فهرست مطالب

مطالعات روان شناسی ورزشی - پیاپی 13 (پاییز 1394)

فصلنامه مطالعات روان شناسی ورزشی
پیاپی 13 (پاییز 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/11/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • سید محمد کاظم واعظ موسوی، امیر شمس *، علیرضا بهرامی، علیرضا فارسی، بهروز عبدلی صفحات 1-22

    پژوهش حاضر با هدف توصیف آمادگی ذهنی ورزشکاراننخبه انجام شد. ویژگی های مربوط به دوازده عامل مهارت های ذهنی با استفاده از آزمون اومست سه، سه عامل مکان کنترل با استفاده از آزمون لونسون، هفت عامل انگیزش ورزشی با استفاده از مقیاس انگیزه ورزشی، و سه عامل استحکام روانی با استفاده از آزمون شیرد و همکاران در 295 ورزشکار حاضر در اردوی سال 1392 تیم های ملی بررسی شد. نتایج نشان داد نمرات استاندارد مهارت های پایه روان شناختی ورزشکاران بالا، اما نمرات مهارت های روان- تنی و مهارت های شناختی اکثریت آنها متوسط بود. انگیزش درونی و بیرونی اکثریت ورزشکاران بالا، و نمره بی انگیزگی آنها کم بود. نمرات استاندارد اطمینان، پایداری، و کنترل ورزشکاران در طبقات بالا و متوسط قرار گرفت. از مجموع یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که وضعیت ورزشکاران نخبه ایرانی، از نظر مولفه های مکان کنترل و انگیزش مطلوب است اما از نظر استحکام روانی به آموزش نیازمندند. همچنین، طراحی برنامه های آموزشی برای مولفه روان- تنی و مولفه شناختی مهارت های روان شناختی ورزشکاران نخبه ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: انگیزش، مکان کنترل، استحکام روانی، مهارت های ذهنی، ورزشکاران نخبه
  • شراراه آقا قزوینی، رخساره بادامی، فرزانه تقیان صفحات 23-38
    هدف مطالعه حاضر، مقایسه اثر دو شیوه تمرین در آب بر شاخص توده بدنی، خشنودی از نیازهای روانی پایه، انگیزش درونی و علاقه به تداوم مشارکت ورزشی زنان چاق بود. 24 نفر از زنان چاق با دامنه سنی 30-25 سال و شاخص توده بدنی بالاتر از 30 به صورت دردسترس انتخاب و با آرایش تصادفی در دو گروه کنترل و تجربی قرار گرفتند. هر دو گروه، به مدت دوازده هفته در کلاس های تمرین در آب شرکت کردند. در برنامه تمرینی گروه تجربی، نیازهای روانی پایه مدنظر قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از برتری گروه تجربی در خشنودی از نیازهای روانی پایه و علاقه به تداوم مشارکت ورزشی بود اما در میزان انگیزش درونی و کاهش شاخص توده بدن تفاوتی بین دو گروه مشاهده نشد. بنابراین، مدنظر قراردادن نیازهای روانی پایه برای افزایش علاقه به تداوم مشارکت ورزشی پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: نظریه خودمختاری، نیازهای روانی پایه، انگیزش درونی، تداوم مشارکت ورزشی، ورزش درآب
  • سید رضا حسینی نیا، ناهید داروغه، حسن بحرالعلوم صفحات 39-54
    هدف از این پژوهش، مطالعه ارتباط مشارکت والدین با عزت نفس، شایستگی ادراک شده و تعهد ورزشی رزمی کاران نوجوان بود. تعداد 280 نفر از رزمی کاران نوجوان خراسان رضوی به طور تصادفی خوشه ایبه عنوان نمونه موردمطالعه قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه های مشارکت والدین، عزت نفس، شایستگی ادراک شده و تعهد ورزشی استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین رفتارهای هدایتی، تشویق و حمایت والدین با تعهد ورزشی و شایستگی ادراک شده ارتباط مثبت و معنا داری وجود دارد و بین دو متغیر شایستگی ادراک شده و تعهد ورزشی نیز همبستگی مثبت و متوسطی مشاهده شد. هم چنین به جز رفتار فشار، خرده مقیاس های دیگر مشارکت والدین با عزت نفس همبستگی مثبت و معنا داری نشان دادند. آزمون تحلیل مسیر نیز نشان داد که خرده مقیاس های مشارکت والدین و شایستگی ادراک شده به طور مستقیم و غیرمستقیم بر تعهد ورزشی تاثیر دارند و شایستگی ادراک شده بیشترین اثر کل را بر تعهد ورزشی نشان داد. درنهایت، کلیه شاخص ها نشان دهنده برازش مطلوب مدل بودند.
    کلیدواژگان: خانواده، حمایت والدین، فشار ادراک شده، رزمی کاران، نظریه خود مختاری
  • محمد صحبتیها، مهدی شهبازی صفحات 55-66
    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر خودگویی انگیزشی آشکار و پنهان بر زمان بندی پیش بین انطباقی بود. شرکت کنندگان شامل 36 دانشجوی رشته تربیت بدنی (9 دختر و 27 پسر با میانگین سنی 5.15±25.68)، راست دست و بدون مشکل بینایی بودند که به صورت داوطلبانه در این مطالعه حضور یافتند و به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند. آزمون زمان بندی پیش بین انطباقی تحت سه شرایط (خودگویی آشکار، پنهان و کنترل) توسط آزمودنی ها اجرا شد. نتایج نشان داد خودگویی انگیزشی آشکار و پنهان باعث بهبود معنادار اجرای گروه های آزمایشی در زمان بندی پیش بین انطباقی شد. تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایشی مشاهده نشد، با این حال تفاوت دو گروه با گروه کنترل معنادار بود. همچنین تفاوت معناداری بین اجرای دختران و پسران مشاهده نشد. با توجه به نتایج تحقیق حاضر به نظر می رسد استفاده از خودگویی انگیزشی آشکار و پنهان راهکار روان شناختی مناسبی برای بهبود و ارتقاء زمان بندی پیش بین انطباقی است.
    کلیدواژگان: خودگویی انگیزشی، زمان بندی پیش بین انطباقی، خودگویی آشکار، خودگویی پنهان
  • ابراهیم متشرعی، بهروز عبدلی، سید محمد کاظم واعظ موسوی، علیرضا فارسی صفحات 67-88
    هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی اثربخشی برنامه تمرین مهارت های روان شناختی (پی. اس. تی) بر رشد استحکام ذهنی نوآموزان بدمینتون بود. 40 نوآموز مرد بدمینتون به روش جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش (20نفر) و کنترل مداخله نما (20نفر) قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده پرسش نامه استحکام ذهنی ورزشی بود. تمامی شرکت کنندگان مهارت های اختصاصی بدمینتون را در مدت زمان 24 جلسه در طول سه ماه فرا گرفتند. گروه آزمایش علاوه بر مهارت های اختصاصی بدمینتون، 24 جلسه 20 دقیقه ای بسته اختصاصی پی. اس. تی و گروه کنترل مداخله نما نیز همین تعداد جلسات آموزش هایی در مورد اطلاعات عمومی در بدمینتون دریافت کردند. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکوا) نشان داد که نمرات تمامی مولفه های استحکام ذهنی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل مداخله نما به طور معناداری بالاتر بود که بیانگر اثربخشی برنامه پی. اس. تی بر رشد استحکام ذهنی نوآموزان مرد بدمینتون بود. این نتایج از اکتسابی بودن و قابلیت بهبود استحکام ذهنی از طریق مداخلات سازمان یافته راهبردهای روان شناختی حمایت کرد.
    کلیدواژگان: پی، اس، تی، سرسختی، سطح مهارت، بدمینتون، نوآموز
  • امیر اشراقی، حمید قاسمی، مرتضی رضایی صوفی صفحات 89-106
    این پژوهش با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی پرسش نامه هوش معنوی داوطلبان در ورزش دانش آموزی ایران انجام گرفت. روش تحقیق از نوع پیمایشی، جامعه آماری شامل تمامی مسئولین انجمن های ورزشی آموزش و پرورش کل کشور و برابر 806 نفر بود. تعداد نمونه با استفاده از جدول مورگان 260 نفر تعیین شد. گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسش نامه هوش معنوی داوطلبان ورزشی اقتباس شده از پرسش نامه هوش معنوی هیلدبرانت انجام گرفت که دارای چهار خرده مقیاس تفکر انتقادی وجودی، تولید معنی شخصی، آگاهی و توسعه حالت آگاهی بود. تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی، ضریب آلفای کرونباخ و دونیمه کردن آزمون، گویای روایی سازه تمامی سوالات و رابطه معنا دار با عامل ها و پایایی برای پرسش نامه مذکور بود. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، نسخه فارسی پرسش نامه هوش معنوی داوطلبان ورزشی از روایی و پایایی لازم برخوردار است.
  • مهتا اسکندرنژاد، پریسا ابراهیمیان صفحات 107-118
    هدف پژوهش حاضر، مقایسه نارضایتی از تصویربدنی و هراس اجتماعی در افراد کاراته کار و غیر ورزشکار بود. 40 کاراته کار و 40 نفر غیر ورزشکار با دامنه سنی 22-18 سال به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه روابط چندبعدی بدن-خود و پرسش نامه هراس اجتماعی بود. نتایج نشان داد بین دو گروه ورزشکار و غیر ورزشکار در ارزشیابی قیافه، ارزشیابی تناسب اندام، جهت گیری تناسب اندام و رضایت بدنی تفاوت معنادار وجود دارد و در همه این موارد نارضایتی از تصویر بدنی در بین غیر ورزشکاران نسبت به کاراته کاران بیشتر مشهود بود. نتایج به دست آمده در مورد هراس اجتماعی نشان داد نمرات گروه غیر ورزشکار در بعد ترس، اجتناب و ناراحتی به طور معناداری بیشتر از گروه کاراته کار است. این مساله نشان دهنده اهمیت فوق العاده فعالیت ورزشی در بهبود تصویر بدنی و کاهش هراس اجتماعی است.
  • کیوان میرشکاری، مهشید زارع زاده، علی امامی صفحات 119-136
    در این پژوهش، پیش بینی تحلیل رفتگی ورزشکار بر اساساضطراب رقابتیو تنظیمات انگیزشی در ورزشکاران مرد نخبه مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور، 102 نفر ورزشکار مرد در رشته های فوتبال، هندبال، والیبال، فوتسال، بسکتبال (بامیانگین سنی:5± 39/25 و میانگین سابقه ورزشی:4± 17/8)، پرسش نامه های انگیزش ورزشی، تحلیل رفتگی ورزشکار و اضطراب رقابتی ورزشی را تکمیل نمودند. نتایج رگرسیون چندمتغیره نشان داد، انگیزش درونی، به طور منفی و معنادار و انگیزش بیرونی و بی انگیزشی به طور مثبت و معنادار علایم تحلیل رفتگی را پیش بینی می کنند. همچنین، اضطراب شناختی و بدنی به طور مثبت و معنادار و اعتماد به خود به صورت منفی و معنادار علایم تحلیل رفتگی ورزشکار را پیش بینی می کنند. بر اساس نتایج پژوهش، چنین نتیجه گیری می شود که با افزایش انگیزش درونی، بالابردن حس اعتماد به نفس و کاهش اضطراب ناشی از رقابت و بی انگیزشی، می توان از آثار منفی اضطراب رقابتی، بی انگیزشی و تحلیل رفتگی ورزشکاران تا حد امکان پیشگیری کرد.
    کلیدواژگان: تحلیل رفتگی ورزشکار، انگیزش درونی، انگیزش بیرونی، بی انگیزشی، اضطراب رقابتی، ورزشکار نخبه
  • سیده اسما حسینی، محمد علی بشارت، حسین علی جاهد صفحات 137-154
    هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش تعدیل کننده بیش تمرینی در رابطه کمال گرایی با خستگی و فرسودگی ورزشی در ورزشکاران حرفه ای بود. جامعه پژوهشی، ورزشکاران حرفه ای کشور و نمونه پژوهشی شامل 200 نفر از ورزشکاران حرفه ای (میانگین سنی= 33/21) در رشته های مختلف ورزشی بود. نتایج پژوهش نشان داد بین کمال گرایی مثبت و خستگی ورزشی؛ و همچنین بین کمال گرایی مثبت و فرسودگی ورزشی در ورزشکاران حرفه ای رابطه منفی معنادار وجود دارد. بین کمال گرایی منفی و خستگی ورزشی؛ و همچنین بین کمال گرایی منفی و فرسودگی ورزشی در ورزشکاران حرفه ای رابطه مثبت معنادار وجود دارد. رابطه مثبت معناداری نیز بین بیش تمرینی ادراک شده و خستگی ورزشی، و بین بیش تمرینی ادراک شده و فرسودگی ورزشی در ورزشکاران حرفه ای وجود دارد. همچنین نقش تعدیل کننده بیش تمرینی در رابطه کمال گرایی با خستگی و فرسودگی ورزشی، در ورزشکاران حرفه ای تایید شد.
  • فرهاد الله ویسی، سردار محمدی، محمد ملکی صفحات 155-164
    پژوهش حاضربا هدف بررسی ارتباط ابهام نقش و میزان پرخاشگری در بازیکنان فوتبال لیگ برتر ایران انجام شد. با استفاده از تحقیق توصیفی-همبستگی سه تیم شامل 72 بازیکن با میانگین 4.07 ± 26.07 سال، از تیم های حاضر در لیگ برتر فوتبال، فصل 92-93 به صورت در دسترس، که حاضر به همکاری با محقق بودند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافته ها نشان دادند بین ابهام نقش هجومی و میزان پرخاشگری بازیکنان فوتبال ارتباط معناداری وجود دارد. نتایج رگرسیون نشان داد که ابعاد ابهام نقش هجومی دارای توان پیش بین معناداری برای پرخاشگری بازیکنان فوتبال است. بنابراین، می توان نتیجه گرفت هر چه بازیکنان ادراک نقششان بیشتر باشد و از مسئولیت ها، جایگاه و نقش خود در تیم به خوبی آگاه باشند، میزان رفتارهای پرخاشگرانه ی آنها به همان نسبت کاهش خواهد یافت.
    کلیدواژگان: ابهام نقش، پرخاشگری، لیگ برتر، بازیکنان فوتبال
|
  • Mohammad Vaezmousavi, Amir Shams, Alireza Bahrami, Alireza Farsi, Behrouz Abdoli Pages 1-22

    The purpose of the present study was to describe the state of mental preparation in Iranian elite athletes. Ottawa Mental Set Assessment Tool-3 to measure mental skill, Levenson test to measure attribution, Sport Motivation Scale to measure sport motivation, and Sheared test to measure mental toughness were administered on 295 athletes who attended various national team camps during year 2013. The results indicated that standard scores for basic mental skills were high, but for psychosomatic skills and cognitive skills were moderate. The Locus of Control for most athletes was internal. Both Internal and External motivation scores for most athletes were high and the score for amotivation was low. Standard scores for all components of mental toughness were average and above. Totally, it can be concluded the state of Attribution and Motivation is appropriate in Iranian elite athletes. They need to be educated in mental toughness concerns. Designing training programs for psychosomatic and cognitive components of mental skills seems also necessary.

    Keywords: Motivation, Locus of Control, Attribution, Mental Toughness, Elite Athletes
  • Seyed Reza Hosaini Nia*, Nahid Darogheh, Hasan Bahrololom Pages 39-54
    The purpose of this research was to examine the correlation of parental involvement with self-esteem, perceived competence, and commitment among adolescent martial arts athletes. A number of 280 adolescent martial arts athletes of Khorasan Razavi selected with cluster random sampling. The questionnaires of parental involvement, self-esteem, perceived competence and sport commitment were used to collect the data. Findings indicated that parental support; praise and directive behaviors have a significant and positive relationship with the perceived competence and sport commitment. A medium and positive relationship between perceived competence and sport commitment was observed; also, Except for the treatment of pressure, other subscales of parental involvement showed a significant and positive relationship with self-esteem. A path analysis test showed that perceived competence and parental involvement subscales have a direct and indirect effect on sport commitment and the largest total effect on sport commitment was related to perceived competence. The model showed a good fit to the data.
    Keywords: Family, Parental Support, Perceived Pressure, Martial Arts Athletes, Self, Determination Theory
  • Mohammad Sohbatiha, Mahdi Shahbazi Pages 55-66
    The purpose of this research was to study the effect of overt and covert motivational self-talk on the performance of Coincidence Anticipation Timing Task. Participants included 36 physical education students (9 females and 27 males with a mean age of 25.68±5.15 years old) right-handed and without visual impairments who participated in the research voluntarily and they assigned randomly into three groups. They performed a Coincidence Anticipation Timing Task under three conditions (overt self-talk, covert self-talk and control). Results showed that both overt and covert motivational self-talk led to improved performance in the Coincidence Anticipation Timing and there was no significant difference between the two groups. Also significant difference was not observed in between the male and female students. According to the results of this study, the use of overt and covert motivational self-talk is a psychological strategy for improving Coincidence Anticipation Timing Task.
    Keywords: Motivational Self, Talk, Coincidence Anticipation Timing, Overt Self, Talk, Covert Self, Talk
  • Ebrahim Motesharee, Behrouz Abdoli, Mohammad Vaezmousavi, Alireza Farsi Pages 67-88
    The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of psychological skills training program on developing mental toughness among novice badminton players. Based on entrance criterias, 40 male novice badminton players were randomly assigned to experimental (20 participants) and placebo-control (20 participants) groups. Before and after interventions, participants completed sport mental toughness questionnaire (SMTQ). All participants take part in specific skills training badminton during 24 sessions over three months. Experimental group in addition to badminton learning received the specific package of psychological skills training but Placebo-control group was taught only general information about badminton. The results of MANCOVA showed that all components of SMTQ in experimental group were significantly higher than the placebo-control group, which indicates the effectiveness of PST on mental toughness development among male badminton novice players. These results supported the capability of developing mental toughness through systematical psychological skills training programs.
    Keywords: Psychological Skills Training (P.S.T), Hardiness, Skill Level, Badminton, Novice
  • Amir Eshraghi, Hamid Ghasemi, Morteza Rezaee Sofi Pages 89-106
  • Mahta Skandar Nezhad, Parisa Ebrahimian Pages 107-118
    The present study aimed at comparing karate athletes and non-athletes in term of body image dissatisfaction and social phobia in the. The 40 karate athletes and 40 non-athletes aged 18 to 22 years old were selected as the sample. The athletes were selected through stratified random sampling while the non-athletes were selected through convenience sampling homogenized to the athletes. Data collection instruments were Multidimensional Body-Self Relations Questionnaire and social-phobia scale. The result revealed that there was a significant difference in appearance evaluation, fitness evaluation, fitness orientation and body satisfaction, between karate athletes and non-athletes. In all cases, body-form dissatisfaction was higher among non-athletes. Analysis of the data also showed that non-athletes had higher social phobia. These findings reflect the great importance of exercise in improving body image and decrease Social phobia.
  • Kayvan Mirshekari, Mahshid Zarezadeh, Ali Emami Pages 119-136
    This study investigate the prediction of the athlete burnout based on competitive anxiety and motivation regulations in elite male athletes. A number of 102 male athletes from football, handball, volleyball, futsal and basketball teams (average age: 25/39 ±5 and average sports history: 8/17 ±4) completed the sport motivation, athletes burnout, and sport competitive anxiety questionnaires. The results of the multivariate regression showed that the intrinsic motivation negatively and significantly; extrinsic motivation and amotivation positively and significantly predicts the burnout symptoms. However, somatic and cognitive anxiety positively and significantly; and self-confidence negatively and significantly predicts burnout symptoms. It is concluded that increasing intrinsic motivation and self-esteem, and reducing the anxiety of competition and Amotivation, could be prevent the negative effects of competitive anxiety, amotivation and Burnout of athletes, to some extent.
    Keywords: Athlete Burnout, Intrinsic Motivation, Extrinsic Motivation, Amotivation, Competitive Anxiety, Elite Athletes
  • Asma Hosaini, Mohammad Ali Besharat, Hossain Ali Jahed Pages 137-154
    The main purpose of the present study was to investigate the moderator role of percieved overtraining on the relationship between perfectionism with fatigue and sport burnout in elite athletes. The sample were 200 elite athletes from different sport fields. All participants were asked to complete the Competitive Perfectionism Scale, the Athlete Burnout Questionnaire, the Sport Fatigue Scale, and the Athletic Burnout Scale. Analysis of the data involved both descriptive and inferential statistics. The results revealed that: there is a negative correlation between positive perfectionism and sport fatigue; there is a positive correlation between negative perfectionism and sport fatigue; there is a negative correlation between positive perfectionism and sport burnout; there is a positive correlation between negative perfectionism and sport burnout; there is a positive correlation between percieved overtraining and sport fatigue; there is a positive correlation between percieved overtraining and sport burnout; in elite athletes. Analysis of the data also showed that the percieved overtraining can moderate the relationship between perfectionism with sport fatigue; and the relationship between perfectionism with sport burnout in elite athletes.
    Keywords: Overtraining, Positive Perfectionism, Negative Perfectionism, Sport Fatigue, Sport Burnout, Sport Psychology
  • Farhad Allah Vaisi, Sardar Mohammadi, Mohammad Maleki Pages 155-164
    This study aimed to investigate the relationship between role ambiguity and aggression amount among football players in Iranian premier league. This was a descriptive–correlational study. The study population consisted of three teamseach with 72 players, mean age 26.07 ± 4.07 yearsin football premier League in 2013-2014. The sample was selected using convenient sampling method. The results showed that there was a significantrelationship between offensive role ambiguities with aggression in football players. The regression results showed that offensive role ambiguity dimensions significantly predicted the aggression among football players.Therefore, it was concluded that the more players understand their responsibilities and roles, the less aggressive behavior they will show.
    Keywords: Role Ambiguity, Aggression, Premier League, Football Player