فهرست مطالب

میکروبیولوژی دامپزشکی - سال یازدهم شماره 2 (پیاپی 31، پاییز و زمستان 1394)

نشریه میکروبیولوژی دامپزشکی
سال یازدهم شماره 2 (پیاپی 31، پاییز و زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/10/30
  • تعداد عناوین: 9
|
  • نفیسه دعوتی، فریده طباطبایی یزدی، سعید زیبایی*، فخری شهیدی، محمدرضا عدالتیان صفحه 79
    هدف این مطالعه شناسایی اجتماع انتروکوکوسی شیر شتر تک کوهانه ایرانی (Camelus dromedarius) و بررسی خواص تکنولوژیکی آنها می باشد. پانزده باکتری از شیر شتر منطقه گلستان جداسازی گردید. لگاریتم تعداد واحد تشکیل دهنده کلنی انتروکوکوس ها روی محیط KAA تحت شرایط بی هوازی در دماهای 20، 37 و 45 درجه سانتی گراد به ترتیب 05/0± 816/5، 02/0± 397/6 و 14/0±017/8 (انتروکوکوس های ترموفیل غالب است بود. شناسایی جدایه ها براساس خواص فنوتیپکی و بیوشیمیایی شامل انتروکوکوس دورانس، انتروکوکوس موندتی، انتروکوکوس فسیوم، انتروکوکوس دوریس، انتروکوکوس آویوم و انتروکوکوس فکالیس بود. این شناسایی توسط روش مولکولی بر اساس تکثیر ژن 16S rRNA با پرایمرهای یونیورسال B27F و U1492R و سپس توالی یابی محصول PCR مربوطه تایید شد. بررسی خواص تکنولوژیکی جدایه ها نشان دادکه تمامی آن ها قابلیت بالایی در تولید اسید داشته و دارای فعالیت لیپولیتیکی می باشند. انتروکوکوس فکالیس بیشترین فعالیت لیپولیتیکی را نسبت به سایر جدایه ها نشان داد. انتروکوکوس فسیوم و انتروکوکوس فکالیس بیشترین میزان اتولیز شدن را در بین سایر نمونه ها نشان دادند. براساس بررسی خواص تکنولوژیکی جدایه ها، انتروکوکوس های شیر شتر کاندیداهای مناسبی برای فراوری شیر شتر و سایر محصولات لبنی دیگر محسوب می شوند.
    کلیدواژگان: شتر، انتروکوکوس، لیپولیتیک، اتولیتیک، پروتئولیتیک
  • آمنه کربلای محمد میگونی، علی محمد بهروزیخواه*، محمدرضا محزونیه صفحه 91
    بیماری بروسلوز که در انسان تب مالت نامیده می شود، از جمله مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام (زئونوز) با گسترش جهانی و طیف وسیع میزبانی است. اگرچه تجویز آنتی بیوتیک راه اصلی درمان بیماران است، لیکن به علت بروز مقاومت دارویی در باکتری ها، پزشکان به استفاده از درمان های جایگزین دارو علاقه مند شدند. یک راه درمان عفونت های باکتریایی، عود مجدد بیماری و مدت درمان استفاده از باکتریوفاژها به جای عوامل ضدباکتری است. در این مطالعه، اثر باکتریوفاژ عزت نگر شماره 1 (1 Izat Negar) Iz1 در درمان بروسلوز تجربی موش های BALB/C حاصل از سویه حاد بومی باکتری بروسلا ملی تنسیس بایوتایپ 1 بررسی شده است. در این مطالعه، 8 گروه 6 تایی موش BALB/C، با 104عدد باکتری در 100 مایکرولیتر به صورت تزریق داخل صفاقی آلوده شدند. 4 گروه از این موش ها به وسیله آنتی بیوتیک های ریفامپین و داکسی سایکلین بصورت خوراکی درمان شدند. 4 گروه دیگر از این موش ها مورد تزریق داخل صفاقی فاژ Iz قرار گرفته و 4 گروه ده تایی نیز به عنوان شاهد به ترتیب برای باکتری، فاژ، آنتی بیوتیک و تامپون فسفات در نظر گرفته شدند. در نتایج حاصل از این مطالعه، گروه های گیرنده آنتی بیوتیک درمان شدند و طحال اکثر آنها از باکتری بروسلا عاری شد. گروه هایی که فاژ دریافت کرده بودند، درمان نشدند اما در مقایسه با گروه شاهد باکتری، گروه فاژ توانسته بود از تعداد کلنی باکتری بروسلا در طحال بکاهد.
    کلیدواژگان: بروسلا ملیتنسیس بایو تایپ 1، فاژ عزت نگر، آنتی بیوتیک، ریفامپین، داکسی سایکلین، موش BALB، C
  • منصور میاحی، مسعودرضا صیفی آباد شاپوری، رمضانعلی جعفری، بابک محمدیان قلعه جوقی* صفحه 101
    از آنجایی که بیماری نیوکاسل در سطح مزارع گوشتی بسیار شایع می باشد و خسارات جبران ناپذیری به صنعت طیور وارد می کند. لذا، بررسی و شناسایی عامل این بیماری خطرناک حائز اهمیت می باشد. در این میان استفاده از تکنیک های ساده تر، سریع تر، حساس تر و در عین حال دقیق تر می تواند کمک شایانی به تشخیص بهتر بیماری نماید. در همین راستا از 30 مزرعه پرورش جوجه های گوشتی در استان خوزستان، نمونه گیری به عمل آمد. نمونه ها پس از آماده سازی و تلقیح به تخم مرغ جنین دار 9 تا 11 روزه و پس از نگهداری در انکوباتور با آزمون HA از نظر حضور عامل واجد هماگلوتیناسیون بررسی شدند. در نهایت 12 نمونه از نظر فعالیت هماگلوتیناسیون، مثبت اعلام شدند و پس از آن بر روی این نمونه ها جهت شناسایی ویروس عامل بیماری نیوکاسل، آزمون RT-PCR انجام گرفت که 6 مورد ویروس بیماری نیوکاسل جدا گردید. نکته قابل توجه این که همه شش جدایه عامل بیماری نیوکاسل، علاوه بر جداسازی از سایر بافت ها، از بافت مغز نیز جدا گردیدند. البته واکسن های نیوکاسل موجود در ایران جزو ویروس های لنتوژن می باشند، لذا قاعدتا ویروس های جدا شده (6 مورد) مربوط به ویروس واکسن نمی باشند.
    کلیدواژگان: بیماری نیوکاسل، RT، PCR، پروتئین F، جوجه های گوشتی
  • رمضانعلی جعفری، رضا قنبرپور، مسعود قربان پور نجف آبادی، منصور میاحی، امیر امانی* صفحه 109
    در هر منطقه، اطلاع از مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری های بیماری زای شایع امری ضروری است. کلی باسیلوز طیور که ناشی از عفونت با اشریشیا کلی است، یکی شایع ترین بیماری های باکتریایی می باشد که به اشکال مختلف ظاهر شده و خسارت اقتصادی قابل توجهی را باعث می شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتری اشریشیا کلی جدا شده از جوجه های گوشتی مرغداری های اطراف شهرستان اهواز انجام گرفت. بدین منظور، 120 جدایه ی اشریشیا کلی از 12 مزرعه ی پرورش جوجه گوشتی مورد بررسی قرار گرفت. پنجاه درصد جدایه ها از کبد جوجه های دارای علایم بالینی و جراحات کالبدگشایی کلی باسیلوز و 50 درصد باقی مانده نیز از مدفوع جوجه های سالم همان مزارع (برای مقایسه) جمع آوری گردید. الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی تمامی جدایه ها در برابر پنج آنتی بیوتیک مهم و رایج در صنعت طیور (داکسی سایکلین، فلورفنیکل، انروفلوکساسین، لینکوسپکتین و سولتریم) با استفاده از روش انتشار از دیسک (Disc diffusion) و تعیین حداقل غلظت مهارکنندگی (MIC) مشخص گردید. نتایج نشان داد که در آزمایش انتشار از دیسک، بیشترین مقاومت به ترتیب نسبت به انروفلوکساسین (8/90%)، فلورفنیکل (3/83%)، داکسی سایکلین (5/82%)، سولتریم (2/74%) و لینکوسپکتین (7/66%) و در آزمایش MIC نیز بیشترین مقاومت به ترتیب نسبت به انروفلوکساسین (7/91%)، فلورفنیکل (90%)، داکسی سایکلین (5/87%)، سولتریم (7/71%) و لینکوسپکتین (2/69%) مشاهده شد. براساس نتایج به دست آمده از هر دو روش آزمایش، میزان مقاومت جدایه های مدفوعی به طور معنی دار بیش از مقاومت جدایه های کبدی بود (05/0p<). تفاوت معنی داری میان نتایج روش انتشار از دیسک با روش MIC مشاهده نشد (05/0>p). از بین 120 جدایه ی مورد آزمایش، 3/88 و 90 درصد از آن ها به ترتیب در روش انتشار از دیسک و روش MIC نسبت به بیش از سه نوع آنتی بیوتیک به کار رفته در آزمایش مقاوم بودند (مقاومت دارویی چندگانه). با توجه به نتایج مطالعه حاضر، انجام آنتی بیوگرام پیش از هرگونه اقدام درمانی برای کلی باسیلوز طیور توصیه می گردد
    کلیدواژگان: اشریشیا کلی، جوجه گوشتی، مقاومت آنتی بیوتیکی، حداقل غلظت مهارکنندگی
  • ساناز رویشدزاده، محمدرحیم حاجی حاجیکلایی*، مهدی پورمهدی بروجنی، مسعود قربانپور صفحه 119
    بیماری یون یا پاراتوبرکلوزیس که در اثر مایکوباکتریوم آویوم زیرگونه پاراتوبرکلوزیس ایجاد می شود، یک آنتریت گرانولوماتوزی در نشخوارکنندگان اهلی و وحشی است و معمول ترین نشانه بالینی آن در گوسفند لاغری و ریزش پشم می باشد. هدف از این مطالعه تعیین شیوع سرمی مایکوباکتریوم آویوم زیر گونه پاراتوبرکلوزیس در گوسفندان استان خوزستان و همچنین ارتباط آن با فاکتورهای محیطی و میزبانی بود. در این تحقیق از 568 راس گوسفند به طور تصادفی از شهرهای اهواز، هندیجان، باغملک، سوسنگرد، گتوند، مسجدسلیمان و دزفول نمونه گیری انجام گردید. از آزمایش الیزا جهت جستجوی پادتن ضدمایکوباکتریوم آویوم زیرگونه پاراتوبرکلوزیس استفاده شد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد فراوانی آلودگی ظاهری و واقعی سرمی مایکوباکتریوم آویوم زیرگونه پاراتوبرکلوزیس در گوسفندان تحت مطالعه در استان خوزستان به ترتیب 9/6 و 4/14 درصد بود. بررسی های آماری نشان داد که ارتباط معنی داری بین سن، جنس، سابقه سقط و مناطق مختلف جغرافیایی با آلودگی سرمی وجود ندارد. با توجه به اینکه فاکتورهای فوق تنها 3/4 درصد از تغییرات آلودگی را توجیه می نمایند، بنابراین شیوع سرمی مایکوباکتریوم آویوم زیرگونه پاراتوبرکلوزیس در استان خوزستان فارغ از فاکتورهای میزبانی و محیطی می باشد.
    کلیدواژگان: مایکوباکتریوم آویوم زیرگونه پاراتوبرکلوزیس، الیزا، گوسفند، خوزستان
  • محمد خلیلی، سعید رضا نورالهی فرد، زینب عبیری*، حسین عدالتی شوکت صفحه 129
    سقط جنین در نشخوارکنندگان به دلایل متعددی رخ می دهد و کثرت عوامل ایجاد کننده آن به حدی است که در کشورهای پیشرفته نیز با وجود امکانات تشخیصی پیشرفته، علت تعداد زیادی از موارد سقط جنین ناشناخته باقی می ماند. بیشترین عوامل عفونی جدا شده عبارتند از گونه های بروسلا، کمپیلوباکتر، لپتوسپیرا، لیستریا، سالمونلا، کلامیدوفیلا، مایکوپلاسما و تعدادی از ویروس ها و عوامل قارچی. باکتری کوکسیلا بورنتی نیز به عنوان عامل مسبب سقط در نشخوارکنندگان مطرح است که در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است. به منظور بررسی نقش کوکسیلا بورنتی در سقط جنین نشخوارکنندگان کوچک در استان همدان از 31 مورد جنین سقط شده از گوسفند و بز، نمونه-هایی از کبد، کلیه و محتویات شیردان جمع آوری گردید و با روش PCR، مورد بررسی قرار گرفت که تمام نمونه ها از لحاظ حضور DNA باکتری کوکسیلا بورنتی منفی بودند. با توجه به اینکه مطالعه اپیدمیولوژی جامعی در منطقه همدان انجام نگرفته است و در مطالعه ی حاضر، آزمایش PCR تنها روی جنین های ارجاعی به آزمایشگاه مرکزی شبکه دامپزشکی انجام گرفته و تعداد نمونه نیز محدود بوده لذا با منفی بودن نمونه های جنینی این مطالعه، نمی توان منطقه مورد مطالعه را عاری از کوکسیلا بورنتی دانست.
    کلیدواژگان: کوکسیلا بورنتی، سقط جنین، گوسفند، بز، PCR
  • مجتبی آقامحمدزاده، مجید فرتاش وند*، غلامرضا عبدالله پور، علی حسن پور، یونس انزابی صفحه 135
    بیماری لپتوسپروز در اسب نشانه بالینی چندان خاصی به جز یووایتیس راجعه ایجاد نمی کند. هدف از انجام این مطالعه تعیین میزان شیوع عیار پادتن اختصاصی برعلیه شش سرووار رایج لپتوسپیرا در مایع زلالیه چشم و سرم اسب های نر منطقه تبریز با استفاده از آزمایش تست آگلوتیناسیون میکروسکوپی (MAT) بود. نتایج حاصل از آزمایش نمونه های سرمی اخذ شده از 40 راس اسب نر نشان داد که 85 درصد اسب ها واجد پادتن سرمی بودند که بیشترین موارد مثبت در خصوص سرووار تاراسووی (65 درصد) بود. بعد از آن آسترالیس (50 درصد)، ایکتروهموراژیه (25 درصد)، پومونا (10 درصد) و هارجو و گریپوتیفوزا (هر کدام 5 درصد) قرار داشتند. از بین موارد مثبت گزارش شده، 8 اسب نسبت به یک سرووار، 18 اسب نسبت به دو سرووار و 6 اسب نسبت به سه سرووار عیار پادتنی داشتند. بر اساس تقسیم بندی اسب های تحت مطالعه بر اساس سن، 100 درصد اسب های گروه سنی 5 تا 10 سال، 80 درصد اسب های گروه سنی 10 تا 15 سال و 7/77 درصد اسب های گروه سنی 15 تا 20 سال از لحاظ سرمی مثبت بودند. این تفاوت در میزان شیوع عفونت لپتوسپیرایی در بین گروه های مختلف سنی از لحاظ آماری معنی دار بود (05/0 >P). از چهل راس اسب تحت مطالعه، فقط چهار راس واجد پادتن اختصاصی ضدلپتوسپیرا در مایع زلالیه چشم بودند که همگی به صورت یک طرفی و متعلق به چشم راست بودند. در مایع زلالیه چشم این اسبان تنها بر علیه سرووار تاراسووی پادتن با عیار 1 به 100 وجود داشت. هر چهار اسب فوق الذکر از لحاظ سرمی نیز بر علیه سرووار تاراسووی مثبت بودند. از پنج راسی که علایم درگیری چشم و کوری را داشتند، تنها سه مورد واجد پادتن اختصاصی ضدلپتوسپیرا در سرم و 2 راس واجد پادتن در زلالیه چشم بودند.
    کلیدواژگان: یووایتیس راجعه اسب، لپتوسپروز، لپتوسپرا اینتروگانس، اسب
  • ابراهیم رحیم آبادی*، یدالله اسدپور، پیمان سایه بان صفحه 145
    این بررسی به منظور جداسازی عوامل قارچی بیماریزای زنبور عسل در استان گیلان در سه فصل بهار، تابستان و پاییز انجام شد. بطور تصادفی پنج شهرستان در استان مذکور انتخاب و از هر شهرستان تعداد 10 زنبورستان و در هر زنبورستان نیز تعداد 4 کلنی از زنبور بالغ، لارو و شفیره، عسل و گرده، نمونه گیری و به آزمایشگاه منتقل گردید. نمونه ها در محیط سابرو- دکستروز آگار کشت داده شد. از کل 1469 نمونه مورد بررسی، 76 مورد (17/5%) عامل قارچی بیماریزا جدا گردید که قارچ عامل بیماری نوزاد گچی زنبور عسل، آسکوسفرا آپیس دو مورد (14/0%) و عوامل بیماری نوزاد سنگی (گونه های آسپرژیلوس) 74 مورد (03/5%) بود. میزان درصد آلودگی به ترتیب در نمونه های گرده (38/2%)، زنبور (11/2%)، لارو و شفیره (48/0%) و عسل (2/0%) بود. میزان آلودگی به عوامل بیماریزای قارچی در فصل تابستان بیشتر از سایر فصول مشاهده شد.
    کلیدواژگان: بیماری قارچی، زنبور عسل، استان گیلان
  • حواد سهندی*، حجت الله جعفریان، مهدی سلطانی، پونه ابراهیمی صفحه 151
    امروز کاربرد ترکیبات میکروبی به عنوان پروبیوتیک برای افزایش رشد و ایمنی ماهیان در حال توسعه است. در این راستا هدف از مطالعه حاضر ارزیابی تاثیر غلظت های مختلف باکتریایی دو گونه بیفیدوباکتریوم لاکتیس و بیفیدوباکتریوم انیمالیس بر عملکرد رشد و مقاومت لارو ماهی قزل آلای رنگین کمان در مقابله با استرس های محیطی است. به این منظور تعداد 470 قطعه لارو ماهی قزل آلای رنگین-کمان با میانگین وزن اولیه (انحراف معیار ± میانگین وزن) 197/0 ± 538/0 گرم تهیه و به آزمایشگاه منتقل گردید. پس از سازگاری 14 روزه آنها با شرایط آزمایشگاه به صورت تصادفی در چهار تیمار هر کدام با سه تکرار (سه تیمار آزمایشی و یک تیمار شاهد) تقسیم شدند. تیمارهای آزمایشی سه غلظت مختلف 109 × 1، 109 × 2 و 109 × 3 واحد کلنی در 100 گرم جیره غذایی و تیمار شاهد با غذایی بدون مکمل باکتریایی برای مدت 60 روز مورد تغذیه قرار گرفتند. همگی لاروها در ابتدا و انتهای دوره مطالعه زیست سنجی شدند، همچنین در انتهای مطالعه ماهیان تحت استرس های محیطی قرار گرفتند. نتایج بدست آمده نشان داد استفاده از کمترین غلظت باکتریایی موجب افزایش رشد و کاهش میزان کورتیزول در خون ماهیان قزل آلای رنگین کمان گردید. علیرغم مشاهده افزایش عملکرد رشد اختلاف معنی داری در نتایج مربوط به استرس های محیطی مشاهده نشد (05/0P>). همچنین استفاده از جیره مکمل سازی شده با کمترین غلظت باکتریایی علاوه بر افزایش معیارهای رشد باعث کاهش کورتیزول و آنزیم آسپارتات آمینوترانسفراز شد.
    کلیدواژگان: لارو، قزل آلای رنگین کمان، پروبیوتیک، بیفیدوباکتریوم، کورتیزول، ایمنی
|
  • Davatin., Tabatabaee Yazdif., Zibaees.*, Shahidif., Edalatian, M.R Page 79
    The aim of this study is identification of Enterococcal species from raw milk of Iranian one humped camel (Camelus dromedarius) and evaluation of their technological properties. A total of 15 Enterococcus were isolated from camel milk of Golestan province in Iran. The log10 CFU of Enterococci per milliliter on KAA medium under anaerobic condition at 20, 37 and 45 °Cincluded 5/816±0/05, 6.397±0/02 and 8/017±0/14 respectively. Therefore, the most of Enterococcal species in camel milk is thermophilic Enterococcus. Isolates were identified on the basis of biochemical and phenotypic characters as E. durans, E. mundtii, E. faecium, E. devriesei, E. avium, E. faecalis. This identification was confirmed by molecular method (amplification16S rRNA gene using B27F-U1492R universal bacterial primer and sequencing of PCR product). These isolated bacteria have lipoliticy activity and high acidifying activity. Enterococcus faecalis showed more lipolytic activity than other isolates. Enterococcus faecium and Enterococcus faecalis showed the highest autolytic activity. Based on technological properties of isolates, Enterococcus bacteria from camel milk are suggested as good candidates for camels milk processing or other dairy fermentation process.
    Keywords: Camel, Enterococcus, Lipolytic, Autolytic, Proteolytic
  • Karbalaee Mohammad Meygooneea., Behroozikhah, A.M.*, Mhzoonieh, M.R Page 91
    Brucellosis is one of the most common diseases between man and animals (zoonosis) with global spread and broad spectrum of hosts. Although the main way of its medication is prescribing antibiotics to treat patients but due to the occurrence of antimicrobial resistance in bacteria, but medical practitioners are interested in alternative treatments. One way to treat bacterial infections, the use of bacteriophages is instead antibacterial agents in this study. Futurist number 1 (Izat Negar) Iz1 was used in the treatment of experimental brucellosis BALB/C mouse strain Brucella melitensis bacteria of acute biotype1 native national 1. In this study, 4 Group 6BALB/C mice, injected with 104 bacteria intraperitoneal infected as in 100 microliter, consisting of the mice by Rifampin antibiotics and oral Doxycycline treatment. 4 other groups of mice were received intraperitoneal injection of phage Iz treatment. Four control groups (each consisting 10 mice) were included for bacteria, bacteriophage, and antibiotic and phosphate buffer. On the results of this study were treatment antibiotics recipient groups. Groups that were received phages were not treated but in comparison with a control group of bacteria, the bacterial colony count for Brucella was lower in the spleen.
    Keywords: Bacteriophage, Brucella melitensis biotype 1, Rifampin, Antibiotic, Doxycycline, BALB, C mice
  • Mayahim., Seyfi Abad Shapouri, M.R., Jafari, R.A., Mohammadian Ghale Jooghi, B.* Page 101
    Newcastle disease is common in broiler farms. It causes huge losses to the poultry industry. Because of these, investigating and identifying the disease are important. Moreover, it would be much better to use simpler and cheaper techniques while being more accurate and more sensitive. Therefore, 30 broiler farms, located in Khuzestan province, were sampled and the suspensions were prepared. Then the suspensions were inoculated into 9 to 11 days oldembryonated chicken eggs and after the incubation period were investigated with hemagglutination test. Twelve samples were positive in the haemagglutination test. Finally RT-PCR was performed on the 12 samples to detect Newcastle Disease Virus and the results were positive in six cases. It is important to mention that all six isolates were brain-sourced (also isolated from other tissues) and since all available Newcastle disease vaccines in Iran are lentogen, so the isolates were not from vaccine virus.
    Keywords: Newcastle disease, RT, PCR, F protein, Broilers
  • Jafarir., Ghanbarpourr., Ghorbanpour Najaf Abadim., Mayahim., Amani, A.* Page 109
    The knowledge about antibiotic resistance of common bacterial pathogens in any region is essential. Colibacillosis is one of the most common bacterial diseases in poultry caused by Escherichia coli and is responsible for significant economic losses. The aim of this study was to investigate the antibiotic resistance profile in Escherichia coli isolates recovered from broiler chickens in Ahvaz. For this reason, a total of 120 isolates from 12 broiler farms, 60 isolates from livers of chickens with colibacillosis, and the rest from cloaca of healthy birds were collected. Antibiotic resistance pattern to Doxycycline, Enrofloxacin, Florfenicol, Lincospectin and Trimethoprim-Sulphadiazine, the five common antibiotics in poultry industry of Iran, was investigated. According to disk diffusion test, the maximum resistance was to Enrofloxacin (90.8%), Florfenicol (83.3%), Doxycycline (82.5%), Sultrim (74.2%), and Lincospectin (66.7%), respectively. In the minimum inhibitory concentration (MIC) method, the order was: Enrofloxacin (91.7%), Florfenicol (90%), Doxycycline (87.5%), Sultrim (71.7%), and Lincospectin (69.2%). The results showed that fecal isolates were more resistant than septicemic isolates (p< 0.05). No significant deference was demonstrated between the two methods (disc diffusion and MIC) (p> 0.05). Also, the results showed that 88.3% and 90% of isolates were resistant to more than three antibiotics in disc diffusion test and MIC methods, respectively. It is concluded that for treatment of poultry colibacillosis, antibiotic sensitivity test should be performed routinely.
    Keywords: Escherichia coli, Broiler chickens, Antibiotic resistance, Minimum inhibitory concentration
  • Roveyshedzadehs., Haji Hajikolaei, M.R. *, Pourmehdi Boroujenim., Ghorbanpoor, M Page 119
    John’s disease (Paratuberculosis) caused by Mycobacterium avium subspecies paratuberculosis is a granulomatous enteritis in domestic and wild ruminants. In sheep the most common of clinical sings are emaciation and shedding of wool. The aim of this study was to evaluate the seroprevalence of Mycobacterium avium paratuberculosis infection and association of this organism with host and environmental determinants in sheep in Khuzestan province. Serum samples from 568 sheep were randomly collected in Ahvaz, Hendijan, Baghmalek, Susangerd, Gotvand, Masjedsoleyman and Dezfool cities and were examined by ELISA assay, according to the manufacturer instruction. Apparent and true seroprevalence rate of Mycobacterium avium subspecies paratuberculosis was 6.9% and 14.4%, respectively. Statistical analysis showed there was not significant correlation between age, sex, history of abortion and geographical location with serological infection. Logistic regression showed that only 4.3% of fluctuation of infection was justified by these factors. It is concluded that seroprevalence of Mycobacterium avium subspecies paratuberculosis not dependent to host and environmental factors.
    Keywords: Mycobacterium avium subspecies paratuberculosis, ELISA, Sheep, Khuzestan
  • Khalilim., Nourollahifard, S.R., Abiriz.*, Edalati Shokat, S Page 129
    Abortion in ruminants occurs for many reasons such that in developed countries despite the relatively complete diagnostic facilities the large number of abortions remains unknown. Most frequently isolated agents include: Brucella spp., Campylobacter spp., Leptospira spp., Listeria spp., Salmonella spp., Chlamydophila spp., Mycoplasma spp. and a variety of viruses and mycotic agents. Coxiella burnetii also cause abortion in ruminants, which is less considered in Iran. To detect the role of Coxiella burnetii in small ruminant's abortion in Hamedan province, 31 samples from liver and kidney and also abomasum contents of aborted fetuses of sheep and goats are taken and test with PCR method. The results of whole samples were negative. Since comprehensive epidemiological study has not been conducted in Hamadan and PCR test was done only on fetus samples referring to the central veterinary laboratories and also the limited number of samples so negative results in this study cannot be the reason for the lack of C. burnetii in the Hamedan province.
    Keywords: Coxiella burnetii, Abortion, Sheep, Goat, PCR
  • Aghamohammadzadehm., Fartashvandm. *, Abdollahpour, Gh, Hassanpoura., Anzabi, Y Page 135
    Leptospirosis is the most important zoonosis disease that is caused by Leptospira interrogans serovars. Leptospirosis is relatively mild and without any specific clinical signs in the horse, except for blindness due to recurrent uveitis. However, horses plays potential zoonotic role in human health. The aim of this study was to determination of seroprevalence of anti-leptospiral antibodies against six Leptospira serovars in stallions of Tabriz area. Examination of sera obtained from forty male horses were examined using MAT, revealed that 85 percent of animals were seropositive. The highest number of reactors in horses (65%) were due to serovar tarasovi, followed in descending order by australis (50%), icterohaemorrhagiae (25%), pomona (10%) and grippothyphosa (5%) and hardjo (5%). Eight horses had antibodies against one serovar, eighteen horses had against two serovar and six horses had specific antibodies against three serovars. Basis on age grouping of the horses, seropositive animals were 100 percent in 5-10 years, 80 percent in 10-15 years and 77.7 percent in 15-20 years old group. This differences was statically significant (P<0.05). Only four horses had specific antibodies against Leptospira in the aqueous humor of the eyes, which all belong to right eyes. In these positive animals, antibodies were against Leptospira interrogans serovar tarasovi with 1:100 titers. All four horses were seropositive, too. Five horses had signs of ocular involvement and blindness; only two and three horses had specific antibodies against Leptospira serovars in the aqueous humor of the eye and serum, respectively. Result of this study suggested that there were leptospiral infections in horse populations of Tabriz area, which is an important zoonotic and is an occupational hazard to horse owner, farmers, and veterinarians.
    Keywords: ERU, Leptospirosis, Leptospira interrogans, Horse
  • Rahimabadie.*, Asadpoury., Sayehban, P Page 145
    This study was conducted to isolate honey bee's pathogenic fungal agents in three seasons (spring, summer and autumn) in Guilan province apiaries. Randomly, we selected five regions and then ten apiaries from each region and four colonies of each apiaries sampled from adult honey bees, brood, honey and pollen and transported to the laboratory. All samples cultivated in SDA (Sabouraud Dexterose Agar) medium. Out of 1469 samples, 76 samples (5.17%) were positive to Honey bee disease fungal agents, 2 (0.14%) Ascosphaera apis causative agent of chalk brood disease and 74 (5%) Aspergillus spp. the causative agent of stone brood disease was isolated. Contamination percent rate in pollen (2.38%), adult honeybees (2.11%), brood (0.48%) and honey)0.2%) were reported. Contamination percent rate to the Honey bee pathogenic fungal agents in summer was reported more than the other seasons.
    Keywords: Fungal disease, Honey bee, Guilan province
  • Sahandij. *, Jafaryanh., Soltanim., Ebrahimi, P Page 151
    Today uses of microbial compounds as probiotic are preferred for growth and immune enhancement of fish.The aim of this study was to evaluate effect of different bacterial concentration of Bifidobacterium lactis and Bifidobacterium animalis on growth performance and resistance of rainbow trout against environmental stresses. For this purpose 470 rainbow trout larvae with average mean weight of 0.538±0.197 g (±SD) were obtained and transferred to the laboratory. After 14 days adaptation to the laboratory conditions the fish were randomly divided into four treatments with three replicates (Three experimental treatment and the control). The fish were fed with three concentration of 1×109, 2×109 and 3×109 CFU/100g of probiotic in-feed and the control was fed with diet without probiotic supplementation for 60 days. Length and weight of fish were measured at the beginning and end of study. Also, at the end of study the fish were challenged with environmental stress.The Results showed that the use of the lowest concentration of bacterial increased growth and reduced cortisol in rainbow trout fish blood. Despite of significant growth rate, no significant difference were observed in environmental stresses (P>0.05). Dietary administration of the lowest probiotic concentration could increase the growth and reduced cortisol and ALAT in fish blood.
    Keywords: Larvae, Rainbow trout, Probiotic, Bifidobacterium, Cortisol, Immune