فهرست مطالب

اندیشه آماد - پیاپی 51 (زمستان 1393)

نشریه اندیشه آماد
پیاپی 51 (زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/11/28
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سیاوش نصرت پناه، عیسی شریفی، علی خلیلی سوادکوهی صفحات 1-22
    این تحقیق در یکی از سازمان های نظامی – انتظامی در سطح تهران انجام گرفته است وهدف آن اندازه گیری میزان رعایت قوانین و مقررات در خرید های مجموعه آماد وپشتیبانی توسط مسولان و دست اندر کاران می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل 55 نفر از افراد خبره و آشنا به کار است که در سازمان مورد نظر مشغول فعالیت هستند و چون از تمام آنها جمع آوری اطلاعات صورت گرفته است لذا از روش تمام شماری بهره گیری شده است. برای پاسخ به چهار سوال تحقیق که عبارت بودند از: 1. شیوه های استعلام قیمت در خریدهای آماد و پشتیبانی تا چه اندازه ای رعایت می شود؟ 2. شیوه های انجام مناقصه در خریدهای آماد و پشتیبانی تا چه اندازه ای رعایت می شود؟ 3. شیوه های مسایل مالی قرارداد منعقده خرید آماد و پشتیبانی تا چه اندازه ای رعایت می شود؟ 4. شیوه های تسویه حساب مالی و قراردادهای خرید آماد وپشتیبانی تا چه اندازه ای رعایت می شود؟ پرسشنامه محقق ساخته ای طراحی گردید و پس از کسب اطمینان از روایی و پایایی ابزار اندازه گیری، به جمع آوری اطلاعات پرداخته و معین گردید که در بسیاری از موارد نقاط قوت فراوانی در رعایت ضوابط و مقررات وجود دارد و برخی از موارد ضعف آنها نیز عبارتند از: کارشناسان خرید از فهرست فروشندگان آگاهی لازم را ندارند، میزان آگاهی کارشناسان خرید از شیوه مناقصه کافی نمی باشد، کالای مورد مناقصه در زمان مقرر تحویل نمی شود.
    کلیدواژگان: مقررات مالی، مناقصات، آماد و پشتیبانی، قرارداد
  • اصغر آقایی، کریم ابراهیمی صفحات 23-71
    از مولفه های مهم برای سازمان ها خصوصا سازمان های نظامی وانتظامی باتوجه به داشتن حجم عظیمی از اموال ودارایی ها حفظ، نگهداری و حراست از این اموال در تمامی زمانها با صرف کمترین هزینه و داشتن حساب موجودی ها جهت اجرای ماموریت های محوله می باشد. دردنیای امروزی به سبب پیچیدگی مسائل نیاز به اطلاعات برای تصمیم گیری مدیریت بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. اداره کنترل اموال آماد و پشتیبانی ناجا به جهت نیاز به دردسترس بودن اطلاعات اموال ناجا نسبت به راه اندازی سامانه جامع کنترل اموال اقدام نموده تا با ثبت تغییرات در هر نقطه از سازمان نسبت به تصمیم گیری و مشکل گشایی به نحو موثر اقدام نماید. هدف اصلی این تحقیق تعیین میزان اثربخشی سامانه جامع کنترل اموال ناجا می باشد. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی است و نظر نوع توصیفی- پیمایشی می باشد و از دو روش کتابخانه ای و میدانی برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران، کارشناسان و کاربران جامع کنترل اموال معاونت آماد وپشتیبانی ناجا، ف استانها، ف مراکز استانها، ف مراکز آموزش ناجا، معاونت ها، فرماندهی ها و پلیس های تخصصی ناجا به تعداد 110 نفر بوده که با استفاده از فرمول کوکران نمونه آماری به تعداد 70 نفر تعیین شد. در این تحقیق با محور قراردادن یک سوال اصلی و 6 سوال فرعی به بررسی زوایای مختلف موضوع پژوهش (بررسی میزان اثربخشی سامانه جامع کنترل اموال ناجا) پرداخته شده است. برای جمع آوری اطلاعات با تنظیم ای حاوی 62 سوال و توزیع در میان نمونه آماری و جمع آوری پرسشنامه ها با استفاده از شاخص های مرکزی نسبت به تجزیه وتحلیل نتایج اقدام و مشخص گردید که شاخص استعلام اموال از طریق سامانه با میانگین کل 4.427 بیشترین و شاخص شناسایی طول عمر اقلام با میانگین کل 3.371 کمترین تاثیر را در میان سایر شاخص های اثربخشی سامانه جامع کنترل اموال ناجا به خود اختصاص داده اند. برای پاسخ به سوال اصلی و سوال های فرعی تحقیق نسبت به تدوین دو فرضیه برای سوال های فرعی تحقیق اقدام و هر سوال بطور جداگان با استفاده از آماره T مورد آزمون قرار گرفت. در کلیه آزمون ها فرض صفر رد و فرض یک تایید و محرز گردید هر 6 سوال فرعی تحقیق در سامانه کنترل اموال ناجا از اثربخشی خوبی برخوردار است. در پاسخ به سوال اصلی تحقیق که «وضعیت اثربخشی سامانه جامع کنترل اموال در ناجا چگونه است» میانگین کل بدست آمده از سوال های فرعی تحقیق 3.950 بوده که نشان دهنده اثربخشی زیاد سامانه جامع کنترل اموال ناجا می باشد.
    کلیدواژگان: کنترل اموال، اثربخشی، سامانه، کدینگ، شماره گذاری، طبقه بندی، خسارت اموال
  • محمد سلگی، مصطفی یوسف خواه، میثم دهقان، حسام الدین توانبخش صفحات 73-103
    سازمان ها به دنبال ایجاد روابط فعال، پایدار، مبتنی بر اعتماد و متنوع در ساختار زنجیره تامین خود هستند. به همین منظور در این مقاله به بررسی کیفیت رابطه اجزای زنجیره تامین (SCRQ) و تاثیر آن بر استراتژی شرکت می پردازیم. جامعه آماری تحقیق شامل شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده تعدادیکصد و هفت شرکت به عنوان نمونه انتخاب شد. داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد و بر پایه مدل معادلات ساختاری (SEM) فرضیات تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که SCRQ را می توان به عنوان یک جزء تشکیل دهنده ی ارتباط، همکاری، اعتماد، انطباق و جو روابط تعریف نمود. همچنین SCRQ تاثیر مثبت و با اهمیتی بر پایداری رابطه، فراوانی (تعداد) رابطه و تنوع رابطه دارد.
    کلیدواژگان: کیفیت رابطه، تکرار، پایداری، تنوع
  • محمود شوقی، بهمن خوش مهری، شاهین علیزاده بقال صفحات 105-121
    امروزه به دلیل تنوع منابع تامین کالا و خدمات و فعالیت آن ها در شبکه گسترده زنجیره تامین و ارائه محصولات مختلف با مدل ها، قابلیت های متنوع و فناوری های متفاوت، موضوع تامین و خرید به یک مساله مهم و پیچیده برای سازمان ها و شرکت ها، تبدیل شده است. بدیهی است توجه ویژه به موضوع مستندسازی خواسته ها و انتظارات خریداران (بهره برداران اصلی) از کالاها و خدمات مورد نظردر قالب پیوست های فنی به منظور انتخاب منبع یا منابع تامین در قالب قراردادهایی که بین خریدار و فروشنده منعقد می گردد، در جهت حل این مساله معنا و مفهوم واقعی خود را پیدا خواهد کرد. بنابراین اهمیت و ضرورت توجه به محتوی فنی (پیوست های فنی)، با لحاظ قراردادن مبانی و اصول حقوقی و بازرگانی در متن قراردادهای تامین کالا و خدمات از جایگاه ویژه ای برخوردار خواهد بود. در این مقاله ضمن پرداختن به موضوعات نظری مانند: تشریح و تبیین نیازمندی ها، اصول، الزامات مربوط به نحوی استاندارد سازی پیوست های فنی در قرارداد ها با بهره گیری از روش کتابخانه ای، بررسی برخی از اسناد پیوست های فنی تدوین شده برای محصولات متنوع و مصاحبه با برخی صاحب نظران، نتایج حاصله در قالب یک استاندارد پیوست های فنی مناسب تحت عنوان «ملاحظات اساسی در تهیه پیش نویس پیوست های فنی در سازمان قرارداد ها» ارایه گردیده است که موجب ایجاد زبان مشترک، ملاک ارزیابی و وحدت رویه ای در تهیه پیش نویس پیوست های فنی خواهد شد. از این رو پیشنهاد می گردد، آماد و پشتیبانی ناجا پس از بررسی نتایج حاصله توسط کارشناسان خود، نسبت به بهره گیری از این ملاحظات اساسی به صورت نظام مند در تامین نیازمندی های خود در چارچوب قرارداد ها بهره گیری لازم را بعمل آورد.
  • حسین رمضانی، علیرضا ابراهیم وند صفحات 123-142
    تغذیه برای بقای حیات و محافظت در برابر بلایا (طبیعی – غیر طبیعی) دو عامل اساسی و مورد توجه انسان ها از بدو خلقت بوده است. تامین غذای مورد نیاز متناسب با استانداردهای تغذیه در بین نیروهای مسلح و ناجا از جایگاه بالایی برخوردار می باشد و آماد و پشتیبانی نیروها همواره سعی دارند با رعایت اصل یکنواخت سازی و مد نظر داشتن دو راهبرد بنیادی لجستیک (تامین به مقدار مناسب - تامین در زمان مناسب) مبادرت به تامین، توزیع، ذخیره سازی جیره غذایی در تمامی شرایط از جمله وضعیت خاص (بحران – اضطرار – جنگ و...) را نموده، تا موجب پایداری و تداوم ماموریت کارکنان و ایجاد امنیت تغذیه در بین نیروها شوند. این تحقیق با هدف بررسی جایگاه یکنواخت سازی و استانداردسازی تغذیه در مدیریت زنجیره تامین جیره غذایی مورد نیاز کارکنان ناجا در شرایط بحران است که برای اجرای آن به دنبال پاسخگویی به چهار سوال در مورد میزان، زمان، استاندارد و تداوم ماموریت ها در رابطه با تامین جیره غذایی بوده است. این تحقیق از نوع توصیفی – تحلیلی بوده و به روش پیمایشی صورت گرفته است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه تحقق یافته است و جامعه آماری مورد مطالعه تمام فرماندهان و مسئولین آماد و پشتیبانی یگان های ناجا (یگوپ – امداد) به تعداد 112 نفر می باشد. نتایج حاصله تحقیق حاکی از آنست که جیره غذایی تامین شده در شرایط بحران از نظر میزان و استاندارد تغذیه به صورت مطلوبی نبوده ولی نیز از نظر زمانی مطلوب بوده و نیز موجب تداوم ماموریت سازمان می باشد.
    کلیدواژگان: استاندارد تغذیه، شرایط بحران، جیره غذایی اضطراری، تامین، ذخیره سازی، لجستیک، توزیع
  • بررسی رضایت مندی کارکنان دانشگاه علوم انتظامی امین از سرویس های ایاب و ذهاب در سال 93
    علی اکبر چنانی، محمدعلی اکبری صفحات 143-168
    زمینه وهدف
    بیشتر کارکنان، به خصوص کارکنان نیروی انتظامی تقریبا بیش از نیمی از وقت خود را در روز در محیط کار می گذرانند. بدون شک مدیران نسبت به رضابت کارکنان خود حساس بوده و، برای طرز تلقی های آنان اهمیت قابل ملاحظه ای قائلند. عدم رضایت کارکنان اثر مستقیم بر کمیت و کیفیت کارایی کارکنان دارد. ارائه خدمات مطلوب توسط سرویس های ایاب و ذهاب عامل کاهش دغدغه های کارکنان بوده و ضمن افزایش بهره وری، تعهد فرد را نسبت به اهداف سازمان ارتقاء می دهد. این تحقیق، به بررسی میزان رضایتمندی کارکنان دانشگاه علوم انتظامی امین از سرویس های ایاب و ذهاب بین شهری پرداخته است. این پژوهش با هدف به تصویر کشیدن وضع موجود و احصاء مشکلات و معایب در سرویس های دانشگاه و ارائه پیشنهادهای کاربردی به مسئولان ذی ربط و بهبود کیفیت خدمات سرویس های ایاب و ذهاب تدوین شده است.
    روش
    تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی- پیمایشی است. با گرد آوری ادبیات موضوع، بررسی نظریات و مدل های مختلف و با به اشتراک گذاری مولفه ها وبا در نظر گرفتن عوامل سازمانی، پس از روایی سنجی، الگوی مفهومی تحقیق ارائه گردیده است. جامعه آماری تحقیق 360 نفر ازکارکنان دانشگاه علوم انتظامی امین می باشد. تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 146 نفر تعیین و به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از روش مطالعه اسنادی منابع و پرسشنامه محقق ساخته شامل 48 سوال بسته استفاده شده است. روایی پرسشنامه از طریق مراجعه به نظریات خبرگان و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (95/ 0) احصاءگردید. تحلیل داده ها ازطریق آمار توصیفی و آماره های آزمون t و فریدمن صورت گرفته است.
    یافته ها و
    نتایج
    براساس یافته های تحقیق و استفاده از آزمون فرض (T) تک نمونه ای و میانگین های بدست آمده کارکنان از پنج مولفه اخلاق حرفه ای، در دسترس بودن سرویس ها، رعایت شان و منزلت، کیفیت فنی و مدیریت فناوری رضایتمندی خود را اعلام نمودند و سه مولفه بهداشت، ایمنی سفر و راحتی سفر رضایت مطلوب ندارند.
    کلیدواژگان: رضایتمندی، دانشگاه علوم انتظامی، کارکنان، سرویس حمل و نقل، کیفیت خدمات
  • اثربخشی قوانین و مقررات معاملات دولتی در زنجیره تامین
    فرهاد رعنایی صفحات 169-186
    قوانین و مقررات هر کشور از اهمیت به سزائی برخودار و هماهنگی و رعایت آن در جامعه تاثیر مستقیمی بر کل اجزای جامعه خواهد داشت. اثر بخشی قوانین و مقررات در انجام معاملات دولتی در آماد و پشتیبانی ناجا «با بهره گیری از ادبیات موضوع و بررسی نقش های مدیریتی و استفاده از تجربیات موجود در مجموعه آماد و پشتیبانی، معاونت طرح و برنامه، و ذی حسابی ناجا و بررسی فرآیندهای کاری آنها در مجموعه زنجیره تامین مورد شناسایی و بحث وبررسی قرار گرفت و شش سوال مورد طرح گردید. جامعه آماری این تحقیق متشکل از 45 نفر از مسوولان و کارشناسان و متخصصان و خبرگان ذیربط بود. با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته ای در 36 سوال به جمع آوری اطلاعات مورد نظرپرداخته شد. بر اساس نتایج حاصل از تحقیق، رعایت هر چه بیشتر قوانین و مقررات معاملات دولتی بر تامین اقلام با کیفیت، تامین اقلام واقعی مورد نیاز، تامین در زمان مناسب، تامین اقلام با قیمت مناسب، تامین اقلام از منبع مناسب، و تامین از مکان مناسب تاثیر دارد.
    کلیدواژگان: اثربخشی، زنجیره تامین، معاملات دولتی، مناقصه