فهرست مطالب

ادب پژوهی - پیاپی 32 (تابستان 1394)

فصلنامه ادب پژوهی
پیاپی 32 (تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/06/28
  • تعداد عناوین: 7
|
  • پارسا یعقوبی جنبه سرایی صفحات 9-29
    ادبیات در مقام رسانه، حاوی قدرتی غیرمستقیم و هژمونیک است. این ویژگی در همه انواع ادبی ملل وجود دارد. منتهی شدت و ضعف تاثیرگذاری به اقتضای عواملی همچون دوره، موضوع و ژانر متفاوت است. یکی از موضوعاتی که در اشعار اغلب شاعران کلاسیک فارسی نمود یافته و تاثیر بسزایی بر مخاطبان، و بر جریان فکری ایرانیان گذاشته است، بحث های کلامی مبنی بر عقل ستیزی به صورت خاص و فلسفه گریزی یا فلسفه ستیزی در معنای عام آن است. از میان اشعار شاعران کلاسیک فارسی یکی از قصاید خاقانی با مطلع «چشم بر پرده امل منهید/ جرم بر کرده ازل منهید» در فلسفه ستیزی جایگاه ویژه ای دارد. در این نوشتار پس از معرفی نظم گفتمانی قصیده مذکور، هژمونی برآمده از آن نظم گفتمانی، در دو سطح «دلالت های معنایی» و «جنبه فنی رسانه» در درک شیوه های اعمال قدرت هژمونیک و درنهایت آسیب شناسی آنها بررسی شده است. اساس تبیین نظم گفتمانی و هژمونی برآمده از دلالت های سطح معنایی، برخی از مفاهیم نظریه تحلیل گفتمان انتقادی «لاکلاو» و «موفه»، و مبنای بررسی کارکرد هژمونیک شعر در سطح فنی رسانه، سخنان «جان ب. تامپسون» است
    کلیدواژگان: رسانه شعر، قصاید خاقانی، فلسفه ستیزی، نظم گفتمانی، هژمونی
  • مریم رامین نیا صفحات 31-61
    پیامد گفتمان درختی در آفرینش اثر ادبی، ترسیم نمودار بیپایانی از مفاهیم و واژگان تثبیت شده در جهان گذشته، حال و آینده و معرفت قاببندی شده است. چنین رویکردی در خوانش متن، مرکزگرا و قلمرو محور است. در مقابل، گفتمان ریزوماتیک برهم زننده نظم پایگانی ساختار اندیشهورزی است که ایده ها، مفاهیم و موضوعات گونهگون را در شبکهای از روابط همسطح و افقی به هم پیوند میدهد و اثر ادبی را چونان مجموعهای گرد هم آمده ارائه میکند که در خوانش آن به جای جستجوی فهم معنای یکه اثر و دلالتی خاص، کارکردها و پیوندها پیگرفته میشود. این نوشتار، بی آنکه قصد برتری بخشیدن به یکی از این دو رویکرد را داشته باشد، به طور خاص به بررسی و بازگویی آراء دلوز و متفکرانی می پردازد که در نگره خود به سوژه/ ابژه، من/ دیگری، مبانی فلسفی و معرفت شناختی گفتمان ریزوماتیک را فراهم کردهاند و در پی پاسخ به این پرسش است که: خوانش متنهای ادبی با رویکرد ریزوماتیک، چگونه و تا چه پایه میسر است؟
    کلیدواژگان: رویکرد درختی، ریزوم، ریزوماتیک، دلوز، بسگانگی، اثر ادبی
  • حسن ذوالفقاری صفحات 63-95
    یکی از قالب های رایج در ادبیات منظوم عامه و بومی سرودهای مناطق مختلف ایران و کشورهای فارسی زبان دوبیتی است. دوبیتی با توجه به ایرانی بودن و سابقه در ادبیات پیش از اسلام و کوتاهی و استعداد ذاتی آن در بیان و انعکاس زندگی مردم، همواره قالبی شناخته شده و محبوب بوده است. در این مقاله و براساس طرح تحقیقی نگارنده در مورد ادبیات منظوم عامه ایران، از 302 گونه منظوم و عامه سرود 100 گونه با اسامی و کارکرد مختلف، درقالب دوبیتی سروده شده اند. هدف از این مقاله نشان دادن گستره و پراکندگی جغرافیایی دوبیتی در ایران و کشورهای فارسی زبان است. نتایج این تحقیق نشان می دهد کاربرد دوبیتی در کنار مثنوی که هردو ایرانی هستند، به نسبت مساوی 67درصد تمام گونه های منظوم ادب عامه را تشکیل می دهد که 33درصد در قالب دوبیتی است و به نام هایی چون بیت، بایاتی، دوبیت، دوبیتو، چهاربیتو، ترانه، ترانک، فهلویات، کله فریاد، فراقی، چهارپاره، سیتک، چهاردانه، چهارگانی، دستون، بیدگانی و... شناخته می شود.
    کلیدواژگان: دوبیتی، عامه سرود، ادبیات منظوم عامه، نام های دوبیتی
  • علی اکبر رضادوست صفحات 97-125
    عرفایی که سکوت را یگانه راه «گفتن» از خدا می دانند، بیشترین سخن عرفانی را گفته اند. مولانا از «پرگفتارترین خموشان» در پاسخ به چرایی این عملکرد، کثرت آفرینش را ثمره «گفتن» از بحر معنا می داند. بحری که شرط ورودش خموشی است و پس از وصل هم، مقایسه فهم بسیط و پیشامفهومی بحر در مقابل برونداد نارسای زبانی، باعث حیرت و ادامه سکوت است؛ اما «ماهیان» بحر به «ناطق اخرس» موصوف اند. گادامر با متافیزیک زدایی از «کلمه درونی» آگوستین (بحر معانی مولانا) جهان روایی هرمنوتیک را حاصل تقابل دو نطق می داند: نطق درونی که سراسر موضوع یا اسکلت خالی اندیشه است و نطق بیرونی، که گفتاری است همواره عقب مانده از «قصد» درونی؛ جبران این عقب ماندگی، جستجوی دائم کلمه مناسب (تفکر) و گفتگوهای گونه گون برای بیان حداکثری ما فی الضمیر (پرکردن اسکلت خالی اندیشه) و حاصل آن خصوصا در امور «بی تصویر» و «رازآلود» عرفانی، تصویرگری، تمثیل آوری و شرح و بسط کلام و درنتیجه، کثرت آفرینش است
    کلیدواژگان: ناطق اخرس، مولانا، آگوستین، بحر معانی، کلمه درونی، هرمنوتیک
  • فریده داودی مقدم صفحات 127-149
    منظومه «آرش کمانگیر»، سروده سیاوش کسرایی، از نمونه های خوب اشعار روایی معاصر است که می تواند از دیدگاه نظریه های روایت شناسی تحلیل و تفسیر شود. در این مقاله براساس نظریه های تولان، ژنت، گرماس و... علاوه بر مواردی چون طرح و پیرنگ، زمان، شخصیت پردازی، کانون سازی و... به بازنمایی پیوند روایت پردازی کسرایی با ماهیت اسطوره ای این داستان نیز پرداخته ایم. بر این اساس تحلیل های این پژوهش در حوزه روایت شناسی شناختی نیز وارد می شود. نتیجه این پژوهش، آشکارکننده استفاده شاعر از راویان متعدد، در راستای پیشبرد روایت و برجسته سازی شرایط حاکم بر جامعه از طریق شرح کنش کانونی سازان و کانونی شوندگان پویایی است که در شکل گیری یک طرح قهرمانانه و اسطوره ای به گونه ای موثر عمل کرده اند. همین روایت پردازی مناسب و هماهنگی آن با بافت حماسی و توصیفات غنایی متن، موجب تاثیر و تشخص کارکرد اساطیری، جامعه شناسانه و ادبی اثر ماندگار کسرایی شده است.
    کلیدواژگان: آرش کمانگیر، روایت شناسی، طرح، کانونی سازی، شخصیت پردازی
  • امید طبیب زاده، نوید برادران همتی صفحات 151-172
    ساخت های اضافه ای براساس معیارهای مختلف، ازجمله امکان جابه جایی وابسته اسمی و وصفی آنها، به دو نوع مضاف الیه وصفی (که بی هیچ اشکالی هم پیش از صفت می آیند و هم پس از آن) و مضاف الیه اسمی (که جز با تغییر معنا و یا غیردستوری شدن گروه اسمی، پیش از صفت واقع نمی شوند) قابل تقسیم است. در این مقاله ابتدا از این منظر به بررسی و طبقه بندی ساخت های اضافه ای پرداخته ایم، سپس آنها را به دو گروه کلی ساخت های اضافه گزاره ای و ساخت های اضافه غیرگزاره ای تقسیم کرده ایم و توضیح داده ایم که الگوی آهنگ «هسته + مضاف الیه وصفی» هرچند تاحدی شبیه الگوی آهنگی اسم های مرکب است، اما این مضاف الیه درواقع یکی از وابسته های پسین اسم است که عمدتا در نقش افزوده خاص اسم در ساخت های اضافه غیرگزاره ای ظاهر می شود.
    کلیدواژگان: گروه اسمی، ساخت اضافه، مضاف الیه، مضاف الیه اسمی، مضاف الیه وصفی
  • محمد راسخ مهند، رقیه سلیمیان صفحات 173-192
    در پژوهش حاضر ضمن بررسی توالی بندهای قیدی، به رابطه آن با عواملی چون معنا، کلام، وزن و تصویرگونگی پرداخته ایم. بدین منظور پیکره ای با 1343 جمله حاوی بند قیدی گردآوری کرده ایم که شامل شش نوع بند قیدی زمان، شرطی، سببی، منظوری، نتیجه ای و حالت است. با استفاده از تحلیل آماری درمی یابیم که بندهای قیدی در فارسی در دو جایگاه آغازی و پایانی واقع می شوند و گرایش غالب آنها به قرار گرفتن در جایگاه آغازی است و همچنین از چهار عامل یادشده، سه عامل در تعیین توالی این بندها موثر است. عامل معنا تاثیر بسزایی در توالی انواع بندهای قیدی دارد و عامل کلام نیز عامل بسیار مهمی در تعیین جایگاه بندهای قیدی است. وزن به عنوان عاملی شناخته شد که نقشی در تعیین این توالی ندارد، اما تصویرگونگی عاملی مهم در تعیین جایگاه این گونه بندها، به ویژه بندهای آغازی است
    کلیدواژگان: جایگاه آغازی، جایگاه پایانی، وزن، تصویرگونگی
|
  • Parsa Saraei Pages 9-29
    Literature as a medium possesses an indirect hegemonic power whose effect might be different from one genre to another. Theological debates in their anti-philosophical forms of Persian poetry have been among the influential areas، both on the readers of the texts and the intellectual processes of all Iranians. One of Khāqāni’s odes with this opening line چشم بر پرده امل منهيد/ جرم بر كرده ازل منهيد has an outstanding place in this regards. This article، after introducing the discursive order of this ode، will study its hegemony at two levels of “semantic signification” and “artistic effect” in order to reveal the poem’s ways of applying the hegemonic power. The determination of discursive order and its hegemony is based on the critical discourse analysis of Laclau and mouffe، while the base for studying the hegemonic character of the poem is related to the ideas of J. B. Thompson
    Keywords: poetical medium, Khāqāni's Odes, anti, philosophy, discursive order, hegemony
  • Maryam Raminnia Pages 31-61
    The result of arboreal discourse in literary creation is to draw an unaccomplished diagram of the established concepts in the past, present and future, as well as to constitute a structured cognition. This is a center-oriented and terristorial approach. Rhizomatic approach on the other hand, disrupts the hierarchical discipline and connects the ideas and concepts in the horizontal level, in a way that text-reading will be more a process of discovering the connections and functions rather than searching for a single meaning and signification. This article, based on the ideas of J.Deleuze and others who have introduced the philosophical and epistemological principles of rhizomatic perspective, intends to show the capacities of this perspective in reading texts
    Keywords: arboreal approach, rhizome, rhizomatic, Deleuze, pluralism, literary work
  • Hassan Zolfaghari Pages 63-95
    One of the most common forms of popular literature and poetic couplet is Bvmysrvdhay different parts of Persia and Persian language countries. Couplet with respect to the pre-Islamic Iranian literature and history in brief and talent of expression and reflection of people''s lives has always been known and popular format. In this paper, based on a research project about the author of the popular poetic literature, poetry and Amhsrvd of 302 species, 100 species with different names and functions Have been written in the form of couplets. The purpose of this article is to show the range and geographical distribution couplet in Persian and Persian-speaking countries. The results show that the use of couplets with the Masnavi, both of which are Iranian, equally 67% of all species of poetic literature community constitutes 33 percent in the couplet, and names like bit-Bayati, couplet, Dvbytv, Chharbytv, songs, Trunk, Fhlvyat, Klhfryad, parting, four, Sytk, Chhardanh, Chhargany, Dstvn, Bydgany and recognized.
    Keywords: Couplet, AmhSrvd, popular literature, poetry, names couplet
  • Ali Akbar Rezadoost Pages 97-125
    The greatest mystics are those who believe that “silence” is the only way of speaking of God. Mowlānā justifies this approach as the capacity for creating multi-sided meanings. He symbolically asserts that Meaning is an Ocean, one can never be drowned into it but through “silence”. That is why a true fish in this ocean is “A Talking Dumb”. Gadamer, in his own turn, through demystifying St. Augustin’s “inner word” (equal to Mowlānā’s “ocean of meaning”), takes the narrative universe of hermeneutics as made up of two contrasting Words: Inner Word which is all content lacking any true idea; Outer Word which can never coincide with inner intention. There remains, thus, no ways but a constant search for “The word of Thinking” in order to express the innermost intentions manifested as images and symbols in mysterious and unshaped mystical sayings
    Keywords: The Talking Dumb, Mowlānā the ocean of meanings, inner word, hermeneutics
  • Farideh Davoudi Moghaddam Pages 127-149
    The versified story Arash-e Kamāngir is among the typical examples of modern Persian narrative poems which can be analyzed from different narratological perspectives. In this article, apart from the story’s plot, time, characterization, and focalization, its mythological nature has also been studied. The results reveal that the poet has benefited from a variety of narrators to direct the narrative; he has also dramatized the social circumstance through explaining the incessant actions of the focalized and focalizers who play their role in the formation of heroic and mythical characters. This aspect of the work accompanied by its epic context, lyrical descriptions and mythological spirit has turned the poem to a memorable work of literature.
    Keywords: Arash, e Kamāngir, narratology, plot, focalization, characterization
  • Omid Tabibzadeh, Baradaran Hemmati Navid Pages 151-172
    Genitive constructions, in terms of different criteria such as the possibility of displacing their nominal and attributive dependents, can be divided into attributive genitives (which can both precede and follow adjectives) and nominal genitives (which do not precede adjectives except for the cases that results in a meaning shift or ungrammaticality of noun phrase).In this article, genitive constructions have firstly been explored and classified from such a perspective, and they have then been divided into two general classes namely predicative genitive constructions and non-predicative genitive constructions. It has also been explained that although the intonation pattern of ‘Head+ attributive genitive’ is to some extent similar to that of compound nouns, this genitive is in fact regarded as one of the premodifiers of nouns that mainly functions as a specific adjunct for nouns in non-predicative genitive constructions
    Keywords: nominal group, genitive construction, nominal genitives, attributive genitives
  • Mohammad Rasekh Mahand, Roghieh Salimian Pages 173-192
    This article through studying the adverbial clauses order in Persian intends to show its relation with semantics, discourse, weight and iconicity. To do this, 1343 complex sentences including six semantic subtypes, i.e. temporal, conditional, causal, purposive, resultive and manner clauses, were selected. Statistical analysis based on corpus data from spoken and written Persian proved that the adverbial clauses exhibit a mixed pattern of pre- and postposing, although they often tend to precede the main clause. It was also shown that three of the four above-mentioned factors, namely semantics, discourse and iconicity influence the position of adverbial clauses. Semantics is the most important of competing forces, to be followed by iconicity which is especially effective on initial clauses. Weight, on the other hand, proved to be of no significance in the sequence of adverbial clauses.
    Keywords: adverbial clauses, initial position, final position, weight, iconicity