فهرست مطالب

رهبری و مدیریت آموزشی - سال نهم شماره 2 (تابستان 1394)

فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی
سال نهم شماره 2 (تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/06/30
  • تعداد عناوین: 8
|
  • امینه احمدی *، معصومه صمدی صفحه 9
    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش بارش مغزی بر راهبرد های مقابله ای و خلاقیت دانش آموزان دختر پایه دوم دوره دوم متوسطه منطقه یک شهر تهران بود. جامعه آماری این پژوهش عبارت بود از کلیه دانش آموزان دختر پایه دوم دوره دوم متوسطه منطقه یک شهر تهران که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول تحصیل بودند. نمونه آماری شامل دو کلاس 30نفره از دانش آموزان که با استفاده از روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. نوع پژوهش، کاربردی و برای رسیدن به هدف از روش پژوهش شبه تجربی استفاده شد. طرح پژوهش شامل پیش آزمون وپس آزمون با گروه های کنترل وآزمایش بود.از هر دو گروه کنترل وآزمایش پیش آزمون یکسان بر اساس پرسشنامه های راهبرد های مقابله ای اندلر و پارکر(2006) و خلاقیت عابدی(1372) به عمل آمد. سپس گروه آزمایش در 10جلسه 80 دقیقه ای تحت آموزش به روش بارش مغزی قرار گرفت و بعد از هر دو گروه کنترل و آزمایش آزمون راهبرد های مقابله ای و خلاقیت اخذ شد. داده های حاصل از اجرای پیش و پس آزمون با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که روش بارش مغزی بر راهبرد مقابله ای مساله مدار اثر مثبت و بر راهبرد مقابله ای اجتنابی اثر منفی و بر راهبرد مقابله ای هیجان مداربی اثر است.همچنین روش بارش مغزی بر هر چهار مولفه خلاقیت(سیالی و بسط و ابتکار و انعطاف پذیری)اثر مثبت و معنا داری دارد.
    کلیدواژگان: روش بارش مغزی، راهبرد های مقابله ای، خلاقیت
  • حمدالله حبیبی *، امین هماینی دمیرچی صفحه 21
    هدف این مقاله ارائه مدلی برای تبیین نقش ابعاد مختلف سلامت سازمانی در میزان استرس شغلی معلمان است. روش تحقیق از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر تبریز در سال 1393 است. نمونه آماری این تحقیق عبارت از 110 نفر از معلمان که به شیوه خوشه ایاز مدارس دو ناحیه شهر تبریز انتخاب شده اند. ابزار مورد استفاده، دو پرسشنامه استاندارد سلامت سازمانی و استرس شغلی است. داده های بدست آمده از نمونه آماری با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس تحلیل شدند. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین سلامت سازمانی و ابعاد آن در مدارس ابتدایی با میزان استرس شغلی معلمان همبستگی منفی قوی و معنی داری وجود دارد؛ و همچنین نتایج نشان دادند که از میان ابعاد مختلف سلامت سازمانی، به ترتیب مولفه های روحیه، تمرکز و رهبری بیشترین نقش را در پیش بینی میزان استرس شغلی معلمان دارند.
    کلیدواژگان: استرس شغلی، سلامت سازمان، مدارس ابتدایی، معلمان
  • عالیه شفیعی، سعید رجایی پور *، حمیدرضا عریضی صفحه 41
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اعتیاد به کار و مولفه های بهره وری منابع انسانی در میان کارکنان ستادی ادارات آموزش و پرورش بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان ادرات آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 1394-1393 و برابر با 510 نفر بود. حجم نمونه برابر با 202 نفر و با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم جامعه آماری انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه اعتیاد به کار (اسپنس و رابینز،1992) با 23 سوال و پرسشنامه بهره وری نیروی انسانی (هرسی و گلد اسمیت، 1980) با 26 سوال بر اساس درجه بندی لیکرت استفاده گردید که پایایی آنها به ترتیب 87/0 و 91/0 تعیین گردید. یافته های پژوهش نشان داد بین اعتیاد به کار و مولفه های بهره وری نیروی انسانی به جز مولفه سازگاری محیطی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. ازمیان مولفه های اعتیاد به کار لذت از کار با همه مولفه های بهره وری نیروی انسانی رابطه مثبت و معناداری دارد (05 /0>p). عجین شدن با کار و تمایل درونی به کار با مولفه های بهره وری نیروی انسانی به جز سازگاری محیطی رابطه مثبت و معناداری دارد. از بین مولفه های اعتیاد به کار در درجه اول عجین شدن با کار و در درجه دوم لذت از کار پیش بینی کننده بهره وری نیروی انسانی بود.
    کلیدواژگان: اعتیاد به کار، بهره وری نیروی انسانی، ادارات آموزش و پرورش، مدل اچیو
  • محمود صفری * صفحه 61
    هدف از انجام این پژوهش بررسی موانع کاربست یافته های پژوهش های تربیتی در سازمان نظام آموزشی از دیدگاه مدیران و معلمان آموزش و پرورش منطقه 15 تهران در سال تحصیلی 93-92 بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه ی جمع آوری اطلاعات از جمله پژوهش های توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و معاونان و معلمان منطقه 15 تهران به تعداد 2197 نفر بود. نمونه آماری پژوهش (بر اساس جدول مورگان) 356 نفر که شامل 36 نفر مدیر، 80 نفر معاون و 240 نفر معلم (218 زن و 138 مرد) به روش تصادفی خوشه ایانتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها برای سنجش عدم کاربست یافته های پژوهشی از پرسشنامه 40 گویه ای محقق ساخته مبتنی بر طیف پنج ارزشی لیکرت استفاده گردید. ضریب پایایی این پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ در قسمت مربوط به دبیران 92/0 و در قسمت مربوط به مدیران و معاونان 86/0 بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار spss استفاده شد که در این میان از آزمون t تک نمونه ای استفاده گردید. عمده ترین نتایج حاکی از آن است که مولفه های تحقیق به ترتیب اقتصادی/مالی، فرهنگی/اجتماعی، ارتباطی/اطلاع رسانی، ساختاری/مدیریتی و انگیزشی/انسانی در عدم کاربست یافته های پژوهشی نقش دارند که در این میان عامل اقتصادی/مالی مهمترین نقش را در عدم کاربست یافته های پژوهشی داراست و عامل انگیزشی/انسانی آخرین (پنجمین) نقش را دارا می باشد.
    کلیدواژگان: آموزش و پرورش، کاربست یافته های پژوهشی
  • محمد فرزانه *، جواد پورکریمی، میترا نوروزی صفحه 83
    هدف اساسی این پژوهش، طراحی الگوی صلاحیت های حرفه ای مدیران مدارس متوسطه (مطالعه موردی: مدیران مدارس متوسطه شهرستان شهریار) می باشد. برای این منظور از روش تحقیق کیفی و کمی استفاده شد. در اده از روش داده بنیاد را ده ی صلاحیت های حرفه ای مدیران مدارس متوسطه به رت ای صلاحیت های حرفه ای دا ه و در اده از روش به بررسی وضع موجود و آزمون الگوی طراحی شده اقدام شده است. ابزار مورد استفاده در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی، پرسشنامه بود. الگوی مفهومی احصا شده در بخش کیفی، به وسیله ی پرسش نامه ی محقق ساخته به وسیله 275 نفر از دبیران مدارس متوسطه شهرستان شهریار در سال تحصیلی 93- 94 و با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که صلاحیت های حرفه ای مدیران مدارس متوسطه شامل چهار مولفه ی اساسی می باشد. این مولفه ها عبارتند از: ویژگی های روان شناختی، مهارت، دانش و نگرش.
    کلیدواژگان: الگو، صلاحیت های حرفه ای، مدیران مدارس متوسطه
  • ایرج نیک پی، سمانه رسولی * صفحه 97
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رعایت اخلاق حرفه ای و رضایت از جبران خدمات بر کیفیت زندگی مدیران مدارس ابتدایی شهر خرم آباد انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی مدیران مقطع ابتدایی مدارس شهر خرم آباد به تعداد 166 نفر بود که 106 نفر از آنان با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته اخلاق حرفه ای مدیران مدارس، پرسشنامه استاندارد رضایت از جبران خدمات راجر و ویوین (1998) و پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (1998) استفاده شد. پایایی پرسشنامه های مذکور با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 83/0، 87/0 و 87/0 به دست آمد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss و با اعمال آزمون های آماری t تک گروهی و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که رعایت اخلاق حرفه ای و کیفیت زندگی مدیران در حد بالایی است و رضایت مدیران از جبران خدمات در حد قابل قبولی است. از طرفی بین اخلاق حرفه ای مدیران و رضایت آنان از جبران خدمات ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت. همچنین بین رضایت مدیران از جبران خدمات و کیفیت زندگی رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد.
    کلیدواژگان: اخلاق حرفه ای، رضایت از جبران خدمات، کیفیت زندگی، مدیران مدارس
  • مظفرالدین واعظی *، مجتبی حاج خزیمه صفحه 119
    هدف پژوهش حاضر بررسی میزان سلامت روانی و ارتباط آن با منابع قدرت در مدیران مدارس شهرستان شهریار می باشد. جامعه ی آماری شامل کلیه ی مدیران (زن – مرد) در مدارس شهریار می باشد. حجم کل جامعه آماری 117 مدیر زن و مرد که با استفاده از جدول مورگان 86 نفر انتخاب شد. پرسشنامه GHQ-28 گلدبرگ و پرسشنامه منابع قدرت پنج گانه فرنچ و ریون به کار گرفته شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد سلامت روان مدیران (زن – مرد) از موقعیت نسبتا خوبی برخوردار است. مدیران آموزشی کمتر از قدرت اجبار استفاده می کنند و بیشترین منبع قدرت مورداستفاده آنان، قدرت مرجعی می باشد. در مقایسه سلامت روان زنان نسبت به مردان از وضعیت بهتری برخوردار است. در استفاده از منابع قدرت میان مدیران زن و مرد تفاوت معناداری مشاهده نشد. در پایان سلامت روانی مدیر (زن- مرد) در تبیین استفاده از منابع قدرت فقط قدرت مرجعی با 31/0 = R2 004/0= معنادار می باشد.
    کلیدواژگان: سلامت روانی، منابع قدرت، مدیران مدارس
  • پیمان یار محمدزاده *، ایوب فیضی صفحه 135
    هدف از انجام این پژوهش، تعیین رابطه ی بین ویژگی های شغل با دلبستگی شغلی و تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه بوده است. جامعه ی آماری پژوهش حاضر، کلیه کارکنان (اعضای هیات علمی و کارمندان اداری) دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی93-92 جمعا به تعداد 420 نفر بوده که از این تعداد، 204 نفر به صورت تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش تحقیق استفاده شده، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. برای جمع آوری اطلاعات پژوهش، از پرسشنامه های ویژگی های شغلی سیمز، اسزیلاگی و کلر(1976)، تعهد سازمانی آلن و مایر(1991) و دلبستگی شغلی کانونگو(1982)، استفاده شده است. داده های حاصل با استفاده از روش های آماری همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه، با استفاده از نرم افزار آماریSPSS18 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. نتایج نشان داد که بین هریک از مولفه های ویژگی های شغلی با دلبستگی شغلی کارکنان رابطه معنادار وجود دارد. هم چنین، تنها مولفه های استقلال، روابط دوستانه و بازخورد قادر بودند دلبستگی شغلی کارکنان را به صورت معنادار پیش بینی کنند(05/0>p). یافته ی دیگر این پژوهش نشان داد که بین تمام مولفه های ویژگی های شغلی (به جز روابط دوستانه) با تعهد عاطفی؛ مولفه های تنوع وظیفه، استقلال، بازخورد و هویت وظیفه با تعهد هنجاری کارکنان رابطه ی معنادار وجود دارد. همچنین، با وارد کردن مولفه های ویژگی های شغل به عنوان پیش بینی کننده تعهد سازمانی کارکنان، تنها مولفه های تنوع وظیفه و هویت وظیفه قادر به پیش بینی تعهد سازمانی کارکنان به طور معنادار بودند(05/0>p). بر اساس یافته های این پژوهش، برای افزایش تعهد سازمانی و دلبستگی بیشتر کارکنان، مدیران باید توجه بیشتری به ویژگی های شغلی کارکنان داشته باشند و استقلال و فرصت ایجاد روابط دوستانه در شغل را برای آنان فراهم آورند.
    کلیدواژگان: ویژگی های شغل، دلبستگی شغلی، تعهد سازمانی، کارکنان