فهرست مطالب

مهندسی مدیریت - پیاپی 29 (اسفند 1388)

دو ماهنامه مهندسی مدیریت
پیاپی 29 (اسفند 1388)

  • بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1388/12/22
  • تعداد عناوین: 26
|
  • محمد طالقانی، سارا روشندل صفحه 4
    وفاداری با واژه وفاداری به نام تجاری وارد بازاریابی شد. وفاداری به برند دارای نتایج بسیار با اهمیتی است. به دلیل 1- حجم فروش بیشتر 2- توانایی افزایش قیمت 3- حفظ مشتری قبلی بهتر از جستجوی مشتری جدید 4- مشتری وفادار به برند برای برند مزبور تبلیغات مثبت می کند.[سبحانی،1385،ص83] ریچارد اولیور، مفهوم وفاداری را اینگونه تعریف می کند: حفظ تعهد عمیق به خرید یا انتخاب مجدد محصول یا خدمات، به طور مستمر در آینده، به صورتی که همان برند یا محصول علی رغم تاثیرات و تلاش های بازاریابی بالقوه رقبا باز خریداری شود.[حاجی کریمی،1384، ص133]در این مقاله از طریق مطالعه تحقیقات انجام شده در زمینه وفاداری مشتریان به یک نام و نشان تجاری، بعد از تعریف و ذکر دوره های وفاداری،رویکردها، سطوح و انواع وفاداری وتاثیر تبلیغات و دسترسی بر وفاداری، به گروه نسل جوان(نسل Y) و طریقه افزایش وفاداری در آنها و در انتها نیز به مدیریت و ارزیابی وفاداری به برند پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: وفاداری، برند، تبلیغات، دسترسی، نسل Y
  • صفحه 13
    در این مقاله قصد آن را داریم که خیلی کوتاه و مختصر شما را با 5 اشتباه رایج تبلیغاتی که می توان از آنها به عنوان ضد تبلیغ یاد کرد، آشنا کنیم. این اشتباه های رایج تبلیغاتی اغلب سبب از دست دادند مشتری و کاهش فروش می شوند، کافی است آنها را بشناسید و از انجام آن ها اجتناب کنید تا از بسیاری مشکلات جلوگیری کنید.
  • میترا شکرلبان صفحه 14
    در یک تعریف ساده توسعه پایدار توسعه ای است که بتواند احتیاجات نسل حاضر را بدون فدا کردن توانائی نسل های آینده برای برآورد سازی نیازمندی های ایشان تامین کند. در این برداشت توسعه پایدار به مثابه ساختن ظرفیت و اجماع عمومی است. این مفهوم به جای پیامدها و محدودیت ها بیشتر بر روی فرایندها و نهادها تکیه میکند. اگر ارکان اساسی و پایه های توسعه پایدار را اقتصاد، محیط زیست و اجتماع در نظر بگیریم، هر نهادی برای پایداری و بقای توسعه مسئولیتی دارد. برای تداوم پایداری و رضایت مردم و شهروندان یک کشور و به طور کلی ذینفعان، پیشرفت و ترقی اجتماعی و حکمرانی خوب و شایسته مسئولیتی اجتماعی است برای توسعه پایدار که در کنار مسئولیت سایر نهادها (اقتصاد و محیط زیست) باید به آن توجه کرد. در دنیای امروز دیگر هیچ کس تردیدی در ضرورت زمینه سازی برای پایداری توسعه نمی کند و برنامه ریزی های رسمی سازمان ها در ترویج و اشاعه توسعه پایدار و مقید ساختن دولت ها به پیگیری اهداف توسعه پایدار موکد این مطلب است. با بزرگ شدن دولت ها و حرکات بعضا نا هماهنگ و ناهمسو شاخه های اجرائی به رغم صرف انرژی و دست و پازدن های بسیار قدم مثبتی به جلو برداشته نمی شود. به نظر می رسد یکی از اقدامات مثبت جهت فرایند توسعه پایدار، کاهش تصدی گری های دولت از طریق تقویت سازمان های غیر دولتی (مردم نهاد) است. چراکه این امر در توانمند سازی مردم، افزایش سرمایه و مشارکت های اجتماعی در تمام سطوح و طبقات جامعه، بهینه سازی برنامه ریزی، اجرائی شدن برنامه ها، مقابله با فساد و رانت خواری و ناکارآمدی ها و کارآمدسازی نظام اقتصادی به نحو معقول تاثیر به سزائی خواهد داشت و موجب میگردد حرکات ناموزون تبدیل به قدمهای هماهنگ و پیش برنده شوند. بسیج همگانی نیروهای داوطلب مردمی زمانی در جهت حرکت به سوی توسعه پایدار کارآمد خواهد بود که اولا درک صحیحی از اهداف وجود داشته باشد ثانیا تعریف این سازمان ها مورد توجه قرار گیرد. منظور از سازمان های غیر دولتی، نهادها و موسساتی است که مستقیما از بودجه دولتی استفاده نمیکنند اما بخشی از وظایف دولت را انجام میدهند. اعضای این سازمان بدون دریافت حقوق از دولت به صورت داوطلبانه گرد هم جمع میشوند و اهداف بشر دوستانه ای (هدف های انسانی یا تعاونی و عموما غیر تجاری) در خور شهروندان آگاه و آشنا به حقوق شهروندی را دنبال میکنند. به طور کلی خصوصیاتی نظیر غیر انتفاعی، داوطلبانه، دموکراتیک، انعطاف پذیر، سازمان یافته (بر مبنای خدمات رسانی)، جهت گیری شده (به سمت گسترش مشارکت های اجتماعی)، پاسخگو به نیازهای جامعه و مستقل از دولت از امتیازات این نهاد جهت نیل به فرآیند توسعه در کشورهای در حال توسعه است و توسعه پایدار بدون مشارکت فعال این سازمانها قابل تحقق نیست. بنابراین جوامعی که خواستار توسعه پایدار هستند ناگزیر از پذیرش فعالیت سازمان های غیر دولتی هستند و اگر واقعا توسعه پایدار علمی و انسانی و اجتماعی بر مبنای مولفه های اصلی آن یعنی توانمند سازی، افزایش سرمایه اجتماعی، تولید علم، کاهش فقر، افزایش رفاه عمومی و. .. مورد نظر باشد نمیتوان و نباید سازمان های غیر دولتی را محدود کرد. در اینجا اشاره ای کوتاه و گذرا به یک نهاد مدنی – حاکمیتی در ایران می کنیم.
  • احمد انصاری گیلانی صفحه 16
    بدون تکیه به اراده، هیچ کس نمی تواند زندگی سالم و طولانی داشته باشد؛ گاهی اوقات تغییر اخلاق این احساس را به ما می دهد که زندگی مان خیلی طولانی تر شده است. بد اخلاقی نه تنها باعث افسردگی تان می شود، بلکه عملکرد سیستم ایمنی تان را نیز پائین می آورد، و منجر به بیماری شما می شود. در اینجا چند رهنمون برای ارتقا حوصله، روح و روان و سلامت شما آورده شده است.
  • سید مهدی میرحسینی زواره صفحه 20
    الف: مفاهیم1.دولت و حاکمیت: دولت را برترین سازمان سیاسی دانسته اند که بر اتباع خود در داخل یا خارج سرزمین معینی حاکمیت دارد. معیار حاکمیت، دولت را از اجتماعات، نهادها و سازمان های دیگر متمایز می کند.از مفهوم حاکمیت تعبیرها و تفسیرها متفاوتی به عمل آمده است:دوگی، حقوقدان فرانسوی معتقد بود که: «حاکمیت، یعنی نفی هر گونه رادع یا هرگونه تبعیت»ژان بودن، اقتصادان و حقوقدان دیگر فرانسوی حاکمیت را «اقتدار مطلق و مداوم دولت» می داند.
    ابن خلدون حاکمیت را «آنچه برتر از نیروی او قدرت قاهری موجود نباشد» می داند.
  • ابراهیم حمیدی صفحه 24
    این که محاسبه دقیق درصد شکست نوآوری های تجاریممکن نیست، ولی توافق عمومی براین است که می توان چنین فرضی را پذیرفت. تحقیق و مشاهده، دلایل مشابهی را برای به نتیجه نرسیدن نوآوری ها به دست داده است.
    10 عامل مهم شکست نوآوری عبارزتند از:*نبود فرهنگی که از نوآوری حمایت کند؛*احساس مالکیت نکردن و از آن خود ندانستن سازمان توسط مدیران؛*فقدان یک فرایند گسترده و فراگیر جهت نوآوری؛* تخصیص ندادن منابع کافی برای این فرایند؛*عدم ارتباط بین پروژه ها و طرحها با استراتژی سازمان؛*صرف نکردن زمان و انرژی کافی برای رفع ابهامات سازمانی؛*ایجادنکردن تنوع در فرایندها (عقاید مختلف و متضاد)؛*توسعه ندادن ابزارها و سنجشهای اندازه گیری پیشرفت؛*عدم وجود مربیان و مدیران توانا در تیم های نوآوری؛*فقدان یک سیستم ایده پرداز مدیریتی.
  • ارزیابی و تبیین استراتژی های بازاریابی در بازارهای الکترونیکی / مطالعه موردی: بازاره ای الکترونیکی کشور ایران
    شهرام گیلانی نیا، اکبر احمدی صفحه 28
    استراتژی های بازاریابی در بازارهای الکترونیکی، همواره یکی از مقوله های مهمی است که در حوزه های جدید مطالعات بازاریابی مورد توجه قرار گرفته است. اما در این زمینه دیدگاه های بسیار متنوعی ارایه شده است. از سویی دیگر با توجه به اینکه در کشورمان مطالعاتی چندانی در این زمبنه انجام نشده است بنابراین بررسی این استراتژی ها از اهمیت دو چندان برخوردار است. زیرا با ورود به دنیای تجارت الکترونیکی و استفاده از ابزارهای نوین در حوزه های جدید فناوری و تجارت، بنگاه ها ناگزیر خواهند شد تا با به کارگیری استراتژی های نوین تجاری، خود را برای فشارهای رقابتی جدید آماده نمایند. نتایج تحقیق نشان می دهد که استراتژی های بازاریابی در بازارهای پایگاه داده، استراتژی های بازاریابی رابطه ای و نیز استراتژی های بازاریابی مبتنی بر دانش استراتژی مبادله ای تقسیم نموداین تحقیق تاثیرات 3 پیشرفت بزرگ که نقش مسلطی در تغییر چشم انداز رقابت بین المللی داشت ارایه می دهد. 1- رشد سریع فعالیت های تجاری جهانی توسط شرکت های موجود و وارد شوندگان جدید به عنوان مثال از طریق افزایش منابع بین المللی 2- انتقال به سیستم مدیریت ارایه ی زنجیره ای از طریق ایجاد هماهنگی بیشتر، کانال های توزیع، اتحاد و مبادلات رابطه ای و 3- تولید و افزایش استراتژی های تجارت الکترونیک به خصوص با توجه به ارزیابی با ذخیره و بازیابی اطلاعات توسط مدیریت کارآمد عملیات خانگی و جهانی و بیش بازاریابی.
  • حسین پهلوانیان صفحه 38
    یکی از وظایف مدیران در کنار تولید کالا یا خدمات، به حداقل رساندن حوادث، رعایت مسائل زیست محیطی، توجه به مسئولیت های اجتماعی و پرورش منابع انسانی است.مدیریت فرایند حوادث، یعنی بررسی علل حوادث در حین کار و انجام اقدامات پیشگیرانه. براساس مدیریت صحیح حوادث، می توان روش هایی را به کار بست که هزینه های اقتصادی حوادث را به حداقل ممکن برساند.هزینه های مربوط به حوادث و آسیب های شغلی، به حدی است که مدیریت جدی حوادث را طلب می کند.یکی از راه های مهم جلوگیری از حوادث، تقویت فرهنگ ایمنی در محیط کار است. یکی از مکانیسم های مهم مدیریت فرایند حوادث، انجام بموقع معاینات دوره ای است که نقش پیشگیرانه و درمانی دارد.تولید و عملیات مربوط به آن، نیازمند الزامات و پیش نیازهایی است که یکی از آنها ایمنی کار کردن و مدیریت بر فرایند روانی و اجتماعی علل حوادث است. انسان های تولیدی، نیازمند داشتن فرهنگ ایمنی کار هستند و لازم است که در این خصوص اقداماتی موثر صورت پذیرد. پیچیدگی کار مدیران تولیدی و صنعتی به این دلیل است که تولید کالا و یا خدمات جزء کوچک کار آنان بوده و در کنار تولید کالا یا خدمات، هدف های دیگری را می بایستی مورد توجه قرار دهند. از جمله این اهداف، به حداقل رساندن حوادث، رعایت مسائل زیست محیطی، توجه به مسئولیت های اجتماعی، پرورش منابع انسانی و... است. برای رسیدن به این اهداف و به ویژه کاهش و تعدیل خسارات ناشی از حوادث، لازم است که فرایند شکل گیری حوادث، مدیریت شود. بر این اساس و باتوجه به اهمیت مدیریت فرایند حوادث در موسسات تولیدی براساس نظریه های عمل تدوین یافته سعی می شود که مفهوم مدیریت حوادث را تبیین کرده و راهکارهای عملی مدیریت و تاثیر آن بر کاهش حوادث، بررسی شود.
  • محمدرضا جلالی صفحه 42
    پایه و اساس مدیریت علمی در دنیای امروز مبتنی بر افزایش خلاقیت است. منظور از خلاقیت توانایی بهره برداری بهینه از حداقل امکانات است، که در آن مفاهیم بهره وری، صرفه جویی در زمان و انرژی، صرفه جویی در هزینه ها افزایش مطلوبیت و کارآمدی و نوآوری و آفرینندگی در همه ی ابعاد مادی و معنوی لحاظ شده است.
  • جاسم جادری صفحه 46
    امروزه بسیاری از سازمانها دستخوش تغییرند و هرگونه تغییر نیازمند کارکنان و مدیرانی است که انطباق پذیر بوده و با تغییرها سازگار شوند. دراین میان تعامل اجتماعی به شیوه ای شایسته و ثمربخش برای بیشتر مدیران و رهبران به عنوان عنصر کلیدی درمدیریت تغییرهای سازمانی اهمیت فزاینده ای دارد.بررسی ها نشان داده است که گوی رقابت آینده را مدیرانی خواهند برد که بتوانند به طور اثربخش ونتیجه بخش با منابع انسانی خودارتباط برقرارکنند.دراین زمینه هوش هیجانی (EMOTIONAL INTELLIGENCE=EI) یکی ازمولفه هایی است که می تواند به میزان زیادی درروابط مدیران با اعضای سازمان نقش مهمی ایفا کندوبه گفته گلمن (1998)شرط حتمی واجتناب ناپذیر درسازمان به حساب می آید. اخیرابرخی ازدانشمندان نیز دریافته اند که هوش هیجانی بااهمیت تراز بهره هوشی (IQ) برای یک مدیر ورهبر است. امروزه هوش هیجانی به عنوان نوعی هوش تبیین شده است که هم شامل درک دقیق هیجانهای خود شخص وهم تعبیر دقیق حالات هیجانی دیگران است. هوش هیجانی، فرد را از نظرهیجانی ارزیابی می کند، به این معنی که فرد به چه میزانی ازهیجانها واحساسهای خود آگاهی دارد و چگونه آنها راکنترل واداره می کند. نکته قابل توجه درراستای هوش هیجانی این است که توانایی های هوش هیجانی ذاتی نیستند، آنها می توانند آموخته شوند.
  • محمد طالقانی، آزیتا شرج شریفی صفحه 50
    در عرصه بازار داخلی، اقتصاد امر به هم پیوسته ای است که تحت تاثیر مولفه های سیاسی و اجتماعی دچار تغییر و دگرگونی می شود. بنابراین بالا رفتن سطح زندگی مردم، بهبود نسبی رفاه اجتماعی، افزایش اوقات فراغت مردم و حضور گردشگران خارجی از جمله دلایلی هستند که به رونق بازار محصولات غذایی در عرصه ملی منجر می شوند.در عرصه بین المللی نیز از آنچه مانع حضور فرآورده های ایرانی می-گردد، تنها نمی توان فشارهای سیاسی بین المللی و سخت گیری در راه عرضه محصولات در پاره ای از کشورها را بهانه قرار داد، بلکه نبود بسته بندی و کیفیت مناسب و مهم تر از همه بالا بودن قیمت تمام شده باعث شده است تا رقبا حتی در بازارهای منطقه از تولیدکنندگان داخلی پیشی بگیرند. در این مقاله ضمن بیان یک تاریخچه کوتاه از روند رشد صنایع غذایی کشور در 35 سال اخیر به نقد و بررسی این رشد پرداخته شده است. سپس با توجه به وضعیت کنونی این صنعت و صنایع مشابه در کشور میزان تاثیر پذیری آنها از وضعیت جامعه بیان گردیده و نقاط قوت و ضعف این صنایع در کشور مشخص شده است. در ادامه بحث، شش پیشنهاد برای اصلاح وضعیت موجود بیان گردیده که باید در برنامه های کوتاه مدت و میان مدت گنجانده شود. نگارندگان در ادامه مقاله برای مشخص نمودن استراتژی آینده به بحث در مورد سیاست های توسعه صادرات و جایگزینی واردات پرداخته و مزایا و معایب هر یک را بیان کرده اند. سپس با توجه به نتیجه بحث، راه پیشرفت صنایع غذایی در تسخیر بازارهای خارجی دانسته شده است. پس از آن با درنظر گرفتن اهمیت صادرات به بیان نکاتی پیرامون بازاریابی صادرات پرداخته و در نهایت با نتیجه گیری از موارد یاد شده وظیفه دولت در این مورد خاص مشخص شده است.
    کلیدواژگان: توسعه صادرات، صنایع غذایی، جایگزینی واردات و بازاریابی صادرات
  • مهندس رسول حسین زاده صفحه 56
    در این مقاله نحوه مدیریت اطلاعات از منظر کیفیت و در چار چوب مدیریت دانش مورد توجه و بررسی قرار می گیرد.
    ساختار نوشتار به شرح زیر است: *بیان اهمیت و نقش اطلاعات و دانش به عنوان یک دارایی استراتژیک *زنجیره داده، اطلاعات و دانش، ارتباط آنها با یکدیگر و نحوه مدیریت آنها *معرفی کیفیت اطلاعات، شاخصهای کیفیت و انواع کیفیت و نحوه مدیریت آن*معرفی اجزاء مدیریت کیفیت اطلاعات جامع *معرفی مدلی در چارچوب چرخه دمینگ برای این نوع از مدیریت.
  • اسدالله اسدی صفحه 60
    کارولین اسمارت از زمره صاحب نظرانی است که در مورد روابط میان متغیر ها و چگونگی تصمیم گیری در شرایط بحرانی مدلی ارائه کرده است. به نظر کارولین اسمارت کیفیت تصمیم گیری با چهار نوع خطا در تصمیم گیری رابطه معکوس دارد: *به اشتباه راه حل صحیح را نپذیرفته آن را رد می نماییم.
    * به اشتباه راه حل غلطی را به جای راه حل صحیح بپذیریم. * مسئله غلطی را حل کنیم. * مسئله صحیحی را صحیح حل نماییم ولی موقعی که دیگر دیر شده و کار از کار گدشته است. در مدل کیفیت تصمیم گیری تابع سه عامل است: *کیفیت اطلاعاتی که وارد فرایند تصمیم گیری می شوند،*بیان صحیح و روشن هدف. *قوت درک و توان ذهنی وشعوری تصمیم گیرنده.
  • حسن لطیفی صفحه 62
    در شرایط کنونی چه چیزبرخی از بنگا ها را واداشته است تا زاویه نگاه خود را تغییر داده و به جای تحقیر مشتری، او را در جایگاه یک انسان صاحب حق و انتخاب گر قرار دهند؟ آیا نگرش آنان نسبت به انسان متحول شده است؟ و یا جبر ناشی از شرایط آنها را واداشته به خواسته و انتظارات مشتریان خود اهمیت دهند.در سال های اخیر در شرایطی که امکان تولید انبوه ناشی از توسعه شتابان فناوری و حضور رقبای متعدد در بازار زمینه فزونی عرضه نسبت به تقاضا را فراهم کرده است برای تولیدکننده چاره ای جز جلب رضایت مشتری باقی نمانده است. سرمایه گذار و تولیدکنندگان نه از سردلسوزی و ارزش مداری بلکه از روی ناچاری و به عنوان یک استراتژی برای افزایش درآمد و سود به جلب رضایت مشتری و فراگیری رموز دلبری روی آورده اند. درهر گوشه جهان که اقتصاد رقابتی فضای انحصاری را در هم می نوردد، نگرش مشتری مداری و جلب رضایت مشتری قانون اول کسب و کار تلقی شده و جریمه سرپیچی کنندگان از این قاعده حذف بی رحمانه از صحنه بازار است.رضایت مشتری چیست؟هر مشتری پس از دریافت خدمت یا خرید و استفاده از یک کالا ممکن است به طور کلی راضی و یا ناراضی باشد، پرسش این است که رضایت چیست و رضایت مشتری چگونه ایجاد می شود، در پاسخ باید گفت رضایت احساس مثبتی است که در فرد پس از استفاده از کالا یا دریافت خدمت ایجاد می شود، احساس مورد نظر از تقابل انتظارات مشتری و عملکرد عرضه کننده به وجود می آید. اگر کالا وخدمت دریافت شده از جانب مشتری هم سطح انتظارات ارزیابی شود، در او احساس رضایت ایجاد می شود، در صورتی که سطح خدمت و کالا بالاتر از سطح انتظارات مشتری باشد موجب ذوق زدگی و سطح پایین تر خدمت و کالا نسبت به انتظارات منجر به نارضایتی مشتری می شود. درجه رضایت، نارضایتی و ذوق زدگی افراد در هر زمان و در هر مورد متفاوت بوده و همواره به میزان فاصله سطح انتظارات و عملکرد عرضه کننده در غالب کیفیت کالا و خدمات مربوط می شود.رضایت مشتری چه اثری در کسب و کار یک عرضه کننده دارد؟همه ما حداقل تجربه ارتباط با خرده فروشان محله خود را می توانیم در ذهن مرور کنیم. فروشنده با انصاف، خوش رفتار و با حوصله همواره انگیزه خریدهای بعدی را در ما تقویت می کند و برعکس در زمانی که بافروشندگان گرانفروش و بداخلاق روبه رو شده ایم، اغلب ترجیح داده ایم برای خریدهای بعدی حتی به فروشگاه دورتری مراجعه کنیم. بارها از همسایگان و آشنایان توصیه خرید از فلان فروشگاه رادریافت کرده ایم و زمانی که از ماشین لباسشویی با نام تجاری الف راضی بوده ایم هنگام خرید اجاق گاز، ناخودآگاه تمایل به خرید اجاق گاز الف رادر خود احساس کرده ایم.بررسی ها نشان می دهد رضایت مشتری حداقل از سه طریق منجر به افزایش درآمد و سد عرضه کننده می شود. تکرار خرید مشتری راضی- در مورد کالاهای روزمره همچون شیر و ماست- خرید کالای جدید از جانب مشتری راضی با صرف کمترین هزینه تبلیغات وخرید کالا توسط مشتریان جدیدی که توسط مشتریان راضی به کالا تمایل پیدا کرده اند. نباید فراموش کرد که مشتریان راضی ناخودآگاه به یک رسانه بدون هزینه جهت انجام تبلیغات برای عرضه کننده تبدیل می شوند. اهمیت این امر وقتی بیشتر خود را نشان می دهد که بدانیم در اغلب موارد تاثیر این گونه پیام ها بسیار بیشتر از تبلیغات پرهزینه رسمی شرکت است. به همین دلیل است که امروز در کشورهای صنعتی برنامه های ارتباط با مشتریان به منظور دلبری و وفادار کردن آنان در سرلوحه برنامه های بازاریابی عرضه کنندگان قرار گرفته است. دیگر هیچ عرضه کننده ای به فروش یک بار به مشتری نمی اندیشد. عرضه کنندگان هوشیار هزینه های لازم برای جلب رضایت و وفادار کردن مشتری را به امید حفظ او برای خریدهای بعدی به عنوان سرمایه گذاری تلقی کرده و از آن استقبال می کنند.
  • صفحه 65
    در قرن 21 صنایع غذایی به ساخت و بازاریابی غذاهای غیربهداشتی مشغول است درست به همان شکلی که شرکت های تنباکو تولید سیگار و فروش آن را در قرن 20 ام انجام داد. اما پرخوری تنها بر روی آدمهای چاق اثر نمی گذارد. در حقیقت امروز میلیونها نفر در شرایط پرخوری قرار گرفته اند و این مسئله بر روی تمامی وزن ها تاثیر گذاشته است.
    شکر، چربی و نمک زیاد بیشتر غذاهایی که در رستوران سرو می شوند دارای مقدار وسوسه ای کننده ای شکر، چربی و نمک هستند، آنها یا در بطن یک ماده غذایی مثل گوشت، سبزی، سیب زمینی یا نان هستند یا بصورت لایه ای بروی آن و یا هردو.
  • محمد طالقانی، سیده الهه خاتمی صفحه 66
    سیستم ارزیابی عملکرد واحدهای مختلف سازمانی یکی از ارکان اصلی فرآیند برنامه ریزی به منظور بهبود فعالیت هاست. برای سازمان ها ضروری است که به طور مداوم و پیوسته عملکرد بخش های مختلف شرکت را مورد پایش وکنترل قرار دهند تا دریابند کدام فعالیت به طور صحیح انجام می شود و کدام فعالیت نیازمند بهبود است. دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی نیز از این امر مستثنی نیستند.خصوصا با افزایش تعداد واحدهای دانشگاهی،تخصصی تر شدن آنها ومحدودیت های منابع، واحدهای دانشگاهی با مشکلات جدیدی مواجه بوده و بقای آن ها تحت تاثیر قرار گرفته است.گروه های مختلف آموزشی در یک دانشگاه بر اساس شاخص های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته واین شاخص ها با توجه به شرایط خاص هر دانشگاه از قبل مشخص می شوند.
    روش های مختلفی برای ارزیابی عملکرد دانشگاه ها وجوددارد که تکنیک تحلیل پوششی داده ها به دلیل استفاده از فنون ریاضی و اجتناب از شیوه های ذهنی یکی از مهم ترین شیوه هاست.
    در این پژوهش 22 گروه آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت انتخاب و کارآیی آن هااز نظر آموزشی و پژوهشی با استفاده از شاخص های مربوط به هر حوزه و به کمک تکنیک تحلیل پوششی داده ها اندازه گیری و سپس با استفاده از مقیاس رتبه بندی اندرسن-پترسن به طور جداگانه رتبه بندی شدند.در نهایت مجموع این شاخص ها در یک واحد تصمیم گیری قرار گرفته و مجددا با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها کارآیی کلی گروه ها از نظر آموزشی و پژوهشی مورد ارزیابی و رتبه بندیقرار گرفتند. ضمنا برای تحلیل داده ها و حل مدل مربوط از نرم افزار GAMS استفاده شده است.
    کلیدواژگان: کارآیی، تحلیل پوششی داده ها، کارآیی نسبی، گروه های آموزشی کارآ و ناکارآ، رتبه بندی، ارزیابی عملکرد، واحد
  • محسن رزازیان صفحه 72
    اطلاع رسانی و تبلیغات در بازار رقابتی، متنوع و پر فراز و نشیب امروز،از مهمترین ارکان موفقیت و رشد بنگاه های اقتصادی و تولیدی محسوب می شود و تنها راز ماندگاری در این دریای پر تلاطم، همانا بهره گیری از جدیدترین و بهینه ترین روش ها و ابزارهای اطلاع رسانی است.تدوین کمپین های تبلیغاتی مدرن، بکارگیری فن آوری های نوین تبلیغاتی، حضور در زوایای پر مخاطب زندگی روزمره مردم و ارتقاءجایگاه برند ها در میان مخاطبان از جمله راهکارهای مورد توجه مدیران بازاریابی و تبلیغات کمپانی های موفق است که ایشان را در تحقق اهداف عالیه سازمان مطبوعشان یاری خواهند رساند.برندهای مشهور جهان هر ساله بودجه های هنگفتی را در جهت توسعه برندهای خود صرف می کنند.تیزرهای تلویریونی، تبلیغات اینترنتی، بیلبوردهای بزرگ، تلویزیونهای شهری و آگهی های رنگارنگ در نشریات، بخشی از روش های متداول تبلیعات محسوب می شوند.صنعت تبلیغات رعدآسا در حال توسعه و تحول آفرینی است.تبلیغات یعنی آگاهی،انسان آگاه، آگاهانه انتخاب می کند پس تبلیغ لازم است اما چگونه پیام رسانی انجام شود که بر ذهن مخاطب بنشیند.گل حساس است،مراقبت، سرکشی و آب و خاکی مساعد می خواهد. ذهن را زمینی در نظر بگیریم که اطلاع رسانی در آن می روید: خاک این زمین دیگر حاصلخیز نیست و باید آن را شخم زد، زیر و رو کرد! هوای تازه،جانی تازه،پیراستن و رویشی دوباره لازم است. غبار یکنواختی و دلمردگی بایستی از پیشانی صنعت تبلیغات زدوده شود و روحی تازه در هزارپیچ ذهن مخاطبان صبور دمیده شود.آزانس های موفق دنیا همه تلاششان این است که دلنشین تر،عمیق تر و تاثیرگذارترین ابزارها و رسانه ها را با جدیدترین و خلاقانه ترین روش ها در جهت رسیدن به کمال رضایت مشتریان خود به کار بگیرنددیالوگی میان برندها و مخاطبان، ارتباطاتی دو سویه، بازخوردی متداوم و قابل سنجش، تعامل میان رسانه و مخاطب و... اینها بخشی از افق آینده صنعت تبلیغات و اطلاع رسانی است که هم اکنون آژانس های تبلیغاتی موفق جهان تمرکز خود را بر روی فراهم کردن مقدمات رسیدن به این افق های نوید بخش متمرکز کرده اند.کارشناسان پس از نظر سنجی و بررسی های بسیار، به این نتیجه رسیده اند که باید در ساختار تعامل رسانه و مخاطب تحولاتی ایجاد کنند.ماموریت به آنها داده شده تا «تجربه برند» را به زیباترین و مهیج ترین شکل ممکن در ذهن مخاطب ایجاد کنند و از منولوگ به رویکردی دیالوگ محور تغییر مسیر بدهند که اتفاق تحول آفرینی خواهد بود. بزرگترین ضعف موجود یعنی ضعف در برقراری گفتگوی دوسویه برند و مخاطب خودش را به خوبی نشان می دهد. رفت و آمد، گفت و شنود، دخل و خرج، اینها همگی عباراتی دوسویه و دو بخش آن مکمل هویت یکدیگرند و صنعت بازاریابی و ترویج که امروزه ضربان حیات شرکتها در بازار نفس گیر رقابت است باید توجه خاصی به استقرار، تقویت و تداوم این ویژگی داشته باشد.این همه جار و جنجال و کشمکش میان آژانس های تبلیغاتی برای کسب موفقیت در روش ارائه محتوای اطلاع رسانی- تبلیغاتی است که به آن می بالند و در یک عبارت کوتاه اینچنین خلاصه می شود.
  • اسدالله سقطی جلالی صفحه 75
    بطور کلی هدف نهایی «پنج اس» پیشگیری از اتلاف است. علیرغم اینکه سیستم «پنج اس» به ظاهر خیلی ساده و قابل فهم است و انجام آن اصول نیز خیلی ساده به نظر می آید ولی عموما سازمانها و واحدها برای پیاده کردن آن در عمل با مشکلات فراوان روبرو هستند. دلیل این امر را باید در ظاهر ساده آن جستجو کرد. در واقع تحقق «پنج اس»از آن رو دشوار است که مدیران و پرسنل اجرایی از اهداف و ماموریتهای آن بصورت صحیح اطلاع کاملی ندارند. بنابراین اجرای نظام «پنج اس» و تدارک بستر مناسب برای انجام آن تا زمانی که اصول آن به خوبی شناخته نشده کاری بسیار دشوار است.
    کلیدواژگان: Seiri، ساماندهی، Seiton، نظم و ترتیب، Seiso، پاکیزه سازی، Sekitsu، استاندارد سازی، Shitsuke، انضباط
  • مریم دبیر، فاطمه مهدی پور کلشتری، پریسا یاسمی نژاد صفحه 78
    هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی دردانش آموزان دختر مقطع راهنمایی منطقه 4 تهران در سال تحصیلی 87-86 بود. نمونه مورد مطالعه شامل 300 نفر از دانش آموزان دختر پایه سوم راهنمایی منطقه 4 تهران بود که این دانش آموزان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات مربوط به متغیرهای پژوهش از مقیاس منبع کنترل راتر ومعدل نیمسال اول دانش آموزان در سال تحصیلی 87-86 استفاده شد. نتایج حاصله به کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روش های آماری مورد استفاده در این پژوهش آزمون خی دو، آزمون دقیق فیشر و ضریب همبستگی فی و کرامر بود. نتایج نشان دادند که فرض وجود رابطه بین منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی با 99/0 اطمینان تایید شد.بنابراین بین منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ارتباط معناداری وجود دارد.
  • فرهاد روشنفکر صفحه 82
    توضیح کلی آب مروارید عبارت است از کدر شدن عدسی چشم. عدسی چشم یک ساختار شفاف و انعطاف پذیردر نزدیکی جلوی کره چشم است. عدسی کمک می کند تا اشیایی که چشم به آنها نگاه می کند تار به نظر نرسند و نیز در شکست و تمرکز نور روی شبکیه نقش دارد. عدسی رگ خونی ندارد و توسط زجاجیه که در اطراف آن قرار دارد تغذیه می شود. اگر تصلب شرایین موجب عدم تغذیه مناسب زجاجیه شود، عدسی چشم نیز منبع تغذیه خود را از دست خواهد داد. این مشکل اغلب در سنین پیری رخ می دهد). سپس شفافیت و انعطاف پذیری عدسی کم می شود و آب مروارید اتفاق می افتد. آب مروارید ممکن است در یک یا هر دو چشم تشکیل شود. البته در این حالت، سرعت رشد آب مروارید در دو چشم ممکن است متفاوت باشد. آب مروارید سرطان نیست.
  • سارا حقیقی جدید صفحه 84
    ISPبرگرفته از کلمه Internet Servise Provider یعنی شرکت خدمات سرویس های اینترنت است.
    یک ISP توسط یک خط تلفن از شرکت مخابرات و یا امکانات ماهواره ای می تواند اینترنت را به User خود سرویس دهد.
  • مهندس حسین پایندانی صفحه 85
    آیا تاکنون فکر کرده اید که می توان با استفاده از صفحه دسکتاپ، دوستان خود را سرکار بگذارید و با آنها شوخی کنید؟! در این ترفند قصداست به معرفی یک ترفند جالب و بامزه پرداخته شود که در محیط هایی نظیر کافی نت و یا کامپیوترهای تحت شبکه دانشگاه می توانید با آن سرگرم شوید.
  • صفحه 86
    امروز شرکت سامسونگ مدل های SMX-C10 که طراحی مهندسی جدید از سری دوربین های دیجیتال فشرده می باشند را به بازار معرفی کرد. این مدل جدید دارای طراحی کریستال شیک و ترکیبی از رنگهای مختلف است که این طرح سامسونگ برای اولین بار در خط تولیدتلویزیون های LCD اعمال گردید. در این طرح کریستال، رگه هایی از رنگ با بدنه مشکی رنگ دوربین ترکیب شده تا این ظاهر کریستالی جذاب به نظر برسد.مدل SMX-C10 برای مشتریان بسیار ایده آل بوده و دارای زوم اپتیکال 10X همراه با تکنولوژی لرزشگیرجدید HYPER IMAGE STABLIZATION است تا به کاهش میزان تاری تصویر کمک کند. این دوربین دارای صفحه نمایش واید 2.7 اینچی گردان با رزولوشن 23000 نقطه ای هستند که به کاربران این امکان را می دهد بدون زحمت از اشیای مورد نظرشان تصویر برداری کنند و آنها را مرور کنند. این مدل دارای لنز زاویه دار ACTIVE ANGLE می باشد.این طراحی منحصر به فرد با ایجاد امکان نگه داشتن راحت تر دوربین و کاهش فشار بر روی مچ و آرنج به کاهش خستگی کاربر کمک می کند. بر خلاف دوربین های قدیمی، در این مدل نگه داشتن راحت تر دوربین صفحه LCD را نیز از خط دید کاربر حذف می کند تا کاربر بتواند همیشه یک چشم به شیئ مورد نظر در هنگام فیلم برداری داشته باشد. طراحی کریستالی مدل SMX-C10 این دوربین را جذاب و دوربین را منحصر به فرد ساخته است. این دوربین علاوه بر جمع و جور بودن، طراحی مهندسی و شیک بودن، قابلیتهایی پیشرفته و کاربری آسان به کاربران امکان تصویر برداری دیجیتال از وقایع روزمره را می دهد.مدل SMX-C10 حافظه داخلی ندارد و از کارتهای حافظه SD/SDHCپشتیبانی می کندو مصرف کننده می تواند با توجه به نیاز خود حافظه مورد نظر را تهیه کند.در این مدل به لطف فناوری فشرده سازی H.264 که بطور چشمگیری زمان تصویر برداری را افزایش می دهد، کاربران می توانند تا بیش از 6 ساعت با بالاترین کیفیت تصویر برداری در حالت SUPER FINE در کارت حافظه 16 گیگا بایتی اقدام به ظبط تصاویر نمایند.این مدل دارای عمر باطری طولانی است که با یک بار شارژ تا بیش از 2 ساعت و چهل دقیقه می توان تصویر برداری نمود.مدلهای MX-C10 دارای برنامه PLAY-EDIT-SHARING تحت عنوان INTELLI-STUDIO می باشد.این برنامه به مشتریان امکان اتصال دوربین به کامپیوتر را از طریق USB و ویرایش و نمایش ویدئو بدون نیاز به نصب نذم افزار پشتیبان را می دهد. برنامه INTELLI STUDIO فرآیند ارسال فایلهای ویدئویی در وب سایتهای اشتراک گذاری (VIDEO-SHARING) را تسهیل می کند. علاوه بر این، این دوربین ها اجازه انجام عملیات ویرایش اصلی را مثل ادغام یا جداسازی فایلهای ویدئویی را به ما می دهند.سامسونگ به خاطر ویژگی های متعدد و منحصر به فردش مثل فیلمبرداری با فاصله زمانی و، Animated thumbnails و سیستم شارژ چند منظوره تجربه فیلمبرداری را ارتقا می دهد. ویژگی فیلمبرداری با فاصله زمانی به کاربر این امکان را می دهد تا دوربین را برای تصویر برداری در فواصل زمانی قابل تنظیم در هر یک سه، پنج، ده، پانزده یا سی ثانیه برنامه ریزی نماید. این ویژگی بیشتر برای خلاصه نمودن وقایع بسیار طولانی مدت مثل ابرهای در حال حرکت در یک روز آفتابی مفید است.ویژگی Animated thumbnail جستجوی آسان ویدئو کلیپ ها در مدلSMX-C10 را فراهم آورد. ور ویدئو کلیپ ضبط شده در دوربین به صورت یک تصویر (THUMABNAIL) بر روی صفحه LCD نشان داده می شود. وقتی فایلهای ویدئویی را انتخاب کنید، این فایل شروع به حرکت می کند و هر Thumbnail نمایش کوتاهی از فایل ویدئویی را فراهم می آورد. این دو مدل دوربین دارای سیستم شارژ چند منظوره نیز هستند. کاربر می تواند هم با اتصال دوربین به آداپتور AC موجود باطری را شارژ کند و هم از طریق USB هنگام اتصال دوربین به کامپیوتر این کار را انجام دهد.
  • مهندس مهران رضا پور صفحه 87
    پژوهشگران امنیت اطلاعات می گویند که از پریز برق می توان برای شنود آنچه مردم بر روی صفحه کلید کامپیوتر تایپ می کنند، استفاده کرد.
    پژوهشگران موسسه Inverse Path دریافته اند که فقدان لایه های حفاظتی کافی جهت جلوگیری از انتشار اعوجاج در کابل برخی صفحه کلیدها، باعث می شود که در هنگام تایپ هر حرف، اطلاعاتی حساس از طریق این سیم نشت کند. این پژوهشگران با تحلیل اطلاعاتی که از طریق پریز برق به دست آمد، توانستند دریابند که فرد مورد شنود قرار گرفته، چه چیزی بر روی صفحه کلید کامپیوتر خود تایپ می کند. در این پژوهش مشخص شد، اطلاعات منتقل شده از طریق سیم صفحه کلید، از 15 متری نقطه اتصال کامپیوتر به یک پریز برق و حتی از نقاطی مانند لوله های آب نیز قابل شنود است. آندریا باریسانی و دانیل بیانکو، از پژوهشگران موسسه Inverse Path در یک مقاله علمی به تشریح یافته های خود پرداختند و نوشتند: «هدف ما این است که نشان دهیم اطلاعات را از غیرمنتظره ترین راه ها می توان شنود کرد.»