فهرست مطالب

فرآیند مدیریت و توسعه - سال بیست و هفتم شماره 4 (پیاپی 90، زمستان 1393)

فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه
سال بیست و هفتم شماره 4 (پیاپی 90، زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1394/03/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • احمد عربشاهی کریزی صفحات 3-24
    هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل تعالی سازمانی از منابع اسلامی و خصوصا قرآن و نهج البلاغه و ارائه الگوی سازمان متعالی با رویکرد اسلامی با استفاده از مدل معادلات ساختاری می باشد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، پیمایشی- تحلیلی است. جامعه تحقیق، موسسات آموزش عالی شهر مشهد می باشد و نمونه ای به تعداد 154 نفر به صورت طبقه ای تصادفی انتخاب گردید. محاسبات انجام شده با نرم افزار SPSS 16.0 نشان می دهد که مقدار شاخص KMO برابر 0.905 است و تعداد نمونه برای تحلیل عاملی کافی می باشد. برای گردآوری داده ها ابتدا قرآن و نهج البلاغه و مباحث مربوط به تعالی مورد بررسی واقع شد و عوامل مربوط به سازمان متعالی شناسایی و سپس با تشکیل پنل دلفی به معرض نظرخواهی خبرگان گذاشته شد و با توجه به نظریات خبرگان به طراحی پرسشنامه ای با 63 سوال بر اساس طیف لیکرت پنج گزینه ای اقدام شد. به منظور ارزیابی روایی، پرسشنامه در اختیار تعدادی از اساتید رشته مدیریت قرار گرفت. برای بررسی پایایی به محاسبه آلفای کرونباخ اقدام شد، آلفای کرونباخ برابر با 0.962 و حاکی از آن است که پرسشنامه از پایایی قابل قبولی برخوردار است. در جهت آزمون مدل مفهومی پژوهش، از روش تحلیل مسیر معادلات ساختاری و از نرم افزار LISREL 8.50 استفاده شد. نتایج نشان می دهد که شاخصها، متغیرهای پنهان را به نحو معناداری سنجیده و ارتباط با خدا، ارتباط با دیگران و ارتباط با خود مبتنی بر شاخصهای یاد شده در ایجاد سازمان متعالی موثرند. بر اساس شاخصهای برازش، مدل مناسب تشخیص داده شد، دارای برازش مناسبی بوده و از قدرت تبیین مطلوبی برخوردار است.
    کلیدواژگان: اسلام، قرآن، نهج البلاغه، تعالی سازمانی، مدل معادلات ساختاری
  • عباس منوریان*، فاطمه فضلی، جمشید مصباحی صفحات 25-46
    تسهیم دانش به عنوان ابزاری برای ایجاد مزایای رقابتی، یکی از مهمترین نگران ی های مدیریتی سازما نهاست. به منظور ایجاد قابلی تهای تسهیم دانش، سازما نها باید عواملجامعی را تدوین کنند که بتوانند جریان دانش و ارتباطات را تسهیل کنند. بر این اساس هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل بازدارنده و پی شبرنده بر تسهیم دانش در سازمان دولتی است. این پژوهش از نگاه هدف، کاربردی، از نگاه چگونگی گردآوری داده ها توصیفی-همبستگی، از جنبه زمانی، مقطعی و از نگاه نوع داده ها کمی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را مدیران و کارکنان یک سازمان دولتی تشکیل می دهند که در سال 1392 تعداد آنها 150 نفر بوده است. ابزار گر دآوری داده ها شامل پرسشنامه عوامل موثر بر تسهیم دانش و پرسشنامه عوامل بازدارنده است. در پژوهش حاضر، روایی پرس شهای مربوط به متغیرهای پرسشنامه از طریق روش تعیین اعتبار محتوایی)صوری(انجام شده است و پایایی پرس شهای پرسشنامه نیز بر اساس آزمون ضریب آلفای کرونباخ 98 / 0 به دست آمده است. نتایج نشان می دهد تمام ی عوامل مورد بررسی-فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، فناوری اطلاعات، حمایت و تعهد مدیریت ارشد و عوامل فردی- بر تسهیم دانش در سازمان دولتی موثر هستند. همچنین یافت ه ها مبین آن است که یک مانع فردی، چهار مانع سازمانی و دو مانع فناورانه، از جمله مهم ترین موانع موجود بر سر راه تسهیم دانش در سازمان دولتی هستند.
    کلیدواژگان: تسهیم دانش، مدیریت دانش، سازمان دولتی، عوامل موثر (پیش برنده)، عوامل بازدارنده
  • علی کاظمی، امیررضا کنجکاو منفرد*، مرتضی محمودی میمند، علیرضا کنجکاومنفرد صفحات 47-66
    امروزه، اخلاق سازمانی ضرورت و لازمه یک جامعه سالم می باشد. در این راستا، هنگامی که استانداردها یا ارزشهای اخلاقی سازمان به طور گسترده ای بین افراد رایج شود موفقیت سازمانی افزایش می یابد. بنابراین، در این تحقیق تلاش شده است عواملی که باعث بهبود و ارتقای اخلاق سازمانی می شود شناسایی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. پژوهش حاضر، از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را معاونین، مدیران و کارشناسان شرکت برق منطقه ای یزد تشکیل می دهند. در این تحقیق از پرسشنامه و مصاحبه به منظور جمع آوری داده ها استفاده شده است. در راستای تجزیه و تحلیل داده ها مدل یابی معادله ساختاری به کار رفته است. یافته ها نشان داد که در شرکت مورد مطالعه (برق منطقه ای یزد) شش عامل در ارتقای اخلاق سازمانی تاثیرگذار هستند. نتایج مدل یابی معادله ساختاری نیز ضمن تایید برازش مدل نشان داد که هر شش عامل تاثیر معنی داری بر اخلاق سازمانی دارند. نتایج این تحقیق نشان داد که عدالت سازمانی بیشترین تاثیر را بر اخلاق سازمانی دارد. متغیرهای فرهنگ و مدیریت، تعهد و انگیزش، آموزش، استقلال و مشارکت و شناخت نیز در درجات بعدی اهمیت قرار دارند.
    کلیدواژگان: اخلاق سازمانی، مدل یابی معادله ساختاری، شرکت برق منطقه ای یزد
  • علی صفری، بهنام گلشاهی *، نبی الله کهن صفحات 67-90
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر ساختار بر عملکرد سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی گری استراتژی های ترکیبی رقابتی و رویکرد مبتنی بر منابع در شرکت گاز استان اصفهان صورت گرفته است. این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و کارکنان شرکت گاز به تعداد 829 نفر و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان به تعداد 260 نفر محاسبه شده و نمونه گیری به روش طبقه ای متناسب با حجم جامعه بوده است. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه 44 سوالی محقق ساخته بوده که روایی آن به دو روش صوری و سازه و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ تایید گردیده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Amos 22 و به روش الگوسازی معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج تحقیق نشان داد که ساختار سازمانی شرکت بصورت مستقیم بر عملکرد سازمانی تاثیر معناداری دارد. همچنین با توجه به نتایج دیگر، ساختار سازمانی بصورت غیر مستقیم و از طریق نقش میانجی گری استراتژی های ترکیبی رقابتی و رویکرد مبتنی بر منابع بر عملکرد سازمانی تاثیر معنادار دارد.
    کلیدواژگان: راهبرد ترکیبی، رویکرد مبتنی بر منابع، ساختار، عملکرد، مدلسازی معادلات ساختاری
  • غلامرضا خوش سیما، فاطمه خریدار* صفحات 91-116
    این مقاله تاثیر عناصر انعطاف پذیری تولید(یکپارچگی، استراتژی مدیریت تامین کننده، و استراتژی انتخاب تامین کننده) را بر عملکرد کسب وکار مورد بررسی قرار می دهد. برای دست یابی به این هدف، رابطه بین یکپارچگی (یکپارچگی استراتژی، تکنولوژی، مشتری، و تامین کننده)، استراتژی مدیریت تامین کننده (تعهد اولیه تامین کننده، نقشه مسیر کیفیت، نقشه مسیر تکنولوژی)، و استراتژی انتخاب تامین کننده (تکنولوژی، کیفیت، هزینه، و تحویل) بر عملکرد کسب وکار با استفاده از یک مدل مفهومی مورد مطالعه قرار گرفته است. داده ها از دو صنعت خودرو و کاشی و سرامیک، به روش پیمایشی جمع آوری شده است؛ برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، رویکرد رگرسیون گام به گام و نرم افزار Spss بکار گرفته شد. در این دو صنعت تاثیر متغیر یکپارچگی بیشتر از دو متغیر دیگر و استراتژی مدیریت تامین کننده بیشتر از استراتژی انتخاب تامین کننده بر عملکرد کسب-وکار معنی دار گردید.
    کلیدواژگان: یکپارچگی، استراتژی مدیریت تامین کننده، استراتژی انتخاب تامین کننده، عملکرد کسب وکار
  • زهرا رزمی، نسترن حاجی حیدری، عاطفه سادات حسینی کیا* صفحات 117-138
    مدل های کسب و کار مورد استفاده در تجارت همراه در صورتی برای مشتریان دارای منافع خواهند بود که ارزش پیشنهادی موجود در ابزار همراه مانند استفاده از سرویس در هر مکان، آسایش، محلی سازی و شخصی سازی را به مشتریان خود در سرویس پیشنهادی ارائه نمایند. این پژوهش به دنبال آن است که به بررسی عوامل موثر در طراحی مدل کسب و کار تجارت همراه در حوزه واسط مشتری با استفاده از آنتولوژی مدل کسب و کار استروالدر بپردازد. به این صورت که ابتدا با استفاده از روش فرا تلفیق، عوامل موثر در طراحی مولفه های مدل کسب و کار تجارت همراه در حوزه های واسط مشتری و محصول استخراج می گردد. برای تائید و صحه گذاری عوامل شناسایی شده تحلیل واریانس درون گروهی، تحلیل هم بستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد استفاده قرار می گیرد. یافته های این پژوهش نشان دهنده تاثیرگذاری مولفه های واسط مشتری روی محصول در مدل کسب و کار تجارت همراه است. نتایج این پژوهش برای بازیگران فعال در شبکه ارزش تجارت همراه از جمله بانک ها، اپراتورها، فراهم کنندگان سرویس های ارزش افزوده، قابل استفاده می باشد. بنابراین پژوهش حاضر می تواند در پیشبرد علم در حوزه طراحی مدل های کسب و کار سهم داشته باشد.
    کلیدواژگان: مدل کسب و کار، ارزش قابل ارائه، مشتری، تجارت همراه، تحلیل همبستگی
  • امین کرامت پناه، محسن کرامت پناه صفحات 139-164
    یک سهم بازار CBBEدر این پژوهش برای تعریف ارزش ویژه برند بر مبنای مشتری (متناسب و نمونه از خریداران فروشگاه های بزرگ که بر مبنای جنسیت متوازن شده اند برای ارزیابی آمیخته t جمع آوری شده است. برای جنس مردان و زنان از تست های سری استفاده شده است که همواره خریداران زنان نمره های بالاتری از CBBEبازاریابی و حد متوسط را به خود اختصاص داده اند. به هرحال شدت توزیع، وابستگی علامت تجاری، در زنان به طور قابل ملاحظه ای نسبت به مردان بالاتر بود 1 سهم کلی علامت تجاری ولی مردان در مقایسه با زنان احساس می کردند که فروشگاه های بزرگ، کالاها را بسیار ند. این مطالعه با بررسی کاربردهای بازاریابی، مطالعه محدودیت ها ا بالا قیمت گذاری کرده و فرصت های پژوهشی آینده خاتمه یافته است.
    کلیدواژگان: آمیخته بازاریابی، برندگذاری، سهم بازار، مشتری، فروشگاه، وفاداری به علامت تجاری، خریداران
  • مهدی اکبری*، محمد مهدی پرهیزگار صفحات 165-197
    علی رغم توسعه شایسته سوابق علمی و تجربی مدیریت دانش، هنوز تعداد زیادی از سازمانها، در بهره برداری اثربخش آن ناکام مانده اند. ازجمله دلایل این ناکامی، شناخت و ترجمان نامناسب از ابعاد پیشبرد مدیریت دانش سازمانی و نبود یک رویکرد کل گرای کمی و کیفی در ارزیابی مولفه های کلیدی و اهداف استراتژیک کنترلی منتج از فرایند ترجمان است. این مقاله به دنبال سنجش راهبردی مدیریت دانش سازمانی است. در این بررسی، برای سنجش راهبردی مدیریت دانش سازمانی که مبتنی بر تزریق نگاه سیستمی به روش ارزیابی متوازن و تبلور روش ترجمه سیستمی راهبرد است؛ ضمن انجام مطالعات کتابخانه ای، از مصاحبه با خبرگان و الگوریتم های کیفی و کمی مناسب نظیر روش گسترش عملکرد کیفیت و روش تاپسیس فازی استفاده گردید. بر این اساس، 13 مولفه کلیدی و 21 هدف استراتژیک کنترلی در لایه های چهارگانه سیستمی شامل ورودی، فرایند، خروجی و پیامد، احصاء و با رویکرد منطق رادار، تحلیل و وضعیت داشبوردهای پایش مدیریت دانش سازمانی مشخص شد. در انتها با انجام یک مطالعه موردی از کاربرد متدولوژی پیشنهادی در شرکتهای تابعه یک هلدینگ صنایع غذایی، مفاهیم ذکر شده به طور عمیق تری مورد توجه قرار گرفت.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، روش ارزیابی متوازن، روش ترجمه سیستمی راهبرد، روش گسترش عملکرد کیفیت، تاپسیس فازی، رادار
|
  • Ahmad Arabshahi Pages 3-24
    The goal of this study was to present a model with Islamic approach for the organization. To achieve this goal, a conceptual model of research designed. This model includes four latent variables. Each one of these latent variables has observed variables. On the basis of the conceptual model, the questionnaire for the measurements of the variables was composed. The statistic society of this research are higher education institutes in Mashhad. 154 questionnaires were gathered. Using SPSS 16.0 and LISREL 8.50 softwares for statistical analysis of data. The conceptual research model was approved by factor analysis, path analysis and structural equation.
    Keywords: Islam, Quran, Nahju, albalaghah, Organizational excellence, Structural equation modeling
  • Abbass Monavarian*, Fatemeh Fazli, Jamshid Mesbahi Pages 25-46
    Knowledge sharing, as a means of creating competitive advantage, is among the most important management concerns of organizations. In order to create knowledge sharing ability, organizations have to develop comprehensive factors that can facilitate the flow of knowledge and communication. Thus, the purpose of this study was to examine the factors that accelerate or decelerate knowledge sharing in East Azerbaijan Social Security Organization. This research is descriptive, applied, correlational and quantitative. The statistical population consisted of 150 managers and employees of the organization in 2013. Data were collected by a standardized questionnaire, containing the factors affecting knowledge sharing. The questionnaire was validated by means of face validity and its reliability was measured through Cronbach alpha coefficient, which was 0.98. The results show that all the factors under study, including corporate culture, organizational structure, information technology, support and commitment of senior management, and personal factors influence knowledge sharing in this organization. Finally, the priority impact of the factors is as follow: organizational culture (0.23), personal factors (0.16), information technology (0.13), the support and commitment of senior management (0.12), and organizational structure (0.11).
    Keywords: Knowledge Sharing, Corporate Culture, Organizational Structure, Information Technology, Support, Commitment of Senior Management, Personal Factors
  • Ali Kazemi, Amir, Reza Konjkav Monfared*, Morteza Mahmudi Meymand, Ali, Reza Konjkav Monfared Pages 47-66
    Today, the work ethics is a necessary and essential factor for a healthy society. In this regard, when the standards or moral values to be widely prevail among individuals, organizational success will increase. Therefore, in this study, we identify and analyze the factors that improved work ethic. This study is an applied and descriptive survey. Statistical populations are managers and experts of Yazd Regional Electric Company. In this research, questionnaires and interviews were used for data collection. In order to data analyzing, structural equation modeling is used. The results show that there are six factors affect on work ethic in Yazd Regional Electric Company. Results also confirm the model fitness and show that six factors have a significant effect on work ethics. The results show that organizational justice has the most effect on work ethics. Culture and management, commitment and incentive, training, freedom and recognition have been placed in next rank.
    Keywords: Organizational ethics, structural equation modeling, Yazd Regional Electric Company
  • Dr Ali Safari, Behnam Golshahi, Nabiallah Kohan Pages 67-90
    Today, companies in the challenging conditions will be successful while acquiring sufficient knowledge and recognition regarding environmental challenges create progress and improvement in their performance. In this regard, the present study has investigated the effect of structure on organizational performance taking into account the intermediary role of competitive-compositional strategies and resource-based approach in the Gas company in Isfahan. The research is descriptive –correlative. Statistical research community includes 829 executives and employees of the Isfahan Gas company and sample size is calculated 260 by using Morgan table and sampling is stratified by population size. Data collection tool is a researcher made questionnaire of 44 questions that its validity has been verified in two ways of face and construct and reliability has been verified using Cronbach's alpha. Data analysis is done using software Amos 22 based on structural equation modeling. The results showed that the company's organizational structure has a significant direct effect on organizational performance. Also according to the results, the organizational structure indirectly through the mediation of competitive-compositional strategies, and resource-based approach has a significant effect on organizational performance.
    Keywords: Competitive, compositional Strategy, Resource, based Approach, Organizational Structur, Organizational Performance
  • Gholamreza Khoshsima, Fateme Kharidar * Pages 91-116
    This study examines the impact of manufacturing flexibility factors) integration, supplier management strategy, and supplier selection strategy(on business performance. For this purpose, the relationship between integration (corporate strategy, technology, customer, and supplier integration), supplier management strategy (supplier early involvement, quality roadmap, and technology roadmap), and supplier selection strategy (technology, quality, cost and delivery) on business performance were examined using a conceptual model. The data were collected from both automobile and the ceramic tile industries by survey approach. To analyze collected data, step wise regression approach and spss software was employed. The results indicated that in these two industries, significant effects of integration more than the other two variables and supplier management strategy more than the supplier selection strategy on business performance.
    Keywords: Integration, Supplier management strategy, Supplier selection strategy, Business performance
  • Zahra Razmi, Nastaran Haji Heydari, Atefeh Sadat Hosseini Kia Pages 117-138
    Mobile commerce business models will be beneficial for customers if the proposed services include service usage at any location, ability to localize/personalize and comfort in using services. The objective of this research is to explain mobile commerce and design business model in customer interface and product using Osterwalder business model anthology. Hence, this research aims to design and confirm effective factors in designing customer and product interface in mobile commerce business model at macro level. This is done primarily by using Meta synthesis, for extracting factors in mobile commerce business models. Confirming factors and relationship between customer interface with product done by Bonferroni test, correlation analysis, regression analysis. Finding show positive relationship of customer interface on product in propose mobile commerce business model. The results of this research are helpful for active players in mobile commerce value network such as banks, operators and value added service providers (VASP). Formerly, researches conducted for business model design for mobile commerce are limited. Therefore, this research can be influential in mobile commerce business model advancement.
    Keywords: Business model, Value Proposition, Customer, Mobile Commerce, correlation analysis
  • Mehdi Akbari, Mohammad Mehdi Parhizgar Pages 165-197
    Findings indicate that despite the satisfying development in conceptual and theoretical dimension of knowledge management, many organizations and industries, yet, have failed in successful and effective implementation of KM. Among the reasons for this failure, are some deficiencies in terms of methodological on inappropriate recognition and translation of KM dimensions and lack of quantitative and qualitative approaches in assessment of KM objectives derived from translation of KM that there remain some problems to be resolved. This article attempts to evaluate knowledge management. To do so, systematic way to translate strategy with balanced scorecard based on system approach, after a review of relevant literature in KM maturity methods, it uses the experience of knowledge managers and experts, in quality function deployment (QFD) approach. Accordingly, 21 objectives in thirteen categories of strategic evaluation zones for assessment of organization situation were suggested in four layer of system (Input, Process, Output, and Outcome). Furthermore, this paper shows how a company in order to specify situation of dashboards for strategic evaluating of objectives in KM progress can use fuzzy TOPSIS approach based on RADAR logic. Finally, an application in three of sub-corporate for a holding Company in the food industry is presented to illustrate the proposed methodology
    Keywords: Balanced Scorecard (BSC), Knowledge Management (KM), Quality Function Deployment (QFD), Systematic Approach to Balanced Scorecard, Fuzzy TOPSIS, Dashboards