فهرست مطالب

آزمایشگاه و تشخیص - پیاپی 28 (تابستان 1394)

فصلنامه آزمایشگاه و تشخیص
پیاپی 28 (تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/09/25
  • تعداد عناوین: 14
|
  • آزمایشگاه های تشخیص طبی در گذشته، حال و آینده
    سیده فرزانه بطحایی، سارا تندرو صفحه 9
  • صادق ولیان بروجنی، پریسا خردمند صفحه 32
    microRNAها یا به اختصار miRNA مولکول های RNA کوتاهی با طول 19 تا 23 نوکلئوتید هستند که از طریق کنترل بیان ژن های مختلف به عنوان تنظیم کننده های اصلی گستره ی وسیعی از فرایندهای بیولوژیکی شامل: تکامل اولیه، تمایز سلولی، تکثیر و آپوپتوز عمل می کنند. بنابراین تغییر بیان miRNAها نقش مهمی را در بروز بیماری های مختلف از جمله سرطان ایفا می کند. از این رو مطالعات بسیاری در جهت بررسی بیولوژی و عملکرد این دسته از RNAها انجام شده است. همینطور تلاش های چشم گیری به منظور توسعه ی روش های تشخیص و سنجش آن ها صورت گرفته است. در این مقاله بیولوژی miRNA در فرایندهای فیزیولوژیکی و پاتولوژیکی مختلف مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و به برخی از تکنیک های شناسایی و تشخیص miRNAها اشاره می شود.
    کلیدواژگان: microRNA، سرطان، میکرواری، Real، Time PCR
  • صدیقه شریف زاده، زینب کشاورز صفحه 41
    در این مقاله سعی شده است جنبه های مختلف DNA آزاد جنینی در خون مادر از جمله منشا، اندازه و درصد آن در خون مادر بررسی شود. درصد کمی از DNAاستخراج شده از پلاسمای مادر منشا جنینی دارد که مهم ترین مانع در استفاده از DNA آزاد جنینی در خون مادر برای تشخیص قبل از زایمان است. پس از کشف DNA آزاد جنینی در خون مادر، محققان زیادی سعی در راه اندازی روش های دقیق استخراج و ردیابی DNA جنینی از پلاسمای مادر کردند و اکنون استفاده از DNA آزاد جنینی در خون مادر برای تشخیص غیر تهاجمی قبل از زایمان آینده روشنی را انتظار می کشد.
    کلیدواژگان: DNA آزاد جنینی، تشخیص قبل از زایمان، پلاسمای مادری
  • محمد قهری صفحه 47
    عفونت های انسانی و حیوانی ناشی از قارچ های دیماتیاسئوس را به چهار دسته بیماری های سطحی، جلدی، زیرجلدی و سیستمیک طبقه بندی می کنند. این عفونت ها دارای طیف وسیعی از اشکال بالینی هستند و شدت بیماری های حاصله از بیماری های سطحی و خفیف تا عفونت های عمقی و کشنده متفاوت است. فئوهایفومایکوز یک بیماری است که در سطح جهان دیده می شود، معمولا افراد بالغ بیشتر به آن مبتلا می شوند و حدود نیمی از آن ها به سبب ابتلاء به بیماری های زمینه ای مانند دیابت ملیتوس، توبرکلوز، جذام و لوکمی سیستم ایمنی آسیب دیده ای دارند. در این قسمت در مورد آن دسته از قارچ های دیماتیاسئوس که کنیدی های کوچک با زنجیره های طویل تولید می کنند شامل جنس های کلادوسپوریوم، کلادوفیالوفورا، و نیز آن دسته که دارای ساختمان های پیچیده تولید مثلی هستند نظیر کتومیوم، ناتراسیا، فوما و کونیوتیریوم بحث می شود و سپس اشاره ای به عوامل دیماتیاسئوس ایجاد کننده مایستوما خواهد گردید.
    کلیدواژگان: قارچ های دیماتیاسئوس، فئوهایفومیست، فئوهایفومایکوز، قارچ های سیاه، مایستوما
  • عاطفه علیرضایی، فاطمه صفری، راشد علی یاری، ناهید عین الهی صفحه 56
    دیابت نوع2 یک همه گیری به سرعت درحال رشد است که درمان های معمول کاهنده گلوکز و درمانهای مبتنی برانسولین افزاها گزینه هایی را فراهم آورده اند ولی روشن نیست که آیا این درمان ها می توانند جلوی پیشرفت بیماری را بگیرند یاخیر. اهداف درمانی جدید بالقوه ای شناسایی شده اند و ترکیب های تازه ای درحال تولید هستند که موجب کاهش غلظت گلوکز خون با حداقل خطر هیپوگلایسمی و افزایش وزن می شوند و در عین حال حتی باعث حفظ توده سلولهای بتا و افزایش کارایی می گردند.Humanin یک پپتید مشتق شده میتوکندریایی است که از24 آمینواسید تشکیل شده است. میزان این پپتید همراه با افزایش سن روبه کاهش می گذارد که می تواند منجربه بروز بیماری های قلبی-عروقی، آلزایمرو...گردد. قدرت پپتیدHumanin در بهبود عملکرد انسولین میتواند یک روش درمانی جدید برای بیماری دیابت بشمار رود. Humanin با مهار فاکتور رشد شبه انسولینی متصل به پروتئین (IGFBP-3) اثر قوی تری را در بهبود عملکرد انسولین اعمال می کند که می تواند یک هدف برای تولید دارو بشمار رود. لذا هدف از این مقاله، مروری برعملکرد پپتیدHumanin در بدن و مکانیسم عمل آن در بهبود بیماری دیابت می باشد.
    روش کار
    این مطالعه مروری، باجستجوی مقالات در پایگاه های اطلاعاتی Pubmed، scopus، magiran، Ovid، proquestبا کلیدواژه های Humanin peptide، دیابت شیرین و دیابت نوع2 طی سالهای 1997 تا 2014 انجام گردید. از بین 45 مقاله به دست آمده 38 مقاله که متن کامل آن ها موجود بود، مورد بررسی قرار گرفت. یافته هاو
    نتایج
    نتایج مطالعات نشان می دهد کهHumanin مرگ سلولی را سرکوب کرده وباعث حفاظت سلولها ازاسترس اکسیداتیو می گردد. همچنین این پپتید باعث افزایش ترشح انسولین و متابولیسم گلوکز و سبب کاهش قند خون می گردد. پیشنهادات: با توجه به یافته های مقالات به نظرمی رسد که پپتید Humaninاثرات مفیدی را درشرایط داخل بدن وآزمایشگاهی داشته باشد. کشف این پپتید می تواند یک روش درمانی جدید برای بهبود بیماری دیابت بشمار رود. با این وجود لازم است که تحقیقات بیشتری در رابطه با اثربخشی این ماده و همچنین بی ضرربودن آن با در نظرگرفتن متغیرهای مختلف نظیر سن، جنس، ژنتیک و دوز مصرفی صورت بگیرد.
    کلیدواژگان: Humanin peptide، دیابت شیرین، دیابت نوع2
  • داریوش عسگرپور، حبیب ضیغمی صفحه 63
    زمینه و هدف
    استافیلوکوکوس اورئوس به عنوان یکی از شایع ترین علل مسمومیت های غذایی در بسیاری از کشورها شناخته شده است. این باکتری دارای توکسین های متعددی است که در بین آن ها انتروتوکسین از اهمیت بالاتری برخوردار بوده و مصرف غذاهای آلوده به این توکسین باعث ایجاد مسمومیت غذایی می شود. انتروتوکسین های استافیلوکوکی (SEs) پروتئین های خارج سلولی تک زنجیری با وزن مولکولی پایین (29-22 کیلو دالتون) می باشند که از نظر فعالیت بیولوژیکی مشابه هم بوده ولی از نظر آنتی ژنی با هم تفاوت دارند. این توکسین ها 23 نوع مختلف دارند که باعث ایجاد تهوع، استفراغ، اسهال، دردهای عضلانی و شکمی و گاهی نیز منجر به مرگ می شوند. هدف از این مطالعه، مروری بر نقش و اهمیت انتروتوکسین های استافیلوکوکوس اورئوس در مسمومیت غذایی، پاتوژنز، روش های آزمایشگاهی تخلیص و تشخیص این توکسین ها می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع Systematic Review بوده که به جمع آوری اطلاعات با استفاده از پایگاه های اطلاعات متعدد مانند PubMed، Scopus، Science Direct، پایگاه اطلاعات علمی SID و IRAN MEDEX پرداخته است. بدین منظور تعداد 5 کلید واژه (Staphylococcal Enterotoxins، Staphylococcal food poisoning، Food borne diseases، structure of Staphylococcal Enterotoxins و Detection of Staphylococcal Enterotoxins) برای جمع آوری اطلاعات از پایگاه های مذکور استفاده شد. بازه زمانی برای مطالعه، بین سال های 1967 تا 2014 در پایگاه داده ها انجام شد. در نهایت تعداد 40 مقاله برای استخراج داده ها و جمع آوری اطلاعات از پایگاه های علمی مذکور مورد بررسی قرار گرفتند.
    بحث و نتیجه گیری
    استافیلوکوکوس اورئوس در طیف وسیعی از درجه حرارت و pH رشد می کند لذا ممکن است در طیف گسترده ای از مواد غذایی حضور داشته و رشد نماید. همچنین مواد غذایی که با سویه های تولید کننده انتروتوکسین آلوده شده باشند، اگر در شرایط نامناسب سردخانه گذاری شوند، می تواند منبع شیوع بیماری های ناشی از انتروتوکسین های استافیلوکوکی واقع گردند. بنابراین لزوم همکاری اپیدمیولوژیست ها، میکروبیولوژیست ها، کارشناسان دامپزشکی و بهداشت مواد غذایی با همدیگر به منظور کاهش مسمومیت های غذایی استافیلوکوکی که ناشی از خوردن انتروتوکسین این باکتری ایجاد می گردد، یک پیش نیاز برای تحقق سلامت عمومی است.
    کلیدواژگان: ستافیلوکوکوس اورئوس، انتروتوکسین های استافیلوکوکوس اورئوس (SEs)، مسمومیت غذایی استافیلوکوکی (SFP)
  • رضا بهلولی خیاوی صفحه 74
    عفونت دستگاه ادراری در زمره یکی ازشایع ترین بیماری های عفونی است که در دوران بارداری روی می دهد. در دوران بارداری تغییرات فیزیولوژیکی و آناتومیکی متعدی ممکن است بروز عفونت را در زنان باردار افزایش دهند. عفونت ادراری می تواند علامتدار یا بدون علامت باشد. باکتریوری بدون علامت منجر به پیشرفت سیستیت یا پیاونفریت می شود. باکتری های گرم منفی مثل Klebsiella pneumonia، Escherichia coli Proteus، Providencia species، Pseudomonas aeruginosa، Enterobacter و Serratia شایع ترین عامل اتیولولوژیک هم در عفونت علامتدار و هم در عفونت بدون علامت دستگاه ادراری می باشند. تکنیک کشت کمی (Quantitavie culture technique) به عنوان استاندارد طلایی برای تشخیص عفونت ادراری در نظر گرفته شده است. عفونت های درمان نشده دستگاه ادراری ممکن است منجر به مرگ و میر مادری و نوزادی قابل توجهی شود از اینرو درمان درست و مناسب بر اساس کشت ادرار وگزارش های حساسیت آنتی بیوتیکی اهمیت خیلی زیادی دارد. همچنین بررسی بی خطر بودن داروها در دوران بارداری مهم است. آنتی بیو تیک هایی مثل نیتروفورانتویین، تری متوپریم و سفالکسین داروهای انتخابی مناسب برای درمان می باشند. مقاومت میکرو ارگانیسم ها به آنتی بیوتیک هایی که معمولا«تجویز می شوند چالش انگیزترین عامل برای درمان می باشد بنابراین قبل از متوقف کردن درمان آنتی بیوتیکی، محرزشدن ریشه کن شدن کامل ارگانیسم پاتوژن برای پیشگیری از عود عفونت دستگاه ادراری ضروری می باشد. بهداشت مناسب و کافی و اقدامات احتیاطی گوناگون نیز ممکن است به پیشگیری از عود عفونت دستگاه ادراری کمک نمایند.
    کلیدواژگان: عفونت دستگاه ادراری، باکتریوری علامتدار، باکتریوری بدون علامت، سیستیت، پیلونفریت
  • ارزشیابی شاخص های اصلی سیزدهمین کنگره ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران
    محمد جواد سلطانپور صفحه 80
  • مقالات برگزیده شماره های 21 تا 26 نشریه از دیدگاه مخاطبین وب سایت نشریه آزمایشگاه و تشخیص
    سیده فرزانه بطحایی، سارا تندرو صفحه 83
  • تفاهم نامه همکاری سازمان انتقال خون ایران و برنامه ارزیابی خارجی کیفیت انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی
    سیده فرزانه بطحایی، سارا تندرو صفحه 85
  • سمینار اقتصاد آزمایشگاه با رویکرد ارزش نسبی خدمات آزمایشگاهی برگزار شد
    سیده فرزانه بطحایی، سارا تندرو صفحه 87
  • علم بهتر است یا ثروت؟
    یوسف پورخوشبخت صفحه 91
  • نشست مشترک مجمع انجمن های تشخیص پزشکی ایران و سازمان نظام پزشکی
    صفحه 93
  • سخن شما
    مهدی خلوجینی صفحه 94
|
  • Dr Sadegh Vallian Broojeni Parisa Kheradmand Page 32
    microRNAs or miRNA refer to short RNAs (19 to 23 nucleotides), which control the expression of different genes. These molecules act as the principle regulators for various biological processes including development, differentiation, proliferation and apoptosis. Therefore, deregulation of miRNAs play an important role in different diseases such as cancer. Therefore, many studies have been performed to investigate miRNA’s biology and function. Many effective efforts have also been performed to promote miRNA’s detection and evaluation procedures. In this article, the biology of miRNA’s in various physiological and pathological processes will be reviewed and a few detection methods for miRNA will be introduced.
    Keywords: MicroRNA, Cancer, Microarray, Real, Time PCR
  • Dr Sedigheh Sharifzadeh Zeynab Keshavarz Page 41
    This review describes different characteristic of cell free fetal DNA including the origin, size and percentage of cell free fetal DNA compared to cell free maternal DNA. The small percentage of cell free fetal DNA in maternal plasma is the most important challenge for the routine usage of fetal DNA in clinic. After the discovery of cell-free fetal DNA in maternal blood during pregnancy, researchers tried to develop more reliable extraction and detection methods and now there are a promising view employing cell free fetal DNA for the non-invasive prenatal diagnosis.
    Keywords: Non, invasive prenatal diagnosis, cffDNA, Maternal plasma
  • Dr Mohammad Ghahri Page 47
    In this section, the small conidia producing fungi will be discussed. These includes Cladosporium spp, which may be important human pathogens or common laboratory contaminants and Cladophialophora spp. Which are the most common causes of chromoblastomycosis and cerebral phaeohyphomycosis. Then, we will discuss about the Chaetomium spp. uncommonly responsible for human mycoses, Nattrassia magniferae, a common agent of dermatomycoses and onychomycosis in patients living or immigrating from tropical areas, Phoma, which rarely isolated from humans, and Coniothyrium (which caused infections in immunocompromised individuals) which have complex reproductive structures. Dematiaceous agents of mycetoma are the last organisms which will be explained here, these includes: Madurella mycetomatis and M. grisea, also Leptosphaeria and Pyrenochaeta species.
    Keywords: Dematiaceous fungi, mycetoma, Black fungi
  • Atefeh Alirezaee, Fatemeh Safari, Rashed Aliyari, Dr Nahid Einollahi Page 56
    Introduction
    Type II diabetes is an increasing epidemic disease. Routine treatments of lowering glucose level and insulin enhancers-based therapies are options whether not clear they can put a stop on progress of the disease. New potential therapeutic goals are recognized and new compounds are being produced that they can decrease the blood sugar with the lowest risk of hypoglycemia and obesity and they can also protect the β-cell mass and increase their function. Humanin (HN) is a mitochondrial-derived peptide with 24 amino acids. Since the level of HN decline with age, it causes cardiovascular and Alzheimer's disease and so on. The effectiveness of humanin in improving the function of insulin could be a new therapeutic method in diabetes type II. As humanin inhibits IGFBP-3 it plays a more effective role in function of insulin, so that it can be a target of manufacturing drugs. Thus the aim of this study is to review the in vivo function of humanin and its mechanism of action in improvement of type II diabetes therapeutic manner.
    Materials And Methods
    We searched Pubmed, Scopus, Ovid, Proquest and Magiran with the terms such as: humanin peptide, diabetes mellitus, type II diabetes, and hyperglycemia. The search covered 1997 until 2014. Among 45 searched articles, 38 references were studied.
    Results
    The results of the study show that HN represses the apoptosis and prevents cells from oxidative stress. Increasing insulin secretion, glucose metabolism and finally lowering the blood sugar are also the other features of HN.
    Conclusion
    It seems HN has beneficial in vivo and in vitro effects. The discovery of this peptide could be a new therapeutic method in order to improve the status of type II diabetic patients. But further studies according to sex, age, genetics and the drug dosage is needed to uncover the gaps about its safety and effectiveness.
    Keywords: Humanin peptide, diabetes mellitus, type II diabetes, hyperglycemia
  • Daryoush Asgarpoor, Dr Habib Zeighami Page 63
    Background and Aim
    Staphylococcus aureus as one of the most common causes of food poisoning known in many countries. These bacteria have a variety of toxins, that they enterotoxin more important, and foods contaminated with the toxin that causes food poisoning. Staphylococcal enterotoxins (SEs) is proteins of the extracellular single chain of low molecular weight (22-29 kDa); Biological activity of these enterotoxins are similar But the antigen together different. These toxins are 23 different types, that cause nausea, vomiting, diarrhea, muscle aches and abdominal and sometimes lead to death. The purpose of this study was to review the role and importance of the Staphylococcus aureus enterotoxins (SEs) in food poisoning, pathogenesis, laboratory methods for purification and detection of the SEs in foods.
    Methodology
    This study was a systematic review; the data was collected using by various databases such as PubMed, Scopus, Science Direct, Scientific Information Database SID and IRAN MEDEX. For this purpose, the 5 key words (Staphylococcal Enterotoxins, Staphylococcal food poisoning, Food borne diseases, structure of Staphylococcal Enterotoxins and Detection of Staphylococcal Enterotoxins) was used to collected information from the database. The timeframe for this study was conducted between 1967- 2014 in the database. Inclusion criteria in the selection of articles was the keywords in the articles listed above. Finally, 40 articles to collect data and information from the scientific base were reviewed. Discussion &
    Conclusion
    Staphylococcus aureus grows in a wide range of temperature and pH, the bacteria may grow in a wide assortment of foods. Therefore, food that is contaminated with SE-producing strains, if investment conditions are cold, can actually be the source of SE-outbreaks. Thus the need for cooperation epidemiologists, microbiologists, health food and veterinary experts together to reduce food poisoning caused by staphylococcal enterotoxin eating bacterium caused a prerequisite for the realization of public health.
    Keywords: Staphylococcus aureus, Staphylococcus aureus enterotoxins (SEs), staphylococcal food poisoning (SFP), Systematic review
  • Reza Bohloli Khiavi Page 74
    Urinary tract infection is one among the most common infectious disease which occurs during pregnancy. Several physiological and hormonal changes during pregnancy may increase the incidence of infection among pregnant women. It can be symptomatic or asymptomatic. Asymptomatic bacteriuria can lead to the development of cystitis or pyelonephritis. Gram negative bacteria like Escherichia coli, Klebsiella pneumoniae, roteus, Providencia species, Pseudomonas aeruginosa, Enterobacter and Serratia are the most common etiological agent in both symptomatic and asymptomatic Urinary tract infection. Quantitative culture technique considered as the gold standard for the diagnosis of Urinary tract infection. Untreated urinary tract infections can lead to significant maternal and perinatal morbidity and mortality. Hence the proper treatment is of at most importance based on the urine culture and sensitivity reports. It is also important to conform the safety of drugs used during of pregnancy. Resistance of microorganism towards the commonly prescribing antibiotics is the most challenging factor for the treatment. Proper hygiene and various precautions may also help in preventing its reoccurrence.
    Keywords: Urinary tract infection, symptomatic bacteriuria, asymptomatic bacteriuria, cystitis, pyelonephritis