فهرست مطالب

رویش روان شناسی - سال چهارم شماره 3 (پیاپی 12، پاییز 1394)

نشریه رویش روان شناسی
سال چهارم شماره 3 (پیاپی 12، پاییز 1394)

  • بهای روی جلد: 100,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1394/09/12
  • تعداد عناوین: 12
|
  • تحلیلی
  • رضا پورحسین* صفحات 1-2
  • پژوهشی
  • یوسف خدابنده لو *، فاطمه غلامعلی نژاد، نظام الدین رستم کلایی، رضا رستمی صفحات 3-18
    نسخه ی سوم آزمون های وودکاک- جانسون (WJ III) ابزاری روا و پایا برای ارزیابی توانایی های شناختی و پیشرفت تحصیلی در کودکان و بزرگسالان می باشد. این آزمون ها بر اساس نظریه کتل- هورن- کارول (CHC)، رایج ترین مدل نظری هوش، طراحی و ساخته شده اند. آزمون های WJ III شامل دو مجموعه ی متمایز می باشد که به طور همزمان هنجار شده اند: آزمون های توانایی های شناختی وودکاک- جانسون (WJ III COG) و آزمون های پیشرفت تحصیلی وودکاک- جانسون (WJ III ACH). آزمون های WJ III ACH به ارزیابی مهارت های تحصیلی از قبیل ریاضیات، زبان شفاهی، زبان نوشتاری، خواندن و دانش تحصیلی می پردازد. استفاده ی گسترده از آزمون های WJ III توسط روانشناسان به دلیل فرآیندهای استانداردسازی و هنجاریابی دقیق آن، جامعیت محتوی و ارایه راهکارهای درمانی مرتبط می باشد. این گزارش به معرفی آزمون های WJ III ACH به عنوان مبنایی برای شناسایی حوزه های تحصیلی، آگاهی از فرآیندهای شناختی درگیر در مهارت های تحصیلی، یادگیری کاربردهای آن و راهنمایی برای گسترش آزمون های پیشرفت تحصیلی می باشد. نتایج این گزارش می تواند کاربرد آموزشی و پژوهشی داشته باشد.
    کلیدواژگان: نسخه ی سوم آزمون پیشرفت تحصیلی وودکاک، جانسون، مهارت تحصیلی، مهارت شناختی، ارزیابی
  • عادل سجودی *، رضا معصومی راد، سولماز آوردیده، فرزین عبدی صفحات 19-30
    رضایت از زندگی بیانگر نگرش مثبت فرد نسبت به جهانی است که در آن زندگی می کند و در واقع همان احساس خشنودی است. رضایت از زندگی به متغیرهای متفاوتی بستگی دارد که یک سوی این نیازها به حکومت، سوی دیگر آن به جامعه و در نهایت به خود شخص بر می گردد. مسئله اصلی این است که با توجه به تغییرات سریعی که هر روز در جامعه اتفاق می افتد، رضایت از زندگی در حال حاضر چگونه است و تابع چه متغیرهای می باشد؟ از این رو هدف این مطالعه بررسی عوامل اجتماعی موثر بر رضایت از زندگی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد شفت استان گیلان بوده است. در چارچوب نظری این تحقیق از نظریه های روانشناسی، روانشناسی اجتماعی و جامعه شناسی استفاده شده است. روش تحقیق، پیمایش بوده و به منظور جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق را دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد شفت تشکیل می دهند و حجم نمونه تحقیق 173 نفر بوده که به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شداند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار 20 spss و بکارگیری آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفته است. در این پژوهش رضایت از زندگی به عنوان متغیر وابسته و پذیرش اجتماعی، امید و خوشبینی، ویژگی های شخصیتی، جنسیت و وضعیت تاهل به عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته شده است. نتایج حاکی از آن است که رضایت از زندگی 3/ 50 درصد پاسخگویان در حد متوسط، در مقابل 4/ 12 درصد پاسخگویان رضایت کمی از زندگی داشتند و 3/ 37 پاسخگویان رضایت زیادی از زندگی خود داشتند. در این مطالعه بین متغیرهای پذیرش اجتماعی، ویژگی های شخصیتی و وضعیت تاهل با رضایت از زندگی رابطه معنادار وجود دارد.
    کلیدواژگان: رضایت از زندگی، پذیرش اجتماعی، ویژگی های شخصیتی و امید و خوشبینی
  • محمد مهدی بابایی منقاری *، مهدی معینی کیا، عادل زاهدبابلان، حسین قمری گیوی، علی خالق خواه صفحات 31-42
    هدف این پژوهش رابطه بین راهبردهای مدیریت منابع یادگیری و راهبردهای یادگیری با خودکارآمدی دانش آموزان متوسطه آمل بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل 2950 نفر از دانش آموزان متوسطه ی دوم و سوم ریاضی فیزیک شهرستان آمل بود. از بین جامعه آماری بر اساس فرمول کوکران تعداد 339 نفر دانش آموز به روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای انتخاب گردید. ابزار پژوهش، بخشی از پرسشنامه ی راهبردهای انگیزش برای یادگیری پینتریچ و همکاران شامل راهبردهای مدیریت منابع یادگیری، راهبردهای یادگیری و خودکارامدی بود. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری تحلیل شد. یافته ها نشان داد، بین راهبردهای مدیریت منابع یادگیری و راهبردهای یادگیری با خودکارآمدی دانش آموزان در سطح اطمینان 99 درصد رابطه معنی داری وجود دارد. راهبردهای مدیریت منابع یادگیری (مدیریت زمان و مکان مطالعه و کمک طلبی) خودکارآمدی دانش آموزان را پیش بینی می کند، همچنین راهبردهای یادگیری (تکرار و مرور، بسط معنایی، سازماندهی) خودکارآمدی دانش آموزان را پیش بینی می کند، ولی سایر راهبردهای مدیریت منابع یادگیری و راهبردهای یادگیری پیش بینی نشد.
    کلیدواژگان: راهبردهای مدیریت منابع یادگیری، راهبردهای یادگیری، خودکارآمدی، دانش آموزان
  • کبیر شریفی *، فرهاد محمدی صفحات 43-50
    پژوهش حاضر شناسایی ارتباط سامانه های مهارگری و فعال سازی رفتاری با استعداد اعتیاد دانش آموزان مقطع متوسطه می باشد. این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان پایه های دوم وسوم دبیرستانهای پسرانه شهر لردگان تشکیل می دهند. نمونه پژوهش شامل 100 دانش آموز از دبیرستاهای شهر لردگان بود که بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس فعال سازی – بازداری رفتاری و سنجش استعداد اعتیاد (APS test) استفاده شد. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تجزیه وتحلیل گردیدند. نتایج نشان داد که بین سیستم های بازداری رفتاری با استعداد اعتیاد دانش آموزان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد، و بین سیستم های فعال سازی رفتاری با استعداد اعتیاد دانش آموزان رابطه منفی وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که سیستم های بازداری رفتاری پیش بینی کننده استعداد اعتیاد می باشد. این نتایج بیان می کند که افزایش سیستم فعال سازی مغز (BAS) و کاهش سیستم بازداری سامانه عصبی (BIS) در مغز، استعداد به اعتیاد دانش آموزان را کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: سیستم های فعال سازی، بازداری، اعتیادپذیری، متوسطه
  • محمدعلی بشارت *، سیده نعیمه هوشمند، سید محمدرضا رضازاده، مسعود غلامعلی لواسانی صفحات 51-60
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک های فرزندپروری والدین و رضایت زناشویی فرزندان صورت گرفت. از دویست و هفده (321 زن، 49 مرد) شرکت کننده متاهل خواسته شد پرسشنامه اقتدار والدین (PAQ) و پرسشنامه وضعیت زناشویی گلومبوک راست (GRIMS) را تکمیل کنند. نتایج پژوهش نشان داد که سبک های فرزند پرروی مقتدرانه و سهل گیرانه پدر و مادر با رضایت زناشویی فرزندان رابطه مثبت معنادار و سبک فرزند پروری آمرانه پدر و مادر با رضایت زناشویی فرزندان رابطه منفی معنادار دارد. بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که سطوح رضایت زناشویی فرزندان احتمالا تحت تاثیر سبک های فرزند پرروی والدین آنها قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: فرزند پروری، پیوند والدینی، رضایت زناشویی
  • تحلیلی
  • محمد عطاری *، آزاده چاکری، شاهین محمدی زرغان صفحات 61-74
    در بررسی فرهنگ عوام، دانش های عوامانه و هنرهای عوامانه را پیش رو داریم. جادو و جادوگری از کهن ترین پدیده های عوامانه هستند که آثار آن ها در بسیاری از فرهنگ ها در سراسر جهان دیده می شود. عمل سحر و جادو با استفاده از اشیاء خاص و یا اذکار ویژه ای، توسط جادوگر انجام می پذیرد. این اشیاء خاص شامل نوشته و تصویر هستند. علائم نوشتاری و اعداد نیز جزئی از تصاویر به کار رفته در این اشیاء محسوب می شوند. کارکرد این اشیاء و دعاها به معنای عام، تلاش در کنترل جهان اطراف به نفع خود دانسته می شود. یکی از کارکردهای تاریخی جادو، درمان بیماران مختلف است. از این میان، درمان بیماران روانی یکی از مهم ترین کارکردهای جادو در گذشته به حساب می آید. در این مقاله با استفاده از روش پژوهش کتابخانه ای سعی شده تا علاوه بر معرفی نظری تاریخ جادو و جادوگری، به تحلیلی بر کارکرد آن ها در زمینه درمان بیماران روانی پرداخته شود. نظریات مردم شناسی و روانشناسی در این زمینه بیان می شوند و پدیده های روان شناختی مربوط تشریح می گردند.
    کلیدواژگان: جادو، جادوگری، روانشناسی، بیماری روانی، اسطوره، جهان بینی
  • پژوهشی
  • محمد قنبری طلب *، راضیه شیخ الاسلامی صفحات 75-86
    هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و نشاط ذهنی با خودکارآمدی دانشجویان بوده است. این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی بود. به این منظور190 نفر (122دختر و 68 پسر) از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه پیام نور لردگان با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایبه عنوان شرکت کنندگان در پژوهش انتخاب شده اند و برای جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه های هوش هیجانی بار- آن، خودکارآمدی شوآرتزر و پرسشنامه نشاط ذهنی موقعیتی استفاده گردید. نتایج حاصل از محاسبه پایایی و روایی ابزارها، حاکی از پایایی و روایی قابل قبول آن ها بود. داده های بدست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج این پژوهش، هوش هیجانی و نشاط ذهنی با خودکارآمدی رابطه مثبت و معناداری دارد P<0/001. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که ترکیب خطی هوش هیجانی و نشاط ذهنی توان پیش بینی خودکارآمدی را دارد. هوش هیجانی و نشاط ذهنی به ترتیب 28 و 34 درصد از واریانس مشترک خودکارآمدی را پیش بینی می کنند.
    کلیدواژگان: هوش هیجانی، نشاط ذهنی و خودکارآمدی
  • مژده وزیری * صفحات 87-96
    هدف پژوهش حاضر، بررسی پیش بینی رضایت زناشویی زوج ها براساس نیازهای اساسی آن ها بود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی زوج های شهر اصفهان در سال 1394 بود که از میان آن ها تعداد 82 زوج، به شیوه ی در دسترس به عنوان نمونه ی پژوهش انتخاب شدند. مقیاس وضعیت زناشویی گلمبوک- راست (GRIMS) و پرسشنامه ی نیازهای اساسی، به عنوان ابزار پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. جهت تحلیل داده ها از تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان دادند که رضایت زناشویی مردان براساس نیازهای آزادی و عشق و تعلق آن ها و نیز نیازهای آزادی، تفریح و عشق و تعلق همسرانشان به طور معناداری پیش بینی شد. به علاوه، رضایت زناشویی زنان براساس نیازهای تفریح و آزادی آن ها پیش بینی گردید. براساس نتایج این پژوهش، نیازهای عشق و تعلق و تفریح، به افزایش رضایت زناشویی کمک می کنند، در حالیکه نیاز به آزادی، می تواند در تضاد با رضایت زناشویی قرار بگیرد.
    کلیدواژگان: نیازهای اساسی، نظریه ی انتخاب، رضایت زناشویی
  • محسن شکوهی یکتا *، اکرم پرند صفحات 97-104
    اگر چه در دهه های اخیر در دنیا به آموزش افراد کم توان ذهنی توجه بسیاری شده و دستاوردهای مهمی در این زمینه حاصل شده است، ولی یکی از جنبه های مهم زندگی آنان که روابط جنسی است، کمتر از سایر جنبه ها مورد توجه قرار گرفته است. آموزش این روابط و سایر جنبه های مرتبط با رفتارهای جنسی نظیر آگاهی نسبت به اندام های جنسی، پیشگیری از سوء استفاده های جنسی و فرزندآوری از مسائل حائز اهمیت به شمار می روند. از آن جایی که این افراد بیش از افراد عادی در معرض خطر سوء استفاده جنسی قرار دارند، نیاز آن ها به دریافت آموزش های جنسی دو چندان است. برخی از آنان به دلیل سوء استفاده جنسی، مشکلات و اختلالات روانشناختی متعددی پیدا می کنند، زیرا در چنین مواقعی مورد بی توجهی و بی مهری اطرافیان قرار می گیرند. اظهارات آن ها برای دیگران باور کردنی نیست، از سوی فرد متجاوز تهدید می شوند یا فرد متجاوز از نزدیکان آنان است. پژوهش ها بیانگر این است که آن ها از دانش جنسی بسیار اندکی برخوردارند که می توان به عدم ارائه این برنامه ها، مشکل در یادگیری و به خاطر سپاری اطلاعات در افراد کم توان ذهنی نسبت داد. علاوه بر این، آموزش جنسی بخشی از برنامه های درمانی برای افراد کم توان ذهنی با سابقه رفتارهای جنسی نامناسب محسوب می شود. در زمینه آموزش جنسی به افراد کم توان ذهنی دیدگاه های متفاوتی وجود دارد. بسیاری از والدین، معلمان و حتی متخصصان تصور می کنند افراد کم توان ذهنی به برقراری روابط جنسی تمایل ندارند، زیرا از تولید نسل های مانند خود می هراسند. در مقابل برخی متخصصان معتقدند فعالیت جنسی بخشی از زندگی افراد کم توان ذهنی است و آنها در زمینه بیان تمایلات جنسی خود حقوقی دارند که نباید از آن محروم شوند.
    کلیدواژگان: تربیت جنسی، پیشگیری، رفتارهای نامناسب جنسی، ناتوانی ذهنی
  • نرگس انتظامی بیان *، قدسی احقر صفحات 105-114
    سلامت اجتماعی به عنوان یکی از مولفه های کلیدی سلامت، نقش مهمی در تضمین پویایی و کارآمدی هر جامعه ایفا کرده، و یکی از محورهای ارزیابی سلامتی جوامع مختلف محسوب می گردد؛ لذا هدف تمامی جوامع این است که شرایطی را فراهم نمایند تا سلامت اعضایشان را حفظ نموده و ارتقاء بخشند. جوانی زمانی مناسب برای شکل دهی هویت (احساس و مفهومی از خود) است که تاریخچه گذشته فرد و توانمندی های مورد نیاز برای سلامت اجتماعی در بزرگسالی را درهم می آمیزد.
    هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه شبکه های اجتماعی فردی با سلامت اجتماعی جوانان می باشد. روش بررسی در این پژوهش، تلفیقی از روش کتابخانه ای و پیمایشی است که جوانان 29-18 سال شهر تهران به عنوان جامعه آماری آن در نظر گرفته شده اند. حجم نمونه 383 نفر هستند که از طریق نمونه گیری طبقه ای، اطلاعات پاسخگویان با استفاده از پرسشنامه سلامت اجتماعی و پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری و از طریق نرم افزار Spss داده ها تحلیل شده اند. سلامت اجتماعی جوانان به صورت توزیع تقریبا نرمال و در حد متوسط به دست آمده است. بین شبکه های اجتماعی، منابع حمایت اجتماعی شبکه ها، ارتباط شبکه ای جوانان با میزان سلامت اجتماعی آنان ارتباط معنادار آماری به اثبات رسید و در تحلیل رگرسیونی متغیرهای وارد شده در مدل توانسته اند در حدود 27درصد تغییرات واریانس متغیر سلامت اجتماعی جوانان را تبیین کنند که قوی ترین پیش بینی کننده، متغیر ارتباط شبکه ای بوده است. سلامت اجتماعی جوانان به عنوان سازه ای اجتماعی از کمیت و کیفیت حضور و فعالیت در شبکه های اجتماعی تاثیر می پذیرد.
    کلیدواژگان: سلامت اجتماعی، شبکه های اجتماعی، ارتباط شبکه ای، سرمایه اجتماعی، حمایت اجتماعی
  • لیلا چرایی، سعیده بزازیان *، مجتبی امیری مجد صفحات 115-124
    هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر رویکرد التقاط گرایی فنی بر افزایش تاب آوری و خود کار آمدی بیماران مبتلا به وسواس- بی اختیاری هم ابتلا به افسردگی بود. در این مطالعه شبه تجربی، از بین 60 نفر از مراجعان یکی از کلینیک های روان پزشکی شهر تهران با تشخیص وسواس – بی اختیاری، 24 نفر انتخاب شده، 12 نفر در گروه آزمایشی و 12 نفر در گروه دارو درمانی جایگزین شدند. گروه ازمایش به مدت 12 جلسه تحت آموزش مبتنی بر رویکرد التقاط گرایی فنی قرار گرفتند. هر دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون مقیاس تاب آوری کانر و دیوید سون (2003) و مقیاس خود کار آمدی عمومی (شرر و دیگران، 1982) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادند که آموزش بر مبنای رویکرد التقاط گرایی فنی موجب افزایش خودکارآمدی بیماران وسواس – بی اختیاری شده است (P<0/05) اما این رویکرد در افزایش تاب آوری بیماران وسواس – بی اختیاری تاثیر معناداری نداشته است. یافته های این پژوهش می تواند در تلویحات کاربردی بالینی رویکرد التقاط گرایی فنی بر خود کار آمدی بیماران مبتلا به وسواس بی اختیاری هم ابتلا به افسردگی موثر باشد.
    کلیدواژگان: وسواس فکری، عملی، خودکارآمدی، تاب آوری، رویکرد التقاط گرایی فنی، افسردگی، هم ابتلایی
|
  • Dr Reza Pourhosein* Pages 1-2
  • Yoosef Khodabandeloo *, Fatemeh Gholam Ali Nejad, Nezameddin Rostamkolaei, Dr Reza Rostami Pages 3-18
    The Woodcock-Johnson III Tests (WJ III) is a valid and reliable assessment tool of both cognitive abilities and achievement among children and adults. It is based on the most current theoretical model of intelligence, Cattell-Horn-Carroll (CHC) theory. The WJ III consists of two distinct, co-normed batteries: the WJ III Tests of Cognitive Abilities (WJ III COG) and the WJ III Tests of Achievement (WJ III ACH). The WJ III ACH tests assess academic skills such as, mathematics, oral language, written language, reading and academic knowledge. The widespread use of WJ III by psychologists is due to exact standardization and normalization processes, comprehensive content and offering related therapeutic solution. This report introduce WJ III ACH tests as the basis for identifying academic areas, awareness of the cognitive processes involved in academic skills, learning its applications and a guide for developing achievement tests. The results of this report can have educational and research applications.
    Keywords: Woodcock, Johnson III achievement tests, academic skills, cognitive skills, assessment
  • Adel Sujoodi *, Reza Masoomi Rad, Soolmaz Avardide, Farzin Abdi Pages 19-30
  • M.Mehdi Babaei *, Dr Mehdi Moeinikia, Dr Adel Zahed Babelan, Dr Hosein Ghamari Givi, Dr Ali Khalegh Kahah Pages 31-42
    The purpose of present study was identifying the Relation between learning resource management strategies and learning strategies with Self- efficacy high school students Amol.The research method was descriptive correlational. The statistical population was the 2950 persons of Amol high school's students in second ant thirst grade mathematics discourse. Among them selected 339 students as sample according to Cochran formula and multi cluster sampling. The research instrument was the part of pintrich and et al questionnaire containing learning resource management strategies learning strategies and Self- efficacy. Data were analyzed with Pearson correlation and multiple regression. A Pearson correlation analysis revealed that there is relation between the learning strategies and learning strategies subscales with Self- efficacy statistically significance. Regression analysis showed that learning resource management strategies (time and study environment management and and help seeking) predict student's Self- efficacy, learning strategies (rehearsal, organization and elaboration) predict student's Self- efficacy. but other learning resource management strategies and learning strategies don’t predict.
    Keywords: learning resource management strategies, learning strategies, Self, efficacy
  • Kabir Sharifi *, Farhad Mohammadi Pages 43-50
    This study identified a link active behavioral inhibition systems talented middle schools students are addicted. This study is descriptive - Correlation. The population of the research base in the second and third male middle schools students in Lordegan up. The sample consisted of 100 students who were randomly selected from middle schools city was Lordegan. In order to collect data behavioral activation –Inhibition questionnaire and addictive potential survey (APS test) were used. Data were analyzed using Pearson correlation and regression. The results showed that the behavioral inhibition system with addictive potential students have the same relationship exists between behavioral activation system with addictive potential students there is a negative relationship. Multivariate regression analysis showed that the behavioral inhibition system predictive of potential addiction these results suggest that increased activation of the system and reduce behavioral inhibition system, reduce the addictive potential students.
    Keywords: Activation, Inhibition Systems, Addiction vulnerability, middle schools
  • Dr Mohammad Ali Besharat *, Seyedeh Naeimeh Hoshmand, Dr S.Mohammad Reza Rezazadeh, Dr Masoud Gholam Ali Lavasani Pages 51-60
    The aim of the present study was to examine the relationship between parenting styles and children's marital satisfaction. Two hundred and seventeen (123 women, 94 men) married participants completed Parental Authority Questionnaire (PAQ) and the Golombok Rust Inventory of Marital State Questionnaire (GRIMS). The results indicated that the authoritative and permissive parenting styles had a positive significant association with marital satisfaction of the children, whereas the authoritarian style used by parents had a negative significant association with their offspring's marital satisfaction. According to the findings of the present study, it can be concluded that the levels of children’s marital satisfaction are possibly influenced by the parenting styles of their parents.
    Keywords: parenting, parental bond, marital satisfaction
  • Mohammad Attari *, Azadeh Chakeri, Shahin Mohammadi Zarghan Pages 61-74
  • Mohammad Ghanbaritalab *, Dr Razieh Sheikholeslami Pages 75-86
    The aim of this study was to investigate the relationship between emotional intelligence and mental vitality with self-efficacy. This study was a descriptive - correlational. For this purpose, 190 patients (122 female and 68 male) undergraduate students PNU lordegan were Chosen with random sampling as the sample and data collected of the Emotional Intelligence Questionnaire and status Mental Vitality questionnaire and self-efficacy scale. The results of the reliability and validity of the instrument was to acceptable. Data were analyzed by SPSS-16 using Pearson’s correlation test and multivariate regression. Findings proved that there was a positive Correlation between self-efficacy with emotional intelligence and Mental Vitality. The result of regression analysis showed that, these variables explain 39% of the student's self-efficacy variance.
    Keywords: emotional intelligence, mental vitality, self, efficacy
  • Mojdeh Vaziri* Pages 87-96
    The purpose of this study was to investigate the prediction of marital satisfaction based on basic needs in couples. The statistical population of this study concluded all of couples in Isfahan in 2015 that among them 82 couples selected through convenience sampling as the sample of the study. Glombok-Rust Inventory of Marital State (GRIMS) and basic needs questionnaire used as the instruments of the study. The data anlayzed through stepwise regression anlaysis. The results showed that marital satisfaction of men predicted significantly based on their freedom and love/belonging and also fun and freedom of their wives. Moreover, marital satisfaction of women pridicted significantly based on their fun and freedom. Based on the results of this study, love and belonging and fun can help to improve marital satisfaction while freedom can cantrast per se with marital satisfaction.
    Keywords: Basic needs, choice theory, marital satisfaction
  • Dr Mohsen Shukohi Yekta *, Dr Akram Parand Pages 97-104
    Despite increasing awareness for the education of mentally retarded people in the last few decades leading to significant outcomes, one of the key elements of their lives - sexual relationship - has been neglected. Different aspects of sexual behavior such as knowledge about sexual organs, preventing sexual abuse, and child bearing are essential. Since these individuals are more prone to become victim of sexual abuse, educating them seems to be vital. Some of the victims of sexual abuse experience psychological disorders; they may also face maltreatment from their families. Statements made by individuals with mental retardation are usually not accepted by others, they get threatened by their predators, or the predator is one of their close relatives. Studies show that these groups of individuals have a minimal knowledge of sex education due to lack of availability of such programs, and their own difficulties for learning the sexual knowledge. Moreover, teaching sexual education is part of therapeutic programs for mentally retarded people who have inappropriate sexual behaviors. There are different views regarding sex education for mentally retarded people. Many of teachers, parents, and even specialists believe that mentally retarded people are not interested to have any sexual relationships because they are afraid to procreate underprivileged individuals like themselves. On the other hand, some experts believe that sexual activities are part of mentally retarded people lives, and they should not be deprived of their right to express their sexual desires.
    Keywords: Prevention, sexual behaviors, sexual desires, mental retardation
  • Narges Entezami Bayan *, Dr Ghodsi Mohaghar Pages 105-114
    Social health as one of the key components of health, an important role in ensuring the dynamism and efficiency of every society has played And is one of the pillars of the community health assessment, the goal of all communities is to provide the conditions to maintain and improve the health of their members. Youth is a good time to shape the identity That blends the past history of the individual and social skills needed for health in adulthood.The goal of this research is Investigating relationship between Individual social networks and social health of young people. The research method is both laboratory and field that Youth 18-29 years in Tehran as the population are considered. 383 youth were selected by use of the questionnaires of social health and research made by categorized sampling and data were analyzed through software Spss. The social health of youth is nearly in form of normal distribution. There is an statisically significance between social network, the resource of social support network, network relationship with the mount of social health. Variables in regression analysis could explain 27% of variations of youth social health that the strongest preventer was network relationship variable. The youth social health as a social concept is affected by the quality and quantity of network relationship.
    Keywords: Social health, Individual social networks, network relationship, Social capital, support network
  • Leyla Cheraei, Dr Saeideh Bazzazian*, Dr Mojtaba Amiri Majd Pages 115-124
    The purpose of this study was to determining the effectiveness of training based on technical eclecticism approach on resiliency and Self-efficacy in OCD patients with depression comorbidity. As a semi-experimental study, the sample (24 patients) was selected from 60 women who were referred to one of the psychiatry clinics in Tehran. 12 individuals were put in experimental group, and 12 other were put in the pharmacotherapy group. The experimental group received 12 Sessions of technical eclecticism approach training. Both groups completed resilience scale (Conner & Davidson, 2003) and self-efficacy (Sherer et al., 1982) scales in pre- test and post-test. The results of analysis of covariance showed that group training based on technical eclecticism approach increased patients’ self-efficacy (P<0/05), but had not significant effect on their resiliency. Findings of this research could be helpful in clinical Implicated application of technical eclecticism approach on self- efficacy in OCD patients.
    Keywords: OCD, self, efficacy, resiliency, technical eclecticism approach, depression, comorbidity