فهرست مطالب

حکمت اسرا - سال ششم شماره 3 (پیاپی 21، پاییز 1393)

نشریه حکمت اسرا
سال ششم شماره 3 (پیاپی 21، پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/11/14
  • تعداد عناوین: 9
|
  • حمیدرضا خادمی*، سیدمسعود مسعودیان صفحه 5
    آیت الله جوادی آملی، به هنر دینی توجه خاص نموده و شاخص ها و مبانی آن را بیان کرده اند. این مقاله ضمن بیان تعریف و تفسیر علامه جوادی آملی از هنر دینی، شاخص های هنر دینی را در منظومه فکری ایشان تبیین می کند. این شاخص ها درحقیقت، از دیدگاه اصیل حکمت متعالیه ملاصدرا متاثرند. منزلت رفیع عقل و عالم معقول در خلق اثر هنری، توجه به نقش قوه خیال همچون کارگاه خلق اثر هنری، اهمیت دادن به رسالت های اخلاقی هنر و هنرمند، موهبت دانستن هنر برای ارتقای کمالات انسانی و همچنین کارکردها و ویژگی های معرفتی هنر از مهم ترین شاخص ها و مباحث هنر دینی از منظر علامه جوادی آملی است. استاد جوادی آملی با اشاره به دو بخش انگیزه و اندیشه در وجود انسان، جهان آرایی را رسالت هنر دینی معرفی می کنند؛ ایشان با طرح نظریه تقلید از خلقت، خروجی حتمی فرآیند خلق اثر هنری را هنر دینی می دانند.
    کلیدواژگان: هنر دینی، حکمت متعالیه، جوادی آملی، ملاصدرا
  • نفیسه اهل سرمدی*، مرتضی طباطباییان صفحه 25
    براهین اثبات واجب الوجود، براساس چگونگی ارتباطشان با تسلسل، به سه دسته تقسیم می شوند: 1) از ابطال تسلسل، واجب را اثبات می کنند؛ 2) لابشرط از وجود یا عدم تسلسل، واجب را اثبات می کنند؛ 3) براساس فرض تسلسل، واجب الوجود را اثبات می کنند. برهان ابن سینا تنها برهان دسته سوم است. این نوشتار سه گام اصلی دارد: در گام نخست، به برهان ابن سینا پرداخته ایم و از زبان شارح مواقف، به اشکال صدرا بر این برهان پاسخ گفته ایم؛ در دومین گام، برای اثبات واجب، طرحی نو درانداخته و برهان دیگری از دسته سوم صورت بندی کرده ایم؛ مقایسه این برهان بدیع با برهان سینوی و بیان شباهت ها و تفاوت های آن ها، آخرین گام این پژوهش است.
    کلیدواژگان: واجب الوجود، تسلسل، مجموعه ممکنات
  • حسین علی شیدان شید*، محمدهادی توکلی صفحه 41
    نظریه «حدوث اسمی» از نوآوری های حکیم سبزواری است. سخنان ایشان نه تنها خالی از ابهام و پیچیدگی نیست، بلکه گوناگون است و گاه ناسازگار به نظر می رسد؛ اما با تامل در آثار وی، به نظر می آید نظریه او تطور سه مرحله ای داشته و وی این نظریه را به سه شکل تفسیر کرده است. شارحان معمولا فقط به تفسیر اول توجه کرده اند. دقت کردن به این مراحل و تفسیرهای سه گانه، ناسازگاری سخنان گوناگون وی را توجیه می کند. مقاله حاضر، این مراحل یا تفسیرهای سه گانه را گزارش، تحلیل و نقد می کند. در مرحله اول، مقصود از «اسم» در حدوث اسمی، اسم عینی (مقابل اسم لفظی) است. در مرحله دوم نیز مقصود اسم عینی است؛ اما تمام اسماء عینی، حادث اسمی نیستند. بلکه برخی از اسما، مانند اسماء حسنی، قدیم اسمی اند. در مرحله سوم، مقصود از اسما، اسماء عینی نیست، بلکه منظور فقط ماهیات موجود در ذهن است.
    کلیدواژگان: حدوث و قدم، حدوث اسمی، حکیم سبزواری، اسما و صفات خداوند، اعیان ثابته
  • مریم ملکوتی خواه*، محمدتقی چاوشی، زهرا خزاعی صفحه 57
    صدرالمتالهین در روایت خود از اسفار چهارگانه اش انسانی را به تصویر می کشد که چون وجود او در حرکت و صیرورت است، هر آن، در مرتبه جدیدی از هستی به فعلیت می رسد. این نحوه وجود، مناسبات عمیقی را با هستی، برای انسان رقم می زند. در این نوشتار برآنیم آن مناسبات را تبیین کنیم. نخست، در مفهوم حرکت جوهری تامل می کنیم؛ حرکتی که سراسر هستی مادی را دربرگرفته است و انسان نیز که مراتبی از وجودش مادی است، از این حرکت مستثنی نخواهد بود. سپس، به وجود انسان، که مرتبه ای از هستی سیال است، توجه خواهیم کرد و تلاش می کنیم وضع او را در هستی، به روشنی تببین کنیم. آنچه درنهایت حاصل خواهد شد، مسافری است که درعین اینکه سائر در خویش است، سائر در مراتب هستی است. اگر سفر او در خویشتن خویش، با اندک تذکری همراه باشد، او با مشاهده مناظر وجود خویش، مراتب هستی را بازمی یابد؛ زیرا انسان و هستی، هیچ بینونتی ندارند. بی تردید آنچه ما را در این سیر به پیش خواهد برد، تماشای انسان، فقط در آیینه وجود است.
    کلیدواژگان: ملاصدرا، حرکت جوهری، حرکت جوهری اشتدادی، انسان، هستی
  • محمد مهدی علی مردی *، سید محمد روحانی، طیبه نوحی صفحه 79
    خداوند انسان را به صورت خود آفریده است. ازآنجاکه انسان موضوع اصلی آفرینش است، اندیشمندان ادیان مختلف، درباره او بحث کرده اند و برایش ابعادی برشمرده اند. شناخت این ابعاد، برای رسیدن به هدف خلقت، یعنی کمال، ضروری است. این مقاله، دیدگاه دو متفکر بزرگ، ابن عربی مسلمان و شنکره هندو را درباره ابعاد وجودی انسان بررسی می کند. هردو معتقدند انسان دو بعد مادی و روحانی دارد. با برداشتن حجاب مادیات، روح او با یگانه مطلق یکی می شود و به کمال می رسد. آن ها معتقدند ابعاد وجودی انسان، فقط در ویژگی ها متفاوت اند؛ اما در اصل وجود، تفاوتی ندارند.
    کلیدواژگان: انسان، کمال، آتمن، نفس، بدن، شریره، جیوه
  • محمدهادی حاضری *، محمد محمدرضایی صفحه 111
    به فراخور مناقشات جریان عینی سازی مفهوم ذهنی علیت، توجه کانت به اصل علیت جلب شد؛ پرسشی که همواره در امتداد تردیدهای فیلسوفان دوره مدرن درباره دوگانگی نفس و بدن وجود داشته است. فیلسوفانی همچون هیوم، که یکی از تاثیرگذاران بر اندیشه کانت بود، مسیر علیت را در ذهن متوقف کردند تا خارج و وقایع بیرونی را از رابطه ضروری علی محروم کنند؛ اما کانت تلاش کرد اصل علیت را در واقعیت پدیداری پیاده کند و ضرورت برگشت ناپذیر توالی پدیدارها را با تمثیل تجربی اثبات کند. تمثیل تجربی، یعنی راهی که بدان، تصورات پدیدارها، که هرآینه رابطه متوالی و متعاقب متعلق تجربه ممکن اند، با قاعده ای کلی و ضروری، محکم و برگشت ناپذیر شوند. کانت باتوجه به صورت ادراک زمان، که امکان پدیداری اشیا بر آن متکی است، و پر بودن زمان، یعنی عدم امکان حصول پدیدار بدون سبقت پدیدار پیشین، علیت را قاعده ای ساخت که این رابطه را خلل ناپذیر کند.
    کلیدواژگان: زمان، پدیدار، قاعده، اصل علیت، برگشت ناپذیری
  • نازنین زهرا بیگدلی *، ابراهیم موسوی، حامد شیواپور صفحه 133
    بحث لاک درباره جوهر، دشواری های فراوانی دارد. وی ازیک سو، جوهر را ناشناخته ای تلقی می کند که فقط تصوری نسبی و مبهم از آن داریم؛ ازسوی دیگر، به فرضیه ذره ای معتقد است که طبق آن، عالم واقع درنهایت، متشکل از اتم ها و ذرات مادی است. پرسش اصلی این است که جوهر برای لاک چه جایگاهی دارد. آیا واقعی است؟ یا فقط ذهنی است؟ آیا می توان جوهر را همان اتم ها و ذرات مادی دانست؟ به عبارت دیگر، چگونه این دو دیدگاه لاک، یعنی فرضیه ذره ای و ناشناخته بودن جوهر، سازگارند؟ برای رسیدن به پاسخ، ابتدا بحث جوهر را در فلسفه لاک به اختصار توضیح می دهیم و سپس پاسخ نگارنده را به مسئله مزبور بررسی می کنیم. نگارنده متعقد است راهکار، تمایز حوزه های توجه لاک به جوهر (حوزه معرفت شناسانه) و فرضیه ذره ای (حوزه وجودشناسانه) است.
    کلیدواژگان: لاک، جوهر، فرضیه ذره ای، کیفیات، تجربه گرایی
  • راند ولف ت. دبیل ترجمه: مهدی صدفی صفحه 152
  • المستخلفات
    صفحه 169
|
  • Hamid Reza Khademi*, Sayed Masoud Mosavian Page 5
    Ayatollah Javadi Amoli is one of the contemporary thinkers of Islamic world who pays attention to Religious Art and explains its characteristics and principles. Not only does this paper express the definition and the interpretation of Religious Art in his thinking system, but also its characteristics affected by original viewpoints of Transcendent Philosophy. For Ayatollah Javadi Amoli, the most important characteristics of Religious Art are: the supreme place of intellect and intellectual world as the origins of artwork, the role of imagination as the faculty of creating artwork, the importance of the ethical policies of art and artist as well as the cognitive functions and features of art. Given the two elements of motivation and thought in human being, he considers the illustrating world as the policy of Religious Art and the output of process of creating artwork by the projection of Mimesis as the invariable act of Religious Art.
    Keywords: Religious art, transcendental philosophy, Javadi Amoli, Mulla Sadra
  • Nafiseh Ahl, Sarmadi*, Morteza Tabatabaeian Page 25
    Arguments on proof for the Necessary Being are classified into three different categories from the point of view of their relation to regression: (1) proof for the Necessary through rejecting regression; (2) non-condition being or lack of regression affirms the Necessary (3) the Necessary Being is affirmed through regression principle. Avicenna's argument is the third one. The present paper is formed in three stages. In the first step, Avicenna's argument is discussed and Mulla Sadra's critique is responded by the words of interpreter of Mavaqif. In the second step, there is a new projection to proof for the Necessary Being by the other argument of third category. The final step of the research is to compare the novel argument with Avicenna's argument and to express the similarities and the differences.
    Keywords: Necessary Being, Infinite Regression, collection of possibilities
  • Hosein Ali Sheydanshid*, Mohammad Hadi Tavakkoli Page 41
    he theory of nominal temporality, which is one of Sabzawari's innovations, has undergone three stages in his thought. To explain the doctrine, Sabzawari's words have some ambiguity, complexity and contradictions. The first stage has been generally noticed by the commentators of Sabzawari's works. Given these stages and his three interpretations of nominal temporality, the contradiction between his different words is explained. The present article reports, analyses and reviews these triple levels or interpretations. In the first stage, the intention of "name" in "Nominal Temporality" is objective name (versus verbal). In the second stage, the intention is objective name, but he did not regard all objective names as nominal temporal things; rather, some names –like the most beautiful names (al-asma' al-husna)- are eternally nominal. In the third stage, the intention of name is not an objective one, rather only quiddities being in mind.
    Keywords: temporality, eternity, nominal temporality, Sabzawari, Divine Names, Attributes, eternal essences
  • Maryam Malakotikhah*, Sayed Mohammad Taqi Tschawuschi, Zahra Khazaai Page 57
    Mulla Sadra, according to his spiritual four journeys, pictures human being as his existence being in motion and becoming, so he actualizes a new level of existence every moment and becomes identified with it. This type of being has created deep relationships between human being and the world. This paper seeks to clarify these relationships. In this regard, we first explain the concept of substantial motion which involves the entire material entities including human being. After that we focus on the existence of human being as a level of indeterminate being and try to make clear his position in the world. What will be in final stage is a traveler who is traveling in oneself and at the same time, traveling in the levels of being, and if his journey in the middle of the self is accompanied with the hint by observing his sights of existence, one retrieves the levels of being because they are the same. Certainly, what moves us forward in the path is only the observation of human being in the mirror of existence.
    Keywords: Mulla Sadra, Substantial Motion, Intensive Substantial Motion, human, existence
  • Mohammad Mahdi Alimoradi*, Sayed Mohammad Rouhani, Tayebeh Nouhi Page 79
    God has created human in his own image. Since he is the main subject of creation, scholars of different religions discussed about him and mentioned some of his dimensions. The understanding of these dimensions is essential for the purpose of his creation, namely the perfection. The article studied the viewpoints of two outstanding thinkers of Islam and Hinduism, Ibn Arabi and Shankara, concerning the existential dimensions of human. Both thinkers consider the two physical and spiritual dimensions for human. His spirit is identified with the absolute One and then reaches perfection by removing the veil of material. They believe that the existential dimensions of human are only different in characteristics, but not in the origin of being.
    Keywords: human, completeness, Atman, spirit, body, Sharira, Jiva
  • Mohammad Hadi Hazeri*, Mohammad Mohammad Rezaie Page 111
    Kant's attention to the causality is due to conflicts of processes of objectification in subjective concept of causality. The question has always been along the doubts of philosophers in modern era about the duality of body and soul. Philosophers such as Hume - one of the influential persons on Kant's thought - limited causality in mind in so far as denied the causal necessary relationship in external events. But Kant tried to implement causality in the reality of phenomenal objects, and by the help of experimental analogy, confirmed the necessity of irreversible succession of phenomena. Experimental analogy, the way in which the images of phenomena belong to the possible experience as consecutive relationship, becomes firm and irreversible by a universal and necessary rule. Given the perception form of time in which the possibility of appearance of objects consists and given the filling with time (i.e. it is not possible coming one phenomenon without overtaking previous phenomenon), Kant makes the causality as the invincible relationship.
    Keywords: Time, phenomena, rule, principle of causality, irreversible
  • Nazanin Zahra Bigdeli*, Sayed Ibrahim Musavi, Hamed Shivapour Page 133
    Lock’s doctrine of substance has a lot of difficulties. On the one hand, He considers substance as an unknown thing of which we just have a relative and ambiguous representation. On the other hand, He believes in corpuscularian hypothesis in which the physical world ultimately consists of atoms and physical corpuscles. The main question for Locke is what the place of substance is; is it real, or just subjective? Can substance be considered the very atoms and physical corpuscles? In other words, how these two views of Locke, i.e., the corpuscularian and unknowable hypotheses of substance, are compatible? To get the answer, first, we briefly explain Lock’s doctrine of substance, and then evaluate the article author's response to the issue. The author believes that the solution is the distinction between Locke's fields of intention to substance (the epistemological domain) and corpuscularian hypothesis (the ontological domain).
    Keywords: Locke, substance, corpuscularian hypothesis, qualities, Empiricism