فهرست مطالب

فصلنامه مواد پیشرفته در مهندسی
سال سی و چهارم شماره 4 (زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1395/01/10
  • تعداد عناوین: 10
|
  • دیناه پزشکی، محمد رجبی، سیدمحمود ربیعی، غلامرضا خیاطی صفحات 1-8
    در این پژوهش، اثر افزودن آلومینا به عنوان رقیق کننده بر سنتز احتراقی خود انتشار دما بالای فعال شده مکانیکی کامپوزیت آلومینا- دی بوراید زیرکونیم بررسی شد. بدین منظور، مخلوط ترمیت شامل آلومینیوم، اکسید زیرکونیم، اسید بوریک و مقادیر متفاوت اکسید آلومینیوم (0، 3، 6 و 9 درصد وزنی) به عنوان ماده اولیه استفاده و برای 5 ساعت فعال سازی مکانیکی شد، سپس تف جوشی در کوره در دمای 650 درجه سانتی گراد انجام شد. نتایج نشان داد که با افزایش اکسید آلومینیوم تا 6 درصد وزنی، شدت قله گرماگیر در منحنی های تحلیل گرماسنجی افتراقی افزایش، اما با افزودن مقادیر بیش تر، شدت قله کاهش می یابد. در این حالت، توزیع یکنواخت تر ذرات دی بوراید زیرکونیم با اندازه دانه ظریف تر مشاهده شد.
    کلیدواژگان: آسیاب مکانیکی، رقیق کننده، سنتز احتراقی، کامپوزیت زمینه آلومینا
  • محمد خواجه لکزای، سعیدرضا بخشی، غلامحسین برهانی صفحات 9-18
    در این پژوهش اثر متغیرهای مهم مانند زمان آسیاب کاری، دمای عملیات حرارتی، مدت زمان اعمال گرما و سرعت گرمایش در تهیه پودر نیترید سیلیسیم به روش آسیاب کاری مکانیکی بررسی شد. از میکروپودر سیلیسیم به عنوان پیش ماده و از نیتروژن به عنوان گاز اتمسفری و هم چنین ماده اولیه استفاده شد. در ابتدا پودر سیلیسیم در محیط نیتروژن به مدت 30 ساعت آسیاب کاری و درمرحله بعد در دمای 1300 درجه سانتی گراد در جریان گاز نیتروژن عملیات حرارتی شد. فازهای تشکیل شده در این روش، توسط پراش پرتو ایکس و ریخت و اندازه ذرات با میکروسکوپ الکترونی روبشی بررسی شدند. تحلیل فلورسانس پرتو ایکس برای بررسی میزان خلوص نیترید سیلیسیم تولید شده استفاده شد. تحلیل پراش پرتو ایکس، فازهای آلفا و بتا نیترید سیلیسیم را نشان داد و هم چنین میانگین اندازه ذرات توسط میکروسکوپ الکترونی روبشی حدود 70 نانومتر به دست آمد. نمونه بهینه در شرایط 30 ساعت آسیاب کاری، عملیات حرارتی تا دمای 1300 درجه سانتی گراد و با سرعت اعمال گرمای 22 درجه سانتی گراد در دقیقه تهیه شد. تحلیل فلورسانس پرتو ایکس نیز خلوص بیش از 98 درصد را نشان داد.
    کلیدواژگان: نیترید سیلیسیم، آسیاب کاری مکانیکی، نانوپودر، مدت زمان آسیاب کاری، نیتراسیون
  • غلامرضا گردانی، علی قاسمی، علی سعیدی صفحات 19-31
    در این پژوهش اثر جانشانی مقادیر مختلفی از کاتیون های منیزیم، کبالت و تیتانیم بر خواص ساختاری، مغناطیسی و ریزموجی نانو ذرات فریت استرانسیم با ترکیب شیمیایی SrFe12-x(MgCo)0.5xTixO19 (5/2،2 ،5/1 ،1 ،5/0 ، 0=x) تولید شده به روش هم رسوبی مورد مطالعه قرار گرفت. برای ارزیابی های ساختاری، مغناطیسی و ریزموجی نمونه ها، از آزمون های پراش پرتو ایکس، میکروسکوپ الکترونی عبوری، تحلیل گرمایی، مغناطومتر ارتعاشی، طیف سنجی موزبائر و تحلیلگر شبکه برداری استفاده شد. نتایج آزمون پراش پرتو ایکس نشان داد که در تمامی نمونه ها فاز فریت استرانسیم با خلوص بالا تشکیل شده است. اما با افزایش میزان کاتیون های آلاینده، فاز Fe2O3 ظاهر می شود. هم چنین با افزایش میزان x، قله های الگوی پراش به زوایای پایین تر منتقل می شوند. مطابق با نتایج تحلیل گرمایی نیز مشخص شد که با افزایش میزان کاتیون های آلاینده (2-0=x)، دمای تشکیل فاز فریت استرانسیم از 900 تا 1000 درجه سانتی گراد افزایش می یابد. نتایج آزمون مغناطومتر ارتعاشی نشان داد که با افزایش میزان کاتیون های جانشینی، مغناطش اشباع فریت استرانسیم از حدود emu/g 40 به emu/g 19 کاهش می یابد. براساس نتایج طیف سنجی موزبائر، کاتیون های جانشینی، مکان های k12 در ساختار مگنتوپلومبیت را اشغال کرده اند. بیشترین پهنای باند جذب در گستره فرکانسی باند X، در نمونه جانشانی شده با 2=x و برابر با 4 گیگاهرتز (در زیر dB10-) به دست آمد. این نمونه می تواند به عنوان یک ماده جاذب ریزموج مناسب در گستره باند X، عمل نماید.
    کلیدواژگان: فریت استرانسیم، خواص مغناطیسی، تلفات انعکاس، هم رسوبی
  • محمدرضا سائری، مرتضی عزیزی، ریحانه عموآقایی صفحات 33-41
    نانو ذرات نقره، با استفاده از برگ های گیاه سیاه دانه به کمک روش های جدید بیولوژیکی ساخته شد. بدین منظور ابتدا برگ های این گیاه در هوا خشک و سپس در آب مقطر جوشانده شد. نتیجه آن مایعی بود که پس از فیلترکردن، برای احیای یون های نقره از محلول هایی با غلظت متفاوت از نیترات نقره و با pH ثابت به کار رفت. اندازه گیری های اسپکتروفتومتری، به کمک بررسی میزان تغییر رنگ محلول به سمت قهوه ای، شکل گیری نانو ذرات نقره را در هنگام ساخت نشان داد. نمونه های پودری به دست آمده بعد از مرحله سانتریفیوژ، به وسیله پراش پرتو ایکس (XRD)، تبدیل فوریه فروسرخ (FTIR)، میکروسکوپ الکترونی روبشی گسیل میدانی(FESEM) و طیف سنجی پراش انرژی پرتو ایکس (EDX) مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج اندازه گیری های شیمیایی و فازی به همراه تصاویر میکروسکوپی نشان دهنده ساخت نانو ذرات نقره کلوخه ای شکل با خلوص بالا است. افزون بر این، اثرات تغییر غلظت نمک نقره اولیه بر اندازه نانو ذرات نقره به وسیله اندازه گیری لیزری بررسی شد. نتایج تحلیل تبدیل فوریه فروسرخ نیز نقش گروه های عاملی موجود در عصاره گیاه را بر فرایند ساخت مشخص نمود.
    کلیدواژگان: نانو ذرات نقره، احیای سبز، عصاره گیاه، گیاه سیاه دانه، غلظت
  • سارا یزدخواستی، احمد منشی، علی دوست محمدی صفحات 43-52
    اکسید تیتانیوم (TiO2) از جمله موادی است که به علت دارا بودن خواص مختلف از جمله زیست سازگاری، مقاومت اکسیداسیون قوی و خواص مکانیکی نسبتا خوب در مصارف زیستی و پزشکی کاربرد فراوان یافته است. امروزه با هدف افزایش کارایی اکسید تیتانیوم، ازآلایش این ماده با عناصری مانند نقره، روی و آهن استفاده می شود. در این پژوهش، آلایش اکسید تیتانیوم با استفاده از نقره و روی از طریق فرایند سل-ژل انجام شد و نانو ذرات ترکیبات به دست آمده، مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. برای شناسایی فاز های تشکیل شده در ترکیبات Ag-TiO2 و ZnO-TiO2 در دماهای مختلف از آزمون پراش پرتوی ایکس استفاده شد. هم چنین برای مشخصه یابی نانو ذرات از طیف سنجی جذب الکترونی مرئی- فرابنفش (UV-Vis)، توزیع انرژی پرتوی ایکس (EDS)، میکروسکوپ الکترونی روبشی گسیل میدانی (FE-SEM) و پتانسیل زتا استفاده شد. فعالیت آنتی باکتریال نانو ذرات نیز ارزیابی و مقایسه شد. نتایج نشان داد که نانو ذرات Ag-TiO2 و ZnO-TiO2 با ترکیب مورد انتظار به روش سل-ژل با موفقیت ساخته شدند. بررسی خواص آنتی باکتریال نشان داد که ترکیب Ag-TiO2 در غلظت های بازدارندگی پایین تر، فعالیت آنتی باکتریال بالاتری نسبت به نانو ذرات ZnO-TiO2 ارائه می دهد.
    کلیدواژگان: اکسید تیتانیوم، نقره، روی، خاصیت آنتی باکتریال
  • پریسا رادمهر، علیرضا ذاکری، سمیه اعلم الهدی صفحات 53-60
    در این پژوهش کامپوزیت TiAl/Al2O3به روش فعال سازی مکانیکی مخلوط پودری TiO2-Al و گرمایش ریزموجی (مایکروویو) به دست آمد. مخلوط پودری اولیه به همراه مقادیر مختلف آلومینیوم اضافی آسیاب کاری و پس از فشرده سازی به شکل قرص های استوانه ای، تحت گرمایش ریزموجی قرار گرفت. اثر میزان آلومینیوم اضافی و هم چنین نوع ماده کمکی جاذب امواج ریزموج (گرافیت و کاربید سیلیسیم) بر زمان اشتعال نمونه ها و ترکیب فازی کامپوزیت ساخته شده مورد بررسی قرار گرفت. از تحلیل های XRD و SEM برای بررسی محصولات ساخته شده استفاده شد. نتایج تحلیل های فازی نشان داد که بدون حضور آلومینیوم اضافی در مخلوط پودری اولیه، فاز TiAl به مقدار بسیار کم تشکیل می شود و به جای آن فاز Ti3Al شکل می گیرد، در حالی که با حضور 10 درصد وزنی آلومینیوم اضافی، می توان به فاز TiAl دست یافت. هم چنین نتایج نشان داد که دفن کردن قرص نمونه در پودر گرافیت نسبت به قرار دادن آن میان دو بلوک کاربید سیلیسیم، موجب ساخت سریع تر کامپوزیت با تکرارپذیری بالاتر می شود.
    کلیدواژگان: کامپوزیت تیتانیم آلومیناید، آلومینا، سنتز احتراقی، گرمایش ریزموجی (مایکروویو)، مواد جاذب امواج ریزموج
  • مسعود عطاپور، محمد مهدی دانا، فخرالدین اشرفی زاده صفحات 61-72
    در این پژوهش به بررسی تاثیر اندازه دانه بر رفتار خوردگی فولاد زنگ نزن آستنیتی 304 ال در محلول اسید کلریدریک 1/0 مولار پرداخته شده است. برای این کار، ساختارهایی با اندازه دانه های 5/0، 3 و 12 میکرومتر از طریق دگرگونی مارتنزیتی با 80 درصد نورد سرد و بازگشت آن به آستنیت با آنیل بازگشتی در دمای 900 درجه سانتیگراد و زمان های 1، 5 و 180 دقیقه تولید شد. برای ارزیابی رفتار خوردگی از آزمون های الکتروشیمیایی پلاریزاسیون سیکلی و غوطه وری استفاده شد. نتایج نشان داد که نمونه های با اندازه دانه های مختلف نرخ خوردگی یکنواخت یکسانی دارند. با وجود این، بر اساس آزمون های پلاریزاسیون سیکلی مشخص شد که با کاهش اندازه دانه، مقاومت در برابرحفره دار شدن بهبود یافته است به طوری که پتانسیل حفره دار شدن از 290 میلی ولت برای اندازه دانه 12 میکرومتر به 420 میلی ولت برای اندازه دانه 5/0 میکرومتر افزایش یافت.
    کلیدواژگان: فولاد زنگ نزن 304 ال، اندازه دانه، خوردگی موضعی
  • حسین شکروش، اکبر وجد، مهدی شبان غازانی صفحات 73-85
    در پژوهش حاضر، یک نوع فولاد ساده کربنی با ساختار فوق ریز دانه با اعمال یک فرایند ترمومکانیکی موثر در گستره دمایی آستنیت شبه پایدار (Ae3-Ar3) و با استفاده از روش تلفیقی اکستروژن - پرس در کانال های زاویه دار با مقاطع همسان فراوری شد. در ابتدا با استفاده از تحلیل المان محدود سه بعدی دما - جابه جایی، تاثیر دمای پیشگرم در توزیع کرنش و دما در نمونه های تغییر شکل داده شده مورد بررسی قرار گرفت. با استفاده از نتایج به دست آمده، دمای 930 درجه سانتی گراد به عنوان مناسب ترین دمای پیشگرم برای دستیابی به ساختار فوق ریز دانه از طریق وقوع دگرگونی دینامیکی آستنیت به فریت انتخاب شد. با اعمال تغییر شکل بر روی فولاد مورد نظر در این دمای پیشگرم و بررسی ریزساختار نهایی، نتایج حاصل از تحلیل المان محدود مورد تایید قرار گرفت. نتایج نشان داد که در اثر این فرایند ترمو مکانیکی اندازه دانه های فریت از 32 میکرومتر در ساختار اولیه به 1 تا 3 میکرومتر پس از اعمال فرایند کاهش پیدا می کند.
    کلیدواژگان: تحلیل المان محدود، تغییر شکل پلاستیک شدید، فولاد فوق ریز دانه
  • شهره خرسند، کیوان رئیسی، فخرالدین اشرفی زاده صفحات 87-105
    در این پژوهش، پوشش های فوق آب گریز نیکل و نیکل- کبالت با ساختار مخروطی میکرو- نانومتری توسط یک و دو مرحله رسوب دهی با جریان های مستقیم روی زیرلایه مسی تولید شدند. با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی، آزمون اندازه گیری زاویه تماس، آزمون امپدانس الکتروشیمیایی و پلاریزاسیون تافل، ساختار، ترشوندگی و مقاومت به خوردگی نمونه ها ارزیابی شد. نتایج نشان داد که با قرارگیری نمونه ها در معرض هوا به مدت دو هفته، رفتار ترشوندگی پوشش های میکرو- نانو ساختار پایه نیکل از حالت فوق آب دوستی به فوق آب گریزی تغییر می کند. نتایج حاصل از آزمون های خوردگی نشان داد که تغییر رفتار ترشوندگی از حالت آب دوستی به آب گریزی سبب افزایش مقاومت به خوردگی پوشش نیکل (10 برابر) و پوشش نیکل- کبالت (100 برابر) نسبت به پوشش های اولیه آن ها شده است. مقایسه رفتار دو نوع پوشش نشان داد که پوشش فوق آب گریز نیکل از مقاومت به خوردگی بالاتری نسبت به پوشش فوق آب گریز نیکل-کبالت برخوردار است.
    کلیدواژگان: رسوب دهی الکتریکی، ساختار میکرو، نانو، پوشش نیکل، کبالت، فوق آب گریزی، مقاومت به خوردگی
  • مریم دهستانی، لیلا زیدآبادی نژاد، صدیقه پوراسترآبادی صفحات 107-113
    در این پژوهش، امکان تشکیل و اتصال لایه نازکی از Zn-MOF-5 بر روی زیرلایه اکسید روی و سولفید کادمیم برای بهبود خواص، انرژی و برهمکنش های شیمیایی بین فصل مشترک MOF/ZnO و MOF/CdS با استفاده از محاسبات تابع چگالی مورد مطالعه قرارگرفت. نتایج این مطالعه، افزایش پایداری و بهبود خواص را به دنبال اصلاح ساختار از طریق هیبریداسیون با چارچوب آلی- فلزی، نشان می دهد. هم چنین مقایسه سیستم اکسید روی و سولفید کادمیم، کارایی بهتر چارچوب آلی- فلزی (MOF) بر روی زیر لایه اکسید روی را پیش بینی می کند.
    کلیدواژگان: اکسید روی، سولفید کادمیم، چارچوب آلی، فلزی، ساختار هیبریدی، نظریه تابعی چگالی
|
  • D. Pezeshki, M. Rajabi, S.M. Rabiee, G. Khayati Pages 1-8
    In this study, the effect of Al2O3 addition as a diluent during mechanically activated self-propagating high temperature synthesis (MASHS) of Al2O3-ZrB2 composite was investigated. For this purpose, the thermite mixture of Al, ZrO2, H3BO3 and different amounts of Al2O3 (0, 3, 6, 9 wt.%) were used as the raw materials and mechanically activated for 5 h, then furnace sintering was performed at 650 °C. The results showed that by increasing the Al2O3 content up to 6 wt.%, the intensity of exothermic peak in the DSC curves increases, but for higher additive contents it decreases. In this case, more homogenous distribution of ZrB2 particles with finer grain size was observed.
    Keywords: Al2O3, based composite, Combustion synthesis, Diluent, Mecanical milling
  • M. Khajelakzay, S. R. Bakhshi, G.H. Borhani Pages 9-18
    In this study, synthesis of silicon nitride by mechanical alloying and the effects of important parameters of milling time and heat treatment temperature, time and rate are presented. Silicon micro powder and nitrogen gas were used as precursor materials. Synthesized phases, morphology and particle size were investigated by X-ray diffraction pattern (XRD) and Field emission scanning electron microscopy (FE-SEM), respectively. X-ray fluorescence analysis (XRF) was used for silicon nitride purity investigation.The optimum sample was produced at 30 h milling time, heat treatment at 1300 ℃ and 22 ℃/min heating rate conditions. X-ray fluorescence analysis showed more than 98% purity.
    Keywords: Silicon nitride, Mechanical alloying, Nanopowder, Milling time, Nitration
  • G. Gordani, A. Ghasemi, A. Saidi Pages 19-31
    Nanoparticles of Mg–Co–Ti substituted strontium hexaferrite with nominal composition of SrFe12-2x(Mg,Co)0.5x TixO19 (x=0-2.5) were synthesized by a co-precipitation method. The structural, magnetic and electromagnetic properties of samples were studied as a function of x by thermal gravimetric (TG), X-ray diffraction (XRD), transmission electron microscopy (TEM), vibrating sample magnetometer (VSM) and vector network analysis. It was found that the synthesis temperature increases with an increase in Mg–Co–Ti substitution and hence the particle size decreases. The XRD results showed that whole samples had good crystallinity and with an increase incations, the impurity phase of Fe2O3 appears. The results of hysteresis loops indicated that the saturation of magnetization of ferrite decreases from 40 emu/g to 19 emu/g with an increase in x. The Mössbauer spectroscopy showed that the cations are substituted in the 12k site of magnetoplumbite structure. Vector network measurements showed that the doped samples had much more effective reflection loss values than those of undoped ferrites. As a result, Mg–Co–Ti doped Sr-hexaferrites with x=2 can be proposed as suitable absorbers for applications in microwave technology with a good deal of consistency.
    Keywords: Strontium hexaferrite, Magnetic properties, Reflection loss, Co, precipitation
  • M.R. Saeri, M. Azizi, R. Amooaghaie Pages 33-41
    Bio-inspired silver nanoparticles were synthesized with the aid of a novel method, using leaves of the plant Nigella sativa. After drying the leaves in air, they were first sweltered in boiling distilled water and the liquid was filtered subsequently. The result was the brothused to reduce solutions including various concentrations of silver nitrate in a proper amount of pH. The displayed UV–visible spectra identified formation of silver nanoparticles whenever the colorless initial acclimated mixture turned brown. The centrifuged powder samples were examined using X-ray diffraction (XRD), Fourier transform infrared spectroscopy (FTIR), scanning electron microscopy (FESEM) and energy dispersive X-ray diffraction analysis (EDX) methods. The results clearly revealed that the final particles of precipitated powder are high purity agglomerates of silver nanoparticles. Besides, the effects of various amounts of the silver salt on particle size of nano silver were studied, using a particle size analyzer. FTIR results also indicated the role of different functional groups in the synthetic process.
    Keywords: Silver nanoparticles, Green reduction, Broth, Nigella sativa, Concentration
  • S. Yazdkhasti, A. Monshi, A. Doostmohammadi Pages 43-52
    With various features such as strong oxidation, biocompatibility and acceptable mechanical properties, titanium dioxide (TiO2) is among the materials that are frequently used in biological and medical applications. Nowadays, with the aim of increasing the efficiency of titanium dioxide and practical use of this material, doping it with elements such as silver, zinc and iron has been favored. In this study, Ag-TiO2 and ZnO-TiO2 nanoparticles were prepared by the sol–gel method and were evaluated and compared.In order to identify the present phases in the structure, X-ray diffraction analysis was used. Also for the characterization of the nanoparticles, Ultraviolet–visible spectroscopy (UV-Vis), Energy-dispersive X-ray spectroscopy (EDS), Field Emission Scanning Electron Microscope (FESEM) and Zeta Potential were used. Inaddition, the antibacterial activities of nanoparticles were investigated and compared. The results showed that sol-gel method could successfully produce nanoparticles of Ag-TiO2 and ZnO-TiO2 with the expected combination. The investigation of antibacterial properties of these particles revealed that at lower inhibitory concentrations, Ag-TiO2 composition has a higher antibacterial activity than ZnO-TiO2 one.
    Keywords: Titanium dioxide, Silver, Zinc, Sol, Gel, Antibacterial Properties
  • P. Radmehr, A. Zakeri, S. Alamolhoda Pages 53-60
    In this research, TiAl/Al2O3 composite was synthesized from mechanically activated TiO2-Al powder mixtures using microwave heating.The initial powder mixtures were mechanically activated and pressed into cylindrical tablets and then heated in a microwave oven. The effect of different amounts of excess Al and microwave susceptor material (SiC or graphite) on the ignition time and the resultant reaction products were evaluated. X-ray diffraction (XRD) and scanning electron microscopy (SEM) analysis were used for characterization of the synthesized samples. XRD patterns revealed that when there was no excess Al in the initial powder mixture, the main resulting intermetallic phase would be Ti3Al with negligible amounts of TiAl, while with 10 wt% excess Al, TiAl phase could be formed in the composite product.The results also showed that microwave synthesis took place faster and more reproducible when samples were packed in the graphite powder than when placed between two SiC blocks.
    Keywords: Titanium Aluminide, Alumina composite, Combustion synthesis, Microwave heating, Microwave susceptor
  • M. Atapour, M.M. Dana, F. Ashrafizadeh Pages 61-72
    In this investigation, the effect of grain size on the corrosion behavior of 304L stainless steel has been studied. Samples with grain sizes of 0.5, 3 and 12 micrometers were fabricated through formation of strain-induced martensite by 80% cold rolling of the stainless steel sheets at -15 °C and its reversion to austenite during annealing at 900 °C for 1, 5 and 180 min. The corrosion behavior of samples with different grain sizes was investigated by cyclic polarization experiments and immersion tests in 0.1 M hydrochloric acid (HCl). The polarisation tests showed no differences in uniform corrosion rates of the samples. The results of the cyclic polarisation and immersion tests showed that decreasing the grain size improved the pitting corrosion resistance from 290 mVAg/Agcl for grain size of 12 micrometers to 420 mVAg/Agcl for grain size of 0.5 micrometers.
    Keywords: 304L stainless steel, Grain size, Local corrosion
  • H. Shokrvash, A. Vajd, M. Shaban Ghazani Pages 73-85
    In the present research, an effective thermo-mechanical processing route in the temperature range of metastable austenite region (Ae3
    Keywords: Finite element simulation, Severe plastic deformation, Ultra, fine grained steel
  • S. Khorsand, K. Raeissi, F. Ashrafizadeh Pages 87-105
    Super-hydrophobic nickel and nickel-cobalt alloy coatings with micro-nano structure were successfully electrodeposited on copper substrates with one and two steps electrodeposition. Surface morphology, wettability and corrosion resistance were characterized by scanning electron microscopy, water contact angle measurements, electrochemical impedanc spectroscopy (EIS) and potentiodynamic polarization curves. The results showed that the wettability of the micro-nano Ni and Ni-Co films varied from super-hydrophilicity to super-hydrophobicity by exposure of the surface to air at room temperature. The corrosion results revealed the positive effect of hydrophobicity on corrosion resistance of Ni coating (~10 times) and Ni-Co coating (~100 times) in comparison with their fresh coatings. The results showed that super-hydrophobic nickel coating had higher corrosion resistance than super-hydrophobic nickel-cobalt coating.
    Keywords: Nickel, Electrodeposition, Super, hydrophobic, Micro, nano structure, Corrosion resistance
  • M. Dehestani, L. Zeidabadinejad, S. Pourestarabadi Pages 107-113
    In this study, energy and chemical interaction of ZnO and CdS surfaces interfaced with metal-organic framework (MOF), to improve their properties, have been investigated using density functional theory (DFT). Results show that reformation of structures by hybridation with MOF can increase their stability and improve their properties. Comparison of ZnO and CdS structures predict that deposition of MOF on ZnO substrate can be more effective.
    Keywords: ZnO, CdS, Metal, organic framework (MOF), Hybrid structure, DFT