فهرست مطالب

فصلنامه مدیریت منابع در نیروی انتظامی
پیاپی 6 (تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/06/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید امیررضا نجات صفحات 1-22
    هدف و
    زمینه
    امروزه در شرایط اقتصاد دانش بنیان دارایی های نامشهود به عنوان منبع اصلی کسب مزیت رقابتی پایدار برای سازمان ها محسوب می شود. سازمان های موفق آنهایی هستند که از این دارایی ها که بطور عمده نامشهود هستند، بهتر و سریعتر بهره برداری کنند. سرمایه های فکری به عنوان دارایی های نامشهودی که در آینده برای سازمان ارزش خلق می کنند، عاملی توان افزا برای کسب مزیت رقابتی و عملکرد پایدار محسوب می شود.
    روش شناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایشی است و جامعه آماری کارکنان واحدهای طرح و برنامه ستاد ناجا است که به روش تصادفی ساده تعداد نمونه های دردسترس جامعه انتخاب شده است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد ارزیابی سرمایه فکری بونتیس استفاده شده است. همچنین جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t یک نمونه ای و فریدمن استفاده شده است.
    یافته ها
    یافته های تحقیق حاکی از آن است که وضعیت هر ابعاد سرمایه انسانی و سرمایه سازمانی غیرقابل قبول و نامناسب تشخیص داده شده است، ولی وضعیت سرمایه ارتباطی در وضعیت مناسبی ارزیابی شده است.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان می دهد که سرمایه انسانی کارکنان شامل؛ خلاقیت، مهارت و شایستگی در وضعیت مناسبی قرار دارد. سرمایه سازمانی شامل سیستم ها و رویه ها و پایگاه داده ها در وضعیت مناسبی قرار دارد. سرمایه رابطه ای نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد. علی رغم اینکه در برخی شاخص ها مانند تولید ایده، سیستم جذب، حمایت رویه های سازمان از ایده های جدید و حمایت مدیران، وضعیت سرمایه فکری در حد نامناسبی ارزیابی شده است.
    کلیدواژگان: سرمایه فکری، سرمایه انسانی، سرمایه سازمانی، سرمایه رابطه ای
  • کرم الله دانشفرد صفحات 23-50
    زمینه و هدف
    این پژوهش، به منظور شناسایی موانع اجرای خط مشی های عمومی در سازمان های غیردولتی در بخش خدمات پلیس + 10 و دفتر خدمات پیشخوان دولت و رتبه بندی آن ها صورت گرفته است. قلمرو موضوعی پژوهش، نظریه خط مشی گذاری عمومی و در حیطه مرحله اجرای آن است. تمرکز موضوع بر مقایسه عوامل انسانی و غیرانسانی در اجرای خط مشی ها بوده است.
    روش
    پژوهش از نوع توصیفی است که به روش آمیخته کمی و کیفی انجام گرفته است و از نظر هدف، توسعه ای -کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات میدانی و روش تحلیل آنها از طریق آزمون علامت بوده است. مدل مفهومی اولیه با مرور ادبیات تحقیق و مطالعه اکتشافی ساخته شده و با استفاده از تکنیک دلفی و با ابزار مصاحبه و پرسشنامه و نظرخواهی از خبرگان اجرایی از طریق پرسشنامه اطلاعات مورد نیاز گردآوری شده و با بکارگیری تکنیک های آماری ناپارامتریک مورد تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    با مرور ادبیات تحقیق ومطالعه اکتشافی، 32 عامل به عنوان مانع شناسایی گردید که با نظر خبرگان نوزده عامل در پنج گروه عوامل پشتیبانی، انسانی، مدیریتی، ساختاری و اهداف و استراتژی در اولویت بررسی قرار گرفت. در بررسی نهایی و برای اولویت بندی عوامل، از خبرگان اجرایی نظرخواهی گردید که در نهایت شانزده عامل پذیرفته شده و رتبه بندی شد.
    نتیجه گیری
    بیشترین نقش را به عنوان مانع اجرای خط مشی، در بین پنج دسته کلی، عوامل مدیریتی و بعد از آن عوامل انسانی داشته-اند. در بین عوامل فرعی صرف نظر از دسته بندی کلی، رهبری و عدم پشتیبانی سیاسی خط مشی گذاران و منابع انسانی نامناسب و ضعیف ترین عوامل نیز مربوط به مشکلات مربوط ارزیابی و فرهنگ سازمانی و قوانین و مقررات بوده است.
    کلیدواژگان: اجرای خط مشی عمومی، خط مشی گذاری عمومی، سازمان های غیردولتی، بخش عمومی، موانع اجرا
  • اصغر آقایی، جمشید صالحی صدقیانی، وجه الله قربانی زاده، فتاح میکائیلی، میلاد آقایی صفحات 51-72
    زمینه و هدف
    زنجیره های تامین امروزی که در محیطی با عدم اطمینان همراه هستند، چنانچه بتوانند از رویکردها و راهبردهای نوین بر اساس دیدگاه سیستمی استفاده کنند، قادر خواهند بود تا سازمان خود را در راستای بهبود و تعالی هدایت نمایند. راهبرد چابک یکی از این راهبردها است، از این رو، این تحقیق در راستای طراحی الگویی برای زنجیره تامین چابک با تاکید بر محیط فعالیت پلیس است.
    روش شناسی: این تحقیق از لحاظ روش توصیفی- تحلیلی و از لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران و کارشناسان زنجیره تامین ناجا و نمونه آماری شامل 103 نفر است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. در این تحقیق پس از طراحی الگوی مفهومی، از پرسشنامه محقق ساخته برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است و برای بررسی تاثیر هر یک از متغیرها، از روش معادلات ساختاری و نرم افزار PLS و رتبه بندی آنها از آزمون فریدمن استفاده گردیده است.
    یافته ها
    یافته ها مبیین آن است که که ابعاد زنجیره تامین چابک ناجا شامل یکپارچگی، مدیریتی، تولید و خدمات، مشتری مداری، راهبردی وسازمان مجازی می باشند.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از تحقیق، بیانگر آن است که ابعاد تاثیر گذار در زنجیره تامین چابک نیز شامل یکپارچگی، مدیریتی، تولید و خدمات، مشتری مداری، راهبردی و سازمان مجازی هستند. همچنین نتایج حاصل از انجام آزمون فریدمن حاکی از آن می باشد که اولویت بندی ابعاد چابک به ترتیب شامل سازمان مجازی، مشتری مداری، مدیریت، راهبردی، تولید و خدمات و یکپارچگی بوده از طرف دیگر با توجه به مقایسه نتایج تحقیق با سایر تحقیقات می توان گفت، طراحی الگوی زنجیره چابک امری اقتضایی و مختص هر سازمان با توجه به شرایط حاکم بر محیط سازمان و همچنین شرایط درون سازمان می باشد.
    کلیدواژگان: ناجا، چابک، زنجیره تامین چابک، یکپارچگی
  • عبادالله بانشی، عبدالحسین خسروپناه، مقصود امیری صفحات 73-94
    زمینه و هدف
    از آن جا که همه الگوهای پیشرفت و توسعه کشورها مبتنی بر نظریه ها و مدل های خاص خود بوده و نظریه پردازان نیز نظریه خود را متناسب با اعتقادات و باورهای خود پی ریزی می نمایند و نظر به اهمیت موضوع رهبری سازمانی در اثربخشی مدل های پیشرفت، این تحقیق با هدف تدوین مبانی فکری رهبری سازمانی با رویکرد اسلامی تدوین شده است.
    روش شناسی: این تحقیق مبتنی بر روش کیفی اکتشافی بوده و در آن از ابزار تحلیل تم(تحلیل مضمون) بهره برده شده است. منبع اصلی استخراج داده ها، قرآن کریم بوده و در تفسیر داده های مستخرجه از دو تفسیر معتبر قرآنی نور و المیزان استفاده شده است.
    یافته ها و
    نتایج
    حاصل بررسی 742 آیه مرتبط با موضوع رهبری در این تحقیق، شناسایی 3079 پیام قرآنی یا شاخص، 21 مفهوم یا اصل، 5 مقوله و 2 بعد بوده است. نتایج نشان می دهد که می توان 21 اصل مستخرجه مربوط به مبانی فکری رهبری سازمان را در دو دسته؛ مبانی بینشی اعتقادی(راهبردی) و مبانی منشی اخلاقی(عملیاتی) تقسیم و سپس در اصول محوری دین اسلام (توحید، معاد، نبوت، عدل و امامت) جایابی نمود. بر این اساس حدود 66 درصد این اصول، جنبه عملیاتی داشته و 34 درصد را نیز می توان در زمره اصول راهبردی طبقه بندی کرد. نتایج این تحقیق همچنین نشان می دهد که بیشترین شاخص های مشاهده شده در قرآن به ترتیب مربوط به موضوعاتی چون؛ عقلانیت و تدبر، رعایت اعتدال و میانه روی در امور و توجه همزمان به آرمان ها و واقعیت ها می باشد.
    کلیدواژگان: مبانی فکری، نظریه، رهبری سازمانی، رویکرد اسلامی
  • بهرام رضازاده، امین حسابی، مرتضی زرندی صفحات 95-108
    زمینه و هدف
    این تحقیق درصدد پاسخگویی به این سوال می باشد که چه ارتباطی بین روحیه کارآفرینی و میزان موفقیت مدیران دفاتر پیشخوان خدمات دولت در استان آذربایجان غربی وجود دارد.
    روش شناسی: جامعه آماری را دفاتر پیشخوان خدمات دولت در استان آذربایجان غربی به تعداد 226 دفتر تشکیل می دهد. با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 144 دفتر به صورت کاملا تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شده است. در این تحقیق متغیر مستقل عبارت از روحیه کارآفرینی و متغیر وابسته، موفقیت مدیران دفاتر خدمات پیشخوان دولت می باشد. در این تحقیق از پرسشنامه استاندارد سنجش ویژگی های کارآفرینان ایرانی و پرسشنامه سنجش میزان موفقیت مدیران دفاتر خدمات پیشخوان دولت استفاده شده است. پایایی پرسشنامه سنجش روحیه کارآفرینی از طریق آلفای کرونباخ 92/0 و پایایی پرسشنامه میزان موفقیت مدیران دفاتر مذکور 81/0 محاسبه شده است.
    یافته ها
    براساس یافته های این تحقیق؛ بین استقلال طلبی و موفقیت مدیران دفاتر پیشخوان خدمات دولت همبستگی مثبت و معناداری (01/0>p) در سطح 0.01 وجود دارد؛ بین موفقیت مدیران دفاتر پیشخوان خدمات دولت باانگیزه پیشرفت ارتباط معنادار و مثبت (01/0>p) در سطح 01/0 وجود دارد؛ بین موفقیت مدیران دفاتر پیشخوان خدمات دولت و ریسک پذیری آنان همبستگی مثبت و معناداری (01/0>p) در سطح 01/0 وجود دارد؛ بین موفقیت مدیران دفاتر پیشخوان خدمات دولت و کنترل درونی آنان همبستگی مثبت و معناداری (01/0>p) در سطح 01/0 وجود دارد و...
    نتیجه گیری
    نتایج تحقیق نشان می دهد رابطه معناداری بین روحیه کارآفرینی و موفقیت مدیران دفاتر پیشخوان خدمات دولت وجود دارد به طوری که هرچه روحیه کارآفرینی افزایش یابد، موفقیت مدیران دفاتر مذکور افزایش خواهد یافت.
    کلیدواژگان: روحیه کارآفرینی، موفقیت، ریسک پذیری، استقلال طلبی، کانون کنترل درونی، انگیزه پیشرفت، خلاقیت
  • علی ابدالی، پیمان نوری بروجردی صفحات 109-128
    زمینه و هدف
    در سراسر جهان بانک ها یکی از ارکان بسیار مهم اقتصاد هر کشور به شمار می روند. یکی از مهمترین فعالیت های نظام بانکی پرداخت تسهیلات می باشد که در سال های اخیر به دلیل عدم کارایی در مدیریت ریسک اعتباری، بحران هایی را در نظام بانکی و بازار پول به وجود آورده است. در این مقاله تلاش شده است با هدف کاهش میزان ریسک اعتباری در بانک ها و اعتبارسنجی مشتریان (مشتریان حقیقی) عوامل مرتبط با مطالبات معوق در نظام بانکی کشور به ویژه بانک قوامین، شناسایی و ضرورت و اهمیت توجه به آن عوامل در زمان اعطای تسهیلات به شعب و بخش اعتباری بانک توصیه شود.
    روش شناسی:روش تحقیق بر اساس هدف کاربردی و بر اساس روش توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه پرونده های معوق شعب بانک قوامین شهر تهران بین سال های 1384 تا 1389 به تعداد 6014 پرونده بوده است که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 400 پرونده تسهیلاتی معوق به روش نمونه گیری تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفت. در تحقیق حاضر، به منظور آزمون فرضیه ها از ضریب همبستگی اسپیرمن و به منظور تعیین اولویت عوامل موثر از آزمون فریدمن استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج تحقیق نشان داد که بین متغیرهای نوع وثیقه، میزان درآمد تسهیلات گیرنده، نوع ضمانت، جنسیت و سابقه اعتباری فرد وام گیرنده در شعبه با احتمال معوق شدن تسهیلات رابطه معنادار وجود دارد.
    نتیجه گیری
    نتایج تحقیق نشان می دهد که به ترتیب سابقه اعتباری فرد وام گیرنده، میزان درآمد تسهیلات گیرنده، نوع وثیقه و شغل ضامن از تاثیرگذارترین عوامل در ریسک اعتباری بوده و این عوامل در زمان اعطای تسهیلات و اعتبارسنجی مشتریان باید مورد توجه شعب بانک قرار گیرد.
    کلیدواژگان: تسهیلات، مطالبات غیرجاری(معوق)، اعتبارسنجی مشتریان، ریسک اعتباری، بانک قوامین
  • شهامت حسینیان، جعفر اطمانی صفحات 129-146
    زمینه و هدف
    هدف از انجام این پژوهش طراحی مدل مناسب برنامه ریزی نیروی انسانی مبتنی بر شایستگی ها است. در این تحقیق 14 پژوهش در حوزه ی ادبیات تجربی مورد بررسی قرار گرفت که تاکید عمده بر سه وجوه دانایی، توانایی و ویژگی های فردی افراد بوده و برآیند این سه مفهوم و مولفه های تشکیل دهنده آن مجموع شایستگی یک فرد را متناسب با جایگاه و وظیفه او مشخص می شود.
    روش شناسی: روش تحقیق توصیفی – پیمایشی می باشد که از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. جامعه ی آماری تحقیق شامل کلیه مدیران عالی در حوزه مرکزی پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا می باشد. این طیف از نظر طبقه بندی شغلی شامل روسا و جانشینان پلیس، معاونین، روسای مراکز و روسای ادارات می شوند که در مجموع 57 نفر می باشند. با توجه به در دسترس بودن اعضای جامعه ی آماری، روش نمونه گیری به صورت تمام شمار می باشد.
    یافته ها
    این پژوهش با بررسی جنبه هایی از شایستگی کارکنان، ترتیب اهمیت و اولویت جنبه ها را در امر برنامه ریزی نیروی انسانی مشخص نموده است و برخی عواملی که می توانند در برنامه ریزی نیروی انسانی بر اساس شایستگی ها موثر واقع شوند را مورد بررسی قرار داده است، همچنین تجزیه و تحلیل یافته ها از طریق آزمون فریدمن با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفته است.
    نتیجه گیری
    در رابطه با رتبه بندی متغیرهای موثر نشان داد که در برنامه ریزی نیروی انسانی مبتنی بر شایستگی ها توجه به شایستگی مورد نیاز مشاغل هدف شامل معیارهای اسلامی در بالاترین رتبه(39/7 =میانگین رتبه) و پس از آن پیش بینی عرضه و تقاضای نیروی انسانی(98/6 =میانگین رتبه) در مرتبه بعد قرار دارد.
    کلیدواژگان: برنامه ریزی، نیروی انسانی، شایستگی، مهارت، عملکرد