فهرست مطالب

پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی - سال هفتم شماره 32 (بهار 1394)

نشریه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
سال هفتم شماره 32 (بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/02/09
  • تعداد عناوین: 9
|
  • معصومه محمد زاده، محمدصادق اللهیاری، محمدحسین انصاری صفحات 5-13
    هدف از این تحقیق توصیفی- تحلیلی، یافتن نیازهای آموزشی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در اجرای کشاورزی دقیق است. جامعه آماری شامل همه ی 234 کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در رشته های (زراعت، باغبانی، ترویج، مکانیزاسیون و فنی مهندسی) استان گیلان بود. حجم نمونه با استفاده از جدول حداقل حجم نمونه بارتلت و همکاران، 133 تن تعیین شد، که این شمار با روش نمونه گیری خوشه ایمتناسب، انتخاب شدند. هریک از مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان های استان گیلان به عنوان یک خوشه در نظر گرفته شدند که ترکیبی از کارکنان با تخصص ها و گرایش های شغلی متفاوت بودند. به منظور سنجش نیازهای آموزشی پاسخگویان از پرسشنامه مبتنی بر مدل نیازسنجی بوریچ استفاده شد. برای بررسی روایی محتوایی، پرسشنامه اولیه در اختیار چند تن از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و دانشگاه گیلان و کارشناسان کشاورزی قرار داده شد و نظرهای اصلاحی در پرسش نامه لحاظ شد. به منظور بررسی پایایی پرسشنامه، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد (89/0=α). تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS21 انجام شد. نتایج نشان دادند که اطلاعات و به کارگیری فناوری های مرتبط با سامانه اطلاعات جغرافیاییGIS، آگاهی و به کارگیری فناوری های مرتبط با نقشه های عملکرد محصول و آگاهی و به کارگیری فناوری های مرتبط با نقشه های خاک شناسی کشتزار به ترتیب به عنوان مهم ترین موضوع های اولویت دار برای آموزش کارشناسان برای اجرای کشاورزی دقیق مورد توجه قرار گرفتند. هم چنین، آگاهی و به کارگیری فناوری های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در آخرین اولویت آموزشی قرار گرفت. نمره ها اولویت محاسبه شده نشان می دهد که همه ی هفده موضوع مورد بررسی در نیازسنجی آموزشی در زمینه ی دانش و مهارت کشاورزی دقیق در سطح بالای نیاز قرار دارند. آزمون های من ویتنی و کروسکال والیس نشان دادند که به غیر از متغیر رشته تحصیلی، سایر متغیرها بر نیاز آموزشی کارشناسان تاثیر معنی داری در سطح خطای 05/0 نداشتند. پس درخصوص نیازهای آموزشی اتفاق نظر وجود داشت.
    کلیدواژگان: نیازسنجی آموزشی، مدل بوریچ، کشاورزی دقیق
  • امیر حسین علی بیگی، ندا میرزایی صفحات 14-25
    آموزش عالی کشاورزی در کشور ما بهره وری لازم را ندارد و دانشجویان را برای سازگاری با شرایط دگرگون جهان آماده نمی سازد. علت آن را می توان نبود توجه کافی به یادگیری مبتنی بر تجربه دانست زیرا که یادگیری تجربی می تواند منشا پایداری یادگیری و تبلور استعدادهای آدمی شود. هدف از انجام این پژوهش بررسی دیدگاه دانشجویان نسبت به وضعیت بسترهای ضروری یادگیری تجربی در آموزش عالی کشاورزی در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در قالب پژوهشی توصیفی بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانشجویان سال آخر کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته کشاورزی دانشگاه رازی (373N=) بودند که 185 تن از آنان به عنوان نمونه از طریق جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. بر پایه یافته ها، وضعیت بسترهای یادگیری تجربی در دانشکده کشاورزی در حد متوسط ارزیابی شد. در بین بسترها توجه به واحد کارآموزی،میزان بهره گیری از آزمایشگاه های موجود در دانشکده کشاورزی و ایجاد فضایی همراه با انتقاد، تفکر، بحث و به چالش کشیدن مطالب آموزشی دارای سطح بهتری بودند. بین دیدگاه دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد درباره وضعیت بسترهای یادگیری تجربی و میزان رضایتشان اختلاف معنی داری وجود داشت.
    کلیدواژگان: یادگیری تجربی، آموزش عالی کشاورزی، رضایت دانشجویان، موقعیت یادگیری تجربی
  • امیر احمدپور، حیدر قاسمی، مهدی علیخانی دادو لاکیی صفحات 26-40
    کارآفرینی، یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار می باشد. در همین زمینه، این تحقیقبهمنظورمدل یابیمعادله ساختاریعامل های موثر بر توسعه مهارت های کارآفرینی دانشجویان آموزشکده های کشاورزی ایرانانجامگرفتهاست. تحقیقاز نوع علی-ارتباطی است. جامعه ی آماری 9907 تن دانشجویان آموزشکده های کشاورزی بود. با استفاده از فرمول کوکران 288 نفر به عنوان نمونه ی آماری انتخاب شدند و نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب انجام شد. ابزارتحقیقپرسشنامه ایمحققساختهبودکهروایی محتواییآنبر پایهنظرسنجی ازمتخصصانترویجوآموزشکشاورزیتاییدوپایاییآنبااستفادهازفرمول تتای ترتیبی 94/0 = θمحاسبه شد. بهمنظورتجزیهوتحلیلداده هادردوبخشآمارتوصیفیواستنباطیازنرم افزارهای SPSSWin21 وLISREL (8/5) استفاده شد. تجزیه تحلیل داده های تحقیق مبین آن بود که حدود 37 درصد از پاسخگویانمیزان مهارت کارآفرینی را در سطح متوسط و 7/29 درصد در سطح بالا ارزیابی کردند. نتایج مدل یابی معادله ساختاری نشان داد که مهم ترین عامل موثر بر توسعه ی مهارت های کارآفرینی دانشجویان آموزشکده های کشاورزی ایران، عامل روحیه کارآفرینی است که ضریب مسیر آن 56/0=p محاسبه شد. عامل شخصی به میزان 42/0=p و عامل محیطی به میزان 19/0=p در توسعه مهارت های کارآفرینی تاثیر دارند. عامل آموزشی نیز به میزان 42/0=p در توسعه مهارت های کارآفرینی تاثیر دارد. هم چنین عامل آموزشی بر عامل محیطی، با ضریب مسیر 07/1=p تاثیر دارد. در ساختار متغیر پنهان مهارت های کارآفرینی، بیشترین تاثیر را برنامه ریزی و تعیین هدف ها داشته است.
    کلیدواژگان: مهارت کارآفرینی، روحیه کارآفرینی، دانشجویان کشاورزی، آموزشکده کشاورزی
  • فائزه هاشمی، ایرج مل کمحمدی، حمید موحد محمدی صفحات 56-69
    هدف این تحقیق تبیین اثرگذاری های خدمات آموزشی ترویج در تعاونی های کشاورزی استان های تهران و البرز است. این تحقیق از نوع علی-ارتباطی و به لحاظ هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری تحقیق 498 نفر از مدیران تعاونی های کشاورزی استان تهران و البرز است که بر پایه فرمول کوکران 72 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی با انتساب متناسب به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. روایی محتوایی پرسشنامه مورد استفاده برای گردآوری داده ها با کسب نظر اعضای هیات علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و برخی از کارشناسان وزارت تعاون بررسی شد و اصلاح های لازم صورت گرفت. برای تعیین پایایی پرسشنامه با استفاده از نرم افزار R ضریب آلفای ترتیبی محاسبه شد و مقدار آن 90/0 به دست آمد. نتایج به دست آمده از آزمون همبستگی نشان داد که بین متغیر میزان بهره مندی از خدمات آموزشی ترویج کشاورزی با متغیر آگاهی نسبت به بخش تعاون، انگیزه عضویت در تعاونی های کشاورزی و میزان تحصیلات رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. هم چنین یافته های به دست آمده از آزمون من ویتنی در این بررسی بیانگر آن بود که شرکت در دوره های آموزشی ترویج کشاورزی در انگیزه فعالیت در تعاونی های کشاورزی و میزان آگاهی مدیران نسبت به بخش تعاون به لحاظ آماری اثر معنی داری داشته است.
    کلیدواژگان: دوره آموزش ترویج، مدیران تعاونی های کشاورزی، اثربخشی آموزشی ترویج، تعاونی کشاورزی
  • ناصر زمانی، سمانه ابراهیمی، فریده بهرامی صفحات 70-80
    ضعف دانش، مهارت و شایستگی های کار گروهی یکی از بازدارنده های اصلی اشتغال پایدار دانش آموختگان کشاورزی در کشور می باشد. یکی از روش های توسعه ی مهارت های کار گروهی در بین دانشجویان، تکلیف های درسی گروهی است. هدف اصلی این تحقیق، ارزیابی نگرش دانشجویان کارشناسی کشاورزی نسبت به تکلیف های درسی گروهی، و بررسی تعیین کننده های نگرش آنها بود. داده های مورد نیاز برای این تحقیق غیرآزمایشی، با استفاده از فن پیمایش و پرسشنامه گرد آوری شد. جامعه تحقیق 1235 تن دانشجویان مقطع کارشناسی کشاورزی دانشگاه شیراز بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان (297 تن) تعیین شد، و نمونه ها با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی، ضریب هم بستگی پیرسون، رگرسیون و آزمون t استفاده شد. یافته ها نشان دادند دانشجویان نگرش نسبی مثبتی به تکلیف های درسی گروهی داشتند. متغیرهای برداشت از چالش های تکلیف های گروهی، مهارت های کار گروهی و نمره میانگین دوره توانستند 39 درصد از تغییر نگرش نسبت به تکلیف های درسی گروهی را تبیین کنند.
    کلیدواژگان: دانشجوی کارشناسی کشاورزی، مهارت کار گروهی، تکلیف درسی گروهی، آموزش عالی کشاورزی
  • علی اکبر عباسی رستمی، مهدی علیخانی دادوکلایی، مهدی چرمچیان صفحات 81-92
    سازمان ها برای حفظ بقا و پیشرفت، به بهبود مستمر عملکرد خود نیاز دارند که حیاتی ترین مسئله آنها بهبود عملکرد شغلی کارکنانشان می باشد. در همین راستا، تحقیق حاضر با استفاده از الگوی معادلات ساختاری در پی وارسی رابطه میان عملکرد شغلی مروجان کشاورزی توتون کاری با متغیرهای عامل های سازمانی، آموزشی، انگیزش شغلی، رضایت شغلی، محیطی، ماهیت کار و ویژگی های حرفه ای بوده است. تحقیق از نوع علی- ارتباطی است. جامعه آماری پژوهش را 46 نفر از مروجان کشاورزی توتون کاری استان های مازندران و گلستان تشکیل می دهند که از طریق سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه بود که روایی آن توسط صاحب نظران و پایایی آن با کمک اعتبار ترکیبی (CR) سازه ها مورد تایید قرار گرفت. دامنه اعتبار ترکیبی سازه ها از 83/0 تا 94/0 بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی از نرم افزارهای SPSSWin21 و Smart PLS استفاده شد. نتایج ارائه شده در بخش یافته ها نشان داد که عملکرد شغلی 13درصد از مروجان کشاورزی عالی، 5/43 درصد خوب، 5/30 درصد متوسط و 13 درصد ضعیف است و مهمترین عامل موثر در عملکرد شغلی مروجان کشاورزی، متغیر رضایت شغلی با ضریب مسیر 638/0 بوده که به میزان 604/0 درصد از تغییرات مربوط به متغیر وابسته عملکرد شغلی مروجان را تبیین می کند. لذا ضرورت دارد سازمان های متولی جهت بهبود مستمر عملکرد شغلی مروجان توسعه کشت توتون، رضایت شغلی آنها را با مواردی چون قرار دادن سرپرست شایسته در محل کار، پاداش متناسب با عملکرد و وجود سیستم ارتقا، افزایش دهند.
    کلیدواژگان: عملکرد شغلی، مروجان توسعه کشت توتون، عامل های مدیریتی، آموزشی
  • محمد شریف شری فزاده، غلامحسین عبدالله زاده صفحات 96-112
    کارآفرینی نیروی عمده ای برای پیشبرد توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به شمار می رود. نظام آموزش عالی می تواند به طور غیرمستقیم با آموزش کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی (تدریس کارآفرینی به دانشجویان)، نیز به طور مستقیم با کارآفرینی دانشگاهی و تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی کشاورزی (بهره برداری تجاری از دانش و فناوری دانشگاهی و بسیج منابع دانشگاهی برای توسعه کارآفرینی) در توسعه ی کارآفرینی و کسب وکار در بخش کشاورزی سهیم شود. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت بندی مجموعه ای نمایا از مولفه های آموزش کارآفرینی در حوزه آموزش عالی کشاورزی انجام شد. برای دستیابی به هدف تحقیق، در مرحله اول از روش مرور نظام یافته و فن دلفی برای استخراج نشانگرهای آموزش کارآفرینی دانشگاهی بهره گرفته شد. با توجه به هدف تحقیق، معیار؛ تجربه ی حرفه ای به شکل آموزش و پژوهش در زمینه ی کارآفرینی در کشاورزی برای گزینش مشارکت کنندگان به شیوه ی نمونه گیری هدفمند به عنوان خبرگان کلیدی درنظر گرفته شد (n=21). در مرحله دوم، با بهره گیری از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و تاپسیس، 63 نشانگر در قالب پنج مولفه دسته بندی و رتبه بندی شدند که عبارت بودند از؛ توسعه روش شناسی آموزش کارآفرینی (20 نشانگر)؛ برنامه ریزی آموزش کارآفرینی (15 نشانگر)؛ محتوای آموزش کارآفرینی (20 نشانگر)؛ پژوهش درباره آموزش کارآفرینی (20 نشانگر)؛ توسعه حرفه ای برای آموزش کارآفرینی کشاورزی (12 نشانگر)؛ دست اندرکاران آموزش کارآفرینی در کشاورزی (9 نشانگر)؛ ترویج فرهنگ کارآفرینی (23 نشانگر)؛ و ظرفیت سازی و توسعه نهادی برای آموزش کارآفرینی (40 نشانگر).
    کلیدواژگان: آموزش عالی کشاورزی، آموزش کارآفرینی، فن دلفی، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، تاپسیس
  • لیلاشرفی، معصومه تقی بیگی، امیرحسین علی بیگی صفحات 113-122
    از این جهت که عزت نفس یکی از موثر ترین عامل ها در پیشرفت تحصیلی می باشد، این پژوهش به بررسی تاثیر سطوح عزت نفس و ویژگی های فردی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی پرداخت. پرسشنامه ی استاندارد کوپراسمیت به منظور سنجش عزت نفس این دانشجویان مورد استفاده قرار گرفت. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است و جامعه ی آماری آن شامل 950 تن از دانشجویان روزانه و شبانه ی مقطع کارشناسی بودند، که بر اساس جدول مورگان از بین آنان 245تن به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. نتیجه ی حاصل از تحلیل رگرسیون بیانگر این موضوع بود که: جنس، عزت نفس خانوادگی، عزت نفس اجتماعی، رشته تحصیلی و عزت نفس تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی موثر بودند که این 5 متغیر حدود 79 درصد از تغییرات متغیر وابسته (پیشرفت تحصیلی) را تبیین نموده اند. هم چنین بین عزت نفس دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری مشاهده شد، بین تحصیلات والدین، شغل والدین، محل زندگی دانشجویان و پیشرفت تحصیلی آنان رابطه ی معناداری وجود نداشت و سنجش شاخص های عزت نفس نشان داد که میانگین عزت نفس خانوادگی، اجتماعی و تحصیلی دانشجویان به ترتیب برابر27/4، 36/4 و 51/4 است که هر سه شاخص از حد متوسط بالاتر می باشند (میزان استاندارد برابر8). هم چنین عزت نفس عمومی دانشجویان برابر31/16 (بیشینه 26) و عزت نفس کلی نیز برابر3/29 (بیشینه 50) می باشد که میزان این دو نوع عزت نفس نیز در دانشجویان از حد متوسط بالاتر می باشد.
    کلیدواژگان: عزت نفس اجتماعی، عزت نفس تحصیلی، اعتمادبه نفس، پیشرفت تحصیلی، افت تحصیلی
  • محمد بادسار، لیلا صفا، سهیلا فتحی صفحات 123-136
    برخلاف روند رو به افزایش بیکاری در بین دانش آموختگان کشاورزی و اهمیت کار در روستا به عنوان یکی از مهم ترین سیاست ها در برنامه های آموزش عالی کشاورزی، شمار زیادی از دانش آموختگان کشاورزی گرایش چندانی به کار در روستا ندارند. با توجه به اهمیت مساله، هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر عامل های فردی و زمینه ای بر گرایش دانشجویان رشته های کشاورزی دانشگاه زنجان نسبت به اشتغال در روستا بود. جامعه آماری تحقیق شامل 390 نفر دانشجویان کارشناسی سال آخر رشته های کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 93-1392 بود که با توجه به جدول کرجسی و مورگان، 200 تن از آنان از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده گزینش شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر اعضای هیات علمی دانشگاه زنجان مورد تایید قرار گرفت. به منظور تعیین قابلیت اعتماد ابزار تحقیق پیش آزمون انجام شد که مقدار ضریب های پایایی ترکیبی محاسبه شده برای مقیاس های اصلی پرسشنامه در حد مناسب (در دامنه بین 805/0 تا 859/0) بود. داده های گردآوری شده با استفاده از مدل رگرسیونی و بهره گیری از برآورد بیزی با توجه به سطح اندازه گیری ترتیبی متغیرهای تحقیق تجزیه و تحلیل شد. نتایج بدست آمده از برآورد بیزی مدل ساختاری مستقیم تحقیق نشان داد که بین متغیرهای زمینه ای شامل جنس، سن، پیشینه کار در روستا، درآمد خانوادگی و پیشینه سکونت در روستا با متغیر وابسته میزان گرایش به اشتغال در روستا رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین، بنا بر نتایج مدل ساختاری میانجی مشخص شد که متغیر قابلیت کارآفرینی تنها در رابطه بین متغیر درآمد خانوادگی با گرایش به اشتغال در روستا دارای نقش میانجی جزیی بوده و در مورد دیگر متغیرها دارای نقش میانجی نبود.
    کلیدواژگان: دانش آموختگان کشاورزی، بیکاری، قابلیت کارآفرینی، نظریه شناختی، اشتغال در روستا
|
  • Pages 5-13
    The purpose of this descriptive-analytical study was to assess the educational needs of Guilan agricultural experts on applying precision agriculture. The statistical population consisted of all experts in different field of agriculture (Agronomy، Horticulture، Extension، Mechanization and Engineering) in Guilan (N=234). The sample size (n=133) was determined by using Bartlett Minimum Sample Size Table for the given population and cluster sampling method was applied to select them. In order to assess these educational needs، a questionnaire based on Borich Needs Model was provided. Data analysis was performed using SPSS21. These educational needs were analyzed and ranked using Mean Weighted Descriptive Scores (MWDS). Results showed that competencies such as geographic information system and variable rate technology were noticed as the most important priorities for education، respectively. However، information technology was in the last rank in the educational needs list. Findings indicated that all competencies were placed at the high level of importance. Findings of Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis tests revealed that there was no significant difference between men and women، level of education، attending the prior education program، age، experience and organizational position at 0. 05 significant level. Then، there was a contingency on education needs.
    Keywords: Educational need assessment, Borich Needs Model, Precision agriculture
  • Pages 14-25
    agricultural higher education in our country is not enough productivity and students will not prepare for adapt to changing circumstances world، it could be due to lack of sufficient attention to be experience-based learning because experiential learning can be a source of stability learning and crystallization of human talents. The aim of this study was the investigate students'' viewpoint about the situation experiential learning Status in agriculture higher education at faculty of agriculture and natural resources، razi university، design for this study was a descriptive research. The Statistical research consisted of all undergraduate and graduate students at their last semester of their education in the fields of agriculture، razi university (N=373) that Appling systematic classified random sampling method and using Krejcie and Morgan table، 185 students were selected. Based on the findings the situation experiential learning status in the faculty of Agriculture was assessed moderate. Among the status، attention supervised agricultural Experience، the rate of utilization of existing laboratories in the faculty of agriculture and establish an atmosphere twain with criticism، Thinking، discussing and challenging educational lessons، were assessed at the better level. there was no significance difference between undergraduate and graduate students viewpoint about experiential learning status and satisfaction levels.
    Keywords: learning, agriculture higher education, student satisfaction, experiential learning status
  • Pages 26-40
    Entrepreneurship is one of the major building blocks of sustainable development. Accordingly، this study sought to model the influencing factors affecting the development of entrepreneurial skills among students at Two-year agricultural colleges in Iran. This research is a cause-correlational and the statistical population comprised of 9،907 agricultural students at 13 agriculture Colleges mation unites. Sample size was determined using Cochran formula (n=228). The data collection tool was a researcher-made questionnaire the content validity of which was approved by agricultural extension experts and its reliability was estimated to be θ= 0. 94 using ordinal theta. Data analysis was done by applying SPSSWin21 and LISREL (8/5). Results showed that، approximately 37. 1% of respondents ranked their entrepreneurial skills at an intermediate level and 29. 7% considered it at high level. Applying Structural Equation Modeling (SEM) indicated that the most important factor influencing the development of entrepreneurial skills among students in agricultural colleges in Iran is the entrepreneurial spirit with the path coefficient of 0. 56. Personal factors with path coefficient of 0. 42 had an impact on the development of entrepreneurial skills. Environmental factors and educational factors with 0. 19 and 0. 42 were effective on the development of entrepreneurial skills، respectively. The educational factors، with path coefficient of 0. 42، had an impact on the entrepreneurial skills development; also، it has an impact on the environmental factors with path coefficient of 1. 07. In establishing the latent variable of the entrepreneurial skills، planning and setting the goals were the most effective.
    Keywords: entrepreneurship skill, entrepreneurship spirit, agricultural students, agricultural college
  • Pages 56-69
    The purpose of this study was to clarify the impacts of educational extension delivery in agricultural cooperatives in Tehran and Alborz Provinces. Methodologically، this research is casual-relationship survey and in terms of purpose is applied research. The statistical population study consisted of 498 managers of agricultural cooperatives in Tehran and Alborz provinces (N=498)، among them 72 were randomaly selected based on Cochran Formula (n=72). Validity of the questionnaire used for collecting data was approved by a panel of faculty members of Economic and Agricultural Development of the Tehran University and applying experts from ministry of cooperatives. To determine the reliability، ordinal alpha coefficient was calculated using the R software as %90. The correlation test indicated a significant correlation between awareness of cooperation sector، motivation of membership in cooperatives، and litracy with the variable of using educational extension services. In addition، applying Mann–Whitney test showed that participation in agricultural educational extension course has a statistically significant effect on awareness of the cooperation sector and motivation of membership in cooperatives.
    Keywords: Educational extension course, manager of agricultural cooperatives, extension educational effectiveness, agricultural cooperative
  • Pages 70-80
    Lack of group work competencies is one of the main obstacles to sustainable employment of agricultural graduates. One of the methods for developing group work competencies among students، is group assignment. The main purpose of this research was to assess the attitudes of undergraduate agricultural students towards group assignments، and to investigate their attitude determinants. Data needed for this non-experimental research was collected using survey technique and a questionnaire. Sample size was determined using Morgan’s table (297 persons)، and subjects were selected through random sampling method. Descriptive statistical analysis along with Pearson correlation coefficient، regression and t-test were used to analyze data. Findings indicated that respondents had fairly positive attitudes towards group assignments. The perceptions of group assignments، group work skills and grade point average could explain 39 percent of variance in attitudes towards group assignments.
    Keywords: Undergraduate agricultural student, group work skills, group assignment, agricultural higher education
  • Pages 81-92
    Organizations need to continuously improve their performance for their survival and development among which the crucial factor is improving their experts’ and agents’ job performance. Accordingly، the current study aimed at evaluating the relationship between agricultural extension agents’ job performance with environmental، motivational، educational، organizational and managerial factors and professional characteristics، the nature of work and job satisfaction using structural equation modeling. The study adopted a causal- correlational approach. The statistical population of this research consisted of 46 tobacco extension agents in Mazandaran and Golestan Provinces being selected through census. The data collection tool was a questionnaire whose validity was confirmed by a panel of experts، and its reliability was measured through Composite reliability ranging from 0. 83 to 0. 94. in order to analyze the data for both descriptive ad inferential statistics the SPSSWin21 and Smart PLS were used. The findings results showed that 13% of the agricultural extension agents’ job performance was excellent، 43. 5% was good، 30. 5% ranked average and 13. 5% was weak and the most effective factor on extension agents ‘job performance was job satisfaction with path coefficient of 0. 638 explaining 0. 604 % of changes related to extension agents’ job performance. Therefore، to increase the tobacco extension agents’ job performance، it is necessary that the organization in charge improve their job satisfaction through appointing a suitable supervisor in the office، granting appropriate incentive and establishing the promotion system.
    Keywords: Job performance, Tobacco extension agents, educational, managerial factors
  • Pages 96-112
    Entrepreneurship seem as the main force to enhance socio-economic and cultural development. Higher education system can contribute to entrepreneurship and enterprise development in agriculture sector both indirectly، through entrepreneurial education of agricultural students (teaching entrepreneurship to students)، and directly، by academic entrepreneurship and commercialization of university agricultural research (commercial utilization of university knowledge and technology and mobilizing university resources to enterprise development). This research aimed to identify and prioritize components and related indicators of entrepreneurship education in higher agricultural education system. In the first phase، a combination of systematic review and Delphi technique was conducted to extract and categorize indicators of entrepreneurial higher agricultural education. Using purposive sampling technique and regarding the research purpose، criteria for selection of participants as key experts were identified، as professional expert، lecturer or researcher in entrepreneurship. A total of 21 experts participated in the research. In the second phase، using AHP and TOPSIS، five categories of indicators of academic entrepreneurship were ranked، including: entrepreneurship education methods (20 items)، curriculum development for entrepreneurship education (15 items)، capacity-based content of entrepreneurship education (20 items)، research in entrepreneurship education (20 items)، professional development for entrepreneurship education (12 items)، stakeholders and target groups of entrepreneurship education (9 items)، promotion of entrepreneurial culture (in-formal entrepreneurship education) (23 items) and capacity and institutional development for entrepreneurship education (40 items).
    Keywords: Higher agricultural education, entrepreneurship education, AHP, TOPSIS
  • Pages 113-122
    Since self- esteem is one the most effect factors affecting educational improvement. The aim of this survey was to study the effects of self-esteem and personal characteristics on educational improvement of students studying Agriculture at Razi University. Copper Smith standard questionnaire was used to measure student’s self-esteem. The design of the study was descriptive- survey. The subjects of the study were 245 students selected randomly among 950 day and night students studying at B. C level. The method of sampling was Morgan’s Table. The result of regression analysis showed that: sex، family self –esteem، social self- esteem، educational improvement. These 5 variables have affected the dependant variable (educational improvement) about 0/79، and there was a significant difference between the girls and boys، self- esteem. There was no significant relationship between parent’s education، parent’s jobs، their place of living and their educational improvement. Measuring indices of self –esteem showed that the average’s of student’s family social and educational self-esteem were respectively 4. 51، 4. 36 and 4. 27. All these indices were above the average level (The standard level is 8). Student’s general self-esteem was 16. 31 (maximum equals 26) and overall self- esteem was 29. 3 (maximum equals 50). These two indices measures were above the average level.
    Keywords: Social self, respect, Educational self, respect, Self reliance, Educational improverment, Education failure