فهرست مطالب

آزمایشگاه و تشخیص - پیاپی 21 (پاییز 1392)

فصلنامه آزمایشگاه و تشخیص
پیاپی 21 (پاییز 1392)

  • بهای روی جلد: 40,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1392/09/20
  • تعداد عناوین: 12
|
  • حبیب الله گل افشان، رضا رنجبران صفحه 5
    ممکن است با نگاه اول کمی تعجب کنید که چگونه با خطاهای آزمایشگاهی می توان به نکات تشخیصی برای برخی از بیماری های خون رسید. گفتنی است که گاهی خطاهای آنالیزور، خطای نمونه، خطای آنالیز با تغییرات درجه حرارت نمونه و خطا در شمارش سلول ها می تواند سر نخ های تشخیصی را ارائه دهد.
    برای مثال شکنندگی و ترد بودن سلول های لنفوسیت B سرطانی در بیمار مبتلا به لوسمی مزمن لنفوسیتیک تعداد زیادی سلول های اسماج در خون محیطی تولید می کند. سلول های اسماج در گردش خون این بیماران وجود ندارد، بلکه ضربه و فشار وارده بر خون در هنگام تهیه گستره محیطی موجب تولید سلول های اسماج می شود که در واقع یک آرتیفکت یا خطای آزمایشگاهی می باشد و می توان با پایدار کردن غشا و افزودن یک تا دو قطره آلبومین 22% به خون که در بانک خون استفاده می شود از اسماج شدن سلول ها جلوگیری کرد.
    گفتنی است که تعداد زیاد اسماج سل همراه با لکوسیتوز که نمای لنفوسیتوز داشته باشد. احتمال لوسمی مزمن لنفوسیتیک را در یک شخص بزرگسال مطرح می کند.
    کلیدواژگان: خطای آزمایشگاهی، هماتولوژی
  • حسین درگاهی، غزاله سادات طهرانی صفحه 11
    ایجاد نظام مراقبت سلامت با ساختار ایمن، نیازمند به کارگیری پارادایم سازمان های فرا اعتباری است که مفهوم آن کاهش خطا و افزایش ایمنی در سازمان های ارائه دهنده مراقبت سلامت می باشد. آزمایشگاه های بالینی به عنوان یکی از اجزاء این سازمان ها باید در اندیشه ایجاد نظام فرا اعتباری در سازمان خود باشند و برای استقرار آن فعالیت های مستمری را دنبال کنند. هدف از نگارش این مقاله، معرفی سازمان های فرا اعتباری و ویژگی های آن و توسعه مفهوم این نوع سازمان ها در نظام مراقبت سلامت به ویژه آزمایشگاه های بالینی است. پژوهش حاضر یک مطالعه مروری است که با استفاده از منابع اینترنتی، مقالات و کتاب های مربوطه و بهره برداری از موتورهای جستجوگر و کلید واژه های High Reliability Organization (HRO)، Clinical Laboratory، Patient Safety و Human Error انجام شد. در این پژوهش تعداد 118 منبع علمی مورد مطالعه قرار گرفت که تعداد 41 منبع انتخاب و از آن ها در تدوین مقاله استفاده شد. آزمایشگاه های بالینی برای این که بتوانند به عنوان سازمان های فرا اعتباری شناخته شوند باید به افزایش کیفیت و تقویت دانش و یادگیری کارکنان خود بیشتر بیاندیشند و در قبال خطاهای انسانی و حوادث احتمالی متعهد و پاسخگو باشند. برای دستیابی به اهداف سازمان های فرا اعتباری عوامل و ویژگی های مختلفی دخالت دارند که از آن جمله می توان به قدرت تحمل و تاب آوری در قبال شکست ها، عدم تمایل به ساده کردن تحلیل ها، حساسیت داشتن به عملکرد مطلوب، انعطاف پذیری در برابر مشکلات و سرانجام تخصص گرایی اشاره نمود. پارادایم سازمان های فرا اعتباری در حال حاضر در حیطه علوم پزشکی و سلامت در مرحله بلوغ و آمادگی است و به عنوان ابزاری که می تواند عملکرد سازمان های مراقبت سلامت را ایمن تر و قابل اعتمادتر کند قلمداد می شود، اگر چه تنها راه و نقشه موفقیت به حساب نمی آید.
    کلیدواژگان: سازمان های فرا اعتباری، آزمایشگاه بالینی، ایمنی بیمار، خطای انسانی
  • محمود جاوید، رویا سوادی، محمدرضا حمزه، شهرام شقایق، معصومه حیدریان صفحه 19
    رعایت اصول استاندارد در آزمایشگاه پزشکی برای تضمین کیفیت خروجی فرآیندها و گزارش صحیح نتایج آزمایش ها ضروری است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش و ممیزی مستمر در استقرار استاندارد سازی در آزمایشگاه است. برای دستیابی به این هدف وضعیت رعایت استانداردهایی نظیر «کنترل کیفی، الزامات ایمنی، فضا و تاسیسات و اصول مستند سازی» در آزمایشگاه های مورد بررسی در طی دوره پژوهش با وضعیت اولیه آن ها قبل از اجرای برنامه های آموزشی و ممیزی مقایسه گردید.
    کلیدواژگان: آموزش، ممیزی، استاندارد سازی، آزمایشگاه
  • محمدرضا بنیادی، شهیندخت پوزش صفحه 27
    زمینه و هدف
    اغلب اوقات عفونت با انگل داخل سلولی توکسو پلاسما گوندی بدون علایم بوده و یا باعث بیماری بالینی خود محدود شونده می گردد. با این وجود وقتی زن حامله به عفونت فعال توکسو پلاسما مبتلا می شود انگل ممکن است به جنین منتقل شود و جنین مبتلا به توکسو پلاسما گوندی ممکن است سقط شده و با آسیب جدی نورولوژنیک و کوریورتینیت مادرزادی مواجه شود. اگر چه متدهای سرولوژیکی برای تشخیص آن موجود هستند لیکن تشخیص عفونت فعال توکسوپلاسما گوندی در اوایل حاملگی همواره با چالش ها و مشکلاتی روبرو بوده است. لذا هدف از این مطالعه بررسی اهمیت آویدیتی در تشخیص افتراقی عفونت توکسوپلاسما گوندی در اوایل حاملگی می باشد.
    متد و
    مواد
    تعداد 225 خانم که توسط متخصصین زنان و زایمان مشکوک به عفونت توکسو پلاسما تشخیص داده شده و در مرحله 4-2 ماهه اولیه حاملگی بودند وارد این مطالعه شدند. آزمایش اندازه گیری ایمونوگلوبولین و علیه توکسوپلاسماگوندی و به روش الیزا اندازه گیری شدند.
    نتایج
    خانم های حامله را که در چهار ماهه اول حاملگی مورد مطالعه قرار گرفتند در سه گروه طبقه بندی نمودیم: گروه A (IgG+، IgM+) 124 نفر(1/55 درصد)، گروه B (IgG+، IgM-) 99 نفر (44 درصد) و گروه C (IgG-، IgM+) 2 نفر (9/0 درصد). 55 درصد زنان حامله از نظر هردو IgG و IgM مثبت بودند که از بین این ها هم حدود 1/7 درصد آویدیتی پایین داشتند که بیانگر عفونت فعال در زنان حامله بود. در این مطالعه 44 درصد خانم های حامله IgG مثبت و IgM منفی بودندکه همگی آن ها آویدیتی بالا داشتند واین نشان دهنده این است که در جامعه ما عفونت توکسوپلاسما در حد بالایی وجود داشته و زنان قبل از حاملگی با این انگل برخورد داشته اند.
    بحث و نتیجه گیری
    در مطالعه ما آویدیتی پایین 1/7 درصد بوده است و بیانگر این است که در جوامع مختلف هنوز بروز عفونت توکسو پلاسما در زنان حامله یک مسئله جدی است. مشاهده 8/45 درصد آویدیتی بالا در بین گروه (IgG+، IgM+) حاکی از آن است که یاIgM نیمه عمر بالایی دارد و یا حضورIgM کاذب در بیماری های روماتیسمی به طور کاذب آن را مثبت می کند. لذا تست آویدیتی از ارزش بالایی برخوردار بوده ومی توان با تشخیص افتراقی و به موقع عفونت فعال توکسو پلاسما آن را در مان نمود.
    کلیدواژگان: توکسوپلاسموزیس حاد، آویدیتی، IgG، IgM، حاملگی
  • مجید رضا خلج زاده صفحه 31
    استفاده از ابزارهای تبلیغاتی در حرفه پزشکی و حرف وابسته به آن همواره با مشکلات و مسائل اخلاقی همراه بوده است، به گونه ای که موضوع تبلیغات در این حرفه به یکی از چالش های بزرگ تبدیل شده است. همه روزه در بسیاری از رسانه های عمومی و خصوصی دیداری و شنیداری متعارف و رسانه های مجازی با تعداد کثیری از تبلیغات مربوط به خدمات بهداشتی و درمانی، روش های گوناگون تشخیصی و درمانی، مراکز پزشکی، آزمایشگاهی، تصویر برداری و همچنین داروها و کالاهای مرتبط با امر سلامت مواجه هستیم. گاه این پرسش مطرح می شود که در نظام سلامت و خصوصا «حوزه آزمایشگاه تشخیص پزشکی چه کارکردی برای تبلیغات می تواند در نظر گیرد و در کشور ما چه راهکارهایی برای تحقق این هدف وجود دارد؟
    حرفه پزشکی با مد نظر قرار دادن کرامت انسان و توجه به نیازها و منافع واقعی بیمار توانسته است به اعتبار و حیثیتی شایسته دست یابد. با شکل گیری انجمن های حرفه ای پزشکی در کشورهای مختلف، ممنوعیت تبلیغات در این حرفه نیز گسترش یافت، به گونه ای که تبلیغات در بیشتر نقاط دنیا دون شان و ارزش های اخلاقی این حرفه تلقی می شد. به تدریج ممنوعیت تبلیغات بر اساس سایر ملاحظات دستخوش تغییر شد. در برخی از کشورها تبلیغات تابع اقتصاد بازار و در دیگر کشورها با محدودیت های جدی مواجه گردید. در ایران تبلیغات در امور پزشکی از جمله در حوزه آزمایشگاه تشخیص پزشکی دارای قوانین و مقررات معینی است که مصادیق آن کاملا مشخص شده و سازمان نظام پزشکی در آن نقش صادر کننده مجوز تبلیغات را ایفا می کند. مروری بر مشکلات مربوط به تبلیغات در آزمایشگاه های تشخیص پزشکی حاکی از وجود موارد مختلفی مانند کم توجهی به حقوق و منافع بیمار و اعضای حرفه، عدم اخذ مجوزهای قانونی و بی اطلاعی از مقررات است، از سوی دیگر مشکلاتی پیرامون نظارت بر امر تبلیغات وجود داشته که به واحد های نظارتی ارتباط دارد. برای اصلاح این روند، یکی از ضروری ترین اقدامات، تاکید بر آموزش و آشنا کردن کلیه عوامل مرتبط با موارد زیر است: آشنایی با مفهوم و اهداف تبلیغات در امور پزشکی، تبیین وجود محدودیت های تبلیغات در حرفه پزشکی به منظور حفظ شان و کرامت این حرفه و تبیین مقررات و قوانین موجود.
    کلیدواژگان: تبلیغات، آزمایشگاه تشخیص پزشکی، اخلاق، قوانین
  • علیرضا پوررضا صفحه 37
    بیماری های اسهالی در بسیاری از کشورهای دنیا و کشورهای در حال توسعه از جمله ایران یکی از گرفتاری های بزرگ بهداشتی می باشد که در این بین باکتری ها سهم عمده ای از این ابتلا را به خود اختصاص می دهند. یکی از باکتر ی ها که نقش آن نیز در خور توجه است کمپیلوباکتر ژوژونی است که به دلیل مشکلات تشخیصی معمولا در تشخیص و درمان نادیده گرفته می شود. توجه به مطلب پیش رو و پیشنهاد رنگ آمیزی ساده برای شناخت باکتری در بسیاری از موارد به ویژه در اسهال های کودکان کار ساز است.
|
  • Dr. Habiballah Golafshan, Mr. Reza Ranjbaran Page 5
    It is interesting that some errors in hematology laboratory can give sign and clue to disease diagnosis: in this review we have gathered some of these common errors. For example: lymphocytosis in association with smudged cell can be helpful in diagnosis of chronic lymphocytic leukemia. Smudged cell is a lab artifact that is produced by spreader pressure during smear preparation. Extreme false thrombocytosis in presence of microcytic and hypochromic anemia strongly suggest hemoglobin H disease. The platelet satellitism that is an in vitro phenomenon, is sometimes accompanied with antiphospholipid syndrome. Turbidity of drabkin solution in hemoglobin measurement can lead to suspecious of hemoglobinopathies.
    Keywords: errors, hematology laboratory
  • Dr. Hosein Dargahi Ghazaleh Sadat Tehrani Page 11
    High Reliable Organizations (HROs) as a paradigm is essential for establishment of health care system with decreased of human errors and increased of safety. Clinical laboratories as a component of healthcare system should think about the induction of HRO as a new structure. This research is an article review which aimed to introduce the nature and goals of HRO among a clinical laboratory. We studied 118 references from Google, Google Scholar, Scopous, PubMed, Springer, Web of Science, Cochrane Library by high reliability organization, clinical laboratory, patient safety and human error key words and selected 43 references. Clinical laboratories as HRO should highly pay attention to increased quality and empowerment on knowledge and learning of their staffs and have a sense of commitment to human errors and probable accidents. There are several factors for attainment of HRO goals such as commitment to resilience, reluctance to simplify interpretations, sensitivity to operations, preoccupation with failure, and deference to expertise. The high reliability theory is not a prescription of road map for success. But it is in their infancy for medicine and health care system. HRO is a tool through which healthcare organizations can better understand how safe and reliable performance.
    Keywords: High reliability organization, Clinical laboratories, Patient safety, Human errors
  • Dr. Mahmoud Javid, Dr. Roya Savadi, Dr. Mohammadreza Hamzeh, Dr. Shahram Shaghayegh Masoumeh Heydarian Page 19
    Maintenance of standard principles in medical laboratories results in ensuring quality of output processes and reporting accurate test results. The aim of this study was to examine the effect of training and audit on establishing standardization in medical laboratories. To achieve this goal, the states of observing standards as "quality control, safety requirements, space, utilities, and documentation principles" in the medical laboratories after and before providing training programs and audit s were compared with each other.
    Methodology
    Using a standardized checklist of Health Reference Laboratory and also respecting "preliminary audit results and needs assessment of employee training", monthly training programs for the staff of the medical laboratory were designed and also regular audits of lab management in the Social Security of Chaharmahal va Bakhtiari was carried out. The results of the compliance plan during the 18-month period of the study began in (2012) were recorded.
    Results
    The results of the study showed that although training, per se, is helpful, mostly they indicated no existence of its significance in establishment of standardization. Conducting planned audit after training programs showed significant difference as for standardization.
    Conclusions
    Training along with auditing standards has an apparent impact on medical laboratories, but this important issue is not realized unless senior managers support the plan and changes in staff's approaches to standardization happen.
    Keywords: Training, Audit, Standardization, Medical
  • Dr Mohammad Reza Bonyadi Shahindokht Pouzesh Page 27
    Objective
    Toxoplasmosis has been well known as an important human infection to consider especially in pregnant women. Although many serologic methods are available, the diagnosis of early toxoplasmosis can be extremely difficult. The aim of this study is detecting Toxoplasma IgG antibodies developed at early stage of infection in pregnant women.
    Method
    225 pregnant womens who were in 2-4 months of their pregnancy, enrolled in this study. They were categorized into three groups. Anti toxoplasma IgG, IgM and IgG Avidity were evaluated by ELISA method.
    Results
    Group A: 124 case (IgG+, IgM+) (55.1 percent), group B: 99 case (44percent)(IgG+,IgM-), and group C: 2 case (0.9 percent)(IgG -, IgM +). Fifty five percent of the pregnant women had positive IgG and IgM among whom 7.1 percent had low avidity that reveals the active infection in the pregnant women.In the current study 44 percent of the pregnant women had positive IgG and negative IgM that all had high avidity which indicates that in our society the level of toxoplasma infection is high and women have contact with this parasite before pregnancy.
    Conclusion
    In this study the low avidity was 7.1 percent which shows that in different societies, the occurrence of toxoplasma infection is still a serious issue. Observation of 45.8 percent high avidity among group A suggests that either IgM has a high half-life or the false existence of IgM in Rheumatologic disorders makes it positive falsely. Therefore, avidity test has a high value and by a timely differential diagnosis of active toxoplasma infection, it would be cured.
  • Dr Majid Reza Khalajzadeh Page 31
    Advertising in healthcare and medicine is usually accompanied with ethical issues, so far as it makes challenging professional problems. There are many advertisements about medical laboratories, healthcare services and medical centers in public media including TV, journals and websites every day. Here is a question that, what is the aim and role of advertising in health care services especially medical labs? and how can we get them? Medicine as a profession by considering human dignity, patients wishes and benefits has attained valuable position. Most medical professional associations have prohibited advertising as unprofessional and undignified in virtually all countries. In some countries advertising based on market economy is promoted to decrease the cost of medical services, whereas some other countries have limited advertising. In IRAN according to the enacted laws & regulations I.R.I Medical Council is responsible to permit a license for medical advertising. Reviewing laboratory advertisements shows some ethical and legal issues such as: inattention and disregarding of patient and professional beneficence, no licensure, insufficient information about regulations, supervision.
    Keywords: Laboratory, Ethics, Rules
  • Dr. Alireza Pourreza Page 37
    Diarrheal disease is the second leading cause of death in children under five years old in the world. In developing countries such as Iran, children under three years old experience on average three episode of diarrhea every year. Diarrhea is usually a symptom of an infection in the intestinal tract which can be caused by variety of bacterial, viral, and parasitic organism. Campylobacter one of the most common cause of human bacterial gastrointestinal disease, accounting for 5-7 % of caused gastrointestinitis. The large numbers of campylobacter infections were missed by laboratories, because there is no enough cultural facility for detection of campylobacter sp. In this issue you study a case report and in the following suggested that a simple direct gram stain of stool may be very useful to diagnosis Campylobacter infection.