فهرست مطالب

مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت) - پیاپی 41 (پاییز 1394)

نشریه مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
پیاپی 41 (پاییز 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/11/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سید احمد زرهانی صفحه 5
  • علیرضا عالم زاده صفحه 8
    در شرع مقدس اسلام، ولایت در امور شخصی، برای پدر و جد پدری به طور مشترک ثابت است؛ یعنی هرکدام در اعمال ولایت خود نسبت به مولی علیه، استقلال دارند و به تنهایی می توانند اعمال ولایت کنند. از آنجا که صغار و مجانین از قدرت و اراده شخصی و جلب منافع خود ناتوان هستند و در شرع برای آنان، ولی و سرپرست تعیین شده است و تصرف ولی در امور مربوط به آنان، مگر در جهت حفظ منافع و مصالح آنها، صحیح نیست، بنابراین تصرف پدر، جد پدری، برادر و وصی که به عنوان ولی در امور مولی علیه دخالت و تصرف دارند، باید براساس مصلحت و مشروط به عدم مفسده باشد. فقهای صاحب نظر اهل سنت و شیعه در این باره، در برخی از موارد، اختلاف نظرهایی دارند و هریک نظر و ادله خاص خود را ارائه کرده اند. از این رو، در این نوشتار، شروطی که برای اهلیت ولی، جهت ولایت، از نگاه اهل سنت و شیعه لازم است، مورد بررسی قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: ولی، بلوغ، عقل، اسلام، عدالت، شروط ولایت
  • احمد بادکوبه هزاوه، معصومه آبانگاه ازگمی صفحه 18
    مصر و شام در دوره فرمانروایی ایوبیان، کانون مبارزه با شیعیان اسماعیلی و سرکوب عقاید آنها به شمار میرفت، اما شاهد برخی روابط مسالمتآمیز با پیروان امامیه نیز بود. نوشتار حاضر بر آن است، تا وجود چنین فرایندی را با تکیه بر تاریخ نگاری این دوره، ارزیابی نماید. با وجود تاثیرپذیری شمار قابل توجهی از مورخان شافعی مذهب نظیر عمادالدین کاتب اصفهانی، بهاءالدین بن شداد و ابوشامه از فضای سیاسی و مذهبی حاکم، به نظر می رسد اغلب مورخان این دوره، میان اندیشه های بدعتآلود شیعیان اسماعیلی، با عقاید امامیه تمییز قائل شده اند. بیشتر آنها همچون سبط ابنجوزی، ابنخلکان و غیره، متاثر از عملکرد دوگانه دولت در برابر فرق مختلف شیعه، ضمن ابراز انزجار از عقاید اسماعیلیان و جانب داری از اقدامات ضد شیعی صلاحالدین، در برابر پیروان امامیه و عقاید آنها، با تسامح و انعطاف بیشتری عمل کردهاند. حضور فعال و پررنگ برخی مورخان امامی مذهب این دوره، نظیر قفطی و ابن ابی طی و تعاملات مثبت آنها با دستگاه حاکم، نیز صحت این ادعا را تایید میکند.
    کلیدواژگان: ایوبیان، تاریخ نگاری، مورخان سنی مذهب، امامیه، اسماعیلیه
  • زهرا عبدی صفحه 33
    موضوع این مقاله سیاست سنی گرایی نادرشاه از سال 1148 تا 1160ق است. به علت حمایت رسمی حکومت صفویه (907-1135ق) از مذهب شیعه، اهل سنت در اقلیت قرار گرفته بودند. تهاجم افغانهای سنی مذهب به اصفهان و تجاوز ترکان عثمانی به خاک ایران به بهانه های مذهبی، باعث شد نادرشاه برای حل بحران سیاسی موجود و کاهش اختلاف شیعه و سنی، به فکر تقریب این دو مذهب برآید. بنابراین از یک سو مذهب شیعه را همسان سایر فرق قرار داده و از سوی دیگر با ایده تقریب مذهبی و تاسیس مذهب جعفری، در پی حل اختلافات شیعه و سنی برآمد، تا نه تنها از بحران شورشهای ایالات سنی نشین جلوگیری کند، بلکه به اختلافات با عثمانی هم پایان دهد. با این حال گسیختگی سرزمینی و واگرایی مناطق سنی نشین همچنان وجود داشت و حکومت عثمانی نیز تن به چنین مصالحه مذهبی نداد. این تحقیق با استفاده از منابع کتابخانه ای و به روش توصیفی تحلیلی نگارش یافته است.
    کلیدواژگان: نادرشاه، اندیشه تقریب مذهبی، اهل سنت، شیعیان، سده 12 قمری
  • هادی وکیلی، تهمینه رئیس سادات * صفحه 46

    غالیان شیعه با عنوانهای متعدد در کتب فرق مورد توجه قرار گرفته اند و عقاید و افکار ایشان، شرح و توضیح داده شده است. از جمله آنها، می توان به عزاقریه یا شلمغانیه اشاره کرد که منسوب به محمد بن علی شلمغانی است. در این نوشتار، به روش توصیفی تحلیلی، افکار و اندیشه های غالیانه این شخص مورد بررسی قرار می-گیرد. بنابراین با توجه به عقاید اباحی گری و غیراسلامی شلمغانی، نمی توان این عقاید غالیانه را منتسب به شیعه و به طور کلی در حیطه باورهای اسلامی مسلمانان محسوب کرد. الوهیت ائمه(ع)، حلول و تناسخ که از ویژگی های کلی همه فرقه های غالیانه محسوب می شود، به خوبی در اندیشه شلمغانی نمایان است. باید توجه داشت پیروان فرقه عزاقریه، هیچ ارتباطی به شیعه و اسلام ندارند، از این رو، در کتب فرق، در جای درستی قرار نگرفته اند.

    کلیدواژگان: غالیان، عزاقریه، شلمغانی، امام زمان(ع)، حسین بن روح نوبختی
  • علی غضنفری، مصطفی زارعی بلوط بنگان صفحه 59
    «رحمه للعالمین» بودن پیامبر(ص) در قرآن، به عنوان یک ویژگی شاخص برای ایشان مطرح شده است. این ویژگی نیازمند توضیح و تبیین بیشتری است که تا به حال به آن پرداخته نشده است، از این رو در این نوشتار، به منظور تبیین و توضیح این ویژگی، به تفاسیر فریقین مراجعه شده است. مفسران فریقین برای این توصیف پیامبر(ص)، سه معنای کلیدی مطرح کرده اند که عبارتند از: جهانی و جاودانه بودن، سعادت و عاقبت به خیری، و مانع عذاب الهی. از بررسی این موارد، این نتیجه حاصل می شود که مردم دنیا اعم از مومن و کافر، همگی مرهون رحمت پیامبر(ص) هستند و هدف پیامبر(ص) از جنگ، خون ریزی و کشتار نبوده است؛ زیرا هیچ گاه کسی را نفرین و در هیچ حال از درگاه خداوند عذاب کسی را درخواست نکرد. بنابراین پیامبر(ص) برای همه انسانها در همه زمانها و مکانها تا پایان جهان، رحمت است؛ زیرا آنچه را موجب سعادت ابدی مردم است، برای آنها آورده است.
    کلیدواژگان: سیره پیامبر(ص)، رفق و مدارا، رحمه للعالمین، تفاسیر فریقین، فلسفه رحمت
  • محمد سپهری، هدیه یگانه صفحه 73
    حسبه نهادی نظارتی و محتسب ضامن اجرای نظم عمومی جامعه اسلامی براساس قوانین دینی و عرفی بود. در این نوشتار، با استفاده از منابع کتابخانه ای و به روش توصیفی تحلیلی، عملکرد محتسبان دوره تیموری مورد بررسی قرار می گیرد. تیموریان با داعیه شریعت محوری، باعث رونق بازار محتسبان شدند، به طوری که در یک شهر، دو محتسب هم زمان فعالیت می کردند. اما این رونق ظاهری، با تصویر آرمانی محتسب، فاصله ای بسیار دارد. حاصل اینکه با نابسامانی و گسستهای گذشته، تلاش تیموریان و محتسبان، تنها بخش اندکی از جایگاه این نهاد را احیا نمود.
    کلیدواژگان: حسبه، محتسب، تیموریان، شاهرخ، حسین بایقرا
  • صفحه 85
|
  • Alireza Alem Zadeh Page 8
    In religious law of holy Islam the protection in personal affairs for father and father’s progenitor commonly is fixed, this is mean that each of them have independent role for their protector to protect him/her. Because minors and insane person have no power and personal volition and couldn’t attract their own affairs, so Shar’ select for them a protector, and appropriate of protector in their affairs is not correct except in case of protecting from their profits and interests. So appropriation of father, father’s progenitor, brother and trustee which are as a protector for them, must base on expediency and provided no mischief. The jurisconsults of Sonni and Shi’a in this case and in some fields have different ideas and each of them had their own viewpoint and reasons. Accordingly this article examines conditions that are necessary for mansuetude of protector for protecting from Shi’a and Sonni point of view.
    Keywords: protector, maturity, wisdom, Islam, justice, conditions of protecting
  • Ahmad Badkoube Hazaveh, Masoumeh Abangah Azgami Page 18
    Egypt and Levant in Ayyubid’s Era were center of struggling with Shi’a of Esmailiyah and repressing their ideas, but also there were some peaceful relationships with Imamiyah’s followers. This article tries to examine existence of this process by relying on historiography of this era. Moreover despite the impressibility of a number of Shi’a Shafe’ee’s historians by political and religious dominate environment such as E’maddin Kateb Esfehani, Bahaoddin ebn Saddad and Abu Shamme, it seems that most of historians of this era made a difference between innovative ideas of Shi’a of Esmailiyh with Imamiyah’s ideas. Most of them including Sebt ebn Jouzi, Ebn Khalkan and etc. which were affected by dual function of government through different Shi’a sects, In content of expressing their antipathy to Esmailiyah and advocating from anti-Shi’a actions of Imamiyah’s followers and ideas, acting with more flexibility and tolerance. Active existence of some Imamiyah historians of this era such as Qefti and Ebn Abi Thei and their positive reactions with govern system also proof the veracity of this claim.
    Keywords: Ayyubid, historiography, Sonni historians, Imamiyah, Esmaeliyah
  • Zahra Abdi Page 33
    The subject of this article is about Sunnite tendency of Nader Shah in 1148 till 1160 (H.A). Because Safavid government was supporting Shi’a (907-1135 H.A) so Sonni were became in minority. The invasion of Sonni Afghans to Esfahan and aggression of Turkish Ottoman to land of Iran with religious excuses made Nader Shah to solve the existing political crisis and decrease Shi’a and Sonni’s conflict, so he consider to Sonni and Shi’a proximity. Therefore, on one hand he conformed Shi’a sect to other sects and on other hand he tries to solve Shi’a and Sonni’s conflict with idea of religious proximity and establishing Jafari’s Sect. Insofar, he not only avoid from crisis of Sonni states’ ructions but also end up to conflicts with Ottoman government. Still land’s rupture and divergence’s lands of Sonni people were also existed and Ottoman government didn’t accept such a religious compromise. This research wrote with utilizing from library sources and with descriptive-analytic method.
    Keywords: Nader Shah, religious proximity thought, Sonni, Shia, 21th century (H.A)
  • Hadi Vakili, Tahmineh Raees Al Sadat Page 46

    Shi’a Qaliyan known by various names in sects’ books, and their thoughts and ideas had been explained. Including them we could point out to A’zaqariyeh or Shalamqaniyeh that is attributed to Mohammad Ebn Ali Shalamqani. This article with method of descriptive-analytic examines Qaliani’s thoughts and ideas of this person. Thus according to non-Islamic and antinomian ideas of Shalamqani it couldn’t take into account these Qaliyaneh ideas that attributed to Shi’a and generally to ideas of Islam’s domain. Godhead of A’emah, immanent and metempsychosis that are general features of all Qaliyan’s sects, are clearly obvious in Shalamqani’s thoughts too. Must consider that A’zaqariyeh’s sects’ followers had no connection with Islam and Shi’a, so in sects’ books haven’t the right position.

    Keywords: Qaliyan, Azaqariyeh, Shalamqani, Imam Zaman (PUH), Hossein ebn Rooh Noubakhti
  • Ali Qazanfari, Mostafa Zarei Balout Bangan Page 59
    “Rahmatol lel Alamin” declares in Holy Qur’an as a remarkable feature for Prophet Mohammad (PUH). This feature needs more explanation and illustration which until now didn’t point out to it, so this article for more explanation and clarification for this characteristic refers to Fariqain’s interpretations. Fariqain’s interpreters for explaining this character of Prophet (PUH) declares three main meaning that includes: being global and eternal, felicity and well ending and an obstacle for divine chastisement. By examining theses points this result would gain that people whether pious or irreverent all indebt the Prophet’s (PUH) mercy and the aim of Prophet (PUH) wasn’t war and bloodshed because he never curse people and never pray for punishment from God. Therefore, the character of Prophet Mohammad (PUH) for all people in all times and places is mercy up to end of the world, because he brought for people whatever lead to eternal felicity.
    Keywords: the life of Prophet (PUH), gentleness, tolerance, Rahmatol lel Alamin, Fariqain's interpretation, the philosophy of mercy
  • Mohammad Sepehri, Hadiye Yeganeh Page 73
    Religious magistrature (hisba) is an administrational institution which inspector is a guarantee for performing public order in Islamic society basing on religious and conventional laws. In this article with utilizing from library sources and with descriptive – analytic method examines inspectors’ function in Teimoori’s era. Teimoori with pretension of fidelity to Shari’a of Islam cause to blossoming inspectors, in a case that in a city two inspectors were working contemporarily. But there were a gap between this superficial blossom and the real face of inspectors. As a result with disarray and past raptures the attempts of Teimoori and inspectors were only renew a small part of this institution.
    Keywords: Religious magistrature (hisba), inspector, Teimoori, Shahrokh, Hossein Bayqara