فهرست مطالب

دانش سیاسی - سال یازدهم شماره 1 (پیاپی 21، بهار و تابستان 1394)

مجله دانش سیاسی
سال یازدهم شماره 1 (پیاپی 21، بهار و تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/12/05
  • تعداد عناوین: 6
|
  • اصغر افتخاری صفحات 5-44
    پرسش از ماهیت امنیت در گفتمان های مختلف، از جمله سوال های راهبردی ای است که در مطالعات نوین امنیت به آن توجه ویژه می شود. در مقاله حاضر مولف این ایده را که امنیت در گفتمان اسلامی ماهیتی اجتماعی و ارزش مدارانه دارد به بحث گذارده است. برای این منظور با استفاده از روش تحلیل زبانی به شناسایی منظومه مفهومی امنیت در سیره نبوی اقدام نموده است. نتیجه بحث حکایت از آن دارد که ساخت معنایی امنیت در سطح خرد که به تبیین مناسبات امنیتی از منظر داخلی اختصاص دارد، عموما بر مفاهیمی استوار است که ماهیت اجتماعی تا نظامی و سخت افزارانه دارند. مهم ترین این مفاهیم در شبکه روابط داخلی عبارت اند از: حب، مودت، وحدت، مواخاه، امر به معروف و نهی از منکر و... متقابلا شبکه روابط خارجی نیز با مفاهیمی چون عهد، صلح، تالیف قلوب و...، در کنار مفاهیم سخت افزارانه ای چون حرب و قتال، شکل گرفته که فرضیه مولف را تایید می نماید.
    کلیدواژگان: اسلام، سیره نبوی، امنیت اجتماعی شده، امنیت داخلی، امنیت خارجی
  • راضیه امامی میبدی صفحات 45-68
    نظام ارزیابی سیاست یکی از ابزارهای اصلی سیاستگذاری بر اساس شواهد و مستندات است و در ارتقاء فنی تصمیم گیری نقش بسزایی دارد. پیاده سازی یک نظام ارزیابی موفق توجه به مقتضیات بومی و دانش و تجارب جهانی را می طلبد. در این مقاله، به دانش و تجارب جهانی توجه شده و درس آموزی از آنها برای بهبود ارزیابی سیاست در کشور مد نظر قرار گرفته است. در این راستا، با بکارگیری روش تحلیل مقایسه ای کیفی و ترکیبی از دو روش هدفمند و اقتضایی، تجارب نه کشور توسعه یافته و در حال توسعه در ارزیابی سیاست را بررسی کرده و با واکاوی مشترکات میان آنها، اصول عام نظام های ارزیابی سیاست را استخراج می کنیم. اصول شناسایی شده عبارت اند از:1- وجود اراده سیاسی و تقاضای دیوانی برای انجام ارزیابی؛ 2- ظرفیت سازی برای ارزیابی (پیش و هنگام پیاده سازی نظام ارزیابی)؛ 3- پوشش معیارهای اثربخشی، کارایی و تاثیر در نظام ارزیابی؛ 4- استفاده از شاخص های عملکرد؛ 5- اتخاذ سیاست های تشویقی و تنبیهی نسبت به نتایج عملکرد؛ 6- استفاده توامان از ارزیابی درونی و بیرونی؛ 7- وجود نهاد هماهنگ کننده نظام ارزیابی؛ 8- احساس مالکیت مجریان نسبت به یافته های ارزیابی؛ 9- انتشار عمومی گزارش های ارزیابی؛ 10- تکامل تدریجی دامنه ارزیابی و روش های آن.
    کلیدواژگان: نظام ارزیابی سیاست، تجارب بین المللی، اصول عام ارزیابی، تحلیل مقایسه ای
  • مرتضی بحرانی صفحات 69-88
    دوستی مدنی از جمله مقولاتی است که در فلسفه سیاسی فارابی جایگاه خاصی دارد. پرسش پژوهش حاضر این است که چه رابطه ای میان دوستی مدنی و نوع مدینه در اندیشه فارابی وجود دارد؟ با توجه به این سوال و با تحلیل محتوای فلسفی آثار فارابی، آشکار می شود که نزد او دوستی مدنی به مثابه امری است که اعضای جامعه را به هم تالیف می دهد. دوستی در مدینه، دوستی بر سر چیزی (امر محبوب) است؛ هرچند در مدینه فاضله، دوستی بر سر چیزی، دوستی افراد نسبت به یکدیگر را به دنبال دارد. دوستی مدنی، شکل مدینه را نیز مشخص می سازد. در واقع پیوند میان معرفت اعضای هر مدینه و نوع سعادتی که به عنوان غایت زیست مدنی خود تعریف می کنند، خود را در چیزی می نمایاند که همان «امر محبوب» است؛ امر محبوبی که برای تحقق آن تعاون صورت می گیرد. مهم ترین دستاورد این پژوهش ارتباط ایجابی میان دوستی مدنی و شکل مدینه است؛ به گونه ای که اگر امر محبوب میان اعضای یک مدینه، امور و اعمال فاضله باشد، آن مدینه، مدینه فاضله خواهد بود و در صورتی که آن امر محبوب، اموری چون لذت، ثروت، قدرت، کرامت، و... باشد، انواع مدینه های جاهله (نذاله، کرامه، تغلب و...) شکل خواهد گرفت. با توجه به امر محبوبی که به مثابه نهایت و غایت عمل سیاسی در نظر گرفته می شود، هر یک از مدینه های فاضله و غیرفاضله، پیامدهای خاصی را در خصوص نحوه تعامل افراد نیز ایجاب می کنند و منشا دوستی، نوع دوستی و وضع انسان مدنی نیز متفاوت خواهد بود.
    کلیدواژگان: دوستی مدنی، فارابی، مدینه فاضله، مدینه های غیرفاضله، امر محبوب، غایت
  • حسن بشیر، مسعود حسنلو صفحات 89-112
    تحلیل گفتمان بیانات مقامات سیاسی یک کشور در تبیین رویکردها و دیدگاه های دولت آن کشور حائز اهمیت است. از طرفی بسترهای جدید ارتباطاتی زمینه ایجاد راهکارهای نو در ارتباط و انتقال مفاهیم را فراهم آورده است. محیط های مجازی و شبکه های اجتماعی از بسترهای نوظهوری هستند که توجه دولت ها را نیز به خود جلب کرده اند. همین امر باعث حضور شخصیت های سیاسی در محیط های اجتماعی مجازی شده است. حضور این شخصیت ها در این محیط ها فرصتی برای بررسی دقیق تر دیدگاه ها و نظرات آنان ایجاد نموده است. با این مقدمه، به نظر می رسد حضور آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه امریکا، در فیس بوک نیازمند مطالعه دقیق تر است. با توجه به این نکته که این حضور مصداقی از دیپلماسی عمومی دولت آمریکا در برابر قشری از جامعه ایران است، تبیین عملکرد و تحلیل گفتمان مطالب سخنگوی رسمی دولت آمریکا در مواجهه با کاربران ایرانی حائز اهمیت می باشد. این تحلیل با استفاده از نظریه چارچوب سازی در ارتباطات و رسانه ها انجام شده است. تحلیل گفتمان مطالب منتشرشده از سوی آلن ایر، در فاصله زمانی مذاکرات هسته ای ژنو تا مذاکرات وین، نشان دهنده نوعی تلاش برای «اعتماد سازی از دولت آمریکا» برای مخاطبین سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا است.
    کلیدواژگان: تحلیل گفتمان، دیپلماسی عمومی، چارچوب سازی، فیس بوک، پرونده هسته ای ایران
  • ناصر جمال زاده، سیدمحمدصادق کاظمی صفحات 113-143
    جریان های سیاسی پس از انقلاب اسلامی ایران تاکنون انشعاب های متعددی به خود دیده است. به گونه ای که هر جریانی، حتی تازه تاسیس بعد از مدت نه چندان طولانی به انشعاب و چندگانگی دچار می شود. انشعاب ها در جریان های سیاسی در بسیاری موارد به انحلال جریان و یا تقابل و نزاع های سیاسی منجر می شود. علت کاوی این انشعاب ها گام اولی است که می توان برای ایجاد ثبات در جریان ها و احزاب سیاسی داخل برداشت، زیرا سیر تحولات سیاسی به گونه ای است که نشان از ادامه داشتن این روند در جریان های سیاسی دارد. در تحقیق حاضر علت کاوی این مسئله بر مبنای الگوی سه سطحی گفتمانی فرکلاف موردپژوهش قرار می گیرد که بر مبنای آن هر گفتمان در سه سطح متن، فرآیند تولید و کارکرد اجتماعی بررسی می شود. بر این اساس یافته های تحقیق حاضر در سطوح توصیف، تفسیر و تبیین بیان شده است. علت های بروز انشعاب در جریان های سیاسی بر اساس مفاهیم نظریه تحلیل گفتمان، از قبیل تکمیل معانی در مواجهه با معانی دیگر، تعریف گفتمان بر اساس ضد های خود، اثرگذاری تغییرات اجتماعی بر گفتمان و سازوکار مفصل بندی بیان می شود و علل انشعاب جریان ها در هر بخش بیان می گردد.
    کلیدواژگان: گفتمان، فرکلاف، انشعاب جریان ها، انقلاب اسلامی
  • علی حاجی محمدی، مهدی منتظر قائم صفحات 145-177
    امروزه، رسانه ها به عنوان فراگیرترین و موثرترین نهاد تولید، بازتولید و توزیع دانش و معرفت در جهان هستند و اغلب مسائل، در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی- اجتماعی در سطح ملی و در عرصه بین المللی در محیط رسانه ای متجلی می شود. بحران های بین المللی و منطقه ای نیز نه تنها توسط رسانه ها پوشش داده می شوند، بلکه به وسیله راهبرد و سازوکارهای رسانه ای شکل می گیرند. هدف این تحقیق، تحلیل پیش فرض در گفتمان رسانه های خبری ترکیه درباره بحران سوریه است. برای دست یافتن به این هدف، بر اساس چارچوب نظری تحلیل گفتمان انتقادی و ابزارها و فن های حوزه های دیگر مطالعاتی مثل معناشناسی و کاربردشناسی، پیش فرض ها و دلایل ایدئولوژیکی آن ها تحلیل شدند؛ تحلیل نشان داد که نویسندگان مقالات خبری برگزیده روزنامه های ترکیه، بنا به دلایل ایدئولوژیکی و سیاسی، دانش یکسانی درباره بحران سوریه و کنشگران منطقه ای و جهانی پیش فرض می گیرند. این پیش فرض ها دارای عناصر و مولفه هایی هستند که گفتمان تصویرسازی بحران سوریه در مقاله های خبری، روزنامه ترکیه را تشکیل می دهد.
    کلیدواژگان: مطبوعات ترکیه، مقاله های خبری، پیش فرض، بحران سوریه، تحلیل انتقادی
|
  • Asghar Eftekhari Pages 5-44
    ‘What is the Identity of security?” it is the main question in new security studies that has resived different answers by basic security discourses. The approach of this article is limited to the principles of Prophet Mohammeds charater. For this author analysis Conceptual Framework of Security and shows that security has a socieatal identity in Islamic discourses. According to him Conceptual Framework has two levels: Micro Conceptual Framework (MiCF) and Macro Conceptual Framework (MaCF). MiCF analysis managing concepts of security in internal era and divides them to two groups: First. Concepts which manage relation between Musles. Second. Concepts which manage relation between Musles with Others. The results show us that Micro Conceptual Framework of Socieatal Security in Prophet Mohammeds Character is made of: Unification/ Brotherhood / Brotherhood/ Peace /Treaty /War and so on.
    Keywords: Islam, Prophet Mohammeds character, socieatal security, internal security, external security
  • Razieh Emami Meibodi Pages 45-68
    In this article, applying comparative analysis, we examine the experiences of nine developed and developing countries to better understand the common principles of policy evaluation systems. The findings are: 1. Political will and bureaucratic demand for evaluation, 2. Building capacity for evaluation, 3. Including effectiveness, efficiency and impact measures in policy evaluation systems, 4. Using performance indicators, 5. Creating incentives and penalties for performance outcomes, 6. Using both internal and external evaluations, 7. Creating a coordinating institution for policy evaluation systems, 8. Cultivating a sense of ownership for evaluation findings, 9. Publishing evaluation reports, 10. Further developing evaluation types and methods.
    Keywords: policy evaluation system, international experiences, evaluation principles, comparative analysis
  • Morteza Bahrani Pages 69-88
    Civil friendship is one of most important category in Farabi's political philosophy. The question of this paper is that "what is the relationship between civil friendship and the kind of city in Farabi's thought?" Based on this question and with the method of philosophical content analysis of Farabi's political philosophy, it would be clear that civil friendship is the binding matter of members of city. Civil friendship shapes the form of cities, too. In fact, the knowledge which determines the happiness, would appear in a friendly matter that shapes all civil affairs and cooperation. Accordingly, the most important finding of this paper is that depending to the excellent matter to be followed by people as the members of city, the excellent city will shaped and based on matters as like pleasure, joy, power, and so, the opponent of excellent city (or ignorant cities) will appeared. So, based on the civil friendship, the different kinds of excellent and non-excellent cities will shaped and each city requires the certain relations between its members.
    Keywords: civil friendship, Farabi, Excellent city, Non, excellent cities, happiness
  • Hassan Bashir, Masoud Hassanlou Pages 89-112
    Discourse analysis of a country's political men statement discourse is important for explaining the approaches and views of that government. However, new media communications have created a communication platform for the construction of new ways to communicate and convey concepts. Virtual environments and social networks are the new features which also attracted the attention of governments to them. It causes the presence of political characters in virtual social environments. The presence of these characters in these environments created the opportunity for checking their views and comments more accurate. With this introduction, It seems that the presence of Alan E. Eyr – the Persian-language spokesperson of the United States Department of state - on Facebook requires more detailed study. by paying attention that this is the example of America's public diplomacy in against of some stratums of Iranians. Check out the performance and discourse analysis the subjects of official spokesman of America in the face of Iranian users is important. This analysis was carried out by using the Framing Theory in communications and media. Discourse analysis on published posts by Alan E. Eyr, within the nuclear negotiations in Geneva and Vienna, Represents an attempt to build trust for the government of America in the audience of the spokesperson of the US State Department.
    Keywords: discourse analysis, public diplomacy, framing theory, Facebook, Iran's nuclear program
  • Naser Jamalzadeh, Sayyed Mohammad Sadiq Kazemi Pages 113-143
    Facing a torrent of separation after Islamic Revolution, even in early years of founding Iranian political factions have been separated. In several cases conflicts in political processes results in dissolution of the process or come in to conflict or political warfare. Given that, the article seeks to take first step to stabilize Iranian political parties and factions by building a survey on the roots of the parting, Since the trend of political developments is in a manner that demonstrates the maintenance of this trend in political developments. All discourse figures on three level of context, representation and social practice as Norman Fairclough argues, in this regard research findings will be classified on three levels of description, interpretation and explanation. The reason of factions in political processes according to conceptions of discourse analysis theory such as completion in semantics facing other semantics, Defining discourse through its oppositions, the impact of social changes on discourse and the Articulation mechanism and the reasons of factions in processes in each chapter will be discussed.
    Keywords: discourse, Norman Fairclough, separation of political factions, Islamic revolution
  • Ali Hijimohammadi, Mahdi Montazerghaem Pages 145-177
    Today, media are pervasive and influential institution in production; reproduction and distribution of knowledge in the world. Much of the economic, cultural, political and social issues in national and international arena are presented in media environment. International and regional crises are not only communicated by the media, but they are constituted by media strategies and mechanisms. The aim of this research is to study presuppositions in Turkish news media discourse. To achieve this goal, this paper analyses presuppositions and their possible ideological reasons in the critical news article of Turkish newspapers on Syria crisis. Based on theoretical frameworks of critical discourse analysis and tools and techniques from the theoretical works of other disciplines (such as Semantics, Pragmatics), the research's data are analyzed. This analysis indicates that selected news article writers presuppose same knowledge about Syria crisis and their regional and global actors for political/ ideological reasons. This presuppositions have elements and components that constitute discourse of Syria crisis's portrayal in the news article of Turkish newspapers.
    Keywords: Turkish press, news article, presupposition, Syria crisis, critical analysis