فهرست مطالب

پژوهش نامه قرآن و حدیث
پیاپی 16 (بهار و تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/03/30
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید رضا مودب *، کامران اویسی صفحه 1

    نوشتار پیش رو پژوهشی است درباره یکی از مصادیق روایات معروف به «منتقله» که به مساله ذبیح الله اختصاص دارد. اکثر دانشمندان اهل تسنن روایت ذبح اسحاق (ع) را قبول کرده اند. طبرسی گرچه روایت مورد بحث را نقل کرده اما به نظر می رسد آن را نپذیرفته است. آنچه که در این خصوص مورد غفلت واقع شده ، عدم وجود روایت ذبح اسحاق منقول از مجمع البیان در مصادر اولیه حدیثی شیعه و قلت آن در منابع متاخر شیعه است؛ بلکه روایاتی نیز در کتب حدیثی شیعه و در مواردی در کتب اهل تسنن وجود دارد که مخالف آن و بیان کننده ذبیح الله بودن اسماعیل (ع) است. وجود نقل هایی معدود در کتب عامه متقدم مانند ماوردی و نقل بدون سند (مرفوع)، منتقله بودن آن را از کتب عامه توسط امین الاسلام طبرسی محتمل می سازد. بنابراین روایت مورد بحث از امام علی (ع) صادر نشده است؛ بلکه به سبب اغراض سیاسی و تکیه بر سخنان امثال کعب الاحبار چنین نسبتی به ایشان داده شده است.

    کلیدواژگان: اسحاق، اسماعیل، ذبیح الله، روایات منتقله، طبرسی، مجمع البیان
  • مجید معارف، سید جعفر صادقی* صفحه 2

    با میدان دادن به برخی اهل کتاب تازه مسلمان در نقل قصص و روایات دروغینی که ریشه در خرافات و اوهام اهل کتاب داشت و غالبا به پیامبر(ص) و صحابه منتسب می شد، اسرائیلیات در متون اسلامی شکل گرفت. بیشتر صحابه و تابعان بدون توجه به مبانی تشخیص روایات صحیح از دیگر سخنان، به گفتارهای ناقلان اسرائیلیات اعتماد کردند و بخش چشم گیری از مصادر روایی به ویژه اهل سنت- سرشار از اسرائیلیات شد. این اخبار پس از ورود به کتب و تفاسیر روایی، در برخی از منابع باقی ماندند و برخی منابع تا حدودی از این گونه اخبار پاک سازی شدند. از آنجا که اعتقاد به مهدویت در اسلام برپایه روایاتی پیامبر(ص) و ائمه(ع) است، برخی با بهره جویی از این بستر مناسب اعتقادی، به جعل روایات در حوزه مهدویت پرداخته و پاره ای از مفاهیم اسرائیلی را در اخبار صحیح این حوزه سرایت دادند که وارد جوامع حدیثی شدند. این مقاله در صدد ریشه یابی نفوذ اسرائیلیات در روایات مهدویت و اهم موضوعاتی است که در ایت بستر در کتابهای حدیثی، به چشم می خورد.

    کلیدواژگان: حدیث، جعل، مهدویت، اسرائیلیات، اهل کتاب
  • مهدی ایزدی *، علی عبدالله زاده صفحه 3

    روایات ارتداد صحابه در صحیحین شامل سی و سه روایت است که به ظاهر در تعارض با روایات عدالت صحابه قرار دارد. در این میان بررسی آراء شارحان در این زمینه و تعیین مصداق اصحاب در این روایات امری ضروری به نظر می رسد. مقاله زیر کوششی در راستای تحلیل نظرات شارحان در این زمینه و نقد و بررسی این نظریات است. طبق این مقاله که روایات ارتداد شامل کسانی است که به نوعی دارای انحراف گشته اند. این دسته می توانند برخی از اصحاب معروف و برجسته نیز باشند که مبتلا به ارتداد، انجام کبیره، نفاق یا بدعت گشته اند و این روایات مربوط به اهل رده و امت دعوت نیست. اما پیش فرض های نادرست درباره معنی ارتداد و عدالت صحابه مانع فهم صحیح آن ها از روایات ارتداد گشته است.

    کلیدواژگان: ارتداد صحابه، صحابه، صحیح بخاری، صحیح مسلم، روایات حوض
  • موسی ملایری *، معصومه رضوانی صفحه 4

    اراده در انسان همراه با تصور، تصدیق و تغییرات نفسانی، حادث می شود. مسلما این اراده، سزاوار ذات واجب الوجودی خداوند، نیست. از سوی دیگر، می دانیم ذات باری تعالی از ازل متصف به جمیع صفات کمالی است. اراده نیز از صفات کمال است و بنابراین، عقلا ذات باری تعالی نمی تواند خالی از این کمال ازلی باشد. لذا ملاصدرا در همه آثار فلسفی خود، اراده را از صفات ذاتی و همان علم، شوق و ابتهاج خداوند به نظام اصلح می داند. اما ظاهر روایات، با رد اراده ذاتی و وحدت آن با علم، تاکید دارند اراده خداوند صفتی حادث و همان احداث و فعل اوست. صدرا برای رفع تقابل میان دیدگاه عقل و روایات، در موضعی از شرحش بر اصول کافی، ضمن تاکید بر اراده ازلی و عینیت آن با علم، اراده حادث را نیز پذیرفته و قائل است اراده نیز مانند علم دارای مراتب است که بالاترین مرتبه آن اراده ازلی اجمالی و پایین ترین مرتبه آن اراده تفصیلی یا همان اراده حادث است. اما این دیدگاه با توجه به شدت تاکید روایات بر نفی اراده ازلی و عدم عینیت آن با علم، چندان راهگشا نیست. در این مقاله پس از گزارش آراء صدرا و مضامین روایات، برای حل این تقابل، پیشنهاد می شود، اراده ازلی خداوند را می توان به معنای قدرت بر اراده دانست. و اراده حادث مورد تاکید در روایات را به معنای ظهور و فعلیت آن به حساب آورد. لذا خداوند از ازل اراده دارد؛ اما از ازل اراده نمی کند. تاکید روایات بر حدوث اراده، ناظر به مقام اراده کردن خداوند است که با تحقق آن، فعل ضروری می شود و زاید بر ذات است. به همین دلیل موجب تغییر در ذات الهی نخواهد شد.

    کلیدواژگان: اراده فعلی، ارده ذاتی، مشیت، صفات فعل، ملاصدرا، علم الهی، شوق، ابتهاج
  • شاهرخ حکمت * صفحه 5

    حضرت سلیمان علیه السلام یکی از ستارگان آسمان نبوت و چهارمین پسر داوود(ع) از «بت شبع» است. «ناتان نبی» او را به فرمان خدا، « سلیمان» یعنی پر از سلامت نامید زیرا هنگام سلطنت و حکومت او دوران صلح و آرامش بود. نام دیگر وی « یدیدیا » یعنی محبوب خداست. نام این پیامبر بزرگوار هفده بار در قرآن مجید مذکور است. حضرت سلیمان علیه السلام، فرزند و جانشین حضرت داوود علیه السلام و از انبیای بزرگ الهی در میان قوم بنی اسرائیل بوده است. وی همانند پدرش علاوه بر مقام نبوت، حکومت و سلطنت نیز داشته است. داستان زندگی آن حضرت، بارها در آثار شاعران و نویسندگان ایرانی مطرح شده که از مهم ترین آنها می توان به مثنوی مولوی اشاره کرد. در پژوهش حاضر ابتدا اجمالا تلمیح و ویژگی های آن بیان می شود وسپس چهره ی حضرت سلیمان(ع) به طور مختصر معرفی و بعد از آن به مباحثی همچون تسلط آن حضرت بر شیاطین و جنیان، منطق الطیر، تسخیر باد، حکومت و در نهایت مرگ آن حضرت پرداخته می شود. همچنین اشارات قرآنی و تاریخی در باب آنها بیان و بازتاب این اشارات نیز در مثنوی مولوی نمایانده می شود.

    کلیدواژگان: قرآن مجید، تلمیح، سلیمان نبی(ع)، مثنوی مولوی
  • جعفر نکونام *، زکیه جوانمرد زاده صفحه 6

    تفسیر روایی از کهن ترین روش های تفسیر قرآن است که از آغاز تاریخ تفسیر وجود داشته است. در این که آیا ذات قرآن مبهم است و در همان زمانی که نازل شد، بدون بیان پیامبر(ص) مقاصد قرآن برای مخاطبان قرآن مشخص نبوده، یا این که نیاز به روایات در تفسیر قرآن عارضی است؛ یعنی بر اثر گذشت زمان و مفقود و منسی شدن قرائن فهم قرآن و پیدایش مکاتب مختلف کلامی و فقهی و عرفانی حاجت افتاده است که اهل بیت یا صحابه و تابعان به تفسیر آیات قرآن بپردازند و روایات تفسیری را به میراث بگذارند؟. اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما بررسی ها در این مقاله نشان می دهد، قابل پذیرش نیست که قرآنی که به فصاحت و بلاغت و هدایت متصف است، به طور ذاتی مبهم و نیازمند بیان پیامبر(ص) و صحابه و تابعان و ائمه(ع) باشد؛ بلکه ایشان وقتی به تفسیر آیات پرداختند که بر اثر گذشت زمان و مفقود یا منسی شدن قرائن، حاجت افتاد، به تفسیر آیات قرآن بپردازند و روایات تفسیری بر اثر این نیاز عارضی فراهم آمده است.

    کلیدواژگان: تفسیر نقلی، تفسیر روایی، ذاتی بودن نیاز به تفسیر، عرضی بودن نیاز به تفسیر
|
  • Page 1

    This article tackles one of the best examples of the narrations known as the "transmitted" which deal with zabihullah(sacrificed for God) issue. Most Sunni scholars accept thenear-sacrifice narration of Isaac (a.s.). Although Tabarsihas quoted the narration in question,he does seemto have accepted it. What has been neglected in this context is the point that thenear-sacrifice narration of Isaac (a.s.) as quoted from Majma’ al-Bayan does not occur in the early Shiitehaithresources and it rarely occurs in the later resources. Furthermore, there are some narrations in Shiitehadithbooks and, at times, in Sunnis books which oppose thenear-sacrifice narration of Isaac (a.s.) and they point out that Ishmael(a.s.) was nearly sacrificedfor God.Occurrence of rare quotes in the early Sunni resources such as al-Mawardiand quotes without proof make it likely thatthenear-sacrifice narration of Isaac (a.s.) has been transmitted from Sunni books by Amin al-IslamTabarsi. Therefore, the narration in question has not been uttered by Imam Ali (a.s.) but, due topolitical motives and reliance on what individuals like Kabal-Ahbarhas said, this point has been attributed to him.

    Keywords: Isaac, Ishmael, zabihullah(sacrificed for God), transmitted narrations, Tabarsi, Majma al Bayan
  • Page 2

    Allowing some of the people of the Book (Jews and Christians)tonarrate the tales and narrations which were rooted in the superstitions and false illusions of the people of the Book and were often attributed to the Prophet and his Companions led to the formation ofIsraelitesin Islamic texts.Most of the Companions and Successorstrusted the narrators of Israelites without deliberating upon the principles of differentiating sound narrations from the unsound ones and consequently a considerable part of narration resources, especially those of the Sunnites, were filled withIsraelites. Following their entrance into the books and interpretations of narrations, these traditions remained in some resources and some otherresources were cleared from such traditions. Since the messianic belief in Islam is based upon the narrations from the Prophet (p.b.u.h.) and the Imams (a.s.), using this proper ideological context,some people made some narrations in the field of messianism and brought some Israeli concepts into sound hadithresources. This article seeks to explore the origins of the infiltration ofIsraelites into messianic narrations and the most significant related issuesseen in thebooks of hadith.

    Keywords: hadith, forging, messianism, Israelites, ahl al ketab (people of the Book)
  • Page 3

    The two Sahihs contain thirty-three narrations related to the apostasy of the Companions which are apparentlyat odds with the narrations related to the justiceof the Companions. Meanwhile, an inquiry into the views of the commentators of this issue and determining the examples ofashab (the Companions) in these narrations seems necessary. The present article attempts to analyze the views of the commentators of this issue and evaluate theiropinions. The findings of the article reveal that apostasy narrations take account of those who had deviated from the right path in one way or another. This groupmay also include some notable and prominent companions too,who were afflictedwith apostasy, capital sin, hypocrisy or heresyand these narrations are not related toother members of theummah. However, false assumptions about the meaning of the apostasy and justice of the Companions have been an obstacle to understanding them correctly fromnarrations.

    Keywords: apostasy of the Companions, the Companions, Sahihal, Bukhari, Sahih Muslim, hoz (pond)narrations
  • Page 4

    Will occurs in man along with imagination, affirmation and spiritual changes. This kind of will definitely is not apt forthe necessarily existent nature ofGod. On the other hand, all the qualities of perfection have been attributed to the Supreme Essencesince the pre-time eternity. Will is among the attributes of perfection too; therefore, the Supreme Essence rationally cannot be devoid of this eternal perfection. Hence, MullaSadra considers will one of the inherent attributes of God and the very knowledge, enthusiasm and delight of God for the most befitting system in all his philosophical works. But apparentlyrejecting inherent will and its unity with knowledge, narrations stress that God's will is an acquired attribute and His creation and action. To obviate the discrepancy between the perspective of intellect and that ofnarrations,Sadra affirmscreated will and believes that, like knowledge, will is of various degrees and its highest degree is the undifferentiated primordial will and its lowest level is the differentiated will or the very acquired willwhile stressing primordial will and its identicalitywith knowledge. However, considering the strong emphasis narrations place on rejecting primordial will and its lack of identicalitywith knowledge, this view is not very expedient. Following a review of Sadra’s views and the implications of narrations aimed at resolving the above-mentioned discrepancy,this paper suggests thatprimordial will can denote controlover will. And the acquired will emphasizedin narrationsis its manifestationand realization. Therefore, God has enjoyed will since the pre-time eternity. The emphasis of narrations on the acquisition ofwillindicates God’s using will power the fulfillment of whichnecessitates action and is unnecessary for His essence. That's why it will not lead to any change in the Divine essence.

    Keywords: action will, inherent sesame, providence, attributes of action, MullaSadra, Divine knowledge, enthusiasm, delight
  • Page 5

    The Prophet Solomon (a.s.)is one of the stars of the heaven of prophecy and is the fourth son of David (a.s.) from Bathsheba. Following Allah's command, the ProphetNathan named him Solomon meaning‘full of health’ sincethe world was full of peace and amity during his monarchy and reign. Yedidiameaning‘the beloved of God’ was his second name. The Prophet Solomon’s name is mentioned seventeen times in the Quran. He was the son and successor of the Prophet David (p.b.u.h) and was one of the great Divine prophets among the people of Israel. Like his father, he was a prophet as well as a ruler and a monarch. Hislife story has been mentioned in Iranian poets and writers’works the most of whichMasnaviMa’navi. In the present study, first, allusion and its features are briefly discussed andthen,the countenance of the Prophet Solomon (a.s.) is concisely introduced.Finaly, such issues ashis dominance over the demons and jinn, conference of birds, getting winds under control,rulership and eventually his death are deal with. Also, the Quranic and historical mentionsrelated to these issues arestated and their reflectionsin MasnaviMa’navi are discussed.

    Keywords: the Holy Quran, allusion, the Prophet Solomon (a.s.), MasnaviManavi
  • Page 6

    Thenarrational interpretation is among the oldest methods ofinterpretationand has existedsince the beginning of the history of interpretation. There isdisagreementas to whether the Quran is inherently ambiguous and when it was revealed,its intentswere not clearto the audiencewithout the Prophet’s explanation, or the need for narrations in interpreting the Quran is accidental, i.e., over time, the lossor disremembering of the clues for understanding the Quran andthe emergence of various theological and gnostic schools required Ahl al-Beyt, the Companions and the Successors to interpret the Quran and leave the interpretational narrations behind as a heritage. Nonetheless, according to the findings of this study, it is not acceptablefor the Quran,which is well-known for its eloquence, rhetoric and guidance,to be inherently ambiguous and in need of the interpretation of the Prophet, the Companions, the Successors and the Imams (a.s.), but rather they embarked on interpreting the Quran when the clues for understanding the Quran were lost or forgotten over time and the interpretational narrations came into existence owing to this accidental need.

    Keywords: narrational interpretation, inherent need for interpretation, accidental need for interpretation