فهرست مطالب

اندیشه آماد - پیاپی 50 (پاییز 1393)

نشریه اندیشه آماد
پیاپی 50 (پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/09/23
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سیتوش نصرت پناه، محمد احسانی فر صفحات 1-26
    هدف این مقاله، شناسایی نقاط ضعف و قوت نگهداری اقلام آمادی در یکی از مجموعه های نظامی - انتظامی استان تهران و ارائه راهکارهای بهینه جهت بهبود وضعیت آتی نگهداری اقلام در آنها می باشد. جهت نیل یه این هدف از مدل اسکاپ بعنوان مدل مفهومی تحقیق استفاده شده است. این مدل دربردارنده چهار عامل: سازمان افزار، انسان افزار، اطلاعات افزار و سخت افزار می باشد که بر اساس این عوامل پرسشنامه تحقیق تهیه و تنظیم شده است. سوال اصلی عبارت است از: آسیب های موجود در نگهداری اقلام آمادی یکی از مجموعه های نظامی - انتظامی استان تهران چه می باشد؟ این تحقیق، از لحاظ نوع انجام تحقیق، توصیفی – تحلیلی است، زیرا هم وضعیت کنونی بررسی و توصیف می شود وهم از این جهت که به دنبال علت یابی مشکلات است، تحلیلی است. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های محقق ساخته، صورت پذیرفته است. جامعه آماری این تحقیق شامل: کلیه فرماندهان، مدیران و مسئولین آمادو پشتیبانی، بعلاوه خبرگان آماد و پشتیبانی این مجموعه به تعداد 198 نفر بود که برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده گردید و برای انتخاب اعضای نمونه از روش تصادفی ساده استفاده شد. پرسشنامه تحقیق، بعد از سنجش روایی میان 100 نفر نمونه انتخاب شده توزیع گردید و نظرات و دیدگاه های آنان جمع آوری و با استفاده از نرم افزار 18 spss مورد بررسی قرار گرفت. جهت بررسی آسیب های سیستم نگهداری اقلام آمادی در مجموعه های نظامی - انتظامی استان تهران از آزمون t تک نمونه ای استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که مجموعه های نظامی - انتظامی استان تهران در حوزه سازمانی با آسیب های «سازماندهی» و «برنامه ریزی»، در حوزه انسانی با آسیبنگرش و انگیزش»، در حوزه نرم افزاری با آسیب های «ساختار سازمانی» و «منابع مالی» و در حوزه سخت افزاری با آسیب های «فضا و مکان» و «ابزار و تجهیزات» مواجه می باشد.
    کلیدواژگان: آسیب شناسی، نگهداری، اقلام آمادی، آماد و پشتیبانی
  • اصغر آقایی، فرشاد مرای صفحات 27-50
    اجرای برنامه های آموزشی در یک سازمان می تواند نیاز به نیروی انسانی متخصص را در آینده رفع کند و تضمینی برای بهره وری باشد. برای اجرای بهتر آموزش باید شرایطی فراهم گردد تا کیفیت خدمات آموزشی ارتقاء یابد. هدف از انجام این تحقیق نیز تعیین تاثیر آموزش در بهره وری کارکنان معاونت آماد و پشتیبانی ناجا در سال 1393 می باشد. روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی – تحلیلی، پیمایشی از نوع همبستگی می باشد. جامع آماری تحقیق شامل کارکنان معاونت آماد و پشتیبانی ناجا به تعداد 283 نفر که به روش نمونه گیری کوکران تعداد 163 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از روش های اسنادی و پرسشنامه ای استاندارد (30 سوال) استفاده گردید و پایایی آن نیز به روش آلفای کرونباخ تایید شده است. نتایج آزمون رگرسیون در سطح معناداری 05/ 0 نشان می دهد که میان آموزش و بهره وری نیروی انسانی در معاونت آماد و پشتیبانی ناجا رابطه معناداری وجود دارد. نتایج کلی مبین آن است که آموزش منابع انسانی یکی از راهکارهای اساسی و موثر در امر نگهداری و بهره وری نیروی انسانی محسوب می شود و استفاده بهینه از نیروی انسانی، ابزار امکانات و اداره صحیح و مطلوب سازمان، از جمله ثمرات برنامه های آموزشی کارکنان می باشد.
    کلیدواژگان: بهره وری، آموزش، کارکنان معاونت آماد و پشتیبانی ناجا
  • محمد جعفری، مجتبی رضایی صفحات 51-90
    تعیین تکلیف، فرآیند تصمیم گیری برای اقلام بازیافتی، اسقاطی، فسادپذیر، خارج از سازمان، مازاد بر سازمان، غنیمتی، به جامانده خودی و ضایعات پادگانی به یکی از گزینه های معاوضه، واگذاری، دفن، انهدام، فروش، تبدیل به احسن و یا برگشت به سیستم می باشد. در این تحقیق به بررسی وضعیت تعیین تکلیف اقلام ناجا پرداخته شده.روش تحقیق، توصیفی و تحلیلی و از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. جامعه آماری آماد و پشتیبانی فرماندهان انتظامی استانها و معاونت آماد و پشتیبانی ناجا بوده که با توجه به تقسیم بندی کشور به 5 منطقه جغرافیایی و هر منقطه جغرافیایی به استان های مربوطه و به صورت تصادفی تعداد هشت استان و معاونت آماد و پشتیبانی ناجا انتخاب و با توجه به فرمول حجم نمونه آماری (128=n) تعداد 128 پرسشنامه 34 سوالی توزیع و نسبت به جمع آوری داده ها و بررسی و تجزیه و تحلیل آنها پرداخته شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که عملیات تعیین تکلیف اقلام به نحو مطلوب به اجرا در نمی آید. برای تعیین اقلام همکاری لازم توسط واحد ها و رده ها ذیربط صورت نمی گیرد، عملیات تعیین تکلیف اقلام اثرات مطلوبی برای ناجا و سیستم آماد و پشتیبانی دارد. برای انجام تعیین تکلیف اقلام شرایط بهینه ای فراهم نمی شود. بین شاخص تعین تکلیف اقلام و میزان تحصیلات ارتباطی وجود ندارد یعنی این که افراد دارای تحصیلات بالا و ضیت کنونی سیستم تعین تکلیف اقلام را به صورت کامل تایید نکرده اند. بین شاخص تعین تکلیف اقلام و سطح درجه یا رتبه ارتباطی وجود ندارد یعنی این که افراد با درجه یا رتبه بالا وضعیت کنونی سیستم تعین تکلیف اقلام را به صورت کامل تایید نکرده اند.
    کلیدواژگان: تعیین تکلیف، خارج از رده، بازیافت، ضایعات، اسقاط، معاوضه، انهدام، اقلام فرسوده، مازاد، عمر قانونی
  • محمدحسن احمدی، میلاد آقایی صفحات 91-108
    ماموریت اصلی سیستم لجستیک در نیروهای نظامی و انتظامی، تهیه ابزار و سلاح، تدارک و پشتیبانی، نگهداری، ذخیره و واگذاری به موقع منابع است. لجستیک با توجه به اصول کارآمدی، عملکرد اقتصادی و انعطاف پذیری دارای نقشی بسیار حساس و کلیدی است. چرا که بدون تجهیزات کافی اجرای ماموریت های عملیاتی مقدور نیست. هدف این پژوهش تبیین ابعاد مختلف چابک سازی و چگونگی انجام آن در سیستم لجستیک است از طریق فناوری اطلاعات انجام می پذیرد. مسئله اصلی این پژوهش این است که آیا بکارگیری فناوری اطلاعات موجب ارتقاء و چابکی این سیستم می شود. با توجه به اینکه این تحقیق به بررسی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارتقای چابکی لجستیک می پردازد، لذا نوع تحقیق به لحاظ هدف کاربردی است. برای انجام این تحقیق از روش هایی آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. روش اصلی جهت تجزیه و تحلیل آماری داده ها در این تحقیق آمار توصیفی (تنظیم جداول توصیفی، میانگین، نمودارهای آماری) می باشد که در کنار آن می توان جهت برآورد صحت سوالات تحقیق از آزمون های آمار استنباطی (تحلیل رگرسیون، آزمون t استیودنت و نرم افزار spss) استفاده نمود. بر اساس نتایج بدست آمده، متغیر فناوری اطلاعات قابلیت تاثیر گذاری را بر ایجاد و ارتقاء شرایط «میزان پاسخگوئی»، «میزان شایستگی»،«میزان انعطاف پذیری»،«میزان سرعت» و «ایجاد چابکی در سیستم لجستیک» دارد.
    کلیدواژگان: فن آوری اطلاعات، چابک سازی، لجستیک، قابلیت چابک سازی
  • مهراب رامک، بهروز پورولی، محمدحسن شاهرضا صفحات 109-128
    لجستیک شامل مجموعه ای از کارکردها و فعالیت ها نظیر یکپارچه سازی اطلاعات، حمل و نقل، موجودی کالا، انبارداری، جابه جایی کالا، بسته بندی و غیره است و در مواردی نیز شامل امنیت می شود که خود بخشی از زنجیره تامین است که ارزش زمان و مکان را به آن می افزاید. هر سازمانی برای آگاهی از میزان مطلوبیت و مرغوبیت فعالیت ها و نتایج عملکردش در محیط های پویا و پیچیده نیازمند به برقراری سیستمهای مناسب اندازه گیری عملکرد خاص خود می باشد. نبود چنین سیستمی به معنی عدم برقراری ارتباط با محیط درونی و بیرونی سیستم بوده و موجب رکود سازمان های باز می گردد. کارا بودن سیستم اندازه گیری عملکرد یک قدرت رقابتی است چرا که منجر به تصمیم گیری بهتر می گردد. یک سیتم اندازه گیری عملکرد، باید دارای خصوصیاتی چون جامعیت، قابل اثبات بودن، یکپارچگی عمودی و افقی، قابلیت مقایسه داخلی و دارای یک برنامه عملیاتی راهنما باشد.
    کلیدواژگان: اندازه گیری عملکرد، عملکرد لجستیک، معیارهای اندازه گیری، زنجیره تامین
  • احمدعلی روح الهی، عباس نوروزی صفحات 129-160
    سازمان های نظامی برای ورود به دوران «دفاعی دانایی محور» بایستی اهمیت مدیریت دانش را درک نمود و توانایی مقابله و انطباق با تغییرات ایجاد شده را داشته باشند. بی تردید در حوزه دفاعی، مدیریت بهینه لجستیک یکی از حیاتی ترین فعالیت های این بخش محسوب می شود و به کارگیری قابلیت های مدیریت دانش در کارکردهای مختلف لجستیکی از قبیل حمل و نقل، انبارداری، نگهداری و تعمیرات، مدیریت سفارشات، خرید، منابع انسانی، مدیریت مالی و غیره از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف اصلی این مقاله بررسی عوامل موثر بر انتقال دانش در مدیریت زنجیره ی تامین است. پژوهش پیش رو از دید هدف کاربردی پژوهشی توصیفی- پیمایشی به شمار می رود. جامعه ی آماری تحقیق برابر 90 نفر کارکنان یکی از مراکز آمادی نیروهای مسلح می باشد که با توجه به تعداد جامعه آماری از سرشماری (N=n) استفاده شده است. ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه ی محقق ساخته بود. پس از جمع آوری پرسش نامه، جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار 19SPSS و مدل سازی معادلات ساختاری (نرم افزار اسمارت پی. ال. اس) بهره گرفته شد. روایی و پایایی تحقیق نیز از طریق نرم افزار اسمارت پی. ال. اس مورد تایید قرار گرفت. در این پژوهش مقادیر آلفای کرونباخ برای ابعاد چهارگانه (جامعه پذیری: (896/ 0)؛ بیرونی سازی: (887/ 0)؛ انتشار دانش: (916/ 0) و درونی سازی: (835/ 0)) محاسبه شده است. یافته های تحقیق نشان داد که این سازمان در ابعاد بیرونی سازی و درونی سازی دانش موفق تر از دیگر ابعاد انتقال دانش عمل کرده است. بر این اساس، ضرورت دارد تا این سازمان اقدامات لازم را در خصوص جامعه پذیری و انتشار دانش انجام دهد.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، انتقال دانش، جامعه پذیری، بیرونی سازی، انتشار دانش و درونی سازی
  • علی عسکر الهیارنژاد، محمد ظهرابیان، محسن عبداللهی صفحات 161-176
    چشم انداز مالی پنج سال اخیر شهر «سن دیگو» بحران مالی شدیدی را نشان میدهد که حاکی از نقص بودجه 180 میلیون دلاری در سال آینده بوده، و بر این اساس ورشکستگی مالی یک امکان واقعی شده است. شهردار «ساندرز» می گوید: شهرداری باید بسیاری از کارمندان را اخراج کند تا حجم زیادی از هزینه های کارکنان کاهش یابد، و نیز برخی از خدمات شهری برون سپاری شوند چرا که در غیر این صورت ورشکستگی حتمی خواهد بود. «سن دیگو» بحران کسری بودجه ای دارد که باید آن را حل کند، اما هم زمان با چالش های مدیریت مالی دراز مدتی مواجه است که یا هم اکنون باید آن ها را برطرف کند، یا این که در آینده مجددا گریبان بودجه شهر را خواهند گرفت. شهر دیگر قادر به تحمل تورم ناشی از سیاست های سودی، تدابیر بودجه ای، قرض، و تعهدات مالی بدون سرمایه نیست. برای کمک به شهر جهت تبدیل این واقعیت ها به عمل، پروژه «پس انداز برای سن دیگو» انجام شده توسط Reason Foundation مجموعه ای از گزارشات و عملکردهای مشترک با مقامات و گروه های شهری پیرامون مباحث زیر است: 1- برون سپاری راهبردی خدمات شهری در جایی که اهمیت دارد 2- فروش برخی از اموال واقعی و املاک و دارایی های غیر ضروری شهر 3- تغییر سیاست دستمزد کارکنان شهری 4- سرمایه گذاری برای کسب نتیجه 5- شفافیت و قابلیت حساب رسی بهبود یافته در بودجه شهر.