فهرست مطالب

نشریه مهندسی عمران
سال چهل و هفتم شماره 2 (پاییز 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/08/13
  • تعداد عناوین: 7
|
  • شهاب علیزاده، محمد مهدی سالاری راد، میرزا آقا محمدی صفحات 1-10
    کلسیناسیون آلونیت موجب افزایش قابلیت انحلال آن در اسیدها و بازها می شود. این فرایند شامل دو مرحله اصلی دی هیدروکسیلاسیون و دی سولفوراسیون است. در این تحقیق پس از خواص سنجی کانسنگ آلونیت هفت صندوق، سینتیک دی هیدروکسیلاسیون و دی سولفوراسیون آن بررسی شد. بر اساس نتایج ترموگراویمتری و افت وزنی، دی هیدروکسیلاسیون آلونیت در دمای C ̊508 تا C ̊577 درجه سانتی گراد و دی سولفوراسیون آلونیت در دمای بالاتر از C ̊680 اتفاق می افتد. آزمایش های کلسیناسیون نشان دادند که نرخ واکنش دی هیدروکسیلاسیون و دی سولفوراسیون با افزایش درجه حرارت افزایش می یابد. مدل سازی سینتیکی با استفاده از مدل های مختلف انجام شد. با استفاده از رگرسیون خطی و محاسبه انحراف استاندارد نرمال شده، نشان داده شد که مدل آورامی بهترین برازش را با داده های سینتیکی دارد. مرتبه واکنش در هر دو مرحله کلسیناسیون کمتر از یک (1 < n) و مقدار انرژی فعال سازی دی هیدروکسیلاسیون و دی سولفوراسیون به ترتیب kJ.mol-1 117 و kJ.mol-1 215 تعیین شد. بر اساس مقادیر مزبور ساز و کار کنترل شیمیایی این واکنش ها تایید شد.
    کلیدواژگان: آلونیت، دی هیدروکسیلاسیون، دی سولفوراسیون، سینتیک، کنترل شیمیایی
  • عباس ارجمندنوشهر، غلامرضا نوری، رامین صادقی صفحات 11-22
    تهیه طیف طرح ویژه ساختگاه برای ساختگاه هایی متشکل از آبرفتها و همچنین طراحی سازه های بلند و سازه های خاص ضروری می باشد. به دلیل قرارگیری شهر اردبیل و گسترش آن بر روی آبرفت و همچنین توسعه ساخت سازه های بلند و با اهمیت زیاد در مرکز شهر، بررسی و تهیه طیف ویژه ساختگاه لازم می باشد. با توجه به اطلاعات ژئوتکنیکی که از حفر گمانه های عمیق تا 40 متر و انجام آزمایشهای ژئوتکنیکی در نقاط مختلف شهر وجود داشت، در این مقاله ضمن انجام تحلیل خطر احتمالاتی، طیف ویژه ساختگاه برای محدوده مرکزی شهر اردبیل تهیه گردیده است. براساس توزیع گمانه های حفر شده، محدوده مرکزی شهر به 15 ناحیه با مساحت یک کیلومتر مربع تقسیم شده است. با انجام تحلیل خطر احتمالاتی شتاب مبنای 0.32g برای زمینلرزه های با دوره بازگشت 475 سال بدست آمد که 6 درصد بیشتر از مقدار پیشنهادی آیین نامه 2800 می باشد. همچنین طیف طرح برای هر ناحیه در محدوده مورد نظر از سه روش تحلیل پاسخ زمین، تحلیل آماری زمینلرزه های مختلف و طیف خطر یکنواخت حاصل از تحلیل خطر احتمالاتی محاسبه گردید. با استفاده از اطلاعات ژئوتکنیکی، نوع خاک در مناطق مختلف مرکز شهر تعیین گردید که براین اساس، خاک بیشتر مناطق مرکزی شهر دارای طبقه بندی نوع III برحسب تقسیم بندی آیین نامه 2800 می باشد. مقایسه مقادیر طیفی بدست آمده با طیف طرح استاندارد آیین نامه زلزله 2800 نشان داد که در ناحیه شتاب ثابت، طیف طرح ویژه ساختگاه بطور متوسط باندازه 25 درصد بیشتر از مقادیر طیف طرح استاندارد می باشد که می بایست مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: طیف طرح ویژه ساختگاه، تحلیل خطر احتمالاتی، تحلیل پاسخ زمین، طیف خطر یکنواخت، تحلیل آماری
  • محمد مهدی ملاولی، اصغر وطنی اسکویی صفحات 23-31
    با توجه به سبک بودن و عایق بودن و مقاومت بالا در مقابل عواملی مانند آتش سوزی بلوک های سبک بتنی هوادار اتو کلاو شده(AAC -Autoclaved Aerated Concrete)، استفاده از آن روز به روز بیشتر می شود. در این تحقیق رفتار دیوارهای بتن سبک هوادار مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا آزمایش فشاری و برشی بر روی عناصر تشکیل دهنده دیوار، ملات و بلوک، صورت گرفت سپس سه نمونه دیوار با ابعاد 25×120×120 سانتی متر تحت بارگذاری قطری قرار گرفت با توجه به ملات مخصوص به کار رفته، لغزشی بین ملات و بلوک ها رخ نداده و شکست ها در بلوک ها ایجاد شد و به دلیل رفتار ترد این نوع بتن شکست رخ داد.
    کلیدواژگان: AAC، آزمایش کشش قطری، مقاومت برشی، ساختمان مصالح بنایی
  • بهنام مهرکیان، آرش بهار، علی چایی بخش صفحات 33-50
    برای بیان رفتار غیرخطی میراگرهای MR بعنوان ابزارهای تثبیت شده ی نیمه فعال در کنترل ارتعاشات، مدل های مختلفی ارائه شده که در دو عرصه محاسبات سخت و نرم قابل دسته بندی هستند. اما تنها برخی قادرند از ویژگی های هیستریک و بشدت دینامیکی میراگرهای MR بصورت مستقیم و معکوس، که یک خصیصه ی اصلی کنترلی است، بخوبی تقلید کنند؛ بطور دقیق تر، انتخاب یک مدل باکیفیت و معکوس پذیر نقش مهمی در کنترل نیمه فعال ایفا میکند، که تا کنون بصورت خاص مورد توجه قرار نگرفته است. ازینرو در این پژوهش ابتدا تعدادی از بهترین مدل های ارئه شده ی محاسبات سخت (پارامتری) میراگر MR انتخاب و توسط بهینه سازی ژنتیکی تحت شرایط برابر شناسایی میشوند. دوم، بوسیله ی روش های محاسبات نرم دو مدل فازی- ژنتیک و عصبی- فازی ساخته میشوند. سپس یک مدل شبه استاتیکی ارائه شده، که بر خلاف مدل های دینامیکی دقیق کنونی، بدون معادله دیفرانسیل و وارون پذیر است. سرانجام، تمامی مدل ها در معرض زلزله های فیلترشده ی ایرانی و خارجی مقایسه میشوند. در کلیه مراحل، داده های آزمایشگاهی با بکارگیری یک برنامه ی معیار مجهز به میراگرهای بزرگ مقیاس MR ارائه شده توسط انجمن مهندسین عمران آمریکا (ASCE)، تولید میشوند. مقایسه ها دو نتیجه بهمراه دارند: مدل فازی- ژنتیکی دقیق تر از مدل های محاسبات سخت است و مدل ارائه شده موثرتر از مدل های دینامیکی عمل میکند، زیرا نه تنها دارای دقت مطلوب و سرعت بمراتب بالاتر بوده، بلکه بسادگی وارون پذیر است.
    کلیدواژگان: مدل های میراگر MR، برنامه ی مرجع، بهینه سازی، الگوریتم ژنتیک، فازی، مدل شبه استاتیک، زلزله، مقایسه
  • یاسر جعفریان، علی قربانی، سیاوش سلامت پور، سینا سلامت پور صفحات 51-65
    نتایج آزمایش های سه محوری زهکشی شده و زهکشی نشده مختلفی که در شرایط همسان و ناهمسان بر روی نمونه های بازسازی شده ماسه بابلسر انجام شده است ارائه می شوند. این نوع ماسه در بخش عمده ای از نوار ساحلی دریای مازندران که شرایطی نظیر خاک ماسه ای بد دانه بندی شده، لرزه خیزی و بالا بودن سطح آب زیرزمینی را دارا می باشد احتمال بالایی از وقوع پدیده روانگرایی در این منطقه را خاطر نشان می نماید. با توجه به حجم بالای ساخت و سازهای شهری بر روی این ماسه، شناخت پارامترهای مکانیکی آن در چارچوب مفهوم حالت پایدار و استعداد روانگرایی بسیار حائز اهمیت است. از پارامتر حالت به عنوان توصیف کننده ای مناسب برای بیان رفتار خاک های درشت دانه در تراکم ها و تنش های اولیه مختلف استفاده شده است. داده های آزمایش ها برای بررسی مقاومت حالت پایدار و استعداد روانگرایی این نوع ماسه با در نظر گرفتن تراکم های نسبی و تنش های موثر اولیه مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج نشان می دهند که همبستگی بسیار منطقی میان فشار آب حفره ای اضافی و پارامترهای حالت وجود دارند. همچنین ناهمسانی تنش اولیه تاثیر قابل توجهی بر تغییرات حجم و فشار آب حفره ای ایجاد خواهد نمود. این در حالیست که خط حالت پایدار برای نمونه های زهکشی شده و نشده در حالت تحکیم همسان و ناهمسان، خطی یکتاست.
    کلیدواژگان: آزمایش سه محوری استاتیکی، حالت پایدار، همسان و ناهمسان، پارامتر حالت، استعداد روانگرایی
  • رضا امینی آهی دشتی، عبدالحسین حداد صفحات 67-76
    ضریب عکس العمل بستر (Ks) رابطه مفهومی بین فشار وارد بر خاک و تغییر شکل ناشی از آن است که به طور گسترده در طراحی انواع شالوده استفاده می شود. مقادیر Ks با استفاده از پارامترهای ذاتی خاک مانند مدول الاستیسیته (سختی خاک)، Es و نسبت باربری کالیفرنیا (CBR) برآورد می گردد. سختی خاک در کرنش های کوچک (Gmax) از پارامترهای اساسی خاک است و می تواند برای انواع خاک ها و تحت بارهای استاتیک و دینامیک استفاده شود. ارزیابی مستقیم سختی حداکثر و یا سختی در کرنش های کوچک، بسیار دقیق تر و قابل اعتمادتر از سختی اندازه گیری شده با استفاده از روابط همبستگی یا آزمون های آزمایشگاهی است. در این مقاله، بر مبنای مقادیر سختی لایه های خاک در کرنش های کوچک و با استفاده از تئوری الاستیسیته، رابطه ای برای برآورد ضریب عکس العمل بستر ارائه گردیده است. به منظور بررسی درستی روش پیشنهادی، نتایج آزمون های بارگذاری به همراه داده های آزمون های ژئوفیزیک لرزه ای در محل و نتایج آزمون های نفوذ در چند ساختگاه جمع آوری شد و مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج حاصل از بررسی ها نشان می دهد که رابطه پیشنهادی در این مقاله می تواند برای برآورد ضریب عکس العمل بستر استفاده شود و نسبت به روش های متداول از دقت بالاتر و خطای کمتری برخوردار است.
    کلیدواژگان: خاک های دانه ای، سختی کرنش کوچک، شالوده سطحی، مدول الاستیسیته
  • جعفر شهریورقوزوللو، یونس شکاریان، بهرام رضایی، فاطمه مومنی مطلق، محمدرضا اصلانی صفحات 81-89
    زبری سطح ذرات نقش بسیار مهمی در فرآیندهای فرآوری مواد معدنی دارد. از این رو شناخت ارتباط بین زبری سطح ذرات با پارامتر ابعاد و اندیس کار، مهم است. در این پژوهش، نمونه پیریت، باریت و کوارتز به ترتیب با اندیس کار 73/4، 93/8 و 57/13kwh/st مورد بررسی قرار می گیرد. نتایج حاصل از اندازه گیری زبری سطح ذرات نشان می دهد که با کاهش ابعاد ذرات، زبری ذرات نیز، کاهش می یابد. همچنین در تمامی محدوده های ابعادی زبری سطح باریت، بیشتر از پیریت و پیریت بیشتر از کوارتز به دست آمد، که نشان از کاهش زبری سطحی ذرات با افزایش اندیس باند دارد. بیشترین زبری ذرات برای باریت، پیریت و کوارتز در محدوده ابعادی 147+177- میکرون رخ داد، که به ترتیب معادل 41/193، 63/84 و 09/23)بی بعد) است.
    کلیدواژگان: زبری سطح، اندیس کار، ابعاد ذرات، مدلسازی
|
  • Pages 1-10
    Solubility of alunite increases in acids and bases by calcinations. This process includes two main steps which are dehydroxylation and desulphuration. In this paper, after characterization of Haft Sandogh alunite ore, kinetics of dehyroxylation and desulphuration were studied. According to the results of thermogravimetric and weight loss, dehydroxylation of alunite occurs at 508 to 577˚C and desulphuration takes place at temperatures above 680˚C. It was observed that the dehydroxylation and desulphuration reaction rates increased with increasing temperature. Different kinetics models were used to evaluate kinetics data. By regression analysis and normalized standard deviation (NSD), the Avrami model was found to give the best fit to kinetic data. The reaction rate of both calcination processes were found to be less than one (i.e., n<1). This finding along with the high activation energy value (i.e., 117.4 kJ mol-1 for dehydroxylation and 215.4 kJ mol-1 for desulphuration) indicate that both reactions are controlled by chemical mechanism.
    Keywords: Alunite, Dehydroxylation, Desulphuration, Kinetics, Chemical control
  • Pages 11-22
    Preparation of site-specific spectra for alluvium and design of tall and special structures are needed. Due to placement of the city of Ardabil on the alluvium and developing of construction in the central part of the city، preparing of site-specific design spectra is inevitable and worthwhile. In this paper، according to the geotechnical boreholes and tests to a depth of 40 meters in different parts of the city، beside probabilistic risk analysis، site- specific spectra for central part of the city are developed. Based on the distribution of boreholes، the area is divided into 15 districts، with an area of one square kilometer. Through the probabilistic risk analysis، design acceleration of 0. 32g is obtained for earthquakes with a return period of 475 years، which is 6 % higher than that proposed by Building Design Codes for Earthquakes - Standard 2800. Design spectra are obtained using three methods of ground response analysis، statistical analysis of different earthquakes and uniform hazard spectra. Using the data from geotechnical measurements، soil types in the different areas of the city center is designated. The soil types in the most parts of studied area are classified as type III of the standard 2800 classification. Comparison of the obtained spectrum with the proposed spectrum of standard 2800، showed that in the range of constant acceleration، the values of site-specific design spectra is 25 % higher than those proposed by the standard 2800.
    Keywords: Site, specific spectra, PSHA, Site response analysis, uniform hazard spectra, Statistical analysis
  • Pages 23-31
    Due to many advantage of Autoclaved Aerated Concrete (AAC) such as lightweight, low thermal conductivity and fire resistance its usage is increasing day by day. In this paper first the compressive and shear strength of mortar and blocks was given then the result of three wall specimens with dimensions 120 × 120 ×25 cm under diagonal loading was studied. In spite of suitable shear resistant of mortar, sliding did not occur at mortar/blocks interface. In all wall specimens, failure occurred on the blocks because block's shear resistance is less than mortar.
    Keywords: AAC, diagonal tension tests, the shear strength of mortar, AAC masonry wall
  • Pages 33-50
    To describe nonlinear behavior of MR dampers as established semi-active devices employed to control vibrations, various models have been proposed which could be classified in hard and soft computing fields. However, only some could mimic hysteretic and highly dynamic characteristics of MR dampers appropriately directly and inversely which is a principle control attribute; more precisely, choosing a qualified invertible model plays a prominent role in a semi-active control, which has not come into sharp focus so far. Thus in this article, first, some best-proposed hard computing (parametric) MR damper models are chosen and identified by genetic optimization under the same conditions. Second, two fuzzy-genetic and neuro-fuzzy models using soft computing techniques are constructed. Then a pseudo static model is proposed, which unlike to accurate dynamic models, have no differential equations and is invertible. Finally, all models subjected to filtered Iranian and foreign earthquakes would be compared. During all phases, experimental data is generated utilizing a benchmark program equipped with large-scale MR dampers, which is proposed by American Society of Civil Engineering (ASCE). Comparisons bring two
    Results
    the fuzzy-genetic model is more precise than hard computing ones; and the proposed model performs more effectively than dynamic ones, as it not only demonstrates desirable accuracy and much higher rate, but could easily be inverted.
    Keywords: MR Damper Models, Benchmark Program, Optimization, GA, Fuzzy, Pseudo Static, Earthquake, Comparison
  • Pages 51-65
    In this study, several drained and undrained triaxial tests were conducted on the reconstituted samples of Babolsar sand under isotropic and anisotropic consolidation. This sand is widely distributed over the southern bank of Caspian Sea. The tests data have been analyzed in order to investigate the steady state strength and liquefaction susceptibility of this sand within a wide range of initial relative density and principal effective stresses. It is shown that the initial stress anisotropy can profoundly affect the potential of volume change and pore pressure generation. The steady state line, however, remains identical for the isotropically and anisotropically consolidated specimens. It is shown that there exists reasonable correlation between peak values of excess water pore pressure and the corresponding state parameters.
    Keywords: Static triaxial test, steady state, isotropic, anisotropic, state parameter, susceptibility liquefaction
  • Pages 67-76
    Subgrade reaction modulus (Ks) is a conceptual relationship between soil pressure and deflection, which is widely used in structural analysis of various foundations. Values of Ks are assessed by relating them to intrinsic parameters of soil such as elastic modulus (Es) and California bearing ratio (CBR). The small-strain stiffness (Gmax) is a fundamental soil parameter, applicable to all types of geomaterials for static and dynamic loading. In-situ direct estimation of maximum stiffness or Gmax of soil are more accurate and reliable than the stiffness derived from resistance-based correlation or laboratory tests. This paper has provided a new method to estimate Ks based on Gmax. In order to validate the proposed method, results of the survey of loading tests and seismic geophysical tests of several sites were evaluated and compared. The results indicated that the proposed method in this study could be effectively used to predict the Ks of granular soils. This is much more accurate than the predictions of conventional methods.
    Keywords: Granular Aoil, Small, Strain Stiffness, Surfacial Foundation, Modulus of Elasticity
  • Pages 81-89
    Morphology properties, such as surface roughness, have a very important role in the minerals processing. Thus, understanding the relationship between surface roughness of the particles and their Bond work index is important. In this study, pyrite, barite and quartz with the work index of 4.73, 8.93 and 13.57 kwh/st are examined respectively. Results showed that with decreasing of particle size, particle roughness increased. Also surface roughness in the all size ranges is as following: barite> pyrite> quartz. Consequently surface roughness of the particles decreases with increasing of their bond index. Maximum particles roughness for barite, pyrite and quartz occurred in range of +177- 147 microns, that are equivalent to 41/193, 63/84 and 09/23 (dimensionless), respectively.
    Keywords: surface roughness, word index, particles size