فهرست مطالب

مهندسی مدیریت - پیاپی 34 (مهر 1389)

دو ماهنامه مهندسی مدیریت
پیاپی 34 (مهر 1389)

  • بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/07/13
  • تعداد عناوین: 20
|
  • محمدرضا جلالی صفحه 2
    هیچ کس نیست که در زندگی اش با هیچ مانع و مشکلی روبه رو نشده باشد. بیشتر آدم ها در این شرایط حس می کنند که انگار زندگی شان به بن بست رسیده. اما این موضوع در زندگی همه ما یک موضوع قابل پیش بینی و انتظار است و درست در همین لحظه هاست که تفاوت بین آدم ها مشخص می شود. بعضی ها مثل یک کش که حسابی کشیده شده باشد سریعا به زندگی عادی برمی گردند و بعضی دیگر کاملا خود را می بازند و درگیر مشکلات حاشیه ای می شوند. فکر می کنید قابلیت بازگشت به حالت عادی در چه افرادی وجود دارد؟ آنهایی که قادرند بعد از رویارویی با مشکل و مانع دوباره با سرعت زیاد به حالت عادی برگشته و به راه حل هایی دیگر دست پیدا کنند به نوعی از نظر فکری و روحی انعطاف پذیری خوبی دارند و در شرایطی مثل از دست دادن شغل، بیماری و یا مرگ عزیزان با سرعتی زیاد کنترل زندگی خود را به دست می آورند.
    در مقابل، افرادی که انعطاف پذیری کمی دارند ممکن است خودشان در مشکل گم شوند، احساس کنند قربانی هستند، برای همیشه درگیر آن شوند و حتی به مکانیسم های تطابقی نادرست مثل سوءمصرف موادمخدر رو بیاورند. این گروه آدم ها استعداد زیادی برای ابتلا به مشکلات روانی دارند. انعطاف پذیری ضرورتا خود مشکل را برطرف نمی کند اما به فرد این توانایی را می دهد تا مشکلات را پشت سر بگذارد، لذتی را در زندگی (حتی در شرایط سخت) پیدا کند و عوامل تنش زای بعدی را بهتر تحت کنترل درآورد. اگر شما فکر می کنید انعطاف پذیری کافی ندارید می توانید با تلاش و کسب مهارت هایی این قابلیت را در خود افزایش دهید. انعطاف پذیری عاطفی و جسمی تا حدی یک موضوع ذاتی است. بعضی افراد در شرایط تغییر و هیجان کمتر ناراحت می شوند. این موضوع حتی در نوزادی هم قابل تشخیص است. انعطاف پذیری تا حدی هم به بعضی عوامل که تحت کنترل فرد نیستند مرتبط است مثل سن، جنس و میزان مواجهه با آسیب. اما انعطاف پذیری در تمام آدم ها با تلاش و کوشش قابل دستیابی است.
    انعطاف پذیری ضرورتا خود مشکل را برطرف نمی کند اما به فرد این توانایی را می دهد تا مشکلات را پشت سر بگذارد، لذتی را در زندگی (حتی در شرایط سخت) پیدا کند و عوامل تنش زای بعدی را بهتر تحت کنترل درآورد.
  • شهرام گیلانی نیا، حسین عموزاده صفحه 4
    سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه گر در ایران،تنها عرضه کننده کامل حمایت های اجتماعی می باشد که می تواند در یک سازمان عملیاتی شود.مانند مستمری بازنشستگی،ازکارافتادگی بازماندگان، تامین هزینه های درمان، مقرری بیمه بیکاری و کمک عائله مندی،کمک هزینه ازدواج، غرامت دستمزد ایام بیماری ودیگر انواع خدمات بیمه ای و درمانی است. از سوی دیگر امروزه یکی از ارکان اساسی در سازمان ها مشتری مداری و کسب رضایت مشتری است. زیرا محرک اصلی برای سازمان هایی که دنبال بهبود های عمده در مسیر پیشرفت خویش هستند همانا مشتریان آن سازمان می باشند. این تحقیق به دنبال بررسیی میزان رضایت مشتریان سازمان تامین اجتماعی در دوواحدمجزا شعب اقماری وکارگزاری های رسمی می باشد.روش تحقیق از نوع علی مقایسه ای، جامعه آماری مراجعین این دوواحد،ابزار سنجش پرسشنامه،وروش آماری مورد استفاده، آزمون t دو جمله ای می باشد.بعد از آزمون فرضیات،مشخص شدکه کارگزاری های رسمی در سرعت وسهولت ارائه خدمات بهتر از شعب اقماری هستند ولی شعب اقماری در تکریم ارباب رجوع موفق تر هستند ودوواحد در کیفیت پاسخ گویی تفاوتی ندارند.
  • صفحه 10
    تورم منفی را «کاهش پایدار سطح عمومی قیمت ها» تعریف می کنند. سوالی که این تعریف برای آن پاسخی در بر ندارد این است که چرا قیمت ها کاهش پیدا می کنند. در این مقاله این موضوع مورد برسی قرار می گیرد.
    استیون هورویتز، استاد اقتصاد دانشگاه سنت لاورنس در کنتون نیویورک و محقق ارشد موسسه مرکتوس آرلینگتون ویرجینیا است. او مولف دو کتاب است: «پایه های خرد و اقتصاد کلان: یک دیدگاه اتریشی» و «تکامل پولی، بانکداری آزاد و نظم اقتصادی.» وی همچنین آثار زیادی را در باب اقتصاد مکتب اتریشی، اقتصاد سیاسی هایک، تئوری و تاریخ پولی نگاشته است. کارهای او در نشریه های حرفه ای چون History of Political Economy، Southern Economic Journal و The Cambridge Journal of Economics چاپ شده اند. او PhD خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه جورج میسون و مدرک کارشناسی اش را در اقتصاد و فلسفه از دانشگاه میشیگان دریافت کرده است.بحران اقتصادی اخیر (این مقاله در دوران بحران اقتصادی سال گذشته نگاشته شده است) و به خصوص کاهش قیمت نفت، ترس از بروز تورم منفی را افزایش داده است، مخصوصا دانشمندان با شباهت هایی که بین بحران اخیر و دوران رکود بزرگ پیدا کرده اند به این ترس دامن زده اند؛ دورانی که در آن تورم منفی به یکی از مشکلات چالش برانگیز تبدیل شده بود. از یک نظر، این ترس شاید عجیب به نظر آید؛ چرا باید از کاهش قیمت ها ترس داشت؟ آیا این خبر خوبی نیست، مخصوصا در زمانی که مردم با مشکلات مالی جدی روبه رو شده اند؟ شاید کمی تامل در مفهوم تورم منفی بتواند ما را در درک تبعات آن یاری کند.در تعریف مرسوم تورم منفی ابهامی وجود دارد که ما برای درک این مفهوم باید آن را حل کنیم. معمولا تورم منفی را «کاهش پایدار سطح عمومی قیمت ها» تعریف می کنند. سوالی که این تعریف برای آن پاسخی در بر ندارد این است که چرا قیمت ها کاهش پیدا می کنند.
  • محمد طالقانی، مراد رضایی، محمد فیض صفحه 18
    مفهوم اثربخشی (که درجه رسیدن به اهداف تعریف شده است) ارتباط مستقیم با تعریف اهداف سازمان دارد. تعریف اهدافی که سازمان برای موفقیت و سرآمدی باید دنبال آن باشد موضوع تحقیقات و بررسی های بسیاری در حوزه های نظری و عملی بوده است. در حوزه نظری، دانشمندان مدیریت، مدل های مختلفی برای تعریف اثربخشی سازمان و هدف های آن ارایه کرده اند. در حوزه عمل و کاربرد نیز تحقیق های فراوانی روی رفتار سازمان های اثربخش و سرآمد شده است تا به این سئوال پاسخ داده شود که این سازمان های برتر، چه اهدافی را برای خود تعیین کرده اند و چه ویژگی هایی موجب برتری و اثربخشی آنها شده است. در این مقاله با بررسی نظرات اندیشمندان در تعریف اثربخشی و مروری بر رهیافت های آن سعی گردیده تا برخی مدلهای مورد استفاده در سنجش اثربخشی سازمانی، که حاصل تفکر اندیشمندان در مورد مفهوم سازمان و کاربرد این اندیشه ها در حوزه نظری و عملی است نشان داده شود.
    کلیدواژگان: اثربخشی، کارآیی، سازمان، اهداف
  • صفحه 31
    عصر اطلاعات که در پیش رویمان قرار دارد همچون بادهائی هستند که در حال وزیدن می باشند. برخی در برابر آن دیوار می سازند و برخی با آن همسو می شوند. آنها که در برابر این عصر دیواری می سازند بدین خاطر است که می خواهند خود را در برابر آن باد و طوفان در امان بدارند، اما بهتر است که در این عصر ما بجای دیوار ساختن بیائیم بادبانها را برافراشته و آسیابانهای بادی بسازیم. عصر اطلاعات در حال گذر است. و رقابت در راه رسیدن به این هدف به قدری شدید و بیش از حد تصور است. در هر چهار ثانیه برای هر یک از کسب و کارها موجود در کره خاکی، یک رقیب تازه در دنیای اینترنت بوجود می آید. در این زمان کوتاه اگر کسی به سایت شما ایمیل فرستاد، جواب آنرا ندادید، یعنی دیگر وجود ندارید زیرا مشتری به سرعت به سراغ رقیب تان خواهد رفت. در این زمان تحصیلات و مدارک به آن اندازه که تصورمی رود، مهم نیست. زیرا بجای اینکه بر روی کارت هویتی شما میزان تحصیلات را نوشته باشند، تخصص داشتن و در دسترس بودن یا نبودن شما را قید کرده اند(Connect OrDisconnect). عصر جدیدی در حال شکل گرفتن است که نیاز به نگاه جدید دارد. پیتر دراکر می گوید: «آینده غیر از گذشته است و بسیاری از راهکارهائی که در گذشته عامل موفقیت بوده اند، در حال حاضر نمی توانند مجددا عامل توفیق در آینده باشند».:«بزرگترین آفت مدیران ارشد در این عصر دل بستن به موفقیتهای گذشته شان است». پیتر دراکر اشاره می کندکه «بهای قدم گذاشتن در عصر اطلاعات، قربانی کردن گذشته است. بجای اینکه در مورد آینده سازمانها صحبت کنیم، بهتر است که در مورد سازمانها و کسب و کارهای آینده صحبت کنیم». ما در این عصر دیگر چیزی در مورد آینده سازمانها مطرح نخواهیم کرد و نوع نگاه مان را و حتی فرهنگ لغات مان را باید تغییر دهیم. چرا که آینده سازمانها درگرو وضعیت حال آنها می باشد. زیرا من در حال ایستاده ام و به آینده نگاه می کنم اما شاید سازمان های آینده به طور ماهوی، ماهیتشان با سازمان های حال تفاوتهای اساسی داشته داشته باشد. حتی کسب و کارمان، ساخت و سازمان و تجارتمان. بهتر است که یک کاغذ سفید جلوی رویمان گذاشته و وضعیت فعلی را کنار گذاشته و از نو شروع به نوشتن کنیم.... هرآنچه که گذشت، گذشته. از نو شروع به نوشتن کنیم. البته با توجه به فناوری و نوع نگرشی که به آینده است.
  • هادی محمدزاده سلطانمرادی* صفحه 34
    جهان به رهبری موثر نیاز دارد که به دیگران خدمت کند، در پیشرفت آنها سرمایه گذاری کند و دیدگاه مشترک را جامه عمل بپوشاند.رهبری خدمتگزار یکی از انواع جدید سبک های رهبری است که در واقع از رهبری کاریزماتیک(فرهمندی) ناشی می شود.در این سبک رهبری به جای آن که عامل موثر رهبری،قدرت باشد،باید خدمت را در هسته رهبری قرار دهیم.
    اکثر مطالعات مربوط به رهبری خدمتگزار، بر اساس مشاهدات داستان گونه، توصیه های شخصی و بازتاب افکار و اندیشه های مختلف است و از جنبه های عملی آن به عنوان یک مدل مناسب مدیریت غفلت شده است. از آنجاییکه هیچ ابزاری وجود ندارد که صریحا رهبری خدمتگزار را مورد سنجش قرار دهد، در این تحقیق با ارائه ابزاری با روایی و پایایی بالا برای سنجش رهبری خدمتگزار، سعی شده است تا تاثیر قابل توجهی در مطالعات مربوط به این مفهوم ایجاد گردد. در این مقاله از میان نوشته های مختلف 12 ویژگی در قالب 4 گرایش بعنوان مجموعه ای جامع و کامل از مشخصات رهبر خدمتگزار تدوین شده است. از میان این 12 ویژگی، هر سه ویژگی در یک طبقه قابل جمع شدن است و یکی از 4 گرایش رهبری خدمتگزار را تشکیل می دهد. اسرار رهبری خدمتگزار به تدریج برای آنهاییکه به نداهای درونی خود و همچنین به صدای حقانیت و راستی گوش فرا می دهند آشکار می شود.البته با وجود این نداهای درونی، برای درک صحیح ماهیت رهبری خدمتگزار، ما باید یک تعریف روشن و جامع از آن داشته باشیم تا بتوانیم آن را اندازه گیری و سنجش نماییم که در این مقاله سعی شده است تا با ارائه یک چهارچوب مفهومی این امر محقق گردد.
  • صفحه 44
    شوخ طبعی، در حکم مغناطیسی است که همه ی گوش ها و اذهان را به خود جلب می کند. و خنده، زبانی جهانی است که وقتی کلمات از عهده بر نمی آیند، از موانع فرهنگی عبور می کند. مسلما «کوزینس» اولین کسی نبود که از شوخ طبعی به عنوان روشی مقابله ای استفاده نمود. انسان از روزی که احساس کرد اگر خودش را غلغلک بدهد خنده اش می گیرد، از این رویکرد استفاده کرده است. یونانیان قدیم، شوخ طبعی را یک فضیلت می دانستند. از جمله افلاطون معتقد بود که شوخ طبعی، پرورش دهنده ی روح و روان است و آن را به عنوان عاملی التیام بخش توصیه می کرد. از یونان باستان بود که تئاتر و از جمله کمدی شکل گرفت که تا به امروز نیز ادامه دارد. در بسیاری از مذاهب و ادیان الهی، به شوخ طبعی تاکید شده است. در واقع این صفت به عنوان دارویی التیام بخش در تمامی فرهنگ های روی زمین ریشه دوانده است، از بومیان آفریقا گرفته تا سرخپوستان آمریکا، همگی به شوخ طبعی بها می دادند. چنین به نظر می رسد که سیره مزبور و ویروسی که در اثر این پدیده نابود می شود، هر دو واگیردار هستند.بر اساس تحقیقات به عمل آمده رابطه ی مهمی میان احساسات مثبت و سلامتی وجود دارد. بنابر این توصیه می شود که برای ایجاد شادابی به هنگام مصاحبت با بستگان و دوستان و بیماران لطیفه بگویند، با آن ها مزاح کنند و آن ها را بخندانند.
  • محمدهادی عسگری، محمد طالقانی، سعیده یحیی پور صفحه 48
    هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین میزان رابطه شادخویی با عملکرد مدیران مدارس ابتدایی شهرستان لاهیجان بود، پژوهش به روش توصیفی (علی – مقایسه ای) انجام شد و تعداد 216 معلم و 108 مدیر براساس فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل دو پرسشنامه: الف) عملکرد مدیران که به ارزیابی مهارت های مدیران می پردازد و توسط معلمان پاسخ داده شده است ب) شادخویی مدیران که شامل 29 سوال پنج گزینه ای و استاندارد می باشد. داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون t استودنت تجزیه و تحلیل شدند، یافته های بدست آمده از تحقیق نشان داد که بین شادخویی مدیران و عملکرد آنها رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. و بین میزان شادخویی مدیران برحسب جنسیت تفاوت وجود دارد و میزان شادخویی در مدیران زن بیشتر می باشد، بین شادخویی مدیران برحسب سن تفاوت وجود دارد. و میزان شادخویی مدیران جوانتر و با سن پایینتر بیشتر می باشد.
    کلیدواژگان: شادخویی، عملکرد، عملکرد مدیران
  • صفحه 54
    شاید هنوز ساخت تراشه های کامپیوتری که برای ایجاد سرعت محاسباتی بالا به جای جریان الکتریسیته از نور استفاده می کن ند، تشخیص انواع سرطان و سایر بیماری های پیچیده فقط با گرفتن یک قطره خون، بهبود و اصلاح کارت های هوشمند و نمایشگرهای LCD؛ تنها یک رویا برایمان باشد و این مسائل را غیر واقعی جلوه دهد اما محققین آینده قادر خواهند بود تمام این رویاها را به حقیقت تبدیل کنند و دنیایی جدید از ارتباطات و تکنولوژی را بواسطه معجزه نانوسیم ها به ارمغان آورند.
    تا کنون با نانوساختارهای مختلفی از جمله نانولوله های کربنی، نانوذرات و نانوکامپوزیت آشنا شده ا ید؛ یکی دیگر از نانوساختارهایی که امروزه مطالعات و تحقیقات بسیاری را به خود اختصاص داده است نانوسیم ها است.
    عموما سیم به ساختاری گفته می شو د که در یک جهت (جهت طولی) گسترش داده شده باشد و در دو جهت دیگر بسیار محدود شده باشد. یک خصوصیت اساسی از این ساختارها که دارای دو خروجی می با شند رسانایی الکتریکی می با شد. با اعمال اختلاف پتانسیل الکتریکی در دو انتهای این ساختارها و در امتداد طولی شان انتقال بار الکتریکی اتفاق می افتد.
    ساخت سیم هایی در ابعاد نانومتری هم از جهت تکنولوژیکی و هم از جهت علمی بسیار مورد علاقه می با شد، زیرا در ابعاد نانومتری خواص غیر معمولی از خود بروز می ده ند. نسبت طول به قطر نانوسیم ها بسیار بالا می با شد. (L>>D) مثال هایی از کاربرد نانوسیم ها عبارتند از: وسایل مغناطیسی، سنسورهای شیمیایی و بیولوژیکی، نشانگرهای بیولوژیکی و اتصالات داخلی در نانوالکترونیک مانند اتصال دو قطعه ابر رسانای آلومینیومی که توسط نانوسیم نقره صورت می گی رد.
  • محمود صمدی لرگانی، علیرضا خلیلیان، مرضیه رجب هردویی صفحه 57
    هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین ثبات مدیریت با عملکرد مدارس شهرستانهای تنکابن و عباس آباد در سال تحصیلی 89-88 است. روش انجام پژوهش توصیفی است و جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهرستانهای تنکابن و عباس آباد در سال تحصیلی 89-88 می باشد که تعداد آنها 256 مدرسه است و با استفاده از روش نمونه گیری و جدول کرجسی مورگان تعداد 65 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه ای که هر مقطع پرسشنامه مخصوص را به خود را دارد که نمون برگ ارزیابی عملکرد مدارس است و در آموزش و پرورش موجود می باشد. داده های بدست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه (ANOVA) تجزیه و تحلیل شده اند. نتایج تحقیق نشان داد که: بین ثبات مدیریت و عملکرد مدارس رابطه وجود ندارد.
  • اکبر احمدی صفحه 64
    گسترش تجارت جهانی تغییرات سریع در الگوهای مصرف و تقاضا انقلاب در فناوری اطلاعات و همچنین افزایش در تعداد و کیفیت رقبای محلی و بین المللی در دو دهه اخیر مفهوم رقابت پذیری اهمیت ویژه ای برخودار گشته است. لذا مدل الماس گون پورتر یکی از مهمترین نظریه های ارائه شده در زمینه رقابت پذیری بین سازمان ها و عوامل مختلف بر رقابت پذیری دسته بندی و تفسیر شده است. طی سالیان متمادی فناوری تاثیر بسیار شگرفی بر توسعه روابط انسانی و پیشرفت و تمدن بشری گذاشته است. امروزه دیگر فناوری به تمامی ابعاد زندگی بشتری وارد شده و تحولات چشم گیری که همه روزه در آن صورت می پذیرد زندگی انسان ها را بیش از پیش تحت تاثیر خود قرار داده است. از این رو موفقیت دولت صنایع مختلف شرکت های خصوصی و دولتی و تک تک افراد یک جامعه به چگونگی بهره برداری و استفاده از فناوری وابسته شده است از آنجا که فناوری همواره در خلق ثروت برای کشورها نقش بسزایی ایفا کرده و سطح استاندارد و کیفیت زندگی مردم را به شدت تحت تدثیر خود قرار داده است. لذا سیاست مداران در سطوح عالی کشورها به مدیریت آن به عنوان یک عامل استراتژیک توجه دارند. فرآیند جهانی شدن به وجود آمدن سازمان تجارت جهانی و یکپارچگی بازارهای جهانی پیشرفت های سریع و بنیادین تکنولوژیک پیشرفت های جدید در زمینه فناوری اطلاعات افزایش تغییرات سریع در الگوهای مصرف و تقاضا تبیین کنترل های آلودگی محیط زیست وحفظ منابع انرژی کمبود منابع و هزینه های بالای آنها چالش هایی هستند که بنگاه ها و صنایع مختلف در عرصه تجارت و فعالیت های اقتصادی با آن رو به رو هستند و ادامه حیات آنها منوط به تصمیم گیری درست و به موقع در برابر این تغییرات است. در این میان فرآیند جهانی شدن و گسترش بازارهای مصرف و نیز افزایش تعداد رقبا و شدت رقبا باعث اهمیت بخشیدن به مفاهیمی مانند رقابت پذیری شده است.
  • صفحه 68
    حفظ نام ها، کارها و ارقام گروهی از متخصصان حافظه و نویسندگان کتابهای مرتبط با اختلالات حافظه برای تقویت قدرت ذهن افرادی که به شدت درگیر روزمرگی شده اند پیشنهادات جالب توجه و گاه عجیبی دارند. محققان می گویند فراموش کردن یکی از نشانه های درگیری های ذهنی فراوان در زندگی روزمره انسانها است. اگر به یاد ندارید عینک خود را کجا گذاشته اید، یا نام هم کلاسی جدیدتان کلا از ذهن شما پاک شده، نشانه های مشغولیت شدید روزمره است که باعث می شود از میزان توجه فرد نسبت به موارد کم اهمیت کاسته شود. به این شکل زمانی که توجه کافی وجود نداشته باشد حافظه هایی که شکل می گیرند چندان قدرتمند نبوده و فرد برای احیا یا به یاد آوردن آنچه مثلا به خاطر سپرده دچار مشکل خواهد شد. کلید حل این مشکل متناسب نگه داشتن حافظه است. به گفته «هری لوراین» نویسنده کتاب «حافظه نامحدود: اسراری ساده برای جوان نگاه داشتن ذهن» ما بدن خود را تمرین می دهیم تا متناسب نگه داریم اما اگر در بدنی سالم توانایی های ذهنی مناسب وجود نداشته باشد، تمامی زحمات به باد رفته است. شیوه های زیادی برای به یاد سپردن موارد عادی روزمره وجود دارد، می توان آنها را یادداشت کرد، یا به لیستهای برنامه ریزی ابزارهای الکترونیکی مانند بلک بری یا آی-پد سپرد، اما در صورتی که دسترسی به این تجهیزات الکترونیکی و غیر الکترونیکی وجود نداشته باشد و یا در صورتی که فردی بخواهد بدون وابستگی به این تجهیزات، ذهن خود را قوی کند می تواند از راه حلهایی که توسط متخصصان حافظه پیشنهاد شده اند استفاده کند.
  • صفحه 70
    خلاقیت به معنای خلق و آفرینش اندیشه ها، ایده ها، افکار نو و بدیع، متفاوت نگریستن به امور، عبور از مرز دانسته های محدود به حیطه نادانسته های نامحدود و کشف و ابداع راه حل های جدید برای حل یک مساله است.
    خلاقیت، تشخیص و بیان مساله و ارائه راه حل های جدید برای آن است.
    مهم ترین مساله بعد از تشخیص خلاقیت در کودکان، حفظ و چگونگی پرورش آن است. باید انگیزه ذاتی خلاقیت، پرورش پیدا کند. بهترین روش برای حفظ خلاقیت در کودکان این است که به آنها کمک کنیم تا استعدادها و مهارت ها و علایق شان به یکدیگر مرتبط شود. درک و شناخت انگیزه درونی مرحله بسیار مهمی برای تشویق خلاقیت در کودکان است. باید زمینه ایجاد خلاقیت یعنی لذت و رضایت خاطر را در کودکان فراهم کنیم. یادآوری شایستگی ها و ایجاد استقلال برای تصمیم گیری در کودکان، موجب بروز خلاقیت در آنان می شود. کودکان از فعالیت هایی که احساس مسلط بودن به آن دارند، بیشتر لذت می برند و اگر احساس کنند که کار متعلق به آنهاست، بیشتر روی آن وقت می گذارند.
  • علی پایندانی صفحه 72
    اثرات تهیه کشت مخمر و تهیه آنزیمهای تجزیه کننده فیبر (محتوی سلولاز و زیلاناز) بر ویژگی های تخمیر آزمایشکاهی کاه برنح، کاه جو، علوفه ذرت و علف سبز علوفه ذرت با استفاده از یک روش تولید گاز در آزمایشگاه آزمایش انجام شد. چهار سطح از کشت مخمر و مکمل های آنزیمهای تجزیه کننده فیبر (به ترتیب 0، 5/2، 5 و kg/g 5/7 کاه DM) در یک آرایش فاکتوریل 4×4 آزمایش شدند. تکمیل کشت مخمر تولید گاز انباشته (GP) که برای 48 ساعت نگهداشته شده، حداکثر نظری تولید گاز (A)، میزان تولید گاز (B)، NOMD، و ناپدید شدن OM آزمایشگاهی (IVOMO) را افزایش داد و زمان تاخیر (LAG) برای هر نوع کاه را کاهش داد. تکمیل آنزیمهای تجزیه کننده فیبر به افزایش GP، A، B، LCA به تاخیر افتاده از تولید گاز، و IVDMD افزایش یافته و IVOMD برای 4 نوع کاه غله با اهمیت این تاثیر وابسته به سطح آنزیمهای تکمیل شده گرایش داشت. میان آنزیمهای تجزیه کننده فیبر و مخمر برهم کنش های مهمی برهمل پارامترهای تولید گاز درون آزمایشگاه، IVDMD و IVAMD هر نوع کاه وجود داشتند. نتیجه این تحقیق نشان داد که کاربرد فرآورده آنزیمهای تجزیه کننده فیبر و کشت مخمری تواند تخمیر تولید گاز کاه های عله آزمایشگاهی را بهبود بخشد.
    کلیدواژگان: بز، تولید گاز آزمایشگاهی، مایع شکمبه، قابلیت هضم آزمایشگاهی
  • صفحه 74
    وجود کلسیم برای انجام بسیاری از اعمال بدن ضروری است؛ مثل تنظیم ضربان قلب، انتقال پیام های عصبی، تحریک ترشح هورمون ها، انعقاد خون و مهمتر از همه ساخت استخوان های بدن و حفظ سلامتی آنها. کلسیم در بسیاری از موادغذایی وجود دارد و به علت اینکه بدن قادر به ساخت آن نیست، بایستی به مقدار کافی از راه غذا دریافت شود. حتی بعد از تکمیل و توقف رشد طولی استخوان های بدن(یعنی بعد از دوران رشد) بایستی به مقدار لازم دریافت شود، زیرا از راه های مختلفی از بدن دفع می شود؛مثلا از طریق عرق، ریزش مو، تجدید پوست و ناخن، ادرار و مدفوع. کلسیمی که در طی روز از بدن دفع می شود، بایستی از طریق غذا دوباره تامین شود.منابع غذایی کلسیم عبارتند از: شیر، ماست، پنیر و سایر مواد لبنی، ماهی مثل ماهی آزاد، ماهی تن و ساردین، بادام، کشمش، سبزیجاتی مثلروناس، اسفناج، کلم، کلم بروکلی، جعفری. وقتی کسی نتواند از طریق غذا به مقدار کافی کلسیم را برای رفع نیازهای خود دریافت کند، از کلسیم موجود در استخوان ها (منبع ذخیره کلسیم) استفاده می کند که باعث کاهش استحکام استخوان ها می شود. چنین فردی نیاز به دریافت مکمل کلسیم یا غذاهای غنی شده با کلسیم دارد.اینکه به چه مقدار مکمل کلسیم نیاز داریم تا کمبود آن را جبران کنیم، بستگی به مقدار دریافت آن از غذاهای مختلف دارد.کلسیم موجود در طبیعت به شکل ترکیب با سایر مواد وجود دارد. ترکیبات مختلفی از کلسیم در مکمل های آن وجود دارد؛ مثل کربنات کلسیم، سیترات کلسیم و فسفات کلسیم.هرکدام از این ترکیبات، مقادیر متفاوتی از کلسیم را دارا هستند.* نکته مهم: برای اطلاع از میزان کلسیم خالص موجود در مکمل، حتما برچسب آن را بخوانید تا متوجه شوید برای رفع نیازتان باید چه تعداد قرص مصرف کنید. بسیاری از افراد سئوال می کنند چه نوع مکمل کلسیمی را باید مصرف کنند؟
  • منصور صادقی مال امیری، حمیدرضا فلاح صفحه 76
    جهان امروز عرصه تلاطم و تغییر و سیالیت مداوم است. سازمانها در چنین محیطی برای بقا و بالندگی و رقابت با سازمان های مشابه نیاز به خلاقیت و نوآوری دارند. برای ایجاد خلاقیت در سازمانها عوامل متعددی وجود دارد.
    با توجه به اینکه جهان معاصر در عرصه فن آوری اطلاعات می باشد؛ یکی از مهمترین مولفه های ایجاد خلاقیت سازمانی بهره گیری از سیستم های اطلاعاتی (IS) می باشد. این پژوهش با هدف بررسی و شناخت تاثیر متغیرهای سیستم های اطلاعاتی بر خلاقیت؛ با رویکرد اکتشافی و با بهره گیری از روش تحلیل محتوا انجام گرفته است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که متغیرهای هفتگانه سیستم های اطلاعاتی شامل: «سیستمهای پردازش عملیات»؛ «سیستمهای اطلاعات سازمانی»؛ «سیستمهای اطلاعات مدیریت»؛ «سیستمهای پشتیبان تصمیم گیری»؛ «سیستمهای اطلاعات اجرایی»؛ سیستمهای کمک آموزشی«و سیستمهای هوش مصنوعی بر خلاقیت تاثیر مستقیم و مثبت دارند.
    کلیدواژگان: سیستم های اطلاعاتی، خلاقیت، اطلاعات مدیریت، هوش مصنوعی، پشتیبان تصمیم گیری، پردازش عملیات
  • صفحه 84
    افرادی که دقت بالایی دارند معمولا حافظه قوی تری نیز دارند. نکته مهمی که در این پست قصد اشاره به آن را دارم اینست که با تقویت دقت شما خواهید توانست خودتان را بگونه ای تربیت نمایید که به طرز صحیح از حواس خود برای دریافت اطلاعات استفاده نمایید. خیلی ساده عرض کنم: خوب ببینیم، خوب بشنویم، خوب لمس کنیم، خوب ببوئیم و بچشیم. به همه چیز خوب دقت کنیم و براحتی از کنار هر چیز نگذریم.در این بین نکته حائر اهمیت نقشی است که حواس مختلف دریاد گیری دارند. بررسی ها نشان داده که 75 درصد اطلاعاتی که ما کسب میکنیم از طریق حس بینایی است، 13 درصد یادگیری از طریق کاربرد حس شنوایی، 6 درصد یادگیری از طریق کاربرد حس لامسه، 3 درصد یادگیری از طریق کاربرد حس بویایی و 3 درصد یادگیری از طریق کاربرد حس چشایی صورت می گیرد. یعنی بخش عمده ای از اطلاعات ما وابسته به بینایی و شننوایی است. یکی از شایع ترین مشکلها، عدم تمرکز حواس در اماکنی است که در آنها حضور داریم. پس باید در پرورش این دو حس سرمایه گذاری بیشتری را انجام دهیم. عوامل متعددی در تقویت 2 حس برتر شما دخیل هستند. سلامت این دو کانال ورودی اطلاعات از مهم ترین این عوامل است. تغذیه مناسب، رعایت بهداشت در این میان بسیار قابل تامل است. اولین پیشنهاد اینست که تنها به آنچه که برای شما مهم است دقت نکنید! به همه چیز دقت داشته باشید. در مورد تقویت بینایی اهمیت ویژه ای به اصل مشاهده از کل به جز داشته باشید. اول نگاه کلی و سپس توجه به جزئیات را بشدت مورد توجه قرار دهید. شما بار ها مطالعه کرده اید. اینبار جملات و کلماتی را که می بینید را اینگونه ببینید. دقت در حواس موجب تقویت حافظه شما خواهد شد. بار ها دیده شده است افرادی را که بطور مداوم کار تکراری ای را انجام می دهند اما وقتی از انها درباره یک گزینه جزئی سوال می شود با مشکل مواجه شدند! ورزش تنیس و سایر ورزش های مشابه که نیاز به پیگیری حرکات دارد در تقویت بینایی شما بسیار مفید است.اما برای شنوایی پیشنهاداین است که همچون بینایی جزئیات انچه میشنوید را بیشتر مورد توجه قرار دهید. مثلا وقتی موسیقی گوش میکنید اینبار با دقت بیشتر به جزئیات آن مانند نوع موسیقی، ابزار های سازنده آن، زیر و بم ها و... توجه کنید. پس از مدتی توانایی شما مشخصا بالا خواهد رفت. در گام های بعدی وقتی مثلا در مورد موسیقی خاصی مطالعه میکنید حافظه شما چگونه به یادگیری شما کمک خواهد نمود. اگر موضوعی که بگوشتان میخورد برایتان جالب نیست نگویید بس است بلکه بگویید” شاید چیزی برای من داشته باشد”. پس خوشبینانه گوش دهید! تا می توانید از synesthesia (توانایی ترکیب حواس) بهره ببرید. ترکیب حواسی چون بینایی موجب پیش بینی، تلخیص، ارزیابی و سنجیدن اطلاعات دریافت شده میشود. یادداشت برداری نیز از تکنیک های کمک کننده به شنوایی شما است. تا میتوانید از گوش های خود کار بکشید. این موضوع نه تنها مشکلی ایجاد نمیکند بلکه گوش های شما را از تنبلی دور میکند. لازم نیست صدای تلویزیون را بلند کنید.
  • صفحه 87
    کاوشگر فرآیند ها می تواند جایگزین Task Manager باشد و یا شانه به شانه آن کار بکند، ولی در هر صورت کاربران حرفه ای باید آنرا داشته باشند. عموما از آن به عنوان جایگزین Task Manager در هر سیستمی استفاده می شود، این برنامه نیازی به نصب ندارد. موقعی که شما کاوشگر فرآیند ها را اجرا می کنید، شما نمای درختی، فرایند ها را خواهید دید. آنها ساختار ظاهری تکثیر، فرایند ها هستند، ولی شما می توانید با کلیک بر روی سر ستون ها نحوه مرتب سازی این مکان ها را تغییر بدهید. در بخش بالایی پنجره چهار نمودار وجود دارد: تاریخچه میزان استفاده cpu، تاریخچه بایت های ورودی/ خروجی و تاریخچه حافظه فیزیکی.کلیک بر روی هر کدام موجب بزرگ شدن نمای پنجره آن می گردد که با زبانه Performance در Task Manager یکسان است اما با یک سطح از جزئیات و بینش داخلی که چه برنامه های در حال انجامند که در Task Manager حتی به آن اشاره ای نیز نمی کند.با دوبار کلیک بر روی نام یک فرآیند، پنجره ای شگفت انگیز با یک سری جزئیات باز می شود: نخ هایی که فرآیند اجرا کرده(و پشته های مربوط به هر نخ)،که هر کدام می تواند متوقف شده یا از بین رفته باشند، و مجوز های آنها، دسترسی ها آنان به شبکه، برنامه هایی را که اجرا کرده اند، حتی تغییر یک رشته متنی بر روی تصویر برنامه بر روی دیسک و یا کپی آن در حافظه اصلی. فرآیند یا کل ساختار درختی آن می تواند از بین برود، متوقف شود، ادامه پیدا کند یا صفحاتش و یا اولویت هایش به صورت دستی دستکاری شود اگر پنجره فرآیندی در پشت چیزی دیگر مخفی شده باشد و شما نیاز داشته باشید که آنرا به زور جلو بیاورید.شما همچنین می توانید بخش مربوط به اطلاعات هر فرآیند را فعال کنید یا غیر فعال نمائید،با اشاره به پنجره مخصوص هر فرآیند آنرا در لیست پیدا کنید و یا نام آنرا در میان فرآیند های در حال اجرا جستجو کنید.