فهرست مطالب

جامعه شناسی تاریخی - سال هفتم شماره 3 (پاییز و زمستان 1394)
  • سال هفتم شماره 3 (پاییز و زمستان 1394)
  • تاریخ انتشار: 1394/12/20
  • تعداد عناوین: 12
|
  • نرگس ذاکرجعفری صفحات 25-49
    هدف از تحقیق پیش رو، توصیف و طبقه بندی موقعیت های مختلفی است که سازهای رزمی در تاریخ ایران پس از اسلام کاربرد داشتند. با مطالعه اسناد تاریخی، موسیقایی و تصویری می توان دریافت کاربرد سازهای رزمی در تاریخ اجتماعی ایران، تنها در موقعیت جنگ نبود، بلکه در موقعیت های دیگری که نیاز به صدای قوی و برد صدای بالا نیاز بود نیز به کار می رفتند. امروزه، کاربرد سازهای رزمی در موقعیت های مختلف به فراموشی گراییده و با نظر به اینکه مهم ترین دلیل منسوخ شدن این سازها، زوال یافتن موقعیت های کاربردی آن هاست، مطالعه موقعیت های خاصی که این سازها کاربرد داشتند، شایان توجه است.
    موقعیت های کاربردی سازهای رزمی در طول تاریخ ایران را می توان چنین دسته بندی کرد: جنگ، خبررسانی، قدرت نمایی، شکار، سفر، نمایش حیوانات، و مسابقات ورزشی و عزاداری. دراین میان، مهم ترین موقعیت های کاربردی این سازها عبارت بودند از جنگ، خبررسانی و قدرت نمایی که به نظر می رسد اجرای موسیقی رزمی در این موقعیت ها، نقشی حیاتی داشته است. نقش اجرای سازهای رزمی در دیگر موقعیت های یادشده مانند شکار، سفر و نمایش های عمومی، اهمیت کمتری دارد؛ زیرا چنین موقعیت هایی کمتر اهمیت سیاسی داشته و دربرخی موارد، موقعیت هایی کاملا مردمی محسوب می شده اند. روش تحقیق در مقاله پیش رو، تحلیلی توصیفی و شیوه گردآوری اطلاعات، کتاب خانه ای است.
    کلیدواژگان: موسیقی رزمی در تاریخ ایران، نقش موسیقی در جنگ، موقعیت کاربردی سازهای رزمی، نقاره خانه، نمایش های موسیقایی
  • عبدالواحد قادری، سید هاشم آقاجری*، مقصود فراستخواه، مهدی گلجان صفحات 51-73
    تضاد میان طبقات مذهبی و سکولار درمورد دولت اسلامی شروع شد. نقش اسلام در حکومت چیست؟ در پاسخ به آن متفکران مسلمان دو جواب مطرح کردند: نخست، گروهی که اسلام را مساوی با دولت می دانستند. دوم، گروهی که ازنظر آن ها حکومت در اسلام، تنها یک بعد بوده و ابعاد دیگر اسلام نسبت به آن بعد سیاسی مهم تر است. غامدی با عبور از رویکرد اول که در آرا و نظرات مودودی نمود داشت و مودودی سخن گوی اصلی آن بود، تفسیر خود از اسلام، قرآن و سنت را بررویکرد دوم قرار داد. از نگاه غامدی، ایجاد یک جامعه اسلامی، مقدم بر دولت اسلامی است. چنین جامعه ای ازطریق انقلاب اسلامی میسر است و انقلاب راه را برای یک دولت اسلامی فراهم خواهد کرد. این دولت اسلامی از سه گروه تشکیل شده است: مسلمانان، معاهدین و ذمیان. چنین دولتی مبتنی بر پلورالیسم در مذهب و سیاست است.
    کلیدواژگان: اسلام سیاسی، اسلام اجتماعی، اخلاقی، خلافت، انقلاب اسلامی، جامعه اسلامی، دولت اسلامی
  • الهه کولایی*، سیده فهیمه ابراهیمی صفحات 75-97
    نوشتار حاضر باعنوان «روند رویارویی جدیدیان مناطق اشغالی ورارود با سلطه روسیه تزاری»، با بهره گیری از می پردازد روش «ردیابی فرآیند»، به مطالعه برروی گروهی از اندیشمندان جامعه اسلامی ابتدای قرن بیستم، در قلمرو جغرافیای سیاسی جدیدی که روس ها آن را ترکستان غربی نامیدند، می پردازد. معارف پروران، ترقی پروران، جدیدیان، ضیائیان، نام جریان های نوگرایی است که همگام با دیگر نقاط فرارود، در شرایط کاملا متفاوتی پس از سقوط حکومت اسلامی خان نشین خوقند، تحت حاکمیت مقام های تزاری در تلاش برای ارایه هویت جدیدی از مسلمانی هستند. مساله نوشتار حاضر این است که پس از سقوط حکومت اسلامی و ضمیمه شدن خان نشین خوقند و بخش هایی از امارت بخارا به حکومت روسیه، جدیدیان مناطق اشغالی چه رویکرد و عملکردی در روند رویارویی خود با اشغالگرا نداشته اند و دلایل اتخاذ آن در هر دوره ای چه بوده است؟ پاسخ ما به پرسش بالا این است که نوگرایان جدیدی در مراحل آغازین رویارویی خود، با رویکرد ضدروسی و اعتقاد به تقویت توان مقابله، به نقد هم زمان روس ها و جامعه خود پرداخته و از ابزارهای جدید (نشریه ها، مدارس جدید، تئاتر) برای رهایی از استعمار بهره برده اند؛ اما به تدریج با گسترش سلطه روس ها و پذیرش ضعف خود، در رویکردی هم گرایانه با روس ها ، خود را مسلمانان روسیه نامیدند.
    کلیدواژگان: جدیدیان، مسلمانان، مناطق اشغالی، روسیه، ورارود
  • علی مختاری*، علی محمدزاده صفحات 99-131
    این پژوهش برآن است تا با کمک رویکرد مطالعات فرهنگی و با روش کیفی به بازنمایی انگاره های نظام آموزشی از مشروطه تا دوره فضای باز سیاسی بپردازد تا دریابد که برخلاف تغییر و تحولات جامعه که داعیه دار جنبشی دموکراتیک بوده اند، در نظام آموزشی نظم و ایدئولوژی اقتدارگرایانه چگونه ارائه شده، به علاوه اینکه آیا متناسب با تحولاتی چون انقلاب مشروطه، شکل گیری دولت شبه مدرن و جنبش ملی، انگاره های دموکراتیک آموزش داده شد یا نه؟
    این پژوهش با مطالعه نظام آموزشی همچون یکی از دستگاه های ایدئولوژیک مهم در بازتولید قدرت به این نتایج دست یافته است که محتوا و شیوه تدریس نظام آموزشی در این دوران، گفتمانی اقتدارگرا و یک دست در رابطه میان مدرسه- خانواده حاکم بوده است و سوژه حساس مدرسه، بیشتر تحت تلقین و باوراندن مکانیسم هایی چون قدرتگرایی، هم رنگی با جماعت، دوگانگی، محافظه کاری، تقدیرگرایی، نرم خویی، تضعیف اعتماد به نفس، صبر و حوصله بود و در این میان، سویه های مقاومت و متعارض با گفتمان اقتدارگرایی ملاحظه نشده است.
    کلیدواژگان: انگاره های ایدئولوژیک، مشروطه، جنبش ملی شدن نفت، فضای باز سیاسی
  • قباد منصور بخت، مهدی فرجی * صفحات 133-163
    آشنایی ایرانیان با نظام های سیاسی و اروپایی در قرن سیزده ه.. ق/ نوزده م و مشاهده جایگاه قانون در آن ها، سرآغاز تلاش های گسترده ایرانیان تبدیل حکومت استبدادی به حکومت قانون مدار بود. پس از یک قرن، این تلاش ها در نهضت مشروطیت به ثمر رسید؛ اما نبود مفهوم روشن از مشروطیت و ارکان و لوازم آن، خود سبب ظهور مسئله جدیدی شد. تلاش های زبانی و قلمی گسترده ای برای حل مسئله آغاز شد؛ ازجمله روزنامه حبل المتین کلکته نیز وارد این عرصه شد. یافته های این تحقیق براساس روش تحلیل گفتار نشان می دهد که این روزنامه به دلیل دسترسی مستقیم به منابع انگلیسی مربوط به مشروطیت و نیز اقدامات حاکمان انگلیسی هند در ایجاد نهادهای سیاسی جدید، به نسبت دیگر نویسندگان آن زمان، درک روشن تر و کامل تری از مفهوم و الزامات مشروطیت و جایگاه آن در میان نظام های سیاسی عرفی موجود در جهان را به ایرانیان عرضه کرد.
    کلیدواژگان: مفهوم مشروطیت، ارکان مشروطیت، حبل المتین، سیاست عرفی، مشروطه مشروعه، کونستیتوسیون
  • نرگس علیپور صفحات 165-186
    جریان منع برده فروشی که از اواخر قرن هجدهم میلادی/دوازده هجری قمری از فرانسه آغاز شده و به تدریج سراسر اروپا را فراگرفته بود، در ابتدای قرن نوزدهم میلادی به آسیا و منطقه خلیج فارس نیز رسید. سردمدار هدایت این جریان در خلیج فارس، انگلیسی ها بودند که از هر طریقی سعی در تثبیت بیشتر موقعیت و حفظ منافع خویش در منطقه داشتند. این مبارزه تا اوایل قرن بیستم میلادی/ چهاردهم هجری قمری ادامه یافت.
    چرایی شکل گیری و تداوم تقریبا به مدت یک قرن این جریان، مسئله ای تامل برانگیز است که در این پژوهش، با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف به آن پرداخته ایم. این روش رویکرد تحلیل متنی دارد و متون را به مثابه نمودار حساس فرآیندها، حرکت ها و گوناگونی های سیاسی و اجتماعی به کار می گیرد؛ بنابراین در پژوهش پیش رو، با انتخاب بخشی از یادداشت های امیرکبیر و جستن شیل وزیرمختار انگلیس در تهران - که در فاصله بین 17 ربیع الثانی تا 10 جمادی الاول 1267 درباره منع برده فروشی به تحریر درآمدند - به تحلیل این جریان پرداخته و از این رهگذر، نفوذ و تسلط «گفتمان امپریالیسم» در مناسبات قدرت و درمقابل، ضعف حکومت مبتنی بر «گفتمان استبداد مطلقه» قاجار را از علل اصلی ایجاد و تداوم مبارزه با برده فروشی در این دوره برشمردایم.
    کلیدواژگان: تحلیل انتقادی گفتمان، منع برده فروشی، خلیج فارس، قاجار
  • غلامرضا جمشیدیها، میکائیل حسین زاده* صفحات 187-209
    جنبش موسوم به اشغال وال استریت اعتراضی نسبت به بحران های سرمایه داری در عصر جدید است. این جنبش که از نیویورک آغاز شد، الهام بخش حرکت های مشابه در سراسر جهان بوده و دامنه آن به شهرهای دیگر آمریکا و برخی شهرهای بزرگ اروپا کشیده شد. جنبش شعارهای به نسبت، پراکنده ای دارد که در آن اهداف جنبش منعکس شده است. هدف این مقاله بررسی و تجزیه و تحلیل شعارهای جنبش وال استریت است که در خیابان وال استریت نیویورک و به دنبال آن در شبکه های اجتماعی مطرح شد. سوال اصلی پژوهش پاراگراف این است که ماهیت و نوع جنبش چیست و ارزش ها و ایدئولوژی های موجود در شعارها چه ابعادی را دربرمی گیرد؟ این پژوهش با روش تحلیل محتوا انجام شده است، شعارها از شبکه های اجتماعی، سایت های خبری و رسانه هایی جمع آوری شده است که این جنبش را تحت پوشش قرار دادند و به چهاردسته براساس اعتراض به وضعیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تقسیم شده اند. نتایج نشان می دهد که در میان صد شعار مطرح شده درکل، دویست و شصت مورد مضمون وجود دارد. مضمون صد و پنج (38/40 درصد) شعارها بر تغییر یا اصلاح حوزه اقتصادی تاکید دارد. مضمون و انتقاد شصت و هشت (15/26 درصد) متوجه حوزه سیاسی است. مضمون 46/18 درصد شعارها به حوزه اجتماعی اعتراض دارند و پانزده درصد از مضمون ها خواهان بازنگری و تغییر در حوزه فرهنگی است. همچنین براساس یافته این تحقیق می توان گفت این جنبش بیشتر خصلت اصلاحی دارد و واکنشی به بحران های اخیر نظام سرمایه داری است.
    کلیدواژگان: ایدئولوژی و ارزش های وال استریت، بحران اقتصادی، بحران مشروعیت
  • سیدعلی مزینانی*، مهدی گلجان صفحات 211-233
    مسئله سلطه یافتن روسیه بر قفقاز، به عنوان منطقه ای عمدتا ایرانی، به لحاظ تاریخ و فرهنگ و نژاد، همیشه در ذهن مخاطب ایرانی تازه بوده است؛ مسئله ای که ارامنه نقشی اساسی در آن آفریدند. متاثر از خاطرات جنگ های صلیبی، ارامنه قفقاز، همیشه در آرزوی حضور یک دولت مسیحی قدرتمند در نزدیکی منطقه سکونت خود بودند، اما ازآنجا که اروپای غربی پس از جنگ های صلیبی هرگز آن حد به قفقاز نزدیک نبود که بر امور منطقه، تاثیرگذار باشد، ظهور یک قدرت مسیحی دیگر توجه ارامنه را جلب کرد؛ دولت مسکووی.
    فرآیندی که نخبه گان ارامنه ایران طی آن کوشیدند پای دولت همیشه توسعه طلب مسکووی و بعدها امپراتوری روسیه را به قفقاز باز کنند، درواقع فرآیندی از تغییر وفاداری بود که از دهه 1660 م (1070 ق) آغاز شد و تا سال 1828 م (1243ق)، سال بسته شدن قرارداد ترکمنچای، ادامه یافت. اینجا سعی شده به واسطه تبیین تشریحی و با اتکای عمده بر منابع ارمنی، افت و خیز های این فرآیند صدوشصت ساله به همراه چگونگی انتقال وفاداری ارامنه از ایران به روسیه تاحد ممکن روشن شود.
    یافته های این بررسی نشان می دهد که سه جناح عمده اشرافیت ارمنی، یعنی رهبران کلیسا، ملیک ها و تجار برجسته، به ترتیب بیشترین اهمیت را در تعیین وفاداری سیاسی ارامنه قفقاز داشته اند؛ درحالی که ابتکار گروش به روسیه از آن تجار ارمنی بود؛ اما این ملیک ها بودند که به آن دامن زدند و درنهایت، کلیسا بود که با نقش آفرینی خود تغییر وفاداری را قطعی ساخت.
    کلیدواژگان: ارامنه، ایران، روسی سازی، قفقاز، اچمیادزین، تزار، ملیک ها
  • محمد مسعود سعیدی صفحات 235-276
    مطالعه جامعه شناختی تاثیر دیدگاه ها و مواضع عالمان شیعه بر شیوه های مردم سالارانه اداره جامعه، نسبت به کاوش کلامی در رابطه دین اسلام و دموکراسی، امتیازاتی دارد. مطالعه جامعه شناختی این تاثیر را می توان با تبیین جنبش های نیمه اول سده بیست میلادی در ایران آغاز کرد. مناسب ترین رویکرد پژوهشی برای بررسی این موضوع، تحلیل تطبیقی- تاریخی در حوزه راهبردی جامعه شناسی تاریخی تحلیلی است و سه جنبش گذار در سه مقطع تاریخی، یعنی جنبش مشروطه، جنبش ملی در اولین کابینه مصدق و جنبش ملی در دومین کابینه مصدق، گزینه های مناسبی برای مقایسه هستند.
    بررسی نظری در حوزه های تحول فرهنگی (نظریه های سکولاریزاسیون دررابطه با مدرنیته و دین)، تحول اجتماعی (نظریه های گسترش نظام جهانی و جنبش های اجتماعی) و تحول سیاسی (نظریه های گذار)، چارچوب تئوریک مناسبی را فراهم می کند که می توان باتوجه به شرایط کلی تاریخ ایران و جهان در دوره موردنظر، مدلی برای تبیین گذار در ایران از آن چارچوب استخراج کرد.
    این مدل، مبنای مقایسه تاریخی سه واقعه گذار، قرار گرفته و به کمک روش های توافق میل، تحلیل بولی و مقایسه ترتیبی، آزمون می شود. در این آزمون، شناخت دقیق تری از عوامل علی گذار به مردم سالاری، فراهم می شود؛ درنهایت، موقعیت دیدگاه ها و مواضع روحانیت در میان عوامل علی گذار بررسی شده، فرآیند تاثیر پذیری نهاد دین از شرایط اجتماعی و تاثیر دیدگاه ها و مواضع روحانیت بر گذار به شیوه های اداره مردم سالارانه جامعه، ردیابی می شود.
    کلیدواژگان: روحانیت، نهاد دین، شیوه های مردم سالاری، جنبش مشروطه و جنبش ملی، تحلیل تطبیقی، تاریخی
  • علی ابراهیمی*، حسین مسعودنیا صفحات 277-300
    یکی از مهم ترین وقایع بعد از جنگ جهانی دوم در ایران، ملی شدن صنعت نفت به واسطه حضور مردم در صحنه سیاست و بحرانی است که سبب قطع روابط سیاسی ایران و انگلیس شد؛ به همین دلیل جنبش ملی شدن صنعت نفت در ایران را می توان سرآغاز فصل نوینی درجهت مطالبات مردم مبتنی بر استقلال خواهی و استبدادستیزی به حساب آورد. تاکنون نویسندگان متعددی از ابعاد گوناگون، علل و عوامل شکل گیری و ناکامی جنبش ملی شدن صنعت نفت را بررسی کرده اند. مقاله پیش رو درصدد است تا ضمن افزودن زاویه جدیدی در تحلیل جنبش صنعت نفت با تمهید پشتوانه نظری مبتنی بر محرومیت نسبی، در مقام پاسخ گویی به این سوال برآید که چه عواملی موجب شد تا مردم و رهبران ایران در برپایی جنبش ملی شدن صنعت نفت پافشاری و مشارکت داشته باشند. پژوهش پیش رو با روش توصیفی و تحلیلی صورت گرفته و گردآوری اطلاعات به صورت مطالعات کتابخانه ای و اسنادی شامل کتاب ها، مقاله های تخصصی و اینترنت بوده است. نتایج تحقیق نشان می دهد، عناصر بین الاذهانی استقلال خواهی و استبدادستیزی موجود در فرهنگ سیاسی ایران، محرومیتی را که حاصل انتظارها و توانایی های مردم و رهبران ملی- مذهبی به منظور رسیدن به پیشرفت است، باعث شده تا ایرانیان بر حقوق خود اصرار ورزیده و زمینه های ملی کردن صنعت نفت را فراهم کنند.
    کلیدواژگان: محرومیت نسبی، استقلال خواهی، انتظارات و توانایی ها، جنبش ملی شدن صنعت نفت
  • مهناز صالحی گروس، علیرضا هژبری نوبری*، مهدی حاجی ولئیی صفحات 301-216
    بی شک مسکوکات اشکانی یکی از مهم ترین منابع دست اول پژوهش تاریخ ایران از سده 3 ق. م تا پایان فرمان روایی اشکانیان در سال 224م. به شمار می رود. خیل سکه های برجای مانده بالغ بر چهارصد سال حکومت، شاهد بی نظیری است که با شیوه و تاثیر متنوع، اطلاعاتی درمورد توالی شاهان، تشکیلات ضرابخانه ها، شرایط سیاسی و اقتصادی، نوع پوشاک و... دراختیار می گذارند.
    در این پژوهش، نتایج آنالیز عنصری نه نمونه سکه نقره یک درهمی متعلق به گودرز دوم و 6 عدد سکه متعلق به خسرو دوم به وسیله دستگاه PIXE بیانگر میزان بالای نقره در سکه های گودرز دوم و کاهش چشمگیر درصد خلوص نقره در مسکوکات خسرو دوم است. تحلیل اقتصادی– سیاسی دوره اشکانی نشان می دهد که این میزان بالای نقره در سکه های گودرز دوم به توان بالای اقتصادی اشکانیان در این مقطع زمانی اشاره داشته و علت کاهش چشمگیر درصد خلوص نقره در دوره خسرو دوم را باید در آغاز جنگ های پنج ساله ایران و روم جست وجو کرد که در پایان به شکست ایرانیان و تصرف مجدد تیسفون به دست رومیان در اواخر سال 197م. انجامید.
    کلیدواژگان: اشکانیان، وضعیت اقتصادی، گودرز دوم، خسرو دوم، آنالیز سکه، PIXE
|
  • Narges Zaker Jafari Pages 25-49
    The objective of this article is to describe and classify the occasions on which martial musical instruments used to be employed throughout the history of Iran in post- Islamic eras. Should historical, musical and illustrated documents are investigated, it will be realized that, throughout the social history of Iran in post- Islamic eras, martial musical instruments not only were used in wars but also on other occasions on which the high intensity of sound was needed. Presently, the applications of these instruments are regarded as obsolete. Owing to the fact that the most significant reason behind abandoning martial musical instruments was drastic decrease of their usage, identification and descriptions of such occasions on which these instruments were applied, are of great importance.
    The situations in which martial musical instruments used to be employed, throughout the history of Iran, fall into the following categories: wars, spreading news, flexing military muscles, hunting, travelling, animals’ shows such as olden circuses, athletic competitions and mourning ceremonies. Among which, wars, spreading news and flexing military muscles of rulers were the most significant of all, in as much as playing martial music on such occasions used to play a crucial role. The rest of the occasions comparatively were of less importance, for they had little political and state consequence and sometimes, they were regarded as merely popular situations. The overall method in this research is descriptive – analytic and gathering data is based on library studies.
    Keywords: Martial music in the history of Iran, The role of music in wars, Applications of martial musical instruments, Naqqårekhåne, Musicals shows
  • Abdolvahed Qaderi, Seyyed Hashem Aghajari *, M. Farastkhah, Mahdi Goljan Pages 51-73
    Since the beginning of emergence of Pakistan as an independent country, the conflict about Islamic state had begun between the secular and religious groups. “What is the role of Islam in the government?” was the question that Pakistan was facing in the last decades of 20th century. In response to the question, Muslim scholars proposed two answers: the first group suppose that Islam is equal to government and second group believe that the government in Islam has only one dimension and other dimensions of Islam are much more important than political dimension. .Ghamidi with passing from the first approach, that was evident in the opinions of Maududi and he was the chief spokesperson, placed his interpretation of Islam, Quran and Sunnah based on the second approach. From view of Ghamidi, politically Islamic society establishment is precedence over the Islamic government. This society is possible through an Islamic Revolution and Revolution will pave the way for an Islamic state. The Islamic state is combination of three groups: Muslims, Mu`ahids and Zimmis. Such a state based on pluralism in religion and politics.
    Keywords: Political Islam_Islam social – ethical_Islamic revolution_Islamic society_Islamic state
  • Elaheh Koolaee *, S. F. Ebrahimi Pages 75-97
    This paper deals with the activities of some of the Muslim scholars, who has lived in newly formed Turkistan in the early years of the Twentieth Century. In this new geopolitics, under Russian troop’s domain, there were some active scholar, social and cultural groups that tried to preserve Islamic norms and values. They are known as Jadidi, Ziaee and Knowledge Phil. In order to answer the question about the type of their confrontation with Russian policies to change the Muslim’s mode of life, the authors show the overall change in their attitudes and behaviors. They used similar means like the imperialists; Meanwhile they criticized the Muslim societies too. In this paper the authors reveal transformation of some Jadidi leaders from confrontation to convergence. They note the causes of this change in the strong influence of the Russian culture and accepting Muslim weakness beside the impacts of the internal developments in Russia.
    Keywords: Reformism, Turkistan, Jadidi, Tranoxiana, Russia
  • A. Mokhtari *, Ali Mohammad Zade Pages 99-131
    With regard to cultural studies approach and quality method, This research tries to represents the educational system ideas from Era of constitutionalism until Political Open Space in 1320s in order to perceive it in spite of its democratic nature of social changes, and also focuses on how authoritarian ideology were represented in educational system.
    Besides, according to constitutional revolution, forming of quasi-modern and national movement, have democratic ideas been instructed or not?
    This research by study of educational system as an important Ideological system in reproduction of power shows that during this period, content and the way of teaching of educational system were adapted with authoritarian discourse that was ruled between dualisms of school / family relation and sensitive subject of school was under inspiration and dictating of some mechanisms such as: authoritarianism, assimilation, dualism, conservatism, fatalism, tenderness, virtue, weaken of self- confidence and patience. Meanwhile there wasnt seemed to be any different and conflict discourse encounter with authoritarian discourse during this period.
    Keywords: Ideological 1deas, Constitutionalism, Oil nationalization movement, Political Open Space
  • N. Alipour Pages 165-186
    Prohibition of the slave trade that started from the late 18th century from France and gradually spread over the Europe; At the beginning of the 19th century it came to Asia and then to the Persian Gulf region. The leader of this process in the Persian Gulf were English people who were somehow trying for more consolidated position and Protection of their interests in region. The struggle continued to early 20th century.
    Causes formation and persistence of this process for almost a century, are significant issue that is dealt with in this study through critical discourse analysis of Norman Fairclough. This method has an Intertextual approach and texts as Susceptible Graph Processes, movements and political and social change applies. Therefore, the present research focused on selecting of a portion of the notes by Amir Kabir and Justin Sheil, minister in Tehran, that between 17 Rabi al- Thani to 10 Jumada al-Awwal 1267 concerning the prohibition of the slave trade were written, this process has analyzed and thereby, influence and dominate the "discourse imperialism" in the relations of power and in contrast the weakness of rule-based "discourse absolute despotism" of Qajar, the main causes for the formation and persistence of the struggle against slave trade during this period, has been considered.
    Keywords: Critical Discourse Analysis, Prohibition of the slave trade, Persian Gulf, Qajar
  • Gh. Jamshidiha, M. Hoseinzadeh* Pages 187-209
    The movement as known as to occupy Wall Street is a protest against the crisis of capitalism in the modern age. The Wall Street movement that began in New York, has been Inspired similar movements across the world and it was widespread very quickly over to other cities of America and some big cities in Europe. This movement has been relatively diffuse slogans which reflect the goals of the movement. The purpose of this article is to review and analyze the slogans of Wall Street movement that was proposed in the Wall street of New York and respectively social networks. The main question proposed in this study is what the nature and type of movement is and what kind of dimensions are included in values and ideologies. This study is done by content Analysis Method, slogans are collected from social networks, news sites and media that covered the movement. The slogans based on protest are divided to four categories the economic, political, social and cultural.
    The results show that among the 100 slogans, there are 260 themes. 105 (40.38%) themes of slogans focuses on changing the economic sphere.
    68 (15/26%) themes are political slogans criticism.18.46 percent of slogans contents shows protest against the social sphere and 15 percent of themes, calling for reform and change in the cultural sphere. Based on the findings of this research, it can be inferred that this movement has more reform character and it is a reaction to the recent crisis of the capitalist system.
    Keywords: Ideology, Wall Street values, Economic crisis, Legitimation crisis
  • Seyyed Ali Mazinani *, Mehdi Goljan Pages 211-233
    To the Iranians minds the matter of the Russification of the Caucasus, as an Iranian area by its historical, cultural and ethnical roots, always has been a fresh and recursive concern; the process in which the Armenians had a dominant role. Inspired by memories of the Crusader Wars, the Armenians always were engaged with the ideal of presence of a powerful Christian state in their neighborhood.
    Since Western Europe powers never were as close to the region as to cause any change on the Caucasus, naturally the attention of the Armenians had been absorbed to another Christian state, the State of Muscovy.
    The process which Armenians attempted to involve the ever-expansionist state of Muscovy or later Russian Empire with Caucasus affairs through it, begun by 1660th (1070 H.) and took long up to 1828, year of signing Turkmanchay treaty. This survey tried, by appeal to an explicative approach, to shed light on twists and turns of a 160 years process and the transition of the Armenian loyalty from Iran to the Russia as most as possible.
    Findings of this survey show that the church leaders, the Meliks, and the merchants, as the triumvir which shaped the Armenian Aristocracy, respectively had the most effective influence on the Armenians political loyalty; while introduction of the Russia was the initiation of the merchants, then the Meliks intensified the aspiration, and at last it was the church which by choosing its new affiliation put the end on everything.
    Keywords: Armenian, Iran, the Russification, Caucasus, Echmiadzin, Tsars, the Meliks
  • M. Masood Saeedi Pages 235-276
    The sociological study of the impact of the clergy's approaches, on the transition to democratic procedures of governing the society, has many advantages over the theological study of relationship between religion and democracy. This impact can be inferred and began from social movements of the first half of 20th century in Iran.
    The most appropriate approach for investigating this issue is comparative-historical analysis, and three democratic transitions in three historical periods- Constitutional Movement, the Nationalist Movement in the first cabinet of Mussadegh, and the Nationalist Movement in his second cabinet- are appropriate for comparison. Theoretical studies in the areas of cultural change (Secularization theories regarding modernity and religion), social change (world-system theories and social movements), and political change (transition theories), provides a useful theoretical framework from which it can be extracted a model to explain the transition in Iran, according to the conditions of Iran's history and the world during the period.
    This model will be on the basis of historical comparison of the three democratic transitions, and will be examined by method of agreement, Boolean analysis and ordinal comparison. In this scientific test, accurate understanding of causal factors in the transition to democracy in Iran will be provided. Theoretical and practical revisions of religious elites in the face of the modern world, as well as, contexts, causes and political consequences of the transitions will be clarified by narrative analysis, and finally, the position of the clergy's approaches among the causal factors of the transition will be understood.
    Religious leaders were influenced by macro transition contexts, and they created relatively stable and unstable changes in religious institution. Their appropriate and inappropriate positions to the transition process and their effective functioning in transition process are usually important to the transition.
    Keywords: the clergy, religion institute, democratic procedures, Constitutional movement, Nationalist movement, comparative, historical analysis
  • H. Masodnia *, A. Ebrahimi Pages 277-300
    One of the most important events Since World War II is Nationalization of the oil industry due to the presence of people in politics and the crisis that is led to the severance of diplomatic relations between Iran and Britain.
    So the oil nationalization movement in Iran can be considered the beginning of a new chapter based on the demands of the people seeking independence and authoritarianism.
    Various writers has examined and investigated the Oil Nationalization from different prospective and formation reasons as well.
    This Paper seeks to add a new angle to the movement of the oil industry-backed measures based on relative deprivation theory, the official answer to this question which admits Iran's insistence on holding the oil nationalization movement review and analyzed the factors involved in the divergence. In terms of writing ahead, between mental Elements seeking independence and authoritarianism political culture iran, Deprivation resulting from the expectations and abilities of citizens and government to achieve progress
    The research in this paper is a descriptive and analytical methods and Data for Library Studies and Documents, including books, scholarly articles, and the Internet has been made.
    The research shows that independence groups have caused the Iran according to Geopolitical and geostrategic position, to provide and promote Insisted on its right to nationalize the oil industry.
    Keywords: Relative deprivation, Seeking Independence, Expectations, abilities, Nationalization of the oil industry
  • M. Salehi Garous, A. R. Hejebri Nobari *, M. Hajivaliei Pages 301-216
    Undoubtedly, Parthian coins are considered to be one of the important sources in history of Iran during 3rd century B.C. till end of Parthian empire (224 A.D.). For more than 400 years, these coins provide information about the kings, mint houses, eco-political conditions, clothes etc. for that time.
    In this research, the PIXE results of 9 Drachma coins belong to Gozartes II and 6 coins belong to Khausro II are given. Different percentages in coins were observed. Eco-political analysis of Parthian era shows that high silver percentage in Gozartes II coins implies the good economical conditions in his period, and less silver percentage in Khausro II coins implies the economical weakness of his period due to 5-years war between Iran and Rome, which led to defeat of Iran.
    Keywords: Parthian, Economical conditions, Gozartes II, Khausro II, PIXE analysis