فهرست مطالب

اللغه العربیه و آدابها - سال یازدهم شماره 24 (ربیع 2015)

مجله اللغه العربیه و آدابها
سال یازدهم شماره 24 (ربیع 2015)

  • تاریخ انتشار: 1394/03/31
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سید محمدرضا ابن الرسول، سمیه کاظمی نجف آبادی * صفحات 1-29
    یجری توسیع الجمله الشرطیه بتوالی شرطین اثنین فی ترکیب شرطی واحد إما بعطف او بدونه. توارد الشرطین علی جواب واحد هو من القضایا الشرطیه التی اخذت جانبا من اهتمام النحاه والاصولیین ومفسری الذکر الحکیم ومعربیه، فانصب جل اهتمامهم علی تبیین آرائهم فی الکشف عن الجانب النحوی والدلالی للجمله الشرطیه الموسعه.
    بناء علی هذا یهدف هذا البحث إلی دراسه العلاقات الدلالیه والوظیفیه بین اجزاء الجمله فی الترکیب الشرطی إذا توالی الشرطان علی جواب واحد، وذلک عبر استقصاء الامثله القرآنیه التی تدخل فی هذا الإطار. وقد حاول البحث فی هذه العجاله ان یناقش رویه النحاه والمفسرین ومعربی القرآن الکریم للمعاییر والمنهجیه الفکریه التی علی اساسها حدث الارتباط والتآلف بین عناصر الجمله عند توارد الشرطین علی جواب واحد.
    کلیدواژگان: القرآن الکریم، اسلوب الشرط، الشروط المتداخله، اعتراض الشرط علی الشرط
  • پرویز احمدزاده، حسن اسماعیل زاده باوانی، عبدالاحد غیبی صفحات 31-57
    تمیز موید الدین او الداعی الشیرازی فی طرحه للفکر الإسماعیلی ذلک باسلوبه الموثر والبلیغ معتمدا علی الحجج التی توید صحه اعتقاده بالفکر الإسماعیلی، فعمل – من خلال الشعر والنثر - داعیه ومرشدا یعلم الناس اصول العقیده ویستعیر بعض خیاله الدینی من القرآن، وقد حاول هذا البحث بیان السمات التی تمیز شعر موید الدین الشیرازی وعوامل ازدهار الشعر المذهبی فی العصر الفاطمی، کیف کان الموید الشیرازی شاعرا فیلسوفا، وکیف مزج الشعر برویته الفسلفیه، وکیف جعل من شعره تفسیرا وتاویلا للعقیده الفاطمیه، واعتمدت هذه الدراسه علی المنهج الوصفی التحلیلی،کما تطرق إلی المذهب الفاطمی فی شعر موید الدین الشیرازی من خلال شعره.
    کلیدواژگان: الفلسفه الفکریه، المذهب الفاطمی، الشعر العربی، موید الدین الشیرازی
  • احمد امیدوار، احمد امیدعلی * صفحات 59-81
    ثمه نصوص فی مجال التراث العربی شک فی صحه نسبتها واثارت اهتمام الباحثین للتاکد عن صحه نسبتها.من النصوص الادبیه التی لاتزال صحه نسبتها موضع الشک، الدیوان المنسوب إلی الإمام علی (ع).إن اقوال المعصومین(ع) تعدکجزء من سنتهم ومن مصادر التشریع واستعان بعض المعاجم اللغویه بهذا الدیوان فی ضبط اللغات فهذه تزید من اهمیه دراسه صحه هذا الدیوان ولذلک من الضروری إجراء بحوث تدرس هذه المساله.قدیما اصدر العلماء آراء حول هذا الدیوان علی اساس معاییر الزمان والعصمه والتواتر والاسلوب ولکن یهدف هذا المقال دراسه صحه هذا الدیوان علی اساس الاسلوبیه الإحصائیه ومعادله یول فی کشف اسالیب المولفین التی تعد من الطرق الجدیده الموضوعیه فی هذا المجال وتعتمد فی هذا علی إحصاء خاصیه تکراریه الاسماء فی العینات المدروسه.قام المقال فی بادئ الامر بتعریف المبادئ والاصول النظریه ثم بتطبیقها علی سبعه آلاف کلمه من نهج البلاغه واشعار الإمام (ع). وصل المقال إلی انه لا یمکن الاطمئنان بالجزم علی صحه صدورکل هذه الاشعار عن الإمام علی (ع) وإلی انه لیس اکثر هذه الابیات للإمام (ع) فعلی هذا یضعف الاعتماد علی هذه الاشعارکجزء من سنه الإمام (ع) وکمصدر من مصادر ضبط اللغه العربیه و قواعدها وفی النهایه توید الاعداد الحاصله من إجراء هذه المعادله اقوال العلماء فی رفض صحه نسبه اکثر هذه الاشعار إلی الإمام (ع).
    کلیدواژگان: معادله یول، الاسلوبیه الإحصائیه، اشعار الإمام علی (ع)، نهج البلاغه
  • زهرا امیری *، عباس عرب صفحات 83-107
    شهد عصر الإمام السجادg موجه الفساد العام و الزیغ عن مبادئ الدین نتیجه لما اثاره الحکم الاموی الفاسد من العصبیات القبلیه، و ما روجه من انواع الفساد و الانحرافات العقائدیه، و ما مارسه من تضعیف الروح الثوریه و القیم الإسلامیه. فعمل الإمام السجادg علی مواجهه هذه الموجه و توعیه الامه الإسلامیه لئلا تنحدر وراء هذه الموجه نظرا للإختناق الشدید الذی صبغ عصره بالتوفر علی نوع خاص من الادب، هو ادب الدعاء؛ و بذل جهده فیه لبناء النفوس البشریه علی اساس القیم الإسلامیه الخالصه. فعمل علی إعاده بناء روح العزه فی النفوس لتشد بخالقه و تستشعر العزه به، و لاتذل امام الجبابره. هذا البحث یتطلع إلی تحری قضیه العزه فی ادب الدعاء عند الإمام السجادg، باسلوب وصفی فنی، فدرس جذور تقلص القیم الإسلامیه فی زمن الإمامg، و دور ائمه اهل البیتD و الإمام السجادg خاصه فی توعیه الامه و الحیلوله دون انحدارها؛ ثم درس فقرات من بعض ادعیه الصحیفه السجادیه تقطع طریق تحقیق العزه بالله فی النفوس، و تبعث علی استشعار العزه بالله، و تخلصها من قیود احتمال الذل امام الآخرین؛ بالنظر إلی ما قد وشحها من عناصر جمالیه من الإیقاع و الصور الفنیه و العناصر اللفظیه.
    کلیدواژگان: العزه، الصحیفه السجادیه، الدراسه الفنیه، ادب الدعاء، الإمام السجادg
  • علی نجفی ایوکی*، فاطمه سمیعی صفحات 109-124
    لعبت الاسطوره فی الشعر العربی المعاصر دورا هاما و خطیرا کجزء من التراث الانسانی حیث مال إلی ها الشعراء و اکثروا من استعمالها و توظیفها فی نصوصهم الشعریه و اعتمدوا علی ها بدیلا من الإستعاره التقلیدیه و سرعان ما اصبحت الإستفاده من إمکانیات التراث الاسطوری جزءا لا یتجزا من مهمه الشاعر العربی المعاصر. لذلک تتعاطی هذه المقاله البحث عن اسطوره اودیب و کیفیه توظیفها فی اشعار ثلاثه من الشعراء العرب المعاصرین کبدرشاکرالسیاب، بلند الحیدری وعبدالوهاب البیاتی مع الترکیز علی النقد المقارن لقصائدهم، إذ ان هذه الاسطوره قامت بدور لایستهان به فی نصوصهم الشعریه و تلعب دورا بناءا فی قصائدهم.
    من المستنبط ان علاقه هولاء الشعراء مع هذه الاسطوره علاقه جدلیه تعتمد علی التوافق و التخالف فی آن، و ان معظمهم منحوا اودیب دلاله عصریه معاصره من خلال ما یستلزمه السیاق من تحویر و تغییر و زیاده، واستخدموه کتعبیر عن التجارب السیاسیه و الاجتماعیه و الروحیه و الذاتیه، و فسروا الحاضر بالماضی و الجدید بالقدیم فاثری عملهم الفنی، لکنه بالاشکال المتعدده الجدیره بالدراسه و التحقیق.
    کلیدواژگان: الاسطوره، اودیب، ابوالهول، الإنزیاح، الرمزیه
  • آفرین زارع *، نجمه سلطان آبادی صفحات 125-136
    التکرار علی نظریه هالیدای و حسن هو إعاده عنصر معجمی او ورود مرادف له او شبه مرادف او اسم عام او کلمه شامله. یشیع التکرار فی الکلام التلقائی و یرجع شیوعه إلی قصر زمن التخطیط. لهذه الظاهره النصیه فوائد حیث ادی إلی ان یعمد الادباء منذ القدم إلی استخدامه فی نصوصهم. منها انه یربط بین المحتوی القضوی للجمل فی اجزاء النص المتباعده، و یساعد فی تحدید القضیه الاساسیه و الکبری فی النص موکدا علی محتوی معین او تکرار الکلمات المفاتیح.
    ستدرس هذه المقاله دور التکرار من منظار علم لغه النص فی تماسک النص علی نظریه هالیدای و حسن مطبقه إیاه علی خطبه من خطب نهج البلاغه الا و هی الخطبه القاصعه، فالمنهج المتبع وصفی- تحلیلی.
    حظیت لفظه الجلاله باکثر عنایه فی الخطبه القاصعه للإمام علی- علیه السلام- حیث تکررت اربعین مره فی ها. هناک مجموعات - و هی من انواع التکرار- ساهمت فی إحکام نسیج الخطبه؛ ثمانی فرق من الکلمه العامه و اربع فرق من الکلمات الشامله. التکرار من منظار نحو النص یحظی بعنایه کبیره فی الخطبه القاصعه؛ و ذلک بسبب خاصیه التکرار للتوازن بین المعلومات الجدیده و القدیمه فی النص و بالتالی تسهیل فهم القضیه للمتلقی. الکلمات الاکثر تکرارا فی الکلمات العامه هی ما ترتبط بالإنسان، و بعد ذلک ما ترتبط بالزمان و الاسم الدال علی حقیقه. الإنسان، الفرص و الزمن، و نهایه امره... کل هذه الکلمات تجعل الإمام یفکر فی ها و یحدث بها ابناء امته.
    کلیدواژگان: التکرار، التماسک النصی، نظریه هالیدای و حسن، الخطبه القاصعه
  • زینه عرفت پور*، لیلا جدیدی صفحات 137-158
    إن الحبس حادثه قد واجه ها کثیر من الشعراء الاقدمین منهم ابو فراس الحمدانی. وهو اشتهر بحبسیاته التی کان اکثرها موجها إلی سیف الدوله لمعاتبته. وهذه المقاله تقوم بدراسه قصیده لوم وعتاب وتحلیل الافکار والعواطف فی ها، وتبین من خلالها ملامح شخصیه الشاعر، وحالاته النفسیه، ومدی تاثره بالسجن، وکلها تحلل علی ضوء النقد النفسی؛ فیستنتج مما جاء فی ها انه کان شاعرا رومنسیا بعیدا عن التملق ومتاثرا بالآلام والاحلام معبرا عن الجدل النفسی، وقد اثر السجن فی نفسیه الشاعر وافکاره علی نحو ملحوظ حیث ان الشعور بالغربه جعله بین الاحاسیس المتناقضه ای بین الضعف والقوه، وبین التشاوم والتفاول، اما فی النهایه فقد غلب علی ضعفه وتشاومه بالصبر والتوکل.
    کما یبین هذا البحث ان غرض الشاعر من العتاب هو إستقطاب إلتفات سیف الدوله وترغیبه بالإفتداء بطرق مختلفه منها: استهلال القصیده بمقدمه غزلیه رائعه ومتناسبه مع الغرض، الحوار، نصح الملک وتکریمه، والإشاره إلی خدماته فی حفظ کیان حکومه الملک، وخلق المشاهد الحزینه والمولمه التی تصور مدی قساوه الایام والاصدقاء.
    کلیدواژگان: ابو فراس الحمدانی، قصیده لوم وعتاب، الافکار، العاطفه، النقد النفسی
  • حسن گودرزی لمراسکی*، جواد محمد زاده صفحات 159-184
    یتناول هذا البحث دراسه الشعر الملتزم فی إیران و العراق زمن الدستوریه، ویحاول ان یبین الدور الذی اداه شعراء ذلک العصر ومنهم «الزهاوی و اللاهوتی» فی التعبیر عن القضایا التی جرت آنذاک. کان اهم هذه الاحداث ظاهرتی الحریه و الوطنیه التین شاعتا فی الشعر العربی والفارسی زمن الدستوریه علی نحو یسترعی النظر لعده اسباب منها: جور الحکام علی الرعیه، تحکم العادات السقیمه علی ابناء الشعب، معاناه الشعب من الاضطهاد وسیاده الفقر والجهل علیهم.
    إن هذه الدراسه تتبع المنهج التحلیلی و تقوم بتحلیل مضامین الحریه و الوطنیه فی شعر «الزهاوی واللاهوتی». تحاول هذه المقاله من خلال المنهج المقارنی -بناء علی المدرسه الامریکیه- ان تتوقف عند مواطن التشابه والخلاف فی تصویر ظواهر شعرهما الرئیسیه حیث تدل النتائج علی ان الشاعرین تالما من فقدان الحریه والاختناق اللذین سببتهما سیاسه الحکام الفاسده و من جهه اخری غالی الشاعران فی حب الوطن لانه الملاذ الذی وجدا السکینه فی جواره.
    کلیدواژگان: جمیل صدقی الزهاوی، ابوالقاسم اللاهوتی، الحریه والوطنیه، ایران، العراق
|
  • Sayyed Mohammad Reza Ibn Al Rasool, Somayye Kazemi Najafabadi* Pages 1-29
    The ordinary form of conditional sentence in Arabic includes just two parts: protasis clause and apodosis clause; However, it might be possible to extend the number of first part by joining two or more protases clause and putting them beside together, with or without conjunctions. The using of this new combination (i.e. two successive protasis clauses and one apodosis clause) has been known as one of the most important problems in the field of conditional sentences. Therefore, it has continuouslybeen brought into study from various aspects of Arabic grammar, principles of jurisprudence and commentary of the Quran. Thus, the experts have presented several theories of its grammatical and semantic structure. Considering the importance of such sentences, this article involves the study of semantic relationship between different types of clauses in conditional sentences in the Holy Quran, taking the grammarians and commentator's points of view into account and discussing their opinions in this case.
    Keywords: conditional sentence, protasis clause, Semantics, the Holy Quran
  • Parviz Ahmadzade Pages 31-57
    This article examines the effect of Fatimid Religion on the poetry of Movayeddin Al-Shirazi and his personality dimensions and its influence in Arabic literature and thoughts in fourth hegira century. As we know, fourth hegira century has many literary characteristics in terms of verbal and spiritual scopes and Islamic and Arabic literature and thoughts in Islamic and Arabic countries have been influenced by Islamic-Arabic heritage. Now Islamic and Arabic literature carries works from many countries and for this reason, regional works are seen in the works of Islamic and Arabic literary researchers in recent era. In this article while expressing the reasons for flourishing of this era, we try to introduce the philosophical personality of Movayeddin Al-Shirazi and explain the manner of combination of his poetical literature with Fatimid beliefs interpretation and philosophy.
    Keywords: philosophical personality, Fatimid beliefs, Arabic poetry, Movayeddin Al Shirazi
  • Ahmad Omidvar, Ahmad Omidali* Pages 59-81
    One of the noteworthy issues for researchers is attributing the text to its author. One amongst literary texts which its relation correctness is still under discussion, is poem related to Imam Ali (peace be upon him). Therefore this article studies the relation correctness of this poem based on actuarial statistics and using actuarial equation of Yuol, British famous scientist. Yuol equation is one of the new actuarial stylistics methods to determining the method of authors and correctly relation of text to them. This equation emphasizes on the number of special repetition of names in the texts which their relation is dubious and fishy. At first step, article pay attention to definition and explanation of theory then this theory has been matched to seven thousands words of Nahj-Al-Balaghah and poems of Imam Ali (peace be upon him), as paradigms of research. Present article has reached following
    Results
    1- Decisive and categorical relation of all the poems to Imam Ali (peace be upon him) is not correct because there is no complete accordance in special repetition between method of Nahj-Al-Balaghah and Imam's related poems. 2- There is a probability that most of the {ابیاتrimes} are not by Imam (peace be upon him) because method of two texts are not close. 3- Can not be said that poems are not by Imam (peace be upon him) because there is no much difference between the methods of both texts. 4- Fore results show that claim of gatherer of Imam's poems, stating that all poems are by Imam (peace be upon him), is off cast. 5-Resulting numbers from execution of Yuol equation emphasizes on the view of Muslim scientists, stating that most of the poems are not related to Imam Ali (peace be upon him).
    Keywords: Yuol equation – actuarial stylistics – poems of Imam Ali (peace be upon him) – Nahj_Al_Balaghah
  • Zahra Amiri *, Abbas Arab Pages 83-107
    Imam sajjad’s time was witness the spread of the corruption and the deviation of religion principles, that appeared because of the tribal prejudices which Umayyad rule prompted, and the corruptions and the ideological deviations which commoned, and the revolutionary spirit which attenuated. Imam sajjad confronted this wave and practiced awakening Muslim ummah until they don’t fallow this wave. This action was through bring on a specific literature, it is literature supplication; due to the strong suffocation in this period. He did all his effort to educate people based on Islamic pure value. Therefore, he efforts to get a bounce to his creator, and intuit pride to him, and don’t humiliate before the tyrants. This article looks for the issue of “glory” in Imam sajad’s supplications in the style of a descriptive artistic, and survey the roots of the reduction of the Islamic values in Imam sajjad’s time, and surveys imams’ role, and particularly imam sajjad’s role in conscious of ummah, and restrain its diversion. Then it surveys items of some supplications relize feeling pride by Allah in people, and prevent them from bearing abjection by others; and this study comprises also elements of beauty of the supplications which garnish it, such as instrumental music, technical forms, and verbal elements.
    Keywords: Honor, Assahifa Assajjadiyyah, Al Imam Assajjad, literature supplication
  • Ali Najafi Ivak*, Fatemeh Samiie Pages 109-124
    Myth plays a major role in the contemporary Arabic Poem. Hence, many poets have shown a lot of interest in it and have frequently utilized it in their poems. They have used it instead of old metaphors and figures of speech. Currently, myth is considered as the essential part of the contemporary Arabic Poem. This article centers on Oedipus and its application in the poems of three Arab poets: Badr Shaker Assayab, Boland Alheydari, and Abdolvahhab Albayyati. Since Oedipus plays a vital role in their poems, they have used it exensively. This study shows that Oedipus has emotional and moral problems in the poem of poets. In Sayyab’s poem, however, Oedipus is suffering from social problems. According to Bolan Alheydari, Oedipus has got problems with his self, nature and existence. Bayyati’s poem reflects the political problem of Oedipus.
    Keywords: Myth, Oedipus, Abolhol, Defamiliariztion, Symbolism
  • Afarin Zare *, Najmeh Soltan Abadi Pages 125-136
    Repetition can refer to the recurrence of a verbal component, the concurrence of synonyms or semi-synonyms, repeated proper nouns, or any dominant term. Repetition is common in unpremeditated speech as it allows for thinking. This literary technique has been employed from classical times for certain advantages that it has; these include the cohesion that comes about as a result of repetition among the different sections of a writing, and the highlighting of the focal point of a piece by repeating certain keywords. The present study, drawing on Halliday and Hasan, investigates the role of repetition in textual cohesion and shows how it can be seen at work in “Sermon 192” from the Nahjul-Balagha Allah, a close reading of the Sermon reveals, occurs 40 times more than any other term does. There are different types of repetition at work in the text that cause textual cohesion: eight groups of proper nouns and eight groups of dominant terms. Repetition is perfectly manifested in the mentioned Sermon; the linking of old and new information by means of repetition makes the text readily accessible to the reader. In the category of proper nouns, those referring to man, time, and Truth are respectively first, second, and third in frequency. Man, fortuitous moments, time, and destination are what Imam Ali has pondered and discussed with his disciples.
    Keywords: repetition, text cohesion, Halliday, Hasan, the Qasee Sermon
  • Zineh Erfatpour *, Leyla Jadidi Pages 137-158
    To become imprisoned is an event that confronted the former poets with that and Abu firas Al-hamdani is one of them. He is well-Known by the poems composed in the prison and in most of them The name Saif Aldvlh was addressed to reprove him. This article studies ode Lom va etab and analyze the source of ideas and affections and express the poets personality traits, his mind of state and compliancy from the prison, meaning interconnection, goal and all of them become analyzed by the phsycology approach. from this ode is concluded that he was a romantic poet without flattery, but he was influenced by pains and dreams that show his psychic problems. The prison influenced on the poets psyche and his opinions clearly. so that he was throughout feeling of contradition meaning between weakness and power, between passimism and optimism but finally he overcome the his weakness and pessimism with patience and trust. This research expresses that the poet composed this ode to attract king and encourage him to pay ransom by different ways such as: the good ghazal of preface that agree with his goal, dialogue, to admonish and commemorate king, to his services in guarding from the kings state of frontiers, to creat distressing and painful scenes that describe brutality of times and friends.
    Keywords: Abu firas Al hamdani, ode Blame, ideas, affection, Prison, phsycology approach
  • Hasan Goodarzi Lamaraski*, Javade Mohammadzadeh Pages 159-184
    This study sought to examine the verses have been written in the constitutional period in Iran and Iraq And is trying to express a role that have played in the expression of important issues the poets of the era including Z·havy and Lahooti an term. The element of freedom and patriotism, including the constitutional issues that are common in Arabic and Persian poetry And the reason it has attracted the attention of all Reasons such as: the tyranny of the rulers of the people, customs and traditions common to the wrong people, People suffering from oppression And the incidence of poverty and ignorance on them. This research analyzes the themes of freedom and patriotism in lyrics Zahavi and Lahuti. This paper presents a comparative rinses according to the American school is trying to show Similarities and differences in the lyrics the poets So far, the results indicate that The poet angry the lack of freedom that created a corrupt political elite On the other hand, The two poets are like homeland And consider it as a house that sense of relief in the home.
    Keywords: Jamil Sedqi Azzahavi, Abolqasem Lahuti, liberty, Patriotism, Iran, Iraq