فهرست مطالب

نشریه مدیریت فردا
پیاپی 27 (تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/06/23
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علیرضا علی احمدی*، میثم جعفری، محمد ابراهیم صادقی، حامد نوذری صفحه 1
    کارکنان عامل حیاتی برای بقای سازمان ها هستند، بنابراین توانمندسازی آنها می تواند نقشی به سزا در افزایش توان رقابتی سازمان ها داشته باشد. مطالعات نشان می دهد در توانمندسازی کارکنان پنج بعد «احساس معنی دار بودن»، «احساس شایستگی»، «احساس داشتن حق انتخاب»، «احساس موثر بودن» و «احساس اعتماد» موثر می باشند. از موضوعات مرتبط با حوزه مدیریت منابع انسانی و توانمندسازی کارکنان مدیریت دانش می باشد. ابزارهای متعددی در فرایندهای مرتبط با مدیریت دانش در سازمانها مورد استفاده قرار می گیرد. هدف این تحقیق بررسی میزان تاثیر ابزارهای مدیریت دانش بر توانمندسازی کارکنان می باشد. برای این منظور با استفاده از نظر خبرگان هفت ابزار مدیریت دانش انتخاب شدند. جامعه آماری این تحقیق شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری در نظر گرفته شد که نهایتا چهل و سه پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق به منظور رتبه بندی ابزارهای هفت گانه مدیریت دانش از روش AHP فازی بهره گرفته شد. نتایج نشان داد در میان ابزارهای هفت گانه «در کنار هم قرار دادن کارکنان با سابقه و جوان» و «آموزش های حین خدمت» بیشترین میزان تاثیر را بر توانمندسازی کارکنان داشته و «گردش شغلی» و«مرور بعد از عملیات» کمترین تاثیر را بر توانمندسازی کارکنان دارند.
    کلیدواژگان: توانمندسازی کارکنان، ابزارهای مدیریت دانش، AHP فازی، توان رقابتی
  • پیمان اخوان، محمد ابراهیم سنجفی، ایمان ظهوریان صفحه 25
    مدیریت دانش در مراکز تحقیق و توسعهای و پژوهشکده ها از جایگاه غیرقابل انکاری برخوردار بوده و بعنوان دغدغهی محوری بسیاری از مدیران سازمان های دانش بنیان مطرح میباشد. در این پژوهش به بررسی یکی از ریشهای ترین پیشران های مدیریت دانش از یک سو و یکی از مهمترین و راهبردی ترین خروجی های آن پرداخته شده است. رهبری از یک سو میتواند در مدیریت دانش و تکمیل چرخهی تبدیل دانش نقش بسزایی داشته و مدیریت دانش نیز میتواند موجب افزایش عملکرد سازمانی گردد. به منظور بررسی مدل مفهومی تحقیق از مدیران، پژوهشگران و کارمندان چهار پژوهشگاه مختلف خواسته شد تا به سوالات پرسشنامهای که بهمین منظور تنظیم شده بود پاسخ دهند. نتایج نشاندهندهی تفاوت معناداری در میان پژوهشکده های مورد مطالعه بود که میبایست واکاوی دقیق شود. اما بطور کلی فرضیه های تحقیق پیرامون رهبری حمایتی تا حدودی تایید شدند. در واقع رهبری حمایتی بر عملکرد سازمانی از طریق مدیریت دانش میتواند تاثیری معنادار داشته باشد.
    کلیدواژگان: رهبری، رهبری حمایتی، رهبری دستوری، مدیریت دانش، عملکرد سازمانی
  • عادل آذر، فرزاد ستاری*، علی اصغر انواری رستمی، پرویز احمدی صفحه 41
    یکی از زمینه هایی که تحقیقات بسیاری در حوزه آن صورت گرفته است مسایل مالی و بخصوص پورتفولیو می باشد. هدف این تحقیق بهینه سازی انتخاب پورتفولیو بگونه ای است که نه تنها با شرایط محیطی انطباق بیشتری داشته باشد، بلکه به نتایج بهتری نسبت به متدهای قبل دست یابد. در این تحقیق مساله انتخاب پورتفولیو با بازگشت سرمایه ای که بصورت متغیرهای تصادفی فازی می باشد بررسی می گردد. چون حل چنین مدلهایی با روش های سنتی میسر نمی باشد، لذا یک الگوریتم هیبریدی برای حل مساله ارائه شده است. برای اجرای روش هیبریدی ابتدا با استفاده از شبکه های عصبی فازی جواب موجه اولیه بدست آمده و سپس با رویکرد الگوریتم ژنتیک جواب بهینه محاسبه گردید.
    کلیدواژگان: انتخاب پورتفولیو، برنامه ریزی فازی، برنامه ریزی غیر خطی عدد صحیح، الگوریتم هیبریدی
  • جلالی نایینی*، محمود اقتصاد فرد، کامران شهانقی، ابراهیم تیموری صفحه 59
    در این مقاله مساله برنامه ریزی چند سطحی از منظر سه بازیکن با رویکرد استاکلبرگ جهت آنالیز یک زنجیره تامین سه سطحی با رفتار بدون همکاری بررسی می شود که این زنجیره تامین از چندین تامین کننده، یک تولید کننده و چندین خرده فروش مستقل و متجانس تشکیل می شود و همگی درگیر تدارک، تولید و فروش یک نوع محصول در بازارهای مستقل و جدا از هم می باشند. این مساله ابتدا بصورت دو بازی استاکلبرگ دو سطحی و چند هدفه مدلسازی شده و سپس نتایج آنها بوسیله یک مدل یکپارچه سازی تلفیق می شود. از آنجائیکه این مدل های دو سطحی و چند هدفه جزو مدل های NP-Hard می باشند، یک الگوریتم ترکیبی متشکل از دو فاز برای بدست آوردن حل های استاکلبرگو متغیرهای تصمیم مرتبط با سیاست یکپارچه موجودی- تولید و قیمت در هر سه سطح پیشنهاد شده است. بعلاوه قابلیت اجرایی مدل پیشنهادی بوسیله یک مساله واقعی ارزیابی گردیده است. نهایتا با آنالیز حساسیت بر روی پارامترهای مهم مدل تغییرپذیری جواب، نسبت به شرایط محیط بررسی گردید.
    کلیدواژگان: مدیریت زنجیره تامین، برنامه ریزی چند سطحی، بازی استاکلبرگ، سیاست موجودی و بازاریابی
  • فاطمه ثقفی*، بهروز زارعی، کلثوم عباسی شاهکو صفحه 73
    پیشرفت روز افزون فناوری در عصر حاضر زندگی بشر را متحول نموده و تمایل انسانها به کسب دانش و تقاضا برای محصولات جدید را به شدت ارتقا داده است. در این شرایط کشش و تقاضای بازار از یک طرف و فناوری های نو از طرف دیگر باعث کوتاهی چرخه عمر محصولات شده و نیاز به نوآوری از یک سو و داشتن دیدگاه آینده نگر از سوی دیگر را ضروری می نماید. در این مقاله ابتدا کارکردهای آینده نگاری و تعامل آن با نوآوری بررسی شده و مولفه های یک مدل تلفیقی با کمک متدولوژی فراتلفیق تعیین می شود. در این مدل از داده های جمع آوری شده با تکمیل 45 پرسشنامه و تحلیل آن آزمون فرض دو جمله ای برای اعتبار سنجی اهمیت مولفه ها استفاده شده است و مدل نهایی با استفاده از پنل خبرگان بررسی و تایید شده است. در آخر برای ارائه مدل طراحی شده از رویکرد توصیفی استراتژی، استفاده شده و یک مدل مفهومی برای نوآوری آینده نگر ارائه و مزایای آن تشریح می شود.
    کلیدواژگان: نوآوری، خلاقیت، تفکر استراتژیک، فرآیند نوآوری، آینده نگاری
  • لطف الله فروزنده، امیرعلی سیف الدین، سحر کوثری* صفحه 99
    این مقاله ضمن معرفی مدل ارزیابی متوازن سیاست ها (BSC) با رویکردی کاربردی به توصیف قابلیت های ویژه این مدل در اجراء و ارزیابی سیاست ها می پردازد. در مرحله بعد با اتکاء به روش مطالعه موردی و با بهره گیری از مدل ترکیبی قیاسی(با استفاده از اسناد بالادستی) واستقرایی(با بررسی چالش های موجود)، مراحل مختلف و نتایج بکارگیری این مدل در صنعت داروراموردبررسی قرار می دهدودر ادامه با معرفی اجمالی مدل اسکاپ اهداف راهبردی مدل BSC راباابعاد انسان افزار، سخت افزار، نرم افزار وسازمان افزار مدل اسکاپ تطبیق می دهد و در واقع همه اینها اقداماتی هستند که سعی در تغییر روندها ورویدادها با استفاده از پیشران های تحول ساز در رسیدن به آینده مطلوب(چشم انداز)دارند.
    کلیدواژگان: مدل BSC، مدل اسکاپ، سیاست، صنعت دارو
  • فرشته امین* صفحه 115
    امروزه اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران ، از ضرورتهای تحول در نظام بانکداری است. بانکهای موجود در کشور، به علت ساختار دولت مدارانه ، پاسخگوی واقعی نیازهای در حال تغییر مشتریان نیستند.تداوم سنت بانکداری دولتی ، تاحدودی زیاد ، باعث نادیده انگاشتن نیازهای مشتریان شده است، در حالی که دنیای نو، طالب بانکداری مدرن،پرسرعت،پاسخگووکارگشاست. به نظرمی رسد شناسائی سطوح نیازها و عوامل موثر بررضایت مشتریان ونحوه ارتباط با آنهادر یک تحول ساختاری پیش نیازی برای ایجاد هر گونه تحول در نظام بانکداری است..هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر رضایت مشتریان در بانک ملت است.دراین تحقیق با مطالعه ادبیات موضوع و مصاحبه با خبرگان بانکی، 40 عامل شناسایی شد وبا استفاده از آنها پرسشنامه تحقیق طراحی گردید پس از توزیع، جمع آوری و تجزیه و تحلیل پرسشنامه ها با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی همه عوامل در چهار گروه کلی شامل عوامل رقابتی،عوامل انسانی،عوامل محیطی و عوامل حرفه ای قرار گرفتند و سطح این عوامل در مقایسه با یکدیگر مشخص گردید و در نهایت از تکنیک مقایسه زوجی با نرم افزارAHP مطابق نظر خبرگان برای وزن دهی این عوامل نسبت به یکدیگر و همینطوروزن دهی شاخصهای زیر مجموعه آنها استفاده گردید.نتایج حاصله نشان داد که از بین چهارعامل کلی به ترتیب ، عوامل رقابتی و عوامل انسانی نسبت به بقیه عاملها تاثیر گذار تر بوده است ودر قسمت عوامل انسانی مهمترین شاخص های تاثیر گذار بر رضایت مشتریان به ترتیب شاخصهای برخورد مناسب کارکنان،نحوه پاسخگویی به مشتری وظاهر آراسته کارکنان و در قسمت عوامل حرفه ای شاخصهای صحت انجام امور بانکی،سرعت در انجام امور بانکی و کیفیت ارائه خدمات بانکی و در عوامل محیطی خلوت بودن شعبه،رعایت نویت مشتریان و نزدیکی شعبه و در عوامل رقابتی نرخ سود بالاتر،سقف تسهیلات بیشتر و هزینه ها و کارمزد کمتر بیشترین وزن و اهمیت را از نظر مشتریان داشته اند.
    کلیدواژگان: مدیریت ارتباط با مشتری، شاخص رضایت مشتری، رتبه بندی، اولویت بندی، تکنیک تحلیل سلسله مراتبیAHP
  • محمدعلی سرلک*، حسین مقدسیان صفحه 131
    آنچه مورد توجه این مقاله است مساله تاثیر «ارزشیابی» عملکرد کارکنان به شکل کنونی بر «شناسایی و بهبود عملکرد» آنان است. در شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی نیز از ارزشیابی ها، در موارد گوناگون استفاده زیادی می شود. سوال پژوهش حاضر این است که آیا این ارزشیابی ها عملا آنچه را که مورد نظر است، یعنی عملکرد کارکنان، را سنجش می نمایند؟ برای انجام پژوهش مدل ACHIEVE، شامل عوامل «توانایی، وضوح، کمک، انگیزه، ارزیابی، اعتبار، محیط» استفاده شد. این پژوهش کاربردی توصیفی با استفاده از نظرسنجی پرسشنامه ای، در جامعه آماری شامل کلیه مدیران و سرپرستان شرکت فوق انجام گردید. جمعیت این جامعه آماری 85 نفر بوده که 70 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند. در نهایت، با استفاده از روش های آماری، ارزشیابی مورد بحث در شناسایی عامل «توانایی» ناکام و در شناسایی شش عامل دیگر مدل موفق ارزیابی گردید، همچنین به این نتیجه کلی دست یافتیم که نظام ارزشیابی موجود در شرکت فوق عملکرد کارکنان را بدرستی شناسایی می نماید، در نهایت طبق نتایج آماری پیشنهاداتی در جهت اصلاح مطرح گردید.
    کلیدواژگان: عملکرد، ارزشیابی کارکنان، مدل ACHIEVE، منابع انسانی، توزیع نیروی برق خراسان