فهرست مطالب

نشریه مدیریت فردا
پیاپی 29 (زمستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/10/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علیرضا علی احمدی*، میثم جعفری، حسین رشتیری، محمدهادی علی احمدی صفحه 5
    اندازه گیری مالی همواره به عنوان یک سیستم مدیریتی مورد استفاده قرار گرفته است. با نزدیک شدن به پایان قرن بیستم، ابعاد مالی سنجش عملکرد سازمان ها گسترش فراوانی داشته است، اما بسیاری از صاحب نظران توجه بیش از حد به سنجه های مالی در ارزیابی عملکرد سازمان ها را مورد انتقاد قرار داد هاند. به اعتقاد آنها اصرار و تاکید بر کسب نتایج مالی باعث می شود که سازمان ها عمد تا متمرکز بر برنامه های کوتاه مدت شده و از ایجاد ارزش بلند مدت در بخش دارایی های غیر مشهود و معنوی سازمان که ضامن رشد سازمان در آینده است غافل شوند. سازمانها هم اکنون دریافته اند که برای حفظ بقا و پیشرفت باید علاوه بر سنجه های مالی، سنجه های غیر مالی مهمی را سنجش و پیگیری کنند. از بین روش های مختلفی که تا کنون برای ارزیابی و هدایت سازمان ها مطرح شده اند، مدل کارت امتیازی متوازن با نگاه پیاده سازی استراتژی در عمل، روشی است که اثرگذاری عملکرد کلیه زیر مجموعه های سازمان را در عملکرد کل سازمان نشان می دهد. مدل امتیازات متوازن است که علاوه بر توجه به بعد مالی از سه بعد مشتری، فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری نیز سازمان را مورد ارزیابی قرار می دهد. مدل کارت امتیازی متوازن روابط علی و معلولی بین این چهار وجه را.مد نظر قرار میدهد. این روابط بسیار مهم هستند، زیرا به مدیریت اجازه می دهد تا عملکرد را بر خلاف روش های سنتی بر اساس معیارهای غیر مالی اندازه بگیرد و از آن برای پیش بینی کار ایی مالی سازمان استفاده کند. از طرف دیگر یک رابطه علی و معلولی نیازمند یک فاصله زمانی بین علت و اثرش می باشد. بنابراین ایجاد رابطه واقعی بین تمام وجوه کار سختی میباشد. که در طول زمان نتیجه بخش خواهد بود. هدف این مقاله، بررسی روابط مستقیم و غیرمستقیم موجود بین شاخصهای مالی و منظرهای غیر مالی عملکرد یک واحد صنعتی تولید بیسکویت حول استراتژی های تعیین شده آن بر پایه کارت امتیازی متوازن می باشد. روش پژوهش از نوع مدل یابی علی یا مدل معادلات ساختاری بوده است و از آن به عنوان روش تحلیل چند متغیره به منظور تحلیل و بررسی تاثیر شاخصها در روابط بین چهار وجه کارت امتیازی متوازن استفاده شده است. در این مقاله از روش تحلیل عاملی تائیدی و مدل معادلات ساختاری بر پایه ی نرم افزار لیزرل برای ارزیابی مدل ساختاری تولیدی استفاده شد.
    کلیدواژگان: بهبود عملکرد، ارزیابی عملکرد، کارت امتیازی متوازن، مدل معادلات ساختاری، برنامه ریزی استراتژیک
  • محمدرضا عباسی*، محمد محمودی میمند، محمدتقی امینی، حسین رحیمی کلور صفحه 27
    در عصر جهانی شدن، رقابت پذیری موضوعی مهم در بین سیاست گذاران مطرح بوده و وسیله ای برای نیل به رشد اقتصادی مطلوب و توسعه پایدار قلمداد می شود بر این اساس بنگاه ها برای بقا و پیشرفت خود به دنبال منابع جدید مزیت رقابتی بوده و موفقیت آنها مستلزم شناسایی عوامل تعیین کننده رقابت پذیری می باشد تا از این طریق الگویی برای ارتقاء توان رقابتی آن ها طراحی شود در این مقاله، ابتدا با مرور پیشینه تحقیق و بررسی عوامل موثر بر رقابت پذیری، به کمک روش تحلیل عاملی تائیدی، مجموعه ای از شاخص های تاثیرگذار روی رقابت پذیری شناسایی و در سه شاخص اصلی (عوامل محیطی، عوامل درون سازمانی و ایجاد ارزش ادراکی) طبقه بندی می شوند و در مرحله بعدی به کمک مدلسازی معادلات ساختاری نحوه ارتباط سازه جدید و شاخص های اثرگذار بر رقابت پذیری برای موضوع تحت مطالعه بررسی می شود تا ضمن تبیین مدل مفهومی، به ارائه مدل بومی رقابت پذیری پرداخته شود. داده های تحقیق حاضر از جامعه شرکت های بیمه مستقر در شهر تهران و از یک نمونه 138 نفره از خبرگان بیمه گردآوری و از نرم افزار لیزرل جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. نتایج مدلسازی نشان می دهد که مدل اصلاح شده تحقیق، عامل ایجاد ارزش ادراکی را در مرتبه اول اهمیت قرار داده و عوامل درون سازمانی و محیطی را در مراتب بعدی اولویت نشان می دهد از این رو، مدل پیشنهادی در این مطالعه متفاوت از مدل نظری اولیه تحقیق بوده است.
    کلیدواژگان: رقابت پذیری، تحلیل عاملی تائیدی، مدلسازی معادلات ساختاری، بیمه
  • سیامک نوری، محمد مهدوی، مریم احمدی صفحه 45
    امروزه با نگاهی گذرا به تغییرات روبه تزاید و تحولات شگرف و گسترده ای که هر روز در تمامی عرصه های زندگی اجتماعی و حتی ارزش ها و فرهنگ حاکم بر جوامع رخ می دهد، موجب شده تا کارآفرینی به عنوان یک راهبرد اثربخش برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها شناخته شود. از طرفی سازمان های دولتی عصرصنعت، درصورتی می توانند از پس چالش های جامعه به شدت متغیر عصر اطلاعات و اقتصاد دانش پایه برآیندکه ابتداء خود نوآور وکارآفرین شوند. با توجه به آنکه سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران یک سازمان دولتی است که مترصد دستیابی به یک سازمان کارآفرینانه می باشد. لذا در این مقاله سعی شده است تا فرایند کارآفرینی در ابعاد سه گانه عوامل ساختاری، رفتاری، زمینه ای به صورت یکپارچه شناسایی و ابعاد توسعه کارآفرینی در این سازمان دولتی تبیین شود. نتایج حاصل از این تحقیق مشخص می نمایدکه سه عامل ساختاری، رفتاری، زمینه ای و متغیرهای تبیین کننده این عوامل، قابلیت اندازه گیری به صورت یکپارچه درمدل معادله ساختاری را دارا می باشد. همچنین با بررسی و رتبه بندی عوامل مورد بررسی بر اساس ضرایب اثر سطح معناداری می توان ارزش هر متغیر کارآفرینانه را جهت تحقق سازمان دولتی کارآفرین پیگیری نمود.
    کلیدواژگان: کارآفرینی، کارآفرینی سازمانی، سازمان کارآفرین، نوآوری، ساختارسازمانی، فرهنگ سازمانی
  • عصمت مسعودی*، محمد غفاری مجلج، فرشته بهزادی پور صفحه 65
    هدف پژوهش بررسی رابطه هوش هیجانی مدیران آموزشی مقطع دبیرستان و سبک مدیریت آنان در مدیران مدارس مقطع دبیرستان شهر تهران است. جامعه آماری پژوهش عبارت است از کلیه مدیران مدارس مقطع متوسطه شهر تهران که در سال 1390- 1389 به عنوان مدیر در مدارس متوسطه مشغول به کار بوده اند. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 130 نفر از مدیران (کلیه مدیران مدارس متوسطه) منطقه یک شهر تهران بودند که به صورت خوشه ایتصادفی تک مرحله ای انتخاب شده بودند. این پژوهش باتوجه به هدف از نوع مطالعات کاربردی و از لحاظ شیوه جمع آوری داده ها و تحلیل آنها؛ روش مورد استفاده روش توصیفی از نوع طرح های همبستگی است. ابزارهای اندازه گیری پرسشنامه آزمون هوش هیجانی بار- ان و پرسشنامه سبک های مدیریت لوتانز بوده که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آزمون ماتریس همبستگی از نوع پیرسون و آزمون رگرسیون همزمان استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین متغیر هوش هیجانی مدیران و سبک مدیریتی رابطه مدار آنان رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد، بین متغیر هوش هیجانی مدیران و سبک مدیریتی تلفیقی آنان رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد میتوان به کمک و متغیرهای هوش هیجانی سبک مدیریت را پیش بینی کردد.
    کلیدواژگان: هوش هیجانی، سبک مدیریت، مدیران، مقطع متوسطه
  • لطف الله فروزنده، حسین ابوالحسنی* صفحه 79
    کارآفرینی را می توان بصورت خلاصه تشخیص و بهره برداری از فرصتها تعریف نمود و تشخیص فرصت نقشی اساسی در این فرآیند ایفا می نماید. کارآفرین میبایست محیط بازار را خوب درک نموده، نیروهای مشتق و عوامل بحرانی را شناسایی کرده و به رابطه پویای واقعی در بین این اجزا پی ببرد. از طرف دیگر برخی نقش کارآفرین را بازسازی یا منقلب کننده الگوی تولید از طریق بهره برداری از یک اختراع یا یک راه حل فن آورانه که قبلا بکار گرفته نشده، درحالیکه تولید را بهبود می بخشد و یا محصولات جدیدی را خلق می نماید، می دانند. در این تحقیق که از نوع توصیفی - اکتشافی می باشد، با رویکرد پژوهشی، بر روی مطالعات حوزه تشخیص فرصتهای کارآفرینانه استوار بوده و مدل مفهومی جدیدی در زمینه تاثیر دانش بازار و دانش فن آوری بصورت مستقیم و در تعامل با یکدیگر، بر روی تشخیص و بهره برداری از فرصتها را ارائه می نماید. این مدل مفهومی بر اساس آرای دیگر محققان تدوین و با استفاده از نظرات خبرگان حوزه صنایع غذایی و دانشگاهی مورد آزمایش قرار گرفته و سپس تحلیل و روایی آن بررسی گردیده است. این مدل می تواند به عنوان راهنمایی برای سیاستگذاران دولتی، صاحبان صنایع و محققان در جهت دهی فعالیتهای کارآفرینانه مبتنی بر دانش مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: دانش بازار، دانش فن آوری، تشخیص فرصت
  • صدیقه رضاییان*، بنت الهدی علی احمدی، پرویز فتاحی صفحه 103
    خوشه بندی به مفهوم اختصاص n شی در k دسته می باشد. خوشه بندی از طریق راه حلهای مختلف قابل حل می باشد که یکی از آنها بکارگیری الگوریتم های فرا ابتکاری است و از طرفی دیگر خوشه بندی خود می تواند ابزاری در جهت حل مسائل پیچیده باشد زیرا امکان جستجوی محلی را در فضای جستجو فراهم می نماید]6.[یکی از مسائل خوشه بندی که جز مسایل پیچیده می تواند مطرح باشد تشکیل ترکیبات بهینه از اعضا بر مبنای دانش افراد و تخصص مورد نیاز در پروژه های بزرگ جهت ارتقای عملکرد تیمی است، این موضوع از موضوعات با اهمیت و نسبتا جدیدی می باشد که در صنایع و سازمانها مورد توجه می باشد. یکی از الگوریتم های قابل استفاده در حل مسایل خوشه بندی، الگوریتم کلونی مورچگان است. الگوریتم کلونی مورچه الهام گرفته شده ازمطالعات و مشاهدات روی کلونی مورچه هاست. این مطالعات نشان داده که مورچه ها حشراتی اجتماعی هستند که در کلونی ها زندگی میکنند و رفتار آا بیشتر در جهت بقاء کلونی است تا درجهت بقاء یک جزء از آن.رفتار مورچه ها دارای نوعی هوشمندی تودهای است که اخیرا مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است. در این مقاله برای اولین بار است که الگوریتم کلونی مورچگان را در یک مساله خوشه بندی و تخصیص اعضا در تیم های دانش محور را بکار می برد. تا این زمان تنها در سال 2009یک مقاله]5 [این مساله را مورد مطالعه قرار داده و آن هم از طریق الگوریتم ژنتیک حل شده است، البته بعد خوشه بندی بر اساس ویژگی ها و محدودیتها نیز در مقاله مذکور مورد توجه قرار نگرفته است، در حالیکه این موضوع از مباحث مطرح در الگوریتم های فرا ابتکاری بوده و از این رو جز محورهای اصلی این مقاله در نظر گرفته شده است.
    کلیدواژگان: الگوریتم مورچگان، خوشه بندی، پروژه، تیم دانش محور
  • فرشته امین* صفحه 118
    شاید به جرات بتوان گفت دنیایی که در آن بسر می بریم. شباهت بسیاری به جنگلی داردکه در آن سازمانها در تکاپوی همیشگی برای بقاء هستندو عناصر بقاء آن جنگل بجای قدرت فیزیکی و درنده خویی ، چالاکی و انعطاف پذیری سازمان در پاسخگویی سریع و به موقع به نیازهای محیطی می باشد. آنچه در دنیای امروزی بقاء سازمانها را تضمین می کند. میزان موفقیت در برآورده سازی نیازها و خواسته های مشتریان می باشد و این امر میسر نیست جز از طریق انعطاف پذیری محصولات و خدمات و طراحی سیستم هایی برای ایجاد انعطاف پذیری در تولید و ارائه کالا و خدمت می تواند نقش مهمی در جلب رضایت و وفاداری مشتریان داشته باشد. طراحی این سیستم ها نیازمند توجه به دو عنصر خدمت و بسته محصول یا خدمت می باشد. ودر تمام مراحل طراحی سیستم بایستی میزان ادراک مشتری از کیفیت و انعطاف پذیری خدمات سنجیده شود. هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی یک مدل انعطاف پذیری خدمات برای سیستم بانکی و یک مدل ریاضی برای اندازه گیری انعطاف پذیری خدمات است.دراین تحقیق با مطالعه ادبیات موضوع و مصاحبه با خبرگان بانکی، مولفه ها ومتغیرهای مورد نیاز برای طراحی مدل مذکور شناسایی شد وبا استفاده از آنها پرسشنامه های تحقیق تدوین گردید پس از توزیع، جمع آوری و تجزیه و تحلیل پرسشنامه ها با استفاده از روش های هرمونتیک و تحلیل عاملی و استفاده از تکنیک DEA و TOPSIS مدل مناسب جهت اندازه گیری انعطاف پذیری خدمات در بانک طراحی گردید.
    کلیدواژگان: سیستم تولید انعطاف پذیر_ سیستم خدمت رسانی انعطاف پذیر_ خدمت، بسته محصول، رضایت مشتری، بانک DEA و TOPSIS