فهرست مطالب

تحقیقات نظام سلامت حکیم - سال هجدهم شماره 1 (پیاپی 68، بهار 1394)

مجله تحقیقات نظام سلامت حکیم
سال هجدهم شماره 1 (پیاپی 68، بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/03/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • لیلا دشمنگیر، پریناز دشمنگیر، مهرنوش عباسی، آرش رشیدیان* صفحات 1-13
    مقدمه
    استقرار نظام ارجاع بر پایه پزشک خانواده، آرمان اصلی سیاست گذاران و برنامه ریزان نظام سلامت کشورها جهت دستیابی به اهداف آن نظام می باشد. آگاهی از زیرساخت های استقرار، تکیه گاه این سیاست بزرگ را فراهم می کند. همزمان با تصمیم به استقرار پزشک خانواده شهری در ایران، پایگاه های اطلاع رسانی، روزنامه ها و نشریات الکترونیکی داخلی کشور به انعکاس دیدگاه ها و نظرات خبرگان و صاحب نظران مختلف در خصوص این سیاست بزرگ پرداختند. این پژوهش با هدف تحلیل محتوایی مستندات مرتبط منتشر شده در پایگاه های داده ای داخل کشور انجام گرفت.
    روش کار
    این پژوهش به تحلیل محتوای مستندات مرتبط با سیاست پزشک خانواده در کشور می پردازد. جامعه مورد مطالعه، مستندات الکترونیکی نمایه شده در پایگاه های اینترنتی داخل کشور می باشد. پایگاه های موردنظر به صورت هدفمند انتخاب گردید. بازه زمانی برای بررسی مستندات از مهر سال 1390 تا آذر سال 1391 (همزمان با اوج اجرای برنامه) بود. مستندات گردآوری شده (728 سند) با بهره گیری از رویکرد تحلیل محتوایی و بر اساس چارچوب مفهومی مطالعه و با کمک نرم افزار MAXQDA 10 تحلیل گردید.
    یافته ها
    زیرساخت های استقرار پزشک خانواده شهری در قالب شش موضوع اصلی «زیرساخت های ارتباطی»، «ذی نفعان و نقش آفرینان سیاست»، «زیرساخت های ساختاری»، «زیرساخت های فنی و منابع موردنیاز»، «زیرساخت های قانونی و حقوقی» و «زیرساخت های تولیتی و حاکمیتی» و 28 موضوع فرعی قابل توضیح هستند.
    نتیجه گیری
    استقرار سیاست پزشک خانواده شهری در کشور مستلزم توجه به اصول استقرار این سیاست و فراهم نمودن زیرساخت های مناسب استقرار می باشد. تولیت واحد در نظام سلامت، تامین اعتبارات مکفی، مشارکت و تعامل تمامی ذی نفعان جهت استقرار دقیق، به موقع، صحیح و پرهیز از تضاد قدرت، تعیین تعرفه های منطقی و تحت پوشش قراردادن همه مردم از مهم ترین عوامل قابل توجه در جهت استقرار این سیاست ملی می باشد.
    کلیدواژگان: پزشک خانواده، تحلیل مستندات، تحلیل محتوایی، استقرار سیاست
  • معصومه دژمان، کتایون فلاحت، منیر برادران افتخاری، زهره محمودی، آمنه ستاره فروزان، زهرا جرجران شوشتری، حسین ملک افضلی * صفحات 14-25
    مقدمه
    امروزه نظام سلامت به دلیل عواملی چون تغییرات سریع وضعیت اجتماعی و اقتصادی، شهرنشینی، تغییر در الگوی بیماری ها، افزایش بار بیماری های مزمن دچار چالش هایی گردیده و به منظور دستیابی به عدالت در سلامتنیازمند اصلاح و بازنگری با استفاده از رویکرد اجتماعی می باشد. هدف این مطالعه، بازنگری و ارتقای نظام مراقبت های اولیه سلامت کشور با رویکرد تعیین کننده های اجتماعی سلامت و طراحی و ارایه مدل درخصوص ساختارهای مورد نیاز و چگونگی ارتباط بین آن ها بود.
    روش کار
    این مطالعه با رویکرد کیفی به روش تحلیل محتوا و بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف، با مشارکت کارشناسان صاحب نظر (5 بحث گروهی متمرکز) و سیاست گزاران و مدیران نظام سلامت(11 مصاحبه فردی) انجام شد.
    یافته ها
    تجزیه و تحلیل داده ها بیانگر سه مفهوم اصلی سطح ملی، سطح استان و سطح شهرستان بود و در ذیل هر مفهوم نیز دو زیرطبقه «بازنگری ساختارهای موجود» و «ساختارهای پیشنهادی» قرارگرفت. ساختارهایی که در زیر طبقه «بازنگری ساختارهای موجود» قرار گرفتند عبارت بودند از «نظام ارایه خدمات سلامت» و «شوراهای تصمیم گیری بین بخشی» و بخشی که در زیرطبقه «ساختارهای پیشنهادی» مطرح گردید «توانمندسازی جامعه و همکاری های بین بخشی و عدالت در سلامت» بود. در نهایت، مدل پیشنهادی نظام مراقبت های اولیه سلامت با رویکرد تعیین کننده های اجتماعی سلامت باتاکید بر مناطق شهری طراحی گردید.
    نتیجه گیری
    با توجه به اهمیت تعیین کننده های اجتماعی در ارتقای سطح سلامت جامعه، به نظر می رسد فراهم آوردن زیرساخت های لازم درجهت بازنگری نظام مراقبت های اولیه سلامت کشور با رویکرد تعیین کننده های اجتماعی سلامت، ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: نظام مراقبت های اولیه سلامت، تعیین کننده های اجتماعی سلامت، همکاری بین بخشی، مشارکت جامعه، عدالت در سلامت
  • آمنه ستاره فروزان، منیر برادران افتخاری *، آرش میراب زاده، حسین ملک افضلی، معصومه دژمان، حمیرا سجادی، فرحناز محمدی، حسن رفیعی، مریم رجبی، لیدا متقیان، الهام حبیبی، کتایون فلاحت صفحات 26-33
    مقدمه
    سلامت روان به عنوان یک تعیین کننده اجتماعی موثر بر سلامت، اهمیت ویژه ای دارد و هیچ وضعیت بهداشتی دیگری از لحاظ شیوع، تداوم و وسعت، مانند مشکلات روانی به خصوص در زنان مطرح نمی باشند. لذا ما در این مطالعه بر آن شدیم تا با رویکرد اجتماع محور و بکارگیری روش های کیفی و کمی، ضمن شناسایی دقیق پارادایم مربوطه، گامی در جهت ارتقای سلامت روان در زنان برداریم.
    روش کار
    مطالعه از نوع مداخله ای و با رویکرد اجتماع محور مشارکتی طراحی شده است. جامعه هدف، زنان متاهل 18 تا 65 ساله ساکن در منطقه 22 شهرداری تهران می باشند. در این تحقیق، ابتدا با استفاده از یک مطالعه کیفی از نوع بسترزاد، فرآیند، ساختار و مفاهیم مرتبط با ارتقای سلامت روان زنان بر اساس تجربیات مشارکت کنندگان تبیین گردید و سپس نیازها و اولویت های مربوطه با حضور ذی نفعان مشخص شد. بر اساس اولویت تعیین شده، طراحی و اجرای مداخلات به منظور ارتقای سلامت روان به صورت مشارکتی انجام گردید و در انتها نیز اثربخشی مداخلات از طریق طراحی مطالعه قبل و بعد و با در نظر گرفتن گروه مقایسه و با حجم نمونه 100 نفر در هر گروه تعیین شد.
    یافته ها
    بر اساس نتایج حاصل از مطالعه بسترزاد، متغیر اصلی در پارادایم ارتقای سلامت روا، جستجوی آرامش نام گرفت. کنش برهم کنش های لازم جهت ارتقای سلامت روان شامل تقویت جوهره انسانی، توسعه مهارت های زندگی و دریافت کمک بود. نیازهای استخراج شده در سه طبقه اصلی عوامل ساختاری، زمینه و بافت و عوامل فرآیندی قرار گرفتند و اولویت اصلی جهت طراحی مداخلات، آموزش شیوه های سازگار مقابله با استرس تعیین شد. مداخلات به صورت مشارکتی و از طریق برگزاری کلاس های آموزشی، توزیع پمفلت های آموزشی و تهیه دو جلد کتاب آموزشی با زبان ساده به مدت سه ماه اجرا گردید. ارزیابی مداخلات بیانگر آن بود که میانگین نمره شیوه های مبتنی بر حل مساله در گروه مداخله پس از انجام مداخلات به طور معناداری افزایش یافت به نحوی که میانگین امتیاز روش حل مشکل برنامه ریزی شده در گروه مداخله از (3/3±) 7/ 11 به (6/ 1±) 3/ 14 پس از انجام مداخلات رسید. اما در گروه مقایسه، میانگین امتیاز این روش از (5/ 3±) 56/ 12 به (5/ 3±) 33/ 12 تغییر کرد که از نظر آماری معنادار نبود (143 /0=p). انجام مداخلات سبب افزایش امتیاز حیطه های مختلف کیفیت زندگی به ویژه حیطه روانی در گروه مداخله نسبت به گروه مقایسه گردید.
    نتیجه گیری
    بکارگیری روش های مطالعات کیفی در شناسایی عمیق فرآیند ارتقای سلامت روان و استفاده از رویکرد اجتماع محور مشارکتی در تبیین نیازها، اولویت بندی، طراحی مداخلات و اجرای آن سبب ارتقای سلامت روان زنان خواهد شد.
    کلیدواژگان: تعیین کننده های اجتماعی سلامت، رویکرد اجتماع محور مشارکتی، سلامت روان، زنان
  • علی اسدیان *، تیمو آقاملایی، فاطمه عطاالهی، عبدالحسین مدنی، امیر قنبرنژاد، مهرنوش خدارحمی، مجید نجفی، محسن رجبی پور صفحات 34-41
    مقدمه
    درج پیام های هشداری روی پاکت های سیگار یکی از روش های جهانی برای افزایش آگاهی افراد سیگاری از مخاطرات مصرف سیگار است. تاثیر پیام های هشداری بهداشتی روی پاکت های سیگار به اندازه، موقعیت و طرح آن ها بستگی دارد. هدف این مطالعه ارزیابی پیام ها و مقایسه انواع پیام های موجود از دیدگاه افراد سیگاری بود.
    روش کار
    این پژوهش مقطعی روی 300 نفر از افراد سیگاری شهر بندرعباس در سال 1393 انجام شد. افراد مورد مطالعه به صورت تصادفی از 10 منطقه شهری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه ای شامل مشخصات دموگرافیک، کیفیت پیام ها (ساختار نوشتاری و تصویری) و مقایسه تاثیر انواع پیام های موجود از نظر افراد سیگاری بود. داده های جمع آوری شده با نرم افزار SPSS 19 و آزمون های توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سنی افراد مورد مطالعه 8/ 36 سال با انحراف معیار 9/9 و دامنه 18 تا 70 سال بود. تعداد زیادی از افراد مورد مطالعه، سابقه مصرف زیر 10 سال و مقدار مصرف بین 20-10 نخ روزانه داشتند. از نظر تحصیلات در بین افراد مورد مطالعه تعداد افراد دارای تحصیلات دیپلم بیشتر (3/ 41%) بود. به طور کلی فقط ارزیابی 19% افراد از کیفیت پیام ها (تمامی موارد مطرح شده در مورد کیفیت) در حد خوب بود و بیش از 80%، ارزیابی ضعیف و متوسط از کیفیت پیام ها داشتند. مقایسه سه پیام هشداری نشان داد که پیام سوم (توصیف مرگ، زندگی با تصویر ریه بیمار و ریه سالم) از نظر افراد سیگاری، تاثیر بیشتری داشت.
    نتیجه گیری
    طراحان پیام ها باید در مورد ساختار پیام های هشداری روی پاکت های سیگار مثل طرح، اندازه و تصویر پیام ها تجدید نظر کنند و مواردی همچون تکراری بودن تصویر پیام، جلب توجه کم پیام نسبت به جذابیت مارک سیگار اصلاح شود. تعداد و تنوع پیام های هشداری محدود می باشد و نیاز است پیام های بیشتری با تصاویر هشداری متفاوت روی پاکت های سیگار درج شود.
    کلیدواژگان: پیام هشداری، پاکت سیگار، ترک سیگار، پیام های تصویری
  • مهرداد نیکویی، فاطمه فیروزی، نگین سنجربیگی، عبدالرضا زاهدی نسب، حشمت امیری، علیرضا داداشی * صفحات 42-48
    مقدمه
    استافیلوکوکوس ارئوس یکی از عوامل عفونت های جامعه و بیمارستان محسوب می شود. یکی از مهم ترین منابع استافیلوکوکی برای عفونت های بیمارستانی در میان ناقلین بینی کارکنان بیمارستانی است. اهمیت مقاومت دارویی این سویه ها به ویژه سویه هایاستافیلوکوکوس ارئوس مقاوم به متی سیلینیکی از مشکلات جدی در محیط بیمارستان می باشد. هدف از این مطالعه جهت تعیین فراوانی ناقلین استافیلوکوکوس ارئوس در بینی و تعیین مقاومت آنتی بیوتیکی آن در کارکنان درمانی بیمارستان 520 کرمانشاه بوده است.
    روش کار
    یک مطالعه توصیفی مقطعی بر روی 118 از کارکنان درمان بودکه نمونه ها از ناحیه قدامی بینی کارکنان درمان، توسط سوآپ پنبه ای استریل گرفته و بر روی محیط بلاد آگار کشت داده شد.
    یافته ها
    از 118 کارکنان درمان، 45 (38%)، ناقل استافیلوکوکوس ارئوس که از این تعداد 11 مقاوم به متی سیلین بودند و میانگین سن افراد 56 /27 سال، 47 (8/ 39%) زن و 71(2/ 60%) مرد بودند. بیشترین میزان ناقلین استافیلوکوکوس ارئوس مقاوم به متی سیلین در میان پرستاران (45%) و در بخش درمانگاه بیمارستان (37%) بود. در بین سویه های استافیلوکوکوس ارئوس مقاوم به متی سیلین بیشترین مقاومت نسبت به جنتامایسین (100%) و سفیکسیم (100%) و کمترین مقاومت، مربوط به لوفلوکساسین (91%) و موپیروسین(100%) بود.
    نتیجه گیری
    کارکنان درمانی به عنوان منبع مهم عفونت برای دیگر بیماران و موجب عفونت بیمارستانی در بیمارستان می شوند. مطالعه ما می تواند برای کنترل پخش سویه های استافیلوکوکوس ارئوس مقاوم به متی سیلین به ویژه در بیمارستان ها که به طور مرتب کارکنان درمان را غربالگری می کنند مفید باشد.
    کلیدواژگان: استافیلوکوکوس ارئوس مقاوم به متی سیلین، عفونت بیمارستانی، مقاومت آنتی بیوتیکی
  • سعیده باباشاهی، سعید معنوی، علی اکبری ساری* صفحات 49-54
    مقدمه
    بیمارستان ها سهم عظیمی از خدمات سلامت و بالطبع بخش بزرگی از هزینه ها، خصوصا هزینه های مرتبط با هتلینگ را به خود اختصاص می دهند. هدف این مطالعه آن است تا اثر قانون هدفمندسازی یارانه ها، میزان رشد تورم و در نهایت افزایش هزینه ها را در اجزای مختلف هتلینگ بیمارستان های دولتی برآورد نماید.
    روش کار
    اطلاعات لازم و مرتبط با هزینه هتلینگ به تفکیک اجزای مختلف و براساس عملکرد واقعی سال 1390، از 10 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی منتخب کشور جمع آوری گردید. از طرف دیگر میزان رشد تورم در سال 1391 برای هر یک از اجزای هتلینگ و سایر بخش های مرتبط از بانک مرکزی ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دست آمد. بر اساس مدل طراحی شده در این مطالعه، میزان افزایش هزینه ها در سال 1391 و در نهایت تفاوت هزینه تخت-روز بستری در بیمارستان های دولتی در سال 1391 نسبت به سال 1390 محاسبه گردید.
    یافته ها
    هزینه های مرتبط با استفاده از حامل های انرژی و سایر تسهیلات در سال 90 از متوسط رشد (97/182%)، (SD=12.57) برخوردار بوده است و میزان وزن این بخش با رقم قابل ملاحظه ای از 163/ 0 به 461/ 0 افزایش یافته است و به موجب آن، در سال 91 بیمارستان ها با کسری بودجه ای در حدود 1،762،041 میلیون ریال مواجه شدند.
    نتیجه گیری
    انتظار بر آن است که دولت با سیاست های اقتصادی خود از جمله تعیین میزان واقعی تعرفه و پایش و ارزیابی اثرات این برنامه در حین اجرا، تمهیدات خاصی را برای کاهش شدت اثرات نامطلوب ناشی از تورم این قانون در پیش بگیرد.
    کلیدواژگان: هتلینگ، تخت روز بستری، بیمارستان، تعرفه، هدفمندسازی یارانه
  • محمد عرب، الهام موحدکر *، مصطفی حسینی صفحات 55-67
    مقدمه
    تجربه خشونت در کودکی، اثرات مخرب روانی گسترده ای در بزرگسالی تا مرگ را شامل می شود. هدف مطالعه حاضر، تعیین نقش تجربه خشونت کودکی در سلامت روان افراد 18 ساله و بالاتر شهر تهران است.
    روش کار
    پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی و مقطعی بود. جامعه آماری، تمام افراد بالای 18 سال ساکن مناطق 22گانه شهر تهران را شامل می شد. حجم نمونه 550 نفری با استفاده از نمونه گیری خوشه ایانتخاب گردید. ابزار گردآوری پرسشنامه، پرسشنامه تجربه خشونت کودکی (سازمان جهانی بهداشت 2011) و پرسشنامه سلامت عمومی (گلدبرگ و هیلیر 1979) بود. داده ها با استفاده از آزمون های t برای نمونه های مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و رگرسیون لجستیک تک متغیره و چند متغیره در SPSS آنالیز شد.
    یافته ها
    بین متغیرهای جنس، سن، محل تولد، وضعیت تاهل، تحصیلات، شغل، درآمد، سابقه بیماری روانی در خانواده، سابقه بیماری روانی فرد، سابقه اعتیاد در خانواده و سابقه مصرف الکل در خانواده با تجربه خشونت کودکی رابطه معنادار آماری مشاهده شد (05/ 0>p).
    5/ 24% افراد، مشکوک به اختلالات روانی و 6% دارای تجربه خشونت کودکی زیاد بودند. تجربه خشونت کودکی در حیطه های سه گانه عدم حمایت والدین، خشونت خانگی و خشونت اجتماعی بر سلامت روان افراد موثر بودند (05/ 0>p). مهم ترین متغیرهای موثر بر سلامت روان عبارت بودند از: تجربه خشونت کودکی، سابقه اعتیاد خانواده، سابقه مصرف الکل خانواده و منطقه محل سکونت (05/ 0>p).
    نتیجه گیری
    تدوین و اتخاذ راهکارها و تدابیر در سطح خانه و خانواده، مدارس و محیط های آموزشی، جامعه محلی و ملی به کاهش تجربه خشونت کودکی و پیامدهای روانی آن در بزرگسالی منجر خواهد گردید.
    کلیدواژگان: تجربه خشونت، کودکی، سلامت روان، شهر تهران
  • لیلا دشمنگیر *، حمید رواقی صفحات 68-82
    مقدمه
    شناخت الگوها و نظریه های سیاست گذاری در تحلیل درست سیاست ها و درک صحیح روابط میان عوامل تاثیرگذار بر پیامدهای سیاستی مهم می باشد. در نظام سلامت نیز به دلیل ماهیت خاص تصمیم گیری در این نظام و تاثیرات آن بر سلامت عمومی این اهمیت دو چندان می گردد. این مطالعه به شرح مهم ترین نظریه ها و الگوهای سیاست گذاری می پردازد.
    روش کار
    در این مطالعه مروری، ابتدا تقسیم بندی های مختلف از الگوهای تحلیلی ارایه شده است و سپس الگوها و نظریه های سیاست گذاری که در بخش عمومی به طور مکرر و در بخش سلامت نیز به طور بالقوه می تواند مورد استفاده قرار گیرد، شرح داده شده است. تحلیل ها و نقدهای نویسندگان مقاله نیز در خصوص هر یک از الگوها و نظریه های ارایه شده وارد گردید.
    یافته ها
    طبقه بندی های مختلفی برای الگوها و نظریه های تحلیلی صورت گرفته است. طبقه بندی بر اساس محتوا، نقش آفرینان، فرایند و زمینه گزینه های سیاستی از رایج ترین شیوه های طبقه بندی الگوهای تحلیلی در حوزه سلامت می باشد. الگوی خردگرایی جامع، رضایت بخش، تدریجی، ترکیبی، و جریان ها و سطل زباله برای تحلیل محتوای سیاست؛ و الگوی نخبگان، مالک-کارگزار، گروه، شبکه ای، نظام ها، و تعامل اجتماعی برای تحلیل نقش آفرینان سیاست و مراحل سیاست گذاری الگوی فرایند ارایه گردید.
    نتیجه گیری
    شناخت اجزای یک سیاست شامل محتوا، زمینه، نقش آفرینان و فرایند سیاست گذاری و الگوها و نظریه های تحلیلی مرتبط با هر جزء، باعث درک بهتر آن سیاست و پیامدهای احتمالی آن می گردد. مرز مشخصی در قرار دادن هر یک از الگوهای تحلیلی در طبقات ذکر شده وجود ندارد. هیچ یک از الگوها و نظریه های شرح داده شده، الگویی جامع و کامل برای تحلیل اجزای مختلف یک سیاست نبوده و ارزش ذاتی هر الگو یا نظریه در چگونگی تسهیل مسیر برای رویارویی با مشکل موردنظر و اتخاذ تصمیم کارآمد می باشد.
    کلیدواژگان: سیاست، سیاست گذاری، تحلیل سیاست، سلامت، الگو، نظریه
  • علی فخری *، محمدرضا ملکی صفحات 83-89
    مقدمه
    ارزیابی اثرات بهداشتی، ابزاری است که به تصمیم گیران کمک می کند تا اثرات مثبت و منفی پروژه ها، برنامه ها و سیاست های پیشنهادی را بر سلامت پیش بینی کنند. در کشور ما ارزیابی اثرات زیست محیطی انجام می شود اما برنامه پنجم توسعه، ارزیابی اثرات بهداشتی طرح های توسعه ای بزرگ را الزامی کرده است. پیش از این، برای پیشبرد ارزیابی اثرات بهداشتی جامع در ایران، چارچوبی شامل عوامل موثر بر ارزیابی پیشنهاد شده است. در این مطالعه این چارچوب مورد تحلیل عاملی قرار گرفته است.
    روش کار
    اعتبار سازه در چارچوب ارزیابی اثرات بهداشتی پیشنهاد شده و ارتباط بین عوامل با تحلیل عاملی تاییدی و مدل یابی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت.
    یافته ها
    تحلیل عاملی تاییدی و مدل یابی معادلات ساختاری، روابط بین عوامل در الگو را معنادار دانستند. شاخص برازش RMSEA در مدل اولیه و اصلاح یافته به ترتیب 043/ 0 و 024/ 0 و شاخص های GFI و NNFI در مدل اولیه به ترتیب 85/ 0 و 82 /0 و در مدل اصلاح یافته 94/ 0 و 93/ 0 بود.
    نتیجه گیری
    بر اساس چارچوب تایید شده در این مطالعه، لازم است در خصوص ادغام ارزیابی با ارزیابی زیست محیطی و انجام ارزیابی برای سیاست ها و برنامه ها و بازتعریف اصول ارزیابی اثرات بهداشتی پیش از پیاده سازی نظام ارزیابی اثرات بهداشتی تصمیم گرفته شود.
    کلیدواژگان: ارزیابی اثرات بهداشتی، سیاست گذاری سلامت، سیاست گذاری عمومی سلامت محور
|
  • Doshmangir L., Doshmangir P., Abbasi M., Rashidian A.* Pages 1-13
    Introduction
    Development of a referral system based on family medicine is an important aim of health policymakers and planners to achieve health system goals. Knowledge regarding infrastructures for implementation of a policy is a pivotal step in implementing the policies. Along with the implementation of urban family medicine in Iran، local and national electronic websites and newspapers reflected the viewpoints of experts and stekeholders about this national policy. The aim of this study was to assess the experts’s views via analyzing related national web documents.
    Methods
    In this study، we analyzed the contents of the identified documents. We gathered data from national websites during December 2011 until November 2012. Collected data were analyzed using the thematic approach in the MAXQDA-10.
    Results
    Six main themes and 28 sub-themes can describe the infrastructures for family medicine implementation in Iran. The main themes include “stewardship and governance «،» legal infrastructure «،» structural infrastructure «،» technical infrastructure and required resources «،» policy actors and stakeholders «and» communication infrastructure«.
    Conclusion
    Considering the principles of policy implementation and providing appropriate infrastructures are requirements for implementation of urban family medicine. The main infrastructures for implemention of the urban family medicine in Iran include stewardship in health system، adequate funds، cooperation and coordination of all stakeholders، avoiding power conflicts and setting tariffs rationally and covering people across the country.
    Keywords: family medicine, document analysis, content analysis, policy implementation, Health system, Iran
  • Dejman M., Falahat K., Baradaran Eftekhari M., Mahmoodi Z., Forouzan As, Jorjoran Shushtari Z., Malekafzali H.* Pages 14-25
    Introduction
    Nowadays, healthcare systems has encountered challenges due to rapid changes in socioeconomic status, urbanization, changes in disease's patterns and burden of chronic diseases. Health systems should be revised using a social approach to promote equity in health in communities. The purpose of this study was to revise Iran's existing primary health care network addressing social determinants of health approach and to design and propose a model with necessary structures, duties and intersectoral relationships.
    Methods
    This qualitative study with content analysis was conductedusing purposive sampling methodin 2011. The data were gathered using semi-structured interviews (11 interviews) and focus group discussions (5 FGDs) with experts, policymakers and managers of Iran's healthcare system.
    Results
    Data analysis revealed three main themes including "national level"، "provincial level"، and "district level"، and two subthemes including "revising existing structure" and "proposed structure". The "revising existing structures"included "country healthcare network" and "intersectoral decision making councils". The "proposed structures"included "community empowerment, intersectoral cooperation and equity in health". Finally, the proposed model of healthcare network in Iran based on the social determinants of health was developed.
    Conclusion
    Considering the importance of social determinants of health in community health promotion, it is essential to provide necessary infrastructures in order to revise the healthcare network based on the social determinants of health.
    Keywords: primary healthcare, social determinants of health, community participation, intersectoral collaboration, equity in health
  • Forouzan As, Baradaran Eftekhari M. *, Mirabzadeh A., Malekafzali H., Dejman M., Sajadi H., Mohammadi F., Rafiee H., Rajabi M., Mottaghian L., Habibi E., Falahat K Pages 26-33
    Introduction
    Mental health has a main role in social productivity. Mental disorders are more prevalent among women. This study aimed to assess the effect of a community-based intervention on mental health in women.
    Methods
    This was a community-based participatory research in which the participants included married women aged 18-65 years, lived in the district 22 of Tehran. The experiences of the participants on the processes, structures and concepts of women's mental health were investigated using the grounded theory. Expert's views were asked to identify the needs and priorities. The effectiveness of the designed intervention was assessed using a before-after study with one control group (n=200).
    Results
    The main theme identified through the grounded theory was "seeking comfort”. Identified action-interactions to promote mental health were as "strengthening human essence", "life skills development", and "help seeking". The extracted needs were classified in three groups consisted of structural, context, and process factors. The main priority for developing interventions was “training coping mechanisms to deal with stress". The interventions were implemented through training sessions, booklet, and books within three months. After implementing of participatory intervention, the results showed that the target group used more problem-based coping ways; and the mean score of the planned problem-solving method in the intervention group increased from 11.7 (±3.3) to 14.3 (±1.6) after the intervention. The intervention group showed higher score in the quality of life domains especially mental domain in comparison to the control group.
    Conclusion
    Using qualitative study, we had a deep understanding of mental health promotion processes. Implementation of a community-based participatory approach for needs assessment, priority setting, designing and conducting the intervention helped us to promote mental health in women.
    Keywords: social determinants of health, community, based participatory approach, mental health, married women
  • Asadian A. *, Aghamolaei T., Ataollahii F., Madani Ah, Ghanbarnejad A., Khodarahmi M., Najafi M., Rajabipor M Pages 34-41
    Introduction
    Health warning messages on cigarette packages provide smokers with universal access to information on the risks of smoking. The effectiveness of package warnings depends on their size, position, and design. The purpose of this study was to assess three health warning messages existing on cigarette packages from smoker's point of view.
    Methods
    This cross-sectional study was conducted on 300 smokers residing in Bandar Abbas, south Iran in 2014. Participants were randomly selected from 10 urban districts. Data were collected using an instrument including demographic characteristics, attitudes and reaction of smokers. The collected data were analyzed using the descriptive and inferential tests in the SPSS-19.
    Results
    Mean age of the smokers was 36.8±9.9 with a range varied from 18 to 70 years. Most of the participants had a history of 10 years consumption and between 10 to 20 cigarettes a day. Most of the participants had a high school diploma. Only 19% of smokers assessed the quality of messages as good. The third message (death and life picture, healthy lungs and lungs of a patient) had more impact among the smokers.
    Conclusion
    Based on the results, message designers should revise the structure of warning messages on cigarette packages. They should pay their attention to the design, size of pictures, and duration of the messages.
    Keywords: warning message, quitting, cigarette package, pictorial messages
  • Nikooei M., Firoozi F., Sanjarbaigi N., Zahedinasab A., Amiri H., Dadashi A.* Pages 42-48
    Introduction
    Staphylococcus aureus is a common cause of community and hospital acquired infections. One of the important sources of staphylococci for nosocomial infection is nasal carriage among hospital personnel. Emergence of drug resistant strains especially methicillin resistant Staphylococcus aureus is a serious problem inhospital environments. The purpose of this study was to to determine the nasal carriage rate of methicillin resistant andAntibiotic Resistance Pattern Staphylococcus aureus in health care workers (HCWs) 520 kermanshah hospital.
    Methods
    The cross-sectional study was carried out on 118 HCWs. Samples were taken from anterior region nose of HCWs by Sterile cotton swabs and was cultured on Blood Agar.
    Results
    Of the 118 HCWs, 45 (38%) carried S. aureus of which 11 were methicillin resistant and The mean age of the individuals was 27.56 years, 47 (39.8%) were women and 71 (60.2%) were men. MRSA carriage was particularly high among nurses (45%). The highest rate of MRSA carriers (37%) were workers of clinical wards. Among MRSA strains were the highest resistance to gentamycin (100%) and sefixim (100%) and the lowest resistance to levofloxacin (91%) and mupirocin (100%) respectively.
    Conclusion
    These HCWs act as a potential source of infection to their patients, causing nosocomial infection in the hospital. Our study suggests which can be used for control spread of MRSA especially in hospitals are regular screening of the HCWs.
    Keywords: methicillin resistant Staphylococcus aureus, nosocomial infection, Antimicrobial resistance
  • Babashahy S., Manavi S., Akbarisari A. * Pages 49-54
    Introduction
    Hospitals play an important role in health system. Hospitals constitute an extensive part of services and make enormous burden of expenses. A critical part of these spending is related to hoteling costs. The aim of this study was to estimate the impact of targeting the subsidies, and inflation rate on the level of expenses in hoteling of public hospitals.
    Methods
    The available statistics and documentations including the number of regular and special beds of public hospitals, occupied bed coefficient, and cost of hoteling were collected according to the current performance of 10 hospitals of selected universities of medical sciences in 2011. Moreover, the amount of inflation growth of different items of hoteling and other related areas were gathered from Central Bank of Iran and Ministry of Health and Medical Education in 2012. The surplus cost of hoteling in public hospitals was calculated and compared between 2011 and 2012.
    Results
    The expenses related to energy experienced a mean growth of 182.97% (SD=12.57) and so its weigh increased impressively from 0.16 to 0.46. Additionally the hoteling cost due to current performance was calculated about 3 million IR Rial in 2011 and 4.6 million IR Rial in 2012 per day. Moreover public hospitals encountered with a deficit of 1,760 billion IR Rial in 2012.
    Conclusion
    It is thought that government should apply some policies including determining the rational tariff and monitoring and evaluating the impacts in different sectors to decrease the intensity of unsuitable consequences of targeting the subsidies.
    Keywords: hoteling, tariff, hospital, targeted subsidy
  • Arab M., Movahed Kor E. *, Hosseini M Pages 55-67
    Introduction
    The history of violence against children is as long as human’s life. It has deep mental adverse outcomes on affected people from adulthood to death. The aim of this study was to assess the role of violence experiences in childhood on mental health of individuals aged 18 years and older in Tehran.
    Methods
    It was a cross-sectional study. A total of 550 individuals aged 18 years and older residing in the 22 regions of Tehran were selected using cluster sampling. The data were gathered using the Adverse Childhood Experiences International Questionnaire (2011) developed by the World Health Organization and the General Health Questionnaire (Goldberg & Hillier 1979). Data were analyzed in the SPSS17 using the t-test, one way ANOVA and logistic regression tests.
    Results
    The most important factors affecting violence experiences in childhood were as follows: gender, age, location of birth, marital status, education, job, income, mental disease in family, history of mental disease, addiction in family and alcohol consumption in family (p<0.05). Among the participants, 24.5% suffered from mental disorders. Three out of four domains of violence experiences in childhood were affecting mental health: not protecting by parents, household violence and social violence (P<0.001). The most important factors affecting mental health were as follows: violence experiences in childhood, alcohol consumption in family, addiction in family and district (p<0.001).
    Conclusion
    Developing and adopting solutions and policies in the household level, schools and educational institutions level, local level and national level could result in reducing violence experiences in childhood and its mental outcomes in adulthood.
    Keywords: violence experiences, childhood, mental health, Tehran
  • Doshmangir L. *, Ravaghi H Pages 68-82
    Introduction
    Making sound decisions requires awareness of the mechanisms which lead to the most effective policy process. Understanding policymaking models and theories helps better policy analysis and comprehensive understanding of relationships and influential factors on policy outcomes. Theories and models are especially important in health system context due to its unique nature and effect on public health. This study aimed to review the most important and practical models and theories of policymaking for doing comprehensive policy analysis.
    Methods
    In this review article, various categorizations of analytical models were mentioned. The models and theories of policymaking used in public and health sectors were explained. Related local and global websites were searched through the selected keywords. Authors’ analysis and critiques to the models and theories were included.
    Results
    Various categorizations have been done for the models and theories of policymaking. Categorizations based on the content, actors, processes and context of policy options were more popular. The comprehensive rational model, bounded rationalism, increamental, mixed-scanning model, garbage can model and streams model were often used for policy content analysis. The elite-mass model, principal-agent theory, group, network, advocacy coalition framework, systems, social interaction for policy actors and stakeholders analysis, and phases model were used to analyze functional policy stages or phases.
    Conclusion
    Understanding components of the policy including content, context, process and actors/stakeholders, and related analytical models and theories, increases understanding of a policy and its outcomes. There is no definite boundary in placing analytical models in mentioned categorization. None of the models and theories is comprehensive for policy analysis. Intrinsic value of each model and theory depends on how to ease the path to dealing with the problem under the consideration and making sound decision.
    Keywords: policy, policymaking, policy analysis, health, model, theory
  • Fakhri A. *, Maleki Mr Pages 83-89
    Introduction
    Health Impact Assessment (HIA) is a tool to aid decisionmakers to predict positive and negative impacts of the proposed policies, programs and projects on health. Environmental impact assessment is routinely carried out in Iran. The Fifth Development Plan of Iran has necessitated the health system to conduct HIA of major developmental plans. A conceptual framework has been proposed previously for HIA in Iran. This study was carried out to confirm the framework using the factor analysis.
    Methods
    We used the confirmatory factor analysis to testthe construct validity of thefactors, and structural equation modeling to test the relationships between the factors.
    Results
    The confirmatory factor analysis and the structural equation modeling showed the significance of the relationships between the factors in framework. Model fitness, i.e. RMSEA, was 0.043 and 0.024 in the primary and modified models, respectively. GFI and NNFI were 0.85 and 0.82 in the primary model and 0.94 and 0.93 in the modified model, respectively.
    Conclusion
    Based on the confirmed framework in this study, it is necessary to make decision about integrating HIAwith environmental impact assessment and conducting HIAin programs and policies and also redefining HIA principles before implementing the policy in the system.
    Keywords: health impact assessment (HIA), health policy, healthy public policy