فهرست مطالب

پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی - پیاپی 23 (بهار و تابستان 1395)

پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
پیاپی 23 (بهار و تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1394/11/08
  • تعداد عناوین: 20
|
  • فریبا عسکریان، حسین اصغرپور، رقیه سرلاب صفحات 15-26
    مقدمه و هدف
    صنعت ورزش یکی از اساسی ترین پایگاه های توسعه ی اقتصادی و پیشرفت اجتماعی می باشد و نقش مهیج و مهمی بر روی اقتصاد ورزش و حتی رشد اقتصاد ملی یک کشور دارد. لذا پژهش حاضر با هدف تعیین مزیت نسبی (تغییرات رقابتی، ساختاری و ملی) صادرات کالاهای ورزشی ایران انجام شده است.
    روش شناسی: طرح پژوهشی حاضر از نوع توصیفی بوده و به لحاظ روش جمع آوری آمار و اطلاعات، از نوع تحقیقات اسنادی است. داده های مربوط به صادرات کالاهای ورزشی کشور از سالنامه های آماری گمرگ جمع آوری شد. مبادلات بین الملی ورزشی ایران بر اساس طبقه بندی کالاهای اساسی (CPC)، به شش گروه از قبیل کفش، پوشاک، انواع توپ، قایق های تفریحی- ورزشی، تردمیل و سایر تجهیزات تقسیم شد و با استفاده از تکنیک تغییر سهم (Shift- share) مزیت رقابتی صادرات کالاهای ورزشی ایران طی دوره های 1390- 1380 بررسی شد.
    یافته ها
    نتایج حاصل از مدل تعییر- سهم نشان می دهد که ایران در صادرات هیچ کدام از کالاهای ورزشی از مزیت نسبی و قدرت رقابتی برخودار نمی باشد. بررسی روند صادرات کالاهای ورزشی نشان می دهد که میزان صادرات کفش، پوشاک و سایر تجهیزات ورزشی افزایش یافته است، ولی میزان صادرات توپ، قایق و تردمیل کاهش یافته است. ترکیب فعالیت های صادراتی و ساختار کشور در طی این دهه، در گروه کالاهای کفش، تردمیل و سایر تجهیزات مطلوب و مناسب صادرات این بخش ها بوده است. اما ساختار مربوط به کالاهای توپ، پوشاک و قایق به ضرر این بخش ها بوده است.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به وجود قوت های ایران در تولید کفش و پوشاک ورزشی، نیاز رفع موانعی همچون ضعف در سیستم های بسته بندی، حمل و نقل و عواملی از این قبیل توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: تغییرات رقابتی، ملی، ساختاری، مزیت نسبی
  • مینا محمدی، حمیدرضا طاهری، مهدی سهرابی صفحات 27-38
    مقدمه و هدف
    یکی از روش های تمرینات بازخوردی که می تواند روند آموزش و یادگیری را افزایش دهد، بیوفیدک است. نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر یک دوره تمرینات نوروفیدبک بر قابلیت تشخیص خطا و عملکرد در تیراندازان ماهر بود.
    روش شناسی: این مطالعه، نیمه تجربی به صورت پیش آزمون پس آزمون بود که با روش نمونه گیری در دسترس بر روی دو گروه 8 نفری از تیراندازان انجام شد. هر دو گروه در 20 جلسه 90 دقیقه ای تمرین تیراندازی شرکت کردند. گروه آزمایشی علاوه بر 20 جلسه تمرین تیراندازی در 20 جلسه 30 دقیقه ای (سه جلسه در هفته) تمرین نوروفیدبک شرکت کرد. در پروتکل مورد استفاده 10 دقیقه اول به افزایش و تقویت موج آلفا در ناحیه T3 اختصاص یافت و بیست دقیقه دیگر شامل تقویت آلفا و سرکوب تتا در ناحیه Pzبود. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس دو طرفه با اندازه گیری مکرر تحلیل گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد از نظر عملکرد در مرحله اکتساب در متغیر تغییرپذیری بین گروه ها تفاوت معنی داری (001/0= P)، (817/23= F) وجود داشت اما در مورد متغیر دقت بین گروه ها تفاوت معنی داری (127/0= P)، (635/2= F) وجود نداشت. همچنین در مرحله یادداری گروه تجربی نسبت به گروه کنترل دارای تغییرپذیری کمتر (001/0= P)، (998/93= F) و دقت (046/0=P)، (812/4= F) بیشتری بود. علاوه بر این بین دو گروه در متغیر شناسایی خطا تفاوت معنی داری وجود نداشت (820/0= P)، (948/3= F). اما با توجه به میانگین ها برتری با گروه تجربی بود.
    بحث و نتیجه گیری
    نوروفیدبک با بهبود امتیازات کسب شده در ارتقای عملکرد تیراندازان موثر می باشد. اما وجود یا عدم وجود نوروفیدبک اثری بر قابلیت شناسایی خطا ندارد.
    کلیدواژگان: نوروفیدبک، شناسایی خطا، عملکرد، تیراندازان
  • محمد مرادی نورآبادی، حسن خلجی، علیرضا بهرامی صفحات 39-52
    مقدمه و هدف
    درک خودپنداره بدنی و حس حرکت سازه هایی روانشناختی و روانی- حرکتی هستند که بر طبق نتایج تحقیقات اخیر نقش بسزایی در عملکرد ورزشی ایفا می کنند. هدف از انجام این تحقیق بررسی ارتباط بین خودپنداره بدنی با حس حرکت در دانشجویان مرد ورزشکار بود.
    روش شناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. براساس نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای یکصد نفر در رشته های مختلف والیبال34 نفر، بدمینتون و کشتی هر کدام 33 نفر از بین دانشجویان دانشگاه اراک در سال 91- 92 با میانگین سنی 94/1 ± 80/21 انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسش نامه مشخصات فردی و خودپنداره بدنی و همچنین آزمون های تنظیم زاویه دست برتر ژکوفسکی (1988) و کنترل نیرو دست برتر آبلاکووا (1990) استفاده شد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه همزمان و تحلیل واریانس ها بررسی شدند.
    یافته ها
    یافته ها رابطه معنی داری را بین خودپنداره بدنی و حس حرکت در گروه های مختلف (والیبال، بدمینتون و کشتی) نشان داد.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به یافته ها تحقیق والیبالیست ها در هر دو مولفه خودپنداره بدنی و حس حرکت نمرات بالاتری را نسبت به سایر گروه ها کسب کردند. نتایج نشان داد، ورزشهایی که عامل اصلی موفقیت در آنها حس حرکت دست برتر می باشد از حس حرکت بهتر و خودپنداره بدنی بیشتری برخوردارند.
    کلیدواژگان: خودپنداره بدنی، کنترل نیرو، تنظیم زاویه دست برتر، حس حرکت، ورزشکاران
  • خاطره جماعت صفحات 53-64
    مقدمه و هدف
    علیرغم تاکید دولت مبنی بر خصوصی سازی و درآمدزایی طبق اصل 44 قانون اساسی و برنامه چهارم توسعه و اهمیت حمایت مالی به عنوان یکی از درآمدهای غیرمستقیم سازمان های ورزشی، صنعت ورزش کشورمان هنوز نتوانسته است از حمایت مالی بهره کافی ببرد. از این رو تحقیق حاضر به دنبال بررسی موانع حمایت مالی از ورزش ایران بود.
    روش شناسی: تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی و از انواع تحقیقات کاربردی بود که در آن از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که در آن کلیه موانع حمایت مالی در 4 گروه موانع مدیریتی- حقوقی، اقتصادی، رسانه ای- تبلیغاتی و فرهنگی- اجتماعی قرار گرفت و بر اساس مقیاس 5 ارزشی لیکرت امتیاز بندی شد.روایی صوری پرسشنامه(با استفاده از نظر متخصصان) و روایی سازه (به وسیله تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی) و پایایی (با استفاده از آلفای کرونباخ 83/0) مورد تایید قرار گرفت. جامعه آماری شامل مدیران شرکت های شهر صنعتی کاوه بود(104 نفر)، که با توجه به محدود بودن جامعه آماری، همه آنها مورد بررسی قرار گرفتند برابری نمونه و جامعه آماری د. برای اولویت بندی عوامل از تحلیل عامل اکتشافی، روش تحلیل مولفه اصلی و آزمون فریدمن استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج تحقیق نشان داد از میان 4 گروه موانع حمایت مالی از ورزش، عامل رسانه ای- تبلیغاتی 22/71 درصد واریانس از موانع حمایت مالی از ورزش را تبیین می نماید و موانع حمایت مالی از ورزش به ترتیب اولویت عبارت بود از موانع رسانه ای/ اطلاعاتی-تبلیغاتی(با بار عاملی915/0)؛ مدیریتی- قانونی(با بار عاملی853/0)، اقتصادی(با بار عاملی845/0) و اجتماعی- فرهنگی(با بار عاملی755/0).
    بحث و نتیجه گیری
    موانع بررسی شده را می توان به دو دسته عوامل محیطی خارجی و عوامل محیطی داخلی تقسیم کرد. عوامل محیطی خارجی در این تحقیق موانع اقتصادی و رسانه ای- تبلیغاتی بود که خارج از محیط صنعت ورزش قرار دارند، بنابراین برطرف کردن چنین موانعی نیازمند بازتعریف و تغییراتی در برنامه ریزی های راهبردی و عملیاتی و انجام اصلاحات اقتصادی، مالی، حقوقی و قانونی در نهادهای کشور است و عوامل محیطی داخلی که مربوط به خود محیط ورزش می باشد و در این تحقیق شامل موانع اجتماعی- فرهنگی و مدیریتی- حقوقی بود که برطرف کردن آن نیازمند مدیریت موثر بازاریابی ورزشی، شناسایی راهکارهای ارتقاء آرم یا نشان باشگاه ها و لیگ حرفه ای و مدیریت و برنامه ریزی زمانی مناسب مسابقات می باشد.
    کلیدواژگان: حمایت مالی ورزشی، موانع، مدیران شهر صنعتی کاوه
  • زهرا سلمان، حجت الله امینی صفحات 65-82
    مقدمه و هدف
    پژوهش حاضر به بررسی متغیرهای شناختی، انگیزشی و شخصیتی به عنوان پیش بین های بروز استعدادهای ورزشی در نوجوانان 15-18 ساله پرداخته است.
    روش تحقیق: آزمودنی های این پژوهش را 104 نوجوان عادی و 97 نوجوان استعداد ورزشی تشکیل می دهند، که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از بین نوجوان عادی و نوجوان استعداد ورزشی شهر اصفهان انتخاب شدند و به وسیله 5 مقیاس، آزمون هوشی کتل، آزمون خلاقیت عابدی، فرم کوتاه مقیاس شخصیتی نئو، آزمون هوش هیجانی بار - آن و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی یادگیری مورد سنجش قرار گرفتند. در این پژوهش، برای تحلیل داده ها از روش تحلیل ممیز با استفاده از نرم افزار spss16 استفاده شده است.
    یافته ها
    نتیجه های به دست آمده نشان داد، به جز هوش شناختی، سایر متغیرهای هوش هیجانی، خلاقیت، شخصیت و راهبردهای انگیزشی یادگیری، پیش بین های بروز استعدادهای ورزشی شهر اصفهان می باشند.
    بحث و نتیجه گیری
    به نظر می رسد هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی یادگیری بیشترین تاثیر را در بروز استعدادهای ورزشی ایفا می کنند و هر دو متغیر دارای مولفه هایی هستند که قابل آموزش می باشند.
    کلیدواژگان: متغیر شناختی، متغیر انگیزشی، متغیر شخصیتی، استعدادهای ورزشی
  • عادله عظیمی دلارستاقی، سید محمدحسین رضوی، محمدرضا برومند، امید تی تی دژ صفحات 83-100
    مقدمه و هدف
    مقوله مکان گزینی اماکن و فضاهای ورزشی، به عنوان یکی از مراکز خدمات رسان در سطح شهر، از جمله مباحثی است که در فرایند سلامت، توسعه و سعادت هر جامعه ای دارای اهمیت است. در همین راستا هدف از پژوهش حاضر بررسی معیارهای مهم مکان یابی در طراحی و ساخت اماکن و فضاهای ورزشی شهری، از دیدگاه اساتید جغرافیا و برنامه ریزی شهری سراسر کشور می باشد.
    روش شناسی: روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش توصیفی و از نوع زمینه یابی است که جمع آوری اطلاعات آن به صورت میدانی بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی سراسر کشور در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری با مرتبه علمی استادیار و بالاتر به تعداد 62 نفر می باشدکه از این میان بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان مجموعا 52 استاد به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بوده که پس از تایید روایی، پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ به میزان 85/0، به دست آمده و با توزیع آن در میان نمونه تحقیق به صورت آنلاین به پست الکترونیکی اساتید مربوطه، داده ها جمع آوری گردید. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی مانند فراوانی، حداقل، حداکثر، میانگین و انحراف استاندارد و درآمار استنباطی از آزمون های کلموگراف اسمیرنوف وt تک نمونه ای استفاده شده است.
    یافته ها
    نتایج حاصل از آزمونt تک نمونه ای، در سطح معناداری (05/0p≤) نشان داد که از دیدگاه اساتید جغرافیا و برنامه ریزی شهری سراسر کشور، تمامی شاخص های مکان یابی مورد بررسی در این تحقیق که شامل امکانات موجود در خصوص خدمات شهری، موقعیت و مشخصات زمین، سازگاری و ناسازگاری کاربری ها، تراکم و شعاع عملکردی و آب و هوا می باشد، در مکان یابی جهت طراحی و ساخت اماکن ورزشی شهری مهم و تاثیر گذار هستند.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به هزینه زیاد ساخت اماکن و فضاهای ورزشی، می بایست نسبت به بسیاری از عوامل و متغیرها، به ویژه مکان یابی صحیح اینگونه فضاها، دقت لازم و کافی صورت پذیرد تا امکان دسترسی ساده تر، توزیع عادلانه تر و توسعه بیشتر اماکن و فضاهای ورزشی در آینده فراهم گردد.
    کلیدواژگان: مکان یابی، اماکن ورزشی، جغرافیا و برنامه ریزی شهری
  • سیروس احمدی، سعید نوابی، علیرضا فرخی صفحات 101-112
    مقدمه و هدف
    موفقیت ها و شکست های ورزشی در مسابقات بین المللی بر ویژگی های روانی شهروندان تاثیر می گذارند اما این رابطه کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی تاثیر موفقیت تیم ملی فوتبال ایران در راهیابی به جام جهانی 2014 بر عزت نفس شهروندان است.
    روش شناسی: روش تحقیق، پیمایش از نوع طولی است که در دو مرحله انجام شده است. جامعه آماری شهروندان 60-18 ساله شهر یاسوج است که تعداد آنها 79360 نفر است. از این تعداد، 320 نفر به عنوان نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار سنجش، پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ(RSES) است که ویژگی های روان سنجی آن در ایران مورد بررسی قرار گرفته است.
    یافته ها
    یافته های تحقیق با استفاده از آزمون تی زوج (000/0=Sig 279=df 7/11=t) نشان داد عزت نفس شهروندان پس از موفقیت تیم ملی فوتبال ایران به طور معناداری افزایش یافت.
    نتیجه گیری
    با سرمایه گذاری در ورزش و برنامه ریزی جهت موفقیت تیم های ملی ایران در رقابت های مهم بین المللی، می توان عزت نفس شهروندان به عنوان یکی از نیازهای اساسی روانی جامعه را ارتقاء بخشید
    کلیدواژگان: عزت نفس، فوتبال، جام جهانی، ایران
  • سید محمد جواد رضوی محمودآبادی، کوروش قهرمان تبریزی، محمد زارعی محمودآبادی صفحات 113-130
    مقدمه و هدف
    فرآیند کارآفرینی در ورزش، فرصت های جدیدی را برای اشتغال ایجاد می کند، که با توجه به ابعاد گسترده علوم ورزشی می توان آن را در زمره سریع ترین بخش های رشد و مرتبط با بخش های اصلی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در جهان مطرح نمود. بنابراین؛ پژوهش حاضر با هدف شناخت و در نهایت اولویت بندی عوامل موثر بر کارآفرینی ورزشی در ادارات ورزش و جوانان استان یزد بر اساس نظر خبرگان انجام شد و درصدد آگاه نمودن سیاست گذاران ورزشی از نقاط قوت و ضعف کارآفرینی در ورزش می باشد تا سرآغازی برای بهبود این زمینه بسیار مهم باشد.
    روش شناسی: در این مطالعه، در وهله ی اول عوامل موثر بر کارآفرینی در ورزش شناسایی؛ سپس با طراحی پرسشنامه و نظرسنجی از خبرگان، داده ها جمع آوری و عوامل با استفاده از تکنیک های مختلف تصمیم گیری چندشاخصه (MADM) رتبه بندی شدند. با توجه به اینکه نتایج حاصل از اجرای تکنیک های مختلف در مواردی با هم همخوانی نداشت، برای رسیدن به یک اجماع کلی از رتبه بندی عوامل موثر بر کارآفرینی در ورزش از یک تکنیک ادغامی، تحت عنوان روش کپ لند، استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج رتبه بندی حاصل از تکنیک نهایی کپ لند، نشان داد که به ترتیب عوامل تدوین برنامه ریزی جامع در زمینه کارآفرینی ورزشی، وجود وزارت ورزش و جوانان در کشور و وجود شبکه تلویزیونی ورزش در کشور نسبت به سایر عوامل از اولویت بیشتری برخوردار هستند
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به اهمیت کارآفرینی در ورزش کشور؛ مدیران ورزشی باید برای پیشرفت کارآفرینی در ورزش کشور، توجه ویژه ای به این عوامل داشته باشند.
    کلیدواژگان: کارآفرینی، کارآفرینی ورزشی، تکنیک های تصمیم گیری چندشاخصه (MADM)، کپ لند
  • ناهید داروغه عارفی، حسن بحرالعلوم، سید رضا حسینی نیا صفحات 131-144
    مقدمه و هدف
    مشارکت والدین بنیانی برای مشارکت و موفقیت فرزندان در فعالیت های ورزشی است. ازاین رو والدین می توانند نقش مهمی در نحوه شکل دهی این عادات و رفتارها داشته باشند که احساس شایستگی و لذت از مهم ترین آن ها می باشند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارتباط مشارکت والدین با شایستگی ادراک شده و لذت ورزشی رزمی کاران بود.
    روش شناسی: جامعه آماری این تحقیق را رزمی کاران نوجوان دختر و پسر (12 تا 18 ساله) خراسان رضوی (1000=N) تشکیل دادند که از بین آن ها 281 نفر به روش تصادفی خوشه ایبه عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه تعدیل شده مشارکت والدین (لی و مک لین، 1997؛ لف و هولی، 1995)، پرسشنامه شایستگی ادراک شده (مک اولی، 1991) و لذت ورزشی (اسکانلن، 1993) استفاده گردید. برای آزمون فرضیه ها از همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که شایستگی ادراک شده و زیر مقیاس های مشارکت والدین به طور مستقیم و غیر مستقیم بر لذت ورزشی تاثیر داشتند؛ به طوری که شایستگی ادراک شده به عنوان یک متغیر میانجی در این مدل نقش ایفا می کرد. هم چنین در قسمت اثر کل مشخص شد شایستگی ادراک شده بیشترین تاثیر را بر لذت ورزشی داشت. درنهایت، کلیه شاخص های برازش مدل نشان دهنده برازش مطلوب مدل بودند.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به یافته های تحقیق به مدیران ورزشی پیشنهاد می شود شرایط لازم را برای مشارکت فرزندان در کنار والدین فراهم کنند تا به واسطه حمایت آن ها از ورزش لذت برده و احساس شایستگی نمایند.
    کلیدواژگان: نقش والدین، رزمی کاران نوجوان، شایستگی ادراک شده
  • زهرا سلیمیان، ایران مهدیزادگان، مهدی نمازی زاده صفحات 145-156
    مقدمه و هدف
    پرخاشگری به عنوان یک اختلال شخصیتی، موجب آزار فرد و اطرافیان می گردد (3) و میل به بروز پرخاشگری در مکان های وزشی، به عنوان یک عامل آسیب رسان به سلامت روان محسوب می شود (2). از آن جا که بروز پرخاشگری در ورزش، به ویژه ورزش های تیمی، تحت تاثیر ویژگی های شخصیتی ورزشکاران از جمله کمال گرایی و هم چنین جو اخلاقی و قوانین حاکم بر تیم می باشد، از این رو این پژوهش با هدف بررسی تاثیر کمال گرایی، هنجار تیمی و جو اخلاقی بر رفتارهای پرخاشگرانه در میان بسکتبالیست های ماهر و نیمه ماهر شهر اصفهان به انجام رسید.
    روش شناسی: بدین منظور 150 ورزشکار بسکتبالیست به روش تصادفی انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها، پرسشنامه های کمال گرایی فراست (1990)، پرسش نامه هنجار تیمی شیلدز، گاردنر، بردمایر و بوستروم (1995)، پرسش نامه قضاوت در مورد رفتار اخلاقی در ورزش جوانان استفنز، بردمایر و شیلدز (1997) و مقیاس پرخاشگری ورزشی بردمایر (1975) (سوالات مربوط به پرخاشگری خصمانه) مورد استفاده قرار گرفت.
    یافته ها
    داده های حاصل از پرسشنامه ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون ورود مورد بررسی قرار گرفت. نتایج، نشان داد که بین کمال گرایی و رفتارهای پرخاشگرانه، بین هنجار تیمی و رفتارهای پرخاشگرانه و بین جو اخلاقی با رفتارهای پرخاشگرانه رابطه منفی معنادار وجود دارد (001/0P≤). هم چنین، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون ورود نشان داد که کمال گرایی و جو اخلاقی توانستند پرخاشگری را پیش بینی کنند.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به رابطه معنادار بین کمال گرایی، هنجار تیمی و جو اخلاقی با رفتارهای پرخاشگرانه، مربیان ورزشی به عنوان افرادی موثر بر تعیین جو اخلاقی تیم و تعیین معیارهای اخلاقی برای تیم، می بایستی استفاده از رفتار های پرخاشگرانه را کاهش داده و هم چنین این نکته را به تمامی بازیکنان نیز گوشزد نمایند و آنان را به دوری از رفتارهای پرخاشگرانه و انجام بازی جوانمردانه تشویق نموده و عواقب انجام پرخاشگری در ورزش و تمرین را به آنان، متذکر شوند.
    کلیدواژگان: کمال گرایی، هنجار تیمی، جو اخلاقی، رفتار پرخاشگرانه
  • مهدیه اسلامی نصرت آبادی، مریم نزاکت الحسینی، رزا رهاوی عزآبادی صفحات 157-174
    مقدمه و هدف
    شواهد تحقیقاتی پیشنهاد می کنند که کارکرد انگیزشی بازخورد می تواند بر یادگیری اثر گذار باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر بازخورد به کوشش های دقیق، غیردقیق، هنجاری مثبت و منفی بر یادگیری یک تکلیف زمان بندی متوالی است.
    روش شناسی: هفتاد و پنج دانشجوی دختر و پسر دانشگاه یزد با میانگین سنی 467/2 ± 5/22 سال (35 پسر و 40 دختر) به صورت در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در پنج گروه بازخورد دقیق، غیردقیق، هنجاری مثبت، هنجاری منفی و کنترل قرار گرفتند. تکلیف آزمودنی ها اجرای یک تکلیف زمان بندی متوالی بود. در مرحله اکتساب، هر یک از آزمودنی ها 60 کوشش و در مرحله یادداری و انتقال که با فاصله 24 ساعت پس از مرحله اکتساب و 10 دقیقه پس از مرحله یادداری اجرا شد، 6 کوشش را اجرا نمودند.
    یافته ها
    داده ها با استفاده از روش های آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر و تحلیل واریانس یکراهه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج مرحله اکتساب نشان داد که گروه های هنجاری مثبت و دقیق بطور معناداری نسبت به گروه های غیر دقیق و هنجاری منفی مقدار خطای کمتری داشتند ولی بین مقدار خطا در سه گروه هنجاری مثبت، دقیق و کنترل و مقدار خطا در گروه های کنترل، هنجاری منفی و غیر دقیق اختلاف معناداری دیده نشد. در مرحله یادداری خطای زمان حرکت گروه های دقیق و هنجاری مثبت به طور معناداری کمتر از گروه های غیر دقیق، هنجاری منفی و کنترل بوده است، همچنین در آزمون انتقال تفاوت معناداری بین گروه ها مشاهده نشد.
    بحث و نتیجه گیری
    یافته های تحقیق نشان داد که استفاده از دو شیوه بازخورد انگیزشی یعنی بازخورد دقیق و هنجاری مثبت ممکن است برای یادگیری مهارت های حرکتی سودمند باشد لذا پیشنهاد می شود در سازماندهی برنامه تمرینی از این شیوه های ارائه بازخورد استفاده شود
    کلیدواژگان: بازخورد دقیق، بازخورد غیردقیق، بازخورد هنجاری مثبت، بازخورد هنجاری منفی، زمان حرکت
  • پروانه شمسی پور دهکردی، بهروز عبدلی، امیر شمس صفحات 175-190
    مقدمه و هدف
    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر انواع مداخله های خودالگودهی (پیشخوراند، خودمرورگری مثبت، خودمشاهده گری) و تمرین بدنی بر ارتقاء باورهای خودکارآمدی حافظه در سرویس بلند بدمینتون بود.
    روش شناسی: چهل و هشت آزمودنی دختر راست دست و مبتدی با میانگین سنی 2.5 ± 24 سال انتخاب و به طور تصادفی در چهار گروه آزمایشی تمرین بدنی، خودالگودهی پیشخوراند با تمرین بدنی، خودمرورگری مثبت با تمرین بدنی و خودمشاهده گری با تمرین بدنی تقسیم شدند. باورهای خودکارآمدی حافظه آزمودنی ها در مراحل پیش آزمون، یادداری و انتقال مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج تحلیل واریانس مرکب با اندازه های تکراری در مرحله اکتساب نشان داد در شش جلسه تمرین گروه های خودالگودهی پیشخوراند با تمرین بدنی و خود مرورگری مثبت با تمرین بدنی به طور معنی داری در اجرا پیشرفت کردند (05/0>P). نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داد در پیش آزمون تفاوت معنی داری میان گروه ها در میانگین نمرات باورهای خودکارآمدی حافظه وجود نداشت (05/0P >). در آزمون های یادداری و انتقال تفاوت معنی داری بین میانگین نمرات باورهای خودکارآمدی حافظه گروه ها وجود داشت (05/0>P). نتایج آزمون تعقیبی دانکن نشان داد بین نمره باورهای خودکارآمدی حافظه در گروه های پیشخوراند با تمرین بدنی و خودمرورگری مثبت با تمرین بدنی با گروه های تمرین بدنی و خودمشاهده گری با تمرین بدنی تفاوت معنی دار وجود دارد. مقایسه میانگین ها نشان داد مداخله های پیشخوراند با تمرین بدنی و خودمرورگری مثبت با تمرین بدنی بیشتر از سایر مداخله ها بر ارتقاء باورهای خودکارآمدی حافظه تاثیر گذاشت.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر پیشنهاد می کند که فراگیران از ترکیب تمرین بدنی با مداخله های خود به عنوان مدل (پیشخوراند و خودمرورگری مثبت) اطلاعات بیشتری درباره اجرای مهارت و آنچه که برای ارتقاء باورهای خودکارآمدی حافظه و پیشرفت در کوشش های اجرای آینده شان لازم است، به دست می آورند.
    کلیدواژگان: باورهای خودکارآمدی حافظه، خودالگودهی پیشخوراند، خودمرورگری مثبت، خودمشاهده گری، تمرین بدنی
  • جواد مرادی چالشتری، محمدرضا مرادی مرادی، سهیلا نوروزیان قهفرخی، محمود جمالی گله صفحات 191-204
    مقدمه و هدف
    عوامل ساختاری مجموعه عواملی هستند که ریشه در ساختارهای کلان از قبیل اقتصادی، حقوقی-قانونی، فرهنگی- اجتماعی دارند. این عوامل از فاکتورهای بسیار اثرگذار بر جذب سرمایه گذاری خارجی شناخته می شوند. هدف از این تحقیق، پرداختن به این دسته موانع در صنعت فوتبال ایران است.
    روش شناسی: جامعه آماری این تحقیق را کلیه مدیران عامل و اعضاء هیات مدیره باشگاه های حاضر در لیگ برتر، اعضاء هیات رئیسه فدراسیون فوتبال و مدیران سابق فوتبال ایران(240≈N) تشکیل دادند. 148 نفر، بر اساس جدول مورگان، به عنوان نمونه به صورت تصادفی انتخاب گردید. ابزار اندازه گیری تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته می باشد که طی یک مطالعه مقدماتی و به روش دلفی با اعمال نظر 12 نفر از متخصصین امر در زمینه اقتصاد و مدیریت ورزشی در پرسشنامه نهایی تهیه گردیده است. برای اطمینان از پایائی پرسشنامه با استفاده از روش آماری آلفای کرونباخ ضریب پایایی پرسشنامه 885/0 تعیین گردید. تجزیه و تحلیل آماری یافته ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی(کولموگروف اسیمرنوف، آزمون پیرسون و تحلیل عاملی) صورت پذیرفته است.
    یافته ها
    نتایج تحقیق نشان داد بین عوامل ساختاری (شامل اقتصادی، حقوقی-قانونی، مدیریتی-منابع انسانی، اطلاع رسانی-بازاریابی، تشویقی-حمایتی و فرهنگی-اجتماعی) و جذب سرمایه گذاری های خارجی در صنعت فوتبال ایران رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
    بحث و نتیجه گیری
    براساس یافته های تحقیق، موانع ساختاری اثرگذار بر جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت فوتبال ایران در شش حوزه کلی قابل بررسی می باشند. این موانع به طور کلی خارج از محیط صنعت ورزش و صنعت فوتبال قرار دارند و به طور کلی حرکت سرمایه گذاری خارجی را به کل ساختار اقتصادی کشور با مخاطره مواجه می سازد. از اینرو تا زمانیکه موانع مذکور در کل ساختار کشور وجود داشته باشند صنعت فوتبال نیز مانند دیگر صنایع متاثر از چنین فضایی خواهدبود و از تاثیرات فزاینده سرمایه گذاری های خارجی بی بهره خواهدماند.
    کلیدواژگان: عوامل ساختاری، سرمایه گذاری خارجی، صنعت فوتبال
  • اکبر علیوردی نیا، زینب خاکزاد صفحات 205-218
    مقدمه و هدف
    نظریه پیوند اجتماعی هیرشی با توجه به عناصر چهارگانه اش (پیوستگی، تعهد، باور و مشغولیت ورزشی) اذعان می دارد که میزان تقویت این عناصر منجر به کاهش میزان رفتارهای انحرافی از جمله پرخاشگری می شود. بنابراین، مقاله حاضر با هدف بررسی رابطه میان عناصر نظریه مزبور –خصوصا مشغولیت ورزشی- با احساس خشم و پرخاشگری در میان دانشجویان دانشگاه مازندران انجام شده است.
    روش شناسی: جامعه آماری تحقیق حاضر متشکل از کلیه دانشجویان رشته های علوم انسانی و تربیت بدنی دانشگاه مازندران می باشد که در سال تحصیلی 93-1392 مشغول به تحصیل بودند. استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب تعداد 415 دانشجوی رشته علوم انسانی و تربیت بدنی به عنوان جمعیت نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق به صورت پیمایشی بوده، داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری گردید است. جهت مشخص نمودن پایایی از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است.
    یافته ها
    نتایج تحقیق نشان می دهد که میان دانشجویان رشته های علوم انسانی و تربیت بدنی به لحاظ خشم تفاوت معناداری وجود ندارد. اما آن بخش از تحقیق که مربوط به پرخاشگری می باشد مورد تایید قرار گرفته است. نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه، نشان می دهد که عناصر نظریه مزبور تا حدودی در تبیین خشم موثر بوده اند (09/0=R2)، اما این اثرگذاری در تبیین پرخاشگری به مراتب بیشتر بوده است (17/0=R2).
    بحث و نتیجه گیری
    در تحقیق حاضر نقش متغیر مشغولیت مستقیم بوده است. یافته های مربوط به این بخش مطابق با یافته های برخی از تحقیقات پیشین در این زمینه بوده است. از طرف دیگر، تحقیقات آینده می توانند نقش ویژگی های شخصیتی پاسخگویان مانند خود کنترلی، عزت نفس، خود کفایتی و. . را به عنوان متغیر واسط میان مشغولیت ورزشی و پرخاشگری مد نظر قرار دهند.
    کلیدواژگان: پیوند اجتماعی، فعالیت ورزشی، خشم، پرخاشگری
  • مرتضی دوستی صفحات 219-236
    مقدمه و هدف
    فوتبال و ورزش در جامعه امروز، بیش از هر زمانی محبوب شده است و در بین ورزش ها، فوتبال محبوب ترین است. هدف از مطالعه ی حاضر شناسایی موانع و عوامل توسعه باشگاه فوتبال منتخب استان مازندران است.
    روش شناسی: روش تحقیق از نوع آمیخته و در واقع ترکیبی از روش کیفی و کمی است. روش نمونه گیری در هر دو مرحله، هدفمند دردسترس بود. در مرحله کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته، موانع و عوامل شناسایی شد. در این مرحله با 20 نفر از نخبگان دانشگاهی، پیشکسوتان، مدیران، داوران، مربیان و ورزشکارانی که در عرصه فوتبال مازندران فعالیت می کنند یا فعالیت می کردند، مصاحبه انجام شد و پس از اشباع نظری، متوقف شد. بخش کمی تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است. در این بخش به رتبه بندی موانع و عوامل شناسایی شده، پرداخته شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل کلیه ی مربیان، نخبگان دانشگاهی، بازیکنان، مدیران و پیشکسوتان فوتبالی استان مازندران، بوده است؛ همچنین نمونه آماری تحقیق 150 نفر از مربیان، نخبگان دانشگاهی، بازیکنان، مدیران و پیشکسوتان فوتبالی استان مازندران، بوده است. ابزار تحقیق در این مرحله شامل یک پرسشنامه محقق ساخته پنج گزینه ای لیکرت بود که از موارد شناسایی شده در مصاحبه، ساخته شد. این پرسشنامه شامل سه محور مالی، ساختار و مدیریت بود که در مجموع سوالات شامل: بخش اول: 6 سوال مربوط به اطلاعات رایج جمعیت شناختی، بخش دوم شامل 17 سوال مربوط به موانع توسعه و بخش سوم: 15 سوال مربوط به عوامل توسعه بود. روایی محتوایی پرسشنامه به تایید تعدادی از اساتید مدیریت ورزشی رسید که پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد (78/0=α) و جهت رتبه بندی موانع و عوامل شناسایی شده از آزمون فریدمن و برای تحلیل داده ها از نرم افزار spss 20 استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که نداشتن حامیان مالی مناسب (53/4)، مهمترین مانع و داشتن حامیان مالی مناسب (85/3)، مهمترین عامل در محور مالی بودند؛ همچنین در محور ساختار، مهمترین مانع، نداشتن استادیوم استاندارد (89/3) و مهمترین عامل، برخورداری از استادیوم استاندارد (21/4) بود. در محور مدیریت، نبود برنامه ریزی بلند مدت در باشگاه ها (14/4)، مهمترین مانع و انتخاب مدیران متخصص، مجرب و کاردان به عنوان ریاست هیئت فوتبال استان و شهرستان ها (73/2)، مهمترین عامل بوده است.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به یافته ها، باشگاه های استان باید جهت پیشرفت و توسعه خود، حامی مالی مناسب و همچنین استادیوم استاندارد و برای اینکه بتوانند به اهداف بلندمدت خود برسند باید برنامه ریزی بلندمدت داشته باشد.
    کلیدواژگان: موانع، فوتبال، مازندران، توسعه
  • مهربان پارسامهر، سید پویا رسولی نژاد، محمدرضا نیک نژاد صفحات 237-250
    مقدمه و هدف
    بررسی ها نشان می دهند که علی رغم نقش و اهمیت ورزش در ایجاد و حفظ انسجام اجتماعی، مطالعات اندکی در این باره صورت گرفته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی کارکرد ورزش و فعالیت بدنی در انسجام اجتماعی در بین مردم شهر تالش انجام شده است.
    روش شناسی: در این پژوهش که به روش پیمایش انجام شد، 380 نفر از ساکنان شهر تالش با استفاده از شیوه نمونه گیری خوشه ایمتناسب (PPS) انتخاب و با کمک ابزار پرسشنامه مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، مقیاس فعالیت بدنی از سبک زندگی سلامت محور و مقیاس انسجام اجتماعی از سلامت اجتماعی کییز بود. اعتبار ابزار به شیوه محتوایی و صوری محرز شد و بالا بودن ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرها، حکایت از مطلوبیت پایایی ابزار پژوهش داشت.
    یافته ها
    نتایح نشان داد میانگین انسجام اجتماعی به طور معنی داری در بین مردان بیشتر از زنان و در بین افراد متاهل بیشتر از افراد مجرد بود (05/0 >P). همچنین میانگین نمرات فعالیت بدنی در مردان به طور معنی داری بیشتر از زنان و در متاهل ها بیشتر از مجرد ها بود (05/0 >P). بین فعالیت بدنی و انسجام اجتماعی رابطه مستقیم و معنی داری وجود داشت، به طوری که هر چقدر میزان فعالیت بدنی افراد افزایش می یابد، میزان انسجام اجتماعی آن ها نیز افزایش می یابد.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل چند متغیره بیانگر این موضوع است که متغیرهای مستغل تحقیق توانسته اند 22 درصد از تغییرات متغیر وابسته یعنی انسجام اجتماعی را تبیین کنند. بر اساس نتایج پژوهش، تقویت و گسترش ورزش و فعالیت های بدنی افراد در جامعه به افزایش انسجام اجتماعی آن ها و همچنین ایجاد جامعه ای منسجم یاری خواهد نمود.
    کلیدواژگان: ورزش، فعالیت بدنی، انسجام اجتماعی، سلامت اجتماعی، تالش
  • مصطفی طهماسب پور شفیعی، سید عماد حسینی، مرتضی دوستی پاشاکلایی، فریده علیزاده صفحات 251-268
    مقدمه و هدف
    آمیخته بازاریابی شامل تکنیک ها و ابزارهای کلیدی فرایند بازاریابی است که مدیران از طریق آن می توانند برای سازمان های خود ارزش خلق نموده و به جذب و حفظ مشتریان وفادار اقدام نمایند. با توجه به این که آمیخته بازاریابی یکی از فاکتورهای مهم تدوین استراتژی بازاریابی است، نیاز است تا نقش هریک از عناصر و درجه اهمیت آن ها در سازمان های ورزشی مورد بررسی قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی آمیخته بازاریابی لیگ برتر فوتبال مازندران شکل گرفته که از میان عناصر آمیخته بازاریابی ورزشی سعی در توصیف عناصر هفتگانه (محصول، قیمت، شواهد فیزیکی، روابط عمومی، ترویج، افراد و توزیع) در میان تیم های حاضر در لیگ برتر فوتبال استان مازندران در دو وضعیت موجود و مطلوب را دارد.
    روش شناسی: بدین منظور، پرسشنامه ای با روایی مناسب و پایایی (آلفای کرونباخ) 94/0 میان مدیران ستادی ادارات کل ورزش و جوانان و اعضای هیئت رئیسه هیاتهای فوتبال و مربیان تیم های حاضر در لیگ برتر فوتبال استان مازندران به تعداد 126 نفر توزیع و جمع آوری گردید. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار آماری 17 SPSS استفاده شد.
    یافته ها و
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان داد که از دیدگاه آزمودنی ها اختلاف معنی داری میان دو وضع موجود و مطلوب آمیخته (محصول، قیمت، شواهد فیزیکی، روابط عمومی، ترویج، افراد و توزیع) وجود دارد. به گونه ای که با توجه به میانگین رتبه، وضعیت موجود دارای امتیاز کمتری نسبت به وضع مطلوب می باشد بدان معنا که در وضعیت موجود توجه بسیار کمتری به مولفه های آمیخته بازاریابی لیگ برتر فوتبال استان مازندران شده است. لذا مسئولین و دست اندرکاران لیگ برتر فوتبال در این استان باید بررسی های لازم را در زمینه تناسب بین این عنصر با استانداردهای جهانی بعمل آورده و به منظور برطرف نمودن شکاف بین وضع موجود و مطلوب برنامه ها و تدابیر لازم را بیندیشند.
    کلیدواژگان: آمیخته بازاریابی، لیگ برتر فوتبال، p7، استان مازندران
  • داریوش خواجوی صفحات 269-280
    مقدمه و هدف
    به دلیل تاثیر خود کارآمدی ادراک شده بر انجام فعالیت های زندگی روزانه سالمندان، نبود ابزاری روا و ضرورت سنجش این سازه در کشور، هدف تحقیق، رواسازی نسخه فارسی «مقیاس خود کارآمدی تکلیف» بود.
    روش شناسی: جامعه آماری این تحقیق عبارت بودند از سالمندان زن و مرد شهر اراک که در مجموع 482 آزمودنی شامل 190 زن (%03/40) و 281 مرد (%7/59) با میانگین سنی 86/68 سال از 8 منطقه بودند و به طور در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق، پرسشنامه بسته-پاسخ مشخصات فردی (شامل سن، جنس، فراوانی افتادن در یکسال گذشته، و غیره) و «مقیاس خود کارآمدی تکلیف»بود. برای تحلیل داده ها از تحلیل تاییدی، با استفاده از چرخش واریماکس استفاده شد. تعیین پایایی مقیاس با ضریب همبستگی پیرسون، آلفای کرونباخ و همبستگی درون طبقه ای محاسبه شد. برای بررسی روایی تفکیکی از تحلیل واریانس و برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS-16 استفاده شد.
    یافته ها
    تحلیل داده ها، به استخراج 2 عامل، 1)خود کارآمدی مراقبت از خود و 2)خود کارآمدی تحرک منجر شد که به ترتیب حدود %77 و بیش از %8 واریانس کل را تبیین کردند. پایایی آزمون مجدد 90/0 برای مقیاس به دست آمد. همبستگی گویه ها با نمره کل بین 46/0 تا 91/0 متغیر و معنی دار بود (p≤0.001). پایایی درونی کل مقیاس و زیرمقیاس های 1 و 2 به ترتیب 88/0، 89/0 و 87/0 و پایایی درون طبقه ای، 88/0 بود. میانگین نمره کل خودکارآمدی تکلیف آزمودنی های بدون سابقه افتادن (21/21±67/165)از آزمودنی های با سابقه یک (67/36±21/145)، دو (78/41±91/137) و سه (07/52±24/106) افتادن در یک سال گذشته به طور معنی داری بالاتر بود که روایی تفکیکی (افتراقی) مقیاس را تایید کرد.
    نتیجه گیری
    این نتایج، روایی و پایایی نسخه فارسی مقیاس خود کارآمدی تکلیف را برای سالمندان ساکن در جامعه تایید کرد. این مقیاس روا و پایا می تواند برای اهداف آموزشی، پژوهش و بالینی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: خود کارآمدی تکلیف، روایی، پایایی، سالمند
  • سید عباس افسانه پورک، معصومه کلاته سیفری، رضا ابراهیمی، احیا عابدی صفحات 281-294
    مقدمه و هدف
    کارایی نیروی انسانی در یک سازمان می تواند وابسته به عوامل مختلفی همچون تعهد سازمانی، جامعه پذیر بودن و سرسختی ذهنی افراد باشد. بنابر این هدف از تحقیق حاضر تعیین اثر سرسختی ذهنی و جامعه پذیری سازمانی بر تعهد سازمانی معلمان تربیت بدنی استان گلستان بود.
    روش شناسی: روش این تحقیق توصیفی- همبستگی بود و به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش شامل 650 نفر از معلمان تربیت بدنی زن و مرد شاغل در آموزش و پرورش استان گلستان بود. بر اساس جدول مورگان و به صورت تصادفی 251 نفر پرسشنامه ها را کامل کردند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های سرسختی ذهنی، جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی استفاده شد که پایایی داخلی هرکدام در تحقیق به ترتیب (82/0=α)، (91/0=α) و (81/0=α) به دست آمد. به منظور تعیین روایی سازه سوالات از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. از آمار توصیفی و مدل یابی معادلات ساختاری برای تحلیل داده ها استفاده و سطح معنی داری 05/0 p≤ در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که سرسختی ذهنی و جامعه پذیری سازمانی به ترتیب با ضریب مسیرهای (21/0 PC=) و (58/0 PC= بر تعهد سازمانی و سرسختی ذهنی با ضریب مسیر (5/0PC=) بر جامعه پذیری سازمانی اثر گذاراند.
    بحث و نتیجه گیری
    می توان نتیجه گرفت که سرسختی ذهنی و جامعه پذیری سازمانی از نقش مهمی در تعیین تعهد سازمانی معلمان تربیت بدنی بر خوردار می باشند. بنابر این سازمان ها در مرحله گزینش برای استخدام، افرادی را انتخاب کنند که دارای سرسختی ذهنی بالایی هستند و همچنین برنامه های آموزشی برای توسعه سطح سرسختی ذهنی را در سازمان خود به مرحله اجرا درآورند. برای کارآمدتر نمودن فرایند جامعه پذیری در سازمان فرصتهای رشد و پیشرفت برای معلمان فراهم کرده و همچنین برنامه ها و جلساتی را در جهت توجیه و یادآوری سیاست های آموزش و پرورش تدارک ببینند.
    کلیدواژگان: سرسختی ذهنی، جامعه پذیری، تعهد سازمانی، معلمان تربیت بدنی، معادلات ساختاری
  • حسن معصومی، حسن غرایاق زندی، داود کیا کجوری، سید رسول عمادی صفحات 295-317
    مقدمه و هدف
    امروزه یکی از چالش های پیشروی مدیران سازمان ها، مدیریت بر راهبردهای سازمانی است. موانع متعددی بر سر راه مدیریت راهبردی، اجرای استراتژ ی ها را با مشکل رو به رو می کند. نظام مدیریت راهبردی در حوزه ورزش، به دلیل موانع موجود، از کارآیی و اثربخشی لازم برخوردار نمی باشد. بنابراین هدف این پژوهش، شناسایی و اولویت بندی موانع موجود مدیریت راهبردی در وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون های ورزشی است.
    روش شناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و داده ها به صورت میدانی و از طریق پرسشنامه گردآوری شد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون های ورزشی است که حجم آن بر اساس تمام شماری 81 نفر تعیین شد. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه محقق ساخته است. اعتبار پرسشنامه، با استفاده از روش اعتبار صوری و محتوایی و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (86% = α) تایید شد. برای تعیین موانع برنامه ریزی راهبردی در گام اول، مولفه ها و شاخص های موانع مدیریت راهبردی با مطالعه ادبیات و پیشینه تحقیق و مذاکره با خبرگان، استخراج شد؛ در گام بعد، اهمیت مولفه ها، با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای تایید شد. مولفه ها و شاخص ها با توجه به ماهیت شان (مبهم و غیرقطعی بودن)، با استفاده از روش آنتروپی- فازی وزن دهی و اولویت بندی شدند. میزان تاثیر هریک از عوامل به عنوان یک مانع در برنامه ریزی راهبردی نیز با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی، تعیین شد.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد، عوامل مدیریتی، تخصیص منابع، نیروی انسانی، ادراکی، ارتباطی، اجرایی، راهبردی، ارزیابی، فرهنگی به ترتیب به عنوان موانع مهم و موثر در مدیریت راهبردی وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون های ورزشی هستند. با توجه به نتایج، عوامل مدیریتی، مهمترین و تاثیرگذارترین مانع و عوامل فرهنگی، کم اهمیت ترین مانع محسوب می شوند.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به یافته های پژوهش حاضر، بنظر می رسد مدیران و برنامه ریزان وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون های، باید برای موفقیت و ارتقاء کیفیت مدیریت راهبردی به موانع شناسایی شده توجه و برای رفع آن ها اقدام نمایند.
    کلیدواژگان: راهبرد، مدیریت راهبردی، موانع مدیریت راهبردی، اولویت بندی، آنتروی، فازی