایگاه زن در ضرب المثل های بختیاری با رویکرد نقد فمینیستی است. در ضرب المثل های بختیاری زن گاه جایگاه فرادست، گاه فرودست و گاه برابر با مردان دارد. وقتی سخن از مسائل درون خانه و حیطه خصوصی به میان می آید، زن موجودی قدسی و فراتر از مرد است و در ضرب المثل هایی که از حیطه عمومی و جایگاه اجتماعی افراد بحث می شود، زن جایگاه فرودستی نسبت به مردان دارد. در ضرب المثل هایی که از مسائل عام زندگی سخن گفته می شود، جایگاه زنان با مردان برابر است. همچنین در بسیاری از این ضرب المثل ها، نگاه مردسالارانه حاکم است و اندیشه های مطلوب جامعه مردسالار برای زنان نهادینه می شود. ازدواج، مذموم شمردن چندهمسری، شناخت همسر پیش از ازدواج، نحوه شناخت همسر و وظایف زوجین، ازجمله مسائل مربوط به خانواده هستند که در مثل های بختیاری انعکاس یافته اند.
    کلیدواژگان: فرهنگ بختیاری، ضرب المثل، فمینیسم، زن، خانواده
  • محرم رضایتی کیشه خاله، فرشته آلیانی صفحات 43-75
    در روان شناسی نوین، رنگ ها یکی از معیارهای سنجش شخصیت به شمار می آیند و می توانند منبع غنی و مفیدی برای خوانش های ذهنی و تحلیل ویژگی های روحی هر قوم و ملتی باشند. از بررسی روان شناسی رنگ های به کار رفته در آثار مختلف ادبی هر ملت، می توان به نکات ظریف و منحصر به فردی از ویژگی های رفتاری آن ها دست یافت و از این طریق، پلی بین دانش روان شناسی و ادبیات عامه ایجاد کرد. در این مقاله سعی داریم ضمن بررسی خصوصیات زیبایی شناختی و هنری ترانه های عاشقانه قوم تالش، به تحلیل رنگ های آن براساس هشت رنگ کارکردی آزمایش ماکس لوشر بپردازیم تا از زبان سرایندگان گمنام این ترانه ها به برخی از ویژگی های روحی-روانی مردم منطقه پی ببریم. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی، و شیوه گردآوری اطلاعات، میدانی و کتابخانه ای است. در این بررسی حدود 50 ترانه عاشقانه تالشی که در آن ها انواع رنگ به کار رفته- از پربسامدترین رنگ ها تا کمترین آن ها- تحلیل و بررسی شده اند. یافته های این پژوهش خصوصیات روحی-روانی مردم منطقه را در بروز اعتقاد و احساسات، فشارها، حساسیت ها، ناکامی ها، شادی ها و... نشان می دهد.
    کلیدواژگان: ترانه، قوم تالش، رنگ، روان شناسی، ماکس لوشر
  • غلامرضا بهرامپور صفحات 75-113
    چهاربیتی گونه ای از شعر کهن ایرانی و به باور نگارنده ادامه همان سه بیتی ها یا سه خشتی های قدیم ایرانی است با وزنی تقریبا هجایی که به مرور وزن عروضی یافته است. ساختار این گونه شعر بنابر شواهد بسیاری که در دست است، بر مبنای نوعی تکرار استوار است. محتوای چهاربیتی ها هم بیشتر ساده و بدوی است و از سویی با موسیقی پیوندی ناگسستنی دارد که به همین دلایل می توان آن را فرزند شعر کهن و بازمانده شعر هجایی دانست. در این گفتار با اشاره به شواهد و نظراتی که از محققان به جا مانده، بنا داریم تا اثبات کنیم این گونه ادب عامه تداوم «سنت شعر شفاهی» است که خوشبختانه دگردیسی خود را در شواهد بسیاری حفظ کرده و پیوستگی تاریخی سنت موسیقی ایرانی، خاصه در بین مردم روستاها، آن را همچون عتیقه ای گران بها محفوظ داشته است تا برای بررسی شعر ایرانی قبل از اسلام، پژوهشگران ایرانی و غیرایرانی، مشروط به عدم تعصب، منابع کافی در دست داشته باشند
    کلیدواژگان: موسیقی، چهاربیتی، دوبیتی، شکل، قالب، ساختار
  • زینب عرب نژد، محمدرضا نصراصفهانی، غلامحسین شریفی ولدانی، محسن محمدی فشارکی صفحات 113-137
    عقایدالنسا تالیف آقاجمال خوانساری یکی از ارزشمندترین رسائلی است که به حوزه ادبیات عامه تعلق دارد. این رساله از نظر محتوا ارزش فراوانی در شناخت زنان و به ویژه زنان عصر صفوی دارد. اگرچه در این اثر به رفتار و آداب زنان در ارتباط با دیگران، تعریض و انتقاد شده است؛ اما محتوای آن تنها بیانگر روابط و عادات زنان نیست، بلکه اهمیت بسیاری در شناخت اجتماع آن دوران و روابط حاکم بر افراد جامعه دارد. گذشته از اهمیت محتوایی، این اثر از نظر ساختار نیز ویژگی منحصر به فردی دارد. شیوه روایت در این کتاب به سبک نقیضه پردازی است. نقیضه پردازی یکی از روش های طنزپردازی است که چندان به آن توجه نشده است.
    تحلیل این اثر با استناد به منابع موجود و نیز با هدف روشن شدن ارزش محتوایی و ساختاری این اثر است. از آنجا که ساختار نقیضی این اثر به یاری نقض و قلب محتوای رسائل عملیه نگاشته شده، نگاهی اجمالی به محتوای آن نیز بایسته است. بررسی انواع نقیضه، کارکرد این تکنیک و هدف کاربرد این روش، مسائلی هستند که در نوشتار حاضر بدان ها خواهیم پرداخت. این رساله از دو جنبه محتوا و ساختار از منابع ارزشمند ادبیات عامه شمرده می شود
  • عیسی امن خانی، منا علی مددی صفحات 137-155
    یکی از شاخصه های زبانی شعر معاصر کاربرد واژگان عامه و محلی در آن است، تا آنجا که می توان گفت در شعر معاصر (نیمایی، سپید و...) دیگر آن تمایزی که قرن ها میان واژگان ادبی و غیر ادبی (عامه، محلی، بازاری و...) وجود داشت، دیده نمی شود. بسیاری از شاعران معاصر (نیما، فروغ فرخزاد، احمد شاملو و...) با کاربرد این واژه ها در شعر خود نشان دادند که در نظر آن ها واژه ها ارزشی برابر دارند و تقسیم و طبقه بندی آن ها به ادبی و غیر ادبی (عامه، محلی و...) منطق درستی ندارد.
    اصلی ترین دلیل تغییر نگاه به واژه های عامه و محلی را باید در استقرار گفتمان مدرن جست وجو کرد؛ در گفتمان پیشامدرن که پیش فرض آن نابرابری و نگاه سلسله مراتبی به جهان است زبان نیز ناگزیر خصلتی طبقاتی و نابرابر (ادبی و غیر ادبی) پیدا می کرد و تنها واژگانی شایسته شعر شناخته می شدند که در راس هرم (ادبی و نه عامه) باشند. بر این اساس، دیگر در شعر جایی برای واژگان عامه و... وجود نداشت؛ حال آنکه با استقرار گفتمان مدرن و پیش فرض آن، برابری، نه تنها تمایز و نظام طبقاتی واژه ها از بین رفت، بلکه تمام واژگان چه عامه و چه غیر آن، ارزشی برابر پیدا کردند و شاعرانی چون نیما، فروغ و... این واژگان را به شعر خود وارد ساختند
    کلیدواژگان: واژگان عامه، شعر معاصر، گفتمان پیشامدرن و مدرن، برابری، نگاه سلسله مراتبی
  • محبوبه شمشیرگرها صفحات 155-182
    زبان فارسی مانند دیگر زبان ها، در همه حوزه های جغرافیایی، دوره های تاریخی و بافت های اجتماعی یکسان به کار نمی رود. خرده فرهنگ ها را می توان از عوامل مهم بروز تنوع اجتماعی دانست که در گستره رواج زبان فارسی شکل گرفته و به صورت پایدار و ناپایدار در به وجود آوردن «گونه های زبانی» موثر واقع شده اند. جبهه های دفاع مقدس در ایران، به منزله جامعه ای کوچک، خرده فرهنگ هایی با ابعاد رفتاری، نوشتاری و گفتاری خاص داشتند که بخشی از آن در مجموعه فرهنگ نامه جبهه انقلاب اسلامی ایران در جنگ تحمیلی گردآوری شده است. در این مقاله که به روش توصیفی-تحلیلی است، سعی شده است با تاکید بر لزوم شناخت گونه های مختلف زبان فارسی در دوره معاصر و ضرورت توجه به مقولات فرهنگی عرصه جنگ تحمیلی/دفاع مقدس، به گوشه ای از فرهنگ گفتاری جبهه از جنبه زبان شناختی توجه شود.مهم ترین و فراگیرترین نمود فرهنگ گفتاری جبهه را می توان در سطح واژگانی کلام دانست. بخشی از اصطلاحات، تعابیر و اعلام این فرهنگ در جلد اول فرهنگ نامه جبهه گردآوری شده که در این نوشتار پس از بیان مختصری درباره گونه های زبان فارسی و گونه رایج در فرهنگ جبهه، به برخی شواهد آن اشاره شده است. طنز و مطایبه، بن مایه غالب وضع اصطلاحات در گونه زبانی جبهه است. این گونه پس از پایان جنگ و رنگ باختن تدریجی فرهنگ جبهه، تا حد زیادی کاربرد و رواج خود را از دست داده است.
    کلیدواژگان: جامعه شناسی زبان، جبهه، فرهنگ جبهه، جنگ ایران و عراق، دفاع مقدس، زبان گفتاری
|
  • Maryam Sharif Nasab Pages 1-21
    Folk stories have come from the ventricle of populace، because they are comprehensive mirror of habits، manners and tempers of populace. Then we could barely observe living culture of people. One of the ways for reading texts (among them folk texts) is the discovery of hidden reciprocities in the texts. Extracting reciprocities make the texts، hidden layers accessible. According to Drida، this oppositeness is in hierarchy and step – by- step form. In other words، one part is considered superior، and is not only “natural and apparent” but also totally “cultural”. Therefore، we could attain important points about supportive ideology of text through getting the inner reciprocities of any text and distinction of the superior part. In this essay، the inner texts of two folk and famous stories (Shangool and Mangool and Bewildered Nightingale) are contrastively considered on the base of the most famous and detailed narrations. This consideration indicates that folk stories are truthful to the inner contrasts، and recognizing each part of the contrasts leads to better comprehension of the opposite part positions and traits (for example، woman’s position against that of man or mother against stepmother، etc.). In these stories، the narrator mobilizes all story parts to provide the addressee with his desired result، and stimulate cultural and cogitative beliefs to make it evident and logical
    Keywords: Folk stories, Double contrasts, Drida, Deconstruction, Shangool, Mangool, Bewildered Nightingle
  • Hamid Rezaee, Ebrahim Zaheri Abdevand Pages 21-43
    Examining proverbs can be influential to know different aspects of every culture because the culture of every nation and group is illustrated in its proverbs. The goal of this research is to study the position of family and woman in Bakhtiari proverbs with Feminism critical view. The research methodology is to analyze qualitative content. In these proverbs، women have supreme، inferior and equal position with men. When we talk about private matters، women are holy creatures and superior to men. In public and social proverbs، women are inferior to men. In general proverbs، women’s positions are equal to those of men. In most proverbs، men are dominant، and desirable ideas in the society are institutionalized for men. Marriage، criticizing polygamy، knowledge before marriage، ways to know spouse، and family related subjects are reflected in these proverbs.
    Keywords: Bakhtiari culture, Proverb, Feminism, Woman, Family
  • Moharam Rezayati Kishekhaleh, Fereshteh Aliani Pages 43-75
    In modern psychology، “colors” are considered among the standards for evaluating personalities. They could be regarded a great and significant source for subjective readings and the analysis of mental characteristics، both national and ethnical. From the psychology of the applied colors in different literary works in every ethnicity، delicate and spectacular points could be gained and in this way، a bridge، about the characteristics of the same people between psychology knowledge and folklore literature could be created. In this article، along with studying the aesthetical and artistic characteristics of the love songs of Talesh ethnicity، we try to analyze its colors with the eight functional colors of Max Lüscher’s color tests in order to realize some of the psychic-mental characteristics of the people of this region (Talesh) from the words of the unknown composers of their songs. The research method is descriptive-analytic، and the information gathering method is both field- and library- based. In this study around 50 Taleshian love songs in which different kinds of colors are used، from the most frequent colors to the least used ones، were analyzed. The results indicated the psychic-mental characteristics of the people of the region in exposing beliefs and emotions، pressures، sensibilities، disappointments، joys، etc
    Keywords: Song, Talesh ethnicity, Color, Psychology, Max Lüscher
  • Gholamreza Bahrampoor Pages 75-113
    Tetrastichous is a sort of common oral poetry in the villages of Khorasan، which can be considered the developing form of those three hemistich or tetrastichous of Sassanian''s periods. This paper، by searching different evidences، indicates، that this type of poem in its early stages has been only a syllable، and by emergence of iambic poetry has enjoyed rhythm. By comparing 2000 of written Tetrastichous and variety of recorded cases in the villages of Khorasan، the structure of repeating this type of poem has also been specified that we will point to some of these evidences. Also، we will discuss about the structure of these Tetrastichouses and specify the reason of this oral tradition’s continuity; a tradition that still exists among the rural poets and musicians. At the depth of the discussion، we will discuss indissoluble link of this type of poem with music. In the section of outside form، we will indicate the variation of rhyme in this type of popular poem، and finally، we will point، in the domain of thought and emotion، to the reasons of shaping this type of poem، especially among the villagers and the masses
    Keywords: Poem, Music, Tetrastichousis, Distich, Ancientsiran, Shape, Form, Structure
  • Zeinab Arabnejad, Mohammad Reza Nasr Isfahani, Gholam Hossein Sharifi Valdani, Mohsen Mohammadi Fesharaki Pages 113-137
    Aghayed al Nesa written by Agha Jamal Khansari is one of the precious works pertaining to the folk literature. This book is regarded as one of the important sources to know about women in the Safavid period. Not only This book reflects women’s beliefs and behavior but also the relation among women and others in the society. Regardless of its conceptual importance، the book has a major structural feature. It has been composed in parodic form. Parody is one of the neglected satire forms and needs to be studied more. Study and analysis of this text will be done by reference to the first and second sources، and will show its value and importance
    Keywords: aghayed Al Nesa, Structure, Concept, Parody
  • Issa Amankhani, Mona Alimadadi Pages 137-155
    One of the stylistic featuers of contemporary poetry is usage of local and folk words. We can say that in the contemporary poetry، the difference between the literary and non-literary words has been eliminated. Most of contemporary poets (Nima، Shamloo، Forooq،….) used these words in their poetry، and showed that the words are equal، and putting them in unequal category is not correct. The most important reason of this exchange is the modern discourse placed in the contemporary period. In the pre- modern period that its pre-supposithon is unequality، the language is unequale too (literary and non-literary words)، and just the word’s can enter the poetry that are known appropriate in the top of the word''s pyramid. So the folk and local words can not enter to poetry. But when the modern discourse and its presupposithon، (equality) was placed in the contemporary period، the difference between the literary and non-literary words was eliminated too. So the words (folk and literary) found equal value، and the poets as Nima and others used theme in their poetry
    Keywords: Folk words, Contemporary poetry, Pre modern, modern discourse, Unequality, Equality
  • Mahboobe Shamshir- Garha Pages 155-182
    Persian language is not used in the same way in different geographical areas، historical periods & social contexts as other languages are. So always Persian language has had some varieties with some difference in words، sounds and grammars. Stable and unstable sub-cultures that are formed in the scope of Persian language are the most important factors to the occurrennce of the social varieties. War front in Iran، as an example of small community، is a particular sub-culture with behavioral، written and oral dimensions، and most significant part of it is collected in the book named «An Encyclopedia of the war front''. This descriptive analytical article tries to present a slight part of oral culture of the war front with emphasise on the linguistic aspect of contemporary Persian language. The most important section of oral cultures are the idioms، explanations and proper names that many of them have been collected in the first volume of the mentioned book. As we know، the features of this language are mainly related to the vocabulary level; so in this paper، our consideration is to the first volume of this book، and after a brief speech about the varieties of Persian language and common language in the culture of war front in Iran، some examples are taken briefly
    Keywords: Persian language, Sociolinguistics, Culture of war front, Iran, Iraq war, Spoken language