فهرست مطالب

مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات - سال بیست و ششم شماره 4 (پیاپی 104، زمستان 1394)

نشریه مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
سال بیست و ششم شماره 4 (پیاپی 104، زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/12/07
  • تعداد عناوین: 11
|
  • محمد زره ساز *، رحمت الله فتاحی، اعظم صنعت جو صفحات 13-28
    هدف
    بررسی تاثیر متغیرهای مطرح در نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر متغیرهای مرتبط با رفتار راهنمایابی کاربران کتابخانه دیجیتالی است.
    روش/ رویکرد پژوهش: این پژوهش به روش ترکیبی انجام شده است. 38 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی با استفاده از روش نمونه گیری هدف مند طبقه ای، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و از ابزارهای مختلفی برای گردآوری و تحلیل داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    به جز متغیر کنترل رفتاری درک شده، سایر متغیرهای روان شناختی شرکت کنندگان در پژوهش در وضعیت خوبی قرار دارند؛ با اثبات تاثیرگذاری سه متغیر نگرش، هنجار ذهنی، و کنترل رفتاری درک شده بر نیت شرکت کنندگان در پژوهش برای ارائه رفتار راهنمایابی، مدل نظریه رفتار برنامه ریزی شده تایید شد؛ نگرش درباره رفتار علاوه بر تاثیرگذاری مثبت بر نیت شرکت کنندگان، بر میزان زمان صرف شده توسط آنها و نیز فراوانی تقاضاهایشان برای راهنمایابی تاثیر مثبت دارد.
    نتیجه گیری
    یافته های پژوهش تاییدکننده ضرورت ارتقای وضعیت قابلیت های روان شناختی کاربران کتابخانه های دیجیتالی به منظور پشتیبانی از آنها در موقعیت های راهنمایابی پدیدآمده در فرایند اطلاع یابی آنهاست. در طراحی منابع راهنما نیز باید به این ویژگی های روان شناختی توجه شود.
    کلیدواژگان: راهنمایابی، نظریه رفتار برنامه ریزی شده، کتابخانه دیجیتالی
  • زهرا تهوری، مرضیه خان سفید، زینب فری زاده* صفحات 29-44
    هدف
    بررسی وضعیت نمایه کتاب در ایران از سه جنبه وجود نمایه در کتاب های منتشرشده، میزان آشنایی خوانندگان، و دیدگاه ناشران درباره نمایه کتاب است.
    روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی در سه بخش انجام شده است: 1) بررسی وجود نمایه در 382 عنوان کتاب؛ 2) مصاحبه ای کوتاه با 150 نفر از اعضای کتابخانه ملی ایران؛ و 3) نظرسنجی از 365 ناشر درباره نمایه کتاب از طریق پرسشنامه و سیاهه وارسی.
    یافته ها
    فقط 12% کتاب های منتشرشده نمایه دارند؛ میزان آشنایی خوانندگان با نمایه انتهای کتاب 40% است؛ 57% ناشران برای کتاب های خود نمایه تهیه می کنند؛ نیمی از ناشران دارای نمایه ساز متخصص؛ و 55% آنها دارای شیوه نامه برای نمایه سازی هستند. از نظر بیشتر ناشران همه کتاب ها نیاز به نمایه ندارد. ناشران، دلایل نداشتن نمایه را هزینه، کمبود متخصص، و عدم آشنایی خوانندگان با نمایه اشاره کرده اند.
    نتیجه گیری
    نمایه کتاب در ایران وضعیت مطلوبی ندارد. البته مقایسه پژوهش حاضر با پژوهش های مشابه خارج از کشور نشان داد که این وضعیت محدود به ایران نیست. پیشنهاد می شود برای بهبودی این وضعیت کارگاه های آموزشی برای ناشران برگزار شود؛ دستنامه و شیوه نامه نمایه کتاب تدوین گردد؛ و درج نمایه در کتاب از سوی مسئولان نشر الزامی شود.
    کلیدواژگان: نمایه کتاب، ایران، نشر، ناشر، نمایه سازی
  • رضا گودرزی*، سیدحسام سیدین، معصومه حریری زاده صفحات 45-54
    هدف
    بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است.
    روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش از نوع کاربردی است. از طریق نمونه گیری تعداد 285 نفر از کارکنان رده های مختلف شغلی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در فاصله سال های 1392-1393 انتخاب و با استفاده از دو پرسشنامه نظر آنان پیمایش شده است. برای شناخت فرهنگ سازمانی، مدل دنیسون و برای شناسایی عوامل مرتبط با رضایت شغلی، مدل شاخص توصیفی شغل (JDI) استفاده شد.
    یافته ها
    مولفه های فرهنگ سازمانی (درگیرشدن در کار، سازگاری، انطباق پذیری، و رسالت یا ماموریت) در کتابخانه ملی با عوامل پنج گانه رضایت شغلی کارکنان رابطه مثبت و معنادار داشته اند.
    نتیجه گیری
    برداشت ها و نگرش های حرفه ای افراد در پیوند با عوامل مختلف سازمانی قرار دارد. چنانچه فرهنگ سازمانی در راستای ارتقای رضایت شغلی کارکنان قرارگیرد، افراد با انگیزه و اشتیاق بیشتری به انجام وظایف شغلی می پردازند.
    کلیدواژگان: فرهنگ سازمانی، رضایت شغلی، انطباق پذیری، سازگاری، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
  • سارا صفازاده، امیررضا اصنافی*، نجمه سالمی صفحات 55-74
    هدف
    شناسایی وضعیت مدیریت منابع خاکستری در کتابخانه های وابسته به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از سه جنبه مجموعه سازی، سازماندهی، و اشاعه است.
    روش/ رویکرد پژوهش: با استفاده از پرسشنامه نظر 52 مسئول کتابخانه موسسات پژوهشی و مراکز استانی وابسته به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درباره وضعیت مدیریت منابع خاکستری در این کتابخانه ها پیمایش شده است.
    یافته ها
    4/40% کتابخانه ها منبع خاکستری را با نام خود منبع می شناسند؛ فقط در 8/5% کتابخانه ها دستورالعمل مدون برای تهیه انواع منابع خاکستری وجود دارد؛ در هیچ کتابخانه ای کمیته انتخاب منابع خاکستری وجود ندارد؛ 9/26% کتابخانه ها فهرستی از منابع خاکستری موجود در کتابخانه خود دارند و 4/70 %آنها این منبع را در پایگاه سیمرغ معرفی کرده اند؛ 5/63% کتابخانه ها امکان دسترسی به منابع خاکستری از طریق امانت بین کتابخانه ای و یا اشتراک در خرید منابع خاکستری را ندارند؛ 6/59% کتابخانه ها منابع خاکستری خود را وجین نمی کنند؛ و بیشترین روش تهیه منابع خاکستری در کتابخانه ها (7/82%) از طریق اهدا صورت می گیرد. همچنین 2/73% کتابخانه ها منابع خاکستری را هم به شیوه دستی و هم به شیوه کامپیوتری سازماندهی می کنند.
    نتیجه گیری
    در کتابخانه های مورد بررسی به اهمیت منابع خاکستری و مدیریت آنها توجه نمی شود. دلیل این امر شاید ناشناخته ماندن منابع خاکستری و بی توجهی به اهمیت مدیریت منابع خاکستری در این کتابخانه ها باشد. این نتیجه را می توان تا حدودی به وضعیت این منابع در سایر کتابخانه های کشور تعمیم داد.
    کلیدواژگان: منابع خاکستری، مدیریت، سازماندهی، مجموعه سازی، اشاعه، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
  • نجلا حریری *، شکوفه اعتمادی صفحات 75-90
    هدف
    تعیین میزان تاثیر گردش شغلی بر بهره وری کارکنان از دیدگاه کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی است.
    روش/رویکرد پژوهش: پیمایشی تحلیلی است و با استفاده از ابزار پرسشنامه پژوهشگرساخته، نظر 196 نفر از کتابداران شاغل در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره نقش گردش شغلی بر بهره وری، با توجه به چهار جنبه بهره وری (فردی، سازمانی و سیستمی، مدیریت، و روش های کار) سنجیده شده است.
    یافته ها
    گردش شغلی در ارتقای مهارت های کارکنان، اشتراک دانش، پویایی در کتابخانه، حمایت و کمک مدیران به کارکنان و تشویق آنها، تحمل مسائل و مشکلات، دستیابی به شیوه های نوین، افزایش تنوع در کار، و غلبه بر خستگی و کسالت تاثیر مثبتی دارد.
    نتیجه گیری
    گردش شغلی میزان بهره وری را افزایش می دهد و فرصتی برای بهبود عملکرد در سازمان است.
    کلیدواژگان: بهره وری، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، کتابداران، گردش شغلی
  • سعیده ابراهیمی*، پروین باقری، عبدالرسول جوکار صفحات 91-108
    هدف
    بررسی میزان آشنایی دانشجویان سه سال آخر پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با پزشکی مبتنی بر شواهد بوده است.
    روش/رویکرد پژوهش: به روش توصیفی- تحلیلی، از طریق ابزار پرسشنامه و نمونه گیری، نظر تعداد 226 نفر از دانشجویان سه سال آخر پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره مقوله پزشکی مبتنی بر شواهد پیمایش شده است.
    یافته ها
    بیشترین میزان آشنایی دانشجویان درباره مراحل پنجگانه پزشکی مبتنی بر شواهد، مربوط به مرحله چهارم «پیاده سازی شواهد در محیط بالینی» با میانگین 37/3 است و میان دو متغیر جنسیت و سطح تحصیلی با میزان آشنایی دانشجویان با پزشکی مبتنی بر شواهد رابطه معناداری وجود ندارد.
    نتیجه گیری
    دانشجویان پزشکی با پزشکی مبتنی بر شواهد آشنایی اندکی دارند؛ این امر نیازمند توجه مسئولان و روسای دانشگاه علوم پزشکی شیراز در راستای برگزاری کلاس های آموزشی و کارگاه های پزشکی مبتنی بر شواهد است.
    کلیدواژگان: پزشکی مبتنی بر شواهد، دانشجویان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  • فرحناز کهن صفحات 109-122
    هدف
    بررسی وضعیت ساختمان و تجهیزات، روش های گسترش مجموعه، ساماندهی کتاب، و انواع کتابخانه ها در عصر سامانی است.
    روش/رویکرد پژوهش: روش پژوهش تاریخی است و داده های آن با استفاده از مرور متون و منابع کتابخانه ای گردآوری و تحلیل شده است.
    یافته ها
    کتابخانه ها از مهم ترین نهادهای فرهنگی در عصر سامانی به شمار می آیند و به انواع کتابخانه های سلطنتی، عمومی، مدارس، و مساجد تقسیم می شدند. مجموعه آنها بیشتر از طریق وقف، استنساخ، ترجمه، تالیف، و اهدا تامین می شدند. در این نهادها که مکانی پژوهشی و آموزشی، از طریق تجمع علما و دانشمندان، به شمار می آمده است می توان کارکردهای اصلی حرفه کتابداری را مشاهده کرد.
    نتیجه گیری
    با توجه به شکوفایی و عظمت کتابخانه های مختلف، گسترش مداوم مجموعه ها، استفاده فراوان از منابع آنها، داشتن مراجعان دانشمند و عالم، و اداره نظامند این کتابخانه ها توسط هیئتی متشکل از مدیر، خازن، و کتابدار، اغراق نیست که شرق شناسان با وجود همزمانی این دوران با قرون وسطی در مغرب زمین، آن را «رنسانس فرهنگی» ایران نامیده اند.
    کلیدواژگان: کتابخانه، کتابداری، سامانیان، ایران، تاریخ
  • فرزانه سهلی*، محمدرضا اسمعیلی گیوی، نادر نقشینه صفحات 123-138
    هدف
    تحلیل راهبردی وضع کنونی کتابخانه ملی ایران در قالب بازاریابی- ترویج و ارائه راهبردهای پیشنهادی مبتنی بر ماتریس سوات.
    روش/ رویکرد پژوهش: ابتدا از طریق مصاحبه با 13 نفر از کارمندان متخصص کتابخانه و استفاده از روش تحلیل محتوا، مولفه های سوات استخراج شد. سپس با استفاده از پرسشنامه و رتبه بندی مولفه ها، و با استفاده از ماتریس ارزیابی موقعیت راهبردی، وضعیت راهبردی کتابخانه ملی ایران در مقوله ترویج تعیین و راهبردهای SO، ST، WO، و WT ارائه شد.
    یافته ها
    ضعف های پیش روی کتابخانه ملی ایران بر قوت های آن و فرصت های پیش رو نیز بر تهدیدها غلبه دارد. بنابراین، بهتر است خود را در معرض خطرات بزرگ قرار ندهد.
    نتیجه گیری
    موقعیت راهبردی کتابخانه ملی ایران در مقوله بازاریابی- ترویج، محافظه کارانه است. برخی راهبردهای پیشنهادی عبارت اند از: استفاده از حداکثر ظرفیت های فکری نیروی انسانی، اصلاح قانون به منظور استفاده موثر از قابلیت های رسانه های اجتماعی، استفاده از فرصت های ترویجی مناسب تر، رسیدن به ثبات مدیریتی، استفاده از کارکنان توانمند در پژوهش در سمت های اجرایی، و تلاش برای بودجه بندی و تخصیص منابع مالی مناسب و مانند آنها.
    کلیدواژگان: بازاریابی، ترویج، تحلیل راهبردی، تحلیل سوات، کتابخانه ملی ایران
  • ثریا ضیایی*، ثامنه توکلی صفحات 139-154
    هدف
    شناسایی عوامل رفتاری، فرهنگی، و سازوکارهای ثبت تجارب مدیران در مرکز اسناد آستان قدس رضوی است.
    روش/ رویکرد پژوهش: به روشپیمایشی، نظر 17 نفر از مدیران و کارشناسان ارشد شاغل در معاونت اسناد آستان قدس رضوی را با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته بررسی کرده است.
    یافته ها
    در متغیرهای عوامل رفتاری و فرهنگی، میان وضع موجود و وضع مطلوب تفاوت معنادار است. براساس اولویت بندی عوامل رفتاری و فرهنگی در وضع موجود، به جز متغیر «پشتیبانی و مدیریت مدیران رده بالاتر»، سایر متغیرها از درجه اهمیت پایین تری برخوردارند و «پرداخت پاداش» کمترین درجه اهمیت (5/1 درصد) را دارد. اما در وضع مطلوب، متغیر «تحول گرایی یا پویایی افراد جهت بهبود وضع موجود» دارای بالاترین اهمیت (1/6 درصد) است. در اولویت بندی سازوکارهای ثبت تجربه در وضع موجود، متغیر «برگزاری نمایشگاه ها/ کارگاه های آموزشی» بالاترین (9/2 درصد) و متغیر «تعیین روز یا هفته معرفی تجربه و صاحبان تجربه» پایین ترین رتبه (9/1 درصد) را دارد. اما در وضع مطلوب، «ایجاد مراکز تخصصی مستندسازی در سازمان ها براساس ماموریت های محوله» و انتقال تجربیات کارکنان قبل از بازنشستگی به افراد جانشین«در بالاترین سطح (4/4 درصد)، و متغیر»تهیه بروشورها و کاتالوگ ها«در پایین ترین رتبه (4 درصد) قرار دارد.
    نتیجه گیری
    مدیران به صورت فردی به ثبت تجارب خود تصمیم می گیرند؛ در حالی که نگرش مثبت به این کار در بلندمدت به رفتار و تکرار آن به فرهنگی سازنده تبدیل خواهد شد.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، عوامل رفتاری، عوامل فرهنگی، تجربه، مستندسازی، مرکز اسناد آستان قدس رضوی
  • نرگس محمدعلی پور، سکینه مرادی* صفحات 155-166
    هدف
    ارزیابی وضعیت اخلاق حرفه ای کتابداران کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و تاثیر آن بر عملکرد شغلی آنهاست.
    روش/رویکرد پژوهش: با استفاده از پرسشنامه نظر 92 نفر از کتابداران کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی که به روش تصادفی ساده انتخاب شده اند پیمایش شده است.
    یافته ها
    میانگین همه مولفه ها و عامل کلی اخلاق حرفه ای کتابداران تفاوت معناداری با میانگین نظری مولفه ها دارد و بالاتر از آن است؛ به جز «ارتقای معلومات و مهارت های شغلی»، میانگین های به دست آمده برای همه مولفه های عملکرد کتابداران بالاتر از میانگین نظری است.
    نتیجه گیری
    برای ارائه هر چه بهتر خدمات، لازم است کتابداران با آموزش و تشویق، از اصول اخلاقی حرفه آگاه شوند.
    کلیدواژگان: اخلاق حرفه ای، کتابداران، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی
|
  • M. Zerehsaz*, R. Fattahi, A. Sanatjou Pages 13-28
    Purpose
    To analyze planned behavior theory variables impact on users’ help seeking behavior in the context of information seeking from digital library.Methodology/Approach: Mixed methodology is used. Thirty-nine Master and PhD students of Ferdowsi University of Mashhad were selected using Stratified Purposive Sampling. Different tools were employed for data collection and analysis.
    Results
    The psychological variables -except for perceived behavioral control- are in a good situation. By finding the impact of three variables (attitude toward help seeking, subjective norm and perceived behavioral control) on user's intention for help seeking, planned behavioral theory model was confirmed. Attitude toward help seeking not only affects user's intention, but also have positive impact on the time spent and the frequency of requests for help seeking.
    Conclusion
    According to the results to support users in help seeking situations, their psychological capabilities must be improved. Also, psychological features must be taken into account when preparing helps resources.
    Keywords: Help seeking, Planned Behavioral Theory, Digital library
  • Z. Tahavori, M. Khansefid, Z. Farizadeh* Pages 29-44
    Purpose
    To explore the situation of back-of-the-book indexes in Iran from three aspects: the existence of an index in published books, the familiarity of readers with indexes, and the publisher's view.Methodology/Approach: This is a survey using a self-designed questionnaire and checklist and is done in three parts: 1) investigating the existence of index in 382 books, 2) short interview with 150 members of National Library of Iran, and 3) surveying publishers’ viewpoints on index.
    Findings
    Only 12% of published books have indexes. The amount of reader's familiarity with index was 40%. 57% of publishers make index for their books. Half of publishers have expert indexers and 55% have a manual for book indexing. Most of publishers believe that all books do not need index. Some reasons for not having an index are mentioned cost, shortcoming of experts and unfamiliarity of readers with the index.
    Conclusion
    The back-of-the-book index in Iranian publications is not satisfactory, same as other countries. There are some suggestions to promote book indexing in Iran such as holding workshops for publishers, preparing manuals and enforcing publishers to provide indexes for their books.
    Keywords: The back, of, the, book index, Iran, Publisher, Publication, Indexing
  • R. Goudarzi *, H. Seyyedin, M. Haririzadeh Pages 45-54
    Purpose
    To investigate the effects of organizational culture on job satisfaction of employees of National Library and Archives of Iran (NLAI).Research
    Method
    This is an applied research. 285 staffs in different job levels working in NLAI during the years2013 to 2014 were selected. Two questionnaires based on Denison model and Job Description Index (JDI) was used to evaluate organizational culture and job satisfaction respectively.
    Results
    There is a direct and significant correlation between organizational culture variables (getting involved, adaptability, consistency, and mission) and five components of job satisfaction.
    Conclusion
    Employee's Professional attitude is related to different aspects of organizational culture and if this culture works to promote job satisfaction of employees, they will in turn show more interest in their jobs.
    Keywords: Organizational culture, Job satisfaction, Adaptability, Consistency, National Library, Archives of Iran
  • S. Safazadeh, A.R. Asnafi*, N. Salemi Pages 55-74
    Purpose
    To investigate gray literature management in libraries of Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO) regarding collection management, organizing and distribution.Methodology/Approach: Using a questionnaire, the viewpoints of 52 library managers of AREEO were evaluated.
    Findings
    40.4% of libraries use the resource own name for referring to gray literature.Only 8.5% of libraries have written manual for collecting gray resources. None of the libraries have a selection committee for gray literature. 26.9% of libraries have a list of gray resources kept in their libraries and 70.45% of them specified them in Simorgh database. 63.5% of libraries cannot access such resources using interlibrary loan or shared purchases. The weeding is not conducted on gray resources of 59.6% of libraries. Most of these resources are acquired via dedication. Also, in 73.2% of libraries the organization of these resources is done both manually and mechanically.
    Conclusion
    There is not enough attention toward gray resources management in libraries. That could be due to unfamiliarity of such resources. The results of this research can be somewhat popularized to other libraries of Iran.
    Keywords: Gray Literature, Management, Colletion Development, Distribution, Agricultural Research, Education, Extension Organization (AREEO)
  • N. Hariri *, S. Etemadi Pages 75-90
    Purpose
    To determine the effects of job rotation on the productivity of employees regarding viewpoints of NLAI librarians.Methodology/Approach: It is a survey study using a self-designed questionnaire. The viewpoints of 196 librarians working in NLAI were measured about the role of job rotation on productivity, according to the four aspects of productivity (individual, organizational and systematic, management, and procedures)
    Findings
    Job rotation positively effects on improving staff skills, knowledge sharing, dynamism in libraries, managers’ support and encourage toward employees, coping problems, achieving new ways to increase diversity in work and overcome fatigue and unhappiness.
    Conclusion
    Job rotation promotes the productivity and is an opportunity for improvement in NLAI.
    Keywords: Productivity, National Library, Archives of Iran (NLAI), Librarians, Job rotation
  • S. Ebrahimi *, P. Bagheri, A. Jowkar Pages 91-108
    Purpose
    To survey the familiarity of the medical students studying in Shiraz University of Medical Sciences with the evidence-based medicine.Methodology/Approach: This is a survey using a questionnaire for data gathering. The viewpoints of 226 medical students in their last three years of study were measured toward evidence-based medicine.
    Results
    The greatest rate of student's familiarity with evidence-based procedures is related to the fourth step - implementation of the evidence in clinical environments- with average rank of 3.38. There is no significant correlation between two variables of sexuality and education level with student's familiarity with evidence-based medicine.
    Conclusion
    Medical students have a little familiarity with evidence-based medicine; it calls for more attention by university managers to hold training classes and medical workshops on evidence-based medicine.
    Keywords: Evidence based medicine, Medical students, Shiraz University of Medical Science
  • F. Kohan Pages 109-122
    Purpose
    To explore library building and equipment, methods for collection development, book organizations and different kinds of libraries during Samanid period.Methodology/Approach: The historical method is used and data was gathered from library resources.
    Results
    Libraries were the most important institutions in Samanid era and were categorized in royal, public, school and mosque libraries. Their collections were mainly provided through devotion, derivation, translation, compilation and donation. Many of the librarie's main activities can be seen in these institutions where scientists and scholars gathered for research and education.
    Conclusion
    Due to the growth and development of different libraries, the expansion in their collections, the high usage of their resources, having users from scientists and scholars and the systematic management of libraries by a committee of manager, treasurer and librarian; and in spite of being contemporary with Medieval in west, orientalists call Samanid era the age of "cultural renaissance" in Iran.
    Keywords: Library, Librarianship, Samanid Empire, Iran, History
  • F. Sahli *, M.R. Esmaili Givi, N. Naghshine Pages 123-138
    Purpose
    Strategic analysis of the current ­state of the National Library of Iran using marketing-promotion framework and presenting proposed strategies based on SWOT matrix.
    Methodology
    Applying content analysis on interviews with 13 library specialist staff, the SWOT elements were extracted. Then by using questionnaire, elements ranking and matrix of strategic position evaluation, library's strategic position in the field of promotion is determined and SO, ST, WO, and WT strategies were provided.
    Findings
    Library's weaknesses are dominant over strengths, while opportunities are over threats. Therefore, it is suggested that library does not risk.
    Conclusion
    Library's strategic position in the promotion context is conservative. Some of proposed strategies include: using maximum intellectual capacities of human resources, law reforming for the effective use of social media capabilities, using better promotional opportunities, achieving management stability, raising the recruitment capacities, using staff capable of research in executive positions and trying for good budgeting and proper allocation of financial resources.
    Keywords: Marketing, Promotion, Strategic Analysis, SWOT Analysis, National Library of Iran
  • S. Ziaei*, S. Tavakoli Pages 139-154
    Purpose
    To identify behavioral and cultural factors and the mechanisms of recording manager's experiences in Documents Center of Astan Quds Razavi.Methodology/Approach: 17 senior experts and managers working in document center of Astan Quds Razavi were surveyed using a self-designed questionnaire.
    Results
    There is a significant difference between the current and the ideal situations considering behavioral and cultural factors variables. The "support and management of high-level managers" is the most important variable and "rewarding" is the least (1.5%). However, in the ideal situation, the "individual's transformation and dynamism for improvement" variable has the highest importance (6.1%). Regarding the mechanisms for recording experiences, "exhibition and workshops" variable gets the highest (2.9%) and "appointing a day or a week for introducing experienced ones" variable gets the lowest rank (1.9%).Again in the ideal situation, two variables of "establishing documentation centers in organizations based on mission" and "the transfer of experience from retired staffs to successors" stand in the highest level (4.4%), whereas "preparing brochures and catalogues" is the least important factor (4%).
    Conclusion
    Managers decide individually to record their experiences, while the positive attitude toward this manner in long term will result in a constructive culture in organizations.
    Keywords: knowledge management, Behavioral factors, Cultural factors, Experience, Documentation, Documents Center of Astan Quds Razavi
  • N. Mohammad Alipour, S. Moradi* Pages 155-166
    Purpose
    To evaluate professional ethics among librarians of Library, Museum and Documents Center of the Islamic Consultative Assembly and its effects on their performance.Methodology/Approach: 120 librarians working at different parts of the library were surveyed.
    Results
    There is a significant difference between the average of all variables and the general factor of librarian's professional ethics with the theoretical average, where the first variables stand in a higher level than the second one. The averages for all the performance components are higher than theoretical average, except for the "promotion of knowledge and skills" variable.
    Conclusion
    To give better services, librarians need to know professional ethics through training and persuasion.
    Keywords: Professional ethics, Librarians, Library, Museum, Documents Center of the Islamic Consultative Assembly