فهرست مطالب

تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی - پیاپی 25 (پاییز 1394)

نشریه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی
پیاپی 25 (پاییز 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/07/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • فاطمه صالحی، احمد ذاکری* صفحات 13-44
    علم معانی به عنوان یکی از شاخه های بلاغت یا ریطوریقا در ادب اسلامی، شباهت و ارتباط بسیار زیادی با دانش زبان شناسی و سه شاخه اصلی آن یعنی واج شناسی، نحو و معنی شناسی و به تبع آن نظریه های نقد ادبی نوین دارد. هلیدی یکی از پژوهشگران برجسته مکتب زبان شناسی انگلستان است که دیدگاه هایش در «دستور نقش گرا»، مشبابهت های فراوانی با مباحث «خبر»، «انشا» و «اغراض ثانوی کلام» در علم معانی دارد. مقاله حاضر با تکیه بر داستان تمثیلی پادشاه و کنیزک مولانا جلال الدین در مثنوی معنوی، سعی در مقایسه، بررسی و نمایاندن مشترکات، همپوشانی ها و مشابهت های موجود میان مبحث اغراض ثانوی خبر و انشای علم معانی و مباحث موجود در دستور نقش گرای هلیدی دارد.
    کلیدواژگان: خبر و انشا، اغراض ثانوی کلام، دستور نقش گرای هلیدی، مثنوی معنوی، حکایت پادشاه و کنیزک
  • سید احمد حسینی کازرونی*، اسماعیل عبدی مکوند صفحات 45-54
    «تمثیل و نماد» هر دو تصویرگر حقایق نامرئی و پنهان اند. این دو شیوه ی بیان، میان جهان مرئی و نامرئی پیوند برقرار می کنند. بهره گیری از بیان کنایی و غیرمستقیم به جای بیان مستقیم، حضور تصاویر درخشان و کاربرد مناسب ترین واژگان، حتی وجود ایجاز، زمینه را برای حضور «تمثیل و نماد» در شعر فاضل نظری فراهم می آورد. این مقاله با تکیه بر حضور پیامبران در عرصه ی شعر معاصر، به بررسی بعد تمثیلی – نمادین پیامبران، در چهار مجموعه شعر (اقلیت، آن ها، گریه های امپراتور و ضد) از فاضل نظری، به شیوه ی اسنادی – کتابخانه ای با رویکرد تحلیلی – توصیفی پرداخته است. در پایان نشان می دهد که از میان پیامبران، حضرت یوسف (ع) از خصیصه ها و موتیف های شعر فاضل نظری است.
    کلیدواژگان: تمثیل، نماد، پیامبران، فاضل نظری
  • سیدعلی جعفری صادقی* صفحات 55-72
    حکایت شیخ صنعان پرداخته عطار نیشابوری در مثنوی منطق الطیر، از جمله ماندگارترین جلوه های ادبیات تمثیلی کهن فارسی و مایه آفرینش شماری از اساسی ترین بن مایه های غزل فارسی است. از این روی تا کنون بررسی های فراوانی درباره ریشه ها و منشاهای تاریخی و ادبی این داستان و همچنین تاثیر آن در آثار سخنوران پس از عطار صورت گرفته است. بسیاری از پژوهشگران سیمای تاریخی شیخ صنعان را در شخصیتی به نام عبدالرزاق یمنی یا صنعانی بازجسته اند و «تحفه الملوک» منسوب به غزالی از آغازین آثاری دانسته شده که از این شخص سخن به میان آورده است. افزون بر این خاستگاه مضمون پرکاربرد «از مسجد به می خانه رفتن پیر» در غزلیات حافظ در همین حکایت دیده شده است. در این مقاله گذشته از شرح معانی متعدد مضمون یاد شده، چندین مضمون دیگر رایج در آثار غزل سرایان سده ششم تا هشتم در پیوند با داستان شیخ صنعان بررسی شده است و البته نمونه هایی از کابرد مضامین برشمرده پیش از روایت عطار در غزلیات سنایی مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: شیخ صنعان، داستان، تمثیل، مضمون، غزل
  • ماندانا علیمی*، سعید روزبهانی صفحات 73-90
    پژوهش حاضر، عهده دار بررسی وتحلیل ابعاد به کارگیری پرندگان در تمثیل های این شاعرنامی پارسی گوی می باشد؛ در این جستار باواکاوی دیوان صائب سعی شده تا بیش از پیش سحر بیان وی نمایانده شود؛ بیانی که با بهره گیری از صنعت تمثیل سبب اعجاز بسیاری ازادب شناسان و دانش پژوهان شده است. صائب با بهره گیری از ماده خام طبیعت وآمیختن آن ها با اندیشه و جهان بینی خاص خود دیوانی خلق نموده است. روش این مقاله، نظری و بنیادی می باشد. و از روش استدلال و تحلیل عقلانی برپایه ی مطالعات «کتاب خانه ای» انجام شده است. نتیجه ی این پژوهش بدین گونه است که صائب با بهره گیری از پرندگان در تمثیل خویش، بسیار بدیعانه، اغراض و مضامین اجتماعی، سیاسی و تعلیمی را بیان نموده وازهرپرنده سمبلی ساخته برای رشادت های فکری وروح متاثرشده از زمانه ی خویش وصائب بدین وسیله سبب بالندگی و انسجام کلام خویش شده است.
    کلیدواژگان: صائب، پرندگان، تمثیل، سبک هندی، سمبل
  • مسعود سپه وندی*، رویا طاهری صفحات 91-110
    صادق هدایت یکی از برجسته ترین و خاص ترین نویسندگان معاصر کشور ماست که آثارش از زوایای گوناگون و در ابعادی متنوع، قابل تعمق و بررسی است. بوف کور برجسته ترین اثر او، بازتاب متقابل تاریخ و شرایط جاری اجتماعی و روانشناسی و فردیت هدایت بر یکدیگر است. بوف کور غم نامه ی تنهایی انسان در ازمنه ی متوالی تاریخی است و به دلیل فضای سنگین و نیامیختن با مبتذلات زندگی روزمره در اصطلاح ادبیات اروپائیان از جمله ی یکی از انواع ادبی است که آن را ادبیات سیاه خوانده اند. در این داستان نمادین و تمثیلی نمونه هایی از انواع استحاله را می توان یافت که معمولا در سایر آثار هدایت و دیگر نویسندگان روزگار او کم سابقه است و همگی به ذهنیت و اندیشه ی خاص او بر می گردد. هدف از این تحقیق، معرفی، تشریح و تفسیر این دسته از جنبه های تمثیلی استحاله در بوف کور است.
    کلیدواژگان: شخصیت، تمثیل، استحاله، بوف کور، صادق هدایت
  • ابوالفضل غنی زاده* صفحات 111-126
    این نوشته با روش تحلیلی- توصیفی، در دو بخش؛ کلی و مصداقی، فرایند یک داوری و تصمیم گیری را در بستر داستان «مرد بقال و طوطی» مورد بررسی قرار داده است. این داستان با شکلی تمثیلی رمزی و با مبانی تعلیمی برای انتقال مفاهیم به مخاطب سروده شده و مولوی در بخش محتوایی آن، برای یک قضاوت و داوری منطقی ضرورت های مورد نیاز ارائه داده است. نقاب، تنبیه، تشخیص، حسگرهای بیرونی و درونی، داده های اطلاعاتی، فرایند تصمیم گیری، قوه و قدرت پردازشگری انسان از مهم ترین مباحث آن به شمار می رود. تحلیل کلی داستان به مخاطب می آموزد که: الف- فرایند یک داوری و تصمیم گیری چگونه رخ می دهد؟ ب- ارکان یک داوری چگون دست کاری و نتیجه آن مصادره می شود؟
    کلیدواژگان: مثنوی مولوی، تمثیل رمزی، داوری و تنبیه، داده های اطلاعاتی و قدرت پردازشگری
  • مسعود پاکدل*، معصومه میراب صفحات 127-140
    یکی از معروف ترین تمثیل ها، تمثیل حیوانی است که فرنگیان به آن فابل می گویند و آن را یکی از انواع ادبی می دانند، در فابل قهرمانان حکایت جانوران اند که هر کدام نمایند طبقه ای از مردم جامعه هستند. کتاب مرزبان نامه از شاهکارهای نثر مصنوع از زبان حیوانات و به تقلید از کلیله و دمنه نوشته شده است. مولف کتاب هنرمندانه و با دید وسیع اجتماعی و فرهنگی، توانسته است از قهرمانان داستان ها که همان جانوران هستند، به عنوان ابزاری مناسب برای طرح عقاید خود بهره ببرد. با تامل در داستان ها به نظر می رسد مسائل اخلاقی بسیار حکیمانه و پند آموز بیان شده اند و هیچ نکته منفی که حاوی پیامدهای بد اخلاقی باشد، دیده نمی شود.
    کلیدواژگان: تمثیل های نمادین، جانوران، مرزبان نامه، مسائل اخلاقی
|
  • Fatemeh Salehi, Ahmad Zakeri* Pages 13-44
    Ilm-ol-Ma’a:ni, as one of the main branches of Islamic rhetoric, has a wide scale relation with linguistics and theories on modern literary criticism and its branches. M. A. Halliday is one of the renowned researchers of the school of linguistics in Britain whose “systematic functional grammar” (SFG) has many similarities with rhetorical discussions of “Xabar”, “Insha”, “connotative meaning”, … of Ilm-ol-Ma’a:ni. This paper intends to use the “padeshah va kanizak” - an allegorical story of Mawlana Jalal ad - Din - to study and introduce similarities and overlays between rhetorical discussion of “connotative meaning” and Halliday’s systematic functional grammar.
    Keywords: Xabar, Insha, connotative meaning, Halliday's systematic functional grammar, MASNAWI MANAWI, padeshah va kanizak (an allegorical story of Mawlana)
  • Seyed Ahmad Hosseini Kazerouni*, Esmaeil Abdi Makvand Pages 45-54
    Allegory and symbolism both illustrate visible and invisible realities.These two methods of expression link visible and invisible world.Using irony and indirect speech instead of direct expression, existence of clear shining pictures and using the most suitable words, even existence of brevity,provides the basis for presence of allegory and symbolism in Fazel Nazari's poem.This essay by emphasizing the presence of prophets in contemporary poems,surveys allegoric and symbolic dimension of prophets in four poem collections (minority-They-Emperor's cries-and Opposition) from Fazel Nazari by documental-library method with analising and descriptive performance. At the end it shows that among all the prophets, Yousof (p.b.u.h), is the significant characteristic of Fazal Nazari's poem.
    Keywords: allegory, symbol, prophets, Fazel Nazari
  • Seyed Ali Jaafari Sadeghi* Pages 55-72
    Sheikh Sanaan tale addressed by Attar Neishaboori in Manteq Altair Masnavi, is one of the permanent allegorical ancient Persian literature and is the source for creating number of the most basic allegorical motifs of Persian lyric. Therefore, it has been a lot of studies about this story's historical roots and origins, as well as its influence on the works of poets after Attar. Many researchers has found Sheikh Sanan historical features in the man named Abdulrazzagh Yemeni or Sanaani. And Ghazzali's "Tohfat almolook" (Kings Gift) is known as one of the earliest works that mentioned this story. In addition, the origin of the popular theme of old man's going from mosque to pub tale in Hafez lyrics have been seen in this story. In this paper aside from describing the multiple meanings of the mentioned theme several other common themes in the works of lyric poets of the sixth to eighth century related to Sheikh Sanaan tale are studied. However, the examples of mentioned themes applied before Attar narration are studied in Sanai's lyrics.
    Keywords: Sheikh Sanaan, story, parables, theme, lyric
  • Mandana Alimi*, Saeid Roozbahani Pages 73-90
    The present research, has the duty of check and Analysis dimensions of using birds in Allegories of ths famous Persian speaker poet, writer with the search of saeb’s divnan tries to shows his miracle of speech more than ago, aspeech that is with the use of Allegory causes a lot of miracles from Literature experts and students. Saeb with the use of crude articles of nature and mixing them with his special thought and world seeing created a divan. Method of this article is theoretical and fundamental and with the method of logical reasoning and analisys that is done with the base of librarian studies. Saeb with the use of birds in his allegory described political and social thems very clear and he created a symbol from each bird for Intellectual and spirit honors that is impressed from his period and saeb kan make his spoken grow and strong by this way.
    Keywords: Saeb, birds, allegory, Indian Style, symbol
  • Masoud Sepahvandi*, Roya Taheri Pages 91-110
    Sadegh Hedayat is one of the most extraordinary, and peculiar Iranian contemporary writers, whose works shows a diverse range of concepts, and could be considered from different perspectives. The “Blind Owl”, his most remarkable work, is a reflection of how the interactions between history, social situations, psychology and individualism has affected him as well as each other. “Blind Owl” is a historical grief of human being, which due to presenting a dark atmosphere rather than so called vulgar daily life, has been mentioned by European literature as “Dark Literature”. In this symbolic, allegorical story, you can find examples of Transmutation, which is almost unusual in Hedayat’s as well as other contemporary writer’s works, reflecting his especial notions and mentality. The goal of this research is to introduce, describe, and interpret, these symbolic attributes of transmutation in “Blind Owl”.
    Keywords: personality, symbol, transmutation, blind owl, Sadegh Hedayat
  • Abolfazl Ghanizadeh* Pages 111-126
    In this article, a descriptive-analytic approach in two general and specific sections, we study the process of judgment and decision making in the story, "Grocer and Parrot" by Moulavi. Roumi has written this story in 77 verses, while it has a narrative genre based on necessities needed for a rational judgments. Mask, punishment, diagnosis, internal and external sensors, informational data, decision making, processing power of human are among the main topics addressed. This story teaches the reader that (a) how do the process of judgment and decision making take place?, and (b) how is it possible to reach such judgment?
    Keywords: Moulavi, allegorical story, judgment, decision, informational data, processor power
  • Masoud Pakdel*, Masoumeh Mirab Pages 127-140
    one of the best parables٫ parable animal analogy is that Europeans to the fable locally and it is one of the literary species٫the fable are heroes is animal ssuggests that each represent a chass of people in society. Marzban name book of artifact prose master pieces of animal language and imitation of Kalila and demne written. Artistic author book٫and with wide viewing social and cultural٫he has can the heroes of the store are the same animals٫as a suitable tool for the benefit of their opinione. Reflecting on the stories seem very wise and instructive ethical issues are presented. The here is no negative point which is irritable consequences٫ can not be seem.
    Keywords: symbolic all gories, Animals, Marzbanname, moralissues