فهرست مطالب

سرامیک ایران - سال یازدهم شماره 2 (پیاپی 42، تابستان 1394)

فصلنامه سرامیک ایران
سال یازدهم شماره 2 (پیاپی 42، تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/06/23
  • تعداد عناوین: 12
|
  • اخبار شرکت ها
  • اخبار انجمن سرامیک ایران
  • اخبار همایش ها
  • مقالات پژوهشی
  • الهه خلیلی فرد*، سید علی حسن زاده تبریزی، مجتبی نصر اصفهانی صفحه 15

    نانو کامپوزیت ZnO-CdO با استفاده از روش میکروامولسیون آب در روغن سنتز شد. نسبت وزنی اکسید روی و کادمیم و دمای کلسیناسیون بر روی مورفولوژی، تشکیل فاز، تبدیلات فازی، اندازه کریستال هاوذرات و همچنین سطح ویژه نانو کامپوزیت ZnO-CdO تحقیق شد. محصولات سنتز شده توسط آنالیزهای XRD، BET، SEM، TEM و مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پراش اشعه ایکس نشان داد که نانو کامپوزیت ZnO-CdO با کریستال‌های نانومتری شکل گرفته است، ذرات روی-کادمیم سنتز شده در دمای C400 بهترین خواص جذب تجزیه متیل بلو و متیل اورانژ اسیدی را از خود نشان دادند بررسی خواص جذب در سه محیط کارایی خوب این جاذب را در محیط های اسیدی نشان داد.

  • مقالات مروری
  • هودسا مجیدیان *، علیرضا شالبافی، لیلا نیکزاد صفحه 22

    خوردگی یکی از مهم‌ترین مکانیزم فرسایش دیرگداز در کوره‌ها است که موجب ساییده و کنده شدن پوشش دیرگداز و ورود آن به مذاب می‌شود. آزمون‌های زیادی وجود دارد که با آنها می‌توان مقدار خوردگی یا فرسایش دیرگداز را تخمین زد؛ ولی نتایجی که از آزمون‌های آزمایشگاهی به دست می‌آید، بسیار متفاوت از شرایط واقعی است؛ روش‌هایی که در پژوهش‌ها و مطالعات به چشم می‌خورد بیشتر جنبه آزمایشگاهی داشته و در ایران نیز در مورد اندازه‌گیری خوردگی نسوز در حالت گرم یا هنگامی که کوره در حال کار است، گزارشی دیده نشده است. اندازه‌گیری مقدار خوردگی دیرگداز کوره از موضوعات تحقیقاتی بسیار مهم روز در صنعت فولاد است و هدف اصلی آن توسعه دیرگدازها در صنعت و به دست آوردن طول عمر مفید آنها است تا بتوان قابلیت کار کوره را با کمترین هزینه در هر تن تولید فولاد افزایش داد. روش‌های اندازه‌گیری خوردگی در حالت گرم می‌تواند بر اساس دما، هدایت الکتریکی، مشاهده چشمی، استفاده از امواج و... باشد. در این میان روش اندازه‌گیری بر اساس دما، روشی ساده، کم هزینه و مقرون به صرفه است که نیاز به تجهیزات پیچیده ندارد و برای بیشتر کوره‌ها قابل اعمال است. در این مطالعه تلاش شد تا به روش‌های اندازه‌گیری خوردگی دیرگداز در کوره توسط اندازه‌گیری دما اشاره شود.

    کلیدواژگان: خوردگی، اندازه گیری آنلاین، ترموکوپل، دیرگداز
  • مهدی محسنی *، حسن عباس زاده صفحه 33

    امروزه سرامیک های چندبلورین شفاف به دلیل امکان ساخت قطعات بزرگ و با اشکال پیچیده و نیز هزینه های تولید کمتر در مقایسه با انواع تک بلور آن ها در کاربردهای مختلفی همچون پنجره ها/کلاهک های مادون قرمز، کاربردهای نظامی و پوشش لامپ ها مورد استفاده قرار گرفته اند. سرامیک های نوری با شفافیت بالا نیازمند خلوص و دانسیته بالا می باشند. برای دست یابی به خلوص نهایی بالا بایستی از مواد اولیه با خلوص بالا استفاده نمود. دست یابی به دانسیته بالا نیز مستلزم استفاده از روش مناسب برای شکل دهی بدنه خام و نیز روش مورد استفاده برای زینتر ماده می باشد. بنابراین در این مقاله روش هایی که تا کنون برای شکل دهی و زینتر آلومینای چندبلور شفاف استفاده شده اند مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: آلومینای چندبلور، سرامیک شفاف، زینتر سرامیک، شکل دادن سرامیک
  • سعید مرساق دزفولی *، سعید باغشاهی، علی شانقی، علی نعمتی، هادی مرادی صفحه 41

    پوشش های محافظ تهیه شده به روش سل- ژل دارای ویژگی های بارزی از جمله پایداری شیمیایی عالی ، کنترل اکسیداسیون و مقاوم در برابر خوردگی می باشند و برای حفاظت از فلزات بر روی سطح آنها اعمال میشود. علاوه بر این، روش سل- ژل روشی سازگار با محیط زیست است و پتانسیل جایگزینی با پوشش های سمی کروماته که برای افزایش مقاومت به خوردگی فلزات مورد استفاده قرار میگیرد را دارا میباشد. همچنین روش سل- ژل دارای مزایای متعددی همانند پایین بودن هزینه‌ها، سهولت اعمال، پوشش دهی اشکال پیچیده و ایجاد پوشش‌های همگن با قابلیت کنترل ریزساختار است. دراین تحقیق به نحوه آماده سازی، پیشرفت ها و کاربرد پوشش های مقاوم در برابر خوردگی اعمال شده بر روی بسترهای فلزی مانند فولاد و آلومینیوم به روش سل- ژل پرداخته و چالش های موجود درتولیدات صنعتی پوشش های محافظ در برابر خوردگی تهیه شده به روش سل- ژل نیز به طور خلاصه مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: سل- ژل، پوشش های محافظ، مقاومت به خوردگی، بسترهای فلزی
  • سید محسن امامی *، سید عباس وزیری صفحه 48

    تحقیقات گسترده‌ای روی فلزات آمورف برای ساخت نفوذگرهای با انرژی سینتیکی (KEP) انجام شده است. KEPجزء کلیدی بسیار موثر سیستم مهمات است و اخیرا از کامپوزیت‌های شیشه فلزات حجیم (BMGs)- تنگستن به دلیل رفتار خود تیزشوندگی و دانسیته آن، استفاده می‌شود. آزمون های بالستیکی از کامپوزیت‌های W/BMG نشان داده‌اند که کارایی آن‌ها در مقایسه با آلیاژهای کریستالی تنگستنی بسیار بالاتر است. این امر می‌تواند مستقیما ناشی از تاثیر حضور شیشه‌های فلزی در ایجاد تغییرشکل برشی موضعی باشد. شبیه‌سازی انجام شده در این کار نیز که با روش اجزای محدود در نرم‌افزار آباکوس و با استفاده از مدل جانسون – کوک انجام شد، نتایج عملی انجام شده توسط سایر محققین را مبنی بر قدرت نفوذپذیری بیشتر نفوذگرهای کامپوزیتی W/BMG نسبت به سایر نفوذگرها را در یک هدف فولادی (4340AISI) تایید کرد. تلاش‌های کنونی و آینده بر توسعه فرایندی قابل اعتماد برای تولید وسایل کامپوزیتی از شیشه فلزات با مقیاس بزرگتر از ابعاد دستگاه‌های پرتابه‌ای موجود، متمرکز شده‌اند.

    کلیدواژگان: فلزات شیشه ای، تنگستن، شبیه سازی، اجزای محدود، نفوذگرهای پرانرژی
  • معرفی پایان نامه های تحصیلات تکمیلی
  • دانشجو: سهیل مهدوی، استاد راهنما: سعیدرضا الله کرم صفحه 57
  • تقویم رویدادهای سرامیک
    صفحه 71