فهرست مطالب

پژوهشنامه حمل و نقل - سال دوازدهم شماره 3 (پیاپی 44، پاییز 1394)

پژوهشنامه حمل و نقل
سال دوازدهم شماره 3 (پیاپی 44، پاییز 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/09/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمد جواد رحیم پورکامی، حمیدرضا توکلی صفحه 185
    در ایران سالیانه درحدود 150هزارتن لاستیک فرسوده تولید می شود. امکان دفع این زباله ها در محیط زیست وجود ندارد، زیرا لاستیک اتومبیل با سرعت خیلی کمی تجزیه می شود وآلودگی های بسیار زیادی در محیط ایجاد می نماید، بنابراین استفاده بهینه از این ضایعات به یک ضرورت تبدیل شده است. در این تحقیق مقاومت کششی، خمشی و فشاری نمونه 28 روزه و مقاومت فشاری 70 روزه بتن شاتکریتی معمولی، بتن حاوی خاکستر لاستیک و همچنین بتن دارای نانو سیلیس در محیط اسیدی و بازی این نوع بتن مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور خاکستر لاستیک با درصد های وزنی سیمان معادل 1%، 2% و 3% و نسبت آب به سیمان برابر40، 45 و 50 درصد در نظر گرفته شده است. نتایج آزمایش ها نشان می دهد اضافه نمودن خاکستر لاستیک باعث بهبود خواص مکانیکی بتن شاتکریتی از جمله افزایش مقاومت فشاری، مقاومت خمشی و مقاومت کششی آن می شود. همچنین مقاومت مکانیکی بتن شاتکریتی حاوی خاکستر لاستیک خیلی بیشتر از مقدار متناظر آن در بتن شاتکریتی معمولی و بتن دارای نانو سیلیس می باشد.
    کلیدواژگان: بتن شاتکریتی، خاکستر لاستیک، نانو سیلیس، مقاومت کششی، مقاومت خمشی، مقاومت فشاری
  • غلامرضا بردبار، نگار جلیلیان، محمدعلی سنگبر صفحه 199
    بررسی آمار حوادث و سوانح ریلی گذشته نشان می دهد که طیف وسیعی از خطرات و مخاطرات، صنعت ریلی کشور را تهدید می کند و به دلیل این که انسان ها در ساخت و بهره برداری از بیشتر سیستم ها دخیل هستند، همین امر موجب می شود تا نقش انسان ها در تجزیه و تحلیل سیستم ها، نقش بحرانی و حساس به شمار آید. با توجه به این که بخش مهمی از سرمایه های انسانی هر سازمان، تحت پوشش و کنترل نیروی سرپرستی می باشد، لازم است تا برای برقراری ایمنی در سازمان بر شایستگی سرپرستان در هدایت رفتارها و کنترل شرایط متمرکز شد. در مطالعه حاضر تلاش شده است تا با در نظر داشتن مدل شایستگی ایمنی، مولفه های این مدل از نظر میزان اهمیت آن ها به منظور کمک در کاهش سوانح و حوادث ریلی با توجه به نظر کارشناسان ایمنی صنعت ریلی رتبه بندی شده و مهم ترین مولفه ها در نهادینه سازی فرهنگ ایمنی، شناسایی شوند. لازم به ذکر است که برای تجزیه و تحلیل داده ها از رویکرد تلفیقی خاکستری- فازی استفاده می شود. مطابق با تحلیل داده ها با تلفیق تئوری فازی و تحلیل روابط خاکستری، مولفه مهارت های فنی برای تکنسین های ایمنی صنعتی راه آهن در اولویت اول قرار گرفت، همچنین مولفه های رهبری، توانمند سازی و تفویض اختیار به ترتیب در اولویت های دوم و سوم اهمیت قرار گرفتند، ضمنا کم اهمیت ترین مولفه ها شامل شایستگی در مدیریت ریسک، برنامه ریزی، سازماندهی و ابداع شناخته شدند.
    کلیدواژگان: شایستگی، ایمنی، مدیران
  • ابوذر رمضانی، محمدرضا ملک صفحه 209
    با وجود افزایش ترافیک در فرودگاه ها، تحقیقات اندکی برای بهبود کنترل زمینی و کاهش تعداد سرویس رسانان انجام شده است. با توانایی های GIS مدیران فرودگاه ها در صدد برآمدند تا در توسعه و مدیریت فرودگاه از پتانسیل آن استفاده کنند. بدین ترتیب گرایش نوینی در GIS با عنوان AGIS ایجاد شد تا کاربردهای GIS در فرودگاه ها به گونه ای گسترده تر و با مشارکت فرودگاه های دنیا و متخصصان فن GIS مطرح شود. مهمترین نوآوری این تحقیق تحلیل داده های مکانی زمانی به صورت غیرآنی و ارایه متدی جهت کاهش ترافیک با هدف بهینه سازی تخصیص خودروهای سرویس رسان و با شرط کاهش تاخیر در زمان حرکت پرواز می باشد. در طرح پیشنهادی عملیات سرویس رسانی با در نظر گرفتن دو حالت بهینه می شود: در حالت اول سرویس رسان پس از ارایه سرویس به جایگاه دائم بازمی گردد و در حالت دیگر سرویس رسان پس از ارایه سرویس در جایگاه موقت توقف می کند. نتایج حاکی از آنست که در هردو حالت با 3 خودرو سرویس رسان به 9 پرواز در مدت 30 دقیقه بدون تاخیر در زمان حرکت پروازها خدمات ارایه شده است.
    کلیدواژگان: سیستم اطلاعات مکانی، فرودگاه، سرویس پوش و تاو، تخصیص
  • حسن زیاری، علی منیری * صفحه 219

    هر ساله هزینه زیادی صرف ساخت راه های جدید و نگهداری راه های موجود می شود. مقدار این هزینه ها به طور مستقیم به نوع روسازی و مصالح به کار رفته در آن دارد. در ایران غالبا از روسازی های انعطاف پذیرمتشکل از رویه آسفالتی، لایه اساس و زیر اساس سنگدانه ای استفاده می گردد. در حالی که روسازی های صلب و مرکب نیز گزینه هایی می باشند که می توانند مورد توجه قرار گیرند. در این مقاله به طور موردی بر اساس اطلاعات موجود برای آزاد راه قزوین-زنجان یک روسازی انعطاف پذیرو یک روسازی مرکب به روش آشتو طراحی گردیده است و هزینه احداث، ترمیم، نگهداری و همچنین مشخصات فنی آنها مورد مقایسه قرار گرفته اند. نشان داده می شود که هزینه احداث روسازی مرکب متشکل از اساس بتنی، رویه آسفالتی و زیر اساس شن و ماسه ای بیشتر از روسازی انعطاف پذیرمعمول است اما در کل دوره بهره برداری که 50 سال در نظر گرفته شده است این اختلاف کم شده و حتی هزینه کل روسازی مرکب از روسازی انعطاف پذیرکمتر هم می شود. همچنین روسازی مرکب منافع دیگری همچون سطح بالای خدمت رسانی و مقاومت باربری بالا و عدم وقوع خستگی را دارد. اگرچه معایبی چون ترک های انعکاسی و شیارشدگی نیز جزو ویژگی های روسازی مرکب می باشد که قابل پیشگیری است.

    کلیدواژگان: روسازی مرکب، مقایسه فنی و اقتصادی، روسازی آسفالتی، ترک های انعکاسی
  • روزبه شاد، سید میلاد هدایت مفیدی، محمد امین صالح مقدم صفحه 227
    حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از انواع سیستم های حمل و نقل، با توجه به مزایایی مانند: قابلیت حمل انبوه مسافر و بار، حفظ محیط زیست، مصرف پایین انرژی و جذابیت های توریستی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در این مقوله وجود ایستگاه های مناسب و در دسترس از ملزوماتی است که منجر به عملکرد بهتر شده و نقش قابل توجهی را در پیشرفت های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آن منطقه ایفا می کند. لذا در این مقاله با هدف بررسی وضعیت موجود ایستگاه های راه آهن در سطح استان خراسان رضوی، سعی بر آن است که وضعیت هر یک از نظر مکانی ارزیابی شده و راهکارهایی عملیاتی به منظور بهبود وضعیت موجود ارایه گردند. برای تحقق این مقصود، سیستم اطلاعات مکانی در چارچوبی هدفمند و انعطاف پذیرجهت برنامه ریزی و مدیریت بهینه مورد استفاده قرار گرفته و به کمک آن گزینه های کارآمد مشخص می گردند. در نتیجه، داده های مکانی مرتبط شامل زیرساختهای جمعیتی، صنعتی و تجاری موجود، در یک پایگاه مکان مند آماده سازی شده و در فرآیند مدلسازی تصمیم گیری چند معیاره (TOPSIS –AHP) ارزیابی می گردند. در نهایت، ارزیابی ایستگاه های موجود نشان می دهد که ایستگاه مرزداران با رتبه ی 22 بدترین ایستگاه از نظر عملکرد بوده و بهترین ایستگاه ها در نزدیکی شهرهای بزرگ واقع شده اند. علاوه بر این مقایسه ی نتایج ارزش دهی معیارها در AHP وTOPSIS مبین آن است که ایستگاه نقاب بیشترین تغییر رتبه را در بین گزینه های موجود داشته است.
    کلیدواژگان: ایستگاه راه آهن، سیستم اطلاعات مکانی، حمل و نقل ریلی، جانمایی، TOPSIS، GIS
  • علی منصور خاکی، سید مجتبی شفیعی صفحه 247
    اولویت بندی سناریوهای توسعه حمل و نقل عمومی شهری با توجه تاثیر قابل توجه حمل و نقل در زندگی روزمره شهروندان و حجم انبوه سرمایه گذاری لازم، نیاز به توجه و دقت بالایی در مرحله تصمیم گیری دارد. هرگونه خطا در این مرحله میتواند موجب عدم بهینه بودن تصمیم شده و درنتیجه هزینه های کلانی را بر شهر تحمیل نماید. این پژوهش پس از بررسی نتایج مطالعات گوناگون موجود در رویکردهای قابل استفاده جهت ارزیابی و اولویت بندی سناریوهای توسعه حمل و نقل عمومی، از میان روش های تحلیل چندمعیاری، فرآیند تحلیل شبکه ای را بعنوان روش برتر در حل این مساله انتخاب و پیشنهاد نموده است. سپس جهت جلوگیری از بروز برخی خطاهای محاسباتی بواسطه بازشماری یا کم شماری اثرات، از رویکرد جدیدی تحت عنوان «الگوریتم سه مرحله ای» استفاده کرده است. در کاربرد این الگوریتم با توجه به نقش کلیدی تعیین معیارهای ارزیابی، با بررسی جامعی از مطالعات صورت گرفته درخصوص ارزیابی حمل و نقل عمومی و میزان توجه به هریک از معیارهای فوق، با انجام یک مرحله فرآیند طوفان فکری و پرسش از خبرگان، مجموعه ای معیارها تعیین گردید. در ادامه مقاله، برای اجرای کامل در یک شرایط واقعی، شهر مقدس مشهد برای انجام مطالعات موردی انتخاب و کل فرآیند برای شبکه حمل و نقل همگانی این شهر انجام گردید. نتایج مطالعه موردی نشان داد انجام فرآیند پیشنهادی، باعث رشد بیش از 30% در معیار نهایی ارزیابی در سناریوی برتر نسبت به حالتی خواهد بود که از روش متداول برای توزیع بودجه استفاده شود. این امر بیانگر رشد قابل توجه در منافع حاصل از هزینه کرد بودجه برای شهر و شهروندان است. با استفاده از نتایج حاصل، این پژوهش در پایان «ساختار فرآیند تحلیل شبکه ای اصلاح شده» را جهت ارزیابی و اولویت بندی سناریوهای توسعه حمل و نقل عمومی شهری برای بکارگیری در موارد مختلف جهت تصمیم گیری در حمل و نقل عمومی شهری پیشنهاد می نماید.
    کلیدواژگان: فرآیند تحلیل شبکه ای، الگوریتم سه مرحله ای، توسعه حمل و نقل عمومی، اولویت بندی، تصمیم گیری چندمعیاره
  • حسین صادقی، نفیسه صفری *، حسین سهرابی صفحه 263

    هر ساله برای تامین تقاضای نقاط مختلف کشور به فرآورده های نفتی، حجم عظیمی از فرآورده ها در شبکه حمل و نقل کشور جریان پیدا می کنند. این تقاضا از طریق پالایشگاه های داخلی و یا واردات از خارج از کشور برآورده می شود. مسئله ای که مطرح است چگونگی جریان این فرآورده ها در شبکه حمل و نقل داخلی برای تامین نیازهای نقاط مختلف کشور از مبادی عرضه می باشد. از این رو، در این مطالعه به تعیین جریان بهینه نفت گاز در شبکه انتقال پرداخته شده است، به این منظور از الگوریتم ژنتیک اصلاح شده مبتنی بر گرادیان با هدف حداقل سازی هزینه های انتقال استفاده شده است. از نظر مکانی این تحقیق برای تمامی کشور ایران و از نظر زمانی مربوط به سال 1390 می باشد. نتایج نشان می دهد با بهینه یابی شبکه توزیع و با استفاده 78% از خطوط لوله می توان 63 درصد در هزینه های حمل و نقل صرفه جویی کرد.

    کلیدواژگان: الگوریتم ژنتیک، نفتگاز، حمل و نقل مرکب، خطوط لوله، نفتکش جاده پیما
  • علیرضا خاوندی، حسن طاهرخانی، بابک کاظمی صفحه 277
    اکثر خرابی های اتفاق افتاده در رویه های آسفالتی ناشی از تاثیر شرایط آب و هوایی و بارگذاری ترافیک می باشد. کاهش چسبندگی بین قیر و سنگدانه در اثر تاثیر رطوبت که باعث کاهش مقاومت کششی آسفالت و فروپاشی آن می گردد و همچنین به وجود آمدن تغییر شکل های ماندگار در مسیر عبور چرخ ها که در اصطلاح شیار افتادگی نامیده می شود، دو نوع از خرابی های معمول در روسازی های آسفالتی می باشند. مسلح کردن آسفالت یکی از راهکارهایی است که می تواند با بهبود خصوصیات و عملکرد مخلوط آسفالتی سبب افزایش دوام آن گردد. در این تحقیق نقش الیاف پلی استر و اکریلیک به عنوان عامل مسلح کننده در بهبود مقاومت کششی آسفالت و عملکرد آن در مقابل زیانهای رطوبتی و همچنین تاثیر استفاده از این الیاف بر پتانسیل شیار افتادگی و تغییر شکل ماندگار آسفالت با انجام آزمایش خزش استاتیکی در شرایط دمایی مختلف بررسی گردیده است. نتایج آزمایشات نشان داد که الیاف سبب بهبود عملکرد مخلوط در مقابل تغییر شکل ماندگار خصوصا در دمای بالا می شوند. نقش الیاف در مقاومت کششی نیز تابع پارامترهایی نظیر طول و درصد الیاف و قابلیت توزیع شدن یکنواخت الیاف در مخلوط می باشد.
    کلیدواژگان: بتن آسفالتی، زیانهای رطوبتی، خزش، الیاف، مقاومت کششی غیر مستقیم
|
  • H.R. Tavakoli, M.J. Rahimipour Page 185
    Annual about 150 thousand tons of old tire is produced in Iran. There is no possibility to dispose of the waste in the environment. Because tire is decomposition with low speed and makes mush pollution in the environment, thus optimal use of these wastes has become a necessary. In this study, tensile, flexural and compressive strength of 28-day and 70-day compressive strength of concrete is studied in the environment of the acid and alkaline. Thus, it is considered the percentage of ash tire by weight relative to the weight of the cement equivalent to 1%,2%, 3%, and the water – cement ratio equal to 40%, 45% and 50%. Experimental results show that the addition of tire powder, concretes shotcrete improved mechanical properties including compressive strength, tensile strength and bending strength. Also, the mechanical strength of shotcrete containing tire powder is much more than the corresponding conventional shotcrete containing Nano-silica.
    Keywords: Shotcrete, Ash Tire, Nano, Silica, Compressive Strength, Tensile Strength, Bending Strength
  • G. Bordbar, N. Jalilian, M. A. Sangbor Page 199
    Rail accident statistics show that over a wide range of hazards and risks that threaten the country's rail industry And because human beings are involved in the construction and operation of most systems, this is the role of humans in systems analysis, is considered a critical role. Due to the important part of any organization's human capital, under the supervision and control of the force, It is necessary to maintain safety organization guardians competence in guiding behavior and control conditions were concentrated. So the aim of this study is identifying the most important components of competency model. According to result of this study, Technical skills of human resource in railway industry is the most important component in addition, leadership and autority are the next priorities.
    Keywords: Competency, Safety, Managers, Supervisions, Railway Industry
  • A. Ramezani, M. R. Malek Page 209
    Despite the traffic increases at the World airports, little works have been done to improve vehicles and airplanes services, increase efficiency and decrease service automobile voluminous of large number. With GIS abilities, airport managers would like using its potential for development and management of airports. So new issue in GIS is formed with AGIS title to study GIS applications in airport as wide and corporation all world airports and GIS specialists.This paper presents an application of GIS analyses in airport field. The main innovation of this research is offline spatiotemporal data analysis and introducing an efficient algorithm for service automobiles allocation optimization with reduction in departure time deferment constraint. Allocation has been done by considering the aircraft push and tow required time and its distance to a service car. In this proposed solution servicing operation optimizes with considering two situations: one that service car returns to its Equipment Parking Area or EPA when delivering service and in another situation service car parks in Equipment Staging Area or ESA. Numerical results of using proposed method in Mehrabad international airport indicate in both situations, departure delay is lesser than usual method. Outcomes of minimizing service cars are: traffic reduction, increase management efficiency, decrease hazards due to large number of service cars and increase safety in airport field.
    Keywords: AGIS, Pushback Tractor, Airport, Allocation
  • H.Ziari, A.Moniri Page 219

    Every year we spend a lot of cost for constructing and maintaining roads, these costs are significantly related to the type of the pavement and its fundamental materials. Iranians usually use the flexible pavement which contains the asphaltic overlay and the granular base and sub grade, while we can pay more attention to the rigid and the composite pavement for using in our highways too. In this study a flexible pavement and a composite one for the Qazvin - Zanjan freeway by AASHTO method has designed and their initial costs and whole life costs has compared with each other. It has shown that the cost of constructing composite pavement is more than the flexible one but because of the cost-effective maintenance, its whole life cost is less than the whole life cost of traditional flexible pavement. Also the composite pavement has some technical advantages such as its high fatigue resistance, low deformation and high friction, though, composite systems are potentially more prone to other distresses, such as reflective cracking and rutting within the HMA layer. Premium HMA surfaces and/or reflective cracking mitigation techniques may be required to mitigate these potential problems.

    Keywords: Composite Pavement, Pavement Type Selection, Semi, Rigid Pavement, Mechanistic Evaluation
  • R. Shad, S. M. Hedayat Mofidi, M. A. Saleh Moghadam Page 227
    Railway as a transportation system is an important issue because of some advantages such as crowed of people, transportability, environmental impacts, energy saving and tourism attraction. In this issue determining suitable rail stations is necessity because of noticeable effects on economic, social, political and cultural applications. So the aim of this paper is to survey the condition of rail stations in Khorasan Razavi case study to estimate locations and improve existed positions for development. For this purpose, geospatial information system (GIS) as a flexible framework is used to program, manage and decide on spatial data for specifying best locations. Continually the related data included crowding center, industrial and commercial infrastructures are controlled and prepared to enter GIS an MCDM (TOPSIS & AHP) models. The results of the implementation show that Marzdaran is the worst station by rank of 22 and the best stations are located near big cities. In addition, evaluation of AHP and TOPSIS presents that Neghab station has the highest modification among all others.
    Keywords: Railway Station, Geographic Information System, Railway Transportation, Locating, TOPSIS, AHP
  • S. M. Shafie, A. Mansour Khaki Page 247
    Considering the effects of transportation on citizens’ lives and the large amount of needed fund requires high accuracy in prioritization of urban transportation development scenarios on decision making step. Any kind of error on this stage may cause a non-optimum decision and consequently imposed considerable costs on the public. In this research the Network Analytic Process is selected as the superior methodology for solving the mentioned problem. This is based on the investigation of existing studies relating the operational approaches on public transportation development scenarios. Afterwards a newly approach named “3-stages algorithm” is introduced in order to overcome some potential computational errors associated with network analysis process. In application of this algorithm, considering the key role of evaluation criteria determination and a comprehensive investigation on studies done on public transportation evaluation, degree of attention on each of aforementioned criteria and applying a one stage brain storming, a set of criteria were selected based on the opinions of urban transportation experts. The modified network analysis process is suggested for the assessment and prioritization of urban transportation development scenarios as the result of this research.
    Keywords: Analytic Network Process, 3, stages Algorithm, Public Transportation Development, Prioritization, Multicriteria Decision Making
  • H. Sadeghi, N. Safari, H. Sohrabi Vafa Page 263

    Transportation problem and its cost is one of the major problems facing all countries. To meet the demand of different parts of the country for oil products every year, a big capacity of these products is carried by the transport system of the country. These demands are realized from domestic refineries production and import sources. The problem is how to carry these products from refineries and import sources to different parts of the country. So, this paper optimizes the transmission network of gas oil of entry points to consumption Centers, by using the transshipment model with minimize transport expenses. Considering place the research covers the whole country and considering time the presented model fits the transport system of 1390. Optimum results show 63% in cost of saving gas oil distribution expense by using 78% of the pipeline.

    Keywords: Genetic Algorithms, Gas Oil, Transshipment, Pipelines, Tanker
  • A. Khavandi Khiavi, H. Taherkhani, B. Kazemi Darabadi Page 277
    Stripping and permanent deformation are two major modes of distress in asphaltic pavements. One of the measures to control these distresses is using additives, and, a variety of additives has been studied. In this research, the effect of two types of fiber on the moisture damage and permanent deformation properties of asphaltic concrete has been investigated. 38 mm long Polyester and 120 mm long polyacrylic fibers in different contents have been added to a typical asphaltic concrete and the permanent deformation behavior has been investigated by creep tests, and the moisture damage has been investigated by indirect tensile test in dry and saturated conditions. The results show that the fibers improve the permanent deformation behavior of asphalt concrete. However, while the polyester fibers improve the moisture damage property of the mixture, the polyacrylic fibers decreases the ratio of the saturated to dry indirect tensile strength of the mixture.
    Keywords: Asphalt Concrete, Moisture Damage, Creep, Fiber, Indirect Tensile Strength