فهرست مطالب

نشریه حسابداری سلامت
سال چهارم شماره 2 (پیاپی 12، تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/07/19
  • تعداد عناوین: 6
|
  • رضا جامعی*، فائزه رضایی یمین صفحه 1
    مقدمه
    هدف این پژوهش محاسبه بهای تمام شده خدمات مراقبت های بهداشتی بیمارستان تامین اجتماعی شهر اصفهان با استفاده از روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت زمان گرا است.
    روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت داده ها، توصیفی-تحلیلی است. در این پژوهش بخش مراقبت های بهداشتی مرکز درمانی شماره 4 بیمارستان تامین اجتماعی شهر اصفهان در سال 1393 بررسی شده است. داده های هزینه خدمات و حجم خدمات، به ترتیب، از واحدهای حسابداری و آمار استخراج شده است. هم چنین، برای انجام محاسبات از نرم افزار اکسل نسخه 2010 استفاده شده است.
    یافته ها
    نتایج پژوهش بیانگر این است که بهای یک واحد خدمت در مراکز فعالیت پزشک عمومی، مامایی، تزریقات و داروخانه می تواند ناشی از عواملی از قبیل نداشتن بهره وری هزینه، تفاوت در نوع هزینه های مستقیم و حق الزحمه پرداختی باشد. هزینه های کارکنان جزء عمده بهای هر واحد خدمت را تشکیل می دهد. هم چنین، محاسبه ظرفیت بلااستفاده و تحلیل آن بسیار مهم بوده و نقش اساسی در تصمیم گیری های مدیران دارد.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های پژوهش، بخش های مراقبت های بهداشتی بیمارستان های سراسر کشور با بکارگیری روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت زمان گرا می توانند اطلاعات مناسبی در مورد نحوه ی استفاده از ظرفیت در هر یک از دوایر ارائه کنند و با استفاده از این اطلاعات هزینه ها را کاهش و کارایی را افزایش دهند.
    کلیدواژگان: ظرفیت بلااستفاده، مراکز فعالیت، هزینه یابی بر مبنای فعالیت زمان گرا
  • زهره حاجیها*، علی شمسی صفحه 22
    مقدمه
    یکی از ابزار با اهمیت برای انجام دقیق وظایف شهرداری ها، بودجه است که باید برای جلوگیری از انحرافات بر اجرای آن نظارت شود. در این ارتباط، پژوهش حاضر به بررسی تاثیر نظارت و کنترل بودجه بر انحرافات بودجه و ایجاد انضباط بودجه ای در شهرداری های کشور پرداخته است.
    روش پژوهش: روش پژوهش حاضر میدانی و کتابخانه ای است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع پژوهش پیمایشی بوده و از پرسش نامه با طیف لیکرت استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل مسئولین مالی شهرداری های کشور است. برای آزمون فرضیه های پژوهش از رگرسیون حداقل مربعات جزیی و نرم افزارهایSPSS نسخه 18 و Smart-PLS نسخه 3 استفاده شده است.
    یافته ها
    نتایج آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که کنترل بودجه در دوران ثبات و تلاطم بودجه ای، رابطه معناداری با کاهش انحرافات بودجه دارد. بنابراین، کنترل بودجه موجب کاهش انحرافات بودجه می شود. هم چنین، کنترل بودجه در دوران ثبات و تلاطم رابطه معناداری با کاهش انعطاف پذیری بودجه دارد. به این معنا که کنترل بودجه موجب افزایش انعطاف پذیری بودجه می شود.
    نتیجه گیری
    بر اساس نظر مدیران مالی شهرداری های کشور کنترل بودجه در دوران های ثبات و تلاطم باعث کاهش انحراف بودجه و انعطاف پذیری بودجه و در نتیجه انضباط بودجه ای بیش تر خواهد شد. در واقع، ایجاد انضباط بودجه ای ناشی از کاهش انحراف و افزایش انعطاف پذیری بودجه است که هر دو با افزایش نظارت بر بودجه ایجاد می شود.
    کلیدواژگان: انحرافات بودجه، انعطاف پذیری، تلاطم بودجه ای، ثبات بودجه ای، شهرداری ها
  • فرزانه حیدرپور*، ناصر شهبازی صفحه 39
    مقدمه
    پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین افشای زیست محیطی و سازوکارهای حاکمیت شرکتی با مربوط بودن ارزش و عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. از این رو، به استفاده کنندگان در اتخاذ تصمیم مناسب برای تخصیص بهینه سرمایه در بازار سرمایه کمک کرده و موجب افزایش شفافیت محیط تصمیم گیری می شود.
    روش پژوهش: روش این پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1392-1388 است و نمونه پژوهش با توجه به روش غربالگری و پس از حذف مشاهدات پرت برابر با 137 شرکت است. در این پژوهش افشای زیست محیطی و سازوکارهای حاکمیت شرکتی به عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته شده است و با استفاده از داده های ترکیبی، رگرسیون چندمتغیره و نرم افزار SPSS نسخه 19 رابطه آن ها با مربوط بودن ارزش و عملکرد شرکت بررسی شده است.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان می دهد که کیفیت افشای زیست محیطی و سازوکارهای حاکمیت شرکتی (شامل درصد مدیران غیرموظف هیات مدیره، درصد مالکیت اعضای هیات مدیره و مدیر عامل و درصد مالکیت سهامداران نهادی) با مربوط بودن ارزش سهام شرکت های بورسی رابطه مستقیم و معناداری دارد. هم چنین، کیفیت افشای زیست محیطی با عملکرد سهام شرکت ها رابطه مستقیم و معناداری دارد.
    نتیجه گیری
    با توجه به اهمیت افشای زیست محیطی در حوزه سلامت، نتایج این پژوهش نشان می دهد که حتی معیارهای مالی نیز تحت تاثیر افشای زیست محیطی قرار دارد و توجه ویژه به این افشاء می تواند نیازهای اجتماعی و مالی را هم زمان تحت تاثیر مثبت قرار دهد.
    کلیدواژگان: حاکمیت شرکتی، عملکرد شرکت، کیفیت افشای زیست محیطی، مربوط بودن ارزش
  • وحید تقی زاده خانقاه*، یونس بادآور نهندی صفحه 60
    مقدمه
    مطابق با نظریه نمایندگی افزایش مالکیت مدیریتی به همسویی تصمیم های مدیریت با منافع سهامداران کمک می کند و رفتار های فرصت طلبانه مدیران را محدود می کند اما رفتار های مدیران ممکن است به میزان سود تقسیمی و اهرم مالی نیز بستگی داشته باشد. از این رو، مطالعه حاضر، بر آن است تا رابطه بین مالکیت مدیریتی، اهرم مالی و سیاست تقسیم سود را برای شرکت های دارویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از روش معادلات هم زمان مورد بررسی قرار دهد.
    روش پژوهش: پژوهش حاضر، کاربردی با رویکرد پس رویدادی و طرح آن از نوع شبه تجربی است. برای دستیابی به هدف های پژوهش، تعداد 20 شرکت دارویی به روش شبه تجربی در بازه زمانی 1391-1383 انتخاب شد. در این پژوهش از روش معادلات هم زمان حداقل مربعات سه مرحله ای، داده های ترکیبی و نرم افزار Eviews نسخه 7 برای آزمون فرضیه های پژوهش استفاده شده است.
    یافته ها
    بین اهرم مالی و مالکیت مدیریتی شرکت ها و هم چنین، بین سیاست تقسیم سود و مالکیت مدیریتی شرکت ها و نیز، بین سیاست تقسیم سود و اهرم مالی شرکت ها رابطه متقابل منفی وجود دارد.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش نشان می دهد که بین مالکیت مدیریتی، اهرم مالی و سیاست تقسیم سود شرکت ها رابطه متقابل منفی و معنادار وجود دارد. بنابراین، کاهش (افزایش) هر یک از آن ها افزایش (کاهش) دو متغیر دیگر را به دنبال خواهد داشت. هم چنین، مالکیت مدیریتی و سیاست تقسیم سود شرکت ها روش های جایگزین برای کاهش هزینه های جریان های نقد آزاد محسوب می شود و نتایج پژوهش حاضر با نظریه نمایندگی سازگار است.
    کلیدواژگان: اهرم مالی، سیاست تقسیم سود، مالکیت مدیریتی، نظریه علامت دهی، نظریه نمایندگی
  • غلامحسین مهدوی*، فهیمه ابراهیمی صفحه 87
    مقدمه
    هدف این پژوهش بررسی تاثیر اخلاقیات بر تعهد سازمانی و حرفه ای حسابداران است. لذا، تاثیر عواملی مانند جو اخلاقی و فرهنگ اخلاقی سازمان بر تعهد عاطفی سازمانی و تعارض بین حرفه و سازمان بررسی می شود. هم چنین، تاثیر ماکیاول گرایی بر تعهد عاطفی سازمانی و نیز رابطه بین تعهد عاطفی سازمانی و تعارض بین حرفه و سازمان بررسی می شود.
    روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه پژوهش، توصیفی-پیمایشی و با در نظر گرفتن معیار زمان، مقطعی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارشناسان حسابداری دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور است که در طرح نظام نوین مالی دانشگاه های علوم پزشکی شرکت کرده اند. در این پژوهش از نمونه گیری استفاده نشده است. حجم جامعه مورد استفاده 150 نفر است. این پژوهش در سال 1391 انجام شده و به منظور آزمون فرضیه ها با بکارگیری نرم افزار SPSS نسخه 18 از الگوی رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است.
    یافته ها
    نتایج حاصل از پژوهش بیانگر تاثیر برخی از جنبه های جو اخلاقی بر تعهد عاطفی سازمانی و تعارض بین حرفه و سازمان و هم چنین تاثیر معنادار فرهنگ اخلاقی سازمان بر تعارض بین حرفه و سازمان است. هم چنین، نتایج نشان می دهد که ماکیاول گرایی دارای تاثیری منفی و معنادار بر تعهد عاطفی سازمانی است. بررسی رابطه بین تعهد عاطفی سازمانی و تعارض بین حرفه و سازمان نیز بیانگر رابطه منفی و معنادار بین این دو متغیر است.
    نتیجه گیری
    شواهد بدست آمده در این پژوهش بیانگر تاثیر اخلاق بر تعهد سازمانی و حرفه ای حسابداران است. در نتیجه، اندیشیدن تدابیری برای بهبود محیط اخلاقی سازمان حائز اهمیت است.
    کلیدواژگان: تعارض بین حرفه و سازمان، تعهد عاطفی سازمانی، جو اخلاقی، فرهنگ اخلاقی، ماکیاول گرایی
  • شکرالله خواجوی *، مصطفی اعتمادی جوریابی صفحه 104
    مقدمه
    با پیشرفت جوامع و توجه به حقوق بشر، افزون بر مسئولیت متداول شرکت ها یعنی سود دهی، مسئولیت شرکت ها در قبال جامعه و محیط نیز مورد توجه قرار گرفته است. سهامداران دیگر تنها ذی نفعان شرکت نیستند بلکه شهروندان، مشتریان، کارکنان و دولت و حتی نسل های آینده نیز ذی نفعان شرکت محسوب می شوند. هم اکنون شرکت های زیادی در سراسر جهان، به این مسئولیت خود واقف بوده و در جهت ایفای آن تلاش می کنند. گزارشگری مسئولیت های اجتماعی، ابزاری برای ارزیابی مسئولیت اجتماعی شرکت ها است و با استفاده از آن شرکت ها می توانند اقدامات خود را در جهت ارتقای کیفیت زندگی آحاد جامعه به اطلاع کلیه افراد جامعه و نهادهای ذی نفع برسانند.
    مروری بر مبانی نظری و پیشینه پژوهش: در این مطالعه سعی شده است با استفاده از نظریه های موجود در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکت ها علل، انگیزه ها و منافع گرایش به سوی اجرا و گزارشگری آن بیان شود. هم چنین، برخی از معایب گزارشگری سنتی در زمینه حسابداری مالی مطرح، پیشرفت های حاصل شده در زمینه گزارشگری اجتماعی و محیطی ارائه و سرانجام شیوه های توسعه چارچوب مناسب برای گزارشگری مسئولیت های اجتماعی بیان شود.
    نتیجه گیری
    بر اساس پژوهش های انجام شده در این حوزه و بررسی برخی الگوها به نظر می رسد باید الزامات و محرک های لازم برای گزارشگری مسئولیت های اجتماعی در جهت عملی کردن این نوع گزارش تدوین و ارائه شود.
    کلیدواژگان: تحلیل محتوایی، گزارشگری اجتماعی، گزارشگری محیطی، مسئولیت اجتماعی شرکت ها، نظریه اقتصاد سیاسی
|
  • V. Taghizadeh Khanqah*, Y. Badavar Nahandi Page 60
    Introduction
    According to the Agency Theory, an increase in managerial ownership helps to the association of management decision-makings with the shareholder's interests, and limits the opportunistic behaviors of managers. But, the behaviors of managers may also be dependent on the amount of dividends and financial leverage. Therefore, this research aims to investigate the relationship between managerial ownership, financial leverage, and dividend policy of the pharmaceutical companies listed on the Tehran Stock Exchange through simultaneous equations method.
    Method
    The present research is applied with an ex-post facto approach, and it is designed by a quasi-experimental method. In order to reach the purposes of the research, 20 pharmaceutical companies were selected within the duration of 2004-2012 through quasi-experimental method. In this study, in order to test the hypotheses of the research, three-stage least squares of simultaneous equations method, panel data, and Eviews Software Version 7 have been used.
    Results
    Between financial leverage and managerial ownership and as well, between dividend policy and managerial ownership, and also, between dividend policy and financial leverage, a negative mutual relationship exist.
    Conclusion
    The results of the research reveal that there is a mutual negative and significant relationship among managerial ownership, financial leverage, and dividend policy of the companies. Therefore, any increase or decrease in each of them would result in an increase or decrease in the other two variables. In addition, managerial ownership and dividend policy of the companies are considered as the alternative methods for reducing the costs of free cash flows. Furthermore, the results of the current research are consistent with the Agency Theory.
    Keywords: Agency Theory, Dividend Policy, Financial Leverage, Managerial Ownership, Signaling Theory
  • Gh. Mahdavi*, F. Ebrahimi Page 87
    Introduction
    The aim of this research is to examine the effect of ethics on professional and organizational commitment of accountants. For this purpose, the effect of some factors such as ethical climate and ethical culture of the organization on the affective organizational commitment and the organizational-professional conflict is investigated. Besides, the effect of Machiavellism on the affective organizational commitment, and the relationship between the affective organizational commitment and the organizational-professional conflict are also examined.
    Method
    This research is applied in terms of purpose, and regarding the method, it is a descriptive survey, and considering the time criteria, it is cross-sectional. The statistical population of this research include the accounting experts of the Universities of Medical Sciences of Iran who have participated in the new financial system plan of the Universities of Medical Sciences. The volume of the used population is 150 individuals. This research has been done in the year 2012, and in order to test the hypotheses, the regression model and Pearson correlation coefficient have been employed by using SPSS Software Version 18.
    Results
    The results of the research state that the effect of some aspects of ethical climate on the affective organizational commitment and the organizational-professional conflict, and also, the effect of ethical culture of the organization on the organizational-professional conflict are significant. Moreover, the results indicate that Machiavellism has a negative and significant effect on the affective organizational commitment. Investigating the relationship between the affective organizational commitment and the organizational-professional conflict also suggest the negative and significant relationship between these two variables.
    Conclusion
    The obtained evidence in this research represent the effect of ethics on the organizational and professional commitment of accountants. As a result, it is important to contemplate some policies for improving the ethical environment of the organization.
    Keywords: Affective Organizational Commitment, Ethical Climate, Ethical Culture, Machiavellism, The Organizational, Professional Conflict
  • Sh. Khajavi*, M. Etemadi Page 104
    Introduction
    Along with the developments of countries and regarding the human rights, over the normal responsibility of corporates; i. e. profitability, the responsibility of corporates against the society and the environment has been taken into consideration. Shareholders are not the only beneficiaries of the companies anymore. Now, a lot of companies all over the world are aware of their responsibilities, and they are attempting to play their own role in this respect. Social reporting responsibilities is an instrument for evaluating the corporates social responsibility, and via this, the companies are able to pronounce their own activities to the whole society for the enhancement of the quality of lives for all people of the society and the interested institutions.Literature Review: In this research, it is tried to state the reasons, motivations, and the interests in inclining to the implementation and reporting of the corporate social responsibility by using the existent theories in this field. Moreover, it is attempted to set forth some deficiencies of the traditional reporting in financial accounting, present the resulted advancements in social and environmental reporting, and at last, suggest the appropriate framework for developing methods in social responsibilities reporting.
    Conclusion
    According to the conducted researches in this field, and regarding the investigating of some models, it seems that the necessary obligations and incentives should be compiled and presented for reporting the social responsibilities in performing this type of reporting.
    Keywords: Content Analysis, Corporates Social Responsibility, Environmental Reporting, Social Reporting, Theory of Political Economy