فهرست مطالب

Preventive Care in Nursing & Midwifery Journal - Volume:5 Issue: 2, 2016

Preventive Care in Nursing & Midwifery Journal
Volume:5 Issue: 2, 2016

  • تاریخ انتشار: 1394/12/22
  • تعداد عناوین: 8
|
  • معصومه نجف زاده، کورش امینی، سقراط فقیه زاده، حمیدرضا منصف اصفهانی صفحات 1-12
    زمینه و هدف
    تحقیقات نشان داده اند که پرستاران شاغل در بخش های ویژه، از اضطراب بالایی برخوردارند که این میزان اضطراب علاوه بر اثرات منفی بر روی آن ها، موجب کاهش کیفیت مراقبت و افزایش هزینه های بهداشتی– درمانی نیز می گردد، بر همین اساس مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر والرین براضطراب پرستاران شاغل در بخش های ویژه بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زنجان انجام گردید.
    روش بررسی
    این تحقیق به روش کارآزمایی بالینی بر روی پرستاران شیفت های صبح و عصر بخش های ویژه که مایل به همکاری بودند، به مدت دو هفته به انجام رسید. کپسول های گیاهی سدامین که حاوی ریشه خشک شده گیاه والرین افیسینالیس با دوز mg530 بود به گروه آزمون و دارونما با دوز و شکل یکسان، به گروه کنترل ارائه شد. داروها به میزان دو عدد در شبانه روز و به مدت یک هفته توسط واحدهای پژوهش استفاده شدند. از ابزار سنجش اضطراب اسپیلبرگر جهت تعیین میزان اضطراب شرکت کنندگان قبل و پس از آزمون استفاده شد. آزمون های آماری t و t زوجی جهت تجزیه و تحلیل داده ها به کار گرفته شدند.
    یافته ها
    بعد از مداخله اضطراب حالت و صفت هردو گروه (دارو نما و والرین) به شکل معناداری از قبل از مداخله کمتر بود. با اینحال در نمره اضطراب صفت و حالت شرکت کنندگان قبل و پس ازمداخله، تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد (846/0=p).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد ماهیت خاص و متفاوت بخش های مراقبت ویژه مانع از اثر بخشی این داروی جایگزین گیاهی شده باشد. توصیه می گردد مطالعات مشابه دیگر با دوزهای بالاتر یا بر روی گروه های سالم دیگر (به لحاظ روانی) به انجام برسد.
    کلیدواژگان: اضطراب، والرین، پرستاران، بخش های ویژه، ایران
  • علی آقاجانلو، منصور غفوری فرد، حمیدرضا حریریان، پروین شیری قیداری صفحات 13-21
    زمینه و هدف
    بیمارانی که تحت درمان با همودیالیز می باشند با استرس و درد ناشی از 300 بار سوراخ درمحل فیستول به طور سالانه مواجه هستند. تحریک پوستی که یک اقدام مستقل پرستاری است می تواند درد بیماران را کاهش دهد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر کرایوتراپی و پلاسبو بر درد کاتتریزاسیون بیماران همودیالیزی اجرا شد.
    روش بررسی
    این مطالعه نیمه تجربی به صورت قبل و بعد بر روی 40 بیمار همودیالیزی با نمونه گیری در دسترس اجرا شد. بیمارانی که شرایط ورود به مطالعه را داشتند به طور تصادفی با استفاده از جدول اعداد تصادفی به دو گروه کرایوتراپی و پلاسبو تقسیم شدند. با استفاده از مقیاس بصری نمره درد، شدت درد کاتتریزاسیون بیماران همودیالیزی در دو جلسه متوالی: جلسه اول بدون مداخله و جلسه دوم کرایوتراپی از قالب یخی در نقطه هوگو برای گروه اول و پلاسبو از قالب چوبی برای گروه دوم استفاده شد. داده ها بعد ازجمع آوری برای تجزیه و تحلیل آماری وارد برنامه نرم افزاری SPSS شد و از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که میانگین نمره درد در جلسه اول برای گروه کرایوتراپی 96/0±9/5 و در گروه پلاسبو 82/0±5/5 بود که تفاوت معنی داری نداشتند. میانگین نمره درد در جلسه دوم، در گروه کرایوتراپی 71/1±2/3 و در گروه پلاسبو 25/1±1/5 بود که در گروه کرایوتراپی نسبت به جلسه اول تفاوت معنی دار بود (001/0p=).
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه حاضر نشان داد که کرایوتراپی می تواند به عنوان روشی امن و بی خطر برای کاهش درد کاتتریزاسیون بیماران همودیالیزی مورداستفاده قرار بگیرد.
    کلیدواژگان: کرایوتراپی، درد، همودیالیز، فیستول، کاتتریزاسیون، ایران
  • سارا آدرویشی، معصومه اسدی، کورش زارع، اقا محمد قاسمی ده چشمه، مهدیه احمدنیا، فاطمه حردانی صفحات 22-32
    زمینه و هدف
    سندرم روده تحریک پذیر، یکی از شایع ترین اختلالات عملکرد دستگاه گوارشی تحتانی است که با درد شکمی، تغییر در اجابت مزاج و اختلالات روحی از جمله اضطراب همراه است. درمان طبی-رفتاری موجب کاهش اضطراب در این بیماران می شود، لذا هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت حل مسئله بر اضطراب افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر بود.
    روش بررسی
    این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون -پس آزمون بر 46 بیمار مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند، انجام شد. گروه مداخله علاوه بر درمان دارویی روتین، یک بار در هفته به مدت 8 هفته تحت آموزش مهارت حل مسئله قرار گرفتند و پس آزمون در پایان جلسه آخر اجرا شد و برای گروه کنترل نیز اقدامات روتین انجام شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه اضطراب حالت- صفت اسپیل برگر بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون کای اسکوئر و تی با نرم افزار 19SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان داد که دو گروه از نظر میانگین اضطراب قبل از مداخله تفاوت معنی داری نداشتند (05/0p>). آموزش حل مسئله اضطراب حالت بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر را به صورت معنی داری کاهش داد (001/0=P) اما در میانگین اضطراب صفتی بین دو گروه اختلاف معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    برای بهبود بهتر و موثرتر سندرم روده تحریک پذیر، می توان علاوه بر دارو درمانی از درمان های روانشناختی مانند حل مسئله سود برد.
    کلیدواژگان: آموزش، اضطراب، حل مسئله، سندرم روده تحریک پذیر، ایران
  • فرشته ماهوتی، صدیقه سادات طوافیان صفحات 33-41
    زمینه و هدف
    آسم یکی از بیماری های مزمن شایع در جهان و ایران است که رفتارهای پیشگیرانه سلامت محور نقش بسیار مهم در کاهش حملات این بیماری دارد. این مطالعه با هدف تعیین پیامد بیماری آسم بدنبال ارتقاء رفتارهای سلامت محور در مراجعین به بیمارستان های منتخب خرم آباد در سال 1392 انجام شده است.
    روش بررسی
    این مطالعه نیمه تجربی روی 100 نفر از بیماران واجد شرایط دو بیمارستان گروه شاهد (50 نفر) و بیمارستان گروه مداخله (50 نفر) انجام شد. گروه مداخله یک جلسه به مدت 90 دقیقه آموزش سلامت محور بیماری آسم را همراه با پمفلت آموزشی دریافت نمودند. در بدو مطالعه پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و رفتارهای سلامت محور توسط هر دو گروه و دو ماه بعد پرسش نامه رفتاری سلامت محور فقط توسط گروه مداخله تکمیل شد. یافته ها از طریق آزمون های توصیفی تحلیلی تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    مجموعا 50 نفر در گروه شاهد با میانگین سنی 92/11±78/45 و 50 نفر در گروه مداخله با میانگین سنی 12/13±36/49 در مطالعه شرکت نمودند. علیرغم مشابه بودن دو گروه در قبل از مداخله، بعد از مداخله متغیر رفتارهای سلامت محور درگروه مداخله با میانگین (45/9) 0/50 در مقابل گروه شاهد با میانگین (61/18)68/45 از وضعیت بهتری برخوردار بود (038/0P=). تعداد حملات آسم در گروه مداخله بطور بارزی کمتر شده بود (04/0P=).
    نتیجه گیری
    برنامه آموزشی می تواند موجب ارتقاء رفتارهای پیشگیری از آسم و کاهش حملات آسمیک شود. مطالعات بیشتری در خصوص تایید تاثیر این برنامه آموزشی در جمعیت های مختلف بایستی انجام شود.
    کلیدواژگان: برنامه آموزشی سلامت محور، رفتارهای سلامت محور، آسم، ایران
  • محسن گل پرور، غزاله عندلیب صفحات 42-55
    زمینه و هدف
    انتقال تجارب و فرصت ها از محیط کار به خانواده و بر عکس می تواند نقشی بنیادی در زندگی پرستاران زن داشته باشد. بر همین اساس این پژوهش با هدف بررسی نقش تسهیل کار- خانواده در رضایت خانوادگی و رضایت از زندگی در زنان پرستار اجرا شد.
    روش بررسی
    روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری پژوهش را پرستاران زن دو بیمارستان دولتی تشکیل دادند که از بین آن ها دویست و بیست و یک نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با پرسشنامه تسهیل کار- خانواده، پرسشنامه رضایت خانوادگی و پرسشنامه رضایت از زندگی جمع آوری شد. داده ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادله ساختاری (SEM) با استفاده از نرم افزار AMOS نسخه 16 تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج حاصل از الگوسازی معادله ساختاری (SEM) نشان داد که تسهیل کار- خانواده به طور مستقیم با رضایت از زندگی (29/0=β، 01/0>p) و تسهیل خانواده-کار به طور مستقیم با رضایت از خانواده (34/0=β، 01/0>p) دارای رابطه معنادار است. همچنین نتایج نشان داد که رضایت از خانواده متغیر واسطه ای کامل در رابطه تسهیل خانواده-کار با رضایت از زندگی است.
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش نشان می دهد که تسهیل خانواده و کار عاملی تقویت کننده برای رضایت خانوادگی و رضایت از زندگی است. همچنین نتایج نشان می دهد که تسهیل کار- خانواده نیز می تواند سطح کلی رضایت از زندگی را در پرستاران زن بالا ببرد.
    کلیدواژگان: کار، خانواده، زندگی، زنان، پرستار، ایران
  • سوسن ولیزاده، حمیدرضا حریریان صفحات 56-64
    زمینه و هدف
    انگیزش حالتی درونی است که انسان را به انجام فعالیت وا می دارد. انگیزش با عواملی همچون رضایت شغلی، کیفیت خدمات ارائه شده و ماندگاری پرستاران در حرفه پرستاری ارتباط دارد. هدف از انجام این مطالعه بررسی مطالعات مختلف و واکاوی وضعیت انگیزش شغلی پرستاران ایران و سایر کشورها می باشد.
    روش بررسی
    از طریق مرور سیستماتیک بعد از ورود کلید واژه های مرتبط با موضوع در پایگاه های مختلف داده ای، اعمال فیلترینگ مختلف و حذف مقالات تکراری نهایتا 10 مقاله انگلیسی و 3 مقاله فارسی مورد بررسی قرار گرفت. برای بررسی کیفیت نتایج مطالعات از معیار استروب استفاده شد.
    یافته ها
    انگیزش شغلی پرستاران در اکثر مطالعات در سطح پایینی قرار داشت. مهمترین عوامل انگیزش شغلی پرستاران شامل موارد زیر بود: داشتن حس بشر دوستی، تعاملات بین فردی مناسب و محترمانه، حقوق و پاداش کافی، ساعت کاری مناسب و داشتن فرصت برای انجام امور شخصی، استقلال کاری بالا، حمایت مسئولین و ارزش دادن به حرفه، دیدگاه جامعه نسبت به پرستاری و عدم تبعیض در شرایط کاری و پرداخت ها.
    نتیجه گیری
    بنظر می رسد با در نظر گرفتن عوامل فوق از سوی مسئولین وزارت بهداشت، مدیران بیمارستان ها و پرستاران بتوان از بی انگیزگی و یا کم انگیزگی پرستاران کاست و بر هر چه پر نشاط تر شدن و کارایی سیستم سلامت افزود و از هدر رفت سرمایه های انسانی و مالی کشور پیشگیری کرد.
    کلیدواژگان: انگیزه، پرستار، رضایت شغلی، ایران
  • فاطمه قربانی، مریم شیری، معصومه مرتقی قاسمی، پروا انصاری، فاطمه محمدی صفحات 65-74
    زمینه و هدف
    سوختگی از بسیاری جهات جزء بدترین تراژدی هایی است که ممکن است فرد تجربه نماید و باعث مرگ و میر، ناتوانی، درد، مشکلات جسمی، روحی، اقتصادی و از کار افتادگی می شود. بنابراین برای برنامه ریزی صحیح و موفق جهت پیشگیری از سوختگی و کاهش عوارض ناشی از مرگ و میر آن داشتن اطلاعات دقیق از اپیدمیولوژی سوختگی ضروری است.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع مقطعی می باشد که در بیماران بستری به علت سوختگی در بیمارستان آیت الله موسوی زنجان از فروردین ماه سال 1389 تا فروردین ماه 1391 انجام گرفته است و پس از جمع آوری اطلاعات مورد نیاز پژوهش بر اساس فرم از پیش طراحی شده، اطلاعات توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تست دقیق فیشر و ANOVAمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    در طول 2 سال در مجموع 627 مورد سوختگی منجر به بستری در این بیمارستان ثبت شد که 1/64 درصد از این بیماران مذکر و 9/35 درصد مونث بودند. بیشترین موارد سوختگی 7/68 درصد مربوط به گروه سنی بیشتر از 14 سال و اغلب 7/54 درصد روستایی بودند. 4/57 درصد دچار سوختگی کمتر از 10 درصد و 9/60 درصد سوختگی درجه 2 بودند. 6/53 درصد حوادث در نتیجه سوختگی با شعله های آتش رخ داده بودند.
    نتیجه گیری
    از آنجا که اغلب موارد سوختگی مراجعه کننده به این مرکز را مردان بالای 14 سال تشکیل داده اند، آموزش های دقیق از طریق رسانه های جمعی، مراکز بهداشتی ، مدارس و محل کار در پیشگیری از حوادث منجر به سوختگی ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: سوختگی، اپیدمیولوژی، بیمارستان، زنجان، ایران
  • هما درودی، رضا شامی، حمید قره باغی صفحات 75-83
    زمینه و هدف
    ایمنی بیمار یک دغدغه جهانی است وعدم توجه به مولفه های در بر گیرنده سیستم کاری کادر درمانی تبعاتی را برای بیماران وکارکنان بوجود می آورد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مولفه های سیستم کاری کادر پرستاری با ایمنی بیماران بستری درمراکز درمانی شهر زنجان در سال 93 انجام شده است.
    روش بررسی
    این مطالعه ازنوع توصیفی- تحلیلی می باشد. نمونه ها به روش طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد ترکیبی می باشد که در بخش سیستم کاری از پرسشنامه کرایون وهوناکرو، در بخش ایمنی بیمار از پرسشنامه استاندارد سازمان جهانی بهداشت و همچنین مشخصات دموگرافیگ استفاده شد. مقیاس مورد استفاده در این پژوهش طیف لیکرت پنج درجه ای می باشد. روایی پرسشنامه با استفاده از روش روایی محتوا (نظر خبرگان) و روش تحلیل عاملی و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 89/0 مورد تایید قرار گرفت. به منظور آزمون فرضیه های تحقیق رتبه بندی و بررسی اثر متغیرهای مستقل از روش معادلات ساختاری در نرم افزار لیزرل استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد بین مولفه های در بر گیرنده سیستم کاری کادر درمانی با ایمنی بیمار در مراکز درمانی شهر زنجان با احتمال 99 درصد (بجز یک مولفه) رابطه معنادار وجود دارد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش عوامل تشکیل دهنده سیستم کاری نقش تاثیرگذاری بر ایمنی بیمار در مراکز درمانی ایفا می نمایند، لذا جهت ارتقای ایمنی بیماران در کلیه بیمارستان ها توجه ویژه به مولفه های تشکیل دهنده یک سیستم کاری و اولویت بندی بین متغیرها می توا ند بسیار ارزشمند باشد.
    کلیدواژگان: ایمنی بیمار، پرستاران، مدل سیپس (SEIPS)، مراکز درمانی، ایران
|
  • Masoomeh Najafzadeh, Kourosh Amini, Soghrat Faghihzadeh, Hamidreza Monsef Esfahani Pages 1-12
    Background And Objectives
    Several studies have shown that nurses working in the ICUs experience high levels of anxiety. Anxiety can not only negatively affect them, but may decrease the quality of care provided by them. The present study aimed to assess the effect of Valerian on anxiety among nurses working in the ICUs of Zanjan teaching hospitals.
    Materials And Methods
    In this clinical trial, nurses working in morning and evening shifts were recruited to the study. A dose of 530 mg Herbal Sedamin capsules containing dried roots of Valeriana Officinallis were consumed by the nurses in the intervention group twice a day for one week. The control group received placebo. The Speilberger's State-Trait anxiety inventory was completed by the nurses at baseline and after the intervention. The independent t-test and paired t-test were used to analyse data.
    Results
    After the intervention in two groups (Valerian and Placebo), the trait and state anxiety scores were significantly lower than before of the intervention. But there were no significant differences in the trait and state anxiety scores of the questionnaire between the experimental group and control groups after the intervention (P=0.846).
    Conclusion
    It seems that the special and different nature of the ICUs has hampered the effectiveness of this herbal medicine. Further studies with higher doses, or in other settings is suggested.
    Keywords: anxiety, Valerian, nurses, intensive care units, Iran
  • Ali Aghajanloo, Mansur Ghaforifard, Hamidreza Haririan, Parin Shiri Pages 13-21
    Background And Objectives
    Patients undergoing hemodialysis are exposed to stress and pain due to approximately 300 punctures per year they receive for their arteriovenous fistula. Alleviation of the pain can improve acceptance of the procedure and quality of life among the patients. This study aimed to assess the effect of cryotherapy on arteriovenous fistula puncture pain among patients udergoing hemodialysis.
    Materials And Methods
    In this clincal trial, a convenience sample of 40 patients who met the inclusion criteria were randomly assigned to the experiment and control groups. Pain was measured using the visual analogue pain scale at baseline and after the cryotherapy in Hugo Point in experimentd group and control groups. Data were analyzed using the descriptive (frequency, mean and standard deviation) and inferential statistics(independent t-test, paired t-test, Chi-squared, Pearson's test) in the SPSS.
    Results
    At baseline, mean of the pain scores were 5.9±0.96 and 5.5±0.82 among the experiment and control groups, respectively. After the intervention, mean of the pain scores were 3.2±0.82 in the cryotherapy group and 5.1±1.25 in the control group (p
    Conclusion
    Application of cryotherapy as a safe method with low side effects is suggested for pain control among patients with hemodialysis.
    Keywords: Cryotherapy, pain, hemodialysis, arteriovenous fistula, puncture, Iran
  • Sara Adarvishi, Masoomeh Asadi, Korosh Zarea, Mohammad Ghasemi Deh Cheshmeh, Mahdiyeh Ahmadnea, Fatemeh Hardani Pages 22-32
    Background And Objectives
    Irritable bowel syndrome (IBS) is the most common functional gastrointestinal disorder. It is characterized by lower abdominal pain, changes in bowel habitsand mood disorders such as anxiety. Behavioral treatmentscan reduce anxiety in the patients. This study aimed to investigate the effect of the problem solving training on anxiety in patients with the IBS.
    Materials And Methods
    This quasi-experimental study was carried out on 46 patients with the IBS. The participants were randomly assigned to the intervention and control groups. Intervention group received one training session on problem-solving skills per week for eight weeks, in addition to the routine medication therapy and The control group was routine measures. Data were gathered using the Spielberg State-Trait Anxiety Inventory and were analyzed using the Chi-squared test and t-test in the SPSS-19.
    Results
    There was no significant difference between the two groups on the mean anxiety at baseline (p>0.05). State anxiety was decreased after the problem solving training among the intervention group (pConclusion Problem solving training was effective in reducing state anxiety among patients with the IBS.
    Keywords: training, anxiety, problem solving, Irritable Bowel Syndrome, Iran
  • Fereshteh Mahooti, Sedighe Sadat Tavafian Pages 33-41
    Background And Objectives
    Asthma is a widespread chronic disease. Preventive behaviors can reduce asthma symptoms. The aim of this study was to evaluate the effect of an educational preventive program on asthma outcomes among patients referring to Khoramabad hospitals, Iran in 2013.
    Materials And Methods
    In this semi-experimental study, we allocated the patients into two intervention (n=50) and control (n=50) groups. The participants completed a valid questionnaire designed to assess the preventive behaviors and the disease outcome at two time points of baseline and 2- month follow up of the study. The intervention group received an education program consisting of one 90-minutes face-to-face session and an educational pamphlet. The data were analyzed using the descriptive and analytical statistics in the SPSS.
    Results
    One hundred patients in both groups completed the questionnaire. The mean age was 49.36±13.12 and 45.78±11.92 years old among the intervention and control groups, respectively. After the intervention, the mean score of the preventive behaviors were 50.0±9.45 and 45.68±18.61 in the intervention and control groups, respectively (p
    Conclusion
    This study showed that an outpatient educational program could improve preventive behaviors and disease outcome among patients with asthma.
    Keywords: Educational program, health behavior, asthma, Iran
  • Mohsen Golparvar, Gazaleh Andalib Pages 42-55
    Background And Objectives
    Exchanging experiences and opportunities of work place with family and vice versa can be fundamental to lives of female nurses. This study was conducted to investigate the role of work-family facilitation on family satisfaction and life satisfaction among female nurses.
    Materials And Methods
    In this correlational study, 221 female nurses working in two public hospitals in Esfahan were selected using the convenience sampling method. Data were collected using the work-family facilitation scale, family satisfaction scale and life satisfaction scale. Data were analyzed using the Pearson’s correlation coefficient and structural equation modeling (SEM) in the AMOS-16.
    Results
    Results of the SEM revealed that work-family facilitation had direct and significant relationship with life satisfaction (β=0.29, p
    Conclusion
    The results of this study demonstrated that family-work facilitation was a reinforcing factor for family satisfaction and life satisfaction among female nurses. The results also suggested that work-family facilitation could enhance the overall level of life satisfaction among female nurses.
    Keywords: work, family, life, women, nurse, Iran
  • Sousan Valizadeh, Hamidreza Haririan Pages 56-64
    Background And Objectives
    Motivation is an internal state that fosters human activities; and is associated with factors such as job satisfaction, quality of care and durability of nurses in their profession. The aim of this study was to review and describe work motivation among nurses around the world.
    Materials And Methods
    After searching the related keywords and removing the duplicates, we extracted data from three English and ten Persian articles. Quality of the articles was assessed using the STROBE Statement.
    Results
    Most of the articles had reported that nurses work motivation was low. The most important factors affecting nurses work motivation included altruism, appropriate and respectful interpersonal interactions, adequate wages, proper working hours and free time to do own things, high autonomy, authorities support and recognition of work experience, social reputation, and non discrimination in working conditions and payments.
    Conclusion
    It is suggested that the policymakers in nursing consider factors affecting the work motivation.
    Keywords: motivation, nurse, job satisfaction, Iran
  • Fatemeh Ghorbani, Maryam Shiri, Masomeh Mortaqhy Ghasemi, Parva Ansari, Fatemeh Mohammadi Pages 65-74
    Background And Objectives
    Burning can cause pain, disability, and death, as well as physical, psychological, and economic consequences. Knowledge on epidemiologic characteristics of burn patients can help to plan appropriate preventive programs.
    Materials And Methods
    This was a cross-sectional study. Burn patients hospitalized in Ayatollah Mousavi hospital in Zanjan during 2010 to 2012 were studied. Data were collected and recorded through designed study forms; and were analyzed in the SPSS using the descriptive statistics and ANOVA and Fisher’s Exact Test.
    Results
    During the 2-year period, a total of 627 burn patients were admitted to the hospital. Most of the patients (64.1%) were male. Most of the burn patients (68.7%) were more than 14 year olds; and most (54.7%) were rural. Most of the patients (60.9%) had a second degree burn. Most cases were thermal burns (53.6%).
    Conclusion
    Our study showed that the majority of burn accidents occur in men over 14 years old. Preventive measurements and trainings are essential actions that should be placed through media, health centers,work place and schools to decrease burn accidents.
    Keywords: burn, epidemiology, hospital, Zanjan, Iran
  • Homa Doroudi, Reza Shami, Hamid Gharehbaghi Pages 75-83
    Background And Objectives
    Patient safety is a global concern that can be influenced by the components of working system in medical settings. The present study was carried out to investigate the relationship between the working systems of nursing staff with patients’ safety in Zanjan hospitals in 2014.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study, nurses were recruited to the study using stratified random sampling method. Regarding working systems, a modified questionnaire of the Carayon and Honaker was used to collect data. The questionnaire was arranged on a Likert type 5-score scale. The validity of the questionnaire was confirmed using the experts’ viewpoints and the reliability was confirmed using the Cronbrach's alpha coefficient (0.89). The standard questionnaire of the World Health Organization was used to collect data on patients’ safety. We used the structural equation modeling in the LISREL to analyze the data.
    Results
    Components of the system played an important role in patient safety. With probability of 99% (except for one component), there was a significant relationship between the working system and patients safety.
    Conclusion
    Regarding the results of this study, components of working systems influenced patient safety in health care centers. To improve patient's safety in hospitals, attention should be paid to all components of a working system to prioritize its components.
    Keywords: patient safety, nurses, SEIPS model, health centers, Iran