فهرست مطالب

مطالعات عرفانی - پیاپی 21 (بهار و تابستان 1394)

نشریه مطالعات عرفانی
پیاپی 21 (بهار و تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/05/05
  • تعداد عناوین: 8
|
  • اصغر اسمعیلی صفحات 5-34
    بینامتنیت حضور صریح و اعلامشده یا ضمنی متنی در متن دیگر است که ممکن است هر دو متن از نظر زمانی نزدیک به هم یا یکی مقدم بر دیگری باشد؛ همچنین در متون با زمینه های موضوعی مشترک اثرپذیری متون از همدیگر میتواند بیشتر باشد. با این دیدگاه اسرارنامه عطار نیشابوری در جایگاه پیشمتن و گلشن راز شیخ محمود شبستری به عنوان پسمتن بررسی شد و با تطبیق این موارد با مباحث نظری بینامتنیت، چگونگی و میزان تاثیرپذیری شبستری از عطار نشان داده شد. حضور اسرارنامه در گلشن راز از عنوان و وزن منظومه آغاز می شود و به شکلهای مختلف لفظی و معنوی و آشکار و ضمنی در متن ادامه می یابد؛ شبستری گاه با گسترش مضامین عطار، صبغه تعلیمی اثر خود را بیشتر میکند و گاه با بهرهبرداری های ضمنی و اقتباس از مفاهیم و تلمیحات و تصویرهای شعری شیخ نیشابور در عرضه متن عرفانی به زبانی دیگر میکوشد.هرچند نگارنده این مقاله درصدد نشان دادن نمودهای بینامتنیت اسرارنامه و گلشن راز است؛ اما همچنین به این نتیجه رسید که تنفس عطار و شبستری در فضای فکری و فرهنگی مشترک، همسانی آثار آنها را در لفظ و محتوا موجب شده است؛ بهگونهای که هر دو از آبشخورهای معرفتی عظیم عرفان اسلامی همچون قرآن و حدیث و برخی اندیشه های کلام اسلامی مشروب شده اند و حضور زیرمتن اسرارنامه در رومتن گلشن راز از این منظر معنی پیدا میکند؛ با توجه به اینکه شبستری به مطالعه آثار ابن عربی نیز میپرداخته، برخی مفاهیم اصلی اندیشه ابن عربی نیز در گلشن راز مشهود است که اشارهای گذرا به آنها هم شده است.
    کلیدواژگان: اسرارنامه، گلشن راز، آثار ابن عربی، بینامتنیت، شیخ محمود شبستری
  • علی بادامی صفحات 35-62
    تربیت و تزکیه نفس، مقدمه تعالی روح و نجات انسان و از مهم ترین موانع سیر و سلوک محسوب می شود. پدران صحرا مبارزه با آفات نفس را مقدمه ضروری برای شروع سیر معنوی و طی مقامات طریقت می دانند. عارفان مسلمان نیز بر تطهیر نفس و دوری از رذایل اخلاقی بسیار تاکید می کنند.
    این مقاله با روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد مقایسه ای درصدد آن است تا آفات نفس را از دیدگاه پدران صحرا و عرفای مسلمان در قرون اولیه شکل گیری تعالیم آنان بررسی کند. هم آبای صحرا و هم عرفای مسلمان با شناخت نفس طبیبانه و روانکاوانه، آفاتی را تشخیص داده و برشمرده اند که تا حدودی زیادی عناوین این آفات و رذایل و راه های مقابله با آنها به هم شباهت دارد. هر دو مکتب برای کنترل پرخوری و شکم بارگی، جوع و گرسنگی؛ برای ترک شهوت پرستی، پاکدامنی؛ برای ترک دنیادوستی، زهد و ریاضت؛ برای ترک پرحرفی و شره سخن؛ سکوت و خاموشی و برای کنترل خشم و حسد و جاه طلبی، تواضع و فروتنی را سفارش کرده اند.
    کلیدواژگان: آفات و رذایل نفس، راه های مقابله با آفات نفس، پدران صحرا، عرفای مسلمان
  • محمد خدادادی، مهدی ملک ثابت، یدالله جلالی پندری صفحات 63-94
    موضوع ولایت و ولی، یکی از محوری ترین موضوعات مطرح شده در عرفان اسلامی، است که غالب عرفا درباره آن، موضوعات و مباحث گوناگونی را مطرح کرده اند. بی شک یکی از بزرگ ترین عارفان مسلمان، شمس الدین محمد تبریزی، معرفت اندیش نام آور قرن هفتم هجری است که تحول بنیادینی بر تفکرات مولانا جلال الدین مولوی نهاد و نحله جدیدی از فرهنگ عرفانی را پایه گذاری کرد. شمس تبریزی در تنها اثر به جا مانده از خویش؛ یعنی مقالات، نظریه های جالبی در ابواب مختلف عرفانی از خود به یادگار گذاشته است که هر کدام از آن ها کم نظیر و گاه بی نظیر است. کتاب مقالات شمس که مجموعه ای از منقولات پراکنده شمس تبریزی است، ساختار منظمی ندارد به همین دلیل، یافتن یک موضوع خاص از میان انبوهی از سخنان پراکنده او کاری بسیار دشوار و دیرباب است که مستلزم دقت و صرف وقت فراوان است.
    در این پژوهش ضمن تشریح نظریات شمس تبریزی درباره ولایت و رویکردهای وی به این موضوع، آرای وی در این مورد طبقه بندی و با آرای عارفان نامدار قبل و همعصر او مقایسه شده است. علاوه بر این تلاش شده میزان بازتاب آرای شمس تبریزی در کتاب مثنوی مولوی نشان داده شود و تاثیر آن عقاید بر مثنوی مولوی بررسی شود. شمس تبریزی، نظریات بدیع و جالبی درباره ولایت عرضه کرده که نظیر آن ها در آثار سایر عرفا و حتی در نزد مولوی یافت نمی شود. مباحث مربوط به معنای ولایت، اوصاف اولیا، پنهان بودن اولیا و راه شناخت اولیا از جمله موضوعاتی است که شمس تبریزی مطرح کرده که در این مقاله، نظریات بدیع شمس درباره این موضوعات، تبین و تشریح شده و میزان بازتاب آن ها در مثنوی نشان داده شده است.
    کلیدواژگان: شمس الدین محمد تبریزی، مقالات شمس، ولی، ولایت، مثنویمولوی
  • کبری صدیقی*، رضا روحانی صفحات 95-122
    شمس تبریزی با جلال الدین مولوی علیرغم شباهت ها و اشتراکات فکری و عقیدتی مشهور و مورد انتظاری که دارند و علیرغم تاثیر و تاثر فراوان از یکدیگر، در موارد و مباحث متعددی نیز با یکدیگر اختلاف نظر و یا اختلاف عقیده دارند که گاه آشکار و گاه کمی پوشیده اما قابل کشف و استنباط و بیان است.
    در مقاله حاضر کوشش شده تا با روش مقایسه ای، برخی از این نوع اختلاف نظرها از آثار و اقوالشان استخراج و معرفی گردد و موارد لازم آن، جهت شناخت بیشتر از این دو شخصیت بزرگ عرفان عاشقانه، مورد بحث و تحلیل قرار گیرد. برای روشمندی بیشتر، مباحث تحت سه عنوان دسته بندی شده تا تفاوت یا اختلاف فکری آن دو، در جنبه های مختلف آرا و اندیشه ها و تاویلات و داوری ها تشریح یا تبیین شود.
    دستاورد مشخص مقاله آن است که شمس با مولوی، دست کم از حیث اندیشه ها(در سه موضوع)، تاویل و تفسیر آیات و روایات(در پنج مورد)، و نیز داوری هایشان درباره پیامبران و عارفان(درباره سه پیامبر و هفت عارف) اختلاف و یا تفاوت نظر دارند که این موارد و موارد مشابه، همواره باید در مطالعات تطبیقی در دو حوزه مولوی پژوهی و شمس پژوهی، مورد توجه و بررسی محققان قرار گیرد.
    کلیدواژگان: اندیشه های شمس و مولوی، مطالعه تطبیقی افکار شمس و مولوی، اختلافات شمس با مولوی، داوری های شمس و مولوی
  • رضا عارف، مهدی دهباشی صفحات 123-146
    علی رغم عظمت شخصیت ابن عربی، درباره روش شناسی وی پژوهش های اندکی انجام شده است که این امر، ضرورت چنین تحقیقی را ایجاب می کند؛ مقاله حاضر، این موضوع را در دو قلمرو روش شناسی فهم حقایق و روش شناسی بیان آرا، مورد بحث قرار داده و با مراجعه به مهم ترین آثار ابن عربی، و به کارگیری روش تحلیل عقلی و تفسیری، نخست درباره این نکته که ابن عربی در کسب حقایق چگونه عمل کرد هاست، و سپس درباره روش بیان او بحث می کند. این مقاله از یک سو نشان می دهد که ابن عربی در فهم حقایق، روش های عقلی، نقلی، به کارگیری حواس پنجگانه و الهام را ابزارهای شناخت می داند؛ اما روش مکاشفه را بیش از همه ارج می نهد. از سوی دیگر با نشان دادن این که ابن عربی تحت تاثیر مکاتب فکری معاصر و پیش از خود، در بیان آرا و اندیشه هایش از روش های توصیفی مشاهدتی یا روش های نقلی، تاریخی و تبیین های الاهیاتی و درون دینی، به کارگیری روش های لغوی، مجاز و کنایه، رمز و راز، ایما و اشاره و استفاده از تاویل و... نیز بهره می برد.
    کلیدواژگان: مکاشفه عرفانی، معرفت شهودی، تاویل و تخیل در عرفان اسلامی، عرفان نظری، محی الدین ابن عربی
  • یدالله محمدی، مصطفی گرجی، سید احمد پارس صفحات 147-180
    مولانا جلال الدین محمد بلخی(604 – 672ق) از شاعران و عارفان بزرگ ایرانی است. درک مفاهیم غزلیات مولوی برای کسانی که آشنایی کمتری با ذهن و زبان او دارند، دشوار است. وجود اصطلاحات عرفانی، وسعت اطلاع او از دانش های گوناگون شرعی، مسائل ادبی و فرهنگ عمومی اسلامی از دلایل این امر شمرده می شوند. علی رغم روند رو به رشد مولوی پژوهی در چند دهه اخیر و تلاش های ارزنده مولوی پژوهان هنوز نکات درخور تامل بسیاری در تفسیر برخی از غزلیات این سراینده توانمند به چشم می خورد و جای پژوهش های بایسته بسیاری در این عرصه خالی است. بررسی انواع نشانه ها(رمزگان ها) در غزلیات شمس از مواردی است که کمتر بدان پرداخته شده است. پژوهش حاضر با عنوان «نشانه شناسی غزلی از مولانا» به واکاوی نشانه های عرفانی و ادبی در یکی از غزل های مولانا به مطلع:ای رستخیز ناگهان، وی رحمت بی منتها ای آتشی افروخته در بیشه اندیشه هاپرداخته و رابطه میان دال ها و مدلول ها(دلالت) را نشان داده است:پژوهش حاضر از نوع توصیفی– تحلیلی است و داده ها با استفاده از شیوه تحلیل محتوا به روش کتابخانه ای و سندکاوی و بر اساس دانش نشانه شناسی بررسی و تجزیه و تحلیل شده است. وجود واژه های «آتش، جان، حاجب، خامش، خورشید، رحمت، رنگ، زندان، ساقی، سکر، طالب، عقل، علم، کین، مست و مفتاح» به عنوان نشانه های عرفانی و «قافیه میانی»، «مجاز و اغراق»، «زنجیره های باهم آیی»، «غلبه وجه تفسیری»، «بهره گیری هنرمندانه از بحور عروضی» و «غنای موسیقی کناری» به عنوان بخشی از نشانه های ادبی در این غزل از یافته های این مقاله است.
    کلیدواژگان: نشانه(رمزگان)، نشانه شناسی، غزلیات شمس، نشانه عرفانی، جلال الدین مولوی
  • غزال مهاجری زاده صفحات 181-214
    فرض این پژوهش آنست که در عرفان ایران، خط سیری وجود دارد که بنا به گفته سهروردی آن را حکمت اشراق یا حکمت خسروانی می نامیدند و همه کسانی که در نمودار حکمت اشراق قرار دارند، از پیروان هرمس هستند. در این مقاله به اثبات این حکم پرداخته شده است که ویژگی های هرمسی سبب پدید آمدن یک ساختار در عرفان ایران شده که این ساختار بر مبنای مشترکات هرمسی استوار است.
    ویژگی های مشترکی که در این ساختار وجود دارد از این قرار است: هرمسی ها، کیمیاگر، طبیب، عطار و آشنا به مواد سکرآور هستند. مبنای کارشان استحاله است. تفکرشان ساختار نجومی دارد و به جادو علم دارند. به معراج می روند، معراجنامه دارند، قائل به نور هستند، زبان رمزی و سری دارند، منطق الطیر یا زبان پرندگان زبان سری آن هاست. در تغییر معنای رمز، نقش دارند. قائل به شکلی از حلول اند و مانند هرمس و حلاج، حلول می کنند. دفاع از ابلیس دارند. گرایشات شعوبی دارند. برخوردی دوگانه نسبت به حج دارند و بعضی اندیشه وحدت وجودی دارند.
    این ویژگی های هرمسی در پیوند با یکدیگر هستند؛ تعامل عناصر هرمسی، سبب ایجاد ساز و کار(مکانیزم)ی ویژه در عرفان ایران گردیده است، که ما آن را ساختار هرمسی می نامیم.
    کلیدواژگان: منطق الطیر، حکمت اشراق، حکمت هرمسی، عرفان ایران _
  • محمدکاظم یوسف پور، فیروز فاضلی، هادی قلیزاده صفحات 215-244
    بسیاری از پژوهشگران، آبشخور تصوف اسلامی را از یک مشرب فکری مشخص جستجو کرده اند. دیدگاه حاکم بر این پژوهش ها، بر مبنای درخت گونگی و داشتن ریشه متمرکز بوده است. با توجه به نظریه استحاله تمثیلی، هر یک از مباحث مورد بحث در تصوف اسلامی، می تواند از ریشه ای جداگانه سر برآورده باشد و این پژوهش بر آن است تا بر مبنای این نظریه، نشان دهد که یکی از سرچشمه های تصوف اسلامی، فرهنگ ایرانی است و تکوین نظریه ولایت عارفانه در سرزمین ایران، می تواند حاصل دگردیسی در عقیده ایرانیان به فره ایزدی باشد. در این مقاله زمینه های محیطی و پیش زمینه های فکری که در تدوین مبحث ولایت عارفانه توسط حکیم ترمذی اثرگذار بوده است؛ مورد بررسی قرار می گیرد و با ترسیم خط سیر نظریه ولایت عارفانه تا زمان سهروردی و بازتاب آن در آثار تعدادی از عارفان و متفکران بزرگ به نظریه حکیمان متاله سهروردی و ارتباط آن با مبحث ولایت عارفانه پرداخته می شود و چگونگی تلفیق این اندیشه ها که با وجود دگردیسی در عناصر، ماهیت معنایی آن محفوظ مانده است؛ بررسی می گردد.
    این بررسی نشان می دهد که پیوند میان حکمت خسروانی و عرفان ایرانی و دگردیسی های تدریجی در نظریه ولایت عارفانه، چگونه پیش زمینه های فکری و دگردیسی های نظری لازم را برای آن چه که بعدها حاکمیت صوفیان صفوی تفسیر شده، آماده کرده است. زمینه های اولیه چنین تحولی، در بستر روح و فرهنگ ایرانی فراهم بود و اندیشمندانی چون سهروردی به آن جانی دوباره بخشیدند
    کلیدواژگان: استحاله تمثیلی، مکتب خراسان، ولایت عارفانه، ترمذی، شهاب الدین سهروردی
|
  • A. Esmaeeli Pages 5-34
    Intertextuality is the overt or covert appearance of a contemporary or earlier text in another, and texts with similar themes can more often impact each other intertextually. From this perspective, the intertextual impact of ‘Attār’s Asrār Nāmeh, as the background text, on Shabestari's Golshan Rāz, as the foreground text, was studied. It is argued that this intertextual impact begins with the title and poetic rhythm of the foreground text and continues through tacit/covert and overt semantic and literary images in it. Shabestari occasionally expands‘attār’s concepts to enhance the didactic overtones of his own work, and sometimes tacitly exploits and borrows concepts, allusions and poetic imageries of the Sheikh of Neyshabur to afford a mystic text with a new diction. Though the original aim of this research was to expose samples of the intertextuality of Asrār Nāmeh in Golshan Rāz, it also concluded that ‘Attār’s and Shabestari's similar cultural and thought milieu has also resulted in the similarity of the texts and contents of their works owing to the fact that they had both been brought up and educated in the context of the grand sources of Islamic mysticism including Hadith and Erfān, and this partly explains the intertextuality observed between the two works. Since Shabestari had also studied the works of Ibn ‘Arabi, traces of Ibn ‘Arabi's line of thought are also observed in Golshan Rāz which the researcher has broached in this paper.
    Keywords: Asrār Nameh, Golshan Rāz, Theory of Intertextuality, Ibn Arabi\'s works, Sheykh Mahmood Shabastari
  • Ali Badami Pages 35-62
    Self-training and purification is a preliminary step for the exaltation of the soul and human salvation. Self scourges and moral knaveries are considered as the most important obstacles to mystical paths. The Desert Fathers consider fighting against the self scourges as a necessary prelude to the beginning of spiritual transition and covering mystical stages. Muslim mystics too, highly emphasize the purification of self and avoiding moral knaveries. This article is to study the scourges of self from the viewpoint of the Desert fathers and Muslim mystics in the early centuries of their teaching formation. The procedure of the study is comparative and descriptive –analytic. Identifying the self medically and psychoanalytically, the Desert fathers and Muslim mystics have recognized and enumerated scourges whose methods of confrontation are, to a large extent, similar. Both schools have advised controlling gluttony and gormandism, starvation and hunger, avoiding voluptuousness and worldliness, chastity, piety and asceticism, avoiding garrulity and voracity, silence, controlling wrath, jealousy and ambitiousness, humility and reverence.
    Keywords: Self Scourges, The ways of Fighting against the Self Scourges, The Desert Fathers, The Muslim Mystics, Ghazzāli's Thoughts
  • Pages 63-94
    As a matter of fact, saint and sainthood are among the most pivotal issues in the Islamic mysticism that have been widely discussed by many mystics. Undoubtedly, one of the greatest Muslim mystics was Shams al-din Muhammad Tabrizi who lived in the 7th century AH. Substantially affecting Rūmi’s attitudes, Shams founded a new school of mysticism. In his only literary work known as “Articles”, he has stated unchallenged and interesting opinions about various aspects of mysticism. The book is a disorganized collection of quotations from Shams. Due to lack of organization, it is so hard and time-taking to find a specific subject among so many sporadically included in the book. In this study, Sham Tabrizi’s approach and opinions about sainthood are explained, classified, and compared to the corresponding ideas of other mystics prior and contemporary to him. Also, the rate and influence of his ideas as reflected in Rūmi’s Mathnawi is investigated. Shams has put forth ideas of interest and novelty about sainthood unprecedented even in Rūmi’s works. This along with other issues such as saints’ characteristics, their covertness, and the way of recognizing them is dealt with in details in this paper.
  • Kobra Sedighi Pages 95-122
    In spite of their eminent and expected conformity in attitudes and their obvious influence on each other, Shams Tabrizi and Jalal al-Din Rūmi are found to have some differences of opinions on several issues. These disagreements appear to be either overt or covert. Yet, the covert disagreements are assumed to be discoverable. Employing comparative method, the current study sought to extract some of the aforementioned disagreements from the authors’ works and words. Then, the main instances are examined to get more recognition of these outstanding characters of mystical romance area. In an attempt to be more systematic, the article presents three classifications which cooperates the reader to get more knowledge on poets’ disagreements on various aspects. The obtained results indicate that Shams and Rūmi are somehow different when considering their (1) thoughts (three cases), (2) exegeses of verses of Quran and narratives (five cases), and (3) judgements about prophets and mystics (three prophets and seven mystics). Hence, the scholars of this field are proposed to consider these instances and other similar examples when investigating Shams andRūmi’s lives and thoughts.
    Keywords: Shams, Rūmi's Thoughts, Comparative Study of Shams, Rūmi's Thoughts, Disagreement between Shams, Maulawi, Esoteric Interpretation of Quran in Sufism
  • Reza Aref Pages 123-146
    Despite the grandeur of Ibn ‘Arabi’s personality, a few researches have been done about his methodology. This makes such research important and necessary. So the article has targeted discussing the subject in the realm of methodology of understanding the facts and methodology of expressing ideas, and the first, by referring to the most important texts and works of Ibn ‘Arabi And using the rational analysis and interpretation methods, argues about “How has been Ibn ‘Arabi obtained the facts”, And then about her expression method. The article, on the one hand, shows that Ibn ‘Arabi considers rational, quote, using the five senses and inspire methods, the cognitive tools for understanding the facts, but He honors revelation, more than all methods. On the other hand it shows that Ibn ‘Arabi was influenced by his contemporary and before thought, and he also used observational descriptive methods, historical methods, theological, religious explanations and lexical ways, Metaphor, mystery, interpretation and… to express his ideas.
    Keywords: Revelation, Intuitive Method, Historical Method, Traditional Method, Interpretation, Imagination
  • Yadolah Mohamadi Pages 147-180
    Mowlanā Jalāl al-Din muhammad Rūmi(604- 672 h) is one of the iranian poets and Sufis. For those who don’t know Mowlavi well understanding the concepts in his gazals is a demanding task. The existence of mystical expressions, his broad knowledge of various Islamic sciences, and cultural and literal traditions can be regarded as causes of this. In spite of the growing trend of researching on mowlana in the recent decades and the valuable attempts made by these researchers, there are still lots of points calling for reflection in the interpretation of some Gazals of this knowledgable poet and there are untapped (or unmapped) areas in this regard. Investigating the kinds of signs in shams’s “Gazals” is one of those underresearched areas. The present study named “Semiotics of a Gazal by Jalāl al-Din Rūmi” tries to explore the literal and mystical signs and illustrate the relationships between the signifiers and the signifieds in one of mowlana’s gazals that begins with the following line: You! The sudden resurrection and the endless mercy You! The fire in the woods of thought The present study is of descriptive – analytical type. The data has been collected and Investigated by the content analysis procedure, library method and the studying of documents based on the principles of semiotics. The existence of terms like “fire, life, doorkeeper, silent, sun, mersy, colour, prison, copbearer, intoxication, seeker, wisdom, knowledge, hate, draunk and key” as mystical signs and internal rhyme, metonymy, hyperbole, collocation chains, the dominance of interpretive dimension, artistic use of meter, and the richness of peripheral melody as parts of literal signs in this gazal are among the finding of this study.
    Keywords: The Mystical Way of Ibn Arabi, Mystical Intuition, Quran Interpretation in Islamic Mysticism, Methodology of Ibn Arabi
  • Ghazal Mohajeryzadeh Pages 181-214
    The hypothesis of the present research is that in Iranian mysticism, there is an outlook that according to Sohravardi’s opinion is called the philosophy of the spiritual insight or the Hekmat khosravāni (Philosophy of Kings) and everybody who has been in line with this philosophy is the follower of Hermes. The present research tries to show that the Hermesian characteristics are the main cause of the appearance of a structure in the Iranian mysticism that is based on common Hermesian identities. The common characteristics in the present structure are as follows: Hermesians are alchemists, doctors, grocers, and those who know about drug and wine. The origin of their work is based on metamorohosis. Their contemplation has an astrologic structure and they know magic. They ascend and they write about their ascensions. They believe in light philosophy. Their way of writing is symbolic, as represented in Manteq-al-Tayr or the language of birds. The language of birds is their secret language. They are influential in variation of the symbolic meanings. They believe in reincarnation and, as Hermes and Hallāj reincarnate. They defend Satan. They are Showbiz (patriots). They have dual viewpoints toward Hajj. They believe in unity. There is an interaction among the Hermesian components. Hermesian component interrelation –that we call it Hermesian structurehas caused a special mechanism in Iranian mysticism that we call it Hermesian structure.
    Keywords: Mantiq al Tayr, Hekmat Eshrāq (The Philosophy of Spiritual Insight), Philosophy of Hermes, Iranian Mysticism
  • Pages 215-244
    Many researchers have researched the source of Islamic Sufism from a certain intellectual disposition. The prevailing view of these research works, is based on arbolic thinking and having centralized roots. According to the theory of allegorical Metamorphosis, each of the topics discussed in Islamic Sufism, can have separate roots. The present paper aims to show that Iranian Culture is one of the sources of Islamic Sufism, and formation of Mystical Supervision Theory in Iran can be a result of an evolution in Iranian beliefs about Divine Glory. In this paper, the environmental and intellectual backgrounds affecting on the compilation of the discussion of Mystical Supervision by Hakim Termazi, will be discussed. And also by showing the pathway of Mystical Supervision Theory till the era of Sohrevardi and its effect on the works of great Mystics and Intellectuals, the theory of Sohrevardi and its relevance to the theory of Mystical Supervision will be discussed. Moreover the combination of these ideas – that despite the evolution in elements, has preserved its semantic nature- is examined. The present research, shows that the link between Khosravāni wisdom and Iranian Mysticism and the gradual evolution in the theory of Mystical Supervision, how prepared the intellectual and theoretical backgrounds for what later called the Safavi Supervision. The primary backgrounds of this evolution, was present in the Iranian Culture and a great thinker like Sohrevardi gave it a new life.Manyresearchershaveresearchedthesource of Islamic Sufism from a certain intellectual disposition. The prevailing view of these research works, is based on arbolic thinking and having centralized roots. According to the theory of allegorical Metamorphosis, each of the topics discussed in Islamic Sufism, can have separate roots. The present paper aims to show that Iranian Culture is one of the sources of Islamic Sufism, and formation of Mystical Supervision Theory in Iran can be a result of an evolution in Iranian beliefs about Divine Glory. In this paper, the environmental and intellectual backgrounds affecting on the compilation of the discussion of Mystical Supervision by Hakim Termazi, will be discussed. And also by showing the pathway of Mystical Supervision Theory till the era of Sohrevardi and its effect on the works of great Mystics and Intellectuals, the theory of Sohrevardi and its relevance to the theory of Mystical Supervision will be discussed. Moreover the combination of these ideas – that despite the evolution in elements, has preserved its semantic nature- is examined. The present research, shows that the link between Khosravāni wisdom and Iranian Mysticism and the gradual evolution in the theory of Mystical Supervision, how prepared the intellectual and theoretical backgrounds for what later called the Safavi Supervision. The primary backgrounds of this evolution, was present in the Iranian Culture and a great thinker like Sohrevardi gave it a new life.
    Keywords: Allegorical Metamorphosis, the School of Khorāsān, Mystical Supervision, Termazi, Suhrawardi