فهرست مطالب

Research Development in Nursing and Midwifery - Volume:12 Issue: 2, 2015

Journal of Research Development in Nursing and Midwifery
Volume:12 Issue: 2, 2015

  • تاریخ انتشار: 1394/09/28
  • تعداد عناوین: 10
|
  • برزو امیرپور *، علی زکی یی، مریم کلهرنیا گلکار صفحات 1-8
    زمینه و هدف
    نا گویی خلقی، یک صفت شخصیتی است که با مشکلاتی در بازشناسی هیجان، تنظیم و پردازش هیجانی ارتباط دارد. با این وجود درحوزه سلامت و مراقبت، عواطف و هیجانات نقش مهمی را در رابطه ی بین متخصصان و بیماران و به طور کلی رضایت از زندگی ایفا می کند. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین همدلی هیجانی متعادل و رضایت از زندگی با ناگویی خلقی در پرستاران، ماماها و کاردان های اتاق عمل انجام گرفت.
    روش بررسی
    این پژوهش توصیفی برروی 300 نفراز پرستاران، ماماها و تکنسین های اتاق عمل استان کرمانشاه و همدان درسال 1391به صورت مقطعی اجرا شد. شرکت کنندگان در پژوهش براساس نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و سه پرسشنامه همدلی هیجانی متعادل مهرابیان و Epstein، مقیاس رضایت از زندگی(SWLS) دینر و همکاران و پرسشنامه ناگویی خلقی(FTAS-20) تورنتو را تکمیل نمودند. داده ها با روش های آماری تحلیل واریانس، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج توصیفی متغیرهای پژوهش حاکی از آن بود که میانگین نمرات ناگویی خلقی در ماماها (66 /11±19/ 62)، رضایت از زندگی در پرستاران(50/ 4±85/ 13) و همدلی هیجانی در پرستاران (40/ 12±95/ 100) بالاتر است. علاوه بر این، نتایج پژوهش نشان داد که بین رضایت از زندگی و ناگویی خلقی و بین همدلی هیجانی متعادل و ناگویی خلقی رابطه منفی معنی داری وجود دارد (r=-0.13، P<0.05) و (r=-0.16). نتایج بدست آمده از تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که رضایت از زندگی (β =-0.15) و همدلی هیجانی متعادل(β =-0.15) پیش بینی کننده های منفی و معنی دار ناگویی خلقی هستند.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می شود در محیط های درمانی به نقش همدلی کردن و بالا بردن رضایت از زندگی در کارکنان بیمارستان ها توجه شود.
    کلیدواژگان: همدلی هیجانی متعادل، رضایت از زندگی، ناگویی هیجانی
  • علی ظفرزاده *، هاشم حشمتی، سولماز برزا، رابعه آرخی، عبدالرحمان چرکزی صفحات 9-15
    زمینه و هدف
    صنعت قالی بافی، از مهم ترین صنایع دستی در مناطق روستایی ایران می باشد. بافندگان فرش ایرانی در معرض خطر ابتلا به بیماری ها و عوارض ناشی از قالی بافی قرار دارند. لذا مطالعه حاضر با هدف تبیین رفتارهای بهداشتی زنان قالیباف شهرستان های آق قلا و بندرترکمن بر اساس الگوی باور سلامتی در سال 1392 انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه مقطعی با رویکرد توصیفی- تحلیلی، بر روی 200 نفر زن قالیباف شاغل در بندرترکمن و آق قلا در استان گلستان انجام شد که از طریق سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه الگوی باور سلامتی، شامل سازه های باور سلامتی به همراه سئوالاتی در زمینه عملکرد و متغیرهای دموگرافیک بود. داده ها با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس یک طرفه و تست های تعقیبی و تی مستقل تحلیل شد. سطح معنی داری آزمون ها 05/ 0 در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    میانگین سنی شرکت کنندگان 64/ 11± 63/ 35 سال بود. بین سازه حساسیت درک شده با سازه های شدت درک شده و منافع درک شده همبستگی مثبت ومعنی داری وجود داشت (P<0. 001). عملکرد رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری های شغلی ناشی از قالی بافی در اکثر (78 درصد) افراد مورد مطالعه پایین بود.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که علی رغم این که افراد مورد مطالعه خود را در معرض خطر ابتلا به بیماری- های ناشی از قالیبافی می دانند و انجام رفتارهای پیشگیری کننده را سودمند تلقی می کنند، ولی رفتارهای پیشگیری کننده از آن در حد ضعیفی بود. عملکرد در خصوص رفتارهای پیشگیری کننده از مخاطرات شغلی پایین بود. انجام مطالعات با لحاظ کردن عوامل بین فردی و قادرساز توصیه می شود.
    کلیدواژگان: زنان، قالیباف، الگوی باور سلامتی
  • خدیجه یزدی، ارازبردی قورچایی، شکیبا موزری، فریبا باغانی *، علی اکبر عبداللهی، ناصر بهنام پور صفحات 16-20
    زمینه و هدف
    روش معمول در ارزیابی عمق بیهوشی، سنجش شاخص های همودینامیک و تغییرات اتونوم و علائم ذهنی مانند جنبش و تحرک، تعریق و اشک ریزش می باشد که به اندازه ی کافی حساس و اختصاصی نیستند، لذا این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین مقادیر عمق بیهوشی با شاخص های همودینامیک انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه ی همبستگی در تابستان 1393 بر روی 57 بیمار کاندید عمل جراحی انتخابی فتق بیمارستان شهید دکتر بهشتی سبزوار انجام شد که به صورت در دسترس انتخاب شدند. تکنیک بیهوشی در تمام بیماران یکسان بود. عمق بیهوشی به صورت کمی و به وسیله شاخص دوطیفی مانیتورینگ و در فواصل پنج دقیقه همزمان با ضربان قلب و فشار خون ثبت گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری ANOVA و آزمون همبستگی انجام شد.
    یافته ها
    میانگین و انحراف معیار سن بیماران 46/ 13±54/ 45 بود. 36 بیمار مرد و 21 نفر زن بودند. تنها 6/ 59 درصد از بیماران عمق بیهوشی نرمال را تجربه کردند و جز در مورد ضربان قلب در پنج دقیقه اول (P= 0.013)، در بقیه شاخص های همودینامیک، همبستگی آماری معنی داری با مقادیر عمق بیهوشی مشاهده نگردید.
    نتیجه گیری
    شاخص های همودینامیک در تعیین عمق بیهوشی قابل قبول، دارای محدودیت هایی هستند و بهتر است از مانیتورهایی استفاده شود که براساس پردازش سیگنال های مغزی عمل می کنند.
    کلیدواژگان: عمق بیهوشی، شاخص های همودینامیک، جراحی
  • اکرم ثناگو، ناصر بهنام پور، احمد تقوی، فریبا بیکی* صفحات 21-28
    زمینه و هدف
    سلامت روان به عنوان یکی از نیازهای اساسی انسان، در توسعه پایدار نقش حیاتی ایفا می کند. فرسودگی شغلی یک حالت خستگی فیزیکی، روانی و احساس کاهش توانمندی است و از عوامل اساسی کاهش کارآیی و سلامت روانی نیروی انسانی می باشد. هدف از این تحقیق، تعیین رابطه سلامت روان با فرسودگی شغلی کارکنان بیمارستان آل جلیل بود.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی – تحلیلی در سال 1393 بر روی 179 نفر از کارکنان بیمارستان آل جلیل آق قلا با روش سرشماری انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه های سلامت عمومی GHQ28 و فرسودگی شغلی Maslach بود. برای تحلیل داده ها از آزمون کروسکال والیس، من ویتنی و همبستگی اسپیرمن استفاده شد.
    یافته ها
    رابطه بین سلامت روان و فرسودگی شغلی (P=0.0001، r=-0.844) نشان داد با افزایش سلامت روان، سطح پایین تری از فرسودگی شغلی را کارکنان تجربه نمودند. سلامت روان با میانگین 77/ 10± 28/ 19 در سطح عالی بود. از حیطه های سلامت روان دو حیطه «نشانگان جسمانی» و «افسردگی و گرایش به خودکشی» بهتر از دو حیطه دیگر «اختلال در کار کردهای اجتماعی» و «اضطراب و اختلالات خواب» در کارکنان گزارش شد. از میان حیطه های فرسودگی شغلی، حیطه بعد مسخ شخصیت و خستگی هیجانی در سطح شدید و کفایت شخصی در سطح خفیف گزارش شد.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش نشان داد بین سلامت روان با فرسودگی شغلی ارتباط معنی داری وجود داشت؛ به این معنی که با افزایش سلامت روان، کارکنان سطح پایین تری از فرسودگی شغلی را تجربه نمودند.
    کلیدواژگان: سلامت روان، فرسودگی شغلی، پرسشنامه GHQ28، پرسشنامه Maslach، کارکنان
  • مریم عسکری زاده ماهانی *، لاله سلیمانی، نیلوفر ظفرنیا، سکینه میری صفحات 29-37
    زمینه و هدف
    خودکارآمدی، اشاره به درک افراد در ارتباط با توانایی انجام وظایف در موقعیت های مختلف دارد. باورهای خودکارآمدی می توانند تاثیرات مثبت و منفی بر روی سلامت روانی افراد داشته باشند. دانشجویان هر جامعه آینده سازان آن جامعه محسوب می شوند، از این رو توجه به ابعاد سلامت روانی آنان نیز تاثیر بسزایی در سلامت روانی کل جامعه دارد. هدف این مقاله، تعیین ارتباط خودکارآمدی با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری بم بود.
    روش بررسی
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی – مقایسه ای بود که بر روی کلیه دانشجویان پرستاری واجد شرایط در سال 1390 انجام شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی عمومی شرر، چک لیست نشانه ها (جهت سنجش آسیب های روانی)و جهت بررسی پیشرفت تحصیلی از میانگین کل نمرات در زمان انجام پژوهش استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون t، تحلیل واریانس یکطرفه وضریب همبستگی پیرسون صورت گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که 6/ 3 درصد از دانشجویان دارای باور خودکارآمدی ضعیف، 8/ 84 درصد دارای باور خودکارآمدی متوسط و 5 /11 درصد دارای باور خودکارآمدی قوی بودند. در زمینه نمره ابعاد مختلف سلامت روان، بیشترین میانگین نمره مربوط به ابعاد روان گسسته- گرایی (جامعه ستیز بودن) و افسردگی با مقدار 21/ 4 و کمترین آن مربوط به وسواس اجبار با مقدار 43 /3 بود. در زمینه ارتباط سلامت روان با باور خودکارآمدی، وضعیت سلامت روان افراد دارای باور خودکارآمدی قوی بهتر از دانشجویان دارای باور ضعیف و متوسط بود. ضریب همبستگی بین سه متغیر معدل با میانگین نمره خودکار آمدی(p=0.44، r=0.062) و سلامت روانی (p=0.96، r=0.044) در هیچ موردی ارتباط معنی داری را نشان نداد.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های پژوهش، دانشجویان از سلامت روان و پیشرفت تحصیلی مطلوبی برخوردار نبودند و انجام مداخله برای ارتقای سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد بررسی بر اساس تئوری خودکارآمدی ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: باور خودکارآمدی، سلامت روان، دانشجویان پرستاری، پیشرفت تحصیلی
  • عبدالحامد یپان غروی، بهروز ابراهیم زاده کر *، عطا محمد دری صفحات 38-43
    زمینه و هدف
    با توجه به ارتباط وزن تولد نوزاد با شاخص های رشد، این مطالعه با هدف مقایسه رشد کودکان با وزن تولد پایین وطبیعی در سنین دو تا پنج سالگی در مناطق روستایی شهرستان گنبد کاووس انجام شد.
    روش بررسی
    دراین مطالعه کهورت گذشته نگر (هم گروهی گذشته نگر)، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای، 200 کودک با وزن تولد کم (مورد) و 200 کودک با وزن تولد طبیعی (شاهد) با رعایت هم سنی برحسب تصادف، درمناطق روستایی شهرستان گنبد کاووس انتخاب شد. اطلاعات طی مصاحبه اخذ گردید. تجزیه و تحلیل آماری داده ها با استفاده از آزمون های آماری پیرسون و تی تست و کای اسکوائر انجام شد.
    یافته ها
    در کودکان مورد بررسی، شیوع کوتاه قدی، کم وزنی ولاغری در کودکان مورد بیشتر از کودکان شاهد بود و شیوع چاقی کودکان شاهد بیشتر از کودکان گروه مورد بود. شاخص هایی نظیر سن بارداری، نمایه توده بدنی مادر، فاصله تولد با کودک قبلی و سن هنگام زایمان مادران با بروز کم وزنی هنگام تولد رابطه داشت.
    نتیجه گیری
    این مطالعه اثرات منفی وزن پایین هنگام تولد را بر شاخص های رشد کودکان در سنین دو تا پنج سالگی نشان داد. همچنین با توجه به اثر شاخص هایی نظیر سن بارداری، نمایه توده بدنی، فاصله تولد با کودک قبلی و سن هنگام زایمان مادران در بروز کم وزنی هنگام تولد، شناسایی، مراقبت و آموزش مادران در معرض خطر لازم است.
    کلیدواژگان: شاخص های رشد، وزن کم هنگام تولد، کودک
  • محمد آریایی *، دانیال یاقری، محمد علی وکیلی، فوزیه بخشا، سید یعقوب جعفری، سمانه کریمی، علی اصغر عباسی اسفجیر صفحات 44-50
    زمینه و هدف
    اختلالات اسکلتی- عضلانی از شایع ترین گزارش ها در خدمات مراقبت سلامت شغلی است که باعث بار مالی بالا و کاهش مسئولیت عملکرد اجتماعی می شود. هدف از این تحقیق، تعیین شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی و ارتباط آن با عوامل روانی اجتماعی در میان کارکنان ادارات بود.
    روش بررسی
    675 نفر از کارکنان اداری شهر گرگان از طریق نمونه گیری ترکیبی (طبقه ای و خوشه ای) در این مطالعه مقطعی شرکت کردند. در تعیین بررسی شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی، پرسشنامه استاندارد پرسشنامه Nordic و محتوای شغلی شامل حیطه های مطالبات شغلی، آزادی تصمیم گیری، ماهیت شغلی، تقابل اجتماعی با مدیر و همکاران، به ارزیابی درد و وضعیت روانی- اجتماعی در محل کار استفاده شد. تحلیل داده ها با آزمون های تی مستقل، کای دو و رگرسیون لجستیک انجام شد. سطح معنی داری آزمون ها 05/ 0 بود.
    یافته ها
    در مطالعه حاضر 77 نفر(4/ 11درصد) گردن درد، 39نفر (8/ 5 درصد) شانه درد و 97 نفر (4/ 14درصد) کمر درد را گزارش کردند. رگرسیون لجستیک چند متغیره نشان داد که بین حمایت سرپرست و همکاران با گردن درد ارتباط معنی داری وجود دارد. آزادی تصمیم گیری و حمایت سرپرست به ترتیب تنها عامل در ارتباط با شانه و کمر درد بوده است.
    نتیجه گیری
    نتایج بدست آمده در این مطالعه نشان می دهد حمایت سرپرست، همکاران و آزادی تصمیم گیری ریسک فاکتورهای در ارتباط با اختلالات اسکلتی- عضلانی محسوب می شوند.
    کلیدواژگان: اختلالات اسکلتی عضلانی، درد، عوامل روانی، اجتماعی، کارکنان ادارات
  • وحید دل شاد، فریبا برهانی، حمیدرضا خانکه *، سمانه سبزعلیزاده، عباس عباس زاده، محمد جواد مرادیان، محمد جواد رحیم زاده بهزادی، لیلا ملکیان، علیرضا پیری صفحات 51-58
    زمینه و هدف
    بلاخیز بودن کشور ایران و اجتناب ناپذیری وقوع بلایا، بیانگر ضرورت کسب آمادگی در مقابل بلایا می باشد. سامانه هشدار اولیه، یکی از مهم ترین اجزای آمادگی بیمارستانی است. مطالعه حاضر به منظور تعیین تاثیر اجرای سامانه هشدار اولیه بر آمادگی بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری تهران انجام شد.
    روش بررسی
    این پژوهش در بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری تهران در سال 1393 با انجام جلسات مکرر با اساتید حوزه سلامت در بلایا و اعضای کمیته حوادث و بلایا جهت اجرای سامانه هشدار اولیه بر اساس برنامه کشوری آمادگی در بلایا در بیمارستان صورت پذیرفت. میزان آمادگی بیمارستان در مولفه های گوناگون با چک لیست استاندارد سازمان جهانی بهداشت که قبل و 45 روز بعد از مداخله تکمیل شده بود ارزیابی شد. سپس تحلیل داده ها با آزمون آماری ویلکاکسون انجام گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که در مجموع مولفه های مورد بررسی، نمره آمادگی بیمارستان پس از مداخله به میزان 25 نمره ارتقا یافت که بیانگر افزایش معنی دار آمادگی بیمارستان در حوادث و بلایا از حالت متوسط به زیاد بود.
    نتیجه گیری
    یافته این پژوهش حاکی از آن است که بیمارستان شهید مطهری دارای سطحی از آمادگی متوسط در مقابله با بلایا است و افزایش معنی دار سطح آمادگی بیمارستان با اجرای سامانه هشدار اولیه، بیانگر لزوم تدوین و اجرای این سامانه به منظور بالا بردن سطح آمادگی بیمارستان ها در مقابل بلایا می باشد.
    کلیدواژگان: آمادگی، بیمارستان، سامانه هشدار اولیه، بلایا
  • فهیمه کاشانی، مریم مقیمیان، شهین سالاروند *، پریسا کاشانی صفحات 59-67
    زمینه و هدف
    ارتباط موثر، یکی از ویژگی های اساسی مراقبت های پرستاری است که به عنوان یک ضرورت در امر آموزش به مددجو و در جهت توانمندسازی بیماران انجام می گیرد. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران در خصوص مهارت های ارتباطی موثر درآموزش به بیمار انجام گردید.
    روش بررسی
    این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی و به صورت نمونه گیری احتمالی طبقه ای با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در زمینه دانش و نگرش و چک لیست مشاهده ای عملکرد مهارت های ارتباطی پرستاران در امر آموزش به بیمار از 275 پرستاران شاغل در مراکز آموزشی- درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طی سال 1392 انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با محاسبه شاخص های مرکزی انجام گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد 7/ 86 در صد پرستاران جو صمیمانه ای با بیمارانشان برقرار می ساختند و 2/ 72 درصد آنان انرزی مثبت به بیماران ارائه می دادند. در حالی که آگاهی آنان در مورد اجزای ارتباط 6/ 79 درصد بود و 3 /67 درصد از آنان فعالانه به صحبت های بیمارانشان گوش می کردند. همچنین 7/ 96 درصد از پرستاران ارتباط نزدیک و صمیمی حین آموزش با بیمار برقرار می ساختند.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه اطلاعات پرستاران در زمینه مهارت های ارتباطی در حد متوسط گزارش شد، نیاز به برگزاری کارگاه های مهارت های ارتباطی به خصوص در امر آموزش به بیمار ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: آگاهی، نگرش، عملکرد، پرستاران، مهارت های ارتباطی، آموزش به بیمار
  • زهرا سبزی، حمیده منچری *، زهرا رویانی، سید یعقوب جعفری، مهناز مدانلو صفحات 68-73
    زمینه و هدف
    دانشجویان پرستاری و مامایی، استرس های متعددی را در رابطه با برنامه های آکادمی و محیط های بالینی تجربه می کنند. با توجه به اهمیت نقش هوش هیجانی در ارتقای بهداشت روان و عملکرد تحصیلی، بررسی هوش هیجانی در این قشر می تواند پایه ای جهت تقویت این متغیر مهم با طراحی و اجرای برنامه های آموزشی موثر باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی و مقطعی بوده که در سال 1392 انجام شد. 125 نفر از دانشجویان پرستاری و مامایی به شیوه تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، شامل مشخصات فردی و پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شیرینگ (دامنه نمرات 165-33) بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی (میانگین و انحراف معیار) وآزمون تی و آنالیز واریانس تحلیل شد. سطح معنی داری 05/ 0 در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    میانگین و انحراف معیار نمره کلی هوش هیجانی در دانشجویان پرستاری 27/ 12±12/ 109 و در دانشجویان مامایی 26/ 13±32/ 113 بود. در گروه پرستاری و مامایی هر یک از حیطه های هوش هیجانی و نمره کل آن با سن، محل سکونت، علاقه و وضعیت اقتصادی تفاوت معنی دار نداشت. در گروه پرستاری جنس و معدل فقط با حیطه خود آگاهی هوش هیجانی ارتباط معنی دار داشت (05 /0› P). نمره حیطه خود آگاهی هوش هیجانی در دانشجویان دختر و دارای معدل بالا بیشتر بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به ارتباط برخی مشخصات دموگرافیک با هوش هیجانی، می توان با طراحی و اجرای برنامه های آموزشی موثر به تقویت این عنصر مهم کمک نمود.
    کلیدواژگان: هوش هیجانی، دانشجویان پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
|
  • Dr Borzoo Amirpour *, Ali Zakie, Dr Maryam Kalhornia Golkar Pages 1-8
    Background And Objective
    Alexithymia is a personality trait associated with difficulties in emotion recognition، regulation and emotional processing. However، in the field of health and care، emotions and affects play an important role in the relationship between specialists and patients، and in general، life satisfaction. This study aimed at determining the relationship between balanced emotional empathy and life satisfaction and Alexithymia in Nurses، midwives and operating room technicians.
    Material And Methods
    This cross-sectional study was undertaken on 300 Nurses، midwives and operating room technicians selected via stratified random sampling in Kermanshah and Hamadan provinces، 2012. the instruments were Emotional Empathy Scale of Mehrabian & Epstein، Life Satisfaction Scale of Diener et al and Toronto alexithymia scale. Using SPSS-18، the data was analyzed by analysis of variance (ANOVA)، Pearson correlation and simple linear regression.
    Results
    The results indicated that the mean score of alexithymia in midwives (62. 19±11. 66)، life satisfaction in nurses (50. 4±85. 13) and emotional empathy in nurses (40. 12 ± 95. 100) was higher. The results showed that both life satisfaction (r=-0. 13، P<0. 05) and balanced emotional empathy (r=-0. 16) had negative significant correlation with alexithymia (p<0. 05). Based on regression analysis، life satisfaction (β =-0. 18) and balanced emotional empathy (β =-0. 15) were the negative significant predictors of alexithymia.
    Conclusion
    Given the results، we recommend considering the role of empathy in healthcare settings and the enhancement of life satisfaction among hospital staff.
    Keywords: Balanced Emotional Empathy, Life Satisfaction, Alexithymia
  • Dr Ali Zafarzadeh *, Hashem Heshmati, Solmaz Barza, Rabie Arekhi, Dr Abdoraman Charkazi Pages 9-15
    Background And Objective
    Carpet industry is the most important handicrafts in rural areas of Iran. Iranian carpet weavers are exposed to the risk of carpet weaving diseases and the side effects. This study aimed at assessing the health behavior of Bandar Turkmen and Aqqala carpet weavers based on the HBM, 2013.
    Material And Methods
    This cross-sectional study was conducted on 200 female carpet weavers selected via census in Bandar Turkmen and Aqqala city, Golestan province. The data was collected by a Demographic checklist and HBM questionnaire and analyzed by using Pearson correlation coefficient, One-way ANOVA, post-hoc test and independent T test (≤0.05).
    Results
    the mean age was 35.63±11.64 years. The perceived susceptibility was significantly correlated with perceived threat and perceived benefits (P<0. 001). Preventive behavior related to carpet weaving job diseases was insufficient among majority of the participants (78%).
    Conclusion
    Given their high-perceived threat and perceived benefits regarding to diseases, carpet weavers less likely do preventive measures. Further research is needed considering interpersonal and enabling factors.
    Keywords: Women, Carpet Weaver, Health Belief Model
  • Dr Khadijeh Yazdi, Dr Arazbordi Ghorchaei, Dr Shakiba Mozari, Fariba Baghani *, Ali Akbar Abdollahy, Dr Naser Behnampour Pages 16-20
    Background And Objective
    The usual method of assessing depth of anesthesia, which is not sensitive and specific enough, is measuring hemodynamic parameters, autonomic changes and subjective symptoms including movement, sweating and lacrimation. This study aimed to determine the relationship between the depth of anesthesia and hemodynamic indices.
    Material And Methods
    This correlational study was conducted on 57 patients undergoing elective hernia surgery in Shahid Beheshti Hospital, Sabzevar in summer 2014. An identical anesthesia technique was used for all patients. Depth of anesthesia was monitored quantitatively by bispectral index (BIS) at 5-minute intervals, with simultaneous recording of heart rate and blood pressure. We analyzed the data using Anova and correlation coefficient.
    Results
    The mean age was 45.54±13.46. The patients were males (n=36) and females (n= 21). Only 59.6 % of the patients experienced a normal depth of anesthesia. Hemodynamic parameters were not significantly correlated with anesthetic depth except for heart rate in the first 5 minutes (P= 0.013).
    Conclusion
    Given that hemodynamic parameters have some limitations in determining the acceptable depth of anesthesia, we recommend using the monitors based on brain signal processing.
    Keywords: Depth of Anesthesia, Hemodynamic Parameters, Surgery
  • Dr Akram Sanagu, Dr Naser Behnampour, Ahmad Taghavee, Fariba Baiky* Pages 21-28
    Background And Objective
    Mental health is one of essential needs that has a critical role in sustainable development. Burnout, a physical and mental fatigue and a sense of reduced capabilities, is a leading factor in lowering mental health efficiency. this study aimed at determining the relationship between burnout and mental health in Al –E-Jalil hospital`s staff.
    Material And Methods
    This descriptive - analytical research was conducted on 179 Al–E-Jalil hospital`s staff recruited via Census method in 2014. The data was collected by mental health questionnaire (G.H.Q-28) and Burnout (Maslach) questionnaires, and analyzed by kruskal Wallis, Mann-Whitney and Spearman correlation.
    Results
    Significant relationship between mental health and burnout (P=0.0001, r=-0.844) showed that mental health enhancement reduced the level of burn out. The mean mental health (19.28± 10.77) was excellent. Two domains of “somatization" and "depression and suicidal tendencies" were better than "social dysfunction" and "anxiety and sleep disorders". The highest mean was related to "Depersonalization" and "emotional exhaustion" and the lowest one to " personal accomplishment".
    Conclusion
    The findings show that there is a negative significant relationship between mental health and burnout that means by enhancing mental health the staff experiences lower level of burn out.
    Keywords: Mental Health, Job Burnout, Questionnaire GHQ28, Questionnaire Maslach, Staff
  • Maryam Askaryzadeh Mahani *, Laleh Soleimani, Niloofar Zafarnia, Sakineh Miri Pages 29-37
    Background And Objective
    Self-efficacy, one's belief in his ability to succeed in different situations, can have positive or negative effects on mental health. Students are considered as the community builders, and thus paying attention to their psychological dimensions is a paramount importance to health of community. This study aimed at determining the relationship of self–efficacy and mental health with academic achievement of students in Bam nursing school.
    Material And Methods
    This descriptive study was conducted on all students with eligibility criteria in 2011. The instruments were General Self–Efficacy Scale (GSES), Symptom Checklist-25 (SCL-25) and Grade Point Average (GPA) for academic achievement. To analyze the data, we used Ttest, ANOVA and Pearson correlation.
    Results
    The level of self-efficacy was weak in 3.6 %, moderate in 84.8 % and strong in 11.5% of students. Regarding mental health aspects, the highest score was related to psychotism and depression (4.21) and the lowest to Obsessive-compulsive (3.43). The mental health of students with strong self-efficacy was higher than that of others. GPA was not correlated significantly with self-efficacy (p=0.44, r=0.062) and mental health status (p=0.96, r=0.044).
    Conclusion
    Mental health and academic achievement are not adequate; therefore, we recommend planning some educational program based on self-efficacy theory to improve both mental health and academic achievement.
    Keywords: Self–Efficacy Beliefs, Mental Health, Nursing Students, Academic Achievement
  • Abdol, Hamed Yapan, Gharavi, Behrooz Ebrahimzadehkor *, Ata, Mohammad Dorri Pages 38-43
    Background And Objective
    Given the correlation of birth weight with growth indices, this study aimed at determing the growth indices of low birth weight (LBW) and normal birth weight of 2-5 year old children in rural areas of Gonbad, Iran.
    Material And Methods
    In this retrospective cohort study, using multi-stage cluster sampling, 200 LBW 2-5-year-old children and 200 normal birth weight were selected. The data was collected through interview and analyzed by Pearson correlation, t-test and chi-square.
    Results
    The prevalence of shorter stature and low weight-for-age in case group was higher than those of controls, and the high weight-for-age was higher in control group. Gestational age, maternal Body Mass Index (BMI), intepregnancy interval and age of delivery were determined as the most important factors related to LBW.
    Conclusion
    The results imply that LBW affects adversely on growth indices in 2-5 year old children. Considering gestational age, maternal BMI, interpregnancy interval and age of delivery, we recommend recognizing the mothers who are at risk for delivery of LBW to educate and take care of them.
    Keywords: Growth Index, Low Birth Weight, Children
  • Mohammad Aryaie *, Danial Bagheri, Dr Mohammad Ali Vakili, Fozieh Bakhsha, Seid Yaghub Jafari, Samane Karimi, Dr Ali Asghar Abbasi Asfajir Pages 44-50
    Background And Objective
    Musculoskeletal disorders are the most common occupational complaints bringing about increased financial burden and reduced social productivity. This study aimed to determine the prevalence of musculoskeletal disorders and their relationship with psychosocial factors in the staff of organization.
    Material And Methods
    In this cross-sectional study, 675 staff of the organizations in Gorgan where selected via cluster & stratified sampling. The instruments Nordic standard questionnaire and job content including areas of job demands, decision latitude, job nature, social interaction with managers and colleagues. We analyzed the data by independent t-test, chi-square test and logistic regression (P≤0.05).
    Results
    Seventy-seven of participants (11.4%) suffer from neck pain, 39 (5.8%) from shoulder pain and 97 (14.4%) from back pain. Multivariate logistic regression showed a significant relationship between neck pain and the support given by supervisor and Colleagues. Respectively, Freedom of decision-making and support are the most common factors associated with shoulder and back pain.
    Conclusion
    Based on the results, the support of supervisor & Colleagues and the freedom of decision are the risk factors associated with musculoskeletal disorders.
    Keywords: Musculoskeletal Disorders, Pain, Psychosocial Factors, Office Staff
  • Vahid Delshad, Dr Fariba Borhani, Dr Hamid Reza Khankeh *, Samaneh Sabzalizadeh, Dr Abas Abaszadeh, Dr Mohammad Javad Moradian, Mohammad Javad Rahimzadeh Behzadi, Leila Malekian, Ali Reza Piri Pages 51-58
    Background And Objective
    Iran is a disaster-prone country and occurrence of disasters is inevitable. Early warning system is one of the most aspects in hospital preparedness. This research aim to determine the effect of early warning system on hospital readiness.
    Material And Methods
    This research was conducted in Motahari hospital in Tehran city, 2014. To perform early warning system based on the national program of readiness for disaster, we had frequent sessions with some health experts and the members of disaster committee. The level of readiness was evaluated by WHO's checklist before.
    Results
    Following intervention, hospital preparedness rate increased by 25 scores demonstrating significant raise from moderate to high.
    Conclusion
    In regard with average level of readiness in Motahari hospital and its significant increase after using early warning system, we recommend applying this system for improving the level of hospital disaster preparedness.
    Keywords: Preparedness, Hospital, Early Warning System, Disaster
  • Fahimeh Kashani, Maryam Moghimian, Shahin Salarvand *, Parisa Kashani Pages 59-67
    Background And Objective
    Effective communication is an essential characteristic of nursing care carried out as a necessity in education to empower patients. Therefore, this study aimed to determine Nurse's knowledge, attitude and practice about effective communication skills in Patient education.
    Material And Methods
    This cross-sectional study was conducted on 275 nurses selected via stratified random sampling in teaching and therapeutic centers of Esfahan University of medical sciences, 2013.We collected the data by a research-made questionnaire related to knowledge and attitude, and a checklist to observe nurse's communication skills. To analyze the data, Central indices were calculated.
    Results
    of 275 nurses, 86.7 % made a friendly atmosphere with their patients and 72.2% showed positive feedback, while their knowledge about communication components were 79.6 %. They (67.3%) were active listeners and they (96.7%) had close communication during patient education.
    Conclusion
    given that nurse's communication skills are moderate, we recommend holding communication-skills workshops especially in patient education.
    Keywords: Knowledge, Attitude, Practice, Nurses, Communication Skills, Patient Education
  • Zahra Sabzi, Hamideh Mancheri *, Zahra Royani, Seyedyaghoob Jafari, Dr Mahnaz Modanloo Pages 68-73
    Background And Objective
    Nursing students are experiencing stress in related to academic and clinical training programs. Given the importance of promoting mental health and emotional intelligence in academic performance, the study of emotional intelligence and related factors could be the basis for strengthening this important variable by designing and implementing of effective training programs.
    Material And Methods
    This cross-sectional study was conducted on 125 nursing & midwifery students selected randomly in 2013. The instruments were a demographic checklist and Shyryng Sybrya Emotional Intelligence Questionnaire. The data was analyzed in SPSS16 using descriptive statistics (mean and standard deviation) and ANOVA, T- TEST (p≤ 0.05).
    Results
    The mean of emotional intelligence was 109.12±12.27 in nursing and 113.32±13.26 in midwifery students. The total score and the score of all dimensions of Emotional Intelligence Questionnaire were not related significantly with some demographic factors such as age, residential place, interest to major and economic status (P>0.05), in both nursing and midwifery students. In nursing students, the meaningful relation was found just between Self-awareness dimension and gender (P=0.034) and grade point average (GPA) (P=0.049). The score of Self-awareness was higher in female students and in the students with higher GPA.
    Conclusion
    Regarding the relationship between some demographics and emotional intelligence, we can design and implement effective educational programs to boost this important component.
    Keywords: Emotional Intelligence, Nursing, Midwifery, University of Medical Sciences