فهرست مطالب

دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران - سال شصت و یکم شماره 6 (پیاپی 36، اسفند 1382)

مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سال شصت و یکم شماره 6 (پیاپی 36، اسفند 1382)

  • 100 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1382/06/20
  • تعداد عناوین: 12
|
  • اکبر میرصالحیان، فرشته جبل عاملی، بهرام کاظمی، صفرعلی علیزاده صفحه 420
    مقدمه
    در بین باکتری های موثر در عفونت های بیمارستانی، جنس استافیلوکوکوس ها از جایگاه خاصی برخوردار می باشند. متاسفانه حدود 90% از سویه های استافیلوکوکسی جدا شده از عفونت های بیمارستانی به پنی سیلین مقاوم هستند و میزان مقاومت این سویه ها به پنی سیلین های صناعی مقاوم به بتالاکتاماز مانند متی سیلین و اگزاسیلین نیز رو به فزونی می باشد. از این رو درمان چنین عفونت هایی مشکل بوده و شناسایی سریع این عوامل در درمان اهمیت دارد.
    مواد و روش ها
    تعداد 85 سویه استافیلوکوکسی کواگولاز منفی و 70 سویه کواگولاز مثبت از بیماران بستری در بیمارستان های دکتر شریعتی و مرکز طبی کودکان جدا گردید و با روش دیسک دیفیوژن مطابق روش استاندارد NCCLS تعیین حساسیت شدند و سپس با نتایج حاصل از واکنش PCR جهت جستجوی ژن mec A مورد مقایسه قرار گرفتند.
    یافته ها
    براساس نتایج بدست آمده 62 سویه استافیلوکوکسی کواگولاز منفی (72.9%) و 27 سویه استافیلوکوکسی کواگولاز مثبت (38.6%) با روش دیسک دیفیوژن نسبت به اگزاسیلین مقاوم بودند اما در روش PCR، شصت و سه سویه استافیلوکوکسی کواگولاز منفی (74%) و 28 استافیلوکوکسی کواگولاز مثبت (40%) دارای ژن mec A بودند.
    نتیجه گیری و توصیه ها: در مطالعه مذکور، روش دیسک دیفیوژن در مقایسه با PCR (بعنوان Gold standard) برای شناسایی استافیلوکوکسی کواگولاز منفی دارای حساسیت 96.28%، ویژگی 95.54% و دقت 94.74% و برای استافیلوکوکسی کواگولاز مثبت دارای حساسیت 92.58%، ویژگی 97.16% و دقت 95.17% بود. می توان گفت روش های فنوتیپی مانند دیسک دیفیوژن بعلت اینکه تحت اثر شرایط محیط رشد باکتری قرار می گیرند در مقایسه با روش های ژنوتیپی مانند PCR در جستجوی ژن mec A، حساسیت و ویژگی پایین تری هستند و قادر نیستند 100% سویه های استافیلوکوکسی مقاوم به متی سیلین را شناسایی کنند.
  • کاظم خلخالی، سیدموسی صدرحسینی، محمدرضا عزیزی، غلامعلی دشتی خویدکی صفحه 426
    بیماری کیمورا یک بیماری ناشایع، خوش خیم و التهابی مزمن است که علت و پاتوژنز آن ناشناخته می باشد. این بیماری بافت های زیرجلدی را گرفتار کرده؛ مانند ضایعات توموری تظاهر می کند و بیشتر در ناحیه سر و گردن یافت می شود. از نظر بالینی در صورت گرفتاری پاروتید، با تومور پاروتید همراه با متاستاز به غدد لنفاوی اشتباه می شود. تشخیص آن قبل از بیوپسی بافتی مشکل است و FNA ارزش محدودی در تشخیص این بیماری دارد. شواهدی از تبدیل به بدخیمی وجود ندارد و گاهی بهبود خودبخودی رخ می دهد. انواع روش های درمانی در درمان این بیماری پیشنهاد شده است اما هیچکدام بطور کامل تایید نشده اند و عود شایع است. ما یک مرد 33 ساله دچار بیماری کیمورا را که تظاهر آن بصورت توده پاروتید چپ بوده است شرح می دهیم.
  • داریوش فهیمی، ناهیده خسروشاهی، سیدمهدی آل حسین، مجید امین نژاد، مجتبی انصاری صفحه 434
    مقدمه
    پیلونفریت حاد یکی از شایعترین عفونت های باکتریال در کودکان است که ممکن است منجر به صدمه کلیوی شود. ریفلاکس وزیکواورترال یک فاکتور مهم آسیب نسج کلیه است ولی تنها عامل نیست.
    مواد و روش ها
    این مطالعه، به منظور تعیین رابطه بین یافته های اسکن DMSA و VCUG که یک تا دو هفته پس از اتمام درمان انجام شده بود و در صورتیکه اسکن اول یافته مثبتی داشت، اسکن دوم شش ماه بعد انجام شده بود، صورت پذیرفت. درجه ریفلاکس براساس طبقه بندی جهانی ریفلاکس تعیین گردید (گرید I تا V). وجود یک یا چند نقطه کاهش جذب ماده رادیواکتیو توسط قشر کلیه در اسکن DMSA یافته مثبت تلقی شد (نقص کورتیکال). درصورتیکه این کاهش جذب در اسکن دوم نیز باقی مانده بود به آن اسکار گفته شد.
    یافته ها
    نقص کورتیکال و ریفلاکس بترتیب در 42 واحد کلیه (42%) و 26 واحد کلیه (26%) مشاهده شد. از 26 واحد کلیه دارای ریفلاکس 14 واحد نقص کورتیکال در اسکن اول داشتند (54%) و 12 واحد دیگر اسکن طبیعی داشتند. از 74 واحد کلیه بدون ریفلاکس 28 واحد نقص کورتیکال داشتند (38%) و 46 واحد اسکن طبیعی داشتند (P=0.15). اسکار در 25 واحد کلیه (از 42 واحد کلیه که در اسکن اول نقص کورتیکال داشتند) مشاهده شد (62%).
    نتیجه گیری و توصیه ها: بنابراین بنظر می رسد انجام VCUG بتنهایی نمی تواند برای ارزیابی کلیه های در معرض خطر اسکار بدنبال پیلونفریت حاد کافی باشد و اسکن DMSA ممکن است اطلاعات تکمیلی در این زمینه فراهم سازد.
  • حمید نورالهی مقدم، شهریار نفیسی صفحه 439
    مقدمه
    درگیری سیستم عصبی خودکار در بیماران دیابتی که می تواند احتمالا جدا از نوروپاتی حسی-حرکتی محیطی رخ دهد گاه منجر به بروز شکایاتی در بیماران می گردد که تشخیص آنها ممکن است از طریق روش های الکترودیاگنوستیک تسهیل شود. از طرفی کنترل گلیسمیک این بیماران محتمل است که از بروز این عوارض پیشگیری نماید. هدف از این مطالعه ارزیابی روش های الکترودیاگنوستیک معمول در بررسی سیستم اتونوم دیابتی ها می باشد.
    مواد و روش ها
    30 بیمار دیابتی با 30 فرد بعنوان گروه شاهد از نظر نتایج تست های الکتروفیزیولوژیک سیستم اتونوم مقایسه شدند. در هر فرد دیابتی شکایت قابل انتساب به اختلال سیستم اتونوم شامل اسهال شبانه، سبکی سر، بی اختیاری ادرار، یبوست، تهوع و خشکی دهان ثبت گردید. در تمامی افراد دیابتی و نیز گروه شاهد پاسخ سمپاتیک پوستی پالمار و پلانتار و نیز نسبت بازدم/دم و نسبت والسالوا توسط الکترومیوگرافی بررسی شد. بعلاوه در بیماران دیابتی بررسی هدایت عصب (NCS) در دو عصب حسی و دو عصب حرکتی انجام شد.
    یافته ها
    نتایج بدین صورت بودند که هیچ ارتباط معنادار آماری بین سن دیابتی ها با اختلال در نسبت بازدم/دم، نسبت والسالوا و نیز شدت اختلال الکتروفیزیولوژیک سیستم اتونوم وجود نداشت. ارتباطی بین نوروپاتی محیطی حسی-حرکتی و اختلال الکتروفیزیولوژیک سیستم اتونوم یافت نشد. بین شدت سمپتوم های اختلال اتونوم و شدت اختلال الکتروفیزیولوژیک سیستم اتونوم نیز هیچ ارتباطی وجود نداشت. ارتباطی بین هیپوتانسیون ارتوستاتیک دیاستولی یا سیتولی با شدت اختلال الکتروفیزیولوژیک سیستم اتونوم، فقدان پاسخ سمپاتیک پوستی (SSR) پالمار، نسبت بازدم/دم غیرطبیعی و نسبت والسالوای غیرطبیعی دیده نشد ولی بین فقدان SSR پلانتار با هیپوتانسیون ارتوستاتیک ارتباط معنادار قابل توجهی یافت شد (P~0.019) بطوریکه در 80% بیماران دچار هیپوتانسیون ارتوستاتیک SSR پلانتار ثبت نشد. SSR پالمار و پلانتار در تعداد قابل توجهی از بیماران دیابتی در مقایسه با افراد گروه شاهد قابل ثبت نبود (در مورد پالمار P~0.00 و در مورد پلانتار P<0.015). ارتباط معنادار آماری بین سال های گذشته از تشخیص دیابت و شدت اختلال الکتروفیزیولوژیک سیستم اتونوم وجود نداشت.
    نتیجه گیری و توصیه ها: شاید مهمترین نتیجه گیری این مطالعه این باشد که نوروپاتی اتونوم دیابتی جدا از نوروپاتی محیطی حسی-حرکتی و احتمالا با مکانیسم متفاوتی ایجاد می شود و همچنین نسبت بازدم/دم و سپس نسبت والسالوا بیش از همه تست های مورد بررسی در بیماران دیابتی مختل بود. وجود ارتباط معنادار آماری بین هیپوتانسیون ارتوستاتیک با فقدان SSR پلانتار نشان می دهد این دو مربوط به سیستم سمپاتیک است که این موضوع به لحاظ تئوریک نیز قابل توجیه بوده و یا مطالعات دیگر و منابع موجود در این زمینه همخوانی دارد ولی عدم وجود چنین ارتباطی با SSR پالمار می تواند نشاندهنده حساس تر بودن SSR پلانتار به اختلال سیستم سمپاتیک باشد. همچنین عدم ارتباط معنادار آماری بین سال های گذشته از تشخیص دیابت اختلال الکتروفیزیولوژیک سیستم اتونوم شاید ناشی از عدم تشخیص دیابت نوع دو و یا ناشی از عدم وجود ارتباط پاتوفیزیولوژیک بین هیپرگلیسمی طولانی مدت و نوروپاتی اتونوم باشد.
  • سید رضامیری، عبدالرزاق کیانی، ولی الله محرابی صفحه 446
    مقدمه
    شکاف کام و یا لب آنومالی مادرزادی شایعی است که علت مولتی فاکتوریال دارد ولی همراهی آن با دیگر ناهنجاری ها کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه جهت تعیین همراهی بیماری های مادرزادی قلب (Congenital heart disease: CHD) با این ناهنجاری می باشد.
    مواد و روش ها
    مطالعه بصورت Prospective و Cross-sectional بر روی کودکان با شکاف کام و یا لب دارای پرونده بستری یا سرپایی در مرکز طبی کودکان در طی سال های 79-1375 انجام گردید که کودکان مذکور توسط متخصص قلب کودکان ویزیت و بررسی شدند. 200 کودک دارای شکاف کام/و یا لب مورد ویزیت قلبی و اکوکاردیوگرافی قرار گرفته و اطلاعات بدست آمده با تست های Fishers exact test و Chi-square test تحلیل گردید.
    یافته ها
    19 مورد از 200 بیمار مبتلا به شکاف بررسی شده (9.5%) دارای آنومالی مادرزادی قلب بودند. نکته مهم دیگر این بود که حدود 40% بیماران شکاف دارای CHD در معاینه فاقد سوفل قلبی بودند.
    نتیجه گیری و توصیه ها: باتوجه به شیوع بالای CHD در بیماران مبتلا به شکاف کام و یا لب توصیه می شود این کودکان قبل از جراحی شکاف توسط متخصص قلب کودکان ویزیت شوند
  • افلاطون مهرآئین، سعید داودی، منوچهر مدنی گیوی صفحه 450
    مقدمه
    یکی از مشکلات رایج بعد از اعمال جراحی قلب، بروز سندرم های هموراژیک می باشد که علاوه بر افزایش نیاز به تزریق خون آلوژنیک و فرآورده های آن، موجب طولانی شدن مدت بستری بیمار در بیمارستان بعلت بروز عوارض جراحی نیز می گردد. اقدامات متعددی جهت کاهش بروز سندرم های هموراژیک بعد از جراحی بعمل آمده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه، اثرات هموستاتیک اتوترانسفوزیون و ترانس آمین در جراحی های بای پس کرونر قلب با استفاده از پمپ بر روی 200 بیمار بصورت آینده نگر، تصادفی و Double-blind مورد بررسی قرار گرفته است. در یک گروه اتوترانسفوزیون و در گروه دوم بیماران ترانس آمین تزریق شده است.
    یافته ها
    میانگین حجم کلی درناژ در گروه اول cc 200±1100 و در گروه دوم cc 200±550 بود که تفاوت معنی دار (P<0.01) است. هفتاد و دو درصد بیماران گروه اول و 65% بیماران گروه دوم ترانسفوزیون شده اند. میزان تزریق خون کامل در گروه اول 2.82 واحد به ازای هر بیمار ترانسفوزیون شده در مقایسه با 1.93 واحد به ازای هر بیمار ترانسفوزیون شده بوده است (P<0.01) و میزان تجویز FFP در گروه اول و دوم بترتیب 3.08 و 2.38 به ازای هر بیمار ترانسفوزیون شده است. اختلاف بارز در مدت زمان بستری در ICU مشاهده می شود که در گروه اول متوسط 1.2 روز و در گروه دوم 0.8 روز است (P<0.01). مدت بستری در بیمارستان نیز در گروه اول حدود 7 روز و در گروه دوم 6 روز بوده است. عوارض عمل جراحی از قبیل خونریزی منتج به جراحی مجدد، نارسایی گذرای کلیه و آمبولی ریه در گروه دریافت کننده اتوترانسفوزیون مشاهده گردید.
    نتیجه گیری و توصیه ها: باتوجه به قیمت ارزان ترانس آمین و کارآیی بالای آن توصیه می شود، از این دارو در اعمال جراحی بزرگ بخصوص جراحی قلب جهت کاهش عوارض جراحی و نیاز به ترانسفوزیون استفاده شود که البته همچنین مدت زمان بستری بیمار نیز در ICU بیمارستان کاهش می یابد که از نظر اقتصادی Cost-efficacy با ارزش می باشد.
  • ابراهیم نصیری، سید محمدحسین نوری موگهی، احمدرضا دهپور، فرید ابوالحسنی، حامد صادقی پور صفحه 457
    مقدمه
    کلستاز انسدادی نوعی بیماری کبدی است که با تجمع اسیدهای صفراوی، افزایش تونوس اوپیوئیدهای درونساز، نیتریک اکساید و سیتوکین ها در پلاسما همراه است. هدف از این مطالعه بررسی تغییرات احتمالی هورمون های گنادوتروپین و میزان آپوپتوز سلول های زاینده در موش کلستاتیک می باشد.
    مواد و روش ها
    برای این مطالعه سه گروه موش صحرایی بکار بردیم: شاهد (بدون جراحی)، شاهد جراحی با Sham (جراحی بدون انسداد مجرای صفراوی) و گروه کلستاتیک (جراحی همراه با انسداد مجرای صفراوی). سه هفته بعد از انجام جراحی غلظت سرم هورمون های LH و FSH و تستوسترون توسط ایمونورادیومتریک اسی (IRMA) و آپوپتوز سلول های زاینده بیضه با روش TUNEL اندازه گیری شدند.
    یافته ها
    نتایج این پژوهش بیانگر کاهش معنی دار هورمون های LH و FSH و تستوسترون در گروه کلستاتیک نسبت به گروه های شاهد و شاهد-جراحی است. که در این رابطه میانگین غلظت هورمون FSH در موش های کلستاتیک نسبت به گروه های شاهد و شاهد-جراحی است (P<0.05). درحالیکه تغییر معنی داری در شاخص آپوپتوز گروه کلستاتیک نسبت به گروه های دیگر مشاهده نشد (P<0.19).
    نتیجه گیری و توصیه ها: از نتایج این مطالعه حدس زده می شود که آپوپتوز سلول های زاینده بیضه موش های بالغ تنها وابسته به هورمون های گنادوتروپین و تستوسترون نیست بلکه فاکتورهای دیگری نیز ممکن است دخالت داشته باشند.
  • سیدموسی صدرحسینی، بابک ساعدی صفحه 466
    مقدمه
    موکورمایکوزیس رینوسربرال یک عفونت قارچی مهاجم و به سرعت پیشرونده است که بیشتر در افراد دیابتی یا دارای نقص ایمنی دیده می شود. تصور براین است که این عفونت از بینی شروع شده و از طریق سینوس های اتموئید پس از خوردگی لامینا پاپیراسه به اربیت گسترش می یابد، سپس عفونت از آپکس اربیت به سینوس کاورنو و مغز راه می یابد. بدین ترتیب انجام اسفنواتموئیدکتومی با یا بدون ماگزیلکتومی نقش اساسی را در دبریدمان جراحی این بیماران ایفا می کند. هدف این مقاله ارائه یک دیدگاه نو در ارتباط با شیوه گسترش موکور از بینی به اربیت و مغز می باشد. بعلاوه کاربرد بالینی این دیدگاه ارائه می شود.
    مواد و روش ها
    طی سال های 81-1377 نه بیمار مبتلا به موکورمایکوزیس رینوسربرال توسط مولف در بیمارستان امام خمینی (ره) تحت دبریدمان قرار گرفتند. 8 تن از این بیماران که پاتولوژی مثبت داشتند در مطالعه واقع شدند. پرونده بیماران از جهت متغیرهایی مانند سن، جنس، فاکتور زمینه ای، علایم، محل درگیری، وسعت دبریدمان و دفعات آن و پیش آگهی مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته های زیر در تقریبا تمام بیماران ما وجود داشت: 1) علایم چشمی شامل کاهش بینایی، افتالموپلژی، پروپتوز و تورم پری اربیتال، 2) درگیری نسج نرم صورت شامل درد، بی حسی، تورم و فلج صورت، 3) درگیری بینی و سینوس ها، 4) درگیری فضای پتریگوپالاتن. سه تن از بیماران زنده ماندند، علت مرگ در 5 بیمار دیگر پنومونی بیمارستانی، هیپوکالمی و بروز آریتمی هنگام بیهوش کردن بیمار بود. موکورمایکوزیس در بیشتر این بیماران به هنگام فوق تحت کنترل بود.
    نتیجه گیری و توصیه ها: فضای پتریگوپالاتن محل اصلی تجمع و تکثیر موکورمایکوزیس رینوسربرال بوده و گسترش موکور به چشم و نسج نرم صورت از این محل صورت می گیرد. موکور بعد از ورود به بینی این فضا را درگیر کرده و سپس در ادامه با درگیری فیشر تحتانی اربیت (IOF) به سرعت به بخش رتروگلوبال اربیت گسترش یافته و علایم چشمی را ایجاد می کند. نسج نرم صورت، کام و فضای اینفراتمپورال نیز ممکن است بطور ثانوی درگیر شوند. بررسی و دبریدمان این منطقه در هر بیمار مبتلا به موکورمایکوزیس رینوسربرال پیشرفته توصیه می شود.
  • محمد شادخواست، زهرا طوطیان، سیمین فاضلی پور، سعید بکایی صفحه 475
    مقدمه
    مرفین مهمترین آلکالوئید تریاک است که به مقدار 10% در تریاک یافت می شود و به دو فرم مرفین سولفات و مرفین هیدروکلراید وجود دارد. در این مطالعه تغییرات مرفولوژیکی رحم موش سوری در اثر مصرف خوراکی مرفین مورد مطالعه قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    موش های سوری ماده بدنبال افزایش تدریجی مرفین در آب آشامیدنی (0.01 و 0.1) میلی گرم/میلی لیتر به مرفین وابسته شدند. موش های سوری ماده در دو گروه سنی قبل از بلوغ و طی بلوغ طبقه بندی گردیدند. هر گروه سنی بمدت 21 روز مرفین دریافت داشتند. پس از پایان دوره، موش ها را وزن کرده، سپس بیهوش نموده و رحم از نظر طول و عرض و خصوصیات ظاهری مورد مطالعه قرار گرفت.
    یافته ها
    در این مطالعه مشخص گردید که از نظر وزن موش، طول و عرض شاخ رحم بین گروه های تجربی و گروه کنترل اختلاف معنی داری وجود داشت (P<0.01) و تغییرات مرفولوژیکی مانند کم خونی، نازکی، شکننده شدن جدار رحم و نخی شکل شدن شاخ رحم مشهود بود.
    نتیجه گیری و توصیه ها: در این بررسی مشخص گردید که مرفین بعنوان یک ماده مخدر می تواند در میزان وزن و رشد و نمو اندام تناسلی موثر واقع شود و در عملکرد رحم تاثیر بگذارد.
  • مهرناز رسولی نژاد، حدیثه هوسمی رودسری، میترا مهدوی مزده، محبوبه حاجی عبدالباقی، فرخ لقا احمدی صفحه 484
    مقدمه
    پیوند کلیه درمان ایده آل نارسایی مزمن کلیوی می باشد و عفونت ریوی یکی از شایعترین و جدی ترین عفونت های پس از پیوند بوده که احتیاج به بستری پیدا کرده و با مورتالیتی بالایی همراه است. بدلیل استفاده از رژیم سرکوبگر ایمنی، شانس عفونت افزایش یافته، درحالیکه واکنش های التهابی کاهش می یابد، علایم و نشانه های بالینی و حتی رادیولوژیک در این بیماران غیر واضح بوده و گاه ارگانیسم های غیر معمول در بروز آن نقش دارند.
    مواد و روش ها
    بین تیرماه 1380 تا تیرماه 1381، 164 بیمار پیوند کلیوی در یک مطالعه Case series بصورت آینده نگر مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    از این میان، 14 مورد (8.5%) عفونت ریوی داشتند. 11 بیمار (78.6%) مونث و 3 بیمار (21.4%) مذکر بودند. میانگین سنی بیماران پیوند کلیوی با عفونت ریه 42.6 سال بوده تا حداقل آن 21 و حداکثر آن 68 سال بود. تمامی بیماران تحت درمان با سه دارو سرکوب کننده ایمنی بودند. پیگیری نتایج درمان 9 تا 12 ماه انجام شد. زمان شروع عفونت ریوی بین 2 ماه تا 10 سال پس از پیوند بود. شروع عفونت در 3 مورد (21.4%) در پریود یک تا شش ماه پس از پیوند، 11 مورد (78.6%) پس از شش ماه و کلا 7 مورد (50%) کمتر از یکسال پس از پیوند بوده است. هیچ موردی در ماه اول بعد از پیوند مشاهده نشد. از بین 14 بیمار با پنومونی، در شش مورد (42.8%) از شستشوی برونکوآلونولار جهت رسیدن به تشخیص استفاده شد. شایعترین تظاهر بالینی بیماران تب و شایعترین جرم جدا شده مایکوباکتریم توبرکلوزیس بود. بیماری سل در 3.65% کل بیماران پیوندی دیده شد. یک مورد موکورمایکوز ریوی یافت شد. در مواردی که جرم بدست نیامد با احتمال پنومونی اکتساب جامعه درمان Emprical شروع شد. تمام بیماران توبرسلی پاسخ مناسب به درمان دادند. در کل بیماران پنومونی، یک مورد فوت بدلیل موکورمایکوز ریوی وجود داشت.
    نتیجه گیری و توصیه ها: تشخیص قطعی عامل ایجاد کننده پنومونی در پیش آگهی نقش مهمی دارد و جهت تشخیص قطعی و بموقع، استفاده از روش های تهاجمی توصیه شده که به این طریق موربیدیتی و مورتالیتی عفونت پس از پیوند کاهش می یابد.
  • حسن رادمهر، سید حمیدمیرخانی، مهدی صنعت کارفر، حسن سلطانی نیا، سیدعلی امامی، ایرج قرباندایی پور، ابوالقاسمی، محبوبه تقوی، فاطمه مومنی صفحه 490
    مقدمه
    باتوجه به پیشرفت در رشته های جراحی و اقدامات کلینیکی تهاجمی (Invasive) در سال های اخیر و افزایش نیاز به مصرف خون از یک طرف و محدودیت در تامین این نیاز از سوی دیگر، همچنین افزایش شیوع انتقال عفونت های ویروسی از طریق خون در قرن اخیر توجه را به استفاده از خون های اتولوگ بجای استفاده از خون همولوگ معطوف ساخته است. این مطالعه به بررسی مقایسه ای استفاده از خون اتولوگ و همولوگ می پردازد.
    مواد و روش ها
    208 بیمار در فاصله تیرماه 1379 لغایت فروردین ماه 1380 در بخش جراحی قلب بیمارستان امام خمینی تهران تحت عمل جراحی قلب قرار گرفتند. در 104 بیمار قبل از شروع بای پس قلبی-ریوی با (CPB: Cardio-pulmonary bypass) و قبل از تزریق هپارین یک یا چند واحد خون از هر بیمار گرفته می شد و بعد از خاتمه CPB و تزریق پروتامین مجددا به بیمار تزریق می شد (گروه اتولوگ) و 104 بیمار دیگر بطور روتین تحت عمل جراحی قرار می گرفتند (گروه شاهد).
    یافته ها
    میانگین سنی گروه اتولوگ 8.6±55.9 سال و گروه همولوگ 9.3±56.6 سال بود (P=NS). از نظر جنس گروه اتولوگ شامل 73 مرد و 31 زن و گروه همولوگ شامل 79 مرد و 25 زن بود (P=NS). از نظر نوع عمل جراحی (بای پس کرونر، ترمیم یا تعویض دریچه قلبی، اعمال جراحی مادرزادی) تفاوت قابل توجهی بین دو گروه نبود. از نظر ریسک فاکتورها که شامل سیگار کشیدن، سابقه فامیلی قلبی، هیپرلیپیدمی، دیابت قندی، نارسایی کلیه، هیپرتانسیون، سابقه سکته مغزی و سابقه انفارکتوس قدیمی بود دو گروه با یکدیگر مشابه بودند و اختلاف آماری قابل توجهی نداشتند. همچنین از نظر شدت آنژین صدری براساس معیار CCS، انجام عمل جراحی اورژانس، تعداد سیستم های درگیر کرونر قلب، مدت زمان بای پس قلبی-ریوی (CPB)، مدت زمان کلامپ آئورت، استفاده از شریان توراسیک داخلی (Internal mammary artery) و تعداد گرافت های زده شده بین دو گروه تفاوت قابل ملاحظه ای بچشم نمی خورد. بعد از عمل جراحی ملاحظه شد که متوسط حجم خونریزی در 24 ساعت اول بعد از عمل در گروه اتولوگ 548 سی سی و در گروه همولوگ 803 سی سی بود (P=0.003). همچنین نیاز به انجام عمل جراحی بجهت کنترل خونریزی در گروه اتولوگ 2 مورد (18%) و در گروه همولوگ 9 مورد (86%) بود (P=0.002). از نظر بروز عفونت زخم و مدیاستینیت، نارسایی کلیه، نیاز طولانی مدت به ونتیلاتور، حوادث حاد عروقی مغزی، نیاز به استفاده از (IABP: Intra ortic balloon pump) و مدت اقامت در ICU و بیمارستان دو گروه تفاوت قابل توجه آماری نداشتند. میانگین مدت زمان جدا شدن بیماران از ونتیلاتور (Extubation) در گروه اتولوگ 10.2 ساعت و در گروه همولوگ 14.8 ساعت بود (P=0.001). از نظر حجم خونریزی حین عمل جراحی نیز دو گروه تفاوت قابل ملاحظه ای نداشتند.
    نتیجه گیری و توصیه ها: در این مطالعه استفاده از خون اتولوگ و همولوگ در اعمال جراحی قلب مورد مقایسه قرار گرفت و مشخص شد که استفاده از خون های اتولوگ علاوه بر آنکه روشی کاملا مطمئن می باشد از طرف دیگر روشی موثر (Effective) نیز می باشد. زیرا با استفاده از این روش میزان خونریزی بعد از عمل و نیاز به انجام عمل جراحی مجدد جهت کنترل خونریزی و همچنین مدت زمان نیاز به ونتیلاتور بعد از عمل کاهش می یابد.
  • فاطمه رمضان زاده، صدیقه سادات طوافیان صفحه 499
    مقدمه
    استفاده از داروهای غیر مجاز و مواد مخدر و الکل در دوران بارداری هنوز بصورت یک معمای طبی و اخلاقی برای پزشکان وجود دارد و علیرغم افزایش پایگاه های بهداشت و سلامت عمومی و افزایش آگاهی و اطلاعات در مورد تاثیر داروها روی جنین در دوران بارداری، استفاده از این داروها در این دوران در حال افزایش است و لذا همواره سوال در مورد اینکه شیوع مصرف اینگونه داروها و مواد مخدر در زنان باردار به چه میزان می باشد برای پزشکان وجود دارد.
    مواد و روش ها
    در همین راستا مطالعه ای مقطعی روی 2189 زن باردار مراجعه کننده به درمانگاه های پره ناتال دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران که واجد شرایط مطالعه بودند انجام شد.
    یافته ها
    اطلاعات لازم جهت انجام این پژوهش نشان داد که 5.29% از مادران مورد مطالعه در سه ماهه اول بارداری بطور خودسر دارو مصرف کرده اند که 0.9% آنها یکی از داروهای مجاز از دسته دارویی A و 5.2% آنها یکی از داروهای غیرمجاز از دسته دارویی B و C و D و X مصرف نموده بودند و بیشترین درصد مصرف داروهای خودسر (23.4%) مربوط به استامینوفن بوده است. همچنین 0.9% از مادران مورد مطالعه در سه ماهه اول بارداری از ماده مخدر و 0.2% آنان الکل مصرف کرده بودند. شیوع مصرف الکل در همسران مادران 11% و در نزدیکان مادر 15.7% و شیوع مصرف مواد مخدر در همسران مادران 29.3% و در نزدیکان آنها 34.4% بوده است. طبق نتایج این پژوهش مادرانی که همسرانشان از تحصیلات بالاتری برخوردار بودند نسبت به گروه با تحصیلات کمتر همسر و مادرانی که سابقه نازایی داشتند نیز نسبت به گروه با سابقه عدم نازایی، بیشتر دارو مصرف نموده بودند که این اختلاف بترتیب با (P<0.004) و (P<0.049) معنی دار شد و مادرانی که خود یا همسرانشان تمایلی به بارداری فعلی نداشتند بطور معنی داری نسبت به گروهی که بارداری با تمایل آنان بوده است نیز بیشتر دارو مصرف کرده بودند.
    نتیجه گیری و توصیه ها: نتایج این پژوهش لزوم آموزش و ارتقا سطح آگاهی مادران و انجام مشاوره های لازم در جهت عوارض و خطرات حاصل از مصرف داروهای غیر مجاز در دوران بارداری و همچنین عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر توسط همسر و نزدیکان مادر روی جنین را آشکار می سازد.
|
  • Mirsalehian A., Jabalameli F., Kazemi B., Alizadeh S. A Page 420
    Background
    Staphylococci as a micro-organism, has the most importance to cause nosocomial infections, particularly in patients with indwelling catheters or other medical devices. Unfortunately 90% of Staphylococci isolated from the nosocomial infections are resistant to methicillin, and methicillin resistance strains are also resistant to a wide range of antimicrobial drugs, therefore detecting of these strains are valuable to eradicate the infection elements. Despite guidelines published by the national committee for clinical laboratory standards (NCCLS) for testing of susceptibility to methicillin for Staphylococci, the phenotypic method for detecting methicillin resistance remains controversial. Therefore, the genetic assays have been used to detect antimicrobial susceptibility of Staphylococci to methicillin.
    Materials And Methods
    Resistance to methicillin is coded by mec A gene in staphylococcus, and this gen must be detected in genetic assays. In this study 155 clinical staphylococcal isolates (70 coagulase- negative staphylococcus and 85 coagulase- Positive staphylococci) were evaluated for susceptibility to methicillin by using disk diffusion method.ResuIts&
    Conclusion
    Methicillin resistance was shown in 62 coagulase- negative staphylococcus (72.9%) and 27 coagulas positive staphylococcus (38.6%) but 63 coagulase negative Staphylococci (74%) and 28 coagulase positive isolates with mec a gene associated resistance were detected by PCR method. The results of this test were compared to the results for mec A gene detection by PCR test as a gold standard. The sensitivity, specifity and accuracy of the disk diffusion test for coagulase-negative staphylococcus were 96.8%, 95.45% and 96.47% and for coagulase positive staphylococci were 98.43%, 95.45% and 98.32% respectively.
    Keywords: MRSA (methicillin resistance staphylococcus aureus), PCR (Polymerase chain reaction)
  • Khlkhali K., Sadr Hosseini S. M, Azizi M. R, Dashti Khoidaki Gh A. Page 426
    Kimura's disease (K.D) is an uncommon, benign, chronic inflammatory condition of unknown etiology and pathogenesis involving subcutaneous tissue presenting as a tumor like lesion with a predilection for the head and neck region. If parotid gland is affected clinically it is often confused with parotid tumor with lymph node metastasis. It is difficult to diagnosis before tissue biopsy and fine middle aspiration (FNA) has only limited value. There is no evidence of malignant transformation and occasional spontaneous resolution occurs. Various treatment modalities have been suggested in the management of this condition but none is proved best and recurrence is common. we describe a 33 - year- old man with KD who presented with left parotid mass.
    Keywords: Kimura disease, lymph nodes, angiolymphoid hyperplasia
  • Fahimi D., Khosroshahi N. Al Hossein S. M, Amin Nejad M., Ansari M. Page 434
    Acute Pyelonephritis (APN) is one of the most common bacterial infections seen in children that may lead to renal scarring. Vesicoureteral reflux (VUR) is an important risk factor of renal damage but not the only one.
    Materials And Methods
    In order to determine the association between dimercaptosuccinic acid (DMSA) scintigraphic and voiding cystourethrographic findings, a retrospective study was performed on 50 children (100 renal units) with APN that had been admitted to Bahrami Hospital from 1995 through 1998. Voiding cystourethrography (VCUG) and DMSA scan were performed in all patients within 1 to 2 weeks after termination of treatment and a second scan was performed 6 months later in patients whose kidneys showed cortical defects in the first one. The grade of reflux was based on international reflux classification (I-V). The DMSA scans were considered abnormal if one or more areas of decreased cortical uptake were noted (cortical defect). The scar was defined as persistence of these defects in the second scan. DMSA cortical defect and VUR were demonstrated in 42 (42%) and 26 (26%) of renal units respectively.
    Results
    Fourteen out of 26 renal units (54%) with reflux had cortical defects and 28 out of 74 renal units (38%) without reflux had cortical defects (P=0.15). Permanent renal scarring was noted in 25/ 42 of renal units (62 %) in second scan.
    Conclusion
    It seems that VCUG alone is insufficient as a screening modality to identity those kidneys at risk of damage and DMSA scan may provide additional information about this.
    Keywords: VCUG
  • Noorolahi Moghaddam H., Naphisi Sh Page 439
    Autonomic nervous system dysfunction in diabetics can occur apart from peripheral sensorimotor polyneuropathy and sometimes leads to complaints which may be diagnosed by electrodiagnostic methods. Moreover glycemic control of these patients may prevent such a complications.
    Materials And Methods
    30 diabetic patients were compared to the same number of age and sex-matched controls regarding to electrophysiologic findings of autonomic nervous system. Symptoms referable to autonomic disorder including nightly diarrhea, dizziness, urinary incontinence, constipation, nausea, and mouth dryness were recorded in all diabetic patients. Palmar and plantar SSR and expiration to inspiration ratio (E: I) and Valsalva ratio were recorded in all diabetics and control individuals by electromyography device. In addition NCS was performed on two sensory and two motor nerves in diabetic patients.
    Results
    There was no relation between age of diabetics and abnormal D: I ratio, Valsalva ratio and degree of electrophysiologic autonomic impairment. Also no relation between peripheral sensorimotor polyneuropathy and electrophysiologic autonomic impairment was found. Plantar SSR was absent in 80% of diabetics with orthostatic hypotension (p~ 0.019). Palmar and plantar SSR were absent in many diabetics in comparison to control group (for palmar SSR p~ 0.00 and for plantar SSR p< 0.015). There was no relation between diabetes duration since diagnosis and electrophysiologic autonomic impairment.
    Conclusion
    According to the above mentioned findings diabetic autonomic neuropathy develops apart from peripheral sensorimotor polyneuropathy and probably with different mechanisms. Remarkable absence of palmar SSR in diabetics with orthostatic hypotension can be due to its sympathetic origin. Absence of any relation between diabetes duration and electrophysiologic autonomic impairment can be due to late diagnosis of type 2 diabetes or no pathophysiologic relation between chronic hyperglycemia and autonomic neuropathy.
    Keywords: Autonomic nervous system, dysautonomia, diabetic polyneuropathy
  • Miri S. R, Kiani A., Mehrabi V. Page 446
    Ectomesenchimal cells, placed near the embryonal tube, migrate to down and share in facial and cardiac structures. Migration or differentiation disorders of these cell causes cleft lip/ or palate and congenital heart disease (CHD). This item was performed to determine co-appearing of cleft and CHD and to know adjutant factors to that for better management of these patient.
    Materials And Methods
    Two hundered children with cleft lip and palate were registered. Finding was analyzed by fisher's exact text and chi-square tests.
    Results
    CHD is ten times of normal population in this research (p< 0.01 and odd ratio 10.39) and incidence of CHD in cleft is high in cleft patient if another congenital animalies were presented (p< 0.001, odd ratio 5.18).
    Conclusion
    By attention to higher incidence of CHD in cleft patients, it is advised to cardiologist consulting before cleft surgery for better managing.
    Keywords: Ectomesenshymal cell, cleft lip, or palate, cogenital anomalies
  • Mehr Aein A., Davoodi S., Madani Givi M Page 450
    The aim of this study was to compare the effects of intraoperative autotransfusion and tranexamic acid on post-operative bleeding and need for allogeneic transfusion.
    Materials And Methods
    In a prospective, randomized study, 200 patients undergoing CABG allocated into two groups: AT group = 100 patients received 1-2 units (300-450cc) autologous blood after termination of CPB D TX group = 100 patients received tranexamic acid, 15mg/kg before the injection of heparin and 15mg/kg after protamin injection Postoperative bleeding, transfusions, complications, ICU stay and hospital stay were recorded.
    Results
    The postoperative bleeding was lower in TX group (600 ml) than in AT group (1100 ml) (P <0.001). The rates of transfused patients in AT and TX groups were 72% and 65%. Patients in the AT group received more whole blood (2.82 units per patient vs. 1.93 units in TX group) (P<0.01). The numbers of FFP units administered per patient in AT and TX groups were 3.08 and 2.38 (P <0.01). In TX group, ICU stays and hospital stays were 0.8, 5.4 days (vs. 1.2s, 6.7days in AT group). In AT group, there were 2 transient renal dysfunctions and two re-operations. There was no difference between all groups regarding to neurological dysfunction and coagulopathy. There is no hospital mortality in all groups.
    Conclusion
    Tranexamic acid in comparison with intra-operative autotransfusion effectively reduces postoperative complications and allogeneic transfusions in CABG. In addition this technique due to shorter ICU and hospital stay is cost- effective.
    Keywords: Autotransfusion, Postoperative bleeding
  • Nasiri E._Noori Mogehi S. M J._Dehpour A._Abolhasani F._Sadeghipour H. Page 457
    Obstructive cholestasis is associated with overproduction of endogenous opioids (EOP), nitric oxide (NO), and cytokins in the blood streams. Therefore we investigated the relationship between obstructive cholestasis and function of germ cells in adult male rats.
    Material And Methods
    To study this, we used three groups of animals: No-surgery, Sham-surgery, and surgical ligation of the bile duct. After 3 weeks all animal were killed by ether, serum concentrations of FSH, LH and testosterone were determined by Radioimmunoassay, apoptosis was evaluated by DNA fragmentation detected by in situ terminal deoxynucloetidyl Transfrase-mediated dUTP nike end labeling (TUNEL).
    Results
    The mean of FSH level in cholestatic, control and sham groups were 13.22+ 1.038, 18.14+ 1.276, and 16.92+ 1.072 ng/ml, respectively. The mean of LH level in cholestatic, control and sham groups were 0.83 + 0.21, 2.058 ± 0.26, and 1.84 + 0.17 ng/ml, respectively. In addition, the mean of testosterone level in cholestatic, control and sham groups were 1.52 ± 0.16, 2.41 ± 0.18, and 2.31 + 0.14 ng/ml, respectively. The results of this study were indicated that serum FSH, LH and testosterone were significantly lower in cholestatic than control and sham groups (p=0.0195, P= 0.0029, and P=0.0023, respectively). However there was no significant difference in apoptotic index between all of groups (P=0.195). The apoptotic index in cholestatic, control and sham rats were 9.897± 1.374, 7.086 + 0.91, and 7.729 + 1.101, respectively.
    Conclusion
    These findings have been shown which as obstructive cholestasis was decreased the levels of serum gonadotropins and testosterone but it has no significant effector testicular germinal cells apoptosis.
    Keywords: FSH, LH, Germ cell of testis, Rat
  • Sadr, Hoseini S. M, Saedi B. Page 466
    Rhinocerebral mucormycosis is a rapidly progressive fungal infection that spreads from nose and sinuses to brain in short time. Cunent hypothesis about brain involvement explains that infection initiates in nose and progresses into orbit through ethmoidat sinuses via erosion of lamina papyranea. Then infection spreads from orbit apex to cavernous sinus and brain. Therefore, in addition to medical therapy surgical debridement of the sinuses plays a major role in treatment of these patients. The aim of this study is introduction of a new point of view about extension of mucor from the nose to orbit and brain. Also we discuss clinical implication of this perspective on surgery.
    Materials And Methods
    Since 1997-2002 nine patients with mucormycosis involving nose. Sinuses and orbit were admitted in ENT ward of Imam Khomeini general hospital. 8 patients with positive pathology entered the study. Variable such as age, underlying diseases, symptoms, site of involvement, extent of debridement and its times, and outcome were studied.
    Results
    After review of the history, surgical reports and pathological results, we found these findings in almost all patients: 1) facial pain, facial anesthesia, paralysis of buccal branch of facial nerve, paralysis of extrocular muscles, chemosis, periorbital edema 2) involvement of cheek subcutaneous tissue, buccal fat pad, IOF, SOF, orbital apex, infraorbital and maxillary nerves 3) involvement of pterygoid fossa with or without infratemporal fossa extension. Three patients have survived. Causes of death in other five patients were pneumonia, hypokalemia, and arrythmis during anesthesia. Mucormycosis was under control in most of these patients.
    Conclusion
    Pterygopalatine fossa is the main source for replication and extension of mucor. After entrance to the nose, mucor reaches this site and after involvement of IOF and SOF rapidly extends to retrobulbar portion of the orbit. Paranasal sinuses, buccal space, cheek, palate and infratemporal fossa may be secondarily involved. Exploration and debridment of this area has beneficial effect on surviving of these patients.
    Keywords: mucormycosis, petergopalatine fossa, rhinocerebral area
  • Shadkhast M., Tootian Z., Fazelipour S., Bokaii S. Page 475
    Morphine is the most important alkaloid of opium family which is found as much as ten percent in opium, and is in two types the sulfate morphine and the hydrochloride morphine.
    Materials And Methods
    In this study morphological changes of uterus of surri mice due to oral consumption of sulfate morphine were studied. It was shown that, female surri mice following gradually increasing of morphine to water (0.1 and 0.01) mg/ml were depended to morphine. Female surri mice were classified in two age groups before puberty and depended to morphine during puberty. Each age group took morphine for 21 days. After finishing the period, the mice anesthetizing were weighted, then were anesthetizing and uterus was studied the length, width and apparent features.Results&ConcIusion: In this study it was distinguished that length and width of uterine horn, between experimental and control groups, were significant (P< 0.01). Morphological changes such as anemia, the thinness and fragitidily walls of uterus and filiformity of uterine horns were observed.
  • Rassulinejad M., Hossami Roodsari H., Mahdavi Mazdeh M., Hajiabdolbaghi M., Ahmadi F. L Page 484
    Renal transplantation is ideal treatment of chronic renal failure. Pulmonary infection is a common and serious post transplant infection requiring hospitalization and is associated with high mortality. Increased susceptibility to infection is due to a decrease in the patient's immunological response caused by immunosuppression through drug administration, and by other influences.
    Materials And Methods
    This study was case series and prospective, from July 2001 to July 2002 in Imam Khomeini hospital of Tehran.
    Results
    164 renal transplant recipients were studied, 14 patients (8.5%) had pulmonary infection, 11 of them (78.6%) were female and 3 (21.4%) were male. The mean age of them was 42.6 years. The patients were followed up for 9 to 12 months. All patients were on triple immunosuppressive regimens. The interval between transplantation and the appearance of pneumonia was 2 months to 10 years. The time of beginning infection in 3 cases (21.4%) was between 1 to 6 months post transplantation, 11 cases (78.6%) were occurred beyond 6 months after transplantation. In 7 cases (50%), pulmonary infection was occurred during first year after transplantation. None of the 14 patients developed pulmonary infection in first month after transplantation. BAL were used in 6 cases (42.8%) of pulmonary infection, and organism were detected in 5 of them (83.3%). The most common clinical feature was fever. Six cases were due to mycobacterium tuberculosis (42.9%), this organism was the most common ethiology of pneumonia. In this study tuberculosis was seen in 3.6% of renal transplant recipients. One patient had pulmonary mucormycosis. All patients with pulmonary TB were cured, and other cases with unknown case, were cured with empirical treatment.
    Conclusion
    Our finding indicate the invasive diagnostic procedures are required in order to earlier and reliable diagnosis and then better outcome of transplantation.
    Keywords: pulmonary infection
  • Radmehr H., Mirkhani S. H, Sanatkar Far M., Soltatii Nia H., Emami S. A, Ghorbandaei Pour I., Abolghasemi, Taghavi M., Moameni F Page 490
    Preoperative autologous blood donation is commonly used to reduce exposure to homologous blood transfusions among patients undergoing elective cardiac surgery. The aim of this study was to evaluate the effect of autologous transfusion on patient's hematocryte value, intra and postoperative blood loss, hospitalization time, the development of infective complications and other factors.
    Materials And Methods
    Between June 2001 to April 2002, 208 patients were underwent cardiac surgery in cardiac surgery ward in Imam Khomeini Medical Center. One or more blood units donate from 104 Patients before cardiopulmonary bypass and heparin injection, and transfused to them after CPB and Protamin injection (autologous Group, group 1). 104 patients underwent cardiac surgery routinely (control group, group 2).
    Results
    Mean of age was 55.9±8.6 in group 1 and 56.6±9.3 in group 2 (P=NS). 73 male and 31 females were in group 1 and 79 males and 25 females were in group 2 (P=NS). Smoking, familial history, hyperlipidemia, diabetes mellitus, renal failure, hypertension, stroke, and history of myocardial infarction was similar in two groups.Severity of angina, urgency operation, number vessels disease, duration of cardiopulmonary bypass, duration of aortic cross clamp time, use of internal thoracic artery graft, and number of grafts was similar in both groups. Mean of bleeding post operation was 548 cc in group 1 and 803 cc in-group 2 (P=0.003). Bleeding that need to operation was 1.8% in group 1 and 8.6% in group 2 (P=0.002). Wound infection, mediastinitis, renal failure, ventilatory prolonged, stroke, need to Intra-aortic Balloon Pump (IABP), intraoperative bleeding, and hospital stay was similar in both groups. Mean of extubationt time was 10.2 hours in group 1 and 14.8 hours in group 2 (P=0.001).
    Conclusion
    Preoperative and intra-operative donations are safe and continue to contribute uniquely to blood conservation, providing important options in comprehensive blood conservation programs in current pediatric open-heart surgery.
    Keywords: autologous blood transfusion, homologous blood transfusions
  • Ramezanzadeh F., Tavafian S. S Page 499
    Illicit drug abuse is a major area of interest for clinicians, as well as for public health and social authorities, but one of the major concerns is the illicit drug abuse during the periconceptional period and throughout pregnancy, because of its potential effects on the embryo and fetus. In this study we investigated the prevalence of illicit drug abuse in the first trimester of pregnancy in women who referred to Iran, Tehran and Shahid Beheshti universities of medical sciences, for prenatal care.
    Materials And Methods
    In this descriptive cross sectional study, a non-randomized sample of 2000 pregnant women that were in their second and third trimester of their pregnancy, were interviewed about drug abuse in their first trimester. Collected data were analyzed by SPSS software.
    Results
    The prevalence of illicit drug abuse in the first trimester was 2.5% which the majority of these drugs were in group B. The prevalence of drug abuse was 0.9% and alcohol usage and alcohol abuse was 0.2%, cigarette smoking was the most common drug abusing phenomena. Variables such as husband education, infertility and satisfaction with pregnancy have significant relation with drug abuse.
    Conclusion
    The results of this study support the need for continued education and this education must end in by itself to make dramatic changes in behavior. So results of this study showed that, improving education and knowledge of mothers and consultation with them in regard to risks and complications of drug abuse during pregnancy, would make dramatic changes in their behavior.
    Keywords: Illicit drug abuse, periconceptional period, alcohol abuse