فهرست مطالب

اندیشه آماد - پیاپی 53 (تابستان 1394)

نشریه اندیشه آماد
پیاپی 53 (تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/06/26
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سیاوش نصرت پناه، علی اصغر همدانی، یعقوب علی خدمتگزار منصوری صفحات 1-19
    این تحقیق در یکی از سازمان های نظامی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و به منظور آسیب شناسی و اولویت بندی عوامل موثر در خرید اقلام تغذیه ای (مصرفی، سرمایه ای) صورت پذیرفته است. مدل تحقیق برگرفته از اسکاپ بوده و عوامل چهارگانه آسیب های انسان افزاری، سخت افزاری، سازمان افزاری و اطلاعات افزاری را بررسی می کند. پرسشنامه محقق ساخته ای با 52 سوال برای اجرای تحقیق طراحی گردید. اعتبار پرسشنامه بر مبنای آلفای کرونباخ 871/ 0 می باشد. جامعه آماری شامل 60 نفر از فرماندهان، مسئولان و کارشناسان سازمان مورد مطالعه هستند که از تمامی آن ها جمع آوری اطلاعات صورت پذیرفت. نتایج حاصل نشان داد که جامعه مورد مطالعه در ابعاد سازمان افزاری و سخت افزاری دارای آسیبی نبوده ولی در ابعاد انسان افزاری و اطلاعات افزاری دارای آسیب هایی می باشد.
    کلیدواژگان: آسیب شناسی، خرید، انسان افزار، سازمان افزار، سخت افزار، اطلاعات افزار
  • اصغر آقایی، محمود شوقی، علی قاسمی صفحات 21-45
    سنجش اثربخشی آموزش در سازمان ها یک امر لازم و ضروری است. اگر بخواهیم روی اثربخشی آموزش در ناجا تحقیقی انجام دهیم، در بهبود وضعیت سازمان گام موثری را برخواهیم داشت. در این راستا بخش هایی همچون آموزش و یادگیری، برنامه ریزی آموزشی و درسی، شناخت معنی و مفهوم اثربخشی، نظریه ها، معیارها الگوها و مدل های اثربخشی، برنامه های آموزشی رسته آماد و پشتیبانی در آموزشگاه شهید چمران با گذری بر پیشینه تحقیقاتی که در داخل و خارج در خصوص اثربخشی انجام گرفته است را مدنظر قرار داده تا نهایتا به الگوی مفهومی تحقیقی خوب برسیم. برای بررسی این الگو، جامعه آماری که شامل 131 نفر از فراگیران رسته آماد و پشتیبانی، همکاران و مدیران بکار گیرنده فراگیران آموزشگاه مذکور که در سه دوره 74 تا 76 و بین سال های 89 تا 92 از این آموزشگاه فارغ التحصیل شده اند را انتخاب نموده ایم. تحقیق حاضر ازلحاظ هدف کاربردی بوده و ازلحاظ ماهیت، توصیفی پیمایشی می باشد همچنین برای بررسی پایایی ابزارهای سنجش از نرم افزار 19spss بهره برداری شده و عدد به دست آمده مقدار ضریب آلفای کرونباخ کل که 912/. می باشد نشان دهنده وجود پایایی بالایی برای پرسشنامه است.
    کلیدواژگان: اثربخشی، برنامه تفضیلی (برنامه درسی)، کارآیی، آموزش
  • احمدعلی روح الهی، حاجیه رجبی فرجاد صفحات 47-68
    مدیریت زنجیره تامین بر پایه دو اصل هماهنگی و همکاری، سازمان های یک زنجیره را از طریق به اشتراک گذاری و شفاف سازی اطلاعاتی با یکدیگر هماهنگ تر نموده و به همکاری برای کسب مزایای رقابتی بیشتر دعوت می نماید. مراکز آمادی نیروهای مسلح نیز، تعداد بسیار زیادی از سازمان ها را، در طول زنجیره تامین خود دارا می باشند. مدیریت هماهنگ در این مجموعه حجیم و پیچیده بر پایه تسهیم اطلاعات و اعتماد میان شرکای تجاری برای برنامه ریزی موثر در بخش زنجیره تامین و اقدام به یکپارچه سازی موفق درزمینهٔ زنجیره تامین یکی از مهم ترین فعالیت های مدیریتی می باشد. لذا تحقیق حاضر به منظور بررسی تاثیر اعتماد و به اشتراک گذاری اطلاعات بر تعهد رابطه ای بین اعضای زنجیره ی تامین تدوین گردیده است. تحقیق حاضر پژوهشی کمی و از نوع تحقیقات توصیفی است؛ از حیث ارتباط بین متغیرها از نوع همبستگی می باشد. جامعه ی آماری تحقیق برابر 90 نفر از کارکنان یکی از مراکز آمادی نیروهای مسلح می باشد که با توجه به تعداد جامعه آماری از تمام شماری استفاده شده است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده گردیده و روایی و پایایی آن با استفاده از روش های مطرح ازجمله روایی محتوایی و همچنین آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافته های تحقیق نشان داد که اعتماد و به اشتراک گذاری اطلاعات توسط اعضای زنجیره ی تامین بر تعهد رابطه ای تاثیری مثبت و معناداری دارند. از سوی دیگر، آزمون رگرسیون نشان داد که 3/ 52 درصدی از واریانس تعهد رابطه ای به وسیله متغیرهای اعتماد و اشتراک گذاری اطلاعات تبیین می گردد.
    کلیدواژگان: اعتماد، اشتراک گذاری اطلاعات، تعهد رابطه ای، زنجیره ی تامین
  • محمد جعفری، طهماسب ابراهیمی صفحات 69-97
    تغییرات محیطی و افزایش رقابت جهانی، موضوع توانمندسازی و اینکه تا چه حد می تواند بر عملکرد کارکنان تاثیر گذارد را در کانون توجه سازمان ها قرار داده است. در همین راستا معاونت آمادو پشتیبانی ناجا اقدام به اجرای طرح توانمندسازی کارکنان وظیفه نموده است. هدف اصلی تحقیق پیشرو بررسی تاثیر توانمندسازی بر بهبود عملکرد کارکنان وظیفه معاونت آمادوپشتیبانی ناجا درسال 1393 بوده که ازنظر نوع هدف کاربردی و ازلحاظ روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری از دو بخش و هر بخش از تعداد 150 نفر تشکیل شده که حجم نمونه برای هر جامعه برابر رابطه کوکران 106 نفر تعیین گردیده است. روش گردآوری داده ها کتابخانه ای و میدانی بوده و از پرسشنامه در جمع آوری داده ها استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرون باخ 86 درصد محاسبه گردید. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون های t زوجی، t تک نمونه ای و فریدمن با بهره گیری از ابزار spss استفاده گردیده است. نهایتا پس از تحلیل داده ها، یافته های این تحقیق نشان می دهد که بین مولفه های توانمندسازی (آموزش، حمایت سازمانی و مدیریت) رابطه معنی داری با عملکرد کارکنان وظیفه در معاونت آمادوپشتیبانی ناجا وجود دارد که با توجه به آزمون فرضیه ها، نشان از تایید با اطمینان 95 درصد دارد.
    کلیدواژگان: توانمندسازی، عملکرد، کارکنان وظیفه و آمادوپشتیبانی
  • فرهاد نیک زاد، صفا خزایی صفحات 99-123
    کنترل مرزها به فراخور هر منطقه توسط مرزبانی ناجا صورت می پذیرد. امروزه اشرار، قاچاقچیان، تروریست ها و گروه های معاند که در حاشیه مرزها تردد می کنند مجهز به دوربین های تصویربرداری حرارتی پیشرفته هستند. لذا، ضرورت بررسی و تدوین شرایط و ضوابط استفاده از لباس های استتار حرارتی برای پرسنل مرزبانی ناجا مشخص است. در این پژوهش جهت ارزیابی کارایی لباس استتاری پرسنل از روش ارزیابی بصری ارائه شده توسط ناتو استفاده شده است. برای این منظور، در یک منطقه کوهستانی بوته زار 24 سناریوی مختلف با استفاده از یک دوربین حرارتی غیرخنک شونده RU90G در محدوده طیفی 14-8 میکرومتر مورد ارزیابی تجربی و تجزیه وتحلیل شناسایی قرارگرفته است. بر اساس نتایج این تحقیق لباس فعلی مرزبانی هیچ گونه قابلیتی در جلوگیری از نشر حرارتی بدن انسان ندارد و پرسنل مرزبانی به سهولت با به کارگیری دوربین های حرارتی مورد شناسایی قرار می گیرند و این یک تهدید جدی برای به خطر افتادن جان مرزبان به حساب می آید.
    کلیدواژگان: آشکارسازی، دوربین حرارتی، ارزیابی کارایی استتار، لباس استتار مرزبانی
  • رضا حاجی زاده اصل، مصطفی نوری، مهدی زرگر صفحات 125-136
    به دلیل وجود تعداد زیادی وسیله نقلیه در ناجا، اجراء و به کارگیری سامانه مدیریت تعمیرات از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. بر اساس مطالعات صورت گرفته حدود 80 درصد پیاده سازی سامانه نگهداری و تعمیرات مکانیزه با شکست مواجه شده است. با در نظر گرفتن هزینه های مربوط به یک پروژه CMMS میزان شکست 80 درصد رقم بالایی برای هر سازمان بوده که به راحتی قابل جبران نیست. پیاده سازی سامانه های مدیریت تعمیرات همواره با چالش ها و مشکلاتی همراه بوده است. لذا هدف از این مقاله یافتن علل عدم موفقیت اجرای سامانه های مکانیزه تعمیرات می باشد. در این مقاله به بررسی موانع پیاده سازی سامانه های مکانیزه تعمیرات در آماد و پشتیبانی ناجا پرداخته می شود. جهت انجام این تحقیق ابتدا هشت نفر از خبرگان آماد و پش ناجا که در برنامه ریزی، پیاده سازی و اجرای سامانه های مختلف در معاونت نقش داشتند، مولفه های اساسی در عدم موفقیت و یا کندی حرکت پیاده سازی سامانه را احصاء و سپس، 30 نفر از کارشناسان و مدیران نگهداری و تعمیرات پرسشنامه ها را تکمیل نموده، و درنهایت به روش تحلیل سلسله مراتبی AHP وزن دهی شد تا میزان تاثیر هر مولفه بدست آید. نتایج نظرسنجی نشان داد که هشت عامل اساسی 1- عدم آشنایی کاربران با مزایای سامانه 2- آموزش و تحصیلات کاربر 3- سخت افزار و توسعه شبکه 4- جایگاه شغلی 5- ثبات کاربر در شغل 6- اشرافیت مدیران ارشد 7- مقاومت در برابر تغییرات 8- ثبت اطلاعات اولیه در موفقیت یا عدم موفقیت و کندی اجرای پیاده سازی سامانه مکانیزه تعمیرات موثر هستند.
    کلیدواژگان: تحلیل سلسله مراتبی AHP، سامانه مدیریت تعمیرات، عوامل موفقیت، موانع پیاده سازی
  • اکرم پسندیده صفحات 137-157
    این مقاله روشی برای پیاده سازی یک سیستمERP (برنامه ریزی منابع سازمانی) در حوزه تولید و نگهداری را بیان می کند. این روش بر ادغام نگهداری و نظارت بر وقایع، ساخت و ثبت داده ها جهت سیستم انگیزش کارکنان استوار است. نگهداری فرآیندها در مقالاتی شامل فعالیت هایی درزمینهٔ بازیابی فاجعه، تعمیرات اساسی، تغییرات و تولید تجهیزات خاص را موردبحث قرار می دهد. این روشی از اجرا از یک سیستم موثر ثبت داده ها و طراحی یک سیستم انگیزشی برای نگهداری کارکنان بر اساس اطلاعات ثبت شده است. مدل هایی از فرآیندهای تعمیر و نگهداری و نمونه های گویایی که آورده شده پیشنهادشده اند.
    کلیدواژگان: برنامه ریزی منابع سازمانی، مدیریت نگهداری کامپیوتری شده، مدیریت نگهداری، فرآیندهای نگهداری