فهرست مطالب

مدیریت استاندارد و کیفیت - سال پنجم شماره 3 (پیاپی 17، پاییز 1394)

نشریه مدیریت استاندارد و کیفیت
سال پنجم شماره 3 (پیاپی 17، پاییز 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/11/09
  • تعداد عناوین: 6
|
  • ترجمه: مجتبی بحیرایی، مریم محمدروضه سرا صفحه 6
    در این مقاله، یافته های پژوهشی حاصل از اتخاذ یک راهبرد (یا گزینه های راهبردی) برای موسسه ی استاندارد بریتانیا ارائه شده است. راهبرد موردنظر به منظور توانمندساختن این موسسه در توسعه ی استانداردها برای ارتقای نوآوری در زمینه ی «خدمات مهندسی در طول عمر» اتخاذشده است. هدف از این پژوهش ارائه ی یک «سند راهبردی» به منظور جهت دهی به اقدامات پژوهشی و سایر فعالیت های ارائه ی خدمات است. این کار با هدف تعیین و استقرار یک راهبرد ملی برای استانداردها و به منظور ارتقای نوآوری در «خدمات مهندسی در طول عمر» صورت می گیرد و در پی پاسخگویی به این سوال است که چگونه تدوین و به کارگیری استانداردها، نوآوری را در زمینه ی توسعه و ارائه ی خدمات مهندسی در طول عمر، افزایش داده و شتاب می بخشد؟
    در اکتبر سال 2012، بررسی و تفسیری در خصوص یک «نقشه ی راه» برای TES، توسط مرکز ملی خدمات مهندسی در طول عمر انجام شد؛ همچنین یک پروژه ی پژوهش دانشجویی نیز قبل از آن، در همان سال انجام شده بود. این مطالعه، یک دیدگاه اولیه از نقشه ی راه برای استانداردهای TES، توسعه داد که مبنایی برای مجموعه ای از مصاحبه های نیمه ساختاریافته با دانشگاهیان و مجریان به شمار می آید و نمایانگر وجود اختلاف فراوانی در دیدگاه و درک از موضوعات است. اگرچه، دراین خصوص اجماع اولیه وجود دارد، اما کار باید به گونه ای انجام شود که حاصل آن برای سازمان های کوچک و متوسط و نهادهایی که توانمندی کمتری در مدیریت دارایی ها دارند، سودمند باشد. به طوری که همواره بهترین رویه ها مشخص باشند. اولین چالش در این زمینه این است که یک دامنه ی کاربرد برای این موضوع تعیین شود: «منظور از خدمات مهندسی در طول عمر چیست».
    کلیدواژگان: استانداردها، نظام های خدماتی، خدمات مهندسی، مهندسی سامانه ها، مهندسی پشتیبانی، مدیریت دارایی، خدمت
  • مصطفی تمتاجی، حسین یادگاری صفحه 18
    پیاده سازی کامل کنترل های امنیتی یکی از گام های اصلی در برقراری امنیت در سازمان است. اینکار مستلزم صرف منابع بسیاری است که در اغلب موارد در کوتاه مدت امکان پذیر نیست. از طرفی مدیران سازمان تمایل دارند تا ضمن آگاهی از وضعیت امنیتی سازمان خود در همه ابعاد و نقاط قوت و ضعف سازمان، از اثربخشی منابع تخصیص یافته برای پیاده سازی کنترل های امنیتی و میزان تاثیر آن در ارتقای سطح امنیتی و همچنین اولویت های بعدی تخصیص منابع مطلع شوند.
    این مقاله، پس از بیان ضرورت، هدف، سوالات و ادبیات تحقیق، رویکرد و نگرش فازی به منظور سنجش میزان و سطح پیاده سازی کنترل های امنیتی بیان کرده و بر اساس آن مدلی برای سنجش سطح بلوغ کنترل های امنیتی سازمان ارائه می کند.
    قابلیت بکارگیری در همه سازمان ها صرفنظر از نوع، اندازه و ماهیت آن، سازگاری با استانداردهای بین المللی متداول و مرتبط در این حوزه، ارائه داشبورد مدیریتی امنیتی برای مدیران ارشد، قابلیت بکارگیری به عنوان سیستم تصمیم یار مدیران، ارائه وضعیت شفاف و دقیق وضعیت سازمان در همه ابعاد امنیتی و تعیین نقاط قوت و ضعف امنیتی سازمان از مشخصه ها و کاربردهای مدل پیشنهادی است.
    کلیدواژگان: کنترل امنیتی، مدل بلوغ، سنجش سطح بلوغ
  • علیرضا دادرس، مرتضی رضایی مهر، محسن سلماسی وند صفحه 26
    کانون ارزیابان و ممیزان در نهادهای ارزیابی انطباق دفاعی به عنوان یک کانون حرفه ای، رویکردی گروهی و تیمی دارد و به منظور نگهداشت، ارتقا، دانستن، یادگرفتن، اشتراک دانش و تجربه هایی که در یک فرایند نظام مند یادگیری جمعی است؛ در قلمرو مشترکی از تلاش های حرفه ای کنار هم شکل می گیرند؛ بنابراین، هر موضوع مشترکی در چارچوب ارزیابی انطباق نه تنها می تواند موضوع یادگیری برای بهتر شدن باشد؛ بلکه موجبات نزدیکی، مودت، قوام و تداوم شبکه ی ارزیابان و ممیزان می شود. کانون ارزیابان و ممیزان باید قلمرویی برای اشتراک یادگیری داشته باشند. اطلاعات، فعالیت ها و تجربه های خود را به اشترک بگذارند، صرفا به علاقه و همدلی نسبت به موضوعی بسنده نکنند و در کسب مهارت یا حرفه ای متخصص و ماهر شوند. در این مقاله ضمن بیان سیر تاریخی و تکاملی گروه های خبره/ حرفه ای، جنبه ها و نمونه های مختلف این گروه ها بررسی و مرزبندی آن ها با گروه های وظیفه ای یا پروژه ای در سازمان و نیز گروه های حرفه ای به عنوان سرمایه ی اجتماعی بیان می شود. در ادامه بر نقش این کانون در تحکیم، تثبیت و مدیریت دانش شبکه ی ممیزان و ارزیابان در نهاد ارزیابی انطباق دفاعی تاکید و به مولفه های تشکیل کانون ارزیابان و ممیزان اشاره می شود.
    کلیدواژگان: کانون، انجمن های خبرگی، کانون ارزیابان و ممیزان
  • علی رحمتی، محمدرضا زندیه، بهزاد خاتمی صفحه 32
    توزیع و فروش محصولات، زیرمجموعه ای از مدیریت زنجیره ی تامین است. فروش چندجانبه و فروش انحصاری هرکدام یک استراتژی در توزیع و فروش محصولات هستند که در میان اکثر تولیدکنندگان و خرده فروشان یا فروشگاه ها در شرایط مختلف دیده می شوند. یک سیستم زنجیره ی تامین را که متشکل از دو تولیدکننده، دو فروشگاه و یک محصول تولیدی قابل جایگزینی توسط هر دو تولیدکننده است؛ در نظر گرفته می شود. هر یک از فروشگاه ها می توانند مستقل بوده یا تحت اختیار یکی از تولیدکنندگان باشند. هر فروشگاه می تواند تنها نماینده ی یک تولیدکننده و نه هر دوی آن ها باشد. فرض می کنیم کمینه یکی از فروشگاه ها بخواهد محصول هر دو تولیدکننده را به طور هم زمان بفروشد، در این صورت زنجیره ی تامین مورد نظر در شرایط فروش چندجانبه در مقابل فروش انحصاری قرارگرفته است. در این میان فروشگاه های زیرمجموعه ای نظامی نیز وارد بازار رقابتی شده و برای رساندن محصولات به دست مشتریان و همچنین برای دستیابی به فروش و سود بهینه به منظور بقا در بازار رقابتی ناچار به رقابت با سایر فروشگاه هاست. این پژوهش به دنبال بررسی وجود تعادل در خط مشی های مختلف توزیع محصول است به عبارت دیگر می خواهد بداند که در صورت وجود شرایط مختلف از انواع تولیدکنندگان، فروشگاه ها و میزان جایگزینی محصولات، انتخاب چه استراتژی مدل را به سوی تعادل راهنمایی می کند. که درنهایت در درجات پایین جایگزینی، فروش چندجانبه، استراتژی بهینه و متعادل خواهد بود.
    کلیدواژگان: نظریه بازی ها، زنجیره ی تامین، فروش چندجانبه، فروش انحصاری
  • محمدرضا آقازاده، آمنه فرهمند، کاوه محمد سیروس صفحه 41
    هدف اصلی پژوهش شناسایی و درمان معضلات به کار گیری ساختار ماتریسی در سازمان های با کسب و کار پروژه ای است. در این راستا به منظور دست یابی به هدف اصلی پژوهش، با استفاده از رویکرد تحلیل تطبیقی- کیفی و کدگذاری بسته، ابتدا نسبت به شناخت مشکلات (موانع، دام ها و. .) ساختار ماتریسی اقدام صورت گرفت و 10 معضل اصلی شناسایی شد. پس از آن به منظور درمان، مضامین اصلی مشکلات شناسایی شده و ضمن بررسی منابع معتبر و با رویکرد تحلیل تطبیقی، راهکارهایی (11 مورد) جهت رفع معضلات ارائه شد. در این راستا به منظور دست یابی به هدف اصلی پژوهش، ابتدا نسبت به شناخت مشکلات (موانع، دام ها و. .) ساختار ماتریسی اقدام صورت گرفت. پس از آن به منظور درمان، مضامین اصلی مشکلات شناسایی شده و در نهایت ضمن بررسی منابع معتبر و با رویکرد تحلیل تطبیقی، راهکارهایی (11 مورد) جهت رفع معضلات شناسایی شد. در این پژوهش به منظور اهمیت سنجی، با استفاده از ابزار مدل سازی ساختاری تفسیری نسبت به مدل سازی معضلات ساختار ماتریسی اقدام شد. در این تحقیق مشخص شد که نیازمندی به توانایی بالای سازمانی کارکنان، نیازمندی به توانمندی بالای مدیریتی، کاهش سطح تبعیت کارکنان از دستورات مافوق به دلیل نبود ثبات، اتلاف منابع نسبی ناشی از وبژگی های ساختاری در سطح اول معضلات و تعارض و عدم کفایت اختیارات مدیران نیز در آخرین سطح معضلات در حوزه ساختار ماتریسی قرار دارد.
    کلیدواژگان: سازمان پروژه محور، ساختار ماتریسی، مشکلات ساختار ماتریسی، درمان مشکلات ساختار ماتریسی، عوامل کلیدی موفقیت ساختار ماتریسی
  • عباس محجوب، حمیدرضا سیمه ساز صفحه 53
    سازمان ها می توانند با مدیریت و برنامه ریزی منابع خود به بهره وری رسیده و هزینه ها را کاهش دهند. منابع اطلاعاتی به عنوان یکی از مهمترین منابع سازمانی باید بتواند نیازهای سازمان را در برنامه ریزی ها و تصمیم سازی ها براورده کند. کیفیت داده ها مبحثی است که به شیوه های بهبود و مدیریت منابع سازمان و منابع اطلاعاتی مرتبط با آن ها می پردازد. استاندارد ISO8000 با موضوع کیفیت داده ها و استاندارد ISO22745 با موضوع یکپارچگی و سیستم های اتوماسیون صنعتی در این مقاله مورد بحث واقع می شود.
    کلیدواژگان: داده های اصلی، مدیریت کیفیت داده های اصلی، کدینگ انبار، بهبود کیفیت داده ها، پاک سازی داده ها، الگوی شناسایی اقلام، کاتالوگ اقلام