فهرست مطالب

یافته های نوین کشاورزی - سال دوم شماره 4 (پیاپی 8، تابستان 1387)

نشریه یافته های نوین کشاورزی
سال دوم شماره 4 (پیاپی 8، تابستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/06/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • بهناز افشارمنش، غلامرضا افشارمنش، محمدعلی وکیلی شهر بابکی صفحه 327
    به منظور ارزیابی تاثیر تنش کم آبی و کود دامی بر عملکرد کمی، کیفی و برخی خصوصیات فیزیولوژیک گیاه داروئی اسفرزه(Plantago ovata Forssk.) آزمایشی در بهار سال 1388 در گلخانه تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت انجام شد. آزمایش به صورت اسپیلت پلات در قالب بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار اجرا شد. تیمارهای آبیاری به عنوان تیمار اصلی شامل 3 سطح آبیاری زمانی که رطوبت خاک به 75 درصد FC رسید(تنش ملایم)، آبیاری زمانی که رطوبت خاک به 50 درصد FC رسید(تنش متوسط) و آبیاری زمانی که رطوبت خاک به 25 درصد FC رسید(تنش شدید) و کود دامی به عنوان تیمار فرعی در پنج سطح شامل مقادیر0،10،20، 30 و40 تن در هکتار بود. نتایج نشان داد اثر تنش کم آبی و کود دامی و همچنین اثر متقابل بین دو عامل فوق برعملکرد دانه به ترتیب در سطح آماری 5% و1% معنی دار بود. بالاترین عملکرد دانه با میزان 3/232 کیلوگرم در هکتار از تیمار تنش کم آبی ملایم با مصرف 20 تن کود دامی در هکتار حاصل شد. ولی اثرات این دو عامل بر میزان موسیلاژ در این گیاه معنی دار نبود. با افزایش میزان تنش کم آبی محتوای رطوبت نسبی برگ کاهش یافت. بیشترین محتوای رطوبت نسبی برگ در تیمار مصرف 40 تن کود دامی در هکتار حاصل شد. پایداری غشاء سیتوپلاسمی تحت تاثیر شدت تنش قرار گرفت و با افزایش شدت تنش از میزان پایداری غشاء سلولی کاسته شد. به استناد نتایج این تحقیق در شرایط آب و هوایی جیرفت برای حصول عملکرد بالا در زراعت اسفرزه مصرف 20 تن کود دامی در هکتار می تواند مناسب باشد.
    کلیدواژگان: اسفرزه، تنش کم آبی، کود دامی، عملکرد دانه، موسیلاژ، پایداری غشاء سیتوپلاسمی
  • رضا پیله وری خمامی، محمدنقی صفرزاده ویشکایی، نورعلی ساجدی، محمد رسولی، مرتضی مرادی صفحه 339
    به منظور بررسی اثر متانول و روی بر خصوصیات کمی و کیفی بادام زمینی از آزمایش فاکتوریل در قالب بلوک های کامل تصادفی در 3 تکرار در سال زراعی 87-86 در مزارع منطقه بندر کیاشهر واقع در استان گیلان استفاده گردید. مقادیر مختلف متانول (0، 10، 20 و30 درصد حجمی) و کلات روی (0، 5/0، 1 و 5/1 در هزار سی سی) تیمارهای مورد بررسی را تشکیل دادند. نتایج نشان داد مقادیر مختلف مصرف متانول و روی اثرات معنی داری بر خصوصیات مورد ارزیابی داشتند. همچنین مقایسه میانگین های خصوصیات مورد بررسی نشان داد اثر متقابل مصرف محلول 30 درصد حجمی متانول و 1 در هزار روی بیشتر از سایر تیمارها بود. محلول پاشی متانول و روی بر اندام های هوایی بادام زمینی باعث افزایش عملکرد غلاف، عملکرد دانه، وزن صد دانه، تعداد غلاف قابل برداشت، درصد پروتئین و روغن دانه گردید. اثر متقابل مصرف سطوح مختلف متانول و روی نتوانست درصد روغن و پروتئین دانه ها را تحت تاثیر قرار دهد.
    کلیدواژگان: بادام زمینی، متانول، روی، خصوصیات کمی و کیفی
  • مریم تقی زاده، مسعود اصفهانی، ناصر دواتگر، حمید مدنی صفحه 353
    به منظور مقایسه سطوح مختلف دور آبیاری و مقادیر نیتروژن برعملکرد و اجزای عملکرد برنج رقم هاشمی، آزمایشی در سال 1387 در موسسه تحقیقات برنج کشور در رشت به اجرا گذاشته شد. اثر سه سطح کود نیتروژن (صفر، 60 و 90 کیلوگرم در هکتار) و چهار دور آبیاری (غرقاب دائم و 5، 10 و 15 روز پس از ناپدید شدن آب از سطح مزرعه) با استفاده از آزمایش کرت های خرد شده در قالب بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد با افزایش مقدار کود نیتروژن وزن هزار دانه، عملکرد دانه، عملکرد بیولوژیک، تعداد کل پنجه ها، درصد باروری پنجه ها، تعداد خوشه در واحد سطح و تعداد دانه پر در خوشه افزایش معنی داری داشتند. تاثیر دور های مختلف آبیاری برعملکرد بیولوژیک، تعداد کل پنجه، تعداد خوشه در واحد سطح و تعداد دانه پر در خوشه تاثیر معنی داری داشت. نتایج حاصل از این آزمایش نشان داد بیشترین مقدار عملکرد دانه برنج از تیمار غرقاب دایم و مصرف 90 کیلوگرم نیتروژن در هکتار به دست آمد که اختلاف معنی داری با تیمار 10 روز یک بار آبیاری و مصرف 60 کیلوگرم نیتروژن در هکتار نداشت. بنابراین به نظر می رسد با اعمال آبیاری متناوب برنج به صورت ده روز یکبار و با مصرف کمتر کود نیتروژن تا60 کیلوگرم در هکتار می توان بدون کاهش معنی دار عملکرد، در مصرف آب و کود نیتروژن صرفه جویی به عمل آورد.
    کلیدواژگان: برنج، عملکرد دانه، نیتروژن، دور آبیاری
  • معصومه حاجی حسنی، ابوالفضل حاجی حسنی، مجتبی قلندر صفحه 366
    نماتدهای سیستی غلات یکی از مهمترین بیمارگرهای خاکزاد گندم و جو در سراسر دنیا است. دو گونه از این نماتدها، H. filipjevi و H. latipons، دارای پراکنش گسترده تری در مزارع غلات کشور هستند، ولی گونه H. avenae، پراکنش وسیعی ندارد. در این تحقیق 83 نمونه خاک از مزارع دیم گندم و جو در استان مرکزی شامل شهرستان های اراک، فرمهین، آشتیان، تفرش، کمیجان، شازند، زرندیه، محلات، خمین و ساوه به منظور تعیین مناطق انتشار و تراکم جمعیت این نماتدها، جمع آوری و بررسی شد. بر اساس مشخصات مرفولوژیکی لاروهای سن دوم و نیز مخروط انتهایی سیست ها، دو گونه نماتد سیستی غلات، H. filipjevi و H. latipons از مزارع نمونه برداری شده، جداسازی و شناسایی شدند. نتایج ارزیابی نمونه ها نشان داد که H. filipjevi، گونه غالب در مزارع گندم و جو بوده، در حالی که گونه H. latipons، تنها در خمین و زرندیه بر مزارع گندم دیده شد. گونه H. filipjevi در فرمهین، تفرش و خمین از پراکنش و تراکم جمعیت بیشتری نسبت به سایر مناطق برخوردار بود. میزان آلودگی مزارع گندم و جو به این نماتدها، 7/39 درصد ارزیابی شد و بیشترین تراکم جمعیت نماتد (40-20 سیست در 300 گرم خاک)، در تعدادی از مزارع دیده شد که می تواند بعنوان یک عامل مهم در کاهش محصول در این مناطق نقش داشته باشند.
    کلیدواژگان: نماتد سیست غلات، پراکنش، تراکم جمعیت، استان مرکزی
  • ابوالفضل صدری، داود حبیبی، هاشم کمالی، مسعود اسکندری تربقان صفحه 376
    به منظور بررسی تاثیر تاریخ های مختلف کاشت و کاربرد مقادیر مختلف سولفات آمونیوم بر عملکرد و اجزای عملکرد کلزا رقم هایولا در کشت پاییزه آزمایشی در شرایط آب و هوایی شهرستان مانه وسملقان در سال زراعی 88-1387 اجرا گردید. آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار انجام شد. تیمارهای آزمایشی شامل سه تاریخ کاشت (28 شهریور، 13 و 28 مهر ماه) و چهار تیمار کودی (کود پایه 100 کیلوگرم در هکتار اوره، 80 کیلوگرم در هکتار سولفات آمونیوم در ابتدای بهار و 80 کیلو گرم سولفات آمونیوم در مرحله حداکثر ارتفاع گیاه)، (کود پایه 100 کیلوگرم در هکتار اوره، 80 کیلوگرم در هکتار سولفات آمونیوم در ابتدای بهار و 40 کیلوگرم اوره در مرحله حداکثر ارتفاع گیاه)، (کود پایه 100 کیلوگرم در هکتار اوره، 40 کیلوگرم در هکتار اوره در ابتدای بهار و 80 کیلوگرم سولفات آمونیوم در مرحله حداکثر ارتفاع گیاه)، (کود پایه 100 کیلوگرم در هکتار اوره، 40 کیلوگرم در هکتار اوره در ابتدای بهار و 40 کیلوگرم اوره در مرحله حداکثر ارتفاع گیاه)، انتخاب گردیدند. صفات مورد بررسی شامل تعداد دانه در غلاف، تعداد غلاف در گیاه، وزن هزار دانه و عملکرد دانه بود. نتایج نشان داد تاریخ کشت 13 مهر ماه از نظر تعداد دانه در غلاف، تعداد غلاف در بوته و عملکرد دانه و تیمار کودی سوم از نظر تعداد غلاف در بوته و عملکرد دانه برتر بودند. بیشترین مقدار عملکرد دانه در این حالت 1/4 تن در هکتار و کمترین مقدار عملکرد دانه مربوط به تاریخ کشت سوم و تیمار کودی چهارم با میانگین 2/3 تن در هکتار بود.
    کلیدواژگان: کلزا، تاریخ کاشت، سولفات آمونیوم، عملکرد، اجزای عملکرد
  • حسن طهماسبی زاده، ناصر خدابنده، حمید مدنی، ایمان فراهانی صفحه 388
    به منظور بررسی اثرات تاریخ کاشت، تراکم بوته و سطوح مختلف نیتروژن روی گلرنگ بهاره رقم محلی اصفهان آزمایشی در سال زراعی 87-1386 در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک اجرا شد. آزمایش به صورت فاکتوریل اسپیلت پلات در قالب بلوک های کامل تصادفی در 4 تکرار اجرا شد. تیمارهای آزمایشی شامل دو تاریخ کاشت 20 اردیبهشت و 20 خرداد و سطوح مختلف نیتروژن شامل 46، 92 و 138 کیلوگرم در هکتار نیتروژن از منبع اوره و تراکم های گیاهی400 و 800 هزار بوته در هکتار بودند. نتایج نشان داد بالاترین میزان عملکرد دانه مربوط به تاریخ کاشت 20 اردیبهشت ماه، مصرف 92 کیلوگرم نیتروژن و تراکم گیاهی 800 هزار بوته در هکتار با میانگین 3052 کیلوگرم درهکتار بوده است. کمترین میزان عملکرد به میزان 1262 کیلوگرم در هکتار مربوط به تیمار تاریخ کشت 20 خرداد، مصرف 92 کیلوگرم نیتروژن در هکتار و تراکم 400 هزار بوته در هکتار به دست آمد. نتایج نشان داد تاخیر درکشت تاثیر مهمی در کاهش عملکرد گلرنگ بهاره در شرایط آب و هوایی اراک دارد. بر اساس نتایج به دست آمده تاریخ کشت 20 اردیبهشت نسبت به کشت تاخیری در اراک زمان مناسب برای کشت و تولید گلرنگ بهاره است. گلرنگ محلی اصفهان نمی تواند به عنوان کشت دوم در تناوب های زراعی منطقه عملکرد مناسبی داشته باشد.
    کلیدواژگان: گلرنگ، تاریخ کاشت، تراکم بوته و نیتروژن
  • بهرام میرشکاری، عزیز جوانشیر، حسین فیروزی صفحه 400
    به منظور بررسی تاثیرپذیری برخی صفات زراعی سه رقم پاییزه کلزا در رقابت با علف های هرز خردل وحشی، چاودار وحشی، جو وحشی و سیاه دانه آزمایشی در سال 1387 در مزارع تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز انجام شد. تیمارهای آزمایشی عبارت از زمان کنترل علف های هرز شامل کنترل در مراحل روزت، اوایل ساقه روی، آغاز گلدهی، 50% گلدهی کلزا و رقابت تمام فصل علف های هرز همراه با شاهد و سه رقم کلزا شامل SLM046، Opera و Okapi بودند. بر اساس نتایج به دست آمده در تیمارهای شاهد و تداخل تمام فصل علف های هرز به ترتیب 4 و 2 شاخه جانبی در هر بوته توسعه یافت. عملکرد بیولوژیک کلزا در تیمار آلوده به علف هرز در کل دوره رشد نسبت به شاهد، 40 درصد کاهش نشان داد. وزن ماده خشک علف های هرز در تیمارهای کنترل آن ها در مراحل اوایل ساقه روی، آغاز گلدهی و 50% گلدهی اختلاف معنی داری با هم نداشتند. علف های هرز توانستند وزن خشک خود را در صورت عدم کنترل در طول فصل رشد تا حدود 410 گرم در مترمربع افزایش دهند. سطوح کنترل علف های هرز در مراحل روزت، آغاز گلدهی و 50% گلدهی با کاهشی معادل به ترتیب 32%، 44% و50% در عملکرد دانه از تیمار شاهد فاصله گرفتند. با افزایش طول دوره تداخل علف های هرز، از میزان اختصاص ماده خشک به دانه ها کاسته شد. درصد روغن دانه کلزا تحت تاثیر ارقام و دوره های مختلف رقابت علف های هرز قرار نگرفت. میزان کاهش عملکرد روغن در سطوح مختلف تداخل علف هرز نسبت به شاهد به ترتیب 32، 4، 45، 50 و 55 درصد بود.
    کلیدواژگان: بیوماس، تداخل تمام فصل، شاخص برداشت، علف های هرز، کلزا
  • ذبیح الله هاشمی، احمدرضا گل پرور، محمد رسولی صفحه 412
    به منظور بررسی روابط بین صفات مختلف با عملکرد دانه و تعیین بهترین شاخص های انتخاب غیرمستقیم در زمینه بهبود ژنتیکی عملکرد دانه در ارقام کلزا آزمایشی در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی بر روی 17 رقم از گونه. Brassica napus L و با سه تکرار صورت گرفت. نتایج حاصل از تجزیه ضرایب همبستگی برای عملکرد دانه نشان داد این صفت دارای همبستگی مثبت و معنی دار با صفات تعداد روز از کاشت تا ساقه دهی، تعداد روز از کاشت تا پایان گلدهی، ارتفاع بوته، تعداد دانه در غلاف، وزن هزار دانه، عملکرد بیولوژیک، شاخص برداشت، درصد روغن دانه و عملکرد روغن بود. تجزیه رگرسیون گام به گام صفت عملکرد دانه گیاه به عنوان متغیر وابسته و سایر صفات به عنوان متغیرهای مستقل حاکی از توجیه 9/98 درصد از تغییرات این صفت توسط صفات عملکرد بیولوژیک، شاخص برداشت، تعداد روز از کاشت تا شروع گلدهی و تعداد دانه در غلاف بود. نتایج تجزیه علیت بر روی کلیه صفاتی که دارای همبستگی مثبت و معنی دار با عملکرد دانه بودند حاکی از کارآئی بالای صفات وزن هزار دانه، عملکرد بیولوژیک، شاخص برداشت، روز تا ساقه دهی و تعداد دانه در غلاف به عنوان معیارهای انتخاب غیرمستقیم در بهبود ژنتیکی این صفت در ارقام کلزا به خصوص در نسل های مقدماتی برنامه های اصلاحی بود.
    کلیدواژگان: کلزا، تجزیه همبستگی، رگرسیون گام به گام، تجزیه علیت، انتخاب غیرمستقیم
|
  • B. Afsharmanesh, Gh. Afsharmanesh, M. A. Vakili Shahrbabaki Page 327
    In order to study effect of water deficit stress and manure onon quantitative and qualitative yield and some characteristics of physiologicalof plantago ovate a pot experiment was performed at the greenhouse of Jiroft Islamic Azad University, Iran, in 2009. For this purpose split plot design based on complete randomized block with 3 replication was used. Irrigation treatments consist of 3 level: 75%FC (mild stress), 50%FC (Medium stress) and 25%FC (Sever Stress) were main factors and manure levels (0, 10, 20, 30 and 40 ton/ha) were selected as sub factors. The results showed effect of water deficit stress and manure and also interaction effect between two factor on seed yield were significant (P<5% and p<1%). Highest seed yield (232.3 kg/ha) obtained from mild stress with using 20 ton/ha manure. This two factor had no significant on mucilage. With increasing water deficit stress RWC was decreased. The maximum RWC obtained by using 40 ton/ha. Cell membrane stability was decreased under sever stress. Thus in Jiroft it's necessary for reach high yield in plantago ovata 20 t/ha manure.
    Keywords: Plantago ovata forssk, Water deficit stress, Manure, Seed yield, mucilage, cell membrane stabilityž
  • R. Pilehvari Khomami, M. N. Safarzadeh Vishkaei, N. Sajedi, M. Rasuli, M. Moradi Page 339
    Bandar Kiashahr County located in Guilan province is used to survey effect of methanol and zinc on peanut qualities and quantities characteristics.Various methanol application (0, 10, 20, 30 v/v) and zinc chelate (0, 0.5, 1, 1.5) in 1000cc were selected as surveying treatments. Results indicated that zinc and methanol application had significant effects on measured parameters. Also comparing the average of measured parameters showed that interaction effect of methanol solution 30% (v/v) and zinc 1/1000cc on surveyed parameters are more than other treatments. Foliar methanol and zinc application increased pod yield, grain yield, weight of 100 kernel, mature pods per plant, protein content of seed and oil content of seed but interaction effect of methanol and zinc had no significant impact on oil and protein content of seeds.
    Keywords: Peanut, Methanol, zinc, qualities, quantities characteristics
  • M. Taghizade, M. Esfehani, N. Davatgar, H. Madani Page 353
    The effects of irrigation intervals and nitrogen fertilizer rate, on yield and yield components of rice (cv. Hashemi) were investigated at Rice Research Institute of Iran, Rasht, in 2008.The effects of three nitrogen fertilizer rates (0, 60, 90 Kg/ha) and four irrigation intervals (permanent flooded, 5, 10 and 15 days after water disappearance from soil surface) were evaluated in a split plot amendment using CRBD with three replications. The results showed that 1000 grain weight, grain yield, biologic yield, tiller number, tillers fertility, panicles number per square meter, number of filled grains and panicle were significantly increased with nitrogen fertilizer increment. Grain yield was significantly increased at 90 Kg/ha of nitrogen fertilizer, the effects of irrigation intervals on biologic yield, tillers number, panicles number/m2, and number of filled grain. Results showed that the maximum grain yield was obtained at permanent flooded and 90 Kg N/ha that was not significant different with it days irrigation intervals and 60 Kg N/ha. It seems that the one ten day irrigation in tervals with the less nitrogen fertilizer rate (60 Kg/ha) may help to save water and nitrogen fertilizer. There was no difference between permanent and 10 days irrigation intervals.
    Keywords: Rice, Grain yield, nitrogen, irrigation period
  • M. Hajihasani, A. Hajihasani, M. Ghalandar Page 366
    The cereal cyst nematodes are one of the most important soil-born pathogens on wheat and barley throughout the world. The two species of the cereal cyst nematodes, H. filipjevi and H. latiponsare widely distributed in Iran, but H. avenae has limited distribution. A field survey was conducted for determining of distribution regions and population density of the cereal cyst nematodesin Markazi province in 2009. In this study 83 soil sample of wheat and barley fields were taken from Arak, Shazand, Farmahin, Ashtian, Komijan, Tafresh, Zarandieh, Mahallat, Khomein and Saveh regions. The modified Fenwick can technique was used to extract cysts from the soil. Based on the morphological characteristics of the second stage juveniles and the vulval cone structures, two species were identified as H. filipjevi and H. latipons. The results showed that H. filipjevi was the most dominant species in both wheat and barley fields, whereas, H. latipons was found on wheat in Khomein and Zarandieh regions. H. filipjevi had more distribution and population density in Farmahin, Tafresh and Khomein regions in comparison to other regions. The cereal cyst nematodes were found in 39.7% of rain-fed fields of wheat and barley of the Markazi province. The most of nematode population density was determined (20-40 cyst per 300 g of soil) in some cereal fields that can be as one of limiting factor in yield reduction.
    Keywords: Cereal cyst nematodes, distribution, population density, Markazi province
  • A. Sadri, D. Habibi, H. Kamali, M. Eskandari Torbaghan Page 376
    In order to study the effect of different planting dates and application of ammonium sulphate on yield and yield components of Hyola rapeseed cultivar in winter planting an experiment was conducted in climatic conditions of Mane and Samalghan during 2008-2009. The experiment was carried on factorial based on CRBD with four replications. The experiments were treatment included three planting dates (18 Sep., 4 Oct. and 19 Oct. of 2008) and four fertilizer treatment (base fertilizer 100 kg/ha urea, 80 kg/ha ammonium sulphate at beginning of spring and 80 kg/ha ammonium sulphate in maximum height of plant), (base fertilizer 100 kg/ha urea, 40 kg/ha ammonium sulphate at beginning of spring and 40 kg/ha urea in maximum height of plant), (base fertilizer 100 kg/ha urea, 40 kg/ha urea at beginning of spring and 80 kg/ha ammonium sulphate in maximum height of plant) and (base fertilizer 100 kg/ha urea, 40 kg/ha urea at beginning of spring and 80 kg/ha urea in maximum height of plant).Trait were considered as number of seed per pod, number of pod per plant, 1000 grains weight and grain yield. The results showed that second planting date was superior on number of seed per pod, number of pod per plant and grain and value of third fertilizer treatment on number of pod per plant, grain yield. Highest and lowest grain yield belonged to the second planting date and third fertilizer treatment with average 4.1 ton/ha and third planting date and fourth fertilizer treatment with average 3.2 ton/ha respectively.
    Keywords: Rapeseed, Planting date, ammonium sulphate, yield, yield components
  • H. Tahmasebizade, N. Khodabande, H. Madani, I. Farahani Page 388
    The present study was performed to find the effect of planting date, plant density and different level of N fertilizer on yield and yield components of spring safflower on Isfahan variety. It was done in the research field of Arak Islamic Azad University in 2008-2009. The experiment was performed in factorial split plot based on RCBD with 4 replications and 48 plot. Treatment were selected as two planting dates (10th of May and 10th of July) and different level of N (46, 92 and 138 kg/ha) and two plant densities (400000 and 800000 plant/ha) hence 800000 plant per hectare executed in double row planting. The result showed that the highest yield was related to 10th of May planting date with 92 kg/ha N fertilizer and plant density of 800000 per hectare by 3052 kg/ha. The lowest yield was related to 10th of July planting date with 92 kg/ha N fertilizer and 400000 plant density per hectare. The delayed planting has very much influence in decreasing yield of safflower. So, planting in 10th of May has direct effect on safflower yield rather than planting in 10 July.
    Keywords: Safflower, plant dating, Plant density, Nitrogen fertilizer
  • B. Mirshekari, A. Javanshir, H. Firoozi Page 400
    An experiment was conducted to study the effects of weeds (Sinapis arvensis, Hordeum spp., Secale montanum and Agrostemma githago) competition on morphological traits, yield and harvest index of three winter rapeseed (Brassica napus L.) cultivars at Islamic Azad University of Tabriz, Iran during 2008. Studied factors were weed control time included weeding in rosette, early stem elongation, early flowering and 50% flowering stages, full season competition, control and SLM046, Opera and Okapi cultivars. Results showed that number of branches per plant were 4 and 2 in control and full-season interference treatments, respectively. Biological yield of rapeseed in whole season weed-infested plots reduced 40%, as compared with control. Weeds biomass in treatments those weeds were controlled at early stem elongation, early flowering and 50% flowering stages had no-significant difference. Weeds could increase biomass up to 410 g m-2 when grew with rapeseed along the season. Weeds control had significant difference with weed-free plots in early stem elongation, early flowering and 50% flowering stages with 32%, 44% and 50% reduction value in seed yield, respectively. When the weeds competition period took a long time, seeds weight decreased. Seed oil percentage was not affected by cultivars and weeds competition periods. Reduction value in oil yield of rapeseed in different levels of weed control were 32%, 4%, 45%, 50% and 55%, respectively.
    Keywords: Biomass, full season interference, Harvest Index, Morphological traits, Rapeseed, Weeds
  • S. Z. Hashemi, A. R. Golparvar, M. Rasouli Page 412
    In order to assessment of relationship among grain yield and different traits and determination of the best indirect selection criteria for genetic improvement of grain yield in canola a randomized complete block design with three replications was conducted using 17 cultivars. Correlation coefficient analysis of grain yield showed positive and significant relationship between selected trait with traits days to shooting, days from planting to full flowering, plant height, number of grain/pod, 1000 grains weight, biological yield, harvest index, grain oil percent and oil yiel. Step-wise regression of grain yield as dependent variable and the other traits as independent variables revealed that 98.9% of variation exists in grain yield accounted for by the traits biological yield, harvest index, days to flowering initiation and number of grain/pod. Path analysis for grain yield based on traits that correlated positively and significantly with this trait designed high efficiency of traits 1000 seeds weight, biological yield, harvest index, days to shooting and number of grain/pod as indirect selection criteria for genetic improvement of this trait in canola cultivars especially in early generations of breeding programs.
    Keywords: Canola, Correlation analysis, step, wise regression, Path analysis, indirect selection