فهرست مطالب

پژوهشهای اقتصادی (رشد و توسعه پایدار) - سال پانزدهم شماره 3 (پاییز 1394)

فصلنامه پژوهشهای اقتصادی (رشد و توسعه پایدار)
سال پانزدهم شماره 3 (پاییز 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/08/25
  • تعداد عناوین: 10
|
  • خسرو پیرایی، نفیسه بلیغ صفحه 1
    مطالعه حاضر، به بررسی رابطه توسعه مالی و نابرابری درآمدی در ایران با استفاده از داده های سالیانه سری زمانی طی دوره 89-1352 می پردازد. در این تحقیق از رویکرد آزمون کرانه ها برای بررسی روابط میان متغیرها بهره گرفته شده و از دو شاخص متفاوت نسبت اعتبارات اعطایی به بخش خصوصی به تولید ناخالص داخلی و نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی برای توسعه مالی استفاده گردیده است. نتایج نشان می دهد که رابطه خطی و منفی میان توسعه مالی و نابرابری درآمدی وجود دارد و توسعه مالی به طور معنی دار، نابرابری درآمدی را در ایران کاهش داده است؛ اما شواهدی مبنی بر وجود رابطه به شکل U معکوس میان توسعه مالی و نابرابری درآمدی که توسط گرینوود و جوانویک ارائه گردیده، یافت نشد و همچنین نتایج حاکی از آن است که کیفیت نهادی بهتر منجر به کاهش نابرابری درآمدی در ایران شده است.
    کلیدواژگان: توسعه مالی، نابرابری درآمدی، رویکرد آزمون کرانه ها
  • سیدابوالقاسم مرتضوی، رزا پیروز، رحیم محمودگردی صفحه 23
    سیاستگذاری مناسب در ارتباط با شیر از اهمیت بالایی برخوردار است و هرگونه نوسان در قیمت آن بر سطح رفاه خانوار تاثیر می گذارد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر افزایش قیمت شیر بر رفاه گروه های مختلف درآمدی شهری با استفاده از داده های سری زمانی (88-1361) صورت گرفته است. بدین منظور ابتدا رابطه تقاضای سرانه شیر با متغیرهای قیمت متوسط و درآمد سرانه قابل تصرف مورد بررسی قرار گرفته و سپس این رابطه برای پنج گروه درآمدی شهری با استفاده از الگوی خود توضیح با وقفه های گسترده (ARDL) برآورد شده است. نتایج حاکی از آن است که تغییرات جبرانی و رفاه، روند نزولی را طی می کنند. بدین معنی که با حذف یارانه شیررفاه گروه های پایین درآمدی شهری نسبت به گروه های بالای درآمدی، بیشتر دست خوش تغییرات می شوند و به دلیل پایین بودن درآمد این گروه، جبران این ضرر مشکل می باشد. چنانچه هزینه ناشی از این حذف توسط دولت به طور مساوی در بین خانوارها تقسیم گردد، نه تنها این باز توزیع نمی تواند افزایش قیمت را برای هیچیک از گروه ها جبران کند، بلکه از طرفی گروه های بالای درآمدی از درآمد بیشتری منتفع می گردند.
    کلیدواژگان: یارانه، تغییر قیمت شیر، تغییر جبرانی، خالص رفاه مصرف کننده، گروه های مختلف درآمدی
  • علی اکبر قلی زاده، بهناز کمیاب صفحه 39
    مهاجرت نیروی کار در سطح مناطق به تفاوت های منطقه ای نرخ بیکاری عکس العمل نشان می دهد و نرخ بیکاری با اجزاء بنیادی بازار مسکن در ارتباط است. در این مطالعه، ارتباط بازار نیروی کار و مسکن در 30 استان کشور و با به کارگیری مدل ورمولن و امرن (2005) و استفاده از روش داده های ترکیبی (پانل دیتا) برای مناطق و روش خودرگرسیون با وقفه های گسترده (ARDL) برای کل کشور، روابط بین متغیرها در دوره زمانی 1390-1380 تجزیه و تحلیل می شود. نتایج مشاهدات نشان می دهد که اکثر استان هایی که از میانگین بالای قیمت مسکن برخوردار هستند، میانگین و نوسان پایین بیکاری را نیز دارند. کارگران در مناطقی با بیکاری بالا از طریق بازار مسکن جبران غرامت می شوند، زیرا در این مناطق قیمت زمین و مسکن و هزینه های زندگی نسبت به مناطق با بیکاری کمتر، پایین تر می باشد. همچنین با وجود خطر بیکاری، تمایل خانوارها به دریافت وام مسکن کاهش می یابد و در نتیجه، قیمت مسکن کاهش می یابد. خطر بیکارشدن، نااطمینانی درآمدی را افزایش می دهد و بنابراین، قیمت مسکن را کاهش خواهد داد. این مساله ارتباط منفی میان قیمت مسکن و نرخ بیکاری را نشان می دهد. همچنین آزمون علیت گرنجر نیز حاکی از ارتباط دوطرفه میان قیمت مسکن و نرخ بیکاری است. مناطقی که از نرخ بیکاری بالاتری برخوردارند، توسط شرایط بهتر بازار مسکن جبران غرامت می شوند؛ یعنی سطح قیمت مسکن در این مناطق پایین تر است. از این رو، ارتباط منفی میان قیمت مسکن و نرخ بیکاری در استان های کشور وجود دارد. تحلیل های رگرسیونی ارتباط میان نرخ بیکاری و قیمت مسکن را منفی نشان می دهد و در مطالعه داده های پانلی، ضریب یاد شده در استان های مختلف متفاوت است که منعکس کننده غرامت بیکاری در سطح مناطق می باشد. در مناطقی که از میانگین قیمت مسکن پایین تری نسبت به سایر استآنهابرخوردار می باشند، تاثیر بیکاری بر قیمت مسکن بیشتر از سایر استان هامی باشد. بنابراین پایین بودن قیمت مسکن این مناطق با بازار نیروی کار آن ها ارتباط بالاتری نسبت به بقیه مناطق دارد.
    کلیدواژگان: تفاوت های بیکاری منطقه ای، بازار زمین و مسکن، پانل دیتا
  • ایمان حقیقی، مرضیه بهالو هوره صفحه 67
    ورود و خروج نیروی کار، بازار کار و سطح تولید کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف این مقاله بررسی آثار خروج نیروی کار ماهر ایرانی و ورود نیروی کار ساده خارجی بر اشتغال نیروی کار و سطح فعالیت بخش های اقتصادی ایران با استفاده از یک مدل تعادل عمومی محاسبه پذیر چندبخشی است که در آن بازار دو نوع نیروی کار ماهر و غیرماهر وجود دارد. برای کالیبراسیون این الگو، ماتریس داده های خرد اشتغال (شکل تعدیل شده ماتریس حسابداری اجتماعی)، توسط مولفین طراحی شده است. در این تحقیق اثر افزایش 10 درصدی نیروی کار ساده و کاهش 10 درصدی نیروی کار ماهر مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان می دهند خروج نیروی کار ماهر از ایران و ورود نیروی کار ساده خارجی سبب افزایش دستمزد نیروی کار ماهر می شود. همچنین اشتغال نیروی کار ساده در همه بخش ها بجز بخش کشاورزی افزایش می یابد. اما علی رغم افزایش دستمزد نیروی کار ماهر، درآمد داخلی کشور کاهش می یابد. سطح تولید بخش های مختلف نیز بین 9/2% تا 9/3% کاهش می یابد. در این بین بخش های خدمات، صنایع و فلزات با بیشترین کاهش در سطح تولید مواجه خواهند شد.
    کلیدواژگان: مهاجرت نیروی کار، اشتغال، تعادل عمومی، ماتریس داده های خرد
  • حسین صادقی، عادل آذر، سمانه خاکسارآستانه صفحه 91
    با توجه به نیاز روز افزون جوامع امروزی به انرژی برای تامین نیازهای متفاوت، دانشمندان و محققان کشورهای متعددی از جمله ایران، رویکردی اساسی نسبت به دستیابی به انرژی های تجدیدپذیر در دستور کار خود قرار داده اند. دانشمندان معتقدند انرژی های تجدیدپذیر و پاک با توجه به محدود بودن سوخت های فسیلی و آلودگی محیط زیست می توانند به اولین گزینه برای تولید انرژی تبدیل شوند.کشور ما به دلیل موقعیت جغرافیایی، ظرفیت های متعددی در حوزه تولید انرژی های نوین و تجدیدپذیر دارد. این مساله به ضرورت وجود یک الگوی بهینه جهت توسعه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر تاکید می کند. از این رو در این تحقیق، هدف اصلی ارائه الگوی بهینه توسعه انرژی های تجدیدپذیر بوده که علاوه بر تامین برق مورد نیاز، باعث کاهش آلودگی زیست محیطی می شود. در این مطالعه، با مینیمم کردن تابع هزینه و با توجه به سه گروه محدودیت منابع، تقاضا و فنی و با استفاده از تکنیک بهینه سازی استوار، الگوی مورد نظر برای افق بلندمدت 1404پیشنهاد شده است. بر طبق نتایج این الگوی بهینه، 15درصد تولید برق از انرژی خورشیدی در افق 1404پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: انرژی های تجدیدپذیر، انرژی خورشیدی، الگوی بهینه، بهینه سازی استوار، ایران
  • محمد لشکری، صادق بافنده ایماندوست، نیره حسن نیا صفحه 119
    از آنجاکه بسیاری از بخش های اقتصادی بخصوص بخش مسکن نیازمند اخذ وام از بانک ها می باشند، تغییر در رفتار وام دهی بانک ها در اثر تغییر در متغیرهای کلیدی اقتصاد، ممکن است فعالیت اقتصادی آنها را با مخاطرات جدی مواجه کند. از این رو، در این مطالعه رفتار وام دهی بانک مسکن طی دوره 90-1370 با استفاده از مدل اقتصادسنجی خودرگرسیون برداری (VAR) مدل سازی شد. نتایج تخمین مدل VECM بلندمدت نشان داد که از بین متغیرهای کلیدی اقتصاد، تغییرات عرضه کل پول، نرخ تورم و نوسانات قیمت سهام در بلندمدت، دارای تاثیر معکوس و تغییرات نرخ ارز، دارای تاثیر مستقیم بر رفتار وام دهی بانک مسکن می باشد. همچنین نتایج تخمین مدل VECM کوتاه مدت نشان داد که تغییرات عرضه کل پول در کوتاه مدت، دارای تاثیر مستقیم، و نرخ تورم، نرخ ارز و نوسانات قیمت سهام، فاقد تاثیر معنی دار بر رفتار وام دهی بانک مسکن می باشند.
    کلیدواژگان: نرخ ارز، نوسانات قیمت سهام، رفتار وام دهی بانک مسکن، مدل تصحیح خطای برداری (VECM)
  • اسماعیل پیش بهار، زهرا رسولی بیرامی صفحه 135
    برای آزمون خنثایی و ابرخنثایی بلندمدت پول، رهیافت فیشر- سیتر بر داده های اقتصاد ایران، در دوره سال های 87-1367 اعمال گردید. نتایج حاکی از آن است که کلیت پولی M2 نسبت به متغیرهای واقعی GDP و تولید کشاورزی به قیمت ثابت خنثی می باشد. در مورد متغیر اسمی تولید کشاورزی به قیمت جاری با اطمینان بالایی می توان خنثی بودن M2 را رد کرد. نتیجه برای متغیر اسمی GDP به قیمت جاری بسته به نوع آزمون ریشه واحد استفاده شده، متفاوت است. همچنین نتایج نشان داد که ابرخنثایی M2 فقط برای GDP به قیمت ثابت تایید گردید و در سه متغیر دیگر، این امر رد می شود.
    کلیدواژگان: بخش کشاورزی، تولید ناخالص داخلی، رهیافت فیشر، سیتر، خنثایی و ابرخنثایی بلندمدت پول
  • وحید مهربانی صفحه 151
    نابرابری در توزیع درآمد و ثروت به مثابه یک شاخص اقتصادی- اجتماعی از حساس ترین متغیرهای سیاستی است که احتمال اثرپذیری آن از ساختارهای سیاسی بسیار زیاد است. بر این اساس، روند دموکراتیزه شدن در قرون اخیر که با گسترش حق رای همراه بوده، سیری از تحولات اقتصادی را موجب گردیده که از جمله آنها مساله بسیار مورد مناقشه توزیع مجدد درآمد و نابرابری درآمد و ثروت است. برای بررسی این موضوع، از رویکرد اقتصاد خرد نئوکلاسیک و یک اقتصاد فرضی بهره گرفته و چگونگی تاثیرپذیری توزیع مجدد و نابرابری درآمدها از گسترش حق رای در جامعه ای که ارکان قدرت سیاسی و اقتصادی آن در اختیار طبقه ممتاز اشراف و ثروتمندان است، نشان داده می شود. در این چارچوب تحلیلی، هر چه حق رای در جامعه گسترش می یابد و به طبقات اجتماعی فقیرتر نفوذ می کند، نرخ بهینه مالیاتی افزایش یافته و توزیع مجدد درآمد به سمت اقشار فقیر وسیع تر می گردد و لذا نابرابری کاهش می یابد. شواهد به دست آمده برای ایران حکایت از آن دارد که دموکراسی را می توان عاملی تعیین کننده در توزیع یا باز توزیع درآمدها دانست.
    کلیدواژگان: دموکراسی، حق رای، نرخ بهینه مالیاتی، توزیع مجدد، نابرابری
  • فرهاد خداداد کاشی، منصور زراء نژاد، رضا یوسفی حاجی اباد صفحه 173
    هدف تحقیق حاضر، بررسی اثرات متقابل سطح تمرکز بازار، سودآوری، تحقیق و توسعه و تبلیغات در صنایع کارخانه ای ایران است. برای این منظور داده های فصلی صنایع کارخانه ای ایران بر اساس طبقه بندی استاندارد بین المللی فعالیت های صنعتی (ISIC)[1] جمع آوری و با استفاده از الگوی تصحیح خطای برداری (VECM)،[2] اثرات متقابل عناصر مختلف ساختاری، رفتاری و عملکردی بازار، در رشته فعالیت های مختلف صنعتی، طی سال های 86-1375 مورد ارزیابی قرار گرفته است. در مجموع نتایج تحقیق نشان می دهد که نوآوری و تحقیق و توسعه در صنایع کارخانه ای ایران با سطح تمرکز و سودآوری صنایع در بلندمدت ارتباط دارد، اگر چه نمی توان فرضیه عدم تاثیرگذاری تبلیغات به عنوان یک متغیر رفتاری را بر تحقیق و توسعه رد کرد. با توجه به معنی داری ضرایب تعدیل متغیرهای ساختاری و عملکردی بازار در بردار همگرایی، فرضیه برونزایی ضعیف این متغیرها را نمی توان پذیرفت و لذا همان گونه که تمرکز و سودآوری صنایع بر تحقیق و توسعه اثر بلندمدت دارند، از این عنصر نیز در بلندمدت اثرپذیر خواهند بود. از طرف دیگر،سطح تمرکز و سودآوری می توانند حدود50 درصد تغییرات نوآوری و تحقیق و توسعه را توضیح دهند، اما در بلندمدت سودآوری نسبت به تمرکز سهم بیشتری در توضیح این نوسانات دارد. لذا می توان گفت که در بلندمدت عنصر عملکرد بیشترین سهم در توضیح تغییرات عنصر رفتاری بازار را دارد که با دیدگاه مکتب شیکاگو سازگارتر است.
    کلیدواژگان: عناصر بازار، ساختار، رفتار، عملکرد، نوآوری، تحقیق و توسعه، تمرکز، سودآوری، تبلیغات، صنایع کارخانه ای، تصحیح خطای برداری، هم انباشتگی
  • محسن ابراهیمی، علی اکبر قلی زاده، امیرحسین علی پور صفحه 193
    در چند دهه ی اخیر، عرضه ی نیروی کار تحصیل کرده به بازار کار افزایش یافته که موجب پدیدارشدن تحصیلات فرانیاز شده است. تحصیلات فرانیاز بالقوه پدیده ای هزینه بر برای اقتصاد محسوب می شود که ضرورت بررسی این موضوع را نمایان می سازد. دراین مقاله سعی شده استکه با روش میانگین تطابق تحقق یافته(RM)[1] و به کمک کدهای طبقه بندی مشاغل[2](ISCO) و با استفاده از داده های طرح آمارگیری از ویژگی های اجتماعی و اقتصادی خانوار سال1382 و به کمک مدل وردوگو– وردوگو[3]به بررسی بازده سال های تحصیل، تحصیلات فرانیاز و فرونیاز در ایران بپردازیم. در این راستا متغیرهای دیگری همچون جنسیت، تاهل و مالکیت (به لحاظ دولتی و خصوصی بودن) نیز مورد بررسی قرار می گیرد. نتایج تحقیق نشان می دهد که، بازده هرسال تحصیلات رسمی به طور متوسط 3/9% می باشد و در صورت برابر بودن تحصیلات افراد، افرادی که تحصیلات فرانیاز دارند، در مقایسه با افرادی که تحصیلات شان فرانیاز نیست، درآمد کمتری کسب می کنند و افراد دارای تحصیلات فرونیاز، نسبت بهکسانی که تحصیلاتشان فرونیاز نیست، درآمد بیشتری کسب می کنند. همچنین اثر تجربه بر درآمد افراد، مثبت اما با نرخی کاهشی مشاهده می شود و نیز مشاهده می شود که زنان و مجردها، درآمد کمتری نسبت به سایرین کسب می کنند.
    کلیدواژگان: تحصیلات فرانیاز، تحصیلات فرونیاز، مدل وردوگو، وردوگو، طبقه بندی مشاغل ISCO
|
  • Khosrow Piraei, Nafiseh Baligh Page 1
    This study examines the relationship between financial development and income inequality in Iran using bounds testing approach over the period of 1973-2010. In this study the domestic credit to private sector (% of GDP) and the ratio of liquidity to GDP are applied as proxies for financial development. The empirical results indicate that a negative and linear relationship between financial development and income inequality exists. Financial development significantly reduces income inequality in Iran. However, there is no evidence of an inverted U- shaped relation between financial development and income inequality, as suggested by Greenwood and Jovanovic (1990). The empirical findings also suggest that the enhanced institutional quality results in reduced income inequality in Iran.
    Keywords: Financial Development, Income Inequality, Bounds Testing Approach
  • Seyed Abolghasem Mortazavi, Rosa Pirooz, Rahim Mahmoodgordi Page 23
    The price fluctuations due to adjustments to Iran's national milk pricing policy affect households’ welfare. This study examines the effect of milk price increases on the welfare of urban income groups using time series data during 1982-2009. The relationships among per capita demand for milk, average milk price and disposable per capita income were estimated for five income groups using Autoregressive Distributed Lags (ARDL) model. The results indicate that compensating variation and welfare are downside, this means that elimination of milk subsidies results in more welfare fluctuations in low income groups than that of high income ones. Therefore, it is difficult for groups at lower income levels to compensate for losses. If the government divides the cost of lost subsidies equally among households, financial losses resulting from price increases cannot be compensated for two groups, but higher income groups will benefit most from redistribution policy.
    Keywords: Subsidy, Milk Price, Compensating variation, Net consumer welfare, Income Groups
  • Ali Akbar Gholizadeh, Behnaz Kamyab Page 39
    The regional labor migration is responsive to regional differences of unemployment rate which is interrelated with fundamentals of housing market. This paper analyzes the relationship between labor and housing markets in 30 provinces of Iran. It uses Vermeulen and Ommeren (2005) model in a panel data for regions and an Autoregressive Distributed Lags (ARDL) model in the country over the period 1998-2011. The estimation results indicate that most of provinces with high housing prices on average have also low volatility in unemployment rates. The workers in high-unemployment regions are compensated through housing markets, since the prices of land and housing and living expenses are lower in these regions than ones with low unemployment. In addition, the propensity of households to get housing loan decreases and the housing price falls despite high risk of unemployment. The risk of getting unemployed raises the income uncertainty and reduces the housing price. This indicates a negative relationship between housing price and unemployment rate. The test for causality shows that this relationship is bidirectional in provincial level, so that provinces having high unemployment rates are compensated by better conditions of housing market which means low housing prices.
    Keywords: Regional unemployment, Land, housing markets, Compensating differentials, Panel Data
  • Iman Haqiqi, Marzieh Bahaloo Horeh Page 67
    Labor entry/exit affects domestic labor and product markets. This paper analyzes the impacts of decline in domestic skilled labor and foreign unskilled labor entry on employment and sectoral production in Iran. For this purpose, we develop a multi-sector computable general equilibrium model with both skilled and unskilled workers. To calibrate the model, we construct a Micro Consistent Matrix as a modified Social Accounting Matrix (SAM). We consider a counterfactual scenario of 10% increase in unskilled labor and 10% decline in skilled labor. The simulation results show that decline in skilled labor and increase in unskilled labor would increase the wage rate of skilled labor. Except for agriculture, the employment of unskilled labor in other sectors will increase by 1.6% to 14.4%. However, the domestic income is decreased despite of increasing wage rate of the skilled labor. The production of all sectors also declines by 2.9% to 3.9%, in such a way agriculture, mining and industry sectors face with the highest decrease in production.
    Keywords: Labor entry, exit, Employment, CGE, Micro Consistent Matrix (MCM)
  • Hossein Sadeghi, Adel Azar, Samaneh Khaksarastaneh Page 91
    With regard to the increasing demand for energy to meet various needs, renewable energies should be achieved. The scholars believe that renewable and clean energies can be the first alternative to generate power, if we take into account the limited fossil fuels and environmental pollution. Iran is of numerous capabilities in generating new and renewable energies. This study aims to present an optimum model to develop renewable energies, which reduces the environmental pollution in addition to supply the required power. By minimizing the objective function and regarding 3 types of limitations on sources, demands and techniques, and using robust optimization method, we propose a model for Iranian energy sector at the 2025 horizon in which 15% of electricity is generated using solar energy.
    Keywords: Renewable energies, Solar energy, Optimum model, Robust optimization, Iran
  • Mohammad Lashkary, Sadegh Bafandeh Imandoust, Nayyereh Hasannia Page 119
    Since various economic sectors, in particular housing sector, need to bank loans, the variations in lending behavior of banks due to changes in key economic variables may jeopardize the sound economic activities. In this study the lending behavior of Bank Maskan of Iran was modeled by a Vector Auto-regression (VAR) model during 1991-2011. The results of long run Vector Error Correction Model (VECM) indicated that the broad money supply, inflation rate and stock price fluctuations have indirect effects on lending behavior of Bank Maskan, however the effect of exchange rate variations is positive. In addition, the results of short run VECM showed that variations in the broad money supply have direct effects on lending behavior of Bank Maskan, but inflation rate, exchange rate and stock price fluctuations have no significant effects.
    Keywords: Exchange rate, Stock price fluctuations, Bank Maskan of Iran, Lending behavior, Vector Error Correction Model (VECM)
  • Esmaeil Pishbahar, Zahra Rasoli Beirami Page 135
    Fisher-Seater's approach is applied to the Iran's economic data 2008 to test the long-Run neutrality and super neutrality of money during 1988-2008. Our results support the neutrality of M2 w real GDP and real agricultural output. For nominal agricultural output neutrality of M2 is strongly rejected. The result of neutrality for the nominal GDP varies depending on the unit root test. The results also showed that the super neutrality of M2 with respect to real GDP is confirmed.
    Keywords: Agricultural sector, Gross Domestic Product, Fisher, Seater's approach, Neutrality of money
  • Vahid Mehrbani Page 151
    Inequality in income and wealth distribution as the most critical socioeconomic indicator is highly influenced by political structure. In the recent centuries, democratization along with enfranchisement has caused a course of economic changes including income and wealth redistribution. This study uses a neoclassical microeconomic approach for a hypothetical economy and demonstrates how to being affected incomes inequality and redistribution by enfranchisement in a society whose economic and political power pillars are under control of aristocrats. Theoretical analysis suggests that expansion of democracy leads to less inequality in incomes. Empirical evidence from Iran for the period 1969-2008 indicates that democracy can be a significant determinant in income redistribution.
    Keywords: Enfranchisement, Democracy, Optimal tax rate, Redistribution, Inequality
  • Farhad Khodadad Kashi, Mansour Zarranezhad, Reza Yousefi Page 173
    This paper aims to investigate the interaction effects among market concentration, profitability, research and development (R&D), and advertising in Iran’s manufacturing sector. For this purpose, the quarterly data on Iran’s manufacturing sector was gathered in ISIC (International Standard Industrial Classification) codes, then the interaction effects of structure, conduct and performance was analyzed for industrial groups by Vector Error Correction Models (VECM) over the period 1996-2007. The results show that innovation and R&D are related to concentration, profitability and advertising within industries in the long-run. On the other hand, concentration and profitability explain 50% of variations in innovation and R&D; however, profitability, as a performance indicator, has the most effect on R&D activities in long run. Therefore, our finding is in line with Chicago-U.C.L.A theory.
    Keywords: Structure, conduct, performance, Research, Development, Concentration, Profitability, Advertising
  • Mohsen Ebrahimi, Ali Akbar Gholizadeh, Amirhossein Alipour Page 193
    In the recent decades, supply of labor force has increased and caused overeducation in Iran. Overeducation is potentially costly for national economy. In this study, using mean realized match (MRM) method and applying International Standard Classification of Occupations (ISCO) based on socioeconomic characteristics survey data (2003), we study the returns on years of schooling, over-education and under-education in Iran by Verdugo-Verdugo model. In this way we use other variables like gender, marital status and ownership (public or private). We find that returns on yearly formal schooling is 9.3% on average. With the same education, the overeducated workers earn less than workers who are not overeducated; and the undereducated workers earn more than workers who are not undereducated. We also fine that experience has positive effect on earning by a decreasing rate; and females and singles earn less than the others.
    Keywords: Overeducation, Undereducation, Verdugo, Verdugo model, ISCO classification