فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی قم
سال نهم شماره 10 (پیاپی 45، دی 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/10/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • ندا نادری*، مهدی محمد زاده، صمد زارع، مینو ایلخانی پور صفحات 1-7
    زمینه و هدف
    تتراسایکلین ها آنتی بیوتیک هایی هستند که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. تتراسایکلین به واسطه ساختار شیمیایی اختصاصی، به راحتی از سد خونی مغزی عبور کرده و باعث محافظت سیستم عصبی می شود. ویتامین E از ویتامین های محلول در چربی است. این ویتامین به جلوگیری از پیشرفت آلزایمر کمک می کند. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثرات تتراسایکلین و ویتامین E روی حافظه فضایی، یادگیری و افسردگی می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی، به طور تصادفی از 21 موش نر نژاد ویستار در 3 گروه 7تایی استفاده شد. تاثیر تتراسایکلین و ویتامین E بر روی حافظه، یادگیری و افسردگی با استفاده از ماز شعاعی 8 بازویی و Eleveted Plus Maze بررسی گردید. داده ها با استفاده از آزمون آماری واریانس یک طرفه و تست توکی تجزیه و تحلیل شدند. سطح آماری معنی داری، 05/0>p درنظر گرفته شد.
    یافته ها
    پس از 21 روز تیمار نشان داده شد آنتی بیوتیک تتراسایکلین، تاثیر معنی داری روی حافظه دارد. همچنین ویتامین E به طور معنی داری باعث کاهش افسردگی شد و با اثر محافظتی خود باعث کاهش اثر مضر تتراسایکلین گردید. در گروه تیمار ویتامین E همراه با تتراسایکلین روی کاهش حافظه اثر معنی داری داشت.
    نتیجه گیری
    طبق نتایج مطالعه حاضر، مصرف ویتامین E می تواند با اثر آنتی اکسیدانی و محافظتی خود باعث کاهش افسردگی گردد. تتراسایکلین نیز باعث افزایش معنی داری در حافظه شد. بنابراین، با توجه به نتایج پیشنهاد می گردد تتراسایکلین همراه با ویتامین E مصرف شود تا اثرات منفی دارو کاهش یابد.
    کلیدواژگان: تتراسایکلین، ویتامین E، حافظه، یادگیری، افسردگی، موش ها
  • زهرا روزبهانی*، علی کتان فروش، منصور ابراهیمی، منصوره یاری ایلی صفحات 8-15
    زمینه و هدف
    سرطان یکی از دلایل عمده مرگ و میر در دنیای امروز است و به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات سلامت جوامع محسوب می شو د. اکثر روش های پیشنهادی جهت دسته بندی سرطان به کمک داده های بیان ژن مانند یک جعبه سیاه عمل کرده و قابلیت تفسیرپذیری زیستی ندارند. این مطالعه با هدف معرفی روشی بهینه با قابلیت تفسیر داده های بیان ژن انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه، روش ترکیبی پالایشی - پوششی برای انتخاب ویژگی زیرمجموعه ای از ژن های موثر در سرطان مورد استفاده قرار گرفت که این عمل باعث کاهش چشمگیر تعداد نمونه ها در مقایسه با تعداد ژن ها شد. همچنین در این مطالعه با ترکیب روش های خوشه بندی فازی، مجموعه های تقریبی و اعتبارسنجی K- دسته ای؛ به گسسته سازی داده ها، تولید و کاهش قوانین و ارزیابی نتایج پرداخته شد. براین اساس، روش جدیدی با قابلیت تفسیرپذیری زیستی و استخراج معانی از داده های بیان ژن معرفی گردید که این روش Fuzzy Rough set Classification نامیده شد.
    یافته ها
    با استفاده از روش پالایشی – پوششی انتخاب ویژگی در ریزآرایه لمفوما، از میان 4029 ژن، 6 ژن انتخاب شد. در روش دسته بندی تقریبی فازی جهت تولید یک مدل دسته بند با قابلیت تفسیر داده های بیان ژن، دو قانون تولید شده است.
    نتیجه گیری
    در این روش با استفاده از توابع رتبه بندی، مهم ترین قوانین فازی انتخاب شد که علاوه بر قابلیت تولید یک مدل دسته بند کارآمد، قابلیت تفسیر داده های بیان ژن را ممکن می سازد. یکی دیگر از ویژگی های برجسته این روش، حل موفقیت آمیز مسئله عدم تناسب میان تعداد نمونه ها و ژن ها در ریزآرایه ها به روش پیشنهادی پالایشی - پوششی انتخاب ویژگی بوده است.
    کلیدواژگان: لمفوما، تشخیص اولیه سرطان، سطح بیان ژن، تحلیل میکرو آرایه
  • فاطمه احمدی*، محسن ثالثی، مریم کوشکی جهرمی صفحات 16-25
    زمینه و هدف
    نوع، شدت و مدت ورزش، تعیین کننده میزان تاثیر ورزش بر روی سیستم ایمنی است. این مطالعه با هدف تعیین اثر تمرینات با شدت های مختلف بر پاسخ الگوی سایتوکاینی در فوتبالیست های مرد دانشگاهی انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه نیمه تجربی، 11 مرد فوتبالیست دانشگاه جهرم (میانگین قد 04/0±70/1 متر، وزن 44 /6±42 /64 کیلوگرم، سن 87 /0±90 /21 سال و شاخص توده بدنی 68 /1±05 /22 کیلوگرم بر مجذور متر) با حداقل 6 ماه سابقه فعالیت، بررسی شدند. آزمودنی ها در هفته اول، یک جلسه با شدت 65% ضربان قلب بیشینه و در هفته دوم، یک جلسه با شدت 80% ضربان قلب بیشینه، به مدت 30 دقیقه در پیست دومیدانی دویدند. نمونه های خونی، قبل و بلافاصله بعد از هر جلسه تمرین از آزمودنی ها گرفته شد. داده ها با استفاده از آزمون تی وابسته و تحلیل واریانس با اندازه های تکراری تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی داری، 05 /0=a در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    تمرین با شدت 65% ضربان قلب بیشینه، تاثیر معنی داری بر IFN-γ (0/60=p)، IL-4 (14 /0=p) و نسبت IL-4/IFN-γ (0/22=p) نداشت. یک جلسه تمرین با شدت 80% ضربان قلب بیشینه، اثر معنی داری را بر IL-4 (0/57=p) و نسبت IL-4/IFN-γ (0/38=p) نداشت، درحالی که IFN-γ کاهش معنی داری یافت (01 /0=p).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این مطالعه، پاسخ سیستم ایمنی با توجه به شدت تمرین تغییر کرده و تمرین با شدت 80% ضربان قلب بیشینه در مقایسه با تمرین 65% ضربان قلب بیشینه، اثر معنی داری بر پاسخ IFN-γ می گذارد.
    کلیدواژگان: تمرین، اینترفرون گاما، اینترلوکین 4، سایتوکاین، فوتبال، شدت تمرین
  • مجسن ملا محمدی، جواد تفرجی* صفحات 26-32
    زمینه و هدف
    تشنج ناشی از تب (FC)، شایع ترین اختلال تشنجی در کودکان است و در 5-2% کودکان کمتر از 5 سال دیده می شود. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط تشنج ناشی از تب با آنمی فقر آهن در کودکان انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه مورد - شاهدی، 65 کودک بستری مبتلا به تب و تشنج در مرکز آموزش درمانی حضرت فاطمه معصومه (س) قم در گروه بیمار و 65 کودک مبتلا به یک بیماری تب دار در غیاب تشنج، درگروه شاهد قرار گرفتند. پس از بهبود تب، از تمامی کودکان 2 میلی لیتر نمونه خون گرفته شد و آزمایشهای شاخص خون، میزان هموگلوبین و هماتوکریت اندازه گیری شد. آزمایشهای MCV، MCH، MCHC برای رد تالاسمی انجام گرفت. داده ها با استفاده از آزمون کای مربع و تی تست در سطح معنی داری، کمتر از 05 /0 تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میزان آنمی فقر آهن به طور معنی داری در گروه تشنج ناشی از تب نسبت به گروه تب بدون تشنج در سطح پایین تری قرار داشت، به طوری که 8 /33% از کودکان در گروه تشنج ناشی از تب، دچار کم خونی بودند. این میزان در گروه شاهد 8 /53% گزارش شد که این مقادیر از نظر آماری معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد آنمی فقر آهن در موارد تب و تشنج در مطابقت با گروه کنترل، کمتر شایع است و آنمی فقر آهن می تواند یک نقش محافظتی در بروز بیماری تب و تشنج داشته باشد، لذا باید برای تایید آن مطالعات بیشتری صورت گیرد.
    کلیدواژگان: بیماری تب و تشنج، آنمی فقر آهن، کودک، فم، ایران
  • عاطفه بیات، کهین شاهانی پور* صفحات 33-39
    زمینه و هدف
    در طب سنتی ایران، گیاه دارویی پولک برای درمان بیماری های عفونی دستگاه ادراری، واژن، دستگاه تنفسی، روماتیسم و عفونت های گوش و سایر شرایط التهابی استفاده می شود. در این مطالعه اثر آنتی باکتریال عصاره آبی و متانولی گیاه پولک بر عفونت های باکتریایی جداشده از ادرار مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی به منظور بررسی اثرات ضدباکتریایی گیاه پولک بر روی باکتری های مذکور، از تکنیک های تعیین حداقل غلظت مهارکنندگی از رشد باکتری (MIC)، حداقل غلظت کشندگی(MBC) و انتشار دیسک استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون آنالیز واریانس و آزمون دانکن تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی داری، 05 /0 p<در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    در این مطالعه باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس، کلبسیلا پنومونیه و انتروباکتر ائروژنز نسبت به عصاره های آبی و متانولی پولک در رقت های مختلف حساسیت نشان دادند. باکتری پروتئوس میرابیلیس با میانگین قطر هاله عدم رشد (2 /0±00 /2 میلی متر)، مقاوم ترین و باکتری استافیلوکوکوس اورئوس با میانگین قطر هاله عدم رشد (2 /0±50 /20 میلی متر)، حساس ترین باکتری نسبت به تاثیر عصاره بودند. اثر عصاره متانولی و آبی بر باکتری استافیلوکوکوس اورئوس یکسان بود. عصاره های متانولی و آبی، مقادیر حداقل غلظت بازدارنده رشد(MIC) و حداقل غلظت کشندگی باکتری(MBC) را نشان دادند، اما عصاره آبی هیچ گونه اثر کشندگی بر باکتری ها نداشت.
    نتیجه گیری
    یافته های این تحقیق حاکی از آن است که عصاره آبی و متانولی گیاه پولک، تاثیر قوی آنتی باکتریال بر انتروباکتر آئروژنز، کلبسیلا پنومونیه و استافیلوکوکوس اورئوس (باکتری های مولد عفونت ادراری) دارد، ولی بر پروتئوس میرابیلیس تاثیر چندانی ندارد.
    کلیدواژگان: چای کوهی، عفونت دستگاه ادرادی، تست اناتومیکال انتشار دیسک
  • زهره رهانی، پرستو یار محمدی*، اسماعیل فتاحی، هادی مهری، نیره کثیری صفحات 40-47
    زمینه و هدف
    بهداشت روانی جامعه یکی از محورهای ارزیابی سلامتی جوامع مختلف است که تحت تاثیر کیفیت زندگی بوده و امروزه در میان دانشجویان به دلیل گذراندن دوران پراسترس فرآیند آموزشی، از اهمیت زیادی برخوردار است. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط متغیرهای دموگرافیک با سلامت عمومی و کیفیت زندگی دانشجویان دختر و پسر صورت گرفت.
    روش بررسی
    این مطالعه به روش توصیفی - مقطعی بر روی 209 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سبزوار در سال 1392 انجام شد. نمونه ها به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند، و ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه دموگرافیک، فرم کوتاه پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL-BREF) و پرسشنامه 28 سوالی سلامت عمومی (GHQ) بود. داده ها با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    در این مطالعه، میانگین کلی کیفیت زندگی در دانشجویان دختر (91 /1±32 /8)، پایین تر از دانشجویان پسر (62 /1±91 /8) بود. همچنین نمره کلی سلامت عمومی در دانشجویان دختر (9 /12±64/ 32)، نامطلوب تر از دانشجویان پسر (63 /7±41 /16) گزارش شد. دانشجویانی که اختلال افسردگی (178/0-r=، 01/0>p) و سلامت عمومی پایین (152/0-r=، 029/0>p) داشتند، از کیفیت زندگی پایین تری در بعد سلامت روان برخوردار بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج پژوهش و مطلوب نبودن سطح سلامت عمومی و کیفیت زندگی دانشجویان، به ویژه دانشجویان دختر، لزوم برنامه های مدون در دانشگاه ها جهت ارتقای کیفیت زندگی، سلامت عمومی و کاهش اختلال های سلامت، ضروری بوده و می بایست سلامت روان و کیفیت زندگی دانشجویان در طی دوران آموزشی دانشگاه مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، سلامت روان، دانشجویان، پرسشنامه
  • جمشید وفایی منش*، محمدرضا قدیر، فاطمه سادات موسوی، مصطفی واحدیان صفحات 48-54
    زمینه و هدف
    واکسیناسیون از جمله مهم ترین روش های پیشگیری از عفونت هپاتیت B محسوب می شود، لذا شناخت عوامل موثر در پاسخ آنتی بادی، اهمیت به سزایی دارد. برهمین اساس، مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان ایمنی علیه هپاتیت B درپی واکسیناسیون هپاتیت B و ارتباط آن با خصوصیات اپیدمیولوژیک کارکنان درمانی بیمارستان شهید بهشتی قم انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه مشاهده ای از نوع توصیفی - مقطعی، 235 نفر از کارکنان درمانی بیمارستان شهید بهشتی قم در سال 1392 بررسی شدند. سطح سرمی HBS Ab با استفاده از کیت Microwen Elisa تیتر شد و مقادیر کمتر از 10 نانوگرم بر دسی لیتر، به عنوان تیتر غیرایمن (منفی) و بالای 10 نانوگرم بر دسی لیتر، به عنوان تیتر ایمن (مثبت) در نظر گرفته شد. جهت جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک استفاده گردید. داده ها به کمک آزمون های مجذور کای، تی مستقل و فیشر تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی داری، 05 /0 در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    در مجموع، 235 بیمار در این مطالعه شرکت کردند که از این تعداد 123 نفر (3/52%) مرد و 112 نفر (7 /47%) زن بودند. 30 نفر (8 /12%) غیرایمن بودند. بین عواملی مانند سن بالا، مصرف سیگار و BMI بالا، با تیتر غیرایمن آنتی بادی، ارتباط معنی داری وجود داشت (05 /0>p).
    نتیجه گیری
    با توجه به درصد قابل ملاحظه عدم پاسخ آنتی بادی در کارکنان بیمارستان، به خصوص در افراد مسن، چاق و سیگاری، باید در بررسی تیتر آنتی بادی ضد هپاتیت B پس از واکسیناسیون این افراد، دقت بیشتری به عمل آید.
    کلیدواژگان: هپاتیت B، آنتی بادی ها، واکسیناسیون، کارکنان بهداشتی، قم، ایران
  • مریم رحمانی، نور امیر مظفری*، مژگان عشاقی صفحات 55-63
    زمینه و هدف
    اسینتوباکتر بامانی یک باکتری فرصت طلب و عامل عفونت در انسان است. این باکتری با مقاوم شدن نسبت به بسیاری از آنتی بیوتیک ها، روند درمان را با مشکل مواجه کرده است. یکی از ویژگی های مهم این باکتری، مقاوم بودن نسبت به کارباپنم ها می باشد. این مطالعه با هدف ارزیابی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی و حضور اگزاسیلینازهای موجود در اسینتوباکتر بامانی جداشده از نمونه های بالینی انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه موردی - مقطعی، 140 ایزوله اسینتوباکتر بامانی از نمونه های بالینی بیمارستان امام خمینی تهران و نمازی شیراز در سال 1392-1391 جمع آوری شد. سویه ها با روش های استاندارد کشت، بیوشیمیایی و مولکولی تعیین هویت شدند. آزمایش تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی به روش دیسک دیفیوژن نسبت به 12 آنتی بیوتیک انجام گرفت، سپس برای بررسی حضور4 ژن (blaOXA-23، 24، 51، 58)، از روش Multiplex PCR استفاده گردید.
    یافته ها
    در میان سویه ها، مقاومت بالای 80% به آنتی بیوتیک های ایمی پنم، جنتامایسین، آمیکاسین، کوتریموکسازول، سفپیم، سفتازیدیم، تتراسایکلین و ریفامپسین دیده شد. همچنین ایزوله های جداشده از نمونه های بالینی بیمارستان نمازی شهر شیراز نسبت به داروهای تایژسیکلین، آمپی سیلین - سولباکتام و سیپروفلوکساسین، مقاومت بالاتری را نشان دادند. تکنیک Multiplex PCR حضور ژن های blaOXA-58،bla OXA-23،bla OXA-24را به ترتیب 1/82%، 3/4% و 7/0% نشان داد. تمامی 140 ایزوله که با روش فنوتیپی تعیین هویت شدند دارای ژن blaOXA-51 بودند.
    نتیجه گیری
    طیق نتایج این مطالعه، مقاومت آنتی بیوتیکی بالای 80% نسبت به غالب آنتی بیوتیک ها، بر لزوم استفاده از داروهای جدید مانند تایژسیکلین تاکید دارد. همچنین حضور بالای (1/82%) ژن blaOXA-23 در ایزوله های مقاوم به کارباپنم اسینتوباکتر بامانی بر اهمیت آن در القای مقاومت به کارباپنم ها تاکید می کند.
    کلیدواژگان: اسیتثوباکتری بامانی، مقاومت دارویی آنتی بیوتیکی، کارباپتماز
  • زهرا خلیلی، علی صدرالهی*، فرزانه قلی پور، رباب نظری، مجید محمدی، خدیجه نصیری صفحات 64-72
    زمینه و هدف
    رضایتمندی زناشویی و سازگاری همسران، محور و کانون بنیاد خانواده است که تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. یکی از این عوامل، وضعیت شغلی هریک از همسران است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی میزان رضایت زناشویی در زنان پرستار شهر خلخال انجام گرفت.
    روش بررسی
    این تحقیق به روش توصیفی - مقطعی روی 120 نفر از زنان پرستار شهر خلخال در سال 1393 انجام شد. روش نمونه گیری به صورت غیراحتمالی در دسترس بود. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه رضایت از زندگی زناشویی (Enrich) گردآوری شدند. داده ها با استفاده از آزمون های کولموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی اسپیرمن، تی مستقل، واریانس یک طرفه، فریدمن و رگرسیون خطی چندگانه در سطح معنی داری، 05 /0>p تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    تعداد کل نمونه پژوهش، شامل 120 پرستار زن با میانگین سنی 52/ 6±03 /34 سال بود. 99 نفر (5 /82%) دارای رضایتمندی بسیار بالا، 14 نفر (7 /11%) رضایتمندی بالا و 7 نفر (8 /5%) دارای رضایتمندی متوسط بودند. بین میزان رضایتمندی جنسی با تعداد دفعات تماس جنسی (001 /0>p) و شغل همسر (04 /0>p)، رابطه معنی داری وجود داشت. متغیرهای پیش بینی کننده موثر در ایجاد رضایت زناشویی به ترتیب مربوط به متغیر تعداد فرزند (01 /0>p، 64 /2=Beta) و سابقه کار (04 /0>p، 85/1=Beta) بود.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه میزان رضایت زناشویی در پرستاران خلخال در محدوده بالا گزارش شد. شاید بتوان با بررسی کامل تر و وسیع تر، علت بالا بودن این رضایت را در پرستاران یافت. همچنین شناسایی عوامل ارتقادهنده رضایت زناشویی می تواند به عنوان راهکاری برای آموزش همسران گروه های دیگر صنفی و شغلی که میزان رضایت در آنها پایین است به کار رود.
    کلیدواژگان: ازدواج، رضایت زناشویی، پرستاران، بیمارستان ها
|
  • Neda Naderi*, Mehdi Mohammadzadeh, Samad Zare, Minoo Elkhanipoor Pages 1-7
    Background And Objectives
    Tetracyclines are antibiotics that are widely used. Tetracycline, easily passes the blood-brain barrier and protects the nervous system due to its specific chemical structure. Vitamin E is one of the fat-soluble vitamins. This vitamin helps prevent the progression of Alzheimer's disease. The purpose of the present study is to investigate the effects of tetracycline and vitamin E on spatial memory, learning, and depression.
    Methods
    In this experimental study, 21 male Wistar rats were randomly divided into 3 groups of 7 each. The effect of tetracycline and vitamin E on memory, learning, and depression was investigated using 8-arm radial maze and elevated plus maze. Data were analyzed by one-way ANOVA and Tukey's statistical tests. Statistical significance level was considered p<0.05.
    Results
    After 21 days of treatment, it was shown that tetracycline antibiotic has a significant effect on memory. Also Vitamin E significantly reduced depression and its protective effect decreased the adverse effect of tetracycline. In the treatment group, vitamin E along with tetracycline had a significant effect on memory loss.
    Conclusion
    The results of the present study indicated that use of vitamin E can reduce depression by its antioxidant and protective effects. Tetracycline also significantly increases memory. Therefore, according to the results, it is suggested that tetracycline be used along with vitamin E to reduce negative effects of the drug.
    Keywords: Keywords: Tetracycline_Vitamin E Memory_Learning_Depression_rats.
  • Zahra Roozbehani*, Ali Katanforoush, Mansour Ebrahimi, Mansoureh Yari Ili Pages 8-15
    Background And Objectives
    Cancer is one the major causes of mortality in today's world, and is considered as one of the most important health problems in societies. Most of the proposed methods for classifying cancer by gene expression data act as a black box and lack biological interpretability. The aim of this study was to introduce an optimal approach with the interpretability of gene expression.
    Methods
    In this study, the combined filter-wrapper feature selection method was used to select a subset of cancer-causing genes, which this method significantly reduced the number of samples in comparison with the number of genes. Also, in this study, data discretization, generation and reduction of rules, and evaluation of results were performed by combining the fuzzy clustering methods, rough sets theory, and K-set validation. Accordingly, a new method with biological interpretability and meaning extraction from gene expression data was introduced, which is called “Fuzzy Rough Set Classification”.
    Results
    Using filter-wrapper feature selection method for lymphoma microarray, 6 genes were selected from 4029 genes. In fuzzy roughest classifier method, two rules were generated in order to develop a classifier model with interpretability of gene expression.
    Conclusion
    In this method, using ranking functions, the most important fuzzy rules were selected, which in addition to generation of an efficient model, the interpretability of gene expression data is made possible. Another prominent feature of this method was successful solution of the problem of disproportion between the number of samples and genes in microarrays by the proposed filter-wrapper feature selection method.
    Keywords: Lymphoma, Early detection of cancer, Gen expression level, Microarray analysis
  • Fatemeh Ahmadi*, Mohsen Salesi, Maryam Kushki Jahromi Pages 16-25
    Background And Objectives
    Type, intensity, and duration of exercise determines the effect of exercise on the immune system. This study aimed to determine the effect of different exercise intensities on cytokine response pattern in male football players
    Methods
    In this quasi-experimental study, 11 male football players of Jahrom University (mean height, 1.70±0.04m; weight, 64.42±6.44kg; age, 21.90±0.87 yr; body mass Index, 22.05±1.68kg/m2) with at least 6 months of activity, were studied. In the first week, the participants ran one session at 65% of maximum heart rate and in the second week, one session at 80% of maximum heart rate for 30 minutes at running track. Blood samples were taken before and immediately after each training session. Data were analysed using dependent t-test and repeated measures ANOVA. The significance level was considered p<0.05.
    Results
    Exercise at 65% of maximum heart rate had no significant effect on IFN-γ (p=0.60), IL-4 (p=0.14), and IFN-γ/IL-4 ratio (p=0.22). A session of exercise with 80% of maximum heart rate, had no significant effect on IL-4 (p=0.57) and IFN-γ/IL-4 ratio (p=0.38), whereas the level of IFN-γ significantly decreased (p=0.01).
    Conclusion
    Based on the results of this study, the immune response changed with the intensity of the exercise, and exercise at 80% of maximum heart rate had a significant effect on the IFN-γ response compared to the exercise at 65% of maximum heart rate.
    Keywords: Exercise, Interferon, gamma, Interleukin, 4, Cytokines, Football, Exercise intensity
  • Mohsen Molla Mohammadi, Javad Tafaroji* Pages 26-32
    Background And Objectives
    Febrile convulsion (FC) is the most common seizure disorder in children and is seen in 2-5% of children under 5 years of age. This study was performed to determine the relationship between febrile convulsion and iron deficiency anemia in children.
    Methods
    In this case-control study, 65 hospitalized children with febrile convulsion in Qom Hazrat Fatemeh Masomeh Educational and Treatment Center, were assigned to patient group and 65 children with fever without convulsion were placed in control group. After resolution of fever, 2ml blood samples were taken from all the children and blood parameters, hemoglobin, and hematocrit were measured. MCV, MCH, and MCHC tests were performed to rule out thalassemia. Data were analyzed by chi-square and t-test at the significance level of less than 0.05.
    Results
    The rate of iron deficiency anemia was significantly lower in febrile convulsion group compared to febrile without convulsion group, so that 33.8% of the children of the febrile convulsion group had anemia. This rate was 53.8% in the control group, which the difference was statistically significant.
    Conclusion
    The results of this study indicated that iron deficiency anemia was less frequent in the febrile convulsion cases, as compared to the control group, and iron deficiency anemia could have a protective effect against the incidence of febrile convulsion, therefore, more studies should be done to confirm it.
    Keywords: Seizures, Febrile, Anemia, Iron, deficiency, Child, Qom, Iran