فهرست مطالب

پژوهش های اطلاعاتی و جنایی - سال نهم شماره 1 (پیاپی 33، بهار 1393)

فصلنامه پژوهش های اطلاعاتی و جنایی
سال نهم شماره 1 (پیاپی 33، بهار 1393)

  • تاریخ انتشار: 1394/02/30
  • تعداد عناوین: 7
|
  • جمال محمدی، اردلان حسنی نژاد، علی اصانلو صفحات 9-32
    امنیت در شهر و فضاهای شهری از اساسی ترین نیازهای شهروندان و یکی از عوامل موثر در محیط های شهری است که همچون دیگر پدیده های اجتماعی دارای ابعاد عینی و ذهنی است. در اینجا بر اساس نظریات جدید تاکید بر بعد ذهنی است که از آن به احساس امنیت یاد می کنیم. تقویت و ایجاد هویت محلات شهری یکی از اهداف مهم برنامه ریزان شهری است که می تواند بستر مناسبی برای مشارکت و نظارت اجتماعی شهروندان در محلات و محیط های شهری ایجاد کند. لذا تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر هویت محلات بر احساس امنیت اجتماعی شهروندان صورت گرفته است. این پژوهش از نظر نوع و ماهیت یک تحقیق کاربردی و از نظر روش، جزء تحقیقات توصیفی- تحلیلی به شمار می آید که به شیوه پیمایشی مبتنی بر پرسش نامه اجرا شده است. جامعه آماری شهر فسا با104809 نفر جمعیت در قالب 43 محله است که با سطح اطمینان 95% و بر اساس فرمول کوکران 384 نفر نمونه در نظر گرفته شد. نتایج این پژوهش نشان داد که بین احساس تعلق به محله و احساس امنیت شهروندان ارتباط وجود دارد و این رابطه نسبتا قوی (726/0r=)است. همچنین تفاوت معناداری بین احساس امنیت در محلات قدیم و جدید وجود دارد و محلات قدیمی با میانگین97/3 در برابر میانگین 41/3 در محلات جدید، شهروندان احساس امنیت بالاتری دارند. نتایج حاصل از این تحقیق تاکید بر توجه بیش از پیش به محلات شهری و نقش آن در احساس امنیت شهروندان و برنامه ریزی شهری دارد.
    کلیدواژگان: امنیت، امنیت اجتماعی، احساس امنیت، محله، هویت محله
  • مسعود قاسمی، مسعود شیرمحمدی صفحات 33-52
    سرقت لوازم و محتویات داخل خودرو از جمله جرایم مالی است که در مقایسه با سایر سرقت ها دارای فراوانی قابل توجهی است. نرخ بالای وقوع این جرم موجب ناامنی در بین شهروندان می گردد. مرتکبان آن معمولا به صورت مکرر و گسترده به ارتکاب این جرم تمایل دارند و با انگیزه ای پایان ناپذیر بر تداوم جرایم خود اصرار دارند. پلیس نیز به عنوان متولی اصلی مبارزه با این جرم با توسل به نیروی انسانی کارآمد، تجهیزات، امکانات فنی و با بهره گیری از جدیدترین شیوه های علمی سعی در کشف و دستگیری مرتکبان این جرایم با هدف کشف اموال مسروقه، استرداد آن به مالباختگان و به تبع آن کاهش میزان وقوع این جرم را دارد. این پژوهش از نظر هدف کابردی و از نظر گردآوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه درجه داران و افسران (کارآگاهان و کمک کارآگان) پلیس آگاهی تهران تشکیل می دهد که به روش نمونه گیری تصادفی تعداد 61 نفر از این کارآگاهان که در اداره تخصصی مبارزه با سرقت لوازم و محتویات داخل خودرو دارای سابقه خدمت بودند انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفته اند. ابزار گردآوری داده های این پژوهش از طریق پرسش نامه محقق ساخته بوده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد اقدامات عملیاتی پلیس از جمله دستگیری سارقان، انهدام باندهای حرفه ای، بازرسی از اماکن مسکونی و تجاری و کشف اموال مسروقه در فرآیند کشف نسبت به اقدامات اطلاعاتی و خدماتی بیشترین تاثیر بر کاهش وقوع سرقت لوازم و محتویات داخل خودرو را دارد.
    کلیدواژگان: سرقت لوازم و محتویات داخل خودرو، اقدام های پلیسی، فرآیند کشف جرم، کاهش وقوع سرقت
  • علی اصغر کیا، محمدرضا نادرپور*، میثم خضرایی گل پرور، رضا پورعلی صفحات 53-74

    رسانه و تلویزیون از جمله عرصه های مهمی هستند که بحث اعتماد اجتماعی در آنها به صورت جدی مطرح می شود؛ زیرا رسانه ها نمی-توانند در فضایی فارغ از اعتماد مخاطبان، دوام و قوام داشته باشند. این پژوهش در صدد است تا به بررسی رابطه بین اعتماد به تلویزیون و احساس امنیت مخاطبان بپردازد. افراد به واسطه اطلاعات دریافتی از رسانه، به ارزیابی محیط پیرامون خود می پردازند. یکی از مهم ترین این تصورات که گربنر در نظریه کاشت رسانه ای از آن به عنوان یکی از بارزترین اثرات رسانه یاد کرده، احساس امنیت یا ناامنی است و این احساس با میزان اعتماد به رسانه رابطه دارد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش های گردآوری داده ها، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه خانوارهای ساکن مناطق 22گانه شهرداری تهران که 400 نفر به روش خوشه ایچندمرحله ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری این مطالعه پرسش نامه محقق ساخته و مصاحبه بوده است.نتایج این تحقیق نشان می دهد که اعتماد به تلویزیون بیشترین قدرت تبیین کنندگی احساس ناامنی را داشته، صحت اخبار برنامه های تلویزیون در رتبه دوم و بی طرفی تلویزیون در رتبه سوم قرار دارد.

    کلیدواژگان: اعتماد، احساس امنیت، رسانه، جامعیت اخبار، مخاطب
  • احمد سوری صفحات 75-90
    پژوهش حاضر با هدف مقایسه مولفه های هوش هیجانی در مجرمان و افراد عادی انجام پذیرفته است. جامعه اول آن شامل مجرمان مختلف و جامعه دوم آن افراد عادی شهر تهران هستند که نمونه جامعه اول شامل169 نفر به صورت روش نمونه گیری در دسترس و نمونه جامعه دوم شامل 184 نفر به صورت تصادفی خوشه ایانتخاب شده و هوش هیجانی آنان از طریق پرسش نامه سیبر یا شرینگ مورد اندازه گیری و مقایسه قرار گرفت. بنابراین تحقیق حاضر از نظر ماهیت جزء تحقیقات پس رویدادی یا علی – مقایسه ای است. نتایج این پژوهش نشان می دهد: اولا، در بعد هوش هیجانی افراد عادی دارای میانگین (41/113) ومجرمان دارای میانگین (2/101)بوده که نتایج آزمون Tمستقل وسطح معناداری به دست آمده یعنیsig= 0/000 حاکی از تفاوت معناداری هوش هیجانی افراد عادی ومجرمان است. ثانیا، در مولفه های پنجگانه هوش هیجانی یعنی در مهارت های خودآگاهی، خود کنترلی و مهارت اجتماعی، خودانگیزی و همدلی نیز افراد عادی میانگین بالاتری از مجرمان داشته و این تفاوت معنادار است به طوری که می توان گفت افراد عادی دارای هوش هیجانی(خودآگاهی، خود کنترلی و مهارت اجتماعی، خودانگیزی و همدلی) بالاتری از مجرمان می باشند.
    کلیدواژگان: هوش، هوش هیجانی، مجرمان، هوش مجرمان، شخصیت مجرمان، مجرمان، افراد عادی
  • رضا نجار، رسول نجار، حمیدرضا فرهمند صفحات 91-108
    پژوهش محوری در تدریس در سال های اخیر به ادبیات روش تدریس وارد شده است و تحقیق عملی بعنوان یکی از بارزترین ابزار پژوهش در تدریس مورد استفاده قرار می گیرد. تحقیق حاضر تلاشی است تا با استناد به الگوی معرفی شده آهرن، برانت و لی تحقیق عملی را در محیط آموزشی دانشکده پلیس امنیت عمومی ناجا سنجش نموده و بر این اساس به نتیجه گیری بپردازد. در این مطالعه از روش تحقیق عملی استفاده شده، که از نوع تحقیقات کیفی است. با استناد به این روش تحقیق، محقق الگوی مورد نظر را در یکی از دروس ارائه شده به دانشجویان رسته اطلاعات پیاده سازی و سنجش می نماید. در جمع آوری داده ها از روش های مشاهده، مصاحبه و بررسی اسنادی و در تحلیل آنها از روش تجزیه و تحلیل محتوا استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد الگوی پیشنهاد شده با مشخصات فیزیکی محیط آموزشی، شخصیت فراگیران و اهداف آموزشی متون اطلاعات و امنیت منطبق بوده و بنا به روش ارزیابی پیشنهاد شده و آزمون این شیوه بازدهی لازم را در یادگیری فراگیران نشان می دهد. بر این اساس می توان گفت که ایفای نقش معلم پژوهش محور در تدریس دروس اطلاعاتی با استناد به الگوی آهرن و همکاران می تواند در تدریس سایر متون این رشته موثر بوده و مورد آزمون قرار گیرد.
    کلیدواژگان: اقدام پژوهشی، معلم پژوهش محور، روش تدریس، دانشگاه علوم انتظامی امین، دروس اطلاعاتی
  • نجف حمیدزاده اربابی *، عبدالله دیانتی صفحات 109-128

    جعل اسناد و مدارک، از جرایم اصلی سلب اعتماد عمومی و اخلال در نظام اقتصادی کشور، و یکی از عوامل ناکارآمدی های اجتماعی در جامعه به شمار می رود. با توسعه فن آوری، ارتباطات و مبادلات داخلی و بین المللی، ارتکاب جرم جعل در ابعاد و سطوح مختلف در حال تحول است، از این رو در شیوه های نوین پیشگیری از جعل اسناد تعیین شاخص های امنیتی در ساخت اسناد و مدارک از عوامل موثر و ضروری به نظر می رسد. با نگرش به این مهم در این تحقیق که به روش توصیفی صورت گرفته است، تلاش شده است با بهره گیری از نظرات کارشناسان حوزه اسناد امنیتی، میزان تاثیر عوامل چهارگانه اصلی در ساخت اسناد با ارزش (کاغذ، طراحی، چاپ و موارد الصاق شونده) در پیشگیری از جعل، با استفاده از ابزار پرسش نامه مورد بررسی قرار گیرد. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی شیوه های نوین پیشگیری از جعل اسناد بوده و فاکتورهای اصلی و اساسی در کاغذ، طراحی وچاپ اسناد و کارکردهای قطعات الصاق شونده به اسناد به عنوان مولفه های امنیتی در پیشگیری از جعل مورد شناسایی و بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری در این تحقیق تعداد 41 نفر از افراد متخصص که در زمینه جعل اسناد و تولید اسناد امنیتی خبره می باشند. به صورت کل شمار مورد نظر سنجی قرار گرفته اند. نتایج حاصله نشان می دهد که به کارگیری فاکتورهای چهارگانه فوق الذکر در تولید اسناد و مدارک از شاخص های مهم و موثر در پیشگیری از جعل اسناد می باشد. در نهایت تشکیل وتقویت کمیته ملی ضد جعل برای هماهنگی و سیاست گذاری امر پیشگیری و مبارزه با جعل اسناد از مهم ترین پیشنهاد راهبردی (بلند مدت) در راستای پیشگیری وضعی از جعل اسناد می باشد که ارائه شده است.

    کلیدواژگان: پیشگیری، جعل، اسناد امنیتی، کاغذ، طراحی، چاپ
  • لطفعلی بختیاری صفحات 129-152
    هدف این پژوهش ارزیابی اثربخشی دوره آموزشی کارشناسی رشته اطلاعات انتظامی(گرایش پشتیبانی اطلاعات) دانشگاه علوم انتظامی امین با استفاده از الگوی کرک پاتریک (سه سطح اول) است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی از نوع پیمایشی است. برای سنجش واکنش، یادگیری وعملکرد از ابزار پرسش نامه وکارنامه تحصیلی فارغ التحصیلان استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق را دانشجویان کارشناسی رشته اطلاعات (دانشجویان در حال آموزش و فارغ التحصیلان)تشکیل می دهندکه برای سنجش سطح اول از دانشجویان دوره های مورد نظر که در حال آموزش هستند(210نفر) براساس روش نمونه گیری حداکثری کوکران مورد سنجش قرار گرفته اند. برای سنجش سطح دوم وسوم، ارزشیابی یادگیری و رفتار، تعداد نمونه 85نفر به روش خوشه ایبه عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج این تحقیق نشان داد که آموزش های دوره کارشناسی اطلاعات از اثر بخشی مطلوب برای توانمند سازی کارکنان در اجرای ماموریت ها و وظایف محوله در محیط کار واقعی برخوردار می باشد فقط در دروس پایه از نظر فرماندهان نمره اثربخشی پایین تر از حد قابل قبول بوده است. بنابراین بین آموزش های ارائه شده و عملکرد فارغ التحصیلان در محیط واقعی کار رابطه معناداری وجود دارد.
    کلیدواژگان: اثربخشی، ارزشیابی، واکنش، یادگیری، رفتار، مدل کرک پاتریک
|
  • Jamal Mohammadi, Ardalan Hasaninejad, Ali Osanloo Pages 9-32
    Security in urban areas is among the basic needs of the citizens having different objective and subjective aspects. The researcher here tries to focus on the subjective aspects to be known as sense of security. Development and enhancement of the urban areas identity is one of the most important objectives of the urban planners which can pave the ground for the social cooperations and supervisions. The present study tries to explore the effects of the urban area identity on the citizens’ sense of security. 384 of citizens constituted the statistical sample of the study. Questionnaire was used to collect the required data. Analysis of the data demonstrated that there is a significant relationship between the sense of security and urban area identity.
    Keywords: Security, Social Security, Citizens, Urban identity, Fasa, Police, Crime
  • Masood Ghasemi, Masood Shirmohammadi Pages 33-52
    Stealing the things inside automobiles is among the crimes which has high frequency. The thieves usually tend to commit the crime repeatedly. The present study tries to investigate the effects of detecting the stolen things inside the automobiles on decreasing the rate of the crime. All the officers working in Tehran criminal investigation police constitued the statistical population of the study. 61 of them were randomely selected to form the statistical sample. The findings of the study demonstrated that police operational measures including arrest, house inspection,. .. are more efficacious than intelligence measure in decreasing the rate of theft of the things inside automobiles.
    Keywords: Theft, Automobile, Police operations, Crime detection, Police, Tehran
  • Aliasghar Kia, Mohammad Reza Naderpoor, Meisam Khazraee Golparvar, Reza Poorali Pages 53-74

    The medium of television is among the important arenas in which social trust plays an important role, since television can not survive without the trust of the audiences. The present study tries to investigate the relationship between the people trust to the television and sense of security. People evaluate their circumstances based on the information they receive. This is a field study performed on 400 Tehrani citizens as the statistical sample. The findings of the study demonstrated that the variable “Trust to the TV” is the most powerful one. The variable “Correctness of the News and TV programs” and “Neutrality of TV” filled the rest of places in terms of effectiveness.

    Keywords: Trust, Sense of security, Comprehensiveness of the News, Audience, Tehran
  • Ahmad Soori Pages 75-90
    The present study aims at comparing and contrasting the EQ variables of the criminals and ordinary people. 169 of The criminals and 184 of ordinary people formed the statistical sample of the study after being randomely selected. Questionnaire was used to collect the necessary data.Analysis of the collected data demonstrated that: there is a significant difference between the Eqs of the criminals and ordinary people; Ordinary people ranked higher than the criminals in EQ variables such as self-awareness skills, self control and social skills.
    Keywords: Intelligence, Emotional Intelligence (EQ), Criminals, Ordinary people, criminals characteristic
  • Reza Najjar, Rasool Najjar, Hamid, Reza Farahmand Pages 91-108
    Research-Centerdness in teaching has entered the literature on teaching methodology in recent years. Research is now used as the most important instruments in teaching. The present study is an attempt to measure the practical research in Iran police faculty of intelligence sciences benefitting from Ahrens, Brant and Lee’s proposed model. Based on the research method, the researchers presented the model to the intelligence students for a course.Observation, interview, and document analysis were used to collect the required data. Content analysis was performed to analyze the collected dat. The findings of the study showed that the presented model was in accordance with the physical features of the educational environment, learneres’ characteristics, and the curriculum objectives.
    Keywords: Practical research, Teacher, centered teacher, teaching methodology, I.R.I Police university, Intelligence courses
  • Najaf Hamidzade Arbabi, Abdula Diyanati Pages 109-128

    Forgery which is a major crime of depriving public trust and heckle in economic system of a country, is considered as one of the factors of social inefficiency in a community.Committing the crime of forgery in different aspects and various levels is being evolved by technology development, international and domestic communications and exchanges, therefore in modern technique of preventing forgery, determining security and safety indicators of forgery in making documents seems to be one of the essential and efficient factors.The present research which its method is descriptive, aims to study the level of the effect of four main factors in making valuable documents (e.g. paper, design, print and attachable items) in preventing forgery using questionnaire. The main aim of this research is identifying the modern techniques of preventing forgery and studying the main and fundamental factors in paper, design, print and functions of attachable items to the documents as security components in forgery prevention. The statistical population of this research consists of 41 experts in the area of forgery and producing security documents and the survey is done in total number manner. The results indicate that utilizing the four factors mentioned above is an important and efficient indicator in forgery prevention.Finally, developing and enhancing the national committee of forgery prevention is the most significant long-term strategic suggestion for coordination and policy making in preventing and fighting against forgery along with situational prevention been presented.

    Keywords: Prevention, Forgery, Security documents, Paper, Design, Print
  • Lotfali Bakhtiari Pages 129-152
    The aim of this study was to evaluate the effectiveness of Security Intelligence Training Course in I.R.I Police University using three levels of Kirkpatrick's model. The study practical and descriptive in nature. To measure the responses, learning and performance of the graduated students, a questionnaire was used. undergraduate students (undergraduates and graduates in training) formed the statistical sample of the study. All students studying at the first level of the training (210) have been measured by counting all. For the second and third level, assessment, learning and behavior, 85 samples were selected by cluster sampling. The finding demonstrated that there is a significant relationship between the training and the students performances in the real vocational situation.
    Keywords: Effectiveness, Evaluation, Reaction, Learning, Behavior, Kirkpatrick Model