فهرست مطالب

فصلنامه پژوهش های جغرافیایی برنامه ریزی شهری
سال دوم شماره 3 (پای ی ز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/09/24
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مجتبی رفیعیان، شیوا آجیلیان ممتاز، مهدی شیری پور صفحات 277-301
    امروزه عملکرد شهری نه تنها به برخورداری شهر از سرمایه فیزیکی وابسته است، بلکه به طور فزاینده ای به سرمایه اجتماعی و انسانی بستگی دارد. شهر پدیده ای فراتر از کالبد ظاهری است. ابعاد اجتماعی و فرهنگی هر شهر بعد پنهان در طرح های شهری به شمار می رود که به دلیل ماهیت غیرکالبدی و دشواری شناخت و درک، همواره در عرصه های نظریه پردازی و عملی به آن کم توجهی شده است. در این مقاله سعی شده است با اشاره به سیر تکوینی نظریه های برنامه ریزی شهری، رویکرد برنامه ریزی وکالتی پل دیویدوف به عنوان یکی از اولین مبانی فکری در زمینه طرح مباحث اجتماعی، فرهنگی در زمینه برنامه ریزی شهری بررسی شود. این تحقیق به روش کتابخانه ای، با استفاده از مطالعات میدانی، مصاحبه و پرسش نامه و استفاده از تکنیک swot در پی پاسخ به این سوالات است: برنامه ریزی وکالتی در سیر تکوینی نظریه های برنامه ریزی شهری از چه جایگاهی برخوردار بوده و اصول و الزامات آن کدام است؟ نحوه عملکرد آن چگونه است و در وادی عمل با چه مشکلاتی مواجه شده است؟ در ادامه، با بررسی نمونه موردی محله گلستان در شهر سبزوار به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا برنامه ریزی وکالتی در این محله می تواند در بهبود وضعیت و کیفیت زندگی ساکنان آن تاثیرگذار باشد؟ در نهایت نتایج این مقاله تنها راه مصالحه میان حرفه مندی (تخصص) و مسئولیت سیاسی را همان مفهوم وکالت دیویدوف معرفی می کند و این دیدگاه را یکی از مهم ترین نظریه های پیشگام در زمینه توجه به مسائل اجتماعی و مشارکت معرفی می کند. از یافته ها می توان نتیجه گرفت که محله گلستان در صورتی می تواند به توسعه پایدار دست یابد که اولا ساکنان را برای انجام انواع طرح های مشترک، چه از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و چه از نظر کالبدی و زیست محیطی یاری رساند؛ ثانیا مدیریت شهری فعلی باید دیدگاه های سابق خود را رها کرده، با نگاهی سیستمی به شهر، به سوی مدیریت یکپارچه شهری و واگذاری اختیارات به مدیریت های محلی گام بردارد.
    کلیدواژگان: برنامه ریزی وکالتی، محله گلستان، مسائل اجتماعی، مشارکت، وکیل مدافع
  • احمد پوراحمد، حسین حاتمی نژاد، محمد احمدی صفحات 303-322
    طرح های شهری باید علاوه بر تاکید بر بعد عملکردی، همسو با حس زیبایی شناسی و عشق به طبیعت باشند تا رضایت شهروندان را فراهم آورند. از سویی، رضایت هر جامعه به این بستگی دارد که تمام اعضای آن جامعه احساس کنند در آن مشارکت و سهم دارند و از جریان عادی جامعه کنار گذاشته نشده اند. مشارکت شهروندان در اداره امور شهر از پیش نیازهای اساسی برای موفقیت برنامه ها و به ثمر رسیدن تلاش های مدیریت شهری است. با توجه به اهمیت دو مقوله مشارکت شهروندی و زیباسازی شهری، این پژوهش به بررسی میزان مشارکت شهروندان در زیباسازی شهری اختصاص دارد و رابطه مشارکت با عوامل موثر بر آن را به منظور بهبود منظر شهری تجزیه و تحلیل می کند. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است و جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسش نامه انجام گرفت. جامعه آماری تحت مطالعه در فرایند پرسشگری شامل شهروندان منطقه 6 تهران بود و با توجه به جمعیت منطقه 6 تهران (225290 نفر)، بر اساس روش کوکران 384 پرسش نامه مورد نیاز بود که تهیه و توسط شهروندان تکمیل گردید. داده های حاصل از پرسش نامه در نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های t-test، crosstabs، chi square و Spearman، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد که مشارکت شهروندی در وضعیت نامطلوب قرار دارد. طبق نتایج، میان متغیرهای سواد، جنس، اشتغال، تاهل، آگاهی و وظایف با میزان مشارکت رابطه معنادار وجود دارد، ولی رابطه معناداری بین سن و مشارکت دیده نمی شود. با توجه به نتایج تحقیق نیاز است توجه اساسی به مسائل زیرساختی مثل ویژگی های جمعیتی و مفاهیم نرم مثل فرهنگ سازی و آگاهی شهروندی مبذول شود.
    کلیدواژگان: آگاهی شهروندی، سازمان زیباسازی، مشارکت شهروندی، منظر شهری، وظایف شهروندی
  • میرنجف موسوی، رسول یزدانی چهاربرج صفحات 323-341
    رشد جمعیت و گسترش شهری در دهه های اخیر در شهر مراغه باعث تغییر پوشش/ کاربری زمین در اطراف شهر شده، به طوری که مساحت شهر از 350 هکتار در سال 1353 به حدود 1799 هکتار در سال 1390 رسیده است. شناخت عوامل موثر در گسترش شهری و مدل سازی تاثیر آنها در مدیریت و برنامه ریزی شهری ضروری است. عوامل تاثیرگذار را می توان به دو دسته متغیرهای بیوفیزیکی و اجتماعی- اقتصادی تقسیم کرد. با توجه به قابلیت های مدل رگرسیون لجستیک در شناخت عوامل اجتماعی- اقتصادی و بیوفیزیکی تاثیرگذار در رشد شهر، از این مدل برای تحلیل عوامل رشد شهر مراغه طی 22 سال اخیر و پیش بینی روند گسترش شهر طی 22 سال آینده استفاده شده است. میزان Pseudo R-square و ROC برای این مدل نیز به ترتیب 2764/ 0 و 8537/ 0 به دست آمد که به دلیل قرار داشتن در محدوده مورد قبول، تاییدکننده مدل سازی اند. حساسیت سنجی مدل برای شناخت میزان تاثیر متغیرها با استفاده از روش حذف هر کدام از متغیرهای مستقل در هر بار اجرای مدل، حاکی از تاثیر بیشتر فاصله از اراضی شهری و در مرحله بعد متغیرهای ارتفاع، فاصله از کاربری های صنعتی، فاصله از اراضی کشاورزی و فاصله از جاده های دسترسی در رشد شهر طی 22 سال اخیر است.
    کلیدواژگان: شهر مراغه، عوامل توسعه شهری، گسترش شهری، مدل رگرسیون لجستیک
  • طلا رشیدی، عباس ملک حسینی صفحات 343-370
    اگر مدرنیته را منش و شیوه زندگی امروزی و جدید که به جای شیوه کهن نشسته و آن را نفی کرده است تعریف کنیم، درمی یابیم که دگرگونی های مداومی داشته و هرگز دست یافتنی نبوده است. این پدیده در مسیر تاریخی خود با مسئله تغییر شکل شهرها و رشد شهرنشینی و پیدایش نهادهای جدید اجتماعی، حضور مردم در عرصه های مختلف و ایجاد نظام های قانونی همراه شده است. مدرنیته همه ابعاد زندگی را در جهان و به ویژه در کشورهای جهان سوم مانند ایران دگرگون کرده است. یکی از مهم ترین دگرگونی ها در شهرهای ایران حضور زنان در فضای عمومی شهری است. هدف این مقاله بررسی دگرگونی های شکل گرفته در عرصه های عمومی شهری، به عنوان عرصه تجلی مدرنیته برای پذیرش زنان است. برای بررسی این تحولات، پارک های شهری به عنوان یکی از مهم ترین فضاهای شهری مدرن که از نتایج مدرنیته به شمار می رود، انتخاب شده است. تاکید در اینجا بر دگرگونی های عرفی و ساختاری حاکم بر جامعه و نیز تاکید بر انتخابی بودن حضور در عرصه عمومی است. به عبارت دیگر، پیدایش نهادهای مدرنی مانند دانشگاه ها و مراکز آموزشی و نیز وارد شدن زنان به بازار کار، حضور آنها در عرصه عمومی را تا حد زیادی اجتناب ناپذیر کرده است. ولی اینها نمی تواند تنها عوامل گریزناپذیر حضور گسترده زنان در عرصه عمومی شهری باشد؛ بلکه دگردیسی در عرف ها، علایق، رفتار و سبک زندگی نیز تاثیر زیادی در این حضور دارد. روش تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت تحقیق، توصیفی - تحلیلی و از نوع پیمایشی است. برای گردآوری اطلاعات از روش های اسنادی و پیمایشی پرسش نامه و مصاحبه و روش های میدانی مشاهده و تجربه زیسته استفاده شده است. جامعه آماری از طریق توزیع پرسش نامه و به صورت نمونه گیری تصادفی ساده از زنان استفاده کننده از پارک ائل گلی به صورت تخمین شخصی 196 نفر بوده است. بر اساس نتایج تحقیق، درست است که درباره نحوه حضور زنان امروزی در فضاهای عمومی نسبت به زنان سنتی دگرگونی های زیادی حاصل شده است؛ زنان از «چهاردیواری» و «اندرونی» بیرون آمده اند و امکاناتی مانند رادیو، تلویزیون، اینترنت، ماهواره و غیره شکل های جدیدی از رابطه و فرصت های زیادی برای ارتباط با بیرون از خانه را برای آنان فراهم آورده است. با وجود این، غالب زنان استفاده کننده از پارک ها همراه خانواده به پارک می روند. البته درصد کمی از زنان نیز اظهار داشته اند که به تنهایی در پارک ها حضور پیدا می کنند که نشان دهنده تاثیرات پنهان مدرنیته در شکستن بسیاری از بت های ذهنی و ارزش های سنتی حداقل در بخشی از جامعه است. یعنی با وجود اینکه حضور گسترده زنان در فضاهای عمومی ناشی از ضرورت های مدرنیته است، اما بخشی از جامعه زنان حضور در فضاهای عمومی مانند پارک را به عنوان فرصتی برای آزادی، استقلال و هویت سازی مستقل از مردان برای خود می دانند؛ مانند کسانی که برای پرسه زنی، دوست یابی، دیده شدن و دیدن به پارک می روند.
    کلیدواژگان: پارک، تبریز، زنان، فضای عمومی شهری، مدرنیته
  • قدیر صیامی، سید معین موسوی ندوشن صفحات 371-389
    در اغلب شهرهای بزرگ ایران همچون کرمان که با معضلات ترافیکی متعدد مواجه اند، به دلیل نبود امنیت لازم برای تردد دوچرخه، هنوز دوچرخه سواری جایگاه شایسته خود را در ساختار حمل و نقل درون شهری نیافته است. در همین راستا، هدف این پژوهش تحلیل و سنجش مطلوبیت مسیرهای مختلف در شهر کرمان و مکان سنجی بهینه مسیرهای تردد دوچرخه در این شهر است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و تکنیک به کاررفته در آن تحلیل سلسله مراتبی معکوس (IHWP) است. در این تحقیق از آیین نامه ها و استانداردهای بین المللی همچون AASHTO، آیین نامه های مورد تایید ایران، شاخص سازگاری دوچرخه سواری (BCI) و شاخص اتحادیه دوچرخه سواری شیکاگو (CBF) نیز استفاده شده است. پس از استخراج این شاخص ها با استفاده از مدل وزن دهی دلفی، ضریب تاثیر هر شاخص در کیفیت نهایی مسیر محاسبه شد و سپس با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی معکوس سطوح کیفی مسیرها و نیز سطح کیفی ایده آل در شهر کرمان مشخص گردید. نتایج این تحقیق نشان می دهد در بین شاخص های تحت ارزیابی در شهر کرمان، شاخص سازگاری دوچرخه سواری (BCI) بیشترین ضریب تاثیر و شاخص دوچرخه «اتحادیه دوچرخه سواری شیکاگو» (CBF) کمترین ضریب تاثیر را در مکان گزینی مسیرهای تردد بهینه دوچرخه در شهر کرمان به خود اختصاص داده اند. همچنین از ده مسیر پیشنهاد شده، بلوار جمهوری و خیابان شهاب بالاترین درجه کیفی و بلوار دانشگاه پایین ترین درجه کیفی را به خود اختصاص دادند.
    کلیدواژگان: تحلیل سلسله مراتبی معکوس (IHWP)، کرمان، مسیر دوچرخه، مکان یابی
  • محمود ذوقی، امیر صفایی، بهرام ملک محمدی صفحات 391-407
    تغییر کاربری اراضی نمونه ای از ناکامی سازوکار بازار در حفظ محیط زیست به شمار می رود. از طرفی، افزایش روزافزون جمعیت، گسترش شهرنشینی و فشار توسعه، فضاهای سبز اطراف شهرها را به شدت در معرض تخریب و تبدیل کاربری قرار داده است. در این شرایط ذی نفعان و ذی نفوذان در راستای بهره وری بیشتر و کسب حداکثر سود بوده که منجر به استفاده توسعه دهندگان از اراضی باکیفیت و سبز می شود. در این شرایط تضاد منافع میان توسعه دهندگان و دیگر نهادها منجر به رقابت برای دستیابی به منافع بیشتر و شکل گیری مناقشه می شود. تئوری بازی ها رهیافتی مناسب برای تحلیل مناقشه و رفتارهای غیرهمکارانه ذی نفعان بوده و برای ارائه راهکار در شرایط تضاد منافع کارآمد است. این تحقیق بر اساس تحلیل استراتژیک تعاملات ذی نفعان تغییر کاربری اراضی دارآباد با رویکرد مدل های غیرهمکارانه، استفاده از مدل گراف در حل مناقشه تئوری بازی ها انجام گرفته است. بر اساس نتایج، عامل اصلی تغییر کاربری اراضی منطقه نبود شفافیت های قانونی و وجود بندها و تبصره های مختلف درباره تغییر کاربری اراضی، مشخص نبودن مسئولیت نظارتی و تصمیم گیری شورایی پیرامون تغییر کاربری اراضی است. بر اساس نتایج، پیشنهاد می شود خلاهای قوانین تغییر کاربری اراضی و تبصره های قانونی موجود اصلاح و بروکراسی اداری شفاف سازی شود و اراضی منطقه بر اساس شاخص ارزشمندی اکولوژیکی طبقه بندی و سپس مجوز تغییر کاربری آن ها صادر شود. همچنین پیشنهاد می شود به منظور حمایت از تولید مالکان اراضی نامرغوب، صندوق ذخیره عوارض دریافتی از توسعه دهندگان تاسیس شود. تبیین سازوکار دریافت مالیات از توسعه دهندگان در منطقه و اختصاص آن برای حفظ اراضی مرغوب نیز می تواند از تغییر کاربری جلوگیری کند. به طور کلی با ایجاد تعامل بین گروه های مختلف دخیل در تغییر کاربری اراضی می توان گامی موثر در جهت حفظ اراضی مرغوب شهری در جهت رسیدن به توسعه پایدار برداشت.
    کلیدواژگان: تئوری بازی ها، تغییر کاربری اراضی، توسعه پایدار، دارآباد تهران، مدل های غیرهمکارانه، مناقشه
  • ادریس باباخان زاده، اقبال پاهکیده، محمد رئوف حیدری فر، شورش آهنگری صفحات 409-433
    گسترش شهرنشینی، ازدحام جمعیت و حرکت های جمعیتی تغییرات زیادی در الگوی سیستم شهرهای ایران به وجود آورده است. بررسی تغییرات نظام سلسله مراتب شهری استان لرستان در دوره زمانی 90-1355 از اهدافی است که این پژوهش دنبال می کند. جامعه آماری پژوهش نقاط شهری استان لرستان، روش تحقیق آن توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات بر اساس آمار مستخرج از پنج دوره سرشماری است. مدل های به کاررفته مدل رتبه- اندازه، ضریب آنتروپی، مدل حد اختلاف طبقه ای و شاخص های نخست شهری بوده است. یافته های تحقیق بیانگر آن است که بر اساس مدل رتبه- اندازه در نظام شهری استان طی سال های 1355 تا 1375 تعادل برقرار بوده، ولی طی سال های 90-1385 این نظام متعادل کمی به هم خورده است. مقادیر به دست آمده از ضریب آنتروپی نیز بیانگر آن است که در سال 1375 نسبت به دهه قبل از تمرکز شهری استان کاسته شده است، ولی طی سال های 90-1385 دوباره نظام شهری استان به سمت تمرکز میل داشته است. همچنین شاخص های نخست شهری به کاررفته در پژوهش نشان می دهد که نخست شهری در استان وجود ندارد و شهرهای میانی نقش مهمی در این میان دارند.
    کلیدواژگان: استان لرستان، سلسله مراتب شهری، شاخص نخست شهری، شبکه شهری، ضریب آنتروپی
|
  • Mojtaba Rafiyan, Shiva Ajilian Momtaz, Mahdi Shiripour Pages 277-301
    This paper aims at investigating the Paul Davidoff’s approach to advocacy planning as one of the first intellectual foundations of social and cultural issues proposals in the field of urban planning with reference to the development of urban planning theories.This study library, field studies, interviews and questionnaires, and the answers to these questions: Advocacy planning in the evolution of urban planning theories and principles of how a place has and what the requirements are? How it works, how it operates and what problems are faced in the valley? Case Study Area in Sabzevar, Iran continued to seek answers to the question Whether Advocacy planning in this area can be effective in improving the quality of life of its residents? Finally, the results of this paper only way to reconcile professional advantage (specialization) and political responsibility Davidoff introduces the concept of representation The views and opinions is one of the most important pioneers in the field of attention to social issues and participation present. We conclude that the Golestan district of sustainable development can be achieved if the first residents to do a variety of joint projects, the viewpoint of economics social, and cultural the physical aspects of environmental expediencies lead; Second, the current urban management must abandon their former views, with an eye towards a system of integrated urban management and administration of the local authority to take steps.
    Keywords: advocacy planning, Partnership, social issues, advocate, Golestan Neighborhood
  • Ahmad Pourahmad, Hossein Hataminejad, Mohammad Ahmadi Pages 303-322
    Urban projects should propagate sense of beauty and love of nature in addition to functional dimension to satisfy citizens. Satisfaction of society depends on ensuring that all society members feel that they have a role in it and that they are not excluded from the general current of social activities. Participation of citizens in urban management is one of the basic prerequisites for the success and fruition of the efforts of urban management since the ultimate objectives of urban planning will be unachievable without public participation and paying attention to public interests and needs. The quality and quantity of citizen participation depends upon a variety of factors and variables such as social basis, overall activities of municipal managers, and awareness of citizenship. In this context, this paper deals with the study of citizen participation and citizen participation in relation to the factors are to be analyzed in order to improve the urban landscape. The method used in this article is descriptive – analytical method and the information is collected by using questionnaire and collection data were analyzed in SPSS software and by t-test, crosstabs, chi square and Spearman tests. The results showed that citizen participation is undesirable. According to the results, there is a significant relationship between variables of education, gender, occupation, marriage, citizenship awareness and citizenship duties with citizen participation, but there is not a significant relationship between age and participation.
    Keywords: participation of citizenship, awareness of citizenship, duties of citizenship, urban landscape, the Aestheticization Organization
  • Mir Najaf Mousavi, Rasoul Yazdani Chaharborj Pages 323-341
    Population growth and urban expansion in the last decade in Maraghe city, changed the land cover / land use in the surrounding area. As an area of city has been reached of 350 hectares in 1353 to about 1,799 hectares in 1390. Understanding the factors affecting urban growth modeling and their impact on urban management and planning are essential to professionalism. Factors influencing can be divided into two categories of the biophysical and socio-economic variables. According to the logistic regression model capabilities to identify the impact and amount of effects of socioeconomic and biophysical factors in the growth of the city, from the model has been used for analyzing of driving forces and predicting of future urban growth at 22 year. The Pseudo R-square and the ROC for this model were obtained 0.2764 and 0.8537 due to are in the acceptable ranges. For the calibration of modeling have been used from ROC method. Namely, to the number of independent variable, modeling performed without of a variable in every of modeling and the ROC rates exploited. The result indicates that variable of distance from urban lands has the most effects in urban growth and subsequent variables are the elevation, distance from industrial land-uses, distance from agricultural lands and distance from roads.
    Keywords: Urban growth, Maraghe city, logistic regression model, driving forces
  • Tala Rashidi, Abbas Malekhoseini Pages 343-370
    If we define modernity the lifestyle of today's new and modern society, which is replaced instead of old life style and rejects it, it is never achievable because of its continuous transformation and always flees from humans. In the course of its history, it has faced with reshaping of cities and urbanization and the emergence of new social institutions, attendance of people in different areas and the formation of legal system. Modernity has changed all aspects of life in the world, especially in Third World countries such as Iran. Presence of women in urban public places is one of the main deformations in Iran’s cities.The purpose of this paper is to investigate the formed changes in municipal public areas which are realm of modernity, to accept women. Urban parks which are one the most modern urban spaces and are results of modernity are selected for this analysis/research. In this paper, it is emphasized on civil and structural changes in the society and also on the choice of being in the public areas. In other words, the emergence of modern institutions such as universities and educational institutes, and women entering the labor market, their presence in the public areas is largely inevitable. But these are not the only inevitable causes of the widespread presence of women in the urban public spaces, the city is. But a change in customs, interests, behavior and lifestyle also has a huge impact on the present.
    Keywords: modernity, urban public space, parks, women, Tabriz
  • Qadir Siami, Seyed Moein Mousavi Nodoushan Pages 371-389
    in most big cities in Iran such as Kerman – facing with numerous traffic problems- Because of insecurity, "cycling" hasn’t have plac in structure of city transportation yet. Therefore the purpose of this study, is descriptive-analytical and it used analytic hierarchy reverse (IHWP). In this study is used Regulations and international standards such as AASHTO, bylaws approved by Iran, biking compatibility index (BCI), cycling Association of Chicago "(CBF). After extraction of these indicators was calculated Impact factor of each indicator in the final quality of the route using Delphi Weighting Model, and after that, the qualitative levels of the routes and the ideal qualitative level for a route were determined using Inversion Hierarchical Weight Process. The results show that biking compatibility index (BCI) and cycling Association of Chicago "(CBF) has been obtained highest and lowest impact factor Locating the optimal commuting bike routes In Kerman city respectively. Also, from among the ten proposed routes, Jomhouri Boulevard and Shahab Street had the highest qualitative level and Daneshgah Boulevard the lowest.
    Keywords: AHP reverse (IHWP), location allocation, track bikes, Kerman
  • Mahmood Zoghi, Amir Safae, Bahram Malekmohammadi Pages 391-407
    Land use change is an example of market mechanism failure in preserving environment. Beside, day to day increasing of population, increase in urbanism and development pressure, has exposed green land close to cities into destruction and land use change. In this condition, beneficiaries and influential are planning to use great and high quality lands in order to have more productivity and maximum benefit. This competition for getting more benefits causes contention formation. Games theory is one of the suitable approaches in order to analysis issues, and offer strategies in conflict of interest situation. Considering land use change crisis of Darabad and impact of different factors on that, current study was carried out based on games theory with the Graph Model for Conflict Resolution (GMCRII). According to the results of this study, it is suggested to revise land use change law and regulations; and make a transparent administrative bureaucracy. Moreover, the lands of this area have to classify based on ecological value index and then issue the license of land use change. Also we can found a reserve fund for received duties in order to support the production of low quality and semi-arid lands owners. Creation of a mechanism for receiving taxes from developers in the area and allocating it to preserve high quality lands can also hinder land use change. Totally, by promoting interaction between different players, we can take proper actions in preserving high quality urban lands toward sustainable development.
    Keywords: land use change, games theory, Contention, Graphs Model for Conflict Resolution, Sustainable Development
  • Edris Babakhanzadeh, Eghbal Pahkideh, Mohammad Raoof Heidari Far, Shoorsh Ahangari Pages 409-433
    The urbanization expansion, population explosion and population movement have changed very much into the urban systems and patterns of Iran. The aim of this research is to investigate the urban system of Lorestan Province from 1355 to 1390. The methodology is descriptive – analytic one and data gathering is based on the statistics obtained from five periods of census. The statistic community of the research is the urban points of Lorestan Province and the used models are Rank – Size model, Anthropy, Class Difference Limit, and City Primacy Indexes. The research findings indicate that based on the Rank- Size model there has been balance in the urban hierarchical system of the Province from 1355 to 1375 but in 1385 this balance has been a bit disordered. The numbers obtained from Anthropic Coefficient also shows that the urban centralization of the Province has been decreased. The City Primacy Indexes used in this research, on the other hand, show that there exists no City Primacy in the Province; instead, the mediated cities are in great importance in this relevance.
    Keywords: Urban Hierarchical system, Urban Network, City Primacy Index