فهرست مطالب

پژوهش های مدیریت منابع انسانی - سال هفتم شماره 3 (پیاپی 21، پاییز 1394)

نشریه پژوهش های مدیریت منابع انسانی
سال هفتم شماره 3 (پیاپی 21، پاییز 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/10/10
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مسعود موحدی، علی محمد احمدوند، شهرام علی یاری*، فلورانس نامجویان صفحات 1-28
    امروزه پذیرش فناوری اطلاعات جدید، چالش اساسی در سازمان های دولتی است که کمتر مورد بررسی واقع شده است. هدف از انجام این تحقیق، شناسایی عوامل فردی، سازمانی و مدیریتی موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات در سازمان های دولتی ایران است. به همین منظور، ابتدا مبانی نظری مرتبط با پذیرش فناوری اطلاعات در سازمان ها مورد بررسی قرار گرفته است. سپس با ارایه مدل عوامل موثر، با درنظرگرفتن ویژگی های سازمان های دولتی ایران، عوامل و شاخص های مورد نظر با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مبتنی بر مدل یابی معادلات ساختاری بررسی و تایید شده است. یافته های پژوهش، مولفه های هنجار و تصویر ذهنی (عوامل فردی)، حمایت مدیر ارشد، تخصص فناوری اطلاعات، رسمیت، تمرکز، اندازه، عمق تغییر و آمادگی سازمانی (عوامل سازمانی)، نگرش، نوآوری، دانش فناوری اطلاعات، تصدی مدیریتی مدیر عالی اجرایی (عوامل مدیریتی) را به همراه شاخص های مرتبط، مورد بررسی و تایید قرار داده است. یافته ها همچنین نشان می دهند که مولفه های هنجار ذهنی، آمادگی سازمانی و نوآوری مدیرعالی اجرایی، نقش های مهم تری در پذیرش فناوری اطلاعات در سازمان های دولتی ایران ایفا می کنند
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات، سازمان های دولتی ایران، عوامل فردی، عوامل سازمانی، عوامل مدیریتی
  • محمد مهدی ربانی*، سیدبابک علوی صفحات 29-50
    تاکنون، در پژوهش های حوزه ارزیابی و مدیریت عملکرد، بیشتر به تاثیر عوامل سامانه ای بر اثربخشی این گونه سامانه ها توجه شده و تاثیر تعاملات انسانی کمتر مد نظر بوده است. همچنین به نظر می رسد در سازمان ها نیز، در طراحی سامانه های ارزیابی و مدیریت عملکرد، به عوامل سامانه ای، بیشتر از تعاملات انسانی اهمیت داده می شود. هدف این پژوهش بررسی رابطه اعتماد کارکنان به مدیر به عنوان یک پدیده تعاملی با اثربخشی نظام ارزیابی عملکرد و مقایسه آن با رابطه سهولت استفاده از سامانه به عنوان یک پدیده نظام مند با اثربخشی این سامانه است. این پژوهش در دو سازمان ایرانی در دسترس و دارای سامانه ارزیابی عملکرد، انجام شده است. تعداد 170 پرسشنامه بین کارشناسان و مدیران میانی پخش شد که در مجموع 146 پرسشنامه قابل استفاده گردآوری شد. تحلیل عاملی اکتشافی برای مشخص نمودن عوامل اصلی، تحلیل واریانس برای آزمون توافق گروهی و رگرسیون چندگانه برای یافتن روابط بین متغیرها انجام شد. نتایج پژوهش، همبستگی آماری معنی داری از اثربخشی این سامانه را بین دیدگاه های مدیران و کارکنان نشان نمی دهد؛ این نتیجه، نشان دهنده تفاوت دیدگاه این دو گروه درباره این موضوع است. اعتماد کارکنان به مدیران شان، برخلاف سهولت استفاده از سامانه، رابطه آماری معنی داری با اثربخشی سامانه از دیدگاه کارکنان دارد. در مقابل، سهولت استفاده از سامانه، رابطه معنی داری با اثربخشی سامانه از دیدگاه مدیران دارد. همچنین، براساس نتایج تحقیق، گرایش کارکنان به اعتماد، تنها متغیر این پژوهش است که با هر دو دیدگاه سنجیده شده از اثربخشی سامانه ارزیابی عملکرد رابطه دارد.
    کلیدواژگان: ارزیابی عملکرد، مدیریت عملکرد، اعتماد، سهولت، اثربخشی، گرایش به اعتماد
  • محمدرضا سلطانی*، مصطفی سلیمان تبار صفحات 51-78
    یکی از ویژگی های منحصربه فرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، برخورداری از منابع انسانی متعهد و ایثارگر است که با تکیه بر همین نیروی انسانی توانسته است، نقش خود را در حفاظت از انقلاب و دستاوردهای آن به خوبی ایفا نماید. هدف از این پژوهش «بررسی عوامل موثر بر توسعه منابع انسانی با رویکرد نهادی قرارگاه خاتم الانبیاء(ص)» است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری مورد بررسی این پژوهش کلیه مدیران وکارشناسان ارشد قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) هستند که 30 نفر از مدیران و 30 نفر از کارشناسان عالی و ارشد از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند.
    بر اساس نتایج تحلیل داده های تحقیق، در بعد ساختاری، عوامل: برخورداری از بصیرت افزایی، برنامه ریزی های آموزشی با نگاه به آینده و چندمنظورگی نظام آموزشی؛ در بعد رفتاری، عوامل: برخورداری از استادان آماده عمل، انقلابی و با ایمان و برخورداری از کارکنان خودکارآمد و در بعد زمینه ای عوامل: حمایت قانونی از نظام آموزشی، حمایت از فرهنگ خلاقیت و تشویق ایده ها و نظرات خلاق، بالاترین امتیاز را کسب نموده اند.
    کلیدواژگان: توسعه منابع انسانی، آموزش، توانمندسازی، تربیت، رویکرد نهادی
  • سید رضاسیدجوادین، فرشته امین، مهناز استیری* صفحات 79-104
    سازمان ها با وجود داشتن نیروی انسانی شایسته و لایق، باز هم نیازمند توانمندی لازم در استفاده از این منابع هستند. سامانه کاری با عملکرد بالا به عنوان یک مجموعه منسجم از اقدام های مرتبط در حوزه مدیریت منابع انسانی، ضمن انتخاب و توسعه نیروهای کاری اثربخش، آنان را حفظ نموده و بر می انگیزد. همچنین نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده، اثرگذاری این اقدام ها را در سه حوزه توانمندسازی، ایجاد انگیزش و فراهم کننده فرصت مشارکت برای کارکنان، دسته بندی می کند.
    در این مقاله برای پاسخگویی به پرسش های اصلی، بر اساس یک پیمایش کمی از 278 نفر از کارکنان واحدهای ستادی شاغل در مورد مطالعه (بانک ملت) به بررسی چگونگی تاثیرگذاری اقدام های انگیزش زای سامانه های کاری با عملکرد بالا بر عملکرد واحدهای سازمان با درنظرگرفتن متغیر رضایت شغلی به عنوان میانجی پرداخته شده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که بین ابعاد انگیزش زای درنظرگرفته شده با رویکرد سامانه های کاری با عملکرد بالا، جبران خدمات(پرداخت مبتنی بر عملکرد)، ارزیابی عملکرد، تسهیم اطلاعات و آموزش و توسعه بر عملکرد واحدهای سازمان اثرگذار می باشند.
    کلیدواژگان: سامانه های کاری، عملکرد، اقدامات انگیزش زا، واحدهای سازمان
  • احمدعلی روح الهی*، حاجیه رجبی فرجاد صفحات 105-130
    کارکنان، مهم ترین دارایی هر سازمان به شمار می روند. به عقیده صاحب نظران، در عصر حاضر مدیریت منابع انسانی، بسیار دشوارتر از مدیریت فناوری یا سرمایه است. سازمان ها می توانند با بهره گیری از منابع انسانی خود عملکرد رقابتی خود را بهبود بخشند. هدف مطالعه حاضر، بررسی آثار خط مشی های مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمانی است. جامعه آماری تحقیق 550 نفر از کارکنان یکی از دانشگاه های نظامی بودند که تعداد 226 نفر از آنها بر اساس جدول مورگان در این پیمایش شرکت داشتند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه (خط مشی های مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمانی) استفاده شده است. روایی پرسشنامه از طریق صوری و محتوایی تایید شد. پایایی از طریق محاسبه مقدار کرونباخ برای خط مشی های مدیریت منابع انسانی(916/0) و برای عملکرد سازمانی(910/0) به دست آمد. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS ویراست 19 و مدل سازی معادلات ساختاری نرم افزار لیزرل ویراست 5/8 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مطالعه حاضر نشان داد که مولفه های استخدام، آموزش، ارزیابی عملکرد، مشارکت کارکنان همراه با جبران خدمات، با عملکرد سازمانی رابطه ای مثبت، معنی دار و مستقیم دارند. همچنین، بین خط مشی های مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمانی با عملکرد سازمانی، رابطه ای مثبت، معنی دار و مستقیم وجود دارد. اگر دانشگاه بخواهد عملکرد خود را افزایش دهد، بایستی بر مولفه های استخدام و آموزش تاکید بیشتری داشته باشد. به علاوه، از دیگر عوامل همچون ارزیابی عملکرد، مشارکت کارکنان و جبران خدمات، جهت بهبود عملکرد خود، استفاده نماید.
    کلیدواژگان: خط مشی های مدیریت منابع انسانی، عملکرد سازمانی، انتخاب و استخدام، آموزش
  • سمیه زراعت کار صفحات 131-152
    مدیران منابع انسانی با شناسایی، جذب، برانگیختن، پرورش و نگهداشت استعدادها، نقشی اساسی و انکارناپذیر در عملکرد کسب وکار ایفا می کنند و به یقین قابلیت های فنی- تخصصی، آنها را در این امر یاری می دهد. مهارت یادگیری، سنگ بنای شکل گیری قابلیت های مدیران منابع انسانی است. براساس یافته های پژوهش ها، مدیران برای پرورش شایستگی های خود بیشتر از شیوه های یادگیری غیررسمی استفاده می کنند. هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی یادگیری های غیررسمی برای پرورش مدیران منابع انسانی است. در این پژوهش با استفاده از رویکرد روایتی و شیوه مصاحبه های عمیق و هدفمند، تجربه های10 نفر از مدیران منابع انسانی در ارتباط با طراحی و پیاده سازی یکی از نظام های منابع انسانی،مستند شد و برای تحلیل روایت ها از روش کدگذاری استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داده است که این مدیران از 21 روش یادگیری برای توسعه شایستگی های خود استفاده کرده اند. همچنین ویژگی های شخصیتی- رفتاری و سازمانی - مدیریتی به عنوان عوامل موثر بر به کارگیری یادگیری غیررسمی شناسایی شده اند. مدیران منابع انسانی این پژوهش اذعان داشته اند که یادگیری غیررسمی پیامدهای فردی، سازمانی و نیز پیامدهایی برای واحد منابع انسانی داشته است
    کلیدواژگان: یادگیری غیر رسمی، مدیر منابع انسانی، رویکرد روایتی، سازمان های بزرگ کشور
  • منصور صادقی مال امیری صفحات 153-176
    آنچه سرمایه گذاری برای کشف استعداد ذاتی، منحصربه فرد و برتر و زمینه سازی برای فعالیت مبتنی بر آن را قابل دفاع می کند، چرایی فعالیت متناسب استعداد است. لذا، با هدف مشخص نمودن چرایی فعالیت متناسب استعداد، با رویکردی کیفی- اکتشافی، مبانی علمی معتبر، مورد پژوهش قرار گرفت. نتایج نشان می دهد مفهوم چرایی فعالیت متناسب استعداد توسط متغیرهای پنج گانه: عمل به علم، خلاقیت، جلوگیری از اسراف، آزادی و خود بودن، اندازه گیری می شود. چنانچه تلاش آدمی بر محور استعداد برترش بچرخد و روی موج استعدادش تنظیم شود، به خوبی از عهده جذب، پردازش و استفاده از داده های مرتبط با آن برمی آید، زیرا محرک های محیطی، حواس، اعصاب، ساختار مغز و محتوای ذهن به نحو موثر با هم مرتبط و مکمل شده و به نوعی انسان را متصل به وجود لایتناهی درون خود کرده و موجودیت او را با نظم و سازمان نظام هستی هماهنگ و همسو می نماید که این خود رفتار موفقیت آمیز را نتیجه می دهد. به این صورت که فرد و کارش، همانند قفل و کلید با هم یکی شده و هر چه بیشتر «عمل به علم»، «خلاقیت»، «جلوگیری از اسراف»، «آزادی» و «خود بودن» را تجربه می نماید.
    کلیدواژگان: استعداد، علم، خلاقیت، اسراف، آزادی، خودبودن
  • زهرا دهقانی محمودابادی *، سیدحبیب الله میرغفوری، محسن دهشیری زاده صفحات 177-206
    رشد روزافزون تمایل به معنویت در محیط کار، به ایجاد پارادایم جدیدی در علم سازمانی منجر شده و مزایای برآمده از ایجاد محیط کار معنوی، کانون توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. از این رو، با توجه به اهمیت موضوع معنویت در محیط کار، هدف این پژوهش، ارایه مدلی برای پیش بینی سطح معنویت در سازمان با رویکرد شبکه عصبی مصنوعی است. در این مطالعه، از روش پژوهش توصیفی- اکتشافی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان شرکت گاز استان یزد به تعداد 585 نفر بوده اند. با روش نمونه گیری تصادفی ساده، نمونه ای شامل 140 نفر (26 زن، 114 مرد) از کارکنان شرکت گاز انتخاب شدند و پرسشنامه ای محقق ساخته متشکل از 46 پرسش در چهار سطح: فردی، گروهی، سازمانی و معنویت در سازمان تدوین شد و پس از آزمون روایی و پایایی، بین افراد نمونه توزیع شد. نتایج حاصل از چهار نمونه شبکه عصبی، مشخص شد که عوامل رویه های سازمانی شامل: احساس کمک کردن شرکت به جامعه در کارکنان، توجه به نیازهای معنوی کارکنان، برگزاری دوره های آموزشی معنوی در سازمان و گزینش کارکنان بر مبنای فلسفه معنویت محورشرکت، مهم ترین عوامل موثر بر معنویت در سازمان کارکنان شرکت گاز استان یزد است.
    کلیدواژگان: معنویت، معنویت در سازمان، شبکه عصبی مصنوعی، شرکت گاز
  • روح الله باقری مجد *، بهناز مهاجران، محسن فلاح فرامرزی صفحات 207-226
    آموزش عالی نقش مهمی در بازشکل دهی و تغییر پایدار در جامعه دارد. در این فرایند عوامل مهمی همچون سرمایه اجتماعی، مشارکت سازمانی و سرمایه انسانی نقش آفرینی می کنند. بنابراین، هدف جستار مورد نظر، بررسی اثرات سرمایه اجتماعی بر مشارکت سازمانی به همراه نقش سرمایه انسانی بین کارکنان دانشگاه نوشیروانی بابل بوده است. جامعه مورد نظر، کارکنان دانشگاه (180 نفر) بوده و نمونه مورد نظر بر اساس جدول مورگان با توجه به روش تصادفی ساده (113 نفر) انتخاب شده است. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال با پایایی (85/0)، پرسشنامه سرمایه انسانی نادری با پایایی (87/0) و پرسشنامه مشارکت سازمانی دنیسون با پایایی (90/0) و روایی آن براساس نظر متخصصان برای هر سه ابزار، مناسب گزارش شده است. روش تجزیه وتحلیل با استفاده از نرم افزار لیزرل و نمونه معادلات ساختاری انجام پذیرفته است. نتایج، حاکی از تاثیر سرمایه اجتماعی بر مشارکت سازمانی و سرمایه انسانی است؛ همچنین، سرمایه انسانی بر مشارکت سازمانی اثر داشته است.
    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، سرمایه انسانی، مشارکت سازمانی
  • سید رسول موسویان صفحات 227-254
    هدف این مطالعه یافتن راهکارهای مناسب برای مستند سازی تجربه ها و انتقال آنها در دانشگاه اصفهان است تا بر اساس نتایج آن کمیسیون تحول اداری سازمان اقدام به تصمیم گیری نماید. از این منظر مستندسازی تجربه های سازمانی به عنوان یک ضرورت مهم در حوزه مدیریت دانش مورد توجه قرار گرفته است. روش پژوهش به شیوه کیفی است جامعه آماری تحقیق را تمام استادن و اعضای هیئت علمی همه دانشکده های دانشگاه اصفهان تشکیل می دهند. روش جمع آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه است. نتایج به دست آمده نشان داد که حمایت دستیاری و در گام بعد وجود کارگاه های آموزشی از تاثیرگذارترین عوامل در انتقال تجربه ها به شمار می روند و همچنین تاثیر فرایند پژوهشی و مقاله ای در رده اول و مکتوب کردن تجربه و تجربه نگاری در رده دوم از تاثیرگذارترین عوامل در مستند سازی تجربه های اعضای هیئت علمی به شمار می روند. برای تحقق عملی این نتایج، انتخاب یکی از مدیریت های سازمان به عنوان الگو توصیه شده است تا ضمن مستند سازی، اشکال های رفع شده و روش های به دست آمده به کل سازمان تعمیم یابد.
    کلیدواژگان: مستند سازی، تجربه، تجربه نگاری، مدیریت دانش، انتقال تجربه
|
  • Masoud Movahedi, Alimohammad Ahmadvand, Shahram Aliyari *, Florence Namjooyan Pages 1-28
    Adoption of information technology has now become a basic challenge in public organizations in Iran which has not been considered properly. This research is intended to explore the effects of individual, organizational, and managerial factors influencing the adoption of information technology in Iranian organizations. Having considered the characteristics of Iranian state organization, the researchers presented a model for effective factors. Factors and indicators of the model were confirmed through factor analysis based on structural equation modelling. The results included the assessment of factors such as normative components, mental image (individual factors), support by higher managers, information technology expertise, formality, concentration, size, depth of change and preparedness of the organization (organizational factors), attitude, entrepreneurship, information technology knowledge, and managerial tenure of the directors (managerial factors). The researchers found out that mental norms, organizational preparedness and innovations by the directors are more effective in the adoption of information technology by Iranian organizations
    Keywords: Information Technology, Iranian State Organizations, Individual Factors, Organizational Factors, Managerial Factors
  • Mohammadmahdi Rabbani *, Seyyed Babak Alavi Pages 29-50
    Up to now, performance management researches have mostly dealt with the influence of system factors on the effectiveness of such systems, and the effects of human interactions have not been considered properly. In the organizations, too, system factors have been applied to designing evaluation systems and performance management, and human factors have been neglected. This research is intended to explore the relationship between employees’ trust on managers as an interactive event with the effectiveness of performance evaluation system, and to compare it with the easiness of applying the system as a systematic event having effectiveness. The research was conducted in two Iranian available organizations which use performance evaluation system. The research population, including specialists and middle managers were subjected to 170 questionnaires from which 146 ones were collected. The researchers performed factor analysis to find out the main factors, variance analysis to discover group agreement, and multivariate regression to identify the relationship between variables. The results did not show significant correlation of the effectiveness from the views of the subjects. These two groups did not agree on the issue. Employees’ trust on their managers, opposite to that of the easiness of using the system, turned out to have a significant positive correlation with the effectiveness of the system. Conversely, easiness of the use of the system showed a positive relationship with the effectiveness of the system from the view of mangers. Employees’ intention towards trust is the only variable which indicate positive relationship which correlates with both investigated views in his research.
    Keywords: Performance Evaluation, Performance Management, Trust, Easiness, Effectiveness, Intention Towards Trust
  • Mahammadreza Soltani Pages 51-78
    Having committed and devoted human resources is a prevailing characteristic of the Islamic revolutionary guard Corps (IRGC). By this, the IRGC has been able to protect the Islamic revolution and its values splendidly. This research is intended to investigate factors affecting human resource development in Khatamolanbia headquarters. This applied research follows a descriptive-survey method. The population includes all top managers and experts in the headquarters from whom 30 managers and 30 experts were selected through purposive sampling method as the sample group. The results indicated that increase of vision, future oriented curriculum, and multi-purpose educational system are effective factors in structural aspect. Behavioral factors included being ready-for-action, having revolutionary and faithful instructors as well as efficient employees. Legal support of the educational system, supporting creativity culture and protecting creative ideas gained the highest scores in contextual aspect.
    Keywords: Human Resource Development, instruction, Enabling, Training, Institutional Approach
  • Seyed Raza Seyed Javadyn, Fereshteh Amin, Mahnaz Estiri* Pages 79-104
    Even if organizations contain efficient human resources, they still need to have the ability to make use of them properly. An efficient performance system, as an integrative entity composed of related practices in human resource management, is able to sustain human resources and motivate them after employment. The results of preceding researches have illustrated that these practices can be classified into through categories including enabling, motivating and paving the way for participation. In this research 278 employees of Mellat Bank were selected to study the effectiveness of motivational practices of the efficient work system with job satisfaction as an intermittent variable. The results indicated that there is a positive relationship between motivating aspects and highly efficient systems, performance based payments, performance evaluation, information sharing, instruction and development.
    Keywords: Highly Efficient Systems, Motivational Practices by Highly Efficient Systems, Performance of Organizational
  • Pages 105-130
    Employees comprise the most important assets of organizations. Scholars believe that managing human resources are now more difficult than managing technology or capital. Organizations can improve their competitive practices by utilizing their human resources. This research is intended to asset the effects of human resource management policies on organizational performance. The population included 550 employees at the University of Police from whom 226 employees were selected as the sample group according to Morgan table. Two questionnaires (human resource management policies and organizational performance questionnaires) were used for data collection. The face validity and content validity of organizational performance and organizational performance questionnaires were confirmed by Cronbach’s alpha (0.916 and 0.910 respectively). The results indicated that recruitment, instruction, performance evaluation with compensation of employees are significantly and positively related to organizational performance. If the university is to promote its performance, it should pay more attention to recruitment and instruction. Other factors including performance evaluation, employees’ participation, and compensation of employees are also effective in the university’s promotion.
    Keywords: Human Resource Management Policies, Organizational Performance, Selection, Recruitment, instruction
  • Somayeh Zeraatkar Pages 131-152
    Trying to identify, attract, motivate, develop and retain talent, human resource managers play a key role in business performance. Theirspecial and technical capabilities help them learn the skills and capabilities of human resource managers. This skill is the cornerstone of the capabilities of human resource managers. According to research findings, managers develop their competencies more from informal learning methods. This research is intended to design a model for informal learning for promoting human resource managers. Using narrative approach and in-depth purposive interviews,the researchers collected the experiences of 10 top human resource managers which were related tothe design and implementation of human resource systems and documentedand coded them for narrative analysis. The results indicated that they used 21 methods for improving their competencies. Personal-behavioral and organizational-managerial characteristics also played effective roles in informal learning. The human resource managers involved in this research stated that their informal learning has had positive individual and organizationalimplications for the human resource compartments.
    Keywords: Informal Learning, Human Resource Manager, Narrative Approach, Great Organizations of the Country
  • Mansour Sadeghi Mal Amiri Pages 153-176
    The need to answer why activities must be in accordance with talent can be a good reason for investing on the discovery of innate, exceptional, and superior capacity. This research is intended to find out the answer in a qualitative-explorative method through valid scientific bases. The results show that the need to have activities in accordance with talent depend on five variables including practicing knowledge, creativity, avoiding profusion, freedom and self-reliance. If man’s activities are directed towards his talent, he can absorb, process and utilize the related dada because the structure of the brain and mental contents are correlated and complement each other relating one to its eternal capacity. This results in coincidence between him and the orderly system of the whole universe leading to successful activities. In this way, the individual becomes intermingled, like keys and locks, and experiences more practical knowledge, creativity, avoidance of profusion, freedom, and self-reliance.
    Keywords: Talent, Knowledge, Creativity, Profusion, Freedom, Self, Reliance
  • Pages 177-206
    Rapid progress in the intention towards spirituality has resulted in presenting a new paradigm in organizational science. Its advantages relate to establishing a new spiritual working atmosphere which has drawn the attention of many researchers. Due to the importance of spirituality in working environment, this research is intended to design a model for predicting spirituality through artificial neural network. This is a descriptive-exploratory research whose population contained all the employees of Yazd Gas Company (585 employees). The sample group included 140 subjects (26 women, 114 men), being exposed to a researcher-made questionnaire of 46 questions at individual, organizational, spiritual and group levels. The reliability and validity of the questionnaire had already been confirmed. The results indicated that factors relating to organizational processes including employees’ perception of the company’s sympathy with people, considering the spiritual needs of the employees, holding spiritual instructive classes, and selecting the employees on the basis of spiritual oriented philosophy turned out to be the most effective ones.
    Keywords: Spirituality, Spirituality in Organizations, Artificial Neural Network (ANN)
  • Pages 207-226
    Higher education plays an important role in the reformation and constant change in societies. This process includes factors such as social capital, institutional partnership and human capital. This research is intended to investigate the effects of social capitals on institutional partnership along with human capital in Noushirvani University at Babul. Research population included all employees at this university (180 emloyees) from whom 110 were selected as the sample group by Morgan table. Two social capital questionnaires along with a single institutional partnership questionnaire were applied as research instruments. LISREL and structural equation modeling were used for data analysis. The results indicated that social capital were effective on institutional partnership and human capital. Human capital turned out to be effective on institutional partnership.
    Keywords: Social Capitals, Human Capital, Institutional Partnership
  • Pages 227-254
    This research is intended to explore appropriate solutions for documentation and transference of experience at Esfahan University for decision-making by the official change committee. Documentation of the experience seem to be a vital step in knowledge management. This is a qualitative research whose population includes all faculty members at all faculties in Esfahan University. Data is collected by interviews. The results indicated that assistance as well as instructive workshops are the most important instruments in transferring experience. Moreover, the effects of research processes and writing down the experience are most import factors of documentation respectively. Choosing one of the departments of the organization as a sample unit can lead us to correct the problems after documentation in order to generalize it.
    Keywords: Documentation, Experience, Writing Down Experience, Transferring Experience