فهرست مطالب

کشتیرانی و فناوری دریایی - سال سوم شماره 2 (پیاپی 4، تابستان 1394)

مجله کشتیرانی و فناوری دریایی
سال سوم شماره 2 (پیاپی 4، تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/05/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • متین خالقی*، علیرضا صفاهیه، احمد سواری، بابک دوست شناس، فریدون عوفی صفحات 5-16
    از آن جایی که ستاره های دریایی جایگاه مهمی در زنجیره غذایی دریا دارند و پراکنش گونه های مرتبط را کنترل می کنند، بررسی تراکم و پراکنش آن ها در درک بیشتر ساختار جوامع دریایی اهمیت دارد. بنابراین در این مطالعه ساختار اکولوژیکی ستاره دریایی Aquilonastra burtonii در طول سواحل خلیج چابهار طی یک دوره زمانی از آبان ماه 1387 لغایت شهریورماه 1388 بررسی گردید. نمونه برداری هر دو ماه یک بار به هنگام جزر کامل از 5 ایستگاه انتخابی به صورت تصادفی و به وسیله پرتاب کوادرات m1×m1 صورت گرفت. نمونه های جمع آوری شده، شمارش و شناسایی گردیدند و سپس تراکم و پراکنش و پایداری آن مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که گونه A.burtonii بیشترین فراوانی را در تیرماه(ind.m-2 85/1± 02/5) و کمترین فراوانی را در اسفندماه(ind.m-2 12/1± 79/2) داشته است. نتایج حاصل از شاخص پراکندگی و پایداری نشان داد که پراکنش گونه A.burtonii بیشتر تصادفی و گاها تجمعی می باشد و تنها در اردیبشهت88 گونه دائمی بوده و در سایر ماه ها گونه رایج بشمار رفته است. در کنارک نمونه ای از این گونه ستاره دریایی مشاهده و شناسایی نگردید
    کلیدواژگان: Aquilonastra burtonii، تراکم، پراکنش، پایداری، خلیج چابهار
  • محی الدین احراری رودی*، محمد دربازی صفحات 17-28
    اقیانوس شناسی یکی از رشته های تخصصی علوم پایه دریایی است که مطالعه آبها و اقیانوس ها را از جنبه های زمین شناسی دریا، زیست شناسی دریا، فیزیک و شیمی دریا بر عهده دارد. یکی از شاخه های مهم دانش اقیانوس شناسی علم کاربردی زمین شناسی دریاست که به بررسی ماهیت ویژگی های غیرزیستی حوضه های آبی و ماهیت بستر اقیانوس ها می پردازد. زمین شناسی دریایی با توسعه تجهیزات و ابزارهای پیشرفته مطالعات دریایی مانند اختراع وسیله های خیزان بر روی بستر دریا با توان فیلمبرداری از کف روز به روز گسترش یافته است. این پیشرفتها باعث بالا رفتن سطح اطلاعات جهت بهره برداری از منابع غیر زنده دریاها، ارزیابی کف اقیانوس ها به منظور احداث سکوهای نفتی دریایی، شناخت مورفولوژی بستر، شناسایی و ارزیابی مخاطرات دریایی، شناخت راهکارهای مناسب جهت جلوگیری یا کاهش صدمات این مخاطرات می شود. در این تحقیق سعی شده است تا با معرفی  تعدادب از تجهیزات و ابزار مطالعاتی، روش های جمع آوری داده های زمین شناسی دریایی و ارتباط آنها با شاخه های سه گانه دیگر، نقش زمین شناسی دریا را در گسترش و توسعه مطالعات اقیانوس شناسی تشریح گردد
    کلیدواژگان: اقیانوس شناسی، زمین شناسی دریا، تجهیزات زمین شناسی دریا
  • اسماعیل شفیع زاده*، محمدرضا نگهداری، حسین دلایلی دلایلی صفحات 29-43
    امروزه بیش از 80 درصد انرژی های تولیدی در جهان از سوخت های فسیلی بدست می آیند. یکی از منابع مهم انرژی، دریاها و آبها می باشند که در صورت وجود آبهای وسیع در یک کشور و بهره برداری از آنها، منبعی موثر در تولید انرژی خواهد بود. امواج دریا از منابع مهم تولید انرژی هستند که با استفاده از تکنولوژی و وسایل مدرن می توان آن را به انرژی مورد نیاز جهت مصارف مختلف تبدیل نمود. در این مقاله نیز با بهره گیری از این موضوع، به طراحی و ساخت وسیله ای می پردازیم که بتوان از انرژی حاصل از امواج دریا و تبدیل آن به انرژی الکتریکی، جهت مصارف مختلف به خصوص در حوزه فعالیت های مربوط به صنایع دریایی استفاده نمود.
    کلیدواژگان: انرژی امواج دریا، روش ارتعاشی تبدیل انرژی موج، تبدیل انرژی امواج دریا
  • عبدالعلی سرگزی* صفحات 44-57
    امروزه استفاده بهینه از منابع و پاسخگویی به موقع به خواسته های مشتری در بخش های مختلف بازار به امری اجتناب ناپذیر تبدیل گشته به گونه ای که سازمان هایی که قادر به پاسخگویی صحیح و سریع در زمان و مکان مورد درخواست مشتری با کیفیت و کمیت تقاضا شده از جانب او نباشند جایی جهت ادامه حیات نخواهند داشت. ارائه خدمات و محصول نه تنها باید مطایق کمیت و کیفیت درخواستی در زمان و مکان مورد نیاز باشد بلکه باید به جهت قیمت تمام شده نیز در حد قابل قبولی ارائه گردد. از این رو تلاش در جهت کاهش هزینه های درون سازمانی شرکت ها و افزایش بهره وری از طرق مختلف از راهکارهای رسیدن به این اهداف است. در این میان درصد قابل توجهی از سرمایه های سازمان های مختلف اعم از صنعتی، خدماتی یا اداری را اقلام موجودی انبارهای آنها تشکیل می دهد و درکنار آنها هزینه های سرسام آور نگهداشت آنها که به سازمان تحمیل می گردد. این تحقیق پس از معرفی سیستم تولید بهنگام، نحوه بهینه نمودن تاثیرآن  بر کاهش هزینه های موجودی انبار را مورد بررسی قرار می دهد.
    کلیدواژگان: زنجیره تامین، موجودی انبار، سیستم تولید بهنگام، انبارداری
  • منصور کیانی مقدم*، سید بختیار قاسمی فرد صفحات 59-77
    بنادر به عنوان اصلی ترین نقاط مواصلاتی کشور از اهمیت اساسی برخوردار میباشند. بیشترین حجم تجاری یک کشور از طریق بنادر جابه جا میشود. در حقیقت اقتصادیک کشور از یک بندر خارج و یا به یک بندر وارد میشود. اما به هر حال مشکلات متعددی بر سر راه عملیات روان هر بندر وجود دارند که سبب می شود بهرهوری و کارآیی بندر پایین بیاید و در نتیجه تاثیر به سزایی روی سودآوری بنادر خواهد داشت. بندرامام خمینی دومین بندر کشور درامر تخلیه وبارگیری کالاهای فله میباشد. این مقاله درجهت کاهش ترافیک کشتی ها در پایانه فله خشک بندر امام خمینی میباشد که برای انجام مطالعات از تئوری صف استفاده شده است. زیرا تئوری صف یکی از روش های بسیار موثر جهت کاهش صف و زمان انتظار کشتی ها میباشد و در بنادر از کاربرد بالایی برخوردار است. از مهمترین یافته های این تحقیق میتوان به افزایش تعداد سرورها اشاره نمود که باعث کاهش زمان انتظار کشتی ها در صف خواهد شد.
    کلیدواژگان: پایانه کالاهای فله خشک، تئوری صف، زمان انتظار کشتیها
|
  • Mohammad Ahmadzadeh * Pages 78-93
    diesel engines namely, conventional and improved engines in terms of energy consumption and environmental concerns was investigated. The engines are operating in National Iranian Tanker Company (NITC). The comparison was made for different operating conditions and in various NITC supertankers, which were equipped with RTA type engine as the conventional type and RT-flex engine as the improved type (i.e. camshaft less). The data collection was performed based on daily fuel consumption and the rated fuel consumption was determined. The study showed that the rated fuel consumption of improved engines has been improved in comparison to conventional type and it is about 700 ton per month. Therefore, significant reduction in air pollution, which is about 38 tons of CO2 per month, was achieved.
    Keywords: Air pollution, Fuel consumption, Marine engines, NITC