فهرست مطالب

فصلنامه طب مکمل
سال پنجم شماره 4 (پیاپی 17، زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1395/01/08
  • تعداد عناوین: 7
|
  • ناهید رجایی، نرگس چوپانی، سید امیر حسین پیشگویی، سیمین تاج شریفی فر صفحات 1290-1302
    مقدمه
    آنژیوگرافی یک آزمون تشخیصی و تهاجمی رایج است که در تشخیص بیماری های قلبی - عروقی کاربرد دارد. بیماران در اغلب موارد، اضطراب و افزایش علائم حیاتی در پاسخ به فعال شدن سیستم سمپاتیک را قبل از انجام آنژیوگرافی تجربه می کنند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر طب فشاری نقطه ی P6 بر شاخص های فیزیولوژیک بیماران کاندید آنژیوگرافی عروق کرونر می باشد.
    موارد و
    روش ها
    این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی است که در آن تعداد 60 نفر بیمار کاندید آنژیوگرافی عروق کرونر شرکت داشتند. پس از دریافت رضایت نامه ی کتبی از بیماران، آن ها به طور تصادفی به دو گروه آزمون (فشار بر نقطه ی P6 هر دو دست به مدت 10 دقیقه) و گروه کنترل (فشار بر نوک انگشت شست هر دو دست به مدت 10 دقیقه) تقسیم شدند. علائم حیاتی آن ها قبل و نیم ساعت بعد از مداخله ارزیابی گردید. از آزمون تی مستقل و آزمون دقیق فیشر جهت آنالیز داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    دو گروه مورد مطالعه، اختلاف معناداری را از نظر متغیرهای دموگرافیک و شاخص های فیزیولوژیک قبل از مداخله نداشتند (05/0(p<؛ اما بعد از مداخله اختلاف معناداری بین دو گروه از نظر تعداد تنفس و فشار خون سیستولیک مشاهده شد )01/0=p).
    نتیجه گیری
    طب فشاری نقطه ی P6 باعث کاهش برخی شاخص های فیزیولوژیک بیماران قبل از آنژیوگرافی گردید که می تواند به عنوان بخشی از مراقبت های پرستاری برای این بیماران پیشنهاد شود. مطالعات بیشتر در این زمینه توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: طب فشاری، آنژیوگرافی عروق کرونر، علائم حیاتی
  • کیوان مقدم، مولود فرمهینی فراهانی، محبوبه سجادی، حسین سرمدیان، معصومه نوروزی ضامنجانی، علیرضا حیدری صفحات 1304-1313
    مقدمه
    مشکلات خواب در پرستاران اهمیت بسیاری دارد و رایحه درمانی یکی از شیوه های بهبود کیفیت خواب است. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر استنشاق اسانس اسطوخودوس بر کیفیت خواب پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه انجام شد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک کارآزمایی بالینی است که بر روی 70 نفر از پرستاران شاغل در بخش های ویژه ی بیمارستان امیرالمومنین شهرستان کردکوی در سال 1394، پس از کسب رضایت آگاهانه از آن ها در دو گروه کنترل و آزمون انجام شد. ابزار مطالعه شامل پرسش نامه ی اطلاعات دموگرافیک و شاخص کیفیت خواب پیتزبرگ بود. در گروه آزمون، مداخله شامل استنشاق اسانس اسطوخودوس به مدت 4 هفته و یک روز در میان بود و در گروه شاهد مداخله با آب انجام شد. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که دو گروه آزمون و شاهد از نظر ویژگی های زمینه ای تفاوت معناداری نداشتند. میانگین نمره ی کیفیت خواب بعد از مداخله در گروه آزمون (0/48±5/02) بود که در مقایسه با گروه شاهد با نمره ی (0/52±7/82) به طور معناداری کمتر است (0/0001p=). همچنین نمره ی هر یک از ابعاد کیفیت خواب - به غیر از مصرف داروهای خواب آور - در گروه مداخله به طور معنا داری کمتر از زمان قبل از رایحه درمانی بود (0/05p>).
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش حاضر نشان داد که استنشاق اسانس اسطوخودوس بر کیفیت خواب پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه تاثیر مطلوب دارد و می تواند به عنوان روشی مفید در بهبود کیفیت خواب این پرستاران مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: رایحه درمانی، اسانس اسطوخودوس، کیفیت خواب
  • سارا اسمعیل زاده ساعیه، شکوفه ترکاشوند، میترا رحیم زاده، راضیه لطفی، مهناز اکبری کامرانی، نفیسه خسروی صفحات 1314-1323
    مقدمه
    اضطراب، شایع ترین واکنش روانی زنان در زمان زایمان است. آروماتراپی یکی از روش های طب مکمل است که با استفاده از روغن های اساسی و معطر علاوه بر تحریک سیستم بویایی، سبب ایجاد آرامش و کاهش اضطراب می گردد. مطالعه ی حاضر با هدف بررسی تاثیر اسانس کندر بر سطح اضطراب مرحله ی اول زایمان در زنان نخست زا انجام شد.
    مواد و روش ها
    این کارآزمایی بالینی تصادفی بر روی 126 نفر از زنان نخست زای مراجعه کننده به بیمارستان کمالی استان البرز در دو گروه 63 نفری رایحه درمانی و کنترل انجام شد. در گروه رایحه درمانی 2 سی سی نرمال سالین و 2/0 سی سی اسانس کندر و در گروه کنترل تنها 2 سی سی نرمال سالین به گاز آغشته و به یقه ی لباس نمونه ها متصل شد. این تجویز هر 30 دقیقه تکرار شد. نمره ی اضطراب در دیلاتاسیون های 4-3 و 10-8 سانتی متر سنجیده شد. اطلاعات با استفاده از پرسش نامه ی اطلاعات دموگرافیک و مامایی، چک لیست مشاهده - معاینه و پرسش نامه ی اسپیل برگر جمع آوری شد.
    یافته ها
    سن حاملگی، نمره ی بی شاپ، طول مدت انقباضات و میزان اضطراب قبل از مداخله در هر دو گروه یکسان بود. پس از مداخله، میانگین میزان اضطراب گروه کنترل در دیلاتاسیون های 4-3 سانتی متر (5/18±18/4) و 10-8 سانتی متر (6±20/3) بود که نسبت به میانگین میزان اضطراب گروه شاهد در دیلاتاسیون های 4-3 سانتی متر (7/98±22/3) و 10-8 سانتی متر (5/55±22/ 9) کاهش پیدا کرد (0/002p=، 0/014p=).
    نتیجه گیری
    رایحه درمانی با اسانس کندر جهت کاهش میزان اضطراب هنگام زایمان با توجه به ارزانی، سادگی اجرا و غیر تهاجمی بودن آن توصیه می شود.
    کلیدواژگان: رایحه درمانی، اضطراب، کندر، نخست زا
  • سیمین تعاونی، ندا ناظم اکباتانی*، مهتاب ایزدجو، حمید حقانی صفحات 1325-1336
    مقدمه
    زنان با وارد شدن به دوران یائسگی با طوفانی از علائم و نشانه های مختلف روبه رو می شوند که برخی از این علائم می توانند آزاردهنده باشند و کیفیت زندگی آنان را تحت تاثیر قرار دهند. آن ها جهت برطرف کردن این مشکلات از روش های مختلفی بهره می برند که مکمل های گیاهی از آن جمله اند. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مکمل گیاهی بادرنجبویه بر نشانه های یائسگی زنان انجام شده است.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادفی سه سو کور است که بر روی 60 زن یائسه ی 45 تا 60 ساله انجام شد. ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسش نامه ی مشخصات فردی، ابزار معیار سنجش یائسگی (MRS) و برگ چک لیست ثبت مداخلات بود. نمونه ها پس از تکمیل رضایت نامه ی آگاهانه به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. نمونه ها در گروه مداخله کپسول های بادرنجبویه و در گروه کنترل دارونما را به مدت هشت هفته دو بار در روز مصرف کردند. آن ها یک و دو ماه بعد مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل، آنووا و آنالیز واریانس با اندازه گیری تکراری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد میانگین نمره ی علائم یائسگی در گروه مصرف کننده ی بادرنجبویه یک ماه بعد از مداخله 2/37±12/26 بود و در گروه دارونما 3/07±16/56 بود که تفاوت آماری معنی داری داشت (0/02=p). همچنین دو ماه بعد نیز میانگین نمره ی علائم یائسگی در گروه بادرنجبویه 2/06±12/23 و در گروه دارونما 3/04±16/16 به دست آمد که از لحاظ آماری تفاوت معنی داری داشت (0/004=p).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد استفاده از گیاه بادرنجبویه علائم جسمانی، روانی، ادراری و تناسلی را در زنان یائسه کاهش داده است.
    کلیدواژگان: یائسگی، نشانه های یائسگی، بادرنجبویه
  • حامد فتحی، نورالدین محمدشاهی، فاطمه شکی* صفحات 1338-1346
    مقدمه
    از گیاه شب خسب (AlbizziaJulibrissin) در طب سنتی در درمان مشکلات مختلفی مانند اضطراب، افسردگی و بی خوابی استفاده می شود. با توجه به عوارض جانبی داروهای ضد تهوع، در این مطالعه به بررسی اثرات عصاره ی برگ گیاه شب خسب استخراج شده به روش های مختلف، در جلوگیری از تهوع در مدل جوجه پرداخته شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه ی تجربی، برگ گیاه شب خسب از جنگل های استان مازندران جمع آوری و با روش های مختلف عصاره گیری شامل سوکسله، ماسیراسیون و سونی کیت با حلال متانول عصاره گیری شد. برای القاء تهوع در گروه های مورد مطالعه (شش جوجه در هر گروه) از دو ماده ی سولفات مس (60 میلی گرم / کیلوگرم) و ایپکا (600 میلی گرم / کیلوگرم خوراکی) استفاده شد. تعداد تهوع به مدت 20 دقیقه بعد از تجویز اپیکا و 50 دقیقه بعد از تجویز سولفات مس ثبت گردید. داده ها با نرم افزار آماری SPSS با استفاده از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند.
    یافته ها
    تجویز داخل صفاقی عصاره ها، تهوع ناشی از سولفات مس و ایپکا را کاهش داد. تفاوت معنادار آماری در تجویز عصاره ی تهیه شده به روش سوکسله با کاهش تعداد تهوع به میزان (6/11±25) و (8±3/37) در مقایسه با گروه ایپکا به میزان (0/000=p 10±6/67) و سولفات مس به میزان (16±82، 0/004=p) دیده شد. تجویز عصاره ی ماسیراسیون گیاه شب خسب نیز سبب کاهش معنادار تعداد تهوع (2/5±55) در مقایسه با گروه سولفات مس (16±82) شد (0/014=p). همچنین مقایسه ی اثر ضد تهوعی عصاره های این گیاه نشان داد به ترتیب عصاره به روش سوکسله، خیساندن و سونی کیت اثر بهتری بر پیشگیری از تهوع داشتند.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد این گیاه دارای اثرات مطلوب ضد تهوع در جوجه است که احتمالا به واسطه ی اثرات آرام بخشی این گیاه است.
    کلیدواژگان: جوجه، شب خسب، عصاره ی گیاهی، ضد تهوع
  • هانیه وکیلیان، کتایون عباسی نیا *، زینب علیزاده، سهیلا شمسی خانی، پگاه مطوری پور صفحات 1348-1355
    مقدمه
    اپی زیاتومی شایع ترین برش جراحی پرینه در حین زایمان طبیعی است. یکی از عواملی که اخیرا در بهبود زخم اپی زیاتومی مورد توجه زیادی قرار گرفته، کاربرد گیاهان دارویی است. با توجه به خواص ضد دردی پرفوران، این تحقیق جهت تعیین تاثیر پماد پرفوران در بهبود شدت درد برش اپی زیاتومی طراحی شده است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی دو سو کور است که بر روی 120 زن تحت اپی زیاتومی بستری در بیمارستان طالقانی شهر اراک انجام گردید. نمونه ها بعد از تکمیل فرم رضایت آگاهانه، به روش تصادفی به دو گروه مداخله (دریافت کننده ی پماد پرفوران با غلظت 5/2%) و گروه کنترل (دریافت کننده ی پماد دارونما) تقسیم و هر گروه پماد را به صورت موضعی سه بار در روز به مدت 10 روز مصرف کردند. میزان درد قبل از مداخله و 5 و 10 روز پس از مداخله، با استفاده از مقیاس دیداری درد در دو گروه اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری کای اسکوئر و تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد قبل از مداخله، میانگین شدت درد در گروه مداخله 2/44±6/04 و در گروه کنترل 2/42±6/09 بود که بین دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده نشد (0/9p=). در روز پنجم بعد از مداخله، میانگین شدت درد در گروه مداخله 1/54±3/64 و در گروه کنترل 1/64±4/90 بود و بین دو گروه تفاوت معنی دار وجود نداشت (0/1 p =)؛ اما در روز دهم بعد از مداخله، میانگین شدت درد در گروه مداخله 1/06±1/96 و در گروه کنترل 1/008±2/54 بود که بین دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده گردید (0/004 p =).
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های این پژوهش به نظر می رسد بتوان از پماد هایپریکوم پرفوراتوم (پرفوران) برای کاهش درد برش اپی زیاتومی استفاده کرد.
    کلیدواژگان: هایپریکوم پرفوراتوم، اپی زیاتومی، درد، زایمان
  • طاهره زاهدی فرد، محبوبه فیروزی* صفحات 1357-1363
    مقدمه
    دیسمنوره از شایع ترین مسایل طبی زنان است. شناخت نحوه درمان رایج دیسمنوره در جامعه اولین گام در توسعه و جایگزینی درمانهای مناسب است. این مطالعه با هدف تعیین رویکردهای درمانی قاعدگی دردناک اولیه در مراجعه کنندگان مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی، 468 سیکل قاعدگی در 117 خانم مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی بررسی شد. نمونه گیری به روش چند مرحله ای ،ابزار پژوهش پرسشنامه و جدول چند بعدی گفتاری دیسمنوره بود که پس از اخذ رضایت نامه از بیماران جمع آوری شد، داده ها با نرم افزارآماری SPSS و آزمونهای کای دو و آمار توصیفی مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که 49/6 % (232 نفر) زنان از داروهای شیمیایی و حدود 50% از داروهای گیاهی و 21.5 % (96 نفر) چای نبات را به عنوان مکمل درمانهای دیگر برای تسکین دیسمنوره استفاده کردند. 11 گیاه دارویی مختلف برای درمان استفاده می شد. نتایج آزمون کای دو تفاوت معناداری بین شدت درد قاعدگی و روش تسکین درد قاعدگی (0/003= p)، نوع مسکن مصرفی (0/006= p) و تعداد مسکن مصرفی (0/00= p) نشان می دهد.
    نتیجه گیری
    نتایج حاکی از این است که حدود نیمی از شرکت کنندگان در مطالعه (232 نفر) از داروهای شیمیایی و نیمی (232 نفر) از داروهای گیاهی به عنوان درمان منفرد و یا مکمل داروهای شیمیایی استفاده می کنند با توجه به کاربرد گسترده داروهای گیاهی در جامعه پژوهش، بررسی ایمنی مصرف و اثربخشی آنها و معرفی داروهای موثر و در دسترس جامعه پژوهش پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: قاعدگی دردناک اولیه، تسکین درد، طب مکمل
|
  • Nahid Rajai, Narges Choopani, Seed Amir Hosein Pishgooie, Simin Taj Sharififar Pages 1290-1302
    Introduction
    Angiography is an invasive diagnostic procedure in cardiovascular diseases. In some cases, before angiography, patients experience anxiety and increase in vital signs in response to sympathetic system activation. The aim of this study was to determine the effect of P6 acupressure point on physiological indexes in coronary angiography candidates.
    Method
    In a randomized clinical trial, after taking written informed consent, 60 candidates for coronary angiography were randomly divided into two groups of intervention (pressure on the P6 point of both hands for 10 minutes) and control (pressure on the tip of thumb of both hands for 10 minutes). Vital signs were measured before and half an hour after the intervention. Independent t-test and Fisher exact test were used to analyze data.
    Result
    The two groups did not have significant differences in demographic information and physiological variables before the intervention (p> 0.05). But after intervention a significant difference was seen between the two groups in terms of respiratory rate and systolic blood pressure.
    Conclusion
    P6 acupressure point can reduce some physiological parameters of patients before angiography. Acupressure as a part of nursing care can be offered for these patients. Further studies in this area is recommended.
    Keywords: Acupressure, coronary angiography, vital signs
  • Moghadam K., Farmahini Farahani M.*, Sajadi M., Sarmadian H., Norouzi Zamenjani M., Heydari Hr Pages 1304-1313
    Introduction
    Sleep difficulties in nurses are considered as a major problem. One of the methods to improve nurses` sleep quality is aromatherapy. This study aims to investigate the effect of Lavender oil aromatherapy on sleep quality of nurses working in Intensive Care Units.
    Methods
    In this clinical trial, 70 nurses working in Intensive Care Units of Amir-al-Momenin hospital of Gerdkouy city, after completing informed consents were randomly divided in two intervention and control groups. Data collection was done using demographic information questionnaire and Pittsburg Sleep Quality Index (PSQI). In the experimental group, Lavender inhalation was used for a period of four weeks (every other day) and in control group only water was used. Data was analyzed using SPSS Software version 21.
    Results
    Findings indicated that there was no significant difference between experimental and control groups in terms of demographic characteristics (p>0.05). The mean score of sleep quality in experimental group (5.02±0.48) was significantly less than control group (7.82±0.52) after the intervention (p=0.0001). Also, in the intervention group, score of all dimensions of sleep quality (except taking sleeping pills) was significantly less than the score before aromatherapy (p>0.05).
    Discussion
    Results revealed that Lavender inhalation has a positive effect on sleep quality of nurses working in Intensive Care Units and can be used as a useful method to improve the sleep quality of these nurses.
    Keywords: Aromatherapy, Lavender Oil, Sleep Quality
  • Sara Esmaelzadeh Saeieh, Shukofeh Torkashvand, Mitra Rahimzadeh, Dr Razieh Lotfi, Mahnaz Akbari Kamrani, Nafiseh Khosravi Pages 1314-1323
    Introduction
    Anxiety is the most common psychological response to labor in women. Aromatherapy is a type of alternative medicine which by using es­sential oils and fragrant, stimulates the olfactory system, induces relaxation and reduces anxiety. This study aims to determine the effect of aromatherapy with Boswellia Carteri in reducing anxiety during the first stage of labor.
    Methods
    This randomized clinical trial was conducted on 126 nulliparous women, referred to Kamali hospital (Karaj, Iran). Samples were divided into two groups of aromatherapy and control. In intervention group, gauzes impregnated with 2 ml normal saline and 0.2 mL Boswellia essence, and in control group only with 2 ml normal saline were attached to the collar of subjects. Gauzes were changed every 30 minutes. Level of anxiety in both groups were measured at baseline and after the intervention at dilations of 3-4 and 6-8 cm. Data was collected using a demographic and obstetric information questionnaire, an observation-examination checklist, and Spielberger state-trait anxiety questionnaire.
    Results
    Before the intervention; gestational age, Bishop Score, contraction length and level of anxiety was the same in both groups. After the intervention, mean of anxiety in the intervention group at dilations of 3-4 (18.4±5.18) and 6-8 cm (20.3±6) was significantly lower than control group at dilations of 3-4 (22.3±7.98) and 6-8 cm (22.9±5.55), (P=0/014,P=0/002).
    Conclusion
    The results of this study confirmed aromatherapy with Boswellia Carteri essence as a simple, inexpensive, noninvasive, and effective intervention to reduce anxiety during labor.
    Keywords: Aromatherapy, Anxiety, Boswellia Carteri, Nulliparous
  • Simin Taavoni, Mahtab Izadjoo, Neda Nazem Ekbatani*, Hamid Haghani Pages 1325-1336
    Introduction
    Women entering menopause are faced with a storm of different signs and symptoms. Some of these symptoms can be annoying and affect their quality of life. Women have different ways to deal with these problems including herbal supplements. This study aimed to determine the effect of Lemon Balm on the symptoms of menopause.
    Methods
    This study is a randomized, triple-blind clinical trial on 60 postmenopausal women between 45 to 60 years old. Data collection tools included demographic questionnaire, Menopause Rating Scale (MRS), and interventions record checklist. After completing informed consents, samples were randomly divided into two groups. The intervention group used Lemon Balm capsules and the control group placebo, twice a day for eight weeks. They were evaluated 1 and 2 months later. Data was analyzed using independent t tests and ANOVA with repeated measures.
    Results
    Results showed that the average score of menopausal symptoms in Lemon Balm consumer group one months after intervention was 12/26 ± 2/37, and in placebo group was 16/561±3/07 that the difference was statistically significant(p=0.02). Also, Two months later, the mean score menopausal symptoms in lemon balm group was 12/23 ± 2/6 and in placebo group was 16/16±3/04 that was statistically significant (p=0.04).
    Conclusion
    It seems that the use of Lemon balm herb has decreased physical, psychological and urogenital symptoms in postmenopausal women.
    Keywords: Menopause, Menopausal symptoms, Lemon Balm
  • Hamed Fathi, Nooredin Mohammad Shahi, Fatemeh Shaki* Pages 1338-1346
    Introduction
    AlbiziaJulibrissin, have been used for treatment of insomnia, anxiety and depression in traditional medicine. Considering the adverse effects of chemical drugs used as anti-nausea, in this study we investigated the potential beneficial effects of AlbiziaJulibrissin in reducing nausea in chicken model.
    Methods
    In this experimental study,AlbiziaJulibrissin was collected from the forests of Mazandaran. Its methanolic extract was prepared using different methods including; succulent, maceration and sonication. Nausea was induced by Copper Sulfate (60 mg/kg, orally) and Ipecac (600 mg/kg, orally) in chickens (6 in each group). The number of Copper Sulfate induced nausea was counted for 50 and Ipecac induced nausea for 20 minutes after administration. Data was analyzed by SPSS using one way ANOVA followed with Tukey test.
    Results
    Intra peritoneal administration of AlbiziaJulibrissin extracts decreased the number of nausea induced by Copper Sulfate and Ipecac. There was a significant difference with administration of succulent extract in reducing the number of nausea (25±11.6) and (37.3±8) comparing to Ipecac (67.6±10) and Copper Sulfate groups (82±16) (p=0/004). Also, administration of maceration extract significantly reduced the number of nausea (55±5.2) comparing to Copper Sulfate group (82±16) (p=0/014). Extraction with succulent, maceration and sonication methods showed better effects, respectively.
    Conclusion
    Results showed that the extracts of AlbiziaJulibrissin have an anti-nausea activity in chickens, probably due to its sedative effects.
    Keywords: Chicken, AlbiziaJulibrissin, Plant extract, Anti, nausea
  • Katayon Abbasinia*, Haniye Vakiliyan, Zinab Alizadeh, Sohila Shamsi Khani, Pegah Mahtourypour Pages 1348-1355
    Introduction
    Episiotomy is the most common surgical incision during vaginal delivery. Recently herbal medicine is being considered in episiotomy healing. Considering the analgesic effects of Hypericum Perforatum, this study is performed to investigate the effect of Hypericum Perforatum ointment on episiotomy wound pain.
    Methods
    This study was a double-blind randomized clinical trial, performed on 120 women with episiotomy in Taleghani hospital of Arak city. After completing the informed consent, samples were randomly assigned into two groups; intervention group (60 women receiving 2.5% Hypericum Perforatum ointment) and control group (60 women receiving placebo ointment). Subjects applied ointments three times a day for 10 days. Pain intensity was measured by Visual Analogue Scale in three times; before intervention, and five and ten days after intervention. Data was analyzed by Chi square and independent t tests.
    Results
    Results showed that before intervention the mean pain intensity in intervention group was 6.04±2.44 and in control group 6.09±2.42 which had no significant difference (p=0.9). Five days after intervention the mean pain intensity in intervention and control groups was 3.64±1.54 and 4.90±1.64 respectively, which also had no significant difference (p=0.1). But ten days after intervention the mean pain intensity in intervention and control groups was 1.96±1.06 and 2.54±1.008 respectively, which was significantly different (p=0.004).
    Conclusion
    Based on the findings, it seems Hypericum Perforatum ointment can reduce episiotomy wound pain.
    Keywords: Hypericum Perforatum, Episiotomy, Pain
  • Tahere Zahedifard, Mahboobe Firozi* Pages 1357-1363
    Introduction
    Dysmenorrhea is one of the most common medical issues in women. Knowing about the current treatments of dysmenorrhea in the community is the first step in developing and replacing appropriate treatments. This study was conducted to determine the methods of primary dysmenorrhea management among women attending to health centers in Mashhad.
    Methods
    In this descriptive study, 468 menstrual cycles were evaluated in 117 women selected by multi stage sampling. Research tools were personal information questionnaire and verbal multidimensional scale which were completed after informed consent. Data was analyzed by SPSS using Chi square and descriptive statistics.
    Results
    Results showed that 49.6%(232) of women used chemical medicines, 50% herbal medicine, and 21.5% (96) used "tea and rock candy". Totally 11 kinds of different herbs were used. Chi square test showed significant difference between the severity of pain; and methods of treatment (p=0.003), type of analgesics (p=0.006), and number of used analgesics (p=0. 00).
    Conclusion
    The results suggest that about 50%(232) of participants used chemical medicine and 50%(232) herbal medicines as a single therapy or as complementary medicines. Due to the widespread use of herbal medicine in the study population, it is recommended to assess their safety and effectiveness and recommending available and effective drugs.
    Keywords: management, primary dysmenorrhea, pain relief, complementary medicine