فهرست مطالب

معرفت فلسفی - سال دوازدهم شماره 4 (پیاپی 48، تابستان 1394)

فصلنامه معرفت فلسفی
سال دوازدهم شماره 4 (پیاپی 48، تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/06/28
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمدعلی محیطی اردکان*، محمد فنایی اشکوری صفحه 7
    بحث وحدت وجود (با تفاسیر پرشماری که از آن ارائه شده است) از دشوارترین مباحث عرفان و فلسفه است؛ بحثی که مبتنی بر شهود عارف است و در قرن ها قبل از اسلام ریشه دارد. مقاله حاضر که درصدد بررسی ادله وحدت شخصی وجود با روش توصیفی تحلیلی و رویکردی انتقادی است، پس از بیان مدعای وحدت شخصی و تمایز آن با وحدت تشکیکی وجود در فلسفه، به بررسی مهم ترین ادله وحدت وجود پرداخته و در پایان، اصولی را برای فهم بهتر مدعای عرفا در بحث وحدت شخصی وجود ذکر کرده است. ادله وحدت شخصی را می توان در چهار دسته شهود، گزارش های متواتر این شهود، آیات و روایات، و براهین عقلی جای داد. به نظر می رسد در این میان، شهود می تواند به منزله بهترین دلیل بر مدعای وحدت شخصی معرفی شود؛ البته درصورتی که محتوای شهود، دقیقا همان مدعای وحدت شخصی باشد. عدم وابستگی عرفان عملی به فهم دقیق این مسئله در عرفان نظری، لزوم پذیرش کثرت، تمایز خدا و خلق، و نفی حلول و اتحاد از اصولی هستند که باید در مسئله وحدت شخصی وجود کانون توجه قرار گیرند.
    کلیدواژگان: وحدت وجود، عرفان، فلسفه، کثرت، برهان
  • سید محمد جواد میرجعفری میاندهی*، یارعلی کرد فیروزجایی صفحه 33
    ضرورت علی و معلولی از فروع مهم اصل علیت است و معنای آن به طورکلی عبارت است از ضروری شدن وجود معلول هنگام وجود علت تامه اش (ضرورت بالقیاس) و از ناحیه آن (ضرورت بالغیر). این ضرورت که با عنوان جبر فلسفی نیز از آن یاد می شود کاملا مورد تایید و تثبیت فلاسفه است و برخی متکلمان به ویژه اشاعره کاملا آن را منکرند. اصولیین نیز چنین ضرورتی را تنها در علل غیرمختار می پذیرند؛ اما استاد فیاضی ضرورت سابق بالغیر به تفسیر مشهور را در همه علل، چه مختار و چه غیرمختار مردود می داند، ولی معتقد است که این نوع ضرورت با تفسیری دیگر در هر دو مورد صادق است. ضرورت بالقیاس نیز از دیدگاه ایشان تنها در علل غیرمختار پذیرفتنی است. دیدگاه استاد فیاضی در نفی ضرورت در برخی صور آن، گرچه هم نوا با آرای اهل کلام و اصولیون است، تفاوت هایی اساسی و مهم با آنها دارد که در این تحقیق به تفصیل به این تمایزها پرداخته ایم.
    کلیدواژگان: علت، معلول، ضرورت، اختیار، استاد فیاضی
  • محمدکاظم فرقانی*، جواد رضایی صفحه 59
    میان قوه وهم و شیطان شباهت های بسیاری وجود دارد؛ تا جایی که می توان وهم را در مملکت وجود انسان که عالم صغیر است به شیطان تشبیه کرد و شیطان را وهم عالم کبیر دانست. لذا شناخت هریک از واهمه و شیطان می تواند ما را در شناخت دیگری یاری رساند؛ همان طور که صدرالمتالهین در آثار خود این کار را انجام داده است. نقش وهم در وجود شیطان، نقشی اساسی است و از نظر صدرالمتالهین سقف ادراکات شیطان و نهایت علمی که او می تواند بدان دست یابد ادراکات وهمی است و او قدرت رسیدن به ادراکات ناب عقلی را ندارد؛ بنابراین شیطان در نهایت جهل مرکب است. از سوی دیگر تنها راه نفوذ شیطان به نفس انسان، قوه وهم است و او برای اضلال انسان راه نفوذ دیگری ندارد. از این جهات و نیز جهات دیگر، رابطه شیطان و قوه وهم بسیار مستحکم است و هرچه یکی بیشتر شناخته شود، دیگری نیز بهتر شناخته شده است.
    این مقاله به دنبال شناخت و تصویر صحیح تر از واهمه و شیطان به وسیله مقایسه آنها و بیان رابطه آنها با یکدیگر است که نتیجه عملی آن انگیزش به سوی طلب معرفت و جلوگیری از نفوذ شیطان و حرکت به سمت کمال انسانی است.
    کلیدواژگان: واهمه (قوه وهم)، عقل، شیطان، شهوت، غضب، صدرالمتالهین
  • مهدی برهان مهریزی*، مجتبی مصباح صفحه 81
    براساس دیدگاه علامه طباطبائی، «مصحلت» دارای وجودی واقعی است. داشتن وجود واقعی، به معنای داشتن مابازای خارجی نیست، بلکه مصلحت از مفاهیم فلسفی است که منشا انتزاع واقعی دارد. تبیین های گوناگونی بر واقعی بودن مصلحت ارائه شده است؛ از جمله اینکه مصلحت، امر وجودی و مستمری است که مقتضای طبیعت اشیاست؛ پشتوانه اعتباریات بوده، نفس حکم و فعل الهی است؛ نشانه حکیمانه بودن فعل است و ملاک حسن و خیر تکوینی می باشد. با دقت در آثار علامه طباطبائی، چهار نحوه هستی برای مصلحت می توان بیان کرد: هستی واقعی خارجی، هستی منحاز از خارج و ذهن، هستی ذهنی و هستی اعتباری. براساس دیدگاه علامه، مصلحت دارای مراتب وجودی شدید و ضعیف است و در این نوشتار تشکیک در مصلحت را براساس مصادیق مصلحت که عبارت اند از «حقیقت اشیا»، «غایت»، «فعل» و «جامعه»، تبیین کرده، ظرف تحقق مصلحت را در دو عالم «تکوین» و «تشریع» یافتیم.
    کلیدواژگان: مصلحت، هستی شناختی، وجود واقعی، تشکیک، المیزان، علامه طباطبائی
  • حمیدرضا مقیمی اردکانی*، محمود فتحعلی صفحه 107
    هرگاه بحث محال بودن دور پیش می آید، مثال هایی مانند دو خشت متکی به هم مطرح می شوند که در نظر گوینده با اینکه دور هستند، ولی نه تنها محال نیستند، محقق نیز می باشند. این دسته از مثال ها را به صورت عام دور معی نامیده اند. اگر این مثال ها دورند و محقق نیز هستند، پس آیا دور ممکن نیست؟! اگر چنین باشد، بسیاری از مباحثی که بر محال بودن دور در کلام و فلسفه مبتنی شده اند، همه فرو خواهند ریخت. ما در این مقاله با بررسی سه دسته تعریف از دور (احتیاج، توقف و علیت) و تمایز نهادن میان آنها اشکال دور معی را نسبت به دو دسته تعریف اول وارد، و تعریف صحیح دور را با توجه به ملاک محال بودن دور، تعریف به علیت دانسته ایم.
    کلیدواژگان: دور، دور معی، احتیاج، توقف، علیت، متضایفین
  • محمد عباس زاده جهرمی*، عسکر دیرباز صفحه 125
    حرکت جوهری و حدوث جسمانی نفس از جمله اصول مهم حکمت متعالیه است که پذیرش یا رد آنها پیامدها و عواقب گوناگونی در پایش مسیر فلسفی یا اخلاقی به همراه خواهد داشت. در این مقاله به برخی از لوازم و پیامدهای اخلاق تربیتی این دو نظریه پرداخته شده که عبارت اند از: تاثیر افعال و رفتار در ملکات اخلاقی، نقش نیت در تکامل و رشد انسان، اثر معاش در معاد، جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا بودن اخلاق، نوع الانواع نبودن انسان، تبدیل علم، حیات و قدرت از محمول بالضمیمه به نحوه وجود، پیوند طبیعت و ماورای طبیعت، تبیین دقیق نظام آفرینش و ارتباط آن با خدا، کنار نهادن کبر و انانیت.
    کلیدواژگان: حرکت جوهری، نفس، حدوث جسمانی، حکمت متعالیه، اخلاق تربیتی
|
  • Muhammad Ali Mohiti Ardakan*, Muhammad Fanaie Eshkevari Page 7
    The discussion on 'unity of existence' (with innumerable interpretations provided for it) is among the most complicated discussions in mysticism and philosophy. It is based on the mystic's intuition and has its roots in centuries before the advent of Islam. The present article is seeking to investigate the arguments for personal unity of existence, using the descriptive-analytical method and with a critical approach. It first explains the claim of personal unity and its distinction from gradational unity of existence in philosophy, and then investigates the most important arguments for unity of existence; and at the end, it mentions some principles for better understanding of the mystic's claim about personal unity of existence. The arguments for personal unity can be classified in four groups: intuition, consecutive report of this intuition, Quranic verses and traditions, and rational arguments. It seems that intuition may be introduced as the best evidence for the claim of personal unity, of course if its content is precisely the same as what the personal unity claims. The independence of practical mysticism from precise understanding of this issue in theoretical mysticism, the necessity of accepting plurality, the distinction between God and the creatures, and negation of incarnation and union are among the principles that must be specially considered in the discussion of personal unity of existence.
    Keywords: unity of existence, mysticism, philosophy, plurality, argument
  • Sayyid Muhammadjavad Mirjafari Miandehi*, Yarali Kurd Firuz, Jaie Page 33
    The cause and effect necessity is one of the important branches of the causality principle. Generally speaking, it means the necessary existence of the effect when its ultimate cause exists (necessity by comparison), and because of it (necessity by the other). This necessity, also called philosophical determinism, is quite endorsed and established by philosophers. Some theologians, especially the Asharite, however, completely reject it. Usūlīyīn (scholars of the principles of jurisprudence) accept this necessity just in non-free causes. Ayatullah Fayyazi rejects the anterior necessity by the other (according to its famous interpretation) in all causes, whether free or non-free; however, he maintains that this type of necessity is true in both cases with another interpretation. Necessity by comparison, in his view, is just acceptable in non-free causes. Ayatullah Fayyzi's view in negating some forms of necessity, though consistent with the views of theologians and scholars of the principles of jurisprudence, is basically different from them. Here, we have dealt with these distinctions in detail.
    Keywords: cause, effect, necessity, free, will, Ayatullah Fayyazi
  • Muhammad Kazem Furqani*, Javad Rezaei Page 59
    There are many similarities between the faculty of imagination and Satan. Indeed, one may consider the imagination as the Satan of the minor world (i.e. human being), and consider Satan as the imagination of the major world (i.e. the universe). Thus, knowing each of these two (imagination and Satan) helps us knowing the other. This is just what Mullā Sadrā has done in his works. The role of imagination in Satan's existence is a basic role and Mullā Sadrā, in his works, maintains that imaginative perception is the highest point of Satan's perceptions and the ultimate level of knowledge he can acquire, and that he is unable to reach purely rational understanding. Thus, Satan is in the zenith of compound ignorance. On the other hand, the only way through which Satan can penetrate man's soul is the faculty of imagination, and he has no other way to mislead man. Accordingly, from this and other aspects, Satan and the faculty of imagination are closely related to one another. The more one of them is known, the more the other would be known as well.This article is seeking to better identify and delineate Satan and imagination by comparing them and explaining their relationship; this would result in motivating one to seek knowledge, preventing Satan's penetration, and moving towards human perfection.
    Keywords: wāhima (faculty of imagination), reason, Satan, Desire, Wrath, Mullā Sadrā
  • Mahdi Burhan Mehrizi*, Mujtaba Mesbah Page 81
    Based on Allamah Tabatabaei's view, 'expediency' has a real existence. However, having a real existence does not mean having an external reality. Rather, 'expediency' is one of philosophical concepts with a real origin of abstraction. Various explanations have been put forward for the reality of expediency. Among them is the idea that expediency is an existential and continuous entity and a requisite of the nature of things; it is the foundation of conventional concepts, and the same as divine precept and action. It is the sign of the wisely done actions, and a criterion for inherent goodness. Careful examination of Allama Tabatabaie's works, suggests four modes of existence for expediency: real objective existence, an existence beyond objectivity and subjectivity, subjective existence, and conventional existence. Based on Allamah Tabatabaie's view, expediency has weak and strong existential grades. Here, we have explained gradation in expediency based on instances of expediency that are: the reality of things, goal, action, and society. We have, then, found the context for the realization of expediency in the two worlds of ‘creation’ and 'legislation'.
    Keywords: expediency, ontology, real existence, gradation, al, Mizan, Allamah Tabatabaie
  • Hamid Reza Muqimi Ardakani*, Mahmud Fath, Ali Page 107
    Whenever it comes to the impossibility of vicious circle, the examples such as two bricks relied on one another are put forward; examples that seem circular, and at the same time, not only possible, but occured. These examples are generally called 'mutual circle'. If such examples are instances of vicious circle and at the same time realizable, is vicious circle not possible? If so, many discussions in philosophy and theology which are based on the impossibility of vicious circle, would all be nullified. The authors have investigated three definitions for vicious circle (need, dependency, and causality) and distinguished them from one another. They conclude that the first two definitions (need and dependency) are flawed, and 'causality' is the correct definition for vicious circle as an impossible phenomenon.
    Keywords: vicious circle, mutual circle, dependency, causality, correlatives
  • Muhammad Abbas, Zade Jahrumi*, Askar Dirbaz Page 125
    Substantial movement and physical origination of the soul are among the important principles in transcendental philosophy. Accepting or rejecting them has various consequences for one's moral or philosophical path in life. In the present article, some of the moral-educative implications and consequences of these two theories have been dealt with. These are as follows: the effect of one's actions and behaviors on his moral character, the role of intention in human's perfection and spiritual growth, the effect of subsistence on resurrection, physical origination and spiritual survival of morality, man's not being the supreme species, alteration of knowledge, life and power from a 'predicate by way of adherence' to a 'mode of existence', the link between natural and supernatural, precise explanation for the system of creation and its relation to God, and giving up pride and arrogance.
    Keywords: substantial movement, soul, physical origination, transcendental philosophy, educative morality