فهرست مطالب

دانشکده علوم پزشکی نیشابور - پیاپی 8 (پاییز 1394)

مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور
پیاپی 8 (پاییز 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/09/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مقاله مروری
  • فایق مولودی *، پیمان قجربیگی، منیره شفاهی، فواد علیمرادی، فواد محمودزاده صفحات 1-12
    زمینه و هدف
    روغن زیتون یکی از اجزای مهم تشکیل دهنده رژیم غذایی مدیترانه ای است. این روغن به دلیل داشتن مقدار زیادی اسیدهای چرب غیراشباع تک زنجیره ای (اسید اولئیک)، طعم دلپذیر، پایداری خوب و اثرات ویژه سلامت بخش، یک ماده خوراکی کم نظیر محسوب می شود. با توجه به ترکیبات مفید موجود در روغن زیتون، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر این ماده بر سلامتی انسان انجام شد.
    مواد و روش ها
    در پژوهش حاضر جهت دستیابی به مطالعات موجود، جستجو در پایگاه های معتبر علمی با استفاده از واژه های کلیدی روغن زیتون، Olive Oil و رژیم مدیترانه ای انجام شد. نهایتا 76 مقاله مرتبط انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    روغن زیتون حاوی ترکیبات استرولی، ترکیبات فنولی و ویتامین های E و A است، که بر سلامتی انسان تاثیر مثبت دارند و به میزان چشم گیری بیماری های قلبی- عروقی را کاهش می دهند. همچنین این ترکیب می تواند در روند بهبود بیماری های مزمن مانند دیابت، چاقی، پیری، استرس اکسیداتیو، سرطان و کاهش حافظه نقش حائز اهمیتی داشته باشد.
    نتیجه گیری
    جایگزین کردن روغن های خوراکی با روغن زیتون می تواند در جلوگیری از ابتلای افراد به بیماری های مزمن موثر باشد.
    کلیدواژگان: روغن زیتون، سلامت، بیماری های قلبی، عروقی، سرطان سینه
  • مقالات پژوهشی اصیل
  • محمد صالحی *، کریم فیضی، محمود غلامی، فرید اسماعیل زاده صفحات 13-20
    زمینه و هدف
    ویتامین D یک هورمون استروئیدی است که برای رشد و تکامل استخوان ها به ویژه در زنان در سن بارداری ضروری است. کمبود این ویتامین از عوامل مهم اختلالات متابولیسم در استخوان ها می باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی سطح سرمی 25 -هیدروکسی ویتامین D در زنان جوان نیشابوری می باشد.
    مواد و روش ها
    مطالعه توصیفی-مقطعی حاضر در فاصله زمانی بهمن ماه 1392 تا دی ماه 1393 در مورد 841 زن جوان سالم (40 - 15 سال) که توسط پزشک به جهاد آزمایشگاهی شهرستان نیشابور جهت انجام آزمایشات پیش از بارداری ارجاع داده شده بودند، انجام گرفته است. به منظور اندازه گیری سطح سرمی ویتامین D از روش کمی لومینسانس استفاده شد.
    یافته ها
    کمبود ویتامین D (کمتر از 10 نانوگرم در میلی لیتر) در 31 / 57 درصد زنان جوان مشاهده شد. در مورد 55 / 30 درصد افراد نیز مقادیر ناکافی از این ویتامین گزارش شد. کمبود این عامل در فصل زمستان 27 / 63 درصد نسبت به تابستان 38 / 50 درصد بیشتر بود. کمترین میزان ویتامین D در گروه سنی 20 - 15 سال مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    یافته ها بر ضرورت وجود مقادیر کافی ویتامین D در زنان پیش از بارداری تاکید دارد و لزوم انجام آزمایشات قبل از بارداری به روشنی احساس می شود.
    کلیدواژگان: کمبود، ویتامین D، گروه زنان، تغییرات فصلی، ایران
  • محمدرضا حاجی نژاد *، عمار شاپری، شقایق حاجیان شهری، فاروق سارانی، محمود صالحی مقدم صفحات 21-28
    زمینه و هدف
    دیابت یک بیماری اندوکرینی شایع است که با طیف وسیعی از بیمار ی ها مانند سکته، نارسایی کلیه و سیروز کبدی همراه است. ریشه زرشک دارای ترکیبات آلکالوئیدی متنوعی است که به عنوان آنتی اکسیدان شناخته می شوند. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی تاثیر عصاره هیدروالکلی ریشه زرشک وحشی بر سطح هموگلوبین گلیکوزیله) HbA1c (و میزان مالون دی آلدئید) MDA (و گلوکز سرم بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی 40 سر موش صحرایی نر به چهار گروه شاهد سالم، شاهد دیابتی و دو گروه دیابتی تحت درمان با عصاره ریشه زرشک وحشی (150 و 300mg/kg) تقسیم شدند. دیابت نوع یک با تزریق داخل صفاقی استرپتوزوسین (تک دوز 42mg/kg) القاء شد. در پایان 30 روز، از قلب موش ها خونگیری انجام شد و میزان گلوکز، HbA1c و MDA با استفاده از کیت های تجاری اندازه گیری شدند.
    یافته ها
    سطح سرمی گلوکز، HbA1c و MDA سرم رت های دیابتی بدون تیمار بطور معنی داری بیشتر از رت های گروه کنترل بود. تجویز خوراکی عصاره ریشه زرشک، سطح سرمی پارامترهای اندازه گیری شده را در مقایسه با گروه دیابتی بدون تیمار کاهش داد (05 / P > 0).
    نتیجه گیری
    عصاره ریشه گیاه زرشک وحشی دارای اثر هیپوگلیسمیک است و در کاهش پراکسیداسیون لیپیدی در رت های دیابتی موثر است.
    کلیدواژگان: دیابت شیرین، موش صحرایی، هموگلوبین A1c، گلوکز
  • سمیرا ارم *، جعفر حسنی، علیرضا مرادی صفحات 29-38
    زمینه و هدف
    با توجه به نتایج پژوهش های چند دهه اخیر در زمینه نقش محوری تجارب هیجانی در تشدید بیماری های قلبی و عروقی، پژوهشگران به بررسی تاثیر نظم جویی هیجان در عواقب این بیماری ها پرداختند. هدف پژوهش حاضر مقایسه راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان در بیماران عروق کرونر قلب، بیماران دریافت کننده دفیبریلاتور قلبی قابل کاشت و افراد بهنجار می باشد.
    مواد و روش ها
    شرکت کنندگان در مجموع 90 نفر در سه گروه 30 نفره از بیماران عروق کرونر قلب، بیماران دریافت کننده دفیبریلاتور و افراد بهنجار بودند که از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان (CERQ) را تکمیل نمودند. برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) و سطح معنی داری 01 / 0 استفاده شد.
    یافته ها
    بر اساس نتایج حاصله گروه بهنجار از راهبردهای سازگارانه بیشتری در زمینه نظم جویی شناختی هیجان و همچنین از راهبردهای ناسازگارانه کمتری نسبت به دو گروه بیماران عروق کرونر قلب و بیماران دریافت کننده دفیبریلاتور قلبی قابل کاشت استفاده می نمایند.
    نتیجه گیری
    مداخلات پیشگیرانه روانشناختی با تاکید بر آموزش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان برای بیماران قلبی و عروقی می تواند مفید واقع شود.
    کلیدواژگان: بیماری عروق کرونر، دفیبریلاتور قلبی قابل کاشت، ICD، نظم جویی شناختی هیجان
  • علی اکبر مرادیان ایوری، محمد صالحی *، معصومه ملک جعفریان صفحات 39-45
    زمینه و هدف
    رزماری گیاهی متعلق به خانواده نعناعیان دارای خواص اثبات شده و ترکیبات مختلف است. پیدایش مقاومت به ونکومایسین در استافیلوکوکوس اورئوس به عنوان یک معضل جهانی مورد تایید قرار گرفته است. هدف از این مطالعه بررسی دوز موثر عصاره متانولی برگ رزماری بر استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به ونکومایسین جدا شده از بیماران بیمارستان امام رضا مشهد می باشد.
    مواد و روش ها
    تعداد 150 نمونه استافیلوکوکوس اورئوس از ابتدای آبان 1392 از بیمارستان امام رضا (ع) مشهد جمع آوری شد که پس از بررسی به روش دیسک دیفیوژن و سنجش حداقل غلظت بازدارندگی مقاومت یک نمونه (6/ 0 درصد) به ونکومایسین تایید شد. عصاره گیری از رزماری به روش ماسراسیون انجام شد و سپس سنجش حداقل غلظت بازدارندگی و حداقل غلظت کشندگی بر اساس روش مرجع میکرودایلوشن براث انجام شد.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه نشان داد، حداقل غلظت بازدارندگی و حداقل غلظت کشندگی برای عصاره متانولی رزماری علیه استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به ونکومایسین به ترتیب برابر با 103 × 0/156 و 103 × 0/312 میلی گرم بر میلی لیتر می باشد.
    نتیجه گیری
    مقاوم شدن باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک ها لزوم بکارگیری ترکیبات جدید با خواص ضدمیکروبی را نشان می دهد. عصاره رزماری رشد استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به ونکومایسین را مهار می کند، بنابراین پتانسیل استفاده در درمان را دارد.
    کلیدواژگان: اثر ضدمیکروبی، رزماری، مقاوم به ونکومایسین، استافیلوکوکوس اورئوس، حداقل غلظت بازدارندگی
  • نوشین پیمان، مهناز ناصح نژاد* صفحات 46-54
    زمینه و هدف
    امروزه با پیشرفت علم و فن آوری و صنعت، شیوه زندگی مردم تغییر کرده و شاهد کمرنگ شدن سنت ها، آداب و فرهنگ های بومی از جمله در زمینه تغذیه و رفتارهای غذایی هستیم و در بسیاری از جوامع استفاده از فست فودها رواج پیدا کرده است. فست فودها غذای محبوب نوجوانان هستند و نزدیک به یک سوم ایشان بصورت روزانه از غذاهای آماده استفاده می کنند. در این مطالعه تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر مصرف غذای آماده توسط دانش آموزان شهر سبزوار مورد بررسی قرار گرفته است.
    مواد و روش ها
    مطالعه بصورت نیمه تجربی، و نمونه مورد بررسی، دانش آموزان دختر دبیرستانی (پایه سوم) سبزوار در سال 1393 بودند که با روش خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شدند. پس از تکمیل پرسشنامه در مرحله پیش آزمون، افراد مورد بررسی بصورت تصادفی به دو گروه آزمون (n = 25) و کنترل (n = 25) تقسیم شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ای مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده استفاده شد. بر اساس نتایج اولیه، محتوی آموزشی تدوین و در گروه آزمون ارائه گردید. پس از 3 ماه از اجرای برنامه آموزشی، مجددا داده ها جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS v.14 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    طبق نتایج 8/ 82 درصد (21 نفر) دانش آموزان در ماه حداقل دو بار فست فود مصرف می کردند. سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده (آگاهی، نگرش، هنجارهای انتزاعی و کنترل رفتاری درک شده)با هم 50 / 56 درصد قصد رفتار و 32 / 20 درصد رفتار را پیش بینیکردند. در این میان نقش نگرش در پیش بینی قصد، بیشتر از سایر سازه ها بود (274 / β = 0).
    نتیجه گیری
    دانش آموزان تجربه و آگاهی لازم در مورد تغذیه سالم را ندارند و با انجام مداخلات آموزشی مناسب، می توان زمینه را برای کاهش مصرف غذاهای آماده در این گروه فراهم آورد.
    کلیدواژگان: غذاهای آماده، دانش آموز، تئوری رفتار برنامه ریزی شده
  • مهران حسین زاده، حامد حسین زاده *، نرگس رازقی، زهره برزگر صفحات 55-63
    زمینه و هدف
    پژوهش حاضر به منظور تعیین رابطه رضایت شغلی با استرس شغلی و عوامل مرتبط با آن در پرسنل فوریت پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شده است.
    مواد و روش ها
    مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی بوده، که نمونه های مورد مطالعه متشکل از 150 نفر پرسنل فوریت پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بودند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه رضایت شغلی محقق ساخته و پرسشنامه استاندارد استرس شغلی HSE بود. روائی محتوی پرسشنامه با مشاوره صاحب نظران تایید شد و ضریب پایایی آن با روش آزمون مجدد در مورد 10 درصد تعداد کل نمونه (15 نفر) به فاصله دو هفته محاسبه گردید. ضریب آلفا کرونباخ برای کل پرسشنامه 85 / 0 و برای بعدها از حداقل 8/ 0 تا حداکثر 91 / 0 بدست آمد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS v.21 و از روش های آماری توصیفی (میانگین، انحراف معیار و ضریب همبستگی) و استنباطی (تحلیل واریانس، آزمون های دقیق فیشر و ضریب همبستگی پیرسون) استفاده، و 05 / P < 0، معنی دار در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    بیشترین میزان رضایت شغلی مربوط به بعد شرایط محیط کار و کمترین میزان آن مربوط به بعد ارتباط کار با زندگی شخص و امنیت شغلی بود. تحلیل واریانس نشان داد بین رضایت شغلی با استرس شغلی و عوامل مرتبط با آن، ارتباط معنی داری وجود دارد (05 / P < 0). همچنین بین رضایت شغلی پرسنل فوریت با برخی از ویژگی های فردی نظیر سن و سابقه کاری رابطه معنی داری وجود دارد (05 / P < 0).
    نتیجه گیری
    رضایت شغلی پرسنل فوریت پزشکی در سیستم ایمنی و بهداشت اهمیت حیاتی دارد و به ارتقاء عملکرد و کیفیت مراقبت، کاهش هزینه های مراقبت بهداشتی و رضایتمندی بیماران کمک بهینه ای می نماید.
    کلیدواژگان: استرس شغلی، رضایت شغلی، اورژانس
  • پروین احسانی *، رضیه حاتمی راد صفحات 64-72
    زمینه و هدف
    خونریزی هنوز یکی از علل مهم مرگ حین زایمان مادران در کشورهای در حال توسعه است. هدف از این مطالعه بررسی دوشیدن خون موجود در عروق بند ناف، به سمت جفت، و مقایسه این روش با دو روش تزریق نرمال سالین با و بدون اکسی توسین در ورید نافی از نظر تاثیر بر طول مرحله سوم زایمان و در نتیجه کاهش خونریزی بوده است.
    مواد و روش ها
    مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده روی 168 مورد زایمان طبیعی در بیمارستان های اهواز صورت گرفت. در گروه اول (56 نفر) خون بند ناف به طرف جفت دوشیده شد. در گروه های دوم (44 نفر) و سوم (32 نفر) به ترتیب، 20 واحد اکسی توسین رقیق شده و 30 سی سی نرمال سالین در ورید بند ناف تزریق شد و برای 36 نفر، به عنوان گروه کنترل، 20 واحد اکسی توسین در 1000 سی سی سرم رینگر انفوزیون شد. داده ها با استفاده ازنرم افزار SPSS v.16 و تست های آمار توصیفی، تی زوجی و آنالیز واریانس، و با سطح اطمینان 95 درصد، تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین زمان مرحله سوم بین گروه های مطالعه اختلاف معنی دار آماری داشته است (002 / P = 0). با استفاده از تست تعقیبی توکی نشان داده شد که این اختلاف بین گروه های مداخله با گروه کنترل بوده است. ولی گروه های مداخله از این نظر تفاوت آماری با هم نداشته اند. یعنی مداخله دوشیدن بند ناف مشابه مداخلات دیگر طول مرحله سوم زایمان را کاهش داد. مقایسه میانگین هموگلوبین مادران قبل و بعد از زایمان بین همه گروه ها تفاوت معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    روش دوشیدن بند ناف، می تواند مشابه تزریق اکسی توسین رقیق شده و نرمال سالین تنها، طول مرحله سوم زایمان را کاهش دهد. مزیت استفاده از این روش سهولت و راحتی آن است.
    کلیدواژگان: بند ناف، اکسی توسین، محلول ایزوتونیک، مرحله سوم زایمان
|
  • Fayegh Moulodi *, Payman Qajarbaigi, Monire Shafahi, Foad Alimoradi, Foad Mahmoodzade Pages 1-12
    Introduction and
    Aims
    Olive oil is one of the important parts of Mediterranean diet. It is considered as unique edible for a single unsaturated fatty acids (oleic acid), pleasant flavor, good stability and special effects of well-being. According to compounds found in olive oil and its impact on human health, this study was conducted to investigate the effect olive oil on Human health.
    Materials And Methods
    In this study, to access the available studies, searching was carried out in valid scientific databases using the key words Olive Oil, Mediterranean diet, and a total of 76 articles were selected and evaluated.
    Results
    Olive oil contains sterol, phenol compounds and A and E vitamins with useful effects on body and significant reduction of cardiovascular diseases. Olive oil also contributes on chronic diseases prevention such as diabetes, obesity, cancer, oxidation, aging and memory decline.
    Conclusion
    Substituting olive oil instead of other edible ones may protect people against chronic diseases.
    Keywords: Olive Oil, Health, Cardiovascular Disease, Breast Cancer
  • Mohammad Salehi *, Karim Feizi, Mahmud Gholami, Farid Esmailzade Pages 13-20
    Background And Aims
    Vitamin D is a steroidal hormone which is necessary for human bones’ growth and development especially in young women during their pregnancy. Its deficiency is one of the main factors in metabolic bones diseases. The aim of this study was investigate level of serum 25-OH Vitamin D in the young women in Neyshabur.
    Materials And Methods
    This cross sectional study was performed from February 2014 to January 2015 in 841 young women in the range of 15 to 40 years old who had been referred by city physicians to ACECR (Academic Center for Education, Culture and Research). Serum 25-OH Vitamin D level was evaluated by Chemiluminescence method.
    Results
    Vitamin D deficiency (less than 10 ng/ml) was 57.31 percent in young women. Vitamin D insufficiency (10 to 30 ng/ml) was also 30.55 percent. It was also more deficient in winter 63.27 percent, comparing to summer 50.38 percent. The lowest amount of Vitamin D was seen in the group of 15 to 20 years old.
    Conclusion
    The enough amount of Vitamin D should be considered in women before pregnancy by regard to deficiency of 57.31 percent. So it must be inseparable part of pre-pregnancy tests.
    Keywords: Deficiency, Vitamin D, Women's Groups, Seasonal Variation, Iran
  • Mohammad Reza Hajinezhad *, Ammar Shapari, Shaghayegh Hajian Shahri, Farugh Sarani, Mahmud Salehimoghadam Pages 21-28
    Introduction and
    Aims
    Diabetes is a common endocrine disorder associated with a variety of diseases such as, stroke, kidney failure and liver cirrhosis. Berberis vulgaris (B. vulgaris) root extract contains various alkaloids that are considered as antioxidants. The aim of this study was to examine serum glucose, glycated hemoglobin (HbA1c) and malondialdehyde (MDA) levels in diabetic rats treated with hydro-alcoholic extract of wild berberis.
    Materials And Methods
    In this experimental study, 40 male wistar rats were randomly divided to four groups of healthy control, diabetic control, and two diabetic groups treated with root extract of wild type berberis vulgaris (150 and 300 mg/kg body weight). Type 1 diabetes was induced by a single intraperitoneal injection of streptozocin 42 mg/kg. After 30 days, blood samples were collected from heart and serum glucose, serum MDA, and HbA1c levels were determined by commercial kits.
    Results
    Serum glucose, HbA1c, MDA levels were significantly higher in diabetic rats compared to the normal control rats. Oral administration of barberry extract significantly decreased those parameters compared to the untreated diabetic rats.
    Conclusion
    Berberis vulgaris root extract has hypoglycemic effect and attenuates lipid peroxidation in diabetic rats.
    Keywords: Diabetes Mellitus, Rats, Hemoglobin A1c, Glucose
  • Samira Eram *, Gafar Hasani, Alireza Moradi Pages 29-38
    Introduction and
    Aims
    According to the finding of last decade researches that emotional experiences play a central role in cardiovascular diseases, researchers have been interested in effect of emotion regulation. The purpose of this study was comparing of cognitive emotion regulation factors in cardiovascular patients and normal subjects.
    Materials And Methods
    Participants in total were 90 in 3 groups of coronary heart diseases patients, implantable cardioverter defibrillator (ICD) recipients and normal subjects. They completed the cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ). Multivariate analysis of variance was used for data analysis.
    Results
    The finding showed that the mean of adaptive cognitive emotion regulation strategies in normal subjects are higher and the mean of maladaptive strategies are lower than subjects with coronary heart disease and ICD recipients.
    Conclusion
    Psychological preventive interventions with emphasis on cognitive emotion regulation strategies can be useful.
    Keywords: Coronary Disease, Implantable Cardioverter Defibrillator, ICD, Cognitive Emotion Regulation
  • Ali Akbar Moradian Eivari, Mohammad Salehi *, Masumeh Malek Jafarian Pages 39-45
    Introduction and
    Aims
    Rosemary (Rosmarinus officinalis) belongs to Lumiaceae family and contains different properties and compounds. With emergence of Vancomycin resistance Staphylococcus aureus, it has been confirmed as a global issue. The aim of this study is the survey of methanolic extract of rosemary leaves on Vancomycin -resistant Staphylococcus aureus isolated from patients of Imam Reza hospital of Mashhad.
    Materials And Methods
    150 bacterial samples have collected from Imam Reza hospital of Mashhad at the beginning of 2013 November. One of them was being resistance to Vancomycin antibiotic by Disk Diffusion and MIC (Minimum Inhibitory Concentration). Extracting from Rosemary was performed by Maceration method. The MIC (Minimum Inhibitory Concentration) and MBC (Minimum Bactericidal concentration) has evaluated by reference method of Microdilution Broth.
    Results
    The result of this study demonstrated that the MIC and MBC for Methanolic extract of Rosemary on Vancomycin -resistant Staphylococcus aureus were 0.156×103 and 0.312×103 mg/ml respectively.
    Conclusion
    Bacterial resisting to antibiotics implies necessity of using of new compounds with antibacterial property. The methanolic extract of rosemary can inhibit the growth of Vancomycin resistance Staphylococcus aureus. Therefore it can be used as clinical purposes.
    Keywords: Antimicrobial Activity, Rosmarinus Officinalis, Vancomycin Resistant, Staphylococcus Aureus, Minimum Inhibitory Concentration
  • Nooshin Peyman, Mahnaz Nasehnezhad* Pages 46-54
    Introduction and
    Aims
    Today, with the advances in science, technology and industry the life-style of people has been changed. As we can see customs, traditions and indigenous cultures are faded in nutrition and food behaviors. In addition, in many of communities the use of fast foods has prevalent. Teenagers are interested in and almost one-third of them consume fast foods daily. The purpose of this study was to assess the effect of the education based on theory of planned behavior in consumption of fast foods in high school girls’ students of Sabzevar city in 2014.
    Materials And Methods
    Method of this study, was a quasi-experimental with two experimental)N = 25(and control)N = 25(groups consisted of 50 high school students (third grade) in 2014. The questionnaire based on structures of planned behavior theory was used. According to preliminary results, educational content developed and presented in the experimental group. After 3 months training program, data were collected and analyzed by using SPSS v.14 software.
    Results
    According to the results, 82.2% of the students used fast food at least twice a month. Knowledge, attitude, subjective norms and perceived behavioral control predicted 56.50% of behavioral intention and 20.32% of the behavior. Moreover, attitude was the most significant predictor of behavioral intention (beta = 0.274).
    Conclusion
    Results showed that students do not have enough experience. Reducing the consumption of processed foods in this group, can be provide by knowledge of healthy nutrition and appropriate educational interventions.
    Keywords: Fast Food, Students, Theory of Planned Behavior
  • Mehran Hosseinzadeh, Hamed Hosseinzadeh *, Narges Razeghi, Zohreh Barzegar Pages 55-63
    Introduction and
    Aims
    This study aimed to determine the relationship between job satisfaction and job stress and its associated factors associated in EMS personnel of Mazandaran University of Medical Sciences.
    Materials And Methods
    Cross-sectional study was that a total of 150 emergency personnel affiliated to Mazandaran University of Medical Sciences, 150 questionnaires were completed and returned. Data collection questionnaires were researcher made job satisfaction and HSE job stress. Content validity was confirmed by expert consultant and the reliability coefficient were calculated by the test-retest method in %10 of cases (N = 15) at 2-wk intervals. Total cronbach’s alpha coefficient was 0.85 and for dimensions it was 0.8 to 0.91. In data analysis SPSS v.21 software and descriptive statistics (mean, standard deviation and correlation coefficient) and inferential statistics (ANOVA, Fisher’s exact test and Pearson’s correlation coefficient) were used in significant level of (P < 0.05).
    Results
    According to the results the most level of job satisfaction was related to workplace conditions and the lowest was in the relationship with one’s life and job security. Analysis of variance showed significant differences between job satisfaction and job stress and its related factors, there is meaningful relationship (P < 0.05). Also there was a significant relationship between job satisfaction among emergency personnel and some individual characteristics such as age and working experience (P < 0.05).
    Conclusion
    Job satisfaction of EMS personnel is a vital factor in health and immune system that causes to improvement of performance, quality of healthcare and patient satisfaction and reduction of costs.
    Keywords: Job Stress, Job Satisfaction, Emergencies
  • Parvin Ehsani *, Razieh Hatamirad Pages 64-72
    Introduction and
    Aims
    One of the most important causes for maternal death in developing countries is the third stage bleeding. The main aim of this study is to compare the effect of milking umbilical cord with diluted oxytocin and normal saline injections in the umbilical cord vein, on labor third stage duration and bleeding.
    Materials And Methods
    The randomized control trial was done on 168 parturient mothers in Ahvaz hospitals. In the first group (N = 56) the umbilical cord blood was milked toward the placenta, the mothers in second group (N = 44) and third group (N = 32) were received 20 IU oxytocin and 30 ml saline normal in umbilical cord vein, respectively. Finally the forth or control group (N = 36) were received infusion of 20 IU oxytocin in 1000 ml serum ringer as the routine postpartum care. Then collected data was analyzed in SPSS v.16 by statistical tests, paired t-test, and ANOVA (CI = 95%).
    Results
    Mean duration of third stage of labor was significantly different between groups (P = 0.02), but all three manipulated groups did not have any significantly difference whereas, the difference was between control and manipulated groups. The effect of milking the umbilical vein toward placenta, is similar to the other manipulations in third stage duration. Mean hemoglobin concentration was not importantly different between the groups.
    Conclusion
    Milking the umbilical cord blood toward placenta could reduce the duration of labor third stage the same as the others (diluted oxytocin and saline normal in umbilical vein). While this new method is easier and more available.
    Keywords: Umbilical Cord, Oxytocin, Isotonic Solution, Labor Stag Third