فهرست مطالب

فصلنامه مدیریت پرستاری
سال چهارم شماره 1 (پیاپی 13، بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/05/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • فرشید شمسایی، زکیه داودآبادی، امیر صادقی * صفحات 9-17
    مقدمه
    محیط سازمان ایجاب می کند که مدیران در هر زمان سبک رهبری مناسب را با شرایط موجود و تیپ شخصیتی خود و زیر دستان انتخاب نمایند تا موجب افزایش بهره وری و اثر بخشی سازمان گردد.
    هدف
    این مطالعه به تحلیل رابطه بین سبک رهبری و ویژگی شخصیتی مدیران پرستاری مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهر همدان پرداخته است
    روش
    در این مطالعه همبستگی 90 مدیر پرستاری(مترون، سوپروایزران وسرپرستاران) مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهر همدان در سال 1393 با روش نمونه گیری سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه 12 سوالی «توصیف اثربخشی و انعطاف پذیریLEAD» و پرسشنامه 60 سوالی «ویژگی شخصیتی نئو» بودند. ابزار ها استاندارد بوده و پایایی انها بترتیب (92 /0r= و 68 /0r=) و به صورت خودگزارشی تکمیل گردیدند. داده ها با استفاده از برنامه 16SPSS و آمار توصیفی و آزمونهای استنباطی کای دو، آزمون تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند (05 /0> α)
    یافته ها
    سبک رهبری غالب واحدهای مورد مطالعه سبک رهبری توجیهی (52 /2 %) بود. همچنین بین ویژگی های شخصیتی برون – درون گرایی و سبک رهبری ارتباط معنی داری وجود داشت (030 /0 p=) ولی بین ویژگی های شخصیتی روان آزرده گرایی، انعطاف پذیری، توافق پذیری و وجدانی بودن و سبک رهبری ارتباط معنی داری وجود ندارد.(05 /0)
    نتیجه گیری
    میتوان با توجه به نوع ویژگی های شخصیت مدیران (برون گرایی) انها را برای بکارگیری سبک مشارکتی اماده نمود.
    کلیدواژگان: سبک رهبری، مدیران پرستاری، ویژگی های شخصیتی
  • مریم سلمانی مود *، سید ابوالفضل وقار سیدین صفحات 18-27
    مقدمه
    با عنایت به این که اشتیاق شغلی پرستاران با پیامدهایی چون تعهد سازمانی و رضایت شغلی مرتبط است، تلاش جهت ارتقاء آن ضروری به نظر می رسد. اولین گام در رسیدن به این هدف، تعیین عوامل موثر بر اشتیاق شغلی است که در این زمینه، مطالعات انجام شده در ایران بسیار محدود است.
    هدف
    بررسی ارتباط توانمندی ساختاری و بروز سوء رفتارهای کلامی و غیر کلامی در محل کار با اشتیاق شغلی پرستاران و برخی عوامل موثر بر آن در میان پرستاران شاغل بوده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی و توصیفی-تحلیلی، داده ها به روش نمونه گیری هدفمند از میان 400 پرستار (حداقل دارای یک سال سابقه کار و دارای مدرک کارشناسی پرستاری) شاغل در 6 بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1393 جمع-آوری گردید. اطلاعات با پرسشنامه جمع آوری گردیدند؛ اشتیاق شغلی با ابزار اشتیاق شغلی اتریچ (2003) (Utrecht Work Engagement Scale)، توانمندی ساختاری با پرسشنامه شماره 2 شرایط محیط کاری (2001) (Conditions of Work Effectiveness Questionnaire-II) و ابزار سوء رفتارهای کلامی و غیر کلامی در محل کار (Workplace Incivility Scale، (2001) مورد ارزیابی قرار گرفتند. در مطالعه حاضر، آلفای کرانباخ جهت پایایی برای 3 پرسشنامه مذکور به ترتیب 88 /0، 92 /0 و 92 /0 بود. داده ها در نرم افزار SPSS (نسخه ی 16) با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون، تی تست مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه و رگرسیون چندگانه در سطح معنی داری 05/0 p< تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    میانگین کلی نمره اشتیاق شغلی، توانمندی ساختاری و بروز سوء رفتارهای کلامی و غیر کلامی در محل کار به ترتیب (19 /19) 09 /64، (29 /3) 21 /16 و (76 /0) 95/1 بود که نشاندهنده اشتیاق شغلی و توانمندی ساختاری متوسط و سطوح پایین بروز سوء رفتارهای کلامی و غیر کلامی درک شده در محیط کار است. اشتیاق پرستاران در مطالعه با درک آنان از توانمندی ساختاری همبستگی مثبت و معنی داری نشان داد (05 /0 p<، 37/0r=). لیکن، بین اشتیاق شغلی با سوء رفتارهای کلامی و غیر کلامی تجربه شده توسط پرستاران ارتباط معنی داری مشاهده نگردید (05 /0 p˃). همچنین، بین توانمندی ساختاری درک شده توسط پرستاران با سوء رفتارهای کلامی و غیر کلامی در محل کار نیز رابطه منفی معنی داری وجود داشت (05 /0 p<، 26/0r=-). توانمندی ساختاری، جنسیت، سن و وضعیت تاهل مجموعا 19 درصد از واریانس اشتیاق شغلی را تبیین نمودند.
    نتیجه گیری
    مدیران پرستاری به منظور ارتقاء هرچه بیشتر اشتیاق شغلی پرستاران و کاهش هرچه بیشتر بروز سوء رفتارهای کلامی و غیر کلامی در محل کار آنها ازم است راهکارهایی را جهت توانمندسازی ساختاری در بیمارستان لحاظ نمایند.
    کلیدواژگان: اشتیاق شغلی، سوء رفتارهای کلامی و غیر کلامی در محل کار، پرستاران، توانمندی ساختاری
  • امیر صادقی، عسکر گهرلو ارکواز، فاطمه چراغی *، عباس مقیم بیگی صفحات 28-38
    مقدمه
    کسانی که در جهت خدمت به دیگران جامه رهبری به تن می کنند می توانند بر پیروانشان تاثیر مثبت بگذارند. همواره هم عملکرد ضعیف و نارضایتی کارکنان به ضعف در رهبری نسبت داده شده است. اما ایا در سازمان های بهداشتی چنین رابطه ای برقرار است؟
    هدف
    این مطالعه به بررسی رابطه بین سبک رهبری خدمتگزار سرپرستاران با رضایت شغلی پرستاران می پردازد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی- تحلیلی است که در سال 1393 بر روی 304 نفر از پرستاران مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی همدان با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از نوع نسبتی انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل دو پرسشنامه استاندارد رهبری خدمتگزار (2009)و رضایت شغلی اسپکتور (1991) بود. اعتبار آنها با استفاده از محاسبه الفای کرونباخ بترتیب (95 /0) و (82 /0) بوده است. در تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام با استفاده از نرم افزار 16SPSS در سطح اطمینان 95 /0 انجام گرفت.
    یافته ها
    رضایت شغلی پرستاران در سطح متوسط قرار داشت. بین سبک رهبری خدمتگزار سرپرستاران با رضایت شغلی پرستاران رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (001 /0>P، 62/0=r). مولفه های تواضع و فروتنی، خدمت رسانی و اعتماد از بین مولفه های رهبری خدمتگزار تبیین کننده 39 درصد از واریانس رضایت شغلی پرستاران بودند.
    نتیجه گیری
    سه مولفه تواضع و فروتنی، خدمت رسانی و اعتماد از مولفه های سبک رهبری خدمتگزار سرپرستاران پیش بینی کننده رضایت شغلی پرستاران بود. از این رو مدیران پرستاری با بکارگیری مولفه های این سبک می توانند موجبات ارتقاء رضایت شغلی پرستاران را فراهم نمایند.
    کلیدواژگان: رهبری خدمتگزار، رضایت شغلی، پرستاران، سرپرستاران
  • جعفر صادق تبریزی، یگانه پرتوی * صفحات 39-48
    مقدمه
    شیوع عفونت در اثر رعایت نامناسب بهداشت دست منجر به افزایش مرگ و میرو هزینه ها خواهد شد. رعایت بهداشت دست به صورت اثربخش می تواند عفونت های مراقبت های بهداشتی را کاهش دهد. ممیزی بالینی که به عنوان یکی از روش های ارتقای کیفیت خدمات می تواند تاثیر بالقوه زیادی در این زمینه داشته باشد.
    هدف
    مطالعه با هدف ارزشیابی فرایند رعایت بهداشت دست پرستاران به روش ممیزی بالینی انجام گرفته است
    روش
    مطالعه حاضر از نوع مداخله ای(قبل و بعد) به روش ممیزی بالینی در بخش های جراحی و داخلی یکی از بیمارستان های خصوصی منتخب شهر تبریز در سال 92_93 به مدت 9 ماه انجام گرفته است. نمونه ها پرستاران در تمامی شیفت های کاری بودند. تیمی از کارشناس کنترل عفونت، سوپروایزرآموزشی، کارشناس حاکمیت بالینی، کارشناس مدیریت خدمات بهداشتی درمانی فرایند ممیزی را انجام دادند. روش ممیزی بالینی با طی 6 مرحله: تعیین موضوع ممیزی، استخراج معیارها و استانداردها برای موضوع انتخاب شده، شناسایی وضعیت موجود فرایند انتخاب شده، مقایسه نتایج حاصل از بررسی وضعیت موجود با استانداردها، (قبل ممیزی)، ارایه راهکارهای اصلاحی جهت رفع شکاف استانداردها و عملکرد واقعی ودر آخر ممیزی مجدد جهت اطمینان از استمرار و موثر بودن ارتقا، (بعد ممیزی) انجام شد. ابزار مطالعه چک لیست پایش عملکرد و مشاهده شستن دست بوده که با استفاده از دستورالعملهای سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تدوین گردید. با نسبت روایی (CVR) 85/. و شاخص روایی محتوایی (CVI) 8/. و با آلفا کرونباخ 75/. (پایایی) چک لیست تایید گردید. تمایش داده ها در نرم افزارExcel انجام شد.
    یافته
    تعداد کل موقعیت های شستن دست قبل از مداخله (126) مموقعیت بوده که با اجرای مداخلات، به (168) موقعیت افزایش یافته است. نتایج حاصل از ممیزی بالینی فرایند فوق نشان می دهد که میزان کلی مطابقت با استاندارد بهداشت دست قبل از مداخله (1 /71 %) بوده که بعد از اجرای مداخلات به (59 /73%) ارتقا یافته است.
    نتیجه گیری
    فرایند ممیزی بالینی نقش مهمی در بهبود اسناتداردها بهداشت دست دارد و ایجاد تیم از کلیه پرسنل در گیر در فرایند اجرای آن را تسهیل میکند.
    کلیدواژگان: بهداشت دست، پرستار، فرایند ممیزی بالینی
  • فاطمه خراشادی زاده *، محمدرضا آهنچیان صفحات 49-60
    مقدمه
    معنویت در سازمانها به عنوان یک پدیده نوبنیاد، دارای ابهامات، تعاریف و مدلهای متعددی است که زمینه های فرهنگی در آن بسیار موثر است. لذا ضروری است که جامعه پرستاری ایران اسلامی با مفهوم پردازی مناسب در این زمینه، مفهوم مدیریت معنوی را براساس آموزه های اسلامی تبیین نماید.
    هدف
    تبیین مدیریت معنوی در جامعه پرستاری ایران اسلامی بوده که در سال 1392 انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه پدیدارشناسی تفسیری بر روی 17 نفر از افراد عضو هئیت علمی دانشگاه با دارای سابقه مدیریت در دانشگاه های علوم پزشکی و فردوسی مشهد در سال 1392 انجام شد. شرکت کنندگان در این مطالعه به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. روش جمع آوری داده ها مصاحبه های نیمه ساختاریافته 30 تا 90 دقیقه ای بود. از روش آلن و جیسون (1990)برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. روش های تعیین صحت و اعتبار یافته ها شامل قابلیت اعتبار، اطمینان تصدیق و انتقال مدنظر قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که مدیریت معنوی در پرستاری با سه مضمون مدیر معنوی (خادم و خدمتگزار بودن، اسوه حسنه بودن، عمل گرایی و دیگران را دیدن،)، کارمند معنوی(تقویت معنویت در سطح فردی و ظهور معنویت در سطح سازمانی) و سازمان معنوی (نسبت مطلوبیت هزینه اثربخشی خدمات، بهداشت روان فرد و دستیابی به اهداف برای سازمان پرستاری معنوی) می باشد.
    نتیجه گیری
    انتخاب مدیران پرستاری که معنویت را در سطح فردی خود تثبیت نموده اند، میزان دستیابی به موفقیت در پرسنل،و ایجاد سازمان پرستاری معنو ی را تسهیل و ترغیب خواهد نمود.
    کلیدواژگان: مدیریت معنوی، پدیدارشناسی، مدل، پرستاری، جامعه ایران اسلامی
  • فاطمه علم نشان، سیدعلی ناجی * صفحات 61-68
    مقدمه
    مدیران پرستاری به دلیل ماهیت حرفه ای خود و مواجه شدن با شرایط بحرانی همواره با تردید در تصمیم گیری مواجهند و این خود با ریسک بالایی همراه بوده ومی تواند آسیب جدی به حرفه و بیمار وارد کند. لذا، شناخت عوامل موثر بر کاهش میزان تردید مهم است.
    هدف
    این مطالعه میزان تردید در تصمیم گیری مدیران پرستاری و رابطه آن با برخی ویژگی های شغلی آنان را در بیمارستان های شهرستان دزفول در سال 1393بررسی می کند.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی – تحلیلی بر روی 65 مدیر پرستاری شامل مترون، سوپر وایزر و سرپرستار دزفول انجام شد. نمونه گیری به روش سرشماری و ابزار گردآوری داده ها با پرسشنامه پژوهشگر ساخته که شامل دو قسمت بود، انجام گرفت. در قسمت اول مشخصات شغلی و در قسمت دوم «تردید در تصمیم گیری» نمونه های مورد مطالعه مورد سنجش و بررسی قرار گرفتند. برای روایی پرسشنامه از روش روایی محتوا استفاده شد و پایایی آن از طریق روش آزمون- بازآزمون 95 /0 محاسبه گردید.. داده ها با نرم افزار20 SPSSو با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی(آزمون ضریب همبستگی پیرسون، من- ویتنی، کروسکال- والیس) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    میزان تردید در اکثر مدیران پرستاری(7 /67 درصد) در حد کم بوده و بین تردید در تصمیم گیری و سنوات مدیریت رابطه آماری معکوس و معنی داری بدست آمد(03 /0 p=، 241/0- r=)، در حالی که با سایر مشخصات شغلی ارتباط آماری معناداری وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به رابطه بین تردید در تصمیم گیری و سنوات مدیریت به کارگیری افراد با سابقه مدیریتی بالا در کنار مدیران جوان تر و راهبردهای آموزشی در این راستا پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: تصمیم گیری، تردید در تصمیم گیری، ویژگی های شغلی، مدیران پرستاری
  • غلام حسین محمودی راد، فاطمه باقریان * صفحات 69-79
    استرس شغلی پرستاران عاملی است که از انجام مراقبت بالینی بهینه جلوگیری کرده و صلاحیت شغلی را کاهش میدهد، اما بکارگیری هوش معنوی در محیط کار میتواند منجر به رضایت شغلی و کاهش استرس شغلی شود.
    هدف
    این مطالعه جهت تعیین تاثیر آموزش هوش معنوی بر استرس شغلی پرستاران انجام شده است.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر یک پژوهش نیمه تجربی با گروه کنترل از نوع پیش آزمون –پس آزمون بوده که درسال1393 انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان ولیعصر بیرجند می باشد که ابتدا پرستاران بر اساس معیار ورود وارد مطالعه شده و به صورت تصادفی 94نفر از بین آنها به نسبت هر بخش انتخاب شدند، سپس افراد شرکت کننده در پژوهش بر اساس تخصیص تصادفی در دو گروه شاهد و مداخله قرار گرفتند. برای جمع آوری اطلاعات ازفرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه استرس شغلی پرستاریNSS) (تافت اندرسون(1981) استفاده شد. برای گروه مداخله 12جلسه آموزش هوش معنوی بصورت کارگاه در طی 2ماه برگزار شد. بلافاصله و یکماه بعد از مداخله هر دو گروه پرسشنامه ها را تکمیل کردند. به گروه شاهد آموزشی داده نشد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده ازspss16 و آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.
    نتایج
    یافته نشان دادند که دو گروه کاملا همسان بودند وآزمون تی مستقل نشان دادکه مقایسه میانگین نمره کل استرس شغلی پرستاران قبل از مداخله در دو گروه تفاوت آماری معناداری نداشت(68/0P=). میانگین نمره استرس شغلی در گروه ازمون؛ قبل از آموزش(91 /44± 22 /11) بود که بعد از آموزش به طور معنی داری(به43 /40 ± 06 /9)کاهش یافت.(05 /0>p). آزمون آنالیز واریانس درون گروهی نشان داد در پرستاران گروه شاهد از نظر آماری تفاوت معناداری در میانگین نمره استرس شغلی قبل و بعد از آموزش و در مرحله پیگیری وجود نداشت(67/=p). ولی در گروه مداخله میانگین نمره استرس شغلی بعد از مداخله نسبت به قبل از آموزش و یکماه بعد آن به طور معناداری کاهش یافت (02 /0 p =).
    نتیجه گیری
    هرچند بر اساس یافته های پژوهش آموزش هوش معنوی توانسته است استرس شغلی را کاهش دهد اما در مراحل پیگیری میزان استرس افزایش یافته لذا لازم است آموزش های مداوم و پیگیرهوش معنوی بوسیله پمفلت یا سایر شیوه های آموزشی ادامه یابد.
    کلیدواژگان: استرس شغلی، پرستاران، مقیاس استرس شعلی پرستاران (تافت و اندرسون)، هوش معنوی
|
  • Farshid Shamsaei, Zakieh Davoodabadi, Amir Sadeghi * Pages 9-17
    Background
    Organization environment obligates managers to choose proper leadership style that it matched with the current situation and their own and subordinate's personality types، it is resulted to increase efficiency and effectiveness of the organization.
    Aim
    This study analyze the relationship between leadership style and personality characteristics of nurse managers in educational hospitals that affiliated to Hamadan University of Medical Sciences..
    Method
    In this correlational study all nurse managers were selected (90) in educational hospitals that affiliated to Hamadan University of Medical Sciences. in 2013 in Hamedan city. Data collected with a self- reported questionnaires for leadership style; «describing the effectiveness and flexibility LEAD- Self» and the other with 60 questions was «NEO» for assessing personality. They were standards tool that their reliability were (r=0. 92) and (r=0. 68) for NEO. Data were analyzed with statistics tests (2 and t-independent) and α=<0/05.
    Results
    findings showed that the majority of nurse managers had selling leadership style (52. 2%). Also، there was a significant positive relationship between the extrovert- introversion personality and leadership style (p=0/030)، but there was no significant relationship between leadership style and neuroticism، flexibility، agreeableness and conscientiousness personality (p ≥0/05).
    Conclusion
    based on nurse manager's personality، it would be suggested that they prepare for applying participative style.
    Keywords: leadership style, nursing managers, Personality characteristics
  • Maryam Salmani Mud *, Dr Seyyed Abolfazl Vagharseyyedin Pages 18-27
    Introduction
    Given that nurses’ work engagement is linked with such outcomes as organizational commitment and job satisfaction, effort to improve nurses’ work engagement seems necessary. So, the first step is to demonstrate the factors influencing work engagement that in Iran, few studies have been conducted concerning this issue.
    Aim
    This study aimed to assess the relationships between structural empowerment, workplace incivility, and work engagement as well as some factors influencing it among staff nurses.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional, descriptive-analytical study, data were collected through purposeful sampling from among 400 staff nurses (with at least 1 year of experience and a baccalaureate degree in nursing), working in six hospitals, affiliated to Birjand University of Medical sciences (BUMS), in 2014. Data were gathered by questioners; The Utrecht Work Engagement Scale (2003), structural empowerment was measured by Conditions of Work Effectiveness Questionnaire-II (2001) and Workplace Incivility Scale (2001) was applied. As for reliability, Cronbach’s alphas were calculated 0.88, 0.92 and 0.92 for these questionnaires respectively. Data were analyzed in SPSS 16.0 using descriptive statistics, as well as inferential statistics including Pearson correlation coefficient, independent t-test, one-way ANOVA, and multiple regression at the significant level of p<0.05.
    Results
    For the whole sample, the overall mean for the Iranian version of the CWEQ-II, UWES, and WIS were 16.21 (SD=3.29), 64.09 (SD=19.19), and 1.95 (SD=0.76) respectively, indicating moderate levels of structural empowerment and work engagement and a low incidence of incivility experienced by nurses. A significant positive correlation was found between nurses’ work engagement and their perceived levels of structural empowerment (r=0.37; p<0.05). However, there was not a significant association between work engagement and the incivility experienced by nurses (p>0.05). Also, levels of perceived structural empowerment among participants significantly correlated with their experienced workplace incivility (r=0.26; p<0.05). In total, structural empowerment, sex, marital status and age explained 19% of variance of wok engagement.
    Conclusion
    Nurse managers must consider strategies aimed to increase nurses’ work engagement and for decreasing workplace incivility perception by improvement structural empowerment within the organization.
    Keywords: nurses, structural empowerment, work engagement, workplace incivility
  • Amir Sadeghi, Askar Goharloo Arkawaz, Fatemeh Cheraghi *, Abbas Moghimbeigi Pages 28-38
    Introduction
    Any persons who want to services to others as a leader could be had a positive effects on followers. Always, there is a relationship between staff dissatisfaction and their poor quality performance with poor leadership.But, is this relationship in health care organization?
    Aim
    this study assessing the relationship between head nurses’ servant leadership style and nurse's job satisfaction. Methods and Materials: This is an analytic-descriptive study which was done in (2014) on (304) nurses who worked in Hamadan educational hospitals. They were selected based on stratified proportional random sampling. Data were collected by Employing Servant Leadership (2009) and Spector Job Satisfaction (1991) questionnaires. Their reliability by (α Chronbach) were (0.95 and 0.82) respectively. Using descriptive statistics and inferential statistics (Pearson Correlation Coefficient and Stepwise Multiple Regression) data were analyzed by SPSS 16 software (α=0.05).
    Results
    findings showed that job satisfaction nurses moderately were satisfied. There was a significant and positive correlation between head nurse's servant leadership style and nurse's job satisfaction (r=.62, p<0.001). Servant leadership dimensions such as humility, providing service and trusty predicted 39% of variance in nurses’ job satisfaction.
    Conclusions
    these domains of head nurse's servant leadership style; humility, providing service and trusty were significant predictors of nurse's job satisfaction, and so, more attention to these by head nurses can improve nurse's job satisfaction.
    Keywords: head nurses, job satisfaction, nurses, servant leadership
  • Jafar Sadegh Tabrizi, Yeganeh Partovi * Pages 39-48
    Introduction
    The prevalence of poor hand hygiene compliance will lead to increase morbidity and mortality and costs. Effective hand hygiene can reduce health care infections. Clinical audit is one of the strategies in quality improvement that could be effect on this issue.
    Aim
    this study was done for evaluation nurse's hand hygiene by clinical audit process. Methods and Materials: this study was pre and post interventional by using clinical audit process that was conducted for 9 months in surgery and internal units in a selective general hospital in Tabriz province in 2013-2014. The target sample was nurses on all shifts. The team who were infection controller, educational supervisor, clinical governance staff and health care management staff were do clinical audit. It was done in six steps; identifying problem, finding standards in order to problem, assessment status que, (pre-audit), comparing status que with standards, generation solutions and implemented and re- auditing (post).Checklists that are designed based on WHO and health minister protocols used. Its validity (CVR=0.85 and CVI=0.80) and reliability (α Chronbach=0.75) assessed. Data were analyzed and by Excel software present.
    Results
    findings showed that total number of situations of pre-intervention was (126) that it increased to (168) situations after clinical audit (post intervention). The total rate of compliance the hand hygiene with standards in pre-intervention was (71.1%) and after the implementation improved (73.59 %.).
    Conclusion
    Process clinical audit have important role to improving hand hygiene standards and for facilitating implementation must be made a team that is consist of all involved staff in its process
    Keywords: Clinical audit process, hand hygiene, nurses
  • Fatemeh Khorashadizadeh *, Mohhamdreza Ahanchian Pages 49-60
    Introduction
    spirituality in organizations is as new phenomenon with ambiguity in its definition and models and culture contexts play effectively roles on it. Therefore, it is essential that nursing community in Islamic Iranian society should define this concept based on Islamic approach.
    Aim
    The aim was exploration spiritual nursing management based on Islamic Iranian society for nursing community. Methods and Material: This study was interpretive phenomenology that 15 faculty member with past experiences in management and nursing in universities selected purposefully participated. Semi- structure interviews (30- 90Min) were used for data collection. Data were analyzed according to Allen & Jayson(1990) method. For truth-worthiness, dependability, conformability, transformability and credibility were in mind.
    Results
    findings was shown that spiritual management in nursing consists of three themes: spiritual manager (servant, good model, pragmatism and pay attention to his/her staff), spiritual staff (spiritual promotion in personal level and emergent spiritual in organizational level). And spiritual organization (cost- effectiveness services, psychological personal health and goal- attainment in spiritual nursing organization) were emerged.
    Conclusion
    Nurse managers selected who sustainable spirituality in theirselves (individual level) would be faciliated and motiviated attaining achievement in their staff and created spiritual nursing organization Keywords: Islamic Iranian society, hermeneutic phenomenology, nursing, spiritual management
    Keywords: Islamic Iranian society, hermeneutic phenomenology, nursing, spiritual management
  • Fatemeh Alamneshan, Syed Ali Naji * Pages 61-68
    Introduction
    Nursing managers are deciding under uncertainty permanently because of their professional nature and confronting with critical conditions; so, their decisions are associated with a high risk that can cause serious harm to patients and profession. So, it would be important identifying effective factors on decreasing uncertainty in their decision-making.
    Aim
    This study aimed to determine the amount of uncertainty in decision-making among nurse managers and its relationship with some their job characteristics in 2014 in hospitals in Dezful province. Methods and Materials: This study was cross - sectional that it was done on nursing directors, supervisors and the head nurses. Method of sampling was census and (65) nurse managers participated in study. Data gathered by questionnaires; job characteristics and uncertainty in decision-making. Content validity was used and test-retest for assessing its reliability (0/95). ِData analyzed under SPSS20 with descriptive and analytical statistics tests (Mann Whiteny, Pearson and Kroscal-Wallis).
    Results
    Findings showed that uncertainty rate in most nursing directors (67. 7 percent), was at its minimum rate, and a significant correlation was found between uncertainty rate in decision-making and managerial experiences negatively, (p= 0. 03, r= -0. 241) while the there was no correlation between others’ characteristics of job.
    Conclusion
    regarding the relationship between uncertainty in decision- making and managerial experiences, it would be suggested for improving decision- making in uncertainty situations, young managers work with experienced managers together and also inservice education would be useful.
    Keywords: decision making, job characteristics, nurse managers, uncertainty in decision, making
  • Dr Gholamhossien Mahmoudirad Fatemeh Bagherian * Pages 69-79
    Introduction
    Job stress in nursing staff is an effective factor that decrease job competency and resulted to nursing care delivery non- effectively. But, applying spiritual intelligence could be decreased job stress and resulted to job satisfaction.
    Aim
    This study was done for determining effects spiritual intelligence training on nurse's job stress. Methods and Materials: this study was one group pre and post experimental and control group design that was done 2014. Sample size was (94) nurses who worked in Vali- e- Aser Hospital in Birjand province. They were selected based on units and then allocated to two groups (case/ control) randomly. Data gathering was done by nurses stress scale's Taft and Anderson (1981) (NSS). After twelve training workshops for case group for two months; data gathered immediately after the end of workshop and after one month in two group's pre and post intervention. Data were analyzed by descriptive and inferential statistics tests (ANOVA one way, t- test, repeated measurement) in SPSS16.
    Results
    findings showed that two groups were matched and there was no significant difference between two groups before intervention (P = 0.68) in their job stress. After intervention, the mean of job stress decreased in case group (p ≤ 0.05); so, before intervention mean of job stress was (44/91± 11/22), and after intervention was (40/43 ± 9/06). ANOVA test in control group showed that mean job stress before, after and one month after intervention no changed (p = 0.67). But this repeated measurement test in case group showed that the mean of job stress were decreased significantly (p = 0.02).
    Conclusion
    Because of job stress is situational, it may be after long time training changed and increased, and so, training must be continued all over time by nurse managers.
    Keywords: job Stress, nurses stress scale (NSS), Taft, Anderson, spiritual intelligence